15) Laki tuloverolain 43 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen 41/2008 vp
tavoitteena on turvata maan puuhuoltoa veropoliittisella ratkaisulla.
Meillä on vakava uhka tehtaitten sulkemisista, sahojen
sulkemisista hyvinkin pian loppuvuoden aikana. Alkuvuodesta on yllättävästi
selvitty, vaikka Venäjän puutulleissa on jo tapahtunut tiettyjä muutoksia
ja on tiettyjä uhkakuvia nimenomaan vahvasti tuotu esille.
Minulle oli yllätys se, että puun tuonti rautatiekuljetuksina
kuluvan vuoden alkukuukausien aikana verrattuna viime vuoden vastaavaan
aikaan ei ole vähentynyt vaan on ollut jonkun verran jopa
lisääntymässä. Sitä en
tunne sitten, onko kenties kumipyöräkuljetuksista
siirrytty junakuljetuksiin entistä enemmän, mutta
alkuvuonna on sekä turvattu maan puuhuolto kotimaisella
puulla että, yllätys yllätys, myöskin
tuontipuun osuus on ollutkin niin merkittävä kuin
nuo VR:n kuljetustonnitilastot osoittavat.
Mutta uhkakuva on loppuvuodelle jo edessä. On viitattu
siihen, että puolenkymmentä puuta jalostavaa tehdasta
saatetaan joutua sulkemaan, samoin Suomen sahat ovat vakavasti huolissaan. Tilanteesta
ovat osaltaan huolissaan myöskin pienemmät sahayrittäjät,
ja tämä kaikki vaikuttaa, kuten lukuisia kertoja
olen tuonut täällä esille, hyvin kielteisesti
maan puuhuoltoon, työllisyyteen. Olen huolissani puuta
jalostavan teollisuuden työpaikoista. Tiedän hyvin
omakohtaisesti, mitä kotikaupungissani Keuruulla on merkinnyt
perinteisen Tiwin tehdasalueen hiljeneminen huhtikuun lopussa. Parhaimmillaan
tuolla alueella oli pitkälti kolmattasataa työpaikkaa. "Tiwi,
puuta parhaimmillaan" oli iskulause lastulevylle, samoin Mahoganyn
vaneri oli ainutlaatuista huippuvaneria maailmassa. Nyt nämä tuotannot
ovat hiljentyneet, ja se on menetys.
Minulta nämä työttömäksi
jääneet henkilöt kysyvät, mitä he
ryhtyvät tekemään, mitä paikallinen
kansanedustaja tekee. Tämä on se kysymys, mitä olen
joutunut miettimään, että jotain tarvitsee
tehdä, jotta työttömyys ei enää kasvaisi. Tämä on
menetys, jos työpaikkoja menetetään. Samoin
on menetys, jos menetetään vientimarkkinaosuuksia.
Keuruun vaneritehdas oli nimenomaan vientimarkkinoille soitinvaneria,
lentokonevaneria, huippukalliita vanerilaatuja osaltaan ainoana
maailmassa tekevä tuotantolaitos. Joutuu kysymään,
mistä vastaisuudessa tehdään tietyt soittimet
ja rummut, kun Mahoganyn tehdas Keuruulla sulki muutama viikko sitten
tuotantonsa. Tämän vuoksi olen miettinyt keinoja,
millä voidaan turvata tilanne siten, että ei ainakaan puupulan
vuoksi tarvitsisi sulkea yhtään tehdasta ja voitaisiin
säilyttää vientitulot ja vientimarkkinat.
Täällä oli jokin viikko sitten esillä ed.
Bjarne Kalliksen aloite, joka avasi uuden näkökulman metsän
puunmyyntiverotukseen. Ed. Kallis oli löytänyt
taloudellisena asiantuntijana sen näkökohdan,
että jos maksetaan veroa pörssinoteeratuista osingoista,
niin vähennetään 30 prosenttia pörssinoteerattujen
osinkojen verotulosta ja pääomatuloa maksetaan
vasta siitä 70 prosentista, joka jää jäljelle.
Näin ollen todellinen veroprosentti pörssinoteeratuista
osingoista on 19,6. Metsästä myytävästä puusta
veroprosentti on pääomaverotulon mukaan 28 prosenttia.
Täytyy muistaa, että puu on kasvanut tuloverojärjestelmän
pinta-alaveron aikana. Näin ollen kiistatta voidaan sanoa,
että puuhun, joka tulee kauppaan, kohdistuu kaksinkertainen
verotus. Väitän, että tämä on
se kynnys, joka estää puukauppaa enemmän
kuin mikään muu. Jos päästäisiin lakialoitteessani
esittämääni myytävän
puun veron alentamiseen, väitän, että yhtään
sahaa, yhtään tehdasta ei tarvitse sulkea.
Esko Ahon työryhmän väliraportin
pohjalta maan hallitus on tehnyt oikean suuntaisia mutta, ikävä kyllä,
täysin riittämättömiä toimia
puuhuollon turvaamiseksi. (Ed. Pulliainen: Eikö edustaja
ole vaikuttanut Esko Ahoon?) Näin ollen toivon, että Esko
Aho ja tämä työryhmä ottaisi
huomioon ne useat lakialoitteet, joita olen asiassa tehnyt. Toivon,
että tämä löydettäisiin
ennen kuin tulee ilmoitus, että suljetaan se ja se sellutehdas,
suljetaan se ja se paperitehdas ja niin monta sataa tai jopa tuhatta
jää aina työttömäksi. Tämä on
vakavampi uhka.
Minun ehdotukseni on ollut se, että olen jalostanut
ed. Bjarne Kalliksen lakialoitetta, ja esitykseni mukaan esitän,
että puun myyntiverotuksessa vähennetään
myytävästä tulosta 50 prosenttia ja jäljelle
jäävästä 50 prosentista maksetaan
tämä 28 prosentin myyntivero. Näin ollen
yksityisiin metsänomistajiin kohdistuisi edelleen raskaampi puun
myyntiverotus kuin julkisoikeudellisiin yhteisöihin, kuntiin
ja seurakuntiin, jotka maksavat noin 6 prosenttia myydystä puusta
pääomaveroa. Yksityisiin metsänomistajiin
kohdistuisi vieläkin raskaampi taakka, mutta minä väitän,
että tämä olisi oikeudenmukainen ratkaisu
ja tällä torjuttaisiin työpaikkojen menetykset.
Kotimaisen puun volyymin lisäys olisi niin merkittävä, että tämän
volyymin lisäyksen vuoksi valtio pystyisi saamaan nykyiset
verotulot, nykyiset verotulot sekä metsästä,
puun myyntiveroista, mutta myös siitä, että kotimainen
puu merkittävästi parantaisi työllisyyttä kotimaassa,
suorastaan tulisi pula metsäkoneenkuljettajista, metsäkoneyrittäjistä,
kuljetusyrittäjistä, ja näin ollen voitaisiin saada
sitä kautta muita verotuloja, niin että valtio saisi
verotulonsa säilymään, työpaikat
säilyisivät, vientimarkkinat säilyisivät.
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että Esko Ahon
työryhmä, joka jatkaa työtänsä syksyyn — raportti
ei tulle vielä kesäkuussa esille, olen saanut
tiedon, että se tulee vasta syksyllä — todella paneutuisi
näihin esittämiini vaihtoehtoihin, tekisi laskelmat
asiantuntijoitten toimesta, olenko oikealla linjalla, ja tämän
pohjalta voitaisiin löytää ratkaisut,
joilla voitaisiin maan puuhuolto turvata, säilyttää työpaikat.
On ongelma esimerkiksi kotikaupungissani se, että on nuoria
perheitä, he ovat hankkineet omakotitalot, tehneet asuntovelkaa
ja sitten meneekin työpaikka pois ja työpaikka
onkin ehkä tarjolla jossakin muualla, on paikkakunnalta
muuttokin edessä. Toisaalta elinkeinopoliittisin toimin
olemme saaneet metalliteollisuuden sektorille huomattavan osan työpaikkansa
menettäneistä työllistettyä.
Ongelma on liittynyt lähinnä viiluteollisuuden
naistyöpaikkoihin, koska viiluteollisuudessa on ollut paljon naistyöpaikkoja.
Heille ei ole löytynyt metalliteollisuudesta vielä työpaikkoja.
Arvoisa puhemies! Toivon, että lakialoitteeni suuntaviivat
otettaisiin vakavasti huomioon maan puuhuollon turvaamiseksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen otti tietenkin tärkeän
asian esille: puuhuollon ja puupulan, mikä nyt vaivaa tämän päivän
suomalaista metsäteollisuutta. Muun muassa professori Kärkkäinen
Joensuun yliopistosta kertoo, että verotuksessa pitäisi
siirtyä kasvun verottamiseen eikä myynnin verottamiseen.
Siinä pitäisi palata siihen vanhaan. Hänen
mielestään tämä on suurimpia
virheitä suomalaisessa metsäpolitiikassa, kun
sitä muutettiin. Lastulevy- ja kuitulevyteollisuus on menettänyt
raaka-aineensa. Sitä poltetaan voimalaitoksissa. Voimalaitokset
pystyvät maksamaan enemmän kuin lastulevyteollisuus,
ja siinä on tehty virhe, että voimalaitoksissa
vientiteollisuuden raaka-ainetta on ruvettu polttamaan.
Toki sitten myös tämä Venäjän-kauppa
olisi pitänyt hoitaa kahdenkeskisin neuvotteluin, ei niin
kuin nyt, että sitä mentiin tuonne EU:n selän taakse
ja nyt nähdään se tulos. Se olisi ehkä,
niin kuin ulkomaankauppaministeri Väyrynen on kertonut,
näin pitänyt tehdä. Ja EU:ssa sitten
komissaari Verheugen myös syyttää Suomea,
että Suomi ja Ruotsi kohtelevat Venäjää kuin
siirtomaata, niin että EU:stakaan ei näköjään
sitä tukea oikein ole tänne tulossa. Mutta vakava
ongelma on, muun muassa UPM:n metsäpäällikkö kertoo,
että 3—4 tehdasta suljetaan Suomessa, jos ei puuta
rupea tulemaan, niin että voidaan korvata tämä Venäjän-tuonti.
Tällaiset varoitukset pitäisi ottaa nyt vakavasti.
Se on sitten myöhäistä, kun suljetaan.
Näin nähdään Summan ja Kemijärven
kohdalla, että paluuta ei ole, kun firman johto tekee päätöksen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen on tässä puuttunut
merkittävään asiaan, joka on ajankohtainen,
ja hän on aikaisemminkin kunnostautunut tässä puuhuollon
turvaamiskysymyksessä.
Minä en ihan ole vakuuttunut, että tällä toimenpiteellä puu
lähtisi sinällään vielä liikenteeseen
sillä tavalla, jotta yhtään tehdasta
ei suljettaisi Suomessa. Minusta pitäisi lähteä siitä,
jotta kytketään nämä metsäsuunnitelmat
ja siitä johdetaan sillä tavalla, että tulisi
tämmöisiä sanktioita tai porkkanoita
sitten siitä, kun noudattaa metsänhoitosuunnitelmia.
Jos katsotaan, niin vähän vaille vuosi sitten
maksettiin huippuhintoja puusta, siitä huolimatta sitä puutahan
ei lähtenyt valtavasti liikkeelle, sitä lähti
määrätty määrä,
ja metsänomistajat tietysti ajattelivat, että kyllä se hinta
nousee siitä vielä ylöspäin.
Nyt on tultu alas aika reippaasti ja uusien ennusteiden mukaan siihen
hintaan tullaan joskus 10—20 vuoden päästä.
Näin jotkut ovat ennustaneet. Voi tulla lähempänäkin
tietysti, mutta riippuu suuresti, miten markkinat kehittyvät,
miten tavarat menevät kaupaksi tuolla maailmalla ja mikä hintataso
siellä on olemassa.
Minun viestini lyhkäisesti tässä on
se, jotta pitäisi kehittää järjestelmä,
ei niitä Esko Ahon temppuja, joissa käytetään
suoraa veropolitiikkaa, vaan sillä tavalla, millä tavalla
metsänhoito kytketään siihen, jotta metsät
saadaan siis kasvamaan ja tehdään ajallaan harvennukset,
istutukset, uudistukset, ja siitä palkitaan sitten. Mutta sitten
jos niitä ei tehdä, niin sitten tulee vähän niin
kuin keppiä. Silloin me saamme järjestelmän,
joka takaisi parhaiten tämän puun saannin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä Suomen maanteitä voi
nyt ajella aukkoja katsellen. Kyllä siellä on
puuta kaatunut.
Sitten tämä ongelma, mistä riittää Suomen
paperitehtaille puuraaka-ainetta: kyllä tuo paperiteollisuus
on senkin laskenut, 50 dollaria tonni maksaa, kun tuodaan sellua
Brasiliasta Veracelistä tänne Suomen rannikolle.
Minä luulen aika tavalla, että nämä saattavat
olla näitä tulevaisuuden näkökulmia.
Kyllä tuohon puuhakkuuseen liittyy paljon asioita, jotka
tässä nykytilanteessa ja ehkä sitten
Venäjän-tuonnin loputtua uhkaavat, ja yksi on
Suomen metsien suojelu. Siinä ei paljon suojelu näytä painavan,
vaikka Suomessa ja Etelä-Suomessa, nimenomaan eteläisessä Suomessa,
on aivan jälkeen jäänyt suojelutaso:
1,8 prosenttia, ei missään tapauksessa 2:ta prosenttia ole
eteläisen Suomen metsistä suojeltu.
Uskon, että ed. Lauri Oinonen on hyvällä tahdolla
liikkeellä, hyvin aikomuksin, niin kuin sanotaan "bona
fide", ja tämä on hänen esityksensä ajatuksellinen
sisältö. Mutta kun viittasitte siihen, että se
puu on kasvanut jo silloin, kun on ollut tämä pinta-alaverotus,
niin onkohan siellä, ed. Oinonen, sellaisia puita joukossa,
jotka ovat kasvaneet ihan verottomana siihen aikaan, kun ei vielä ollut
tällaista metsäverotusta? Voitteko vastata tähän
kysymykseen?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen edelleen kantaa huolta
asiasta, josta kannattaa huolta kantaakin. Mutta kun näitä verohelpotuslakeja
samalla perusteella ja syyllä tulee viikoittain, niin nyt
pitää kyllä vero-oikeuden professorin
puoleen kääntyä, että hän tekee
selvityksen, millä tavalla tapahtuu tämä ketjutus.
Kun veroa leikataan, niin leikataanko jälleen jäljelle
jääneestä pois vai aloitetaanko se uusi
leikkaus ja missä vaiheessa yhteiskunta rupeaa maksamaan
sitten takaisin päin? Kun on kaikki leikattu ja sitten
kuitenkin leikataan lisää, niin millä tavalla
se negatiivinen tulo tulee sitten hyvitetyksi? En ole pysynyt enää aikoihin
ed. Lauri Oinosen veroruletissa mukana, mutta eipä minun
tarvitse onneksi pysyäkään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän kollegoita, että aloitteesta
on haluttu käydä keskustelua, ja yhdessä tiedämme
asian vakavuuden. Jos Suomessa suljetaan työpaikkoja tarjoavia
tehtaita ja sahoja, sillä on kielteinen vaikutus, mutta
sillä on heijastevaikutuksia myös monille muille
aloille.
Keski-Suomi on myöskin voimakas paperiteollisuuden
koneiden valmistusmaakunta. Suomessa tehdään huippuosaamisella,
väitän, kansainvälisesti parhaimpia paperinjalostusteollisuuden
koneita. Suomessa tehdään, väitän,
maailman parhaimpia metsäalan korjuukoneita. Elikkä tämä kaikki
on myös osaltaan heikentymässä, jos Suomesta
poistuu tehtaita, jos Suomesta poistuu metsäklusterin työpaikkoja.
Ed. Matti Kangas viittasi täällä kysymykseen, jonka
professori Kärkkäinen oli tuonut mielestäni
aivan oikein esille. Eräs perusvirhehän oli se, että Suomessa — tämä on
oma näkemykseni — siirryttiin 1990-luvulla metsänhoitoon
kannustavasta pinta-alaverotuksesta tähän nykyiseen
pääomaveron myyntiverotukseen. Jos tätä ratkaisua ei
olisi tehty, niin ei välttämättä niitä ongelmia, joita
nyt on, olisi olemassakaan.
Aiemmin olen esittänyt, että tätä pinta-alaverotuskäytäntöä olisi
voitu jatkaa vielä verovuoden 2005 jälkeen, mutta
valitettavasti näillä aloitteilla en ole saanut
tulosta aikaiseksi, ja olen huomannut, että muun muassa
eräät Esko Ahon työryhmän jäsenet
suhtautuvat kielteisesti ajatukseen palauttaa entinen pinta-alaverotus,
joka perustui laskennalliseen verokuutiometriin ja maan metsäpohjan
veroluokitukseen. Tuo käytäntöhän
oli pitkään hyväksi koettu.
Jos ed. Tiusasen kysymykseen vastaan, niin ehkä niin
kauan kuin Suomessa metsät ovat olleet teollisesti jalostettuja,
on ollut tuo järjestelmä käytössä,
mitä nyt on hakkuuseen tulevia iäkkäämpiäkin
puita. En tarkoita aarnimetsiä. Minä toivon, että jos
on aarnimetsää, niin siellä kunnioitetaan
niitä puuyksilöitä eikä niitä hävitetä. Mutta
mikä on selvästi semmoinen, että tulee hakkuuseen,
niin minulla on käsitys, että tämä aiemmin
ollut pinta-alaveropohjainen järjestelmä olisi
ollut voimassa vuosikymmeniä. On se ainakin useita vuosikymmeniä ollut,
mutta onko se ollut sataa vuotta, en pysty tähän
kysymykseen vastaamaan. Toivon, että joku tarkistaa.
Ed. Pulliaisen näkemyksen mukaan minä todella
toivon, että vero-oikeuden professorit esimerkiksi laskisivat
näitä laskelmiani. Olen esittänyt Esko
Aholle, että hänen työryhmänsä voisi tarkistaa,
voidaanko näillä laskelmilla edesauttaa maan puuhuollossa
pahinta tulppaa, jonka väitän olevan tuossa kauppatilanteessa.
Kyllä sitten, kun puu lähtee kaupan, se huonommaltakin tieltä saadaan
vielä kuljetettua, jos on todella tarvis. Kysymys on hyvin
tärkeä, ja tämä liittyy myöskin
kansainvälisiin merikuljetuksiin. Tällä on
merkitystä ihan kaikkeen meidän kansantalouteemme,
joten toivon, että tässä asiassa riittävän
ajoissa pystytään tekemään ne
ratkaisut, joilla maan puuhuolto turvataan, että puupulan
takia ei tarvitsisi lopettaa yhtään sahaa tai
tehdasta. Se on eri juttu, jos muista syistä lopetetaan.
Pidän hyvin ongelmallisena sitä, että Suomeen
ryhdyttäisiin tuomaan sellua kovin suuressa määrin
kaukaa. Se voi tulla sieltä sademetsistä. Tuhotaan
sademetsien luontoa, ja sitten tulee saasteita niinkin edullisesta
kuljetusmuodosta kuin laivakuljetuksista, joten pitäisin
kyllä hyvänä, että meillä kotimainen
puu jalostettaisiin maassa ja pidettäisiin metsät
mahdollisimman hyvin tuottavassa kunnossa. Ymmärrän
luonnonsuojelun ja nämä näkökohdat.
Ne ovat tärkeitä ilman muuta, mutta haluan turvata
metsäklusterin työpaikat ja ne tulot, joita Suomi
kansantaloudelle tästä saa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikki kunnia ed. Lauri Oinosen vilpittömyydelle.
Mutta laskin tästä päiväjärjestyksestä,
että kaikista niistä veronalennuksista, jotka
tänä iltana halutaan tehdä, tulee jo
pelkästään tälle illalle 6 tai
7 veronalennusta, ja kun tämä kerrotaan noin 150:llä,
jonka määrän iltoja täällä istumme, niin
alennamme ainakin tuhatta veroa. Olemme jo aika lähellä tätä perinteistä tilannevaatimusta,
että verot
valtion maksettavaksi.
Keskustelu päättyi.