4) Kansalaisaloite: Rattijuoppouden rangaistuksia on tiukennettava
(KAA 3/2014 vp)
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisaloitteessa rattijuoppoudesta
langetettavien tuomioiden kiristämiseksi ehdotetaan muun
muassa sitä, että ensimmäisestä kiinni
jäämisestä seuraisi aina ajokielto ja
hoitoonohjaus. Lisäksi esitetään, että seuraavien kiinni
jäämisten seurauksena olisi tilanteen mukainen
pakkohoito ja rangaistuksena ehdoton vankeus. Niin ikään
esitetään, että rattijuoppojen aiheuttamat
kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi ja loukkaantumiset
tapon yrityksiksi. Myös rattijuoppouden promillerajaa esitetään laskettavaksi.
Rattijuopon ilmoittamatta jättämistä esitetään
rangaistavaksi.
Minusta vaatimus ajokiellon määräämisestä heti
ensimmäisestä rattijuopumuksesta on täysin perusteltu
ja oikein. Hoitoonohjaus viestisi, että yhteiskunta haluaa
myös auttaa rattijuoppoa. Vaatimus ehdottomasta vankeudesta
uusien rattijuopumusten perusteella on looginen varsinkin ennalta
ehkäisevästä näkökulmasta.
Jos hoitoonohjaus ja aiempi ajokielto eivät ole tehonneet,
ei voida välttämättä ajatella,
että ehdollinen vankeusrangaistus olisi enää riittävä pelote
rikosta harkitsevalle ja riittävä signaali ylipäätään
yhteiskunnaltamme. Liikenneturvallisuudessa on kyse merkittävästä yleisestä edusta
ja painavista yhteiskunnallisista perusteista. Etenkin törkeän rattijuopumuksen
ollessa kyseessä en näe kansalaisaloitteen ehdotuksessa
mitään ongelmaa.
Arvoisa herra puhemies! Aloitteen vaatimus, että rattijuoppojen
aiheuttamat kuolemantapaukset tulisi tulkita tapoiksi ja loukkaantumiset
tapon yrityksiksi, on ymmärrettävä, johtuen
muun muassa siitä, että rattijuoppouden seurauksena tapahtuneista
kuolemantuottamuksista kärsityt vankeusrangaistukset ovat
jääneet monissa ta-pauksissa erittäin
lyhyiksi eivätkä vastaa kansan oikeustajua.
Uskon ja toivon, että vaatimukselle on löydettävissä myös
oikeusoppineilta tukea, kun kansalaisaloite lähtee lausuntokierrokselle
valiokuntiin. Muuten koko rikoslakiamme on mahdollisesti alettava
pohtia kauttaaltaan uudelleen, mikäli emme voi aloitteen
vaatimalla tavalla kiristää lakia tämän
yhden rikostyypin osalta ilman, että kiristäisimme
muita lakeja. Mehän emme voi suoraan tuomioita täältä eduskunnasta
jakaa, mutta emme voi vain levitellä käsiämme
täällä. Lainsäädäntötyö on
meidän ainut mahdollisuutemme. (Puhemies: Ja nyt on 3 minuuttia
täynnä, kiitoksia!) Nyt on saatava muutos aikaan.
Puhetta oli ryhtynyt
johtamaan toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitän aktiivisia kansalaisia tärkeän
kysymyksen nostamisesta eduskuntakäsittelyyn. Kansalaisaloitteessa
esitetään rattijuoppouden rangaistusten tiukentamista.
Aloitteen mukaan jopa kuolemantapauksia aiheuttaneiden rattijuoppojen
rangaistukset jäävät usein pienemmiksi
kuin esimerkiksi talousrikollisten. Tämä ei mahdu
oikeustajuun, sillä varsinkin toistuvat rattijuopumusrikokset
osoittavat vakavaa piittaamattomuutta ihmisen hengestä.
Rangaistusten pituutta on syytä tarkastella erityisesti
rikosten ennalta ehkäisemisen näkökulmasta.
Liikenteessä on hyvä olla nollatoleranssi
alkoholille, joten aloitteessa esitetty rattijuoppouden promillerajan
laskeminen on kannatettavaa. Myös varhaisen puuttumisen
ajatus on hyvä. Ensimmäisen kiinni jäämisen
jälkeen ajokielto ja hoitoonohjaus ovat kannatettavia.
Toivon aloitteelle perusteellista käsittelyä eduskunnassa
sekä laajaa, avointa asiantuntijakuulemista.
Alkoholin ongelmakäyttöä on ehkäistävä muillakin
poliittisilla päätöksillä, kuten
kieltämällä alkoholin mielikuvamainonta
sekä nostamalla alkoholin verotusta. Päihdetyölle
on turvattava riittävä rahoitus kunnissa, sillä monesti on
kysymys myös lapsen asemaa parantavasta ennalta ehkäisevästä työstä.
Rattijuopumuksen vastainen työ on yksi keskeinen toimi
alkoholihaittojen vähentämisessä. Alkoholin
ongelmakäyttö aiheuttaa alkoholistille ja hänen
läheisilleen pahoinvointia sekä ter-veys- ja mielenterveysongelmia.
Kustannukset sosiaali- ja terveyssektorilla ovat suuret kuten myös
työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut,
puhumattakaan siitä tuskasta, mitä rattijuopon
uhrit ja omaiset joutuvat kokemaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Mäntymaa. Ja tervetuloa sairaslomalta eduskuntaan!
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia tervetulotoivotuksesta!
Rattijuopon aiheuttamat kuolemantuottamukset ovat niitä synkimpiä kertomuksia,
joita on olemassa. Yksikin sivullisen kuoleman tai loukkaantumisen
aiheuttanut rattijuoppo on liikaa. Olen ollut rattijuopumustapausten
kanssa tekemisissä poliisin roolissa ja onnettomuuksien
tutkijalautakunnan puheenjohtajana sadoissa tapauksissa.
Tutkijalautakunnassa toimiessani jouduin haastattelemaan rattijuoppojen
uhrien omaisia, ja joskus itkimme yhdessä, kun käsittelimme tapahtunutta.
Rikoslain pitäisi ilmentää yleistä oikeustajuntaa,
enkä ihmettele, että lakiin halutaan tiukennuksia
tämän kansalaisaloitteen muodossa. Monesti herää kysymys,
miksi rattijuopumustapauksissa annetaan usein alin mahdollinen tuomio. Tuntuu
oikeustajun vastaiselta, että sivullisen kuolemaan johtaneessa
tapauksessa halutaan katsoa vielä lieventäviä asianhaaroja,
kuten esimerkiksi ajomatkan lyhyyttä, rattijuopon tuomiota alentavasti.
Olemassa olevassa lainsäädännössä olisi
pelivaraa antaa kovempia tuomioita.
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että poliisilla
täytyisi olla mahdollisuus määrätä sakko
ja määräaikainen ajokielto rattijuopumukseen
syyllistyneelle heti paikan päällä. Tämä käytäntö vähentäisi
tuomioistuinten työkuormaa rattijuopumusten käsittelyssä.
Ajokieltojen kesto voisi aivan hyvin olla pidempi. Suomessahan ne
ovat melko lyhyitä. Joissakin Euroopan maissa määrätään
vuosi ja uusimistapauksissa jopa viisi vuotta ajokieltoa. Valistuksenkaan
merkitystä ei pidä unohtaa. Kouluissa ja autokouluissa
olisi hyvä korostaa vastuuta vielä nykyistä enemmän.
Arvoisa puhemies! Suurin ongelma rattijuopoissa ovat sellaiset
hällä väliä -tyypit, jotka ovat usein
päihteiden sekakäyttäjiä ja
joilla on useita rattijuopumuksia taustalla. He eivät ajokielloista ja
sakoista välitä. Nämä rattijuopot
saisi parhaiten kuriin määräämällä heidät
päihteiden väärinkäyttäjinä hoitoon.
Aloitteessa vaaditaan, että rattijuoppojen ai-heuttamat
kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi tai loukkaantumiset
tapon yritykseksi. Tappo edellyttää kuitenkin
tahallisuutta ja ei tässä tapauksessa sovellu
rattijuopoille annettuihin tuomioihin. Yksi harkinnan arvoinen asia
olisi, että määrättäisiin
rattijuopon käyttämä auto valtiolle.
Jos hän ei ole auton omistaja, niin siinä tapauksessa
auton arvo tuomittaisiin valtiolle.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää aloitteen
tekijöitä aktiivisuudesta hyvin vaikeassa asiassa.
Mikään ei voi korvata rattijuopumusonnettomuuksissa
aiheutuneita menetyksiä ja inhimillistä kärsimystä.
Suomen lainsäädäntö vastaa
jo nykyään varsin pitkälti kansalaisaloitetta.
Poliisi voi välittömästi takavarikoida
rattijuopon auton, ja tuomio-istuin voi määrätä auton
menetettäväksi. Jos auton omistaa joku muu, rattijuoppo
voidaan tuomita menettämään auton rahamääräinen
arvo. Rattijuopot määrätään
jo nykyään ajokieltoon. Hoitoonohjaus on puolestaan
kytketty ajokortin terveysvaatimuksiin. Alkoholin jatkuva väärinkäyttö on
este ajokortin säilyttämiselle. Lääkärin on
nykyään pakko ilmoittaa päihderiippuvuudesta
poliisille.
Rattijuopumusonnettomuuksien vähentämisen
kannalta on ensisijaista keskittyä toteuttamaan valtioneuvoston
periaatepäätöstä tieliikenteen
turvallisuuden parantamisesta. Rattijuopumuksia voidaan ehkäistä ennen
kaikkea edistämällä alkolukon käyttöä ja
panostamalla liikenteen valvontaan. Myös päihdepolitiikka
ja erityisesti päihdeongelmien hoito ja ehkäisy
samoin kuin alkoholin kokonaiskulutus ovat yhteydessä rattijuopumukseen.
Erityisen tärkeää on nuorten hoitoonohjaus.
Mahdollisuudet vaikuttaa rattijuopumuksiin rangaistuksia koventamalla
ovat valitettavasti hyvin rajalliset. Rattijuopumusten osalta ei
ole olemassa tutkimusnäyttöä siitä,
että rangaistusten kiristäminen vaikuttaisi rattijuopumusten määrään.
Esimerkiksi törkeän rattijuopumuksen promillerajan
laskeminen vuonna 1994, mikä merkitsi huomattavaa rangaistusten
ankaroitumista, ei vähentänyt rattijuoppoja liikennevirrassa.
Rangaistuksia tehokkaammin rattijuopumuksiin voidaan vaikuttaa muilla
toimenpiteillä.
On kuitenkin syytä huomata, että rattijuopumuksesta
tuomitaan jo nykyään ehdotonta vankeutta. Vankiloissa
istuu päivittäin noin 250—400 rattijuopumusrikoksesta
tuomittua. Kuolemantapauksissa rikoslaki mahdollistaa huomattavan
ankarat rangaistukset. Esimerkiksi törkeästä rattijuopumuksesta,
törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
tuomittava enimmäisrangaistus on 9 vuotta vankeutta. Sivullisten
kuolemista tuomitaan useiden vuosien vankeusrangaistuksia myös
käytännössä. Tapaukset ovat
kuitenkin harvinaisia, koska yleensä rattijuoppo kuolee
onnettomuudessa itse.
Suomen nykyinen promilleraja 0,5 on liikenneonnettomuusriskin
kannalta perusteltu. Lähes kaikissa kuolemaan johtaneissa
onnettomuuksissa alkoholipitoisuus ylittää törkeän
rattijuopumuksen rajan eli 1,2 promillen rajan. Rikollisuuskehitykseenkään
perustuvaa syytä muuttaa rangaistuksia tai promillerajoja
ei ole. Rattijuopumusonnettomuudet ovat vähentyneet, ja
alkoholia nauttineiden osuus liikennevirrassa on laskenut — ja
tämä on tietenkin hyvä asia.
On kuitenkin tärkeätä pyrkiä etsimään
keinoja, joilla rattijuopumukseen voidaan puuttua tehokkaasti ja
tehokkaammin kuin tänään. Esimerkiksi
liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan
säännöstä, jonka mukaan poliisi
voisi välittömästi keskeyttää ajon
myös silloin, jos alkoholipitoisuus jää alle
promillerajan. On tehokkaampaa ottaa kuljettajalta avaimet pois
kuin antaa hänelle sakkolappu.
Puhemies! Jos sallitte, kun minun on mentävä lentokentälle...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri saa puhua 5 minuuttia.
...niin totean vielä tässä, että jos
rikoksentekijä pitää teon seurausta eli
toisen kuolemaa varsin todennäköisenä,
hänet voidaan jo nykyisin tuomita taposta. Tällöin
enimmäisrangaistus on 12 vuotta, koska tahallisesta rikoksesta
on voitava rangaista ankarammin kuin tuottamuksellisesta teosta.
Mutta rattijuoppo ei kuitenkaan yleensä tarkoita tappaa
muita tiellä liikkujia, ja siksi hänellä ei
yleensä ole tapon edellyttämää tahallisuutta.
Olisi sattumanvaraista rangaista kaikista kuolemaan johtaneista
tapahtumista yhtä ankarasti. Liikenteessä vähäinen
ajovirhe voi johtaa kohtalokkaaseen seuraukseen. Tämän vuoksi
rikoslaissa säädetään kuolemantuottamusrikoksista.
Ärade talman! Alldeles kort på svenska. För att
minska antalet olyckor som orsakas av rattfylleri måste
vi först och främst koncentrera oss på att
genomföra statsrådets principbeslut om förbättrande
av vägtrafiksäkerheten. Det bästa sättet
att förebygga rattfylleri är att främja
användningen av alkolås och att satsa på trafikövervakningen.
Sedan är det oerhört viktigt att få dem som
lider av alkoholproblem att söka sig till vård. Där
måste vi bli bättre, och det gäller framför
allt de unga.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Etenemme puheenvuorolistan mukaisesti. Edustaja Pauli Kiuru.
(Eduskunnasta: Eikö käydä debattia?) — Muillakin
kuin ministerillä voi olla lentokoneelle kiire. (Pirkko
Ruohonen-Lerner: Ministeri olisi debatissa voinut vastata kysymyksiin!) — Teitä on
liian monta.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme kansalaisaloitetta
rattijuoppouden rangaistusten tiukentamisesta. Aloitteen on allekirjoittanut
yli 62 000 henkilöä. Sen saama kannatus
osoittaa, että kansalaiset pitävät liikenneturvallisuutta
tärkeänä asiana ja kokevat toisaalta
rattijuoppojen aiheuttavan kohtuuttoman suurta turvattomuuden tunnetta
liikenteessä.
Rattijuoppojen aiheuttamissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa
kuoli 2006—2010 yhteensä 356 ihmistä.
Määrät osoittavat, että kysymyksessä ei
ole marginaali-ilmiö. Jos sama määrä ihmisiä kuolisi
esimerkiksi lääkeväärennösten
tai kouluammuskelujen seurauksena, olisivat seu-raukset ja lakimuutokset
varmasti todella järeitä.
Liikenneturvallisuuteen on viime vuosina ja vuosikymmeninä kiinnitetty
aiheellisesti lisääntyvää huomiota.
Ajoneuvojen parantuneet turvaominaisuudet, liikennesuunnittelu ja
valistus eivät kuitenkaan estä toisista piittaamattomien
rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia. Inhimillinen kärsimys
ja katkeruus ovat oikeutettuja tunteita tietoisen riskin ottaneiden
kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien jälkeen. Meillä jokaisella
on mahdollisuus käyttää omaa harkintakykyämme:
voimme juoda tai jättää juomatta, voimme
juoda ja käyttää taksia tai voimme juoda
ja ajaa itse. Valinta on tietoinen. Rattijuoppo on teollaan todistanut
oman harkintakykynsä puutteellisuuden.
Kaiken inhimillisen ja vältettävissä olevan turhan
kärsimyksen lisäksi rattijuopumus aiheuttaa yhteiskunnalle
merkittävät kustannukset. Rattijuopumusonnettomuudessa
kuollut henkilö maksaa yhteiskunnalle 1,9 miljoonaa euroa
ja loukkaantunut keskimäärin 240 000
euroa. Huolestuttavaa on lisäksi, että naisten
osuus rattijuopoista ja rattijuopumuksen uusijoista jatkaa kasvuaan.
Kiitän aloitteen tekijöitä tekemästänne
merkittävästä työstä:
olette oikealla asialla. Aloite on otettava valiokuntakäsittelyssä äärimmäisen
vakavasti. On tehtävä analyysi nykytilasta, tutkittava
parhaita ulkomaisia käytänteitä ja tehtävä tarpeelliset
korjaukset omaan lainsäädäntöömme. Asenneilmapiiri
muuttuu, jos korjaavat toimet ovat aiheen vakavuuden huomioon ottaen
riittävän tiukkoja.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Rattijuopumustuomiot ovat mielestäni
Suomessa liian lepsuja. Nykyisellään rattijuopumukseen syyllistynyt
kuljettaja voidaan tuomita sakkoon tai enintään
kuudeksi kuukaudeksi vankilaan. Törkeissä tapauksissa
rangaistus on vähintään 60 päiväsakkoa
tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Tämän
lisäksi mahdolliset vamman- tai kuolemantuottamukset voivat
lisätä rangaistuksen kokonaismäärää.
Suomen rattijuopumustuomioita voi pitää lievinä myös
kansainväliseen tasoon verrattuna. Esimerkiksi Ranskassa,
jos 0,8 promillea ylittyy, tuomiona on kaksi vuotta vankeutta ja
toistuvissa tapauksissa tai verikokeesta kieltäytymisen seurauksena
neljä vuotta. Jos uhrille aiheutuu alle kolme kuukautta
kestävä haitta, saa rattijuoppo huomattavan sakon
ja ajoneuvon takavarikoinnin lisäksi kymmenen vuoden ajokiellon sekä kolmen
vuoden vankeustuomion. Jos uhrin haitta kestää yli
kolme kuukautta, on vankilatuomio viisi vuotta. Omaan oikeustajuuni
tämä ranskalainen malli kuulostaa huomattavasti
oikeudenmukaisemmalta kuin suomalainen.
Tämän kansalaisaloitteen taustalla oleva rattijuopumusonnettomuus
Lapinlahdella on hyvä esimerkki lain nykytilasta. Hovioikeuden
alennettua alkuperäistä tuomiota viidellä kuukaudella
sai tekijä ainoastaan kahden vuoden ja kahden kuukauden
ehdottoman vankeustuomion. Tätä on vaikea pitää missään
mielessä riittävänä rangaistuksena.
On silti tärkeää huomata, kuten oikeusministeri
Henrikssonkin on todennut, että oikeuskäytäntö ja
rangaistushaarukka mahdollistaisivat tätäkin kovemmat
tuomiot. Jostain syystä tuomioistuimet eivät kuitenkaan
koe tarpeelliseksi langettaa rattijuopumuksesta nykytasoa kovempia
rangaistuksia. Tässä yhteydessä tulisikin harkita,
olisiko rangaistuksen minimitasoa syytä todellakin selkeästi
nostaa, jotta tuomioille voitaisiin taata riittävä ankaruus.
Arvoisa puhemies! Rattijuopumuksesta tuomituista huomattava
osa on ensikertalaisia, mikä on myös osaltaan
pienentänyt tuomioita. En kuitenkaan itse näe,
miten ensikertalaisuus tekisi rattijuopumuksesta yhtään
sen hyväksyttävämpää.
Myös tämän vuoksi olisi voitava varmistua siitä,
että varsinkin uhreille vakavaa haittaa ai-heuttaneissa
tapauksissa tekijöitä ei päästettäisi koskaan
liian kevyellä tuomiolla.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi haluan ottaa vertailuun
esimerkin omaisuusrikoksesta. Nykyisellään esimerkiksi
törkeästä varkaudesta rangaistaan vähintään
neljän kuukauden ja enintään neljän
vuoden vankeusrangaistukseen. Varkaus voidaan määritellä törkeäksi,
jos kohteena on erittäin arvokas omaisuus tai jos rikollinen
esimerkiksi murtautuu asuntoon asetta käyttäen. Toisin
sanoen omaisuusrikokseen kohdistuvan törkeän rangaistuksen
enimmäistuomio on kaksinkertainen törkeään
rattijuopumustuomioon verrattuna, jolla kuitenkin on usein hyvin
vakavat inhimilliset seuraukset. Tätä tilannetta
ei voi mitenkään pitää oikeudenmukaisena.
Kansalaisaloite rattijuopumustuomioiden tiukentamiseksi on mielestäni
hyvin perusteltu ja tarpeellinen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Rattijuopon aiheuttama onnettomuus on suuri
tragedia uhrille ja myös itse rattijuopolle. Rattijuopumus
on erittäin vakava teko, josta tulisi rangaista nykyistä kovemmin.
Päihtyneenä auton rattiin päätynyt
henkilö aiheuttaa merkittävää vaaraa
itselleen ja ennen kaikkea sivullisille.
Kovemmat rangaistukset eivät poista kyseistä ongelmaa,
mutta on todella tärkeä asia, jos yksikin rattijuopon
aiheuttama onnettomuus jää tapahtumatta sen takia,
että kovempi rangaistus saa auton rattiin päihtyneenä aikovan
harkitsemaan ja muuttamaan mielensä. Rangaistukset osoittavat
myös sen, kuinka vakavasti meidän yhteiskunnassamme
suhtaudutaan rattijuopumuksiin. Rattijuoppous on itsekäs
ja edesvastuuton teko, joka kertoo paljon rattijuopon asenteesta
toisia ihmisiä ja lakia kohtaan. Nykyiset rangaistukset ovat
liian lieviä. Mielestäni rattijuoppouden vakavuudesta
ei rikoksena ole kahta sanaa. Koventamalla rangaistuksia välittyisi
lainsäätäjiltä selkeä viesti
erittäin kielteisestä suhtautumisesta tähän
asiaan.
Kansalaisaloite osoittaa, että rattijuopoista on saatu
tarpeeksi ja kansa puoltaa rangaistusten tiukentamista. Mahdollisten
seurausten vakavuudesta johtuen rangaistusten koventaminen on helppo
perustella. Mikä puoltaa sitä, ettei rangaistuksia
korotettaisi? Monien mielestä kansalaisaloitteen sisältämät
ehdotukset ovat turhan tiukkoja. Rattijuopumus on kuitenkin henkilökohtainen
valinta, ja sen mahdolliset seuraamukset ovat yleisesti hyvin tiedossa.
Vastuuta ei voi myöskään laittaa humalatilan
piikkiin, onhan kännissä suoritettu tappokin tappo.
Varhainen puuttuminen ja hoitoon ohjaaminen välittömästi
heti kiinni jäämisen jälkeen on todella
tärkeää.
Ensimmäinen kohta kansalaisaloitteessa on ajoneuvon
menetys valtiolle riippumatta siitä, kenen ajoneuvo on.
Se on ainoa kohta, jossa epäröin: entä jos
ajoneuvo on otettu luvatta?
Stefan Wallin /r:
Värderade talman! Vi diskuterar i dag en mycket allvarlig
sak. Det finns orsak att uttrycka respekt för de motiv
som drivit initiativtagarna till det här medborgarinitiativet. Vi
vet att många tragiska händelser, mänskligt
lidande och död finns i bakgrunden.
Arvoisa puhemies! Kansalaisaloite koskee hyvin vakavaa asiaa,
ja taustalla on monta hyvin traagista tapahtumaa. On syytä todeta,
kuten oikeusministeri itse asiassa omassa puheenvuorossaan totesi,
että rattijuopumusta koskeva lainsäädäntö vastaa
itse asiassa jo nykyään varsin pitkälti
kansalaisaloitetta. Poliisi voi takavarikoida rattijuopon auton.
Auto voidaan myös määrätä menetettäväksi
ja rattijuopot voidaan määrätä ajokieltoon.
Rattijuopumuksista tuomitaan myös ehdottomia vankeusrangaistuksia.
Vankiloissa istuu yleensä noin 250—400 rattijuopumusrikoksesta
tuomittua henkilöä.
Kuolemantapauksissa rikoslaki mahdollistaa huomattavan ankarien
rangaistusten tuomitsemisen jo nyt. Esimerkiksi törkeästä rattijuopumuksesta,
törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden
vaarantamisesta tuomittava enimmäisrangaistus on tällä hetkellä 9
vuotta vankeutta. Sivullisten kuolemista tuomitaan useiden vuosien
vankeusrangaistuksia myös käytännössä.
Arvoisa puhemies! Suomen nykyistä promillerajaa on
liikenneonnettomuusriskin kannalta pidetty perusteltuna. Rattijuopumusonnettomuudet
ovat vähentyneet, ja alkoholia nauttineiden osuus liikennevirroissa
on myöskin laskenut. Rattijuopumusonnettomuuksien vähenemisen kannalta
olisi ensisijaista keskittyä toteuttamaan valtioneuvoston
ja ministerinkin mainitsemaa periaatepäätöstä tieliikenteen
turvallisuuden parantamisesta, joka tehtiin joulukuussa 2012. Päätöksessä mainittiin
lukuisia toimia, kuten esimerkiksi alkolukon käytön
laajentaminen, alle 25-vuotiaiden päihdetilanteen kartoittaminen
ja liikennevalvonnan kehittäminen.
Talman! Olyckor till följd av rattfylleri kan förebyggas
framför allt genom att i högre grad ta i bruk
alkolås och genom att satsa på trafikövervakning.
Också rusmedelspolitiken och särskilt rusvården
har ett klart samband till rattfylleri. En självklarhet
i sammanhanget som ändå förtjänar att
upprepas är betydelsen av förebyggande arbete
och upplysning i våra skolor. Barnen och de unga är
framtidens bilister, och då är det centralt att
deras attityder till alkohol och trafik, och hur dåligt
dessa två passar ihop, formas så tidigt som möjligt.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärrän
oikein hyvin ne henkilökohtaiset tragediat, jotka ovat
tämänkin kansalaisaloitteen takana. On surullista,
ettei yhteiskunta pysty suojelemaan jäseniään
tällaisilta murhenäytelmiltä, jotka eivät
voisi turhempia olla. Tuskin kukaan, joka on niin vanha, että osaa
ajaa autoa ja pystyy juomaan viinaa, olisi tietämätön
päih-teiden ja liikenteen yhteensopimattomuudesta, mutta
silti vain näitä rattijuoppoja riittää liiaksi asti.
Kansalaisaloitteessa halutaan rattijuopumustuomioiden koventamista,
mutta tunnepohjaisesti ei näitä lakeja pitäisi
säätää. Meillä on surullisena
esimerkkinä ampuma-aselainsäädäntö,
joka on tehty tunteet edellä ja josta on tulossa lainkuvatus,
joka kurittaa lainkuuliaisia ampumaurheilun ja metsästyksen
harrastajia mutta jolla ei ole mitään vaikutusta
luvattomien ampuma-aseiden saatavuuteen tai hallussapitoon.
Mielestäni rattijuopumuksesta annettavat tuomiot ovat
pääsääntöisesti kohdallaan,
mutta niissä tapauksissa, joissa rattijuoppo on aiheuttanut sivulliselle
vakavan, pysyvän ruumiinvamman tai kuoleman, tulisi rangaistuksia
ehdottomasti mitata rangaistusasteikon yläpäästä.
Arvoisa puhemies! Kansalaisaloitteessa vaaditaan useita sellaisia
asioita, jotka jo nykylainsäädännössä ovat
mahdollisia, kuten esimerkiksi ajoneuvon takavarikointi rikoksentekovälineenä.
Olen samaa mieltä siitä, että rikoksentekovälineen
menettämistä tulisi käyttää nykyistä useammin
ja erityisesti toistuvasti ratista kärynneiden tapauksessa.
Aloitteessa kuitenkin niputetaan kaikki rattijuopumustapaukset,
vaikka ne ovat hyvinkin erilaisia ja niiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen
vaihtelevat. Itsensä muuten ajokuntoiseksi tunteva, joka
aamulla puhaltaa juuri ja juuri rattijuopumusrajan ylittävät
lukemat, on ehkä sittenkin toisenlainen riski liikenteessä kuin
se, joka kahden promillen humalassa valomerkin jälkeen
kapakasta kotiin autollansa lähtee ajelemaan. Kummassa
tapauksessa ajoneuvon takavarikointi olisi oikeudenmukaisempaa?
Suomessa kuolee vuosittain suoraan alkoholin vaikutuksiin noin
1 600 ihmistä ja saman verran välillisesti
eli rikosten uhreina ja tapaturmissa. Työpäiviä menetetään
päihtymyksen ja krapulan takia runsaasti. Lääkäreiden
ilmoitusvelvollisuus ei toteudu alkoholistien kanssa, ja tässä jos
missä olisi moninkertainen vaikutusmahdollisuus, kun alkoholin
aiheuttamia toistuvia tapaturmia tai elinkomplikaatioita todetaan.
Arvoisa puhemies! Alkoholin promillerajan alentaminen aiheuttaa
rangaistuksia niille, jotka ovat liikenteessä pienempi
riski, mutta ei vaikuta todelliseen ongelmaan. Kiinni jäämisen
riskiä pitäisi pystyä lisäämään,
mutta nykyisellään poliisin mahdollisuudet tehokkaaseen
rattijuopumusvalvontaan ovat historiallisen huonot.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käymme lähetekeskustelua
kansalaisaloitteesta, joka koskee rattijuoppouden rangaistusten
tiukentamista ja puuttumista tiukemmin niihin seuraamuksiin, joita
rattijuopumuksesta tulisi aiheutua.
Tämä aloitteen sisältö on
varsin laaja ja sisältää, niin kuin täällä puheenvuoroissa
on jo kuultu, tosi monia yleisten rikosoikeuden periaatteiden suhteen
ongelmallisia esityksiä. Esimerkiksi se, että rattijuoppojen
aiheuttamat kuolemantapaukset tulisi tulkita tapoiksi, on ristiriidassa yleisten
oikeusperiaatteiden kanssa. Tappohan edellyttää harkintaa ja tarkoitusta. Aina
näin ei
rattijuopumusten aiheuttamissa kuolemantapauksissa ole, vaikka kuolemat
ovat seurausta rattijuopumuksesta. Myös se, että rattijuopon
ilmoittamatta jättäminen pitäisi tehdä rangaistavaksi,
on erittäin vaikeasti toteutettavissa oleva muutos, jos
tällaiseen haluttaisiin mennä.
Täällä on puhuttu kiinnijäämisriskistä ja
siitä, että kiinni jäämisen
riskiä pitäisi pystyä korottamaan ja
kohottamaan, jotta sitä kautta rattijuoppous vähenisi,
kun tuo riski kiinni jäämisestä kasvaisi.
Edustaja Mäntymaa nosti täällä omassa puheenvuorossaan
esille ehdotuksen siitä, että rattijuopumuksen
seuraamuskäytäntöjä ja sitä prosessia
pitäisi muuttaa. Olen itse myös aiemmin pitänyt
esillä sitä näkemystä, että tavallisten rattijuopumusten
kohdalla poliisin prosessia voitaisiin muuttaa niin, että siitä annetaan
sakkoja, hoidetaan se lyhyellä kaavalla — ne tavalliset rattijuopumukset — ja
sitä kautta saadaan vapautettua resurssia siitä tutkintaprosessista
taas tänne kentälle kiinnijäämisriskiä lisäämään.
Se on kannatettava esitys.
Kysymys kaiken kaikkiaan tuntuu olevan rangaistusasteikkojen
soveltamisesta, ja silloin tietysti tullaan siihen näkemykseen,
että eduskunta säätää lakeja
ja tulisiko meidän sitä alarajaa nostaa, niin
kuin edustaja Kauma täällä omassa puheenvuorossaan
pohti. Olen sitä mieltä, että rattijuopumusrangaistusten
alarajaa voitaisiin nostaa, ja sitä kautta myös
tuomioistuinten tuomiokäytäntö muuttuisi.
Suomen lain mukaan voidaan tuomita — voidaan tuomita — rattijuopon
auto ja sen arvo valtiolle, mutta tätä kohtaa
mielestäni tulisi muuttaa. Tuo "voidaan" pitää poistaa
siitä ja muuttaa se niin, että rattijuopon auto
tai sen arvo tuomitaan valtiolle ja sitä kautta saadaan
lisäsanktiota tuohon rattijuopumukseen. Olen tästä aiemminkin
esityksen tehnyt, ja olen lisännyt siihen myös sen,
että nämä varat voitaisiin käyttää perustettavan
rikosuhrirahaston pääoman kartuttamiseksi, ja
silloin tuo korvaus menisi juuri niille uhreille, jotka joutuvat
rattijuoppojen tekojen uhreiksi. (Puhemies koputtaa)
Rattijuoppojen omaisille se kärsimys on elinkautinen
ja rattijuopon uhrille lopullinen, ja siinä mielessä (Puhemies
koputtaa) ymmärrän hyvin tämän
aloitteen näkökulman.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pyramidihuijaus Wincapitan perustaja
tuomittiin Helsingin hovioikeudessa 5 vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen
törkeästä petoksesta ja rahankeräysrikoksesta.
Tämän käsittelyssä olevan
kansalaisaloitteen takana oleva isä puolestaan menetti
rattijuopon aiheuttamassa liikenneonnettomuudessa pienen tyttärensä.
Toinen samassa kolarissa mukana olleista tyttäristä taas
vammautui loppuelämänsä ajaksi. Tyttöjen
päälle ajanut henkilö sai tästä törkeästä teosta,
kuolemantuottamuksesta, 2 vuoden ja 2 kuukauden mittaisen ehdottoman vankeustuomion.
Arvoisa puhemies! Nämä edellä mainitut
tuomiot kuulostavat näin toisiinsa verrattuina käsittämättömiltä,
eivätkä ne ainakaan minun oikeustajuuni mahdu.
Voidaan ajatella, että kuolemantuottaminen liikenteessä ei
ole tahallinen teko. Toisaalta voidaan kuitenkin kysyä,
ajaako kukaan vahingossa autoa humalassa. Tapon yrityksestä tuomitaan huomattavasti
ankarammin. Rattijuopumusta-pauksissa voisimme aivan hyvin ottaa
esimerkkiä tästä tuomion pituudesta.
On selvää, että auton ajaminen humalassa
on jokaisen ihmisen henkilökohtaisen valinnan seurauksena
syntynyt vapaaehtoinen ja tietoinen päätös.
Tässä mielessä rattijuopumuksesta seuraava
kuolemantuottaminen on mielestäni rinnastettavissa tapon
yritykseen.
Nykyinen laki mahdollistaa ankarienkin tuomioiden antamisen,
mutta käytännössä tuomioistuimet
eivät langeta ankaria tuomioita tarpeeksi usein. Tähän
tarvittaisiin selkeä muutos. Eli mikäli tuomioistuinten
tuomiokäytäntö ja asenne eivät
muutu, lainsäädäntöä olisi
muutettava vastaamaan paremmin kansalaisten oikeustajua ja sitä kautta
vahvistettava kansalaisten uskoa oi-keusjärjestelmäämme
kohtaan.
Arvoisa puhemies! Meidän on myös kiinnitettävä huomiota
siihen tosiasiaan, että törkeisiin rattijuopumuksiin
syyllistyneet henkilöt ovat useimmiten alkoholisteja. Nämä ihmiset
asettavat suureen vaaraan sekä itsensä että sivulliset
ihmiset. Alkoholismista kärsivät pohtivat harvoin rikoksen
rangaistusasteikkoja. Siksipä myös tehokkaampi
valvonta, ennalta ehkäisevä toiminta, valistustyö sekä korkeampi
kiinnijäämisriski olisivat hyviä keinoja
tämän ongelman ratkaisemisessa.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite on erittäin
aiheellinen ja syntynyt todella suuresta tuskasta ja varmasti kiukusta
ja vihasta myös, ja se nostaa äärimmäisen
asiallisia kohtia meille tänne pohdittavaksi. Todella toivon,
että tämä aloite käsitellään
hyvin perusteellisesti ja otetaan laaja kuuleminen.
Sinällään oli mielenkiintoista kuulla,
mitä oikeusministeri tuossa meille kertoi tämänhetkisestä lainsäädännöstämme.
Minulle jäi sellainen maku, että hänen
näkemyksensä mukaan suuremmin muutoksen tarvetta
ei ole, mutta oikeustajua tämä kyllä koettelee,
ja itselläni ainakin tällainen moraalinen raja
on kyllä nollan kohdalla tuossa promillerajassa, kun rattiin
lähdetään. Siitä syystä on äärimmäisen
tärkeää arvioida rangaistuskäytänteitä,
ja niin kuin äsken tuossa edustaja Immonen totesi, niin
hyvin huomattavaa on se, että meillä kuitenkaan
oikeuslaitos ei toteuta näitä rangaistuksia sillä vakavuudella, millä ne
oikeuskäytännön ja meidän ajattelumme
mukaan pitäisi olla. Eli koemme aikamoista luottamuksen
pulaa, ja pahaa mieltä syntyy todella paljon — aivan
niin kuin tässä aloitteessa, joka todellakin osaltaan
sai alkunsa siitä, että hovioikeus meni vielä lieventämään
tuomiota siitä syystä, että ajomatka
oli lyhyt. Mielestäni alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen
ei ole kilometreistä kiinni, vaan se on aina rangaistava
teko.
On todella tärkeää arvioida erityisesti
törkeän rattijuopumuksen rajaa ja myös
ajokiellon pituutta. Olin hyvin yllättynyt myös
siitä, että Euroopassa on paljon pidemmät
ajokiellot kuin meillä. Siinä mielessä tällainen
ajokieltojen pidentäminen yhdessä hoitoon ohjaamisen
ja tuen antamisen kanssa, jotta hoito tehoaisi, olisi suotava tapa tässä aloitteen
pohjalta nyt sitten toimia.
Todellakin monesti taustalla on hyvinkin usein päihderiippuvuus,
ja suurimmat ongelmat ovat siellä törkeän
rattijuopumuksen tapauksissa. Kuolemaan johtaneiden rattijuopumusonnettomuuksien
osalta yli 85 prosenttia kuljettajista ylitti tämän
törkeän rattijuopumusrajan, ja toivon, että todella
tätä törkeää rattijuopumusrajaa pohditaan.
Mutta toivon, että käsittelyyn otetaan myös itse
promilleraja 0,5 ja pohditaan sen asenteellista vaikutusta ja erityisesti
sitä viestiä, mikä todella sitten nuorille
annetaan. On ikävä huomata, että nuoretkin
suhtautuvat niin, että voi sen kupillisen tai pullollisen
ottaa ja ei se haittaa mitään, kun se 0,5 on vähän
kaukana. Minusta se on aivan vääränlainen
asenne, ja sen takia siihen olisi syytä myös paneutua. — Kiitos.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaisten aloite rattijuoppouden rangaistuksen
tiukentamisesta on mielestäni paikallaan. Täällä on
käytetty hyviä puheenvuoroja, kaikki oleellinen
on sanottu. Henkilökohtaisesti toivoisin, että valiokunnan,
mihinkä tämä asia menee, onko se lakivaliokunta
tai joku muu, jäsenet lukisivat täällä käytetyt
puheenvuorot. Täyttä asiaa minun mielestäni.
Arvoisa puhemies! Me kansanedustajat edustamme kansalaisia.
Kolmisen vuotta sitten ennen vaaleja, kun olin Jyväskylässä kävelykadulla muiden
ehdokkaiden mukana, kansalaiset tulivat luokseni puhumaan samaisesta
asiasta eli rattijuoppoudesta ja siihen liittyvistä rangaistuksista. Minä kerroin
täällä pari vuotta sitten tässä salissa — se
herätti osaltaan pientä hilpeyttä — kansalaisten
minulle esittämän toiveen, jonka lupasin viedä tänne
istuntosaliin. Ja arvoisa puhemies, toistan sen nyt: Kaikista tehokkain,
edullisin ja halvin tapa olisi se, että kun rattijuoppous todetaan,
niin käräjäoikeuden päätöksen
jälkeen rattijuoppojen nimi ja valokuva julistetaan paikallisissa
lehdissä. Minä tiedän kokemuksesta, että moni
henkilö, joka on kärähtänyt
rattijuoppoudesta, häpiää tätä hommaa
pitkään.
Eli ehdotan harkittavaksi tätä yksinkertaista kansalaisten
toivetta, rattijuoppojen nimi ja kuva mediaan. Se puree varsinkin
näissä ensimmäisissä tapauksissa.
Jos täällä on median edustajia paikalla,
niin annan vapauden kertoa sen lehtien ja median välityksellä kaikille
kansalaisille. — Kiitos.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vuosisataiset tuomarinohjeet ja sananlasku
kertovat: "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla
lakikaan." Nyt käsittelyssä olevan kansalaisaloitteen
myötä olemme tämän viisauden äärellä.
Esimerkit elämästä kertovat, ettei nykyinen
oikeuskäytäntö vastaa kohtuutta eikä kansalaisten
oikeustajua. Tilanne heikentää suomalaisten luottamusta
oikeusvaltioon.
Kansalaisaloite rattijuoppouden rangaistusten tiukentamisesta
on ainutlaatuinen. Se on ensimmäinen yksittäisten
kansalaisten aikaansaama ja työstämä kansalaisaloite,
joka on saavuttanut eduskuntakäsittelyn ilman taustaorganisaatioita tai
kansalaisjärjestöjä. Kansalaisaloite
rattijuopumuksen rangaistuksista sai kasvot, kun aloitteen luovuttivat
eduskunnan puhemiehelle kuopiolainen pariskunta ja lapinlahtelainen
pariskunta. Molemmat perheet ovat menettäneet läheisensä rattijuopon
aiheuttamassa onnettomuudessa.
Kimmoke aloitteelle on syntynyt erittäin ikävästä ja
traagisesta tapahtumasta, jossa 11-vuotias Matleena menehtyi Lapinlahdella
rattijuopon yliajamana toukokuussa 2012. Käräjäoikeus
tuomitsi autoilijan 2 vuoden 7 kuukauden vankeuteen. Itä-Suomen
hovioikeus alensi 5 kuukaudella siskosten päälle
ajaneen rattijuopon vankeustuomiota. Hovioikeus otti rangaistusta
alentavina seikkoina huomioon sen, kuten täällä jo
todettiin, että naisen ajomatka oli lyhyehkö,
mutta myös lisäksi sen, että ajo tapahtui
ilta-aikaan, jolloin oli kuitenkin vielä päivänvaloa.
Niin ikään hovioikeus otti alentavana seikkana
huomioon sen, ettei naisen ole selvitetty ajaneen ylinopeutta, sekä sen,
ettei ennen kohtalokasta törmäystä tapahtunut
muuta liikennesääntöjen vastaista menettelyä kuin
törmäys ajoradan reunakiveykseen.
Herra puhemies! Jos oikeusministerillä olisi ollut
aikaa käydä debattia, olisin kyllä kysynyt häneltä,
miltä hänestä kuulostavat nuo hovioi- keuden
tuomionlieventämisperusteet. Tuntuvat täysin järjettömiltä:
se, että oli lyhyt ajomatka, tapahtui ilta-aikaan, jolloin
oli vielä päivänvaloa, tai se, että hänen
ei ollut todettu ajaneen ylinopeutta ja törmäsi
vain aiemmin reunakiveykseen. En ymmärrä.
Herra puhemies! Sinällään minkäänlainen rangaistus
ei saa tehtyä tekemättömäksi
eikä menetettyjä läheisiä takaisin.
Eduskunnan on syytä käydä selkeä keskustelu
tämän kansalaisaloitteen perusteella.
Lopuksi on todettava, ettei vastuuta voida ulkoistaa yksilöltä yhteiskunnalle.
Meistä jokainen kantaa vastuuta arjessa, ja pienikin teko
voi olla ratkaiseva. Tämän kansalaisaloitteen
suurin ansio on keskustelun ja ajattelun herättämisessä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva kansalaisaloite
rattijuoppouden rangaistuksen tiukentamisesta on erittäin
hyvä esimerkki siitä, kuinka yhdellä A-nelosella
voidaan asia selkeästi esittää. 62 000
allekirjoittajaa ja yksi näin lyhyt paperi ovat hyvä osoitus
siitä, että asioita saadaan lainvalmisteluun.
Rattijuopumustragediat ovat erittäin koskettavia Suomenmaassa,
sillä keskiarvon mukaan — kolmen vuoden keskiarvo
viimeisistä vuosista — vuodessa 58 henkilöä kuolee
rattijuoppouden aiheuttamissa onnettomuuksissa ja 676 henkilöä loukkaantuu.
Toinen huolestuttava piirre on, että kuolleista jopa yksi
kolmasosa ja loukkaantuneista nelisenkymmentä prosenttia
on iältään 15—24-vuotiaita nuoria.
Kolme neljästä kuolleesta on kuljettajia. Noin
170 henkilöä on ulkopuolisia henkilöitä,
joita tämä tragedia koskettaa, ja heidän
omaisiaan.
Kansalaisaloitteessa on selkeästi yksilöity, mitä tässä haetaan.
Tällä haetaan sitä, että rattijuoppouden
aiheuttamat kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi
ja loukkaantumiset tapon yrityksiksi. Toinen, minkä haluan
nostaa esille on se, että rattijuopon ilmoittamatta jättäminen
pitää tehdä rangaistavaksi.
Kun me tiedämme nykyisen lainsäädännön
ja tuomioistuimen käytännön, ei ole ihme,
että kansalaiset eivät luota oikeusturvaan. Hämmennystä voi
lisätä myös ministeri Henrikssonin tänään mainitsema
kommentti siitä, että ei ole olemassa tutkimusta
siitä, että tuomiot vähentäisivät
rattijuopumusten määrää. Tämä on
mielestäni erittäin huono viesti kansalle siitä,
että ei näitä tuomioita kannata koventaa.
Tuomioiden koventamisen tarkoitus on nimenomaan luoda tilanne, että ihmiset
kunnioittaisivat lakia ja harkitsisivat tekoa ennen kuin ryhtyvät
siihen.
Edustaja Kauman nostama Ranskan esimerkki on erittäin
hyvä osoitus siitä, että meidän
tulisi mieluummin katsoa niitä tutkimustuloksia Ranskassa
kuin Suomessa. Jos siellä saa 0,8 promillen ajamisesta
jopa kaksi vuotta vankeutta ja yli kolmen kuukauden haitasta ja
vamman tuottamisesta viisi vuotta vankeutta, niin on se ihme, jos ei
se ennalta ehkäise rikoksen tekemistä.
Suomessa kuolemantuottamuksesta saa sakkoa tai enintään
kaksi vuotta vankeutta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta
vähintään neljä kuukautta vankeutta
ja enintään kuusi vuotta vankeutta. Ihmettelen
tätä suomalaista rikollisuutta suosivaa sääntelyä myös
siltä osin, että tuomiosta istutaan yleensä vain
puolet — tai yksi kolmasosa, jos on alle 21-vuotias ensikertalainen.
Taposta taas tuomitaan vähintään kahdeksan
vuoden vankeuteen, ja kun huomioidaan se, (Puhemies koputtaa) että tuomiosta
vähennetään pääsääntöisesti
puolet, niin rangaistus on kohdallaan. Siksi onkin helppo yhtyä tähän
aloitteeseen. Toivon sille asianmukaista käsittelyä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kansalaisaloite
on todella hieno. Voin vain kuvitella näitä omaisia,
jotka tämän ovat tehneet. Olen itsekin edellisessä työssä joutunut
varmaan satoja kertoja ilmoittamaan kuolemasta omaisille, ja osa
niistä on ollut myös rattijuopon uhreja, joten
ymmärrän täysin tämän,
ja ymmärrän myös sen rangaistusten korottamisvaatimuksen.
Mutta ennen kaikkea minua kiinnostaa se, millä saamme
parhaiten ennalta estettyä rattijuopon lähdön
liikenteeseen. Vastaus on hyvin yksinkertainen: se on alkolukko,
ja nimenomaan vakiovarusteena kaikkiin autoihin. Tällä hetkellä se
on teknisesti vielä vähän kömpelö vehje, mutta
uskon, tai toivon ainakin, että tekniikka tulee lähivuosina
kehittymään niin, että se on hyvin helppokäyttöinen
väline ja se todella estää ajoon lähdön.
On lähinnä kaupunkilegendaa, että joku
selvin päin oleva puhaltaa siihen rattijuopon puolesta.
Se on hyvin, hyvin epätodennäköistä.
Tämä on ennaltaehkäisykeino. Mutta sitten,
jos joku syyllistyy rattijuopumukseen, niin se on ilman muuta selvää,
että hänelle pitää alkolukko
autoon määrätä, ajokieltoa pitää pidentää ja
pitää määrätä pakollinen
ja tehokas hoitoonohjaus. Ajokielto pitää määrätä myös
ajoneuvon luovuttajalle, ei pelkästään
tälle kuljettajalle. Nämä ovat totta
kai tehokkaita toimia.
Tämä rangaistusasia. Olen sitä mieltä,
että rangaistuksia ehdottomasti pitää korottaa,
mutta ei ihan sillä tavalla, että tuomittaisiin
tahallisesta henkirikoksesta, koska se on meidän rikosoikeutemme
yleisiä oppeja vastaan. Tahallisuutta edes lievimmässä muodossa
ei voi ulottaa niin pitkälle kuin tässä aloitteessa
esitetään. Mutta sen sijaan rangaistuksia saadaan
korotettua muun muassa sillä, että törkeän
rattijuopumuksen rajaa lasketaan 1,2 promillesta promilleen. Tosiasia on,
että ne, jotka ajavat noin promillen humalassa, ovat vaarallisimpia
liikenteessä ja surmaavat täysin sivullisia. Samoin
törkeän tekomuodon minimirangaistusta pitäisi
nostaa nykyisestä 60 päiväsakosta kuuteen
kuukauteen vankeutta. Sekin korottaisi näitä rangaistuksia
ja vastaisi entistä enemmän kansalaisten oikeudentajua. — Ja minä kyllä uskon
rangaistuksen yleisestävään vaikutukseen,
vaikka mitkään tutkimukset sitä nyt eivät
varsinaisesti tue.
Nämä ovat niitä keinoja, näin
lyhyesti sanottuna, millä pystymme estämään
rattijuopumusta. Siihen en haluaisi lähteä, että lievemmän
tekomuodon promillerajaa laskettaisiin. Se ei paranna liikenneturvallisuutta
eikä kenenkään turvallisuutta, vaan ohjaa
poliisin vähäiset resurssit aivan epäolennaiseen
asiaan.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Rattijuopumus on aina tuomittavaa. Se on
rikos. Kansalaiset ovat syystäkin huolissaan rattijuoppojen
aiheuttamista vaaratilanteista ja onnettomuuksista. Viime vuosina
on sattunut liian usein tapauksia, joissa ihmiselämä on
päättynyt sen vuoksi, että auton rattiin
on hypätty humalassa. Lievempiä onnettomuuksia
sattuu tietenkin sitäkin enemmän. Viimeisten kolmen
vuoden aikana vuosittain keskimäärin 58 ihmistä on
kuollut ja 676 ihmistä loukkaantunut rattijuopumusta-pauksissa.
Esimerkiksi kuolleista kolme neljäsosaa on itse rattijuopumukseen
syyllistyneitä. Liikenneturvan mukaan Suomessa vuosittain noin
19 000 ihmistä puolestaan jää kiinni
rattijuopumuksesta. Tässä on 19 000 rattijuopumusta
liikaa.
Suomalaiset suhtautuvat erittäin kielteisesti rattijuopumukseen,
ja näin tuleekin olla. Ymmärrän siis
lähtökohtaisesti erittäin hyvin tämän
kansalaisaloitteen tarkoituksen ja tavoitteen vähentää rattijuopumustapauksia
rangaistuksia koventamalla. Asia on nyt syytä tutkia.
Rattijuopumuksen seurauksena tapahtunut onnettomuus on aina
suuri tragedia rattijuopon mahdolliseksi uhriksi joutuneelle perheelle
ja läheisille, mutta se jättää myös
ikuiset arvet rattijuopumukseen syyllistyneelle. Liikenneturvan mukaan
suurin osa rattijuopoista on alkoholin väärinkäyttäjiä.
60 prosenttia heistä on alkoholin suurkuluttajia. On siis
mietittävä, toimiiko rangaistuksen koventaminen
riittävänä pelotteena vai olisiko tähän
kenties muita, parempia keinoja, varsinkin kun aiempi rattijuopumustuomio
ei aina estä kuskia menemästä uudelleen
humalassa auton rattiin. Tiedämme myös sen, että esimerkiksi
Yhdysvalloissa annetaan rikoksista erittäin kovia tuomioita,
mutta kuten kaikki hyvin tietävät, käytäntö ei
ole tehnyt Amerikasta rikoksetonta yhteiskuntaa. Vaikea siis uskoa,
että ongelma korjaantuisi pelkästään
rangaistuksia koventamalla.
Kuten edustaja Tolvanenkin jo täällä toi
esiin, aika ajoin keskustellaan myös jokaiseen autoon asennettavasta
alkolukosta. Trafi arvioi, että alkolukot ovat heinäkuusta
2008 lähtien estäneet ainakin 12 000
rattijuopumustapausta. Alkolukon käyttöönotto
ei kuitenkaan ole edennyt tavoitteiden mukaisesti. Tätä on
siis syytä tutkia jatkossakin.
Trafin mukaan myöskään rattijuoppojen
hoitoonohjaus ja päihderiippuvuuden arviointiohjelma eivät
toimi tällä hetkellä tarkoituksenmukaisesti.
Valiokunnan on syytä perehtyä tähänkin.
Aivan lopuksi: Kansalaisaloitetta käsiteltäessä valiokunta
tullee perehtymään kaikkiin näihin seikkoihin,
joita salissakin on esiin nostettu. Hyvä niin, sillä asia
ei ole yksinkertainen, se on melko monimutkainen.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kansalaisaloite rattijuoppousrangaistusten koventamisesta
on hyvin perusteltu ja erittäin ajankohtainen. Meillä Suomessa
näyttää olevan taipumuksena se, että alkoholiongelmia
vähätellään. Tämän
ovat monet asiantuntijat tuoneet vuosien mittaan ilmi. On hätkähdyttävää se,
että vuosittain rattijuopon uhrina kuolee noin 80 ihmistä.
Se on suunnilleen kaksi bussilastillista. Siitä, miten
tätä asiaa voitaisiin korjata, ei käydä sen
asian merkityksen mukaista keskustelua.
Sisäisen turvallisuuden ohjelmassa on tuotu monta kertaa
esille se, että yksi suurimmista ongelmista sisäiselle
turvallisuudelle on alkoholin aiheuttamat haitat. Niinpä noin
joka kolmas liikennekuolema on rattijuopon aiheuttama. Tähän asiaan
on syytä puuttua. Tällä on myös
laajempaa yhteiskunnallista merkitystä. Nimittäin, vaikka
tähän aloitteeseen nämä eivät
suoraan kuulu, sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaan joka
kolmas kotitapaturmissa ja vapaa-ajan tapaturmissa kuoleva kuolee
päihtyneenä, noin 70 prosenttia tulipaloissa kuolleista
on kuollut päihtyneenä, 50 prosenttia hukkuneista
on hukkunut päihtyneenä, 70 prosenttia henkirikoksen
tekijöistä ja uhreista on ollut päihtyneenä,
pahoinpitelijöistä yli 60 prosenttia on päihtyneenä.
Kyllä näihin asioihin pitää puuttua.
Rattijuoppouden rangaistukset ovat liian lieviä. Ollessani
poliisiasiain neuvottelukunnan puheenjohtajana edellisellä eduskuntakaudella,
esitin kaksi kertaa, että rattijuopon auto, niin kuin tässä keskustelussa
on tullut esille, takavarikoitaisiin valtiolle rikoksentekovälineenä.
Silloin kun näin on toimittu, se keino on purrut. Tähän tarvitaan
vakavasti otettavia keinoja.
Sitten, kun suhteutamme rattijuoppouden ja siitä aiheutuvat
seuraamukset siihen, millä tavalla suhtaudumme vaikkapa
työpaikoilla tapahtuviin onnettomuuksiin ja loukkaantumisiin — työtapaturmat
ovat vähentyneet, ja jos on toimittu leväperäisesti
niin, että työsuojeluasiat eivät ole
kunnossa, siitä tulee melkoiset seuraamukset — niin
kyllä tähän asiaan on puututtava.
Kyllä tämä kansalaisaloite on hyvin
perusteltu. Mitkä kaikki keinot tässä sitten
ovat käytettävissä, siihen pitää yhdessä paneutua,
mutta ongelma on vakava.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Haluan huomauttaa, että vaikka tuolla
näytöissä näkyy, että käydään
vielä nopeatahtista, niin itse en ainakaan ole nopeatahtista
puheenvuoroa varannut.
Mutta tästä itse asiasta, kansalaisaloitteesta, herra
puhemies! Rattijuopumusten rangaistusten koventamisen kansalaisaloite
on selvä signaali. Se on signaali oikeaan suuntaan, ja
tuen sitä monilta osin, en kuitenkaan ihan kaikkien yksityiskohtien
osalta.
Rattijuoppouden promillerajaa on ensinnäkin ihan ehdottomasti
alennettava. Jopa joka kolmannessa liikennekuolemassa auton kuljettaja on
ollut rattijuoppo. Vielä vuonna 2008 rattijuoppojen uhreiksi
joutui lähes 100 ihmistä. On erittäin
tärkeää, että tämä asia
vihdoinkin etenee. Ja uskon, että se nyt etenee täällä eduskunnassa. Olen
useita kertoja valtiopäivillä tehnyt lakialoitteita
rattijuopumuksen promillerajan laskemisesta.
Rattijuoppojen aivan liian lievät rangaistukset koettelevat
kovasti kansalaisten oikeustajua, ja syystä. 50 000:n
nimen vaatimuksen täyttyminen hyvin nopeasti tämän
kansalaisaloitteen kohdalla on selvä viesti meille tänne
eduskuntaan, mutta myöskin oikeuslaitoksellemme yleisestikin
siitä, että rattijuoppouden rangaistuksia on kovennettava.
Herra puhemies! Lainsäädäntömme
antaa kyllä monelta osin riittävät mahdollisuudet,
vaikka toki tiukentamisen varaa on. Ongelmana useimmiten on lainsäädännön
soveltaminen oikeuskäytännössä.
Suomessa rangaistukset rattijuopumuksesta suhteessa muihin liikennerikkomuksiin —
tai
nimenomaan liikennerikkomuksiin — ovat kyllä todella
lieviä. Vai miten ajattelette, hyvät kollegat,
siitä, että kolmesta aika vähäisestä liikennerikkomuksesta,
kolmesta pienestä, vähäisestä ylinopeudesta,
ajokortti otetaan puoleksitoista kuukaudeksi hyllylle kuivumaan,
mutta rattijuopumuksesta ei välttämättä korttia
oteta pois kuin kolmeksi kuukaudeksi? Onko tämä oikeudenmukaista,
ja onko tämä suhteellista?
Törkeästä rattijuopumuksesta tulisi
aina tulla vähintään vuoden ajokielto.
Esimerkiksi Norjassa törkeästä rattijuopumuksesta
annetaan viiden vuoden ajokieltoja, Tanskassa kolmen vuoden ja Ruotsissakin
kahden vuoden ajokieltoja. (Puhemies koputtaa) Suomessa rangaistusten
kiristämisen varaa todellakin on.
Tuen kansalaisaloitteen viestiä ja sanomaa: rattijuopporangaistuksia
on kovennettava.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Harmillista on, että oikeusministeri Henriksson
ei ehtinyt jäädä kuuntelemaan ja osallistumaan
tähän tärkeän kansalaisaloitteen käsittelyyn.
Hyviä puheenvuoroja on pidetty ja kannatettavia esityksiä tehty.
Täällä esitettiin muiden muassa sitä,
että rattijuopon käyttämä ajoneuvo
takavarikoitaisiin valtiolle, myytäisiin, ja sitten näitä varoja
voitaisiin käyttää rattijuoppouden uhrien
hyväksi. Kannatan lämpimästi tällaisia
ajatuksia.
Edustaja Kauko Tuupainen otti puheenvuorossaan esille sen, että rattijuopon
nimi ja kuva voitaisiin julkaista paikallismediassa. Tämä rangaistus
olisi mielestäni hyvin tehokas ja kannatettava ja ei vaatisi
juuri minkäänlaisia lisäkustannuksia.
Arvoisa puhemies! Yhdysvalloissa rikollisten kuvia ja nimiä julkaistaan
mediassa laajalti. Käytäntö koskee monenlaisia
rikollisia, myös rattijuoppoja. Esimerkiksi Texasin osavaltion
sivulta löytyy kohta nimeltä rattijuoppouden kasvot
eli Faces of Drunk Driving. Linkki johtaa samannimiselle sivulle,
joka sisältää niin rattijuoppojen kuin
heidän uhriensa ja matkustajina kyydissä olleiden
oikeita kuvia ja tarinoita. Monet tarinoista ovat karuja ja pysäyttäviä,
ja niitä siis oikein tarjotaan median käyttöön — linkki
on Media Centerissä. Yhdysvalloissa tiedotusvälineet
julkaisevat myös poliisin pidätyskuvia.
Meillä Suomessa lait kuvien ja nimien suhteen ovat
paljon tiukemmat. Nyrkkisääntönä on, että kuvan
ja nimen saa julkaista, mikäli kyseessä on rikos,
josta seuraa vähintään kaksi vuotta ehdotonta
vankeutta. Koska rattijuoppoudesta langetetut tuomiot eivät
yleensä ole lähelläkään tuota
kahta vuotta ehdotonta, ei meillä nähdä rattijuoppojen
nimiä mediassa. Poikkeuksiakin tästä kahden
vuoden säännöstä on. Esimerkiksi
valvontakameroiden kuvia saatetaan kuitenkin julkaista, jotta varkaat
saataisiin kiinni.
Arvoisa puhemies! Nyt täällä eduskunnassa käsitellään
erittäin tärkeää kansalaisaloitetta. Toivon,
että se saa asiallisen jatkokäsittelyn, ja lopuksi
toivoisin, että se johtaisi sellaisiin toimenpiteisiin,
joilla me saisimme rattijuoppouden aiheuttamia suuria ja vakavia
ongelmia pienennettyä. Kuten äsken puheenvuorossani
totesin, rattijuoppojen kuvien ja nimien julkiseksi tekeminen voisi
olla sellainen tehokas rangaistus, joka sitten vähentäisi
tätä valitettavaa rikosmuotoa.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Kansalaisaloite kiinnittää huomiota
todellakin merkittävään asiaan. Holtittomasta
alkoholinkäytöstä, rattijuopumuksesta
ja täysin toisista piittaamattomasta käytöksestä seuraavat
inhimilliset kärsimykset eivät tunne hintalappua.
Rattijuopumuksista langetettavat tuomiot eivät myöskään
vastaa yleistä oikeustajua.
Kansalaisaloite ei voi toki sellaisenaan johtaa suoriin lainsäädännöllisiin
muutoksiin, mutta odotan sen johtavan vähintäänkin
erittäin tarkkaan analyysiin ja toimenpiteisiin, joilla
voidaan paremmin tulevaisuudessa vastata näkemyksiin siitä,
mikä on tällaisissa tapauksissa oikein, mikä on
kohtuullista, ja joiden kautta voidaan etsiä ratkaisuja
rattijuopumuksien saamisesta kuriin.
Rattijuopumukset eivät voi ratketa ainoastaan rangaistuksia
koventamalla, mutta ihmisten on aivan ehdottomasti kannettava vastuunsa
omien tekojensa seurauksista. Alkoholin juomisen taakse ei voi koskaan
piiloutua, sillä juominen on joka kerta valinta, joi sitten
vähän tai paljon. Myös minun mielestäni
tämä edustaja Tuupaisen esille tuoma ajatus kuvien
julkaisemisesta on vähintäänkin selvittämisen
arvoinen.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
kansalaisaloite kuvastaa nimensä mukaisesti kansalaisten
mielipidettä. Tuskin kukaan osaa sanoa, kuvastaako se enemmistön
mielipidettä, mutta allekirjoittajien määrä on
joka tapauksessa kunnioitettava.
Olen työni kautta joutunut puuttumaan moottorikäyttöisiä ajoneuvoja
alkoholin vaikutuksen alaisena kuljettaneiden henkilöiden
liikkumiseen. Pääsääntöisesti
kyseessä on ollut auton kuljettaja, mutta rattijuopumukseen
on syyllistytty myös mopoilla, mopoautoilla, moottoripyörillä, traktoreilla — myös
vesiliikennejuopumus on tekona tuttu.
Sanon suoraan, että kun henkilö on toistuvasti syyllistynyt
rattijuopumukseen taikka törkeään rattijuopumukseen,
olen miettinyt, mistä syystä henkilö ei
kiinni jäämisestään huolimatta
lopeta oikeudenvastaista toimintaansa. Onko syynä vähäinen
kiinnijäämisriski ja olemattomat rangaistukset?
Ajokielto, sakko ja ehdollinen vankeus eivät näytä olevan
riittäviä keinoja ennalta ehkäistä toistuvia
rattijuopumuksia. Mielestäni meidän on vakavasti
mietittävä, millä keinoilla lisäämme
rattijuoppojen kiinnijäämisriskiä sekä teosta
koituvia taloudellisia seuraamuksia, joista auton taikka sen arvon
menettäminen olisi yksi vaihtoehto.
Arvoisa puhemies! Minä en kuitenkaan lähtisi jyrkästi
ja yksioikoisesti ottamaan valtion haltuun kaikkia ajoneuvoja, sillä onhan
ajoneuvo voinut päätyä alkoholin vaikutuksen
alaisena olevan henkilön haltuun vaikka anastuksen kautta.
Jos henkilö anastaa taikka ottaa ajoneuvon luvatta käyttöönsä,
ei mielestäni ajoneuvoa voida tuomita valtiolle menetetyksi — näissä tapauksissa
tulisi tuomita valtiolle menetetyksi ajoneuvon käypä arvo.
Vain niissä tapauksissa, joissa henkilö itse omistaa
kuljettamansa ajoneuvon, voidaan ajoneuvo tuomita valtiolle menetetyksi. Tullin
tilastoissa lienee määritelty käypä arvo
lähes jokaiselle teillämme liikkuvalle ajoneuvolle.
Promillerajan laskemisella ja teon nimikkeiden muuttamisella
en usko saavutettavan haluttua vaikutusta. En näe järkevänä myöskään
sitä, että lailla vaaditaan rangaistavaksi rattijuopon
ilmoittamatta jättämistä, sillä kukapa
meistä pystyy silmämääräisesti
kertomaan, kuka on 0,5 promillen humalassa. Sitä ei välttämättä henkilön olemuksesta
taikka käytöksestä huomaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Olin käräjillä tuomarina.
Rangaistuksen sai rattijuopumukseen syyllistynyt mies. Tuomitsin
hänet ehdonalaiseen vankeuteen. Miten siinä sitten
kävi? Mies lähti salista ulos ja nauroi: "Enpä saanut
mitään!" Minä en voinut mitään
muuta kuin katsoa perään, että no, näin
siinä kävi. Hänellä oli kortti
kuivumassa jo muutenkin ja kaikkea, joten hän ei saanut
mitään, hän sai jatkaa elämäänsä ihan
samalla tavalla eteenpäin.
Suomalainen oikeuskäytäntö kun on
olemassa, ei tuomari voi antaa sillä hetkellä olemassa olevaa
oikeuskäytäntöä suurempaa rangaistusta, vaikka
kuinka haluaisi.
Käsillä oleva kansalaisaloite on kannatettava. Kansalaisaloitteen
ydin on se, että liian lievät rangaistukset tulisi
saada muutettua toimivammiksi. Toivon, että tämä aloite
johtaa todellisiin tekoihin. Lakialoite ei sinänsä sisällä esityksiä yksittäisten
pykälien sanamuotojen osalta, mutta sen esittämät
muutokset ovat selkeät.
Olen useissa eri yhteyksissä joutunut toteamaan, ja
totean nytkin, että tuomioistuimet eivät voi julkisen
mielipiteen painostuksen alla lähteä radikaalisti
muuttamaan vakiintunutta ratkaisukäytäntöä.
Eivät silloinkaan, kun oikeuskäytäntö on
selkeästi yleisen oikeustajun vastaista. Vastuu on lainvalmistelijoilla
eli meillä täällä salissa. Ennen
kaikkea lainsäätäjillä, meillä eduskunnalla.
Aloitteessa puhutaan hoitoonohjauksesta ja pakkohoidosta. Lapin
yliopiston rikosoikeuden professori Terttu Utriainen esitti aikanaan,
että useita kertoja rattijuopumukseen syyllistyneille tulisi
antaa kaksi vaihtoehtoa: joko ehdoton vankeus tai hoitoon meno.
Pelkkä hoitoon ohjaaminen ei rattijuopoille yleensä auta,
vaan tarvitaan ehdottomasti vahvempia tekoja. Tämä on
syytä ottaa vakavasti, kun rikoslakia nyt tämän
aloitteen pohjalta toivottavasti aletaan muuttamaan.
Mutta toivottavasti nämä muutokset ovat todellisia
rangaistukseen liittyviä asioita. Esimerkiksi tämä puolen
promillen rajan alentaminen: en usko, että sillä on
mitään vaikutusta, toisin kuin sillä,
että rangaistukset olisivat oikeasti todellisia ja joutuisimme
muuttamaan myöskin oikeuskäytäntöä sen
mukaisesti.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Rattijuopumusrikos onnettomuuden aiheuttajana
on ravistellut monien ihmisten ja heidän perheittensä ja
läheistensä elämää.
Kuolema on vieraillut monessa kodissa, ja vammautuminen on liian
monelle arkipäivää rattijuopon törttöilyn
seurauksena.
Ymmärrän hyvin kansalaisaloitteen tekijöiden
oikeustajun horjumisen verrattaessa muiden rikosten oikeuskäytäntöön.
Mistä johtuu alkoholihaittojen tai alkoholista aiheutuvien
rikosten hyssyttely yhteiskunnassamme, ja mitä se kertoo oikeusjärjestelmästämme?
Uskallan väittää, että tehdyllä kansalaisaloitteella
on nyt tilausta yhteiskunnassamme. Meidän päättäjien
on kyettävä vastaamaan paitsi kansalaisaloitteen
allekirjoittajien vakavaan viestiin, myös siihen viestiin, mikä tulee
rattijuopon aiheuttamien yliajojen uhrien omaisilta.
Olemme lainsäätäjinä saaneet
yhteisillä päätöksillämme
tupakat pois ja piiput piiloon vetoamalla terveyshaittoihin. Päätökset
ovat nyt jo vaikuttaneet. Toivon, että kansalaisaloitteen
sisältö käsitellään
samalla vakavuudella ja johtopäätöksiin
päätyen. Eurooppalainen viitekehys antaa selustaa
uusille, viisaille linjauksillemme.
Jokainen nuori saa signaalin uusista päätöksistä,
joita eduskunnassa teemme. Siksi on merkitystä sillä,
minkälainen viesti lähtee käsistämme kansalaisten
oikeustajun palauttamiseksi.
Tuen kansalaisaloitteen linjauksia ja toivon, että rangaistusasteikko
ei paijaa rattijuopon käyttäytymistä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaisaloitteen tavoite koventaa rattijuoppouden rangaistuksia
on erittäin kannatettava. Lakiteknisesti tämä ei
ole vielä sillä tasolla, että se voisi suoraan
tulla hyväksytyksi, joten tämä on vähän niin
kuin tämmöinen suuntaa-antava, ja hyvä näin,
näin se pitää käsitelläkin,
elikkä hallitukselle jää sitten tehtävää tuoda
ne lakiteknisesti oikein.
Tässä on pari epäkohtaa, mitkä minun
mielestäni on pohdittava valiokunnassa. Eli rikoksentekovälineen,
sen ajoneuvon, takavarikointi valtiolle on mielestäni ihan
oikein. Mutta on pohdittava myös sitä, että jos
tämä rattijuoppo on varastanut jonkun toisen henkilön
ajoneuvon, niin tämä kansalaisaloite nyt vaatisi
sen varastetun ajoneuvon menettämistä valtiolle.
Siinä kohtaa on pohdittava, onko tämä oikein.
Tietysti sitä voidaan sitten kiertää sillä,
että on kaverin ajoneuvo, mikä on otettu, ja sanotaan,
että se on varastettu, niin silloin sitä ei menetettäisi,
elikkä tämä on tämmöinen
kinkkinen kohta.
Toinen asia on tämä promillerajan alentaminen.
Rattijuopot eivät noudata lakia nytkään,
joten miksi rattijuopot noudattaisivat tulevaisuudessakaan tätä kiristyvää promillerajaa.
En usko siihen. Käytännössä se
vain hankaloittaisi meidän, sanotaanko, normaalisti käyttäytyvien
ihmisten arkea. Mielestäni yksi saunaolut kaverin luona
ei ole vielä ongelmakäyttäytymistä eikä siihen
tulisi sillä lailla puuttua. Samoin joku viinilasillinen
ruokailun yhteydessä ei ole mielestäni yliampuvaa.
Jos lasketaan promillerajaa riittävän alas, niin
ehtoollisviinikin alkaa olla rangaistava teko.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Rattijuoppojen uhrien ja heidän läheistensä kohtalo on
traaginen. Vuosittain meillä, kuten edustaja Tölli
edellä puheenvuorossaan kertoi, kymmeniä ihmisiä kuolee
rattijuoppojen uhreina, ja silti ei järjestetä kynttiläkulkueita
eikä asiaan riittävästi kiinnitetä huomiota.
Nämä luvut, että meillä vuosittain
jopa yli 21 000 rattijuoppoa jää kiinni
ja heistä yli 11 000 on törkeään
rattijuopumukseen syyllistyneitä, kertovat myös
siitä, että kysymys ja ongelma ei ole ratkaistavissa
pelkästään rangaistuksia koventamalla
ja hoitoon ohjaamalla. Kysymys on myös yleisestä alkoholi-kulttuurista
ja alkoholipolitiikasta. Siksi tervehdin ilolla niitä tietoja,
joita tällä viikolla on tullut, että muun
muassa Virossa ollaan nostamassa alkoholiverotusta, mikä omalta
osaltaan on helpottamassa sitä painetta, joka kohdistuu
meidän alkoholipolitiikkaamme ja alkoholiverotukseemme.
Mutta selvää on myös se, että rangaistuksien pitää olla
sopusoinnussa kansalaisten oikeustajun kanssa. Nyt tilanne on niin,
että rattijuopumusrangaistukset ovat sentyyppisiä,
että kansalaisten oikeustajuun ne eivät mahdu.
Täällä edustaja Maijala kertoi hyvin
käytännön esimerkin. Vaikka törkeistä rattijuopumuksista
useimmiten tuomitaan vankeuteen, nämä tuomiot
tuomitaan ehdollisina ja käytännössä ne
eivät vaikuta millään lailla rattijuopon
normaalielämään. Ainoastaan erittäin
törkeissä tapauksissa ja uusimistilanteissa tuomiot
ovat yleensä ehdottomia vankeusrangaistuksia. Toisaalta
me kuulimme oikeusministeri Henrikssonin täällä luettelevan
niitä rangaistusasteikoita ja toteavan, että näissä tilanteissa,
joissa rattijuoppo on aiheuttanut hen-kilön kuoleman tai
vammautumisen, tuomiot voisivat asteikolla olla erittäinkin
korkeita. Mutta pitää muistaa, että koskaan
me emme tiedä, kuka näistä rattijuopoista
aiheuttaa sen kuoleman, ja sen takia jo pelkän rattijuopumustuomion
tulisi olla sopusoinnussa kansalaisten oikeustajun kanssa ja sitä käytäntöä tulisi
voida kiristää. Jos koetaan, että rangaistusasteikot
ovat sopivia, pitää oikeuskäytäntöä pystyä kiristämään.
Arvoisa puhemies! Olen tässä yhteydessä myös
erittäin huolissani siitä, että kun liikkuva poliisi
päätettiin lakkauttaa, niin miten käy
meidän poliisin valvontaresurssien. Raittijuopumusten määrä on
myös osittain kiinni siitä, kuinka paljon niitä paljastuu,
mitkä ovat valvontaresurssit. Ja tässä tilanteessa
haluan korostaa sitä, että meidän tulee
yhdessä huolehtia siitä, että tulevassakin
poliisiorganisaatiossa valvontaa tulee riittävästi
myös liikenteeseen kohdistaa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia edustaja Tolvaselle erinomaisesta
esityksestä, jonka teitte puheenvuorossanne. Todellakin
tätä rattijuoppouskysymystä tulee tarkastella
tietyllä lailla asiapitoisesti, tietyllä lailla jopa
viileästikin. Tämähän on tunneherkkä asia kaiken
kaikkiaan, mutta nimenomaan silloin, kun eduskunta tekee päätöksiä,
pitää arvioida, mitkä ovat ne oikeat
promillerajat, missä ne vaikuttavat eniten, ja kyllä tuo
alkolukkokysymys on sellainen, että siihen meidän
pitää vain uskaltaa mennä.
Voi kysyä, että jos joku katsoo, että on
väärin, että jokaisessa autossa vakiovarusteena
on alkolukko, niin keneltä se loppujen lopuksi on sitten pois.
On hyvin oletettavaa, että esimerkiksi vakuutusmaksuja
pystytään alentamaan ja ne alenevat sen seurauksena,
kun kaikki ne alkoholin aiheuttamat onnettomuudet jäävät
toteutumatta. Enkä minäkään
usko siihen, että niin pöljää löytyy,
joka toisen puolesta käy rattijuopolle puhaltamassa tuon
auton toimivaksi. Tokkopa monellakaan helium- tai muuta palloa on
mukana, jolla saa sitten tuon puhallusliikkeen aikaan. Nämä ovat
aina marginaalisia. Totta kai ihminen on kätevä keksimään
keinoja, mutta eihän tämä asia näin
voi toimia.
Tämä pitäisi pystyä ajamaan
ilman muuta Suomen lisäksi koko Euroopan laajuiseksi, niin että meillä olisi
vähintään kaikissa Euroopan mantereella
olevissa autoissa, joita tänne tuodaan, tuo alkolukko,
joka sitten tämän liikkeelle lähtemisen
ehkäisee. Tällä varmaan pystyttäisiin jo
valtaosa tapauksista, likipitäen kaikki, poistamaan, ja
sen vuoksi sillä, jos siitä vaikka sitten joku
kymppi tulee lisää hintaa uusiin autoihin, ei ole
mitään merkitystä todellisuudessa sen
auton hintaan. Tässä mielessä tarvitaan
juuri senkaltaisia järkeviä esityksiä,
joilla sitten tätä asiaa oikeasti voidaan viedä eteenpäin.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Riskikäyttäytymistä teillä ei
aiheuta pelkästään alkoholi, sillä Suomessa
syödään huolestuttavia määriä lääkkeitä,
varmaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Sadattuhannet
kansalaiset käyttävät pitkään
ja säännöllisesti masennuslääkkeitä.
Myös vahvat kipulääkkeet, rauhoittavat
lääkkeet ja unilääkkeet kuuluvat
monen arkeen ja muuttavat käyttäytymisen tokkuraiseksi.
Sekakäyttö on päihdetyöntekijöille
ja poliisille tuttu ongelma. Huumeiden käyttäjien määrästä ei
liene tarkkaa lukua saatavilla. Julkisuudessa käydyn keskustelun
perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että varsinkin
kannabiksen käyttö on huomattavasti yleistynyt.
Arvoisa puhemies! Viime päivinä on uutisoitu,
että vihreät haluavat luopua kannabiksen käytön
rangaistavuudesta. Viime viikonlopun puoluekokouksessaan he hyväksyivät
poliittisen tavoiteohjelmansa. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan
siinä mainitaan, että huumausainepolitiikan painopiste
siirretään rangaistuksista haittojen vähentämiseen
ja että kannabiksen käytön ja omaan käyttöön
tapahtuvan hallussapidon sekä kasvatuksen rikosoikeudellisesta
rangaistavuudesta on luovuttava. Edustaja Alanko-Kahiluoto kertoi
julkisuudessa, ettei asiasta käyty keskustelua, vaan ainoastaan äänestettiin.
Aihe lienee siis vihreiden keskuudessa niin sanotusti selvää pässinlihaa.
Arvoisa puhemies! Päihteisiin liittyvät asenteet
Suomessa ovat käsittämättömän
sallivia ja vähätteleviä ongelman suureen
vaikuttavuuteen nähden. Edustaja Tölli luetteli
näitä muitakin — kotitapaturmia, työtapaturmia,
tulipaloja, hukkumisia, henkirikoksia, pahoinpitelyjä ja
niin edespäin — mitä alkoholin vaikutuksen
alaisena tehdään paljon enemmän, joten
ongelma on todella suuri, ja siihen pitäisi puuttua kaikin
keinoin.
Täällä salissa on käytetty
useita puheenvuoroja, ja tuntuu, että on aika paljon yksituumaisuutta
sen suhteen, että meillä on aivan liian lepsu lainsäädäntö tai
sitten sen soveltamiskäytäntöjä pitäisi
kiristää. Tässä kansalaisaloitteessa
luetellaan useita keinoja, joita pitäisi toteuttaa, ja
ei voi muuta kuin yhtyä perusteluihin, kun tässä kansalaisaloitteessa
todetaan, että heidän oikeustajuaan on loukattu.
Arvoisa puhemies! Toivon vilpittömästi, että tämä kansalaisaloite
johtaa asianmukaiseen valmisteluun siten, että tulevaisuudessa
pystyisimme ehkäisemään näitä rattijuoppouden
aiheuttamia ongelmia. Kuten aikaisemmin totesin, niin helppo ja
halpa keino olisi se, että kaikkien rattijuoppojen valokuvat
ja nimet julkaistaisiin ainakin paikallislehdessä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
vilkasta keskustelua ja osittain käytetty värikästäkin
kieltä tämän asian yhteydessä käydyssä keskustelussa.
Minä kiinnittäisin huomiota pariin kohtaan, pariin
kysymykseen vielä, mitkä ovat heränneet
täällä.
Ensinnäkin tämän aloitteen käsittelystä täällä eduskunnassa:
Tässähän menettelytapa on se, että aivan
samoin kuin vaikkapa hallituksen esitysten osalta, kun ne tulevat
eduskuntaan, samalla tavalla tämän aloitteen osalta
se voidaan hyväksyä joko muuttamatta tai muutettuna,
ja sen vuoksi kyllä tämä ansaitsee ihan
asianmukaisen valiokuntakäsittelyn kaikkine kuulemisineen. Tässä on
hyviä, mielenkiintoisia esityksiä, kuten esimerkiksi
se, että aloitteessa esitetään, että rattijuopon
käyttämän ajoneuvon arvo tuomittaisiin valtiolle
menetetyksi. Tällaista asiaa ei ole ikinä eduskunnassa
käsitelty, ja se on syytä ottaa ihan vakavasti.
Toinen asia on sitten tämä, että kun
täällä on kyseenalaistettu poliisin resurssit
liikenteenvalvontaan nyt liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen,
niin tämän asian käsittelyn yhteydessä on
syytä vakavasti pohtia, onko poliisilla resursseja nykyistä tehokkaampaan
ja kattavampaan liikenteenvalvontaan.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todella kannatan sitä, että rangaistuksia kovennetaan
ja muun muassa se törkeän rattijuopumuksen raja
lasketaan promilleen, minimirangaistuksia nostetaan, oikeuskäytäntö tiukkenee. Kannatan
pidempiä ajokieltoja ja päihdehoitoon ohjausta,
kannatan laajennettua ajokieltoa auton luovuttajalle ja niin edespäin.
Mutta silloin, kun näitä sovelletaan, on jo
kyllä yleensä jotain todella pahaa tapahtunut.
Eli jos ja mielestäni kun haluamme ehkäistä rattijuoppojen
tai sekakäyttäjien pääsemistä liikenteeseen — minun
on toistettava itseäni — se alkolukko on se, millä lähes
kaikki tapaukset pystymme estämään. Emme
aivan kaikkia, mutta lähes kaikki tapaukset. Nykyisin alkolukko
välineenä on kömpelö käyttää,
ja ei voi vaatia, että ihan kaikki tavalliset autoilijat,
joita ei ole tuomittu mistään rikoksesta, joutuisivat
sitä käyttämään. Toki
rattijuopumuksesta tuomitut aina, mutta tavalliselta, rehelliseltä kansalaiselta
ei sitä voi vaatia käyttöön.
Mutta nyt jo tuossa länsinaapurissa eräs turvallisuudestaan
tuttu auto on itseohjautuva ja sitä kokeillaan liikenteessä,
ja ihmettelen, eivätkö insinöörit
todellakaan pysty kehittämään — ehkä sellainen
jo on — sellaista alkolukkoa, joka on äärettömän
helppokäyttöinen, joka ei mitään
erillisiä puhalluksia vaadi vaan ottaa siitä hengitysilmasta
välittömästi tiedon siitä, onko joku
käyttänyt päihteitä. Siis tähänhän
meidän pitää panostaa, ja olen jäsenenä lakivaliokunnassa,
johon tämä tullee, ja pidän huolta, että näitä asioita
siellä tullaan pohtimaan, ja toivottavasti saamme hyviä ponsia
aikaiseksi, jotta pystymme tehokkaasti puuttumaan tämän
vakavan ongelman ennaltaehkäisyyn.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolvasen esille nostama ajatus — alkolukko
pakolliseksi kaikkiin autoihin — olisi asia, mistä Euroopan
unionissa pitäisi päättää pikimmiten.
Kun Euroopan unioni säätää niin
monista asioista, mitkä vaikuttavat meidän jokapäiväiseen
elämäämme ja arkeemme, niin tässä olisi asia,
mikä uuden, tulevan komission ja nyt kesällä aloittavan
parlamentin pitäisi ottaa työlistalle ihan ensimmäiseksi
niin, että standardisoitaisiin tämä asia:
vaadittaisiin kaikkiin Euroopan unionin alueella uutena myytäviksi
tuleviin autoihin alkolukko. Tästä se lähtisi
liikkeelle, ja uudessa autossa sen kustannusvaikutus siihen hankintahintaan
olisi varmasti aivan minimaalinen verrattuna siihen hyötyyn,
mikä tästä saataisiin pitkässä juoksussa,
ja ihan voitaisiin arvioida jopa vakuutusmaksujen alenemisen muodossa
ne hyödyt.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Itsekin kannatan sitä, että näitä alkolukkoja
otettaisiin käyttöön nykyistä enemmän,
ja tämä äskeinen esitys siitä,
että tämä alkolukko olisi kaikissa uusissa
autoissa, on erinomaisen kannatettava. Toivonkin, että Euroopan
parlamentissa tämä asia otettaisiin työlistalle,
jotta voisimme sitä edistää. Sillä tavalla
saataisiin helposti parannus tähän nykytilanteeseen,
joka on täysin kestämätön: meillä on
niin pieni kiinnijäämisriski rattijuopoilla, ja
sitten jos jää kiinni, tuomiot ovat täysin
mitättömiä ja niillä ei ole
minkäänlaista ennalta ehkäisevää vaikutusta.
Varmaan kaikki olemme sitä meiltä, että konkreettisia
toimenpiteitä nykytilan korjaamiseksi tarvitsemme ja nopeasti,
ja alkolukko olisi tietysti yksi semmoinen kannatettava asia.
Keskustelu päättyi.