11) Hallituksen esitys elatustukilaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Esittelen sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön
uudesta elatustukilaista, joka korvaa nykyisen elatusturvalain.
Puheenjohtajamme on Amerikoissa.
Esityksen mukaan tuen perintä ja maksatus siirretään
valtiolle ja asetetaan Kelan hoidettavaksi. Elatustukilaki antaa
oikeuden julkisista varoista maksettavaan elatustukeen myös
sellaiselle lapselle, jolla ei ole oikeudellista isää tai jonka
vanhempi laiminlyö vahvistetun elatusavun maksamisen. Esityksen
tavoitteena on ensisijaisesti turvata lapsen oikeus riittävään
elatustukeen ja asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu asuinpaikasta
riippumatta.
Esitys liittyy kunta- ja palvelurakenneuudistuksen puitelakiin,
jossa 8 §:ssä päätettiin
yhteisesti siirtää muutamia toimintoja kunnilta
valtiolle. Kela arvioi elatustuen toimeksipanon maksavan sille vähän
alle 10 miljoonaa euroa vuodessa. Tähän sisältyvät
henkilöstömenot ja atk-hankinnat. Valtio vähentää vastaavasti
elatusapumenoja kuntien valtionosuuksista 122 miljoonaa euroa vuodelle
2009.
Suomessa vuosittain 30 000 lasta kokee avioeron. Elatusvelvollisia,
joilla on kunnan perittävää elatusapuvelkaa,
oli 70 000 vuoden 2006 lopussa. Elatusvelvollisten määrä on
hieman laskenut, koska elatusapusaatavat vanhenevat nyt viidessä vuodessa.
Kuntien perittävää elatusapuvelkaa on
siten kaikkiaan 259 miljoonaa euroa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toivoo, että Kansaneläkelaitos
pystyy hoitamaan elatusavun perinnän ja maksatuksen oikeudenmukaisesti
ja määräaikana. Valiokunnalla on kuitenkin
hyvässä muistissa asioiden ruuhkautuminen sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakuntaan, kun vuonna 2007 sosiaaliturva-asioiden
valitukset siirrettiin Somlaan. On mahdollista, että myös
elatusturva-asiat ruuhkautuvat lisää muutoksenhakulautakuntaan,
ja tämän vuoksi myös sen toimintakyky
on turvattava. Ainoa taho, joka vastustaa hallituksen esitystä,
on elatusvelvolliset. He ehkä pelkäävät,
että Kelan perintätoimet ovat tehokkaammat kuin
kuntien, ja Kansaneläkelaitos voi 20 §:n
nojalla ryhtyä elatusavun perintään ulosottotoimin.
Myöskään pantin asettamista elatussaatavan
vakuudeksi ei enää käytetä,
koska se on hyvin vähän ollut käytössä.
Elatusvelallinen voi välttyä omaisuutensa ulosmittaamiselta
esittämällä uskottavan suunnitelman velkansa
lyhentämiseksi ja toimimalla sen mukaisesti.
Lakiehdotuksen 45 § muodosti valiokunnassa ongelmallisen
kohdan aivan samalla tavalla kuin tämä holhoustoimen
siirto valtiolle. Mutta tämä holhoustoimi oli
paremmin muotoiltu, se oli ehkä toisesta ministeriöstä,
mutta tässä tämä 45 § eli henkilöstön
asema muodostui meille ongelmaksi, koska pykälä oli
kirjoitettu sellaiseen muotoon, että Kansaneläkelaitokseen
siirtyvän henkilöstön määrän
ratkaisee Kela neuvoteltuaan kuntasektorin edustajan kanssa.
Kuulemisessa Kela oli päättänyt ottaa
henkilöstöä 40 työvuoden verran
ja julistaa virat avoimiksi. Kunnissa elatustuen toimeenpanossa
ja elatusavun perinnässä työskentelevää henkilöstöä on
tällä hetkellä 375 henkilötyövuotta.
Elatustukiasioita kunnissa hoitaa kuitenkin noin 200 henkeä,
koska kaikki eivät ole kokopäiväisesti. On
tietenkin positiivista, että Kela lupaa hoitaa nämä tehtävät
huomattavasti vähemmällä henkilöstöllä kuin
kunnat, mutta on otettava huomioon, että itse olemme viime
kaudella hyväksyneet Paras-puitelain 13 § 2
momentin, jossa todetaan, että jos kunnissa tapahtuu henkilöstön
uudelleenjärjestelyä, henkilöstön
asema varmistetaan liikkeenluovutuksella, jolloin palvelusuhde tulee
turvata. Hallituksen esityksessä 45 § oli
kirjoitettu siihen muotoon, että kunnan työntekijöillä ei
olisi puitelain mukaista irtisanomissuojaa.
Arvoisa herra puhemies! Edellä mainituin perustein
valiokunta ehdottaa lisättäväksi 45 §:ään uuden
3 momentin, jonka mukaan tämän lain toimeenpanoa
koskevien uudelleenjärjestelyjen perusteella työnantajalla
ei olisi oikeutta irtisanoa työntekijän palvelusuhdetta
taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä viiteen vuoteen
lain voimaantulosta. Jos taas henkilö kieltäytyy
vastaanottamasta tätä tehtävää,
asia on käsiteltävä erikseen. Valiokunta
ehdottaa myös muutosta 21 §:ään
takautumissaatavan perimättä jättämisestä.
Valiokunta liittää mietintöön
kaksi lausumaehdotusta, joissa siis ensimmäisessä velvoitetaan
Kela hakemaan henkilöstöä siirtyvien
tehtävien hoitamiseen pääasiassa kunnista
ja niiden henkilöiden parista, jotka ovat hoitaneet elatustukiasioita,
jos he ovat halukkaita tähän tehtävään. Toinen
lausuma edellyttää, että sosiaali- ja
terveysministeriö seuraa, miten elatustuen toimeenpano
yhteistyössä kuntien ja Kansaneläkelaitoksen
kanssa toteutuu ja millä tavalla elatustukitehtäviä kunnissa
hoitaneen henkilöstön asema järjestyy.
Mietintöön sisältyy yksi vasemmistoliiton edustajan
ja yhden sosialidemokraatin tekemä vastalause, josta erikseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sekä yleensä että erikseen — viittaan
ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoroon.
Arvoisa puhemies! Tamperelais-juankoskelainen kansantaiteilija
Juhani Leskinen lausui laulussaan joskus aikoinaan, että virkamiestä ei voi
muuten opettaa kuin viedä saunan taakse ja lopettaa. Näkemys
on aika kärjistetty, enkä halua käyttää sitä tässä yhteydessä Kansaneläkelaitoksesta,
vaikka mieli tekisi. Nimittäin tämä lakiesitys
on sisällöltään sellainen — ja
epäilen, että se on sellaiseksi syntynyt ainakin
osaltaan Kelan jonkinasteisesta painostuksesta — että se
asettaa koko Paras-lain kestävyyden vakavalle koetukselle.
Tekee mieleni väittää, että kun
viime kaudella säädettiin lakia kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta
eli Paras-lakia, niin se laki ei olisi mennyt läpi, jos
olisi tiedetty, että tällaisiakin lakiesityksiä tullaan
läheisessä tulevaisuudessa antamaan.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tästä lakiesityksestä kirjoittamassaan
mietinnössä todennut, että Paras-lain
tehtävien siirtoa koskevissa pykälissä on
sisäänkirjoitettu selkeästi vaatimus
siitä, kuten valiokunta toteaa, että kun henkilöstö siirtyy,
niin liikkeenluovutuksen ehtoja on sovellettava. Samalla valiokunta
toteaa, että tässä lakiesityksessä niin
ei ole tehty, ja kertoo sitten, miksi niin ei ole tehty, ja viittaa
siinä yhteydessä menettelyyn, jota itse nimitän
lakitekniseksi kikkailuksi eli en siis valiokunnan lakitekniseksi kikkailuksi
vaan hallituksen lakitekniseksi kikkailuksi, eli liikkeenluovutuksesta
välttymistä perustellaan sillä, että nyt
ollaan säätämässä ikään
kuin erillislakia, jossa yhteydessä Kelalle kuulemma on
annettu oikeus päättää, kuten
ed. Asko-Seljavaara täällä esittelyssään
totesi, siirtyvän henkilöstön määrästä.
Nythän tässä on käymässä niin,
että kun hallituksen esityksessä lähdettiin
siitä, että jollain perusteella Kelalle siirtyisi
100 työntekijää, niin Kela ilmoitti valiokunnassa,
että siirtyykin vain 40, ja kun valiokunta halusi tästä johtuen
turvata sitten sekä jäljelle jäävien
että siirtyvien edut myöskin irtisanomisen osalta
eli sen, että Kela ei pääse välittömästi
irtisanomaan siirtyviä, ja toisaalta sen, että kuntiin
jääviä ei voitaisi välittömästi
siirtää, niin nyt Kela onkin kuulemma ilmoittanut,
että se ei otakaan yhtään työntekijää kunnilta
elatustukitehtäviin vaan ainoastaan perintätehtäviin,
jolloin voidaan menetellä sitten kuulemma tästä poikkeavasti.
Jos näin on, niin silloin ollaan kyllä jo sellaisilla
rajoilla, että aletaan puhua eduskunnan tahdon halveksimisesta. Joka
tapauksessa minusta on siis äärimmäisen
arveluttavaa, että tällä lakiesityksellä on
kyseenalaistettu eduskunnan säätämän
Paras-lain säädökset.
Onneksi, ja tästä pitää valiokunnan
hallituspuolueitten jäsenille antaa lämmin kiitos,
valiokunta ei nielaissut tätä lähtökohtaa
vaan sääti irtisanomissuojan sekä siirtyville
että jääville työntekijöille.
Tekee mieleni sanoa, että edellisen hallituksen kaudella
tämmöinen ei olisi ollut mahdollista. Nyt se kuitenkin
oli mahdollista, ja tästä olen erittäin
tyytyväinen. Valitettavasti tämä perusongelma
eli Paras-lain määrittelemä liikkeenluovutus
oli kuitenkin hallituspuolueille liikaa ja se jäi kirjaamatta
tänne. Siksi me olemme ed. Marjaana Koskisen kanssa vanhan
ja viime kaudelta periytyvän tavan mukaisesti tehneet tästäkin
vääryydestä vastalauseen, johon toivon eduskunnan
enemmistön tässä salissa, kun siitä sittemmin äänestetään,
yhtyvän.
Joka tapauksessa Paras-lain kunnioittamiseen liittyvän
ongelman lisäksi tähän liittyy myöskin se
ongelma, johon ed. Asko-Seljavaara täällä jo viittasi,
eli Somlan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, tätäkin
kautta lisääntyvä työmäärä.
Kun elatustukiasiat tulevat sinne entisten jonossa olevien lisäksi,
niin valitusajat entisestään pitenevät.
Siksi on tärkeää, että sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
resursseja voidaan parantaa siitä, mitä nyt valtiovarainvaliokunnassa
käsiteltävänä oleva lisäbudjetti
esittää.
Sitten vielä suurempi ongelma on tietenkin se, kun
nyt perinteisen tavan mukaan tämä siirto tehdään,
lainausmerkeissä sanottuna, kustannusneutraalisti eli kunnilta
otetaan pois näitten siirtyvien työntekijöitten
valtionapuja tarkoittava määrä, joka — sen
tästä vastalauseesta nyt lunttaan — oli
ensin 70 miljoonaa ja sitten kasvaa 90 miljoonaan. Kun sitten nyt
työntekijöitä ei siirrykään
se määrä, jota tätä valtionapujen
leikkausta määriteltäessä oli
ajateltu, tässähän käy nyt niin, että työntekijät
jäävät kunnille mutta valtionosuudet
leikataan ja myöskin osa tehtävistä jää kunnille.
Eli jälleen kerran kuntia kohdellaan kaltoin. Ei tämä anna
todellakaan hyvää kuvaa tavasta, jolla hallitus
hoitaa kuntien ja valtion suhteita. Tosin tässä nyt
on sanottava, että pahin syyllinen ilmeisesti tähän
menettelyyn valtiovarainministeriön lisäksi on
myöskin Kansaneläkelaitos.
Arvoisa puhemies! Tämän käsittämättömän lakiesityksen
parantamiseksi tulemme esittämään lain
yksityiskohtaisessa käsittelyssä vastalauseessa
esitellyt muutosesitykset.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva elatustukilaki
vastaa siis suurelta osin sisällöllisesti voimassa
olevaa elatusturvalakia. Merkittävimmät muutokset aiheutuvat
vain toimeenpanijan vaihtumisesta kunnista Kansaneläkelaitokseksi.
Elatustuen rahoitusvastuu siirtyisi valtiolle. Lapsen oikeus elatustukeen
ehdotetaan ratkaistavaksi tulevaisuudessa kotikuntalain sijasta
asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
mukaan.
Elatustuki täydentää lapsen elatuksen
suojaa tilanteessa, jossa lapsi ei saa elatusta molemmilta elatusapulain
mukaan elatuksesta vastuussa olevilta vanhemmilta. Elatustukilaki
antaa oikeuden julkisista varoista maksettavaan elatustukeen myös
sellaiselle lapselle, jolla ei ole oikeudellista isää tai
jonka vanhempi laiminlyö vahvistetun elatusavun maksamisen.
Haluan muistuttaa, että tämän lakimuutoksen tavoitteena
on ensisijaisesti turvata lapsen oikeus riittävään
elatustukeen ja asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu asuinpaikasta
riippumatta. Elatustukijärjestelmän kehittämisellä ja
elatusapujen perinnän tehostamisella pyritään
huolehtimaan sekä lapsen elatuksesta että siitä,
että molemmat vanhemmat käytännössä osallistuvat
elatukseen lainsäädännössä tarkoitetulla
tavalla.
Tässä lakiesityksessä ehdotettu päätöksentekoon
ja perintään liittyvien järjestelmien
uudistaminen ja sähköisen asioinnin lisääminen
vähentävät hallinnollista työtä ja
tehostavat elatustukijärjestelmän toimintaa. Elatusavun
ja elatustuen tarkistaminen jatkossa elinkustannusindeksin perusteella
vuosittain parantaa yksinhuoltajien mahdollisuuksia huolehtia lapsen
elatuksesta maksujen seuratessa kustannusten kehitystä nykyistä nopeammin.
Tämä on tärkeää siltäkin
kannalta, että elatustukea saavat yksinhuoltajat kuuluvat
kaikkein pienituloisimpien lapsiperheiden ryhmään,
jonka toimeentulon ongelmia tulee jatkossa pyrkiä korjaamaan.
Elatustukiasiakkaiden kannalta on tärkeää,
että päätökset tehdään
viivytyksettä ja että niitä muutetaan
vasta, kun tuen maksamiseen vaikuttavissa olosuhteissa tapahtuu
muutoksia.
Elatusavun vahvistamiseen liittyvät tehtävät jäävät
siis edelleen kuntien vastuulle. Me kiinnitimme mietinnössämme
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa huomiota siihen, että elatusavun
vahvistamiseen ja elatustuen toimeenpanoon liittyvien tehtävien
eriyttäminen edellyttää kunnilta ja Kelalta
tehokasta ja saumatonta yhteistyötä sekä siirtymävaiheessa
että lain soveltamisessa. Kannoimme mietinnössämme
huolta siitä, että elatustuen käsittelyn
siirtyessä Kansaneläkelaitokselle on vaarana,
että yhteys lapsiperheiden palveluiden ja elatustuen välillä katkeaa.
Siksi valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että yhteistyö Kansaneläkelaitoksen ja
kuntien välillä tiivistyy nykyisestään.
Arvoisa puhemies! Suurimmaksi huolenaiheeksi valiokuntakuulemisten
aikana nousi henkilöstön asema. Mitä tapahtuu
niille reilulle 200 henkilölle, jotka ovat tehneet kunnissa
päätyönään elatustuen
toimeenpanoon ja elatusavun perintään liittyviä tehtäviä?
Lakiehdotuksen mukaan Kansaneläkelaitoksen palvelukseen
siirtyvän henkilöstön määrän
ratkaisee Kansaneläkelaitos itse neuvoteltuaan kuntasektoria
edustavan tahon kanssa. Kela itse on arvioinut, että tehtäväsiirrosta
aiheutuva lisähenkilöstötarve olisi vain
40 henkilötyövuotta lakiesityksen perusteluissa
esitetyn 100 henkilötyövuoden sijasta. Hallituksen
esityksen mukaan ne kunnissa elatustukitehtävissä työskentelevät
henkilöt, jotka eivät siirry Kansaneläkelaitoksen
palvelukseen, jäävät edelleen kuntien
työntekijöiksi.
Mietinnössämme tähdennämme,
ettei siirtyvien tehtävien hoitoon tule hakea henkilöstöä normaalilla
rekrytoinnilla ennen kuin kunnissa elatustukiasioita hoitaneiden
henkilöiden halukkuus siirtyä Kelan palvelukseen
on selvitetty. Muunlainen menettely olisi ristiriidassa lakiehdotuksen
tarkoituksen kanssa. Korostamme, että avointa rekrytointia
tulee käyttää vasta, jos kunnista ei
ole saatavissa työntekijöitä tehtävien
hoidon vaatimaa henkilöstötarvetta vastaavasti.
Valiokuntamme katsoo myös, että henkilöstön
rekrytointia Kelalle ja kuntien palvelukseen jäävien aseman
järjestymistä tulee tarkasti seurata. Sekä Kelalle
siirtyvän että kuntiin jäävän
henkilöstön aseman turvaamiseksi valiokuntamme
ehdottaa siis kahta lausumaa, jotka valiokuntamme varapuheenjohtaja
jo mietintömme esittelypuheenvuorossa avasi.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän kuntien palvelurakenneuudistuksesta
annetun lain ja sitä koskevan hallituksen esityksen mukaisesti
elatustuen toimeenpanoon liittyvät tehtävät
siirretään kunnilta Kelalle. Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi kokonaan uusi
elatustukilaki. Se vastaa muutoin suurelta osin sisällöllisesti
voimassa olevaa elatusturvalakia, mutta toimeenpanija vaihtuu kunnasta
Kelaksi ja elatustuen rahoitusvastuu siirtyy valtiolle. Lisäksi
tehdään joitakin käytäntöjä selkeyttäviä muutoksia.
Tällä elatustukijärjestelmän
kehittämisellä pyritään siihen,
että molemmat vanhemmat osallistuvat elatukseen lainsäädännössä tarkoitetulla
tavalla. Uudistus vähentää hallinnollista
työtä ja täten tehostaa elatustukijärjestelmän
toimintaa. Elatustuki täydentää lapsen
elatuksen suojaa tilanteessa, jossa lapsi ei saa elatusta molemmilta elatusapulain
mukaan elatuksesta vastuussa olevilta vanhemmilta. Lapsen etu onkin
tässä keskeinen. Tuki on saatava ajallaan.
Elatustuen vahvistaminen jää edelleen kuntien
tehtäväksi. Kun vahvistaminen jää kuntien vastuulle
ja elatustuen toimeenpanoon liittyvät tehtävät
siirtyvät Kansaneläkelaitoksen hoidettavaksi,
on erityistä huomiota sosiaali- ja terveysvaliokunnan mielestä kiinnitettävä siirtymävaiheeseen
sekä Kelan ja kuntien saumattomaan yhteistyöhön.
Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi täsmälliset
tulorajat, joiden ylittyessä perimiseen ryhdytään.
Lain mukaan voidaan elatusvelvollisen hakemuksesta jättää takautumissaatava perimättä
silloin,
kun laiminlyönti johtuu elatusvelvollisen maksukyvyttömyydestä.
Tämän tulee johtua työkyvyttömyydestä tai
muusta elatusvelvollisesta riippumattomasta syystä. Mikä tahansa
syy ei jatkossakaan kelpaa.
Joissakin tapauksissa näiden kaavamaisten tulorajojen
seuraaminen voi kuitenkin johtaa elatusvelvollisen kannalta kohtuuttomiin
tilanteisiin, mutta niin se voi johtaa myös lapsen kannalta,
sillä joissakin tapauksissa elatusvelvollisella voi olla
tulorajojen alle jäävät tulot mutta samanaikaisesti
merkittävää varallisuutta. Tätä ei esityksen
mukaan oteta jatkossakaan huomioon maksukykyä arvioitaessa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että pitäisi ottaa. Valiokunta esittää kuitenkin,
että perimistä koskevien säännösten
käytännön soveltamista on seurattava
ja lakia tarvittaessa täydennettävä.
Jatkossa muutoksenhaku elatustukiasioissa siirtyy sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakuntaan ja tulee edelleen lisäämään
tämän todella ruuhkaisen lautakunnan asioiden
määrää. Jo nyt käsittelyajat
voivat olla jopa 15 kuukautta, ja onkin tärkeää,
että lautakunnan toimintaa tehostetaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan
aikaisemman mietinnön pohjalta.
Eniten kuitenkin tätä ehdotusta käsiteltäessä keskustelutti
valiokunnassa henkilöstön asema tässä muutoksessa,
kuten olemme jo useassa puheenvuorossa kuulleet, kun tehtävät
siirtyvät kunnilta Kansaneläkelaitokselle. Puitelain
mukaan laissa tarkoitetut uudelleenjärjestelyt, jotka johtavat
työnantajan vaihtumiseen, katsotaan liikkeenluovutukseksi.
Säännöksen tarkoituksena on turvata henkilöstön
palvelussuhteiden pysyvyys uudistuksessa. Valiokunta toteaa mietinnössään, että puitelain
säännös koskee myös tehtävien
siirtoja valtiolle ja Kansaneläkelaitokselle.
Tämän esityksen mukaan säännöksiä liikkeenluovutuksesta
on tarkoitus soveltaa vain todella siirtyvään
henkilöstöön. Onkin varmasti tarkoituksenmukaista,
että henkilöstöä siirtyy Kelalle vain
sen verran kuin tehtävien hoito edellyttää. Tämä on
luonnollisesti järkevää, koska tehokkuutta
tällä muutoksella haetaan. Esityksen mukaan kunnan
palveluksessa olevat eivät suoraan siirry tai heille ei
synny oikeutta halutessaan siirtyä uuden työnantajan
palvelukseen.
Kunnissa kokopäiväisesti elatustukiasioita hoitaa
noin 200 henkilöä. Kansaneläkelaitos
on muutoksen johdosta arvioinut lisähenkilötarpeekseen
noin 40 henkilöä. Esityksen mukaan ne elatustukiasioissa
työskentelevät henkilöt, jotka eivät
siirry Kelalle, jäävät kuntien palvelukseen. Tämä saattaa
olla kuntien kannalta ongelmallista, koska nämä työntekijät
ovat usein toimistotyön osaajia ja näitä tehtäviä ei
kunnissa juurikaan ole tarjolla. Tarvitaankin uudelleenkoulutusta
ja resursseja siihen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Kansaneläkelaitokselle todella siirtyy kuntien
palveluksessa olevia elatustukitehtäviä hoitaneita
henkilöitä. Kelan ei missään
nimessä tule noudattaa normaalia rekrytointia ennen kuin
on selvitetty kunnissa tehtävää hoitaneiden
halukkuus siirtyä Kelan palvelukseen. Valiokunta katsookin,
että henkilöstön palkkaamista tulee seurata,
ja tästä valiokunta teki mietintöönsä lausuman.
Jossain määrin hämmentävänä valiokunta koko
esitystä käsitellessään koki
sen, että eduskunnalle on samaan aikaan annettu hallituksen esitykset
kuluttajaneuvonnan sekä holhoustoimen edunvalvontapalveluiden
siirtämisestä kunnilta valtiolle puitelain mukaisesti.
Näissä esityksissä siirtyvä henkilöstö määrittyy
tästä lakiesityksestä poikkeavasti siten,
että päätoimiselle henkilöstölle
taataan mahdollisuus suostumuksellaan siirtyä valtion virkaan.
Valiokunta toteaakin sen suuntaisesti, että nämä toisistaan
periaatteiltaan poikkeavat henkilöstön asemaa
koskevat järjestelyt eivät ole omiaan lisäämään
luottamusta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.
Arvoisa puhemies! Kuntiin tulee jäämään henkilöstöä,
joka on aiemmin hoitanut elatustukitehtäviä. Valiokunta
katsoo mietinnössään, että kuntiin
jäävän henkilökunnan suojaksi
on tarpeen säätää viiden vuoden
irtisanomissuoja, joka puitelaissakin on määritelty.
Irtisanomissuoja on varmasti erittäin tarpeen yksittäisten
työntekijöiden kannalta, mutta samanaikaisesti
on huolta kannettava kuntataloudesta. Mielestäni on ongelmallista,
jos kuntiin jäävälle henkilöstölle
ei löydy mielekästä tekemistä.
Ainakaan tekemisen laatua ei saa liian konkreettisesti muotoilla,
vaan kunnilla on oltava mahdollisuus uudelleenkouluttaa tarpeidensa
mukaan. Ongelmallista on, jos kuntien kustannusrasite ei näissä tehtävien
uudelleenjärjestelyissä vähene. Tästä kannan
huolta. Mitä hyödyttävät nämä uudelleenjärjestelyt, jos
kustannukset pysyvät ennallaan? Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
tavoitteena on kuitenkin parantaa kuntien tuottavuutta.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Elatustuen käsittelyn siirtyessä kunnilta
Kansaneläkelaitokselle ei ole noudatettu Paras-hankkeen
hengessä tehtyjä sitoumuksia. Lakiehdotuksen 45 §:n
mukaan Kansaneläkelaitoksen palvelukseen siirtyvän
henkilöstön määrän
ratkaisee nyt luvalla Kansaneläkelaitos neuvoteltuaan kuntasektoria
edustavan tahon kanssa. Kansaneläkelaitos on jo ilmoittanut,
että 100 henkilötyövuoden sijasta Kela
pyrkii keskittämään tehtävät
ja pärjäämään 40 henkilötyövuodella.
Loput elatustukitehtäviä hoitaneet henkilöt
jäävät kuitenkin kuntien vastuulle.
Sekä kuntatyönantajan että kuntatyöntekijän kannalta
olisi ollut vähintäänkin kohtuullista, että olisi
noudatettu puitelakia. Myös valiokunta itse on todennut,
että kuntien palvelurakenneuudistusta koskevan lain eli
puitelain 13 §:n 2 momentti ja sen viittaus liikkeenluovutussäännösten
soveltamiseen koskee myös tehtävien siirtoja valtiolle
ja Kansaneläkelaitokselle. Näitä tehtävänsiirtoja
ei ole rajattu mainitussa puitelain kohdassa sen soveltamisen ulkopuolelle.
Lisäksi hallitus on todennut vuoden 2006 puolella hyväksymällä periaatepäätöksen,
että henkilöstön työpaikat turvataan
niin valtion toimintojen alueellistamisen, yhtiöittämisen,
liikelaitostamisen kuin muiden vastaavien järjestelyjen
yhteydessä.
Olenkin pettynyt siihen, että lopputulos on kuitenkin
se, että valiokuntakäsittelyssä on tyydytty
pelkillä lausumilla, hyvillä lausumilla kylläkin,
toimimaan joiltakin osin puitelain velvoittamien liikkeenluovutusta
koskevien määräysten hengessä,
valitettavasti ei kuitenkaan kaikilta osin liikkeenluovutuksen hengessä.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Nämä lakimuutokset
ovat perusteltuja. Julkisen hallinnon toimintaa on tehostettava.
Asia koskee yhtä hyvin valtion kuin kuntien toimintaa.
Tällainen tehtävien siirtäminen on hyvä toimenpide,
joka vapauttaa työntekijöitä kunnissa
muihin tehtäviin, joissa heidän asiantuntemustaan
ja osaamistaan tarvitaan edelleen.
Social- och hälsovårdsutskottet betonar statens
och kommunernas ansvar för den personal som förlorar
sina nuvarande arbetsuppgifter på grund av den överföring
av uppgifter från kommunerna till Folkpensionsanstalten
som nu sker. Liksom i samband med kommun- och servicestrukturreformen
bör anställningstryggheten gälla i minst
fem år. Med den här reformen kommer kommunernas
rekrytering av personal till social- och hälsovården
att underlättas.
Värderade talman! Lagändringarna är
motiverade.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ne yksinhuoltajat, jotka lapsen elättämiseen
saavat elatustukea, ovat tyypillisesti niitä kaikkein pienituloisimpia
yksinhuoltajia, koska elatustuki on se ainoa rahamäärä,
joka korvaa lapsen toisen elättäjän puuttumisen.
Sen takia on tärkeää, että niiden
lasten perheet, joiden elatukseen tätä elatustukea
käytetään, saavat elatustukipäätökset riittävässä ajassa
ja joustavasti ja että elatustukipäätökset
ovat mahdollisimman pitkäkestoisia, jotta tätä elatustukea
ei tarvitse säännöllisesti hakea uudelleen
siinä tapauksessa, jos perheen tilanne on pysynyt samana
kuin ennenkin.
On myös erittäin tärkeää,
että elatustuen periminen on mahdollisimman tehokasta ja
tuloksellista, koska valitettavasti on niin, että joskus
elatusapua ei saada sellaisilta elatusvelvollisilta, joilla itse
asiassa olisi taloudellisia mahdollisuuksia elatusapuakin maksaa,
joten siinä mielessä tämä perintä on
omalta osaltaan varmistamassa sitä, että mahdollisimman
suuri joukko vanhemmista on osallistumassa lapsen elatukseen. Uskon,
että tämä siirto Kelalle tulee tarkoittamaan
sitä, että elatustukiasioita ja myös
elatustuen perintää hoidetaan tehokkaasti, ja
tämä on myönteinen asia.
Yksinhuoltajaperheiden kannalta on myös hyvä asia
se, että tässä yhteydessä luovutaan
hyvin vanhasta indeksisäännöksestä ja
siirrytään tämänpäiväiseen
todellisuuteen, jolloin elatustuen määrä seuraa
elinkustannusten kehitystä, ja myöskään
ei enää synny sellaista tilannetta, jossa itse
asiassa määrätty elatusapu saattaisi
jäädä ajan kuluessa pienemmäksi
kuin on kulloinkin tämä vahvistettu elatustuki.
Siinä mielessä tämä esitys on
myönteinen.
Elatusavun osalta käydään paljon
keskustelua, ja sopimukset varmaan poikkeavat jonkin verran toisistaan,
ja viime aikoina on käyty keskustelua myös paljon
siitä, millä tavalla tämän lähivanhemman
tulot otetaan huomioon silloin, kun elatusapua määrätään.
Varmasti tämän keskustelun vuoksi myös
tässä yhteydessä valiokuntakäsittelyn
aikana on esitetty pelko, että tämän lähivanhemman,
joka tyypillisesti on äiti, tulot jollain tavalla voisivat
vaikuttaa siihen, mikä on elatustuen määrä.
Siksi on selkeyttävää, että valiokunta
toteaa mietinnössään, että näin
ei ole vaan elatustuki määräytyy niillä perusteilla
kuin ennenkin ja se on riippumaton tämän lähivanhemman
tuloista. Se on ikään kuin se minimisumma, jonka
yhteiskunta joka tapauksessa takaa lapselle toisen vanhemman elatuksen
puuttuessa.
Tässä yhteydessä myös korjataan
se varmasti aika harvoja tapauksia koskenut pykälä,
joka on mahdollistanut sen, että sellaisissa tilanteissa, joissa äiti
on vastustanut isyyden selvittämistä, ei välttämättä tarvitse
maksaa elatustukea. Tämän lain hyväksymisen
jälkeen elatustukea pitää maksaa näissäkin
tapauksissa.
Elatustuesta voi tietenkin lopuksi todeta sen, että se
on melko matalatasoinen ja olisi perusteltua myös korottaa
elatustukea.
Omasta näkökulmastani ne muutokset, joita valiokunta
on tehnyt koskien työntekijöiden työsuhdeturvaa,
ovat perusteltuja. Vaikuttaa siltä, että iso joukko
näistä työntekijöistä jää kuntien palvelukseen,
ja kunnilla on velvollisuus huolehtia siitä, että ihmiset
saavat tarvittavaa koulutusta, jos he siirtyvät hoitamaan
muita tehtäviä. Kun mennään
tästä joitain vuosia eteenpäin, kun olemme
tilanteessa, jossa kuntien ei ole niinkään helppo
hankkia työntekijöitä, uskon, että tämä muutos
on myös siltä kannalta hyvä, että niitä ihmisiä,
jotka ovat tehneet näitä asioita, varmasti kunnissa
tarvitaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäseniä erittäin
hyvin tehdystä, lähes yksimielisestä mietinnöstä,
jonka saimme aikaan, kun muutimme tämän 45 §:n.
Itse pidän kyllä tätä ed.
Erkki Virtasen vastalausetta liian paavillisena, sillä tässähän
on kyseessä uusi toimintatapa. Eli siis rahoitusvastuu ja
tämä maksatus ja perintä siirtyvät
Kelalle, mutta toiminta näitten lasten hyväksihän
jää edelleen kuntiin, niin kuin ed. Sinnemäki
sanoi. Olisi aika väärin siirtää Kelalle
sosiaalityöntekijöitä, jotka eivät
edes olisi samalla paikkakunnalla kuin ne, jotka nyt tekevät
tätä työtä kunnissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvää keskustelua: valiokunnan
jäsenet tuntevat asian, ovat hyvin perillä siitä.
Ihan ohimennen toteaisin tähän viitaten, mistä ed.
Sinnemäki puhui, että kyllä kaikenlaista
löytyy. Tietysti on niitäkin tapauksia, äitejä,
jotka eivät suostu isyyden selvittämiseen eivätkä ilmoita
sitä eivätkä vaadi sitä, jotta
saisivat nimenomaan elatustuen taloudellisena hyötynä.
Tämäkin on eräs aika kummallinen tapa,
joka kuitenkin osoittaa juuri tätä lyhytnäköistä taloudellista
ajattelua. Siitähän tulee ongelmia tietysti ajan
mittaan, eikä sitä kovin pitkään,
ainakaan ihan yli kymmentä vuotta, oikein voi jatkaa. Tällaistakin
siis on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kompetenssi ei riitä arvioimaan
tätä hallituksen esitystä ja mietintöä,
mutta kiinnitän tähän valiokunnan lausumaehdotukseen
n:o 1 huomiota. Jos minä olen ymmärtänyt
tämän oikein, niin tämä edustaa
tämmöistä aika inhimillistä ja
huomioon ottavaa menettelytapaa. Nimittäin sillä on
sikäli merkitystä, että kun nyt tätä Paras-hanketta
viedään eteenpäin, niin sellaiset myönteiset
henkilöstöpoliittiset liikut eduskunnan taholta
ovat enemmän kuin tarpeen, koska muitakin dubioita on olemassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle haluan vain todeta,
että olen oikein mielelläni perustuslaillinen
paavi, kun perustuslaki sanoo, että kansanedustajan tulee
työssään noudattaa vain totuutta, oikeutta
ja perustuslakia. Viime aikoina on keskusteltu siitä, pitääkö nyt
tavallista lakia noudattaa vai ei. Ilmeisesti olemme nyt viimeistään
tähän päivään mennessä oppineet,
että hyvä on sitäkin noudattaa. Minä puolustan
tässä säätämäämme
Paras-lakia, koska jopa valiokunta — kun ed. Asko-Seljavaara lukee
mietinnön, niin hän hyvin saattaa tämän
todeta — itse toteaa, että tämä lakiesitys
saattaa Paras-lain vähintäänkin kyseenalaiseen
valoon. En näe perustelluksi jättää käyttämättä mahdollisuutta
tehdä vastalausetta tästä asiasta, kun
valiokunta ei niin pitkälle enemmistönsä osalta
halunnut mennä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse kun alkuperäistä esitystä luin,
niin ihmettelin sitä, miksi hallitus ei ole aikanaan ottanut
jo huomioon tätä tehdessään
sitä, jotta Paras-laki on säädetty. Siinä mielessä valiokuntahan
on tehnyt hyvää työtä tässä,
että on ottanut sen huomioon.
Kysehän koko tässä jutussa on tosi
hyvästä hommasta, koska se perusajatus on kuitenkin oleellinen
siinä, että tässä kunnalta siirretään
Kelalle toiminto, joka sitten on tietysti yhdenmukainen, ja koska
Kelalla ovat luvanneet hoitaa ja pystyvät hoitamaan tämän
kuitenkin aika tehokkaasti, siinä ei pitäisi olla
mitään ongelmaa.
Tämä henkilöstön asema tässä se
ongelma tulee olemaan, koska kunnat ovat erilaisia, ja siinä mielessä minä olen
tämän paavin kannalla, joka täällä istuu.
Vaikka tässä ed. Asko-Seljavaara totesi, että on
paavillinen juttu, niin minusta pitää mennä viimeisen
päälle semmoiseen lainsäädäntöön,
joka turvaa varmasti sen henkilöstön aseman. Tässä on
otettu huomioon myös, ainakin tekstiosassa, se rahoitusongelma,
mikä tulee siinä kyseeseen, koska hallitus on
lähtenyt paljon isommista summista. Kun siirtyy pieni porukka, niin
jotenkin on kunnille kuitenkin korvattava se väli, jotta
ei jätetä kuntia rimpuilemaan siellä talousvaikeuksissa.
Ne monesti vielä koskevat kuitenkin pienempiä kuntia.
Näissä isoissahan asiat hoidetaan hyvin ja tehokkaasti.
Sieltä löytyy vaihtoehto näille henkilöille
vielä, että ne työllistyvät
jossakin muussa tehtävässä.
Yleiskeskustelu päättyi.