14) Laki tuloverolain 57 §:n muuttamisesta
Hannakaisa Heikkinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Tässä lakialoitteessani
ehdotetaan, että yhteisö saisi vähentää verotuksessaan
vähintään 850 euron ja enintään
250 000 euron suuruisen rahalahjoituksen, jonka se on tehnyt
sosiaali- ja terveyspalveluja edistävään
tarkoitukseen Verohallituksen hyväksymälle järjestölle.
Tällä hetkellähän yhteisö saa
vähentää tulostaan rahalahjoitukset, jotka
se on tehnyt tukemaan tiedettä, taidetta ja suomalaista
kulttuuriperimää.
Sosiaali- ja terveysalan järjestöt tekevät
valtavan tärkeää kansalaisjärjestötyötä ja
mahdollistavat näin sosiaalisen pääoman
ja osallisuuden monille henkilöille, joilla on esimerkiksi
joku vamma tai pitkäaikaissairaus tai jotka ovat muuten syrjäytymässä yhteiskunnan
valtavirroista. Väestörakenteen muutos tulee väestön
ikääntyessä edellyttämään
palveluiden turvaamista monipuolisesti niin julkisen vallan, kuntien,
järjestöjen kuin yritystenkin kautta. Yksi tapa
laajentaa palvelujen rahoittamisen keinovalikoimaa olisi verovähennysoikeuden
myöntäminen yrityksille silloin, kun ne antavat
lahjoituksia sosiaali- ja terveysalan järjestöjen
toimintaan. Yritykset voisivat näin nykyistä tehokkaammin
kantaa yhteiskuntavastuutaan.
Ihmisten hyvinvointi rakentuu monien eri tekijöitten
yhteisvaikutuksesta. Keskeisiä ovat ihmisten omat voimavarat,
sosiaalisten verkostojen ja yhteisöjen toimivuus sekä se,
miten elinympäristöt tukevat arjen sujuvuutta
ja selviytymistä. Perhe, suku, muut läheiset ihmiset
ja yleensä ihmisten keskinäinen tuki ovat edelleen hyvinvoinnin
kulmakiviä ja tärkeitä tuen lähteitä.
Järjestöbarometrien mukaan ihmiset kokevat suurimmiksi
hyvinvointiongelmikseen muun muassa yksinäisyyden ja sosiaalisten
kontaktien vähäisyyden.
Julkisella palvelujärjestelmällä on
ja tuleekin olla tärkeä merkitys. Elämässä suuret
ja merkittävät käänteet kuitenkin
tapahtuvat usein palvelujärjestelmän ulkopuolella.
Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ja niiden paikallistoiminta
tekevät tärkeää syrjäytymistä ehkäisevää työtä,
sillä ne tavoittavat erityisesti niitä ihmisiä,
jotka ovat muuten vaikeasti tavoitettavissa, kuten mielenterveys-
ja päihdeongelmista kärsivät. Järjestöt tekevät
tätä ehkäisevää työtä paitsi
tarjoamalla monipuolisia toimintamahdollisuuksia ja vertaistukea
myös jakamalla tietoa, neuvomalla ja ohjaamalla.
Järjestöihin kertyy tietoa ihmisten tarpeista
ja tilanteista sekä palvelu- ja tukijärjestelmien
puutteista. Viime vuosina on käynnistynyt etenkin monia
vertaistoiminnan kehittämishankkeita. Vertaistuen ja ihmisten
keskinäisen tuen merkityksen kasvulle on monia eri syitä.
Ihmiset joutuvat aiempaa useammin tekemään vaikeiden
elämäntilanteiden kuten sairastumisen yhteydessä itsenäisiä valintoja
ja päätöksiä ilman perinteisten
lähiyhteisöjen tukea. Järjestöt
ovat lisäksi merkittäviä palvelujen tuottajia
joillakin erityisaloilla, kuten ensikoti-, päihde- ja joissakin
kuntoutuspalveluissa.
Järjestöt tuottavat kuntoutuspalveluita myös yli
65-vuotiaille, mutta järjestöjen kuntoutumispalvelut
voivat parhaimmillaankin palvella vain pientä osaa tämän
ikäisistä ihmisistä. Yksi suuri huolen
aihe on esimerkiksi ikäihmisten mahdollisuudet saada kuntoutusta
myös tulevaisuudessa. Ikäihmiset ovat merkittävä ryhmä,
sillä siihen kuuluu kasvava joukko vaikeavammaisia, muistipotilaita
sekä aistivammaisia ihmisiä. Heidän parissaan
on kuntoutustarvetta, mutta toisaalta samanaikaisesti he jäävät
lakisääteisen kuntoutuksen ulkopuolelle. Edellä mainittu
väestöryhmä on nyt jo laaja ja tulee
edelleen tulevaisuudessa kasvamaan. Väestön ikääntyessä yhä suurempi
osa ihmisistä on työelämän ulkopuolella
ja työssä oleva työvoimakin on nykyistä ikääntyneempää. Tulevaisuuden
kysymys onkin, miten jatkossa aiotaan pitää työelämän
ulkopuolella olevien ihmisten toimintakyvystä huolta ja
kuka siitä huolehtii.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen
toiminnassa on mukana noin 250 000 suomalaista. Näiden
järjestöjen keskeisimmät rahoituslähteet
ovat oman toiminnan tuotot ja jäsenmaksut, vaikka järjestötoiminnan
rahoitusta ei voi myöskään rakentaa täysin
palvelu- ja käyttäjämaksujen varaan.
Vuonna 2006 noin puolet yhdistyksistä sai kunnan toiminta-avustusta
ja vain noin joka kymmenes Raha-automaattiyhdistyksen avustusta.
Vaikka Raha-automaattiyhdistyksen avustukset muodostavat prosentuaalisesti pienen
osan suurten järjestöjen kuluista, niillä rahoitetaan
sellaisia kansalaisjärjestöjen ydintoimintoja,
joihin ei muuta rahoitusta ole saatavissa. Raha-automaattiyhdistyksen
tuoton kasvu pysähtyi viime vuonna. Järjestöjen
on löydettävä uusia rahoituskanavia,
joista yksi on yhteistyö yritysten kanssa.
Lakialoitteessani siis ehdotan, että tuloverolain 57 §:ää muutettaisiin
siten, että siihen tehtäisiin lisäys,
että yrityksen tai yhteisön myös sosiaali-
ja terveyspalveluja edistävään tarkoitukseen
tekemä rahalahjoitus olisi mahdollista vähentää verotuksessa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkinen on puuttunut asiaan, joka on
entistä tärkeämpi järjestöjen,
yhdistysten, kolmannen sektorin, panoksen lisääntyessä,
ja toivon tälle aloitteelle myönteistä jatkokäsittelyä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun näköjään
kaikkien muitten vierustoverien nimet ovat alla, niin kanssa tuen
tätä. Tässähän oikeastaan,
kun Amerikka pyrkii ottamaan meistä monessa asiassa mallia,
nyt on kerrankin viisaasti otettu mallia USA:n lainsäädännöstä suhteessa hyväntekeväisyyteen.
Siinä mielessä tämä yhteistyö yritysten
kanssa on kiitettävä päänavaus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti on aika surkea tulevaisuus tälle
maalle se, jos se lahjoitusten avulla ylläpitää terveydenhoitoa
ja kulttuuritoimintaa. Yritysten yhteiskuntavastuuta sinänsähän
aina silloin tällöin koetellaan Suomessakin, ja
yksi tapaushan oli tämä Stora Enso Oyj, joka vastikään
oli esillä. Siinä hyvin hatarasti sitä yhteiskuntavastuuta
näkyi, kun Kemijärveä ja Summaa lopetettiin.
On monta muuta vastaavaa tilannetta.
Tietysti tällainen lahjoituksen antaminen sinänsä,
jos se tehdään verovähenteiseksi, on
sellainen asia, joka saattaa houkutella sitten tilanteeseen, jossa
kolmannen sektorin toiminta terveydenhoidon alueella esimerkiksi
vahvistuu, mutta kyllä tähän liittyy
tällaisia ongelmanäkökulmiakin. Toivon,
että näistä asioista pystytään huolehtimaan
ilman tätä hyväntekeväisyysnäkökulmaakin.
Se olisi mielestäni tärkeätä.
Lahjoituksia voi tietysti antaa myös ilman verovähennysoikeutta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Yhdysvalloissa 61 prosenttia yrityksistä ei
maksa liittovaltiolle minkäänlaisia veroja, ja keskeinen
syy on juuri se, mikä tähän lakialoitteeseen
on sisällytetty, elikkä toisin sanoen tulosta
voidaan tehdä vaikka kuinka paljon vähennystä niin,
että ne tulot sillä tavalla siirtyvät
sitten kolmannelle sektorille tai mihinkä tahansa.
Mutta erikoisesti, arvoisa puhemies, kiinnitän huomiota,
että ed. Lauri Oinonen ryhtyy tukemaan tätä aloitetta,
henkilö, joka on lakialoitteissaan lakkauttanut koko verolainsäädännön
pian. Eihän siellä yhteiskunnalla ole mitään
elämisen mahdollisuuksia.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Varmaan tulevaisuudessa tarvitaan kaikkia
sektoreita hoitamaan sosiaali- ja terveyspuolen asioita, ja varmasti
tämä ed. Heikkisen lakialoite tuloverolain muuttamisesta
on hyväntahtoinen ja parasta haluava. Tietenkin voisi todeta
myös, niin kuin ed. Tiusanen, että kovin pitkälle
ei voi kolmannen sektorin varaan laskea sitä, että ihmiset
saavat tasapuolisen hoidon. Nyt on jo hoidon saatavuus eri puolilla
Suomea erilaisilla tuloryhmillä olevilla ihmisillä epätasaista.
Mutta varmaan nämä kaikki täydentävät
sitä. Minä uskon, että ed. Heikkinen
on tällaista ajanut takaakin. Toivon menestystä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tarkoitin itsekin sitä, että tämä on
oikean suuntainen. En missään nimessä lähtisi
koko Amerikan meininkiä matkimaan tai kopioimaan tässä,
vaan onhan tässä näitä rajoja,
summallisia rajoja, olemassa. Kolmannen sektorin kanssa on löydettävä jonkunlainen
synteesi tai kompromissi, kuinka sitä voitaisiin rahoittaa.
Tämä on siinä mielessä oikean
suuntainen, ja tosiaan yritysten saaminen mukaan tähän
vaatii ilman muuta jotain hyvitystä yrityksille tai ainakin
täkyä tässä alkuvaiheessa, ja
siinä mielessä kannatan kuiteskin edelleen tätä.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, kollegat, tästä monipolvisesta palautteesta,
mitä sain tälle lakialoitteelleni! Tämä tosiaan
pohjautuu ihan suoraan niistä tarpeista, mitä sosiaali-
ja terveysalan järjestöt ovat esittäneet.
Nyt varsinkin, kun Raha-automaattiyhdistyksen tuloksen kasvu on
pysähtynyt, jopa taittunut, tarvitaan uusia keinoja löytää rahoitusta.
On selvää, että tämä meidän
tosi monipuolinen sosiaali- ja terveysjärjestöjen
kenttä tekee valtavan hyvää työtä.
Minä en ainakaan itse millään toimilla
haluaisi vaarantaa niiden tekemää työtä,
ja on selvää, että niiden rooli tulevaisuudessa
vain kasvaa, ja hyvä näin, koska se on sellaista
nykypäivän yhteisöllisyyttä.
Tämä olisi kuitenkin teknisesti hyvin pieni muutos,
koska millä tavoin voidaan arvottaa tämä huonommaksi
tukikohteeksi kuin ne, mitkä ovat tällä hetkellä?
Tosiaan tuo tuloverolain 57 § sallii yritysten antaman
tuen tieteelle, taiteelle ja suomalaiselle kulttuuriperimälle.
Ei tämä varmasti jää niitten varjoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sinänsä on hyvä,
että tällaista mietitään kolmannen
sektorin tai yleensäkin tämän vapaaehtoistyön
tueksi, ja Ray:n ongelmat tiedetään. Mutta samalla
viittaisin siihen, että yritykset voisivat nyt jo lahjoittaa
niin paljon kuin sielu sietää. Nythän
niiden lahjoituksiin liittyy verovähenteisyys. Suuryrityksille
tuskin 250 000 euroa on kuolemaksi, vaikka, sanotaan, joka
viides vuosi lahjoitettaisiin eikä sitä voisi
vähentää verotuksessa.
Mutta sitten toinen asia, mikä jäi korvaan
kiinni, oli tuo "nykyaikainen": kolmas sektori on nykyaikaa. Hyvät
ystävät, arvoisat kansanedustajat, tästä ei
ole pitkä matka Diakonissalaitokselle, ja tiedämme,
että se oli aikoinaan kolmatta sektoria. Meillä historiassa
eli 1800-luvun lopulla, 1900-luvun alussa, 1700-luvulla, niin mitäpä muuta
oli kuin kirkon antama apu, terveydenhoito. Se oli kolmatta sektoria,
ei se ollut valtiovallan, se oli kirkon antamaa, ja vastaavaa hyväntekeväisyyttä,
sitähän on ollut valtavan paljon — Diakonissalaitos
hyvä esimerkki — kunnes sitten meille tuli yhteiskunnan
verovaroin yhdessä kustantama terveydenhoito, koulutus
jne.
Me olemme oikeasti menossa historiassa taka-askelia, taaksepäin
sellaiseen aikaan, jossa ei yhteisvastuullisesti enää huolehditakaan
asioista. Tämä on tämä minun
huoleni. Ei se ole sen huolen kohde, että nyt annetaan
rahaa, vaan että mennään ikään
kuin koko juttu siirtämään, mutta sitähän
ei nyt ed. Heikkinen kyllä tarkoita.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri näin, oli ihan hyvä tuo
lisäselvitys, mitä ed. Tiusanen antoi yhteisöllisyydestä ja meidän
yhdistysten kehityksestä. Suomi on Yhdysvaltojen jälkeen
maailman kärkimaita yhdistystoiminnassa, hyvä niin,
ja koko ajan yhdistysten aktiivisuus ja uusien yhdistysten pulpahtaminen,
syntyminen, on kiihtynyt. Minä näen sen pelkästään
positiivisena asiana. Monet näistä yhdistyksistä ovat
esimerkiksi johonkin sairauteen liittyviä vertaistukiryhmiä.
Sitten on eläkeläisjärjestöjä,
eri sairauksien ja vammojen omaisryhmiä ja vaikka mitä.
Tämä on sitä, mitä tarkoitin tällä nykyaikaisuudella:
se on ehkä yhdenlainen nykyaikainen yhteisvastuun muoto.
Yhdistyksiä toki on aina ollut, ja niitten toiminta muuttaa muotoaan,
ja jos tällä tavalla tässä kovassa
yhteiskunnassa saadaan näkymään yhteisvastuuta yritysten
osalta ja toisaalta tuetaan järjestöjen tekemää yhteisvastuutyötä,
niin olen hyvilläni.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran ed. Tiusasen esimerkkiin, että kyllä sitä kirkkoa
aika paljon verotuksellisesti on hyvitetty. Taisi kirkko saada itsekin
vielä jopa verotusoikeudenkin. Siis jos ajatellaan noin
firma-ajattelun kannalta ja muuta vastaavaa ja sitten kun tämä diakoniatyö muuttaa
muotoaan, niin oikeastaan sehän tukee vaan tätä esimerkkiä.
Toki en tarkoita, että isommat firmat saisivat ruveta verottamaan
sitten yhteiskunnan ohella. Mutta siis tavallaan vielä jatkaen
tuota, että kun tulevaisuusvaliokunnassa on näitä asioita
käsitelty ja käytiin siellä Diakonissalaitoksellakin
poikkeamassa, niin silloin oli puhetta siitä, että käytetäänkö sitten
termiä neljäs vai viides sektori kohta jo, kun
mennään nettiin ja nämä hyväntekeväisyyden
ja uuden yhteisöllisyyden muodot tässä hahmottuvat,
ja tämä on ihan sillä linjalla, niin että tässä on
tulevaisuus tämmöisellä hommalla ehkä eikä niin,
että tämä on jäämässä jo
menneisyyteen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse tervehdin myöskin ihan positiivisesti
erilaisia vertaisryhmiä, jotka yhdistyvät rekisteröidyiksi
yhdistyksiksi, esimerkiksi syöpäpotilaat. Hehän
tietysti tekevät aika tavalla sellaista työtä,
joka oikeastaan kuuluisi sairaalajärjestelmälle,
mutta siellä ei ole niitä tekijöitä,
etenkään aikaisemmin ei ollut. Nyt on pikkuhiljaa
tullut sitten myöskin opastusta ja muuta valmennusta operaatioon
ja diagnoosin vastaanottamiseen. Siis tässä mielessä näillä järjestöillä on
todella keskeinen ja tärkeä osuus.
Mutta sitten jos yhteiskunta siirtää näille
omaa vastuutaan, niin kuin ikään kuin tapahtui
invalidijärjestöille jne., koska nyt joka paikassa
niin kutsutusti säästetään eli
vähennetään resursseja kuntatasolla ja
valtio vähentää sitä ottamalla omaa
vastuutaan pois tästä yhteisöllisyydestä, niin
silloin kolmannelle sektorille tulee ikään kuin
tehtäviä, jotka kuuluisivat koko yhteiskunnalle
ja ovat aikaisemmin kuuluneet. Tässä mielessä viittasin
tähän Karamzinin aikaiseen Diakonissalaitokseen,
joka oli tavallaan yksityisen rahoituksen, kuolleiden aviomiesten
perintöjen, avulla perustettu hoitoyksikkö, laitos,
joka ei ollut siis yhteiskunnan, esimerkiksi Helsingin kaupungin
tai silloisen suurruhtinaskunnan, omistuksessa, vaan tällainen
yksityinen. Se oli sitä sen aikaista kolmatta sektoria,
poikkeaa kyllä nykyajan Diakonissalaitoksesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkiselle ystävällisesti,
että parasta yhteiskuntavastuun kantoa on se, että maksaa
valtiolle veronsa.
Keskustelu päättyi.