Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Jatkan kehyksellä, jotta saamme mahdollisimman
selkeitä vastauksia.
Valtiovarainministeri Antti Rinne, kehyspäätöksessä on
päätetty leikata lapsilisiä. Perutteko te
lapsilisien leikkaukset, kuten olette luvannut?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Yhtä selvästi totean, että lapsiperheisiin
liittyen täytyy jotakin tuossa kehyspaketissa tehdä sen
takia, että sen tulonjakovaikutukset ja sosiaaliset vaikutukset
ovat sellaiset, että se kehyspäätöksen
mukaan on mahdollista ja järkevää toteuttaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus on viemässä perheiltä päätösvallan
omien lasten hoidosta ja leikkaa kotihoidon tuen kestoa kiintiöimällä sen
isille ja äideille. Te, ministeri Rinne, olette puhunut
perhepolitiikasta ja olette myös sanonut, ettette usko
työvoiman tarjonnan automaattisesti parantavan työllisyyttä.
Palautatteko kokoomuksen perheiltä viemän päätösvallan
lasten hoidosta takaisin perheille ja estättekö lasta
kotona hoitavien vanhempien häädön työttömien
joukon jatkeeksi, kun työllisyystilanne on heikko? Teettekö nämä muutokset
hallitusneuvotteluissa?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Tämä miesten ja naisten
välinen tasa-arvo työelämässä on
monista asioista kiinni. Tällä hetkellä meillä on
tilanne, jossa naiset tienaavat 18 prosenttia vähemmän
kuin miehet työelämässä, ja
on selkeätä, tutkittua dataa siitä, että työelämässä palkkaerot
lähtevät kasvamaan erityisesti perheiden perustamisen
jälkeen. Tästä näkökulmasta
on todella tärkeää miettiä kaikenlaisten
asioitten vaikutusta siihen, miten tämä ero pystytään
kuromaan umpeen.
Entisessä työssä pystyin siihen vaikuttamaan muuttamalla
palkkapolitiikan sisältöä euromääräisin
korotuksin. Se johti siihen, että siellä on 8 prosenttia
miesten ja naisten välinen palkkaepätasa-arvo,
joka on sekin liikaa. Tästä näkökulmasta
minun mielestäni tätäkin asiaa pitää arvioida.
Se tulee tähän koko pakettiin mietittäväksi.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa käytiin
erillinen keskustelu lapsilisistä välikysymyksen
muodossa, ja silloin keskusta esitti neljä eri vaihtoehtoa
tämän lapsilisäleikkauksen tilalle. Me
tiedämme, että tämä kehyksen
raami on hyvin tiukka ja liikkumavara on pieni. Esitimme muun muassa
tätä oppivelvollisuusiän nostamista,
sen päätöksen perumista. Se on noin 118
miljoonaa euroa Kuntaliiton arvion mukaan. Julkiselle sektorille
tämä lapsilisäleikkaus on 110 miljoonaa
euroa.
Me kävimme täällä tiiviin
keskustelun, ja minä vetäisin siitä keskustelusta
sellaisen loppupäätelmän, että tupakkaveron
korotuksella tämä sali olisi aika yksimielisesti
ollut valmiina tä-män lapsilisäpäätöksen
perumaan ja kompensoimaan, lukuun ottamatta SDP:tä. Vasemmistoliiton
kanta jäi vähän epäselväksi,
mutta muut täällä olivat tämän
päätöksen kannalla. Oletteko te valmiita
perumaan lapsilisäleikkauksen (Puhemies koputtaa) ja kompensoimaan
sen tupakkiaskin hinnan korottamisella noin 85 senttiä?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Minä totean, että saamani
tämän päivän selvityksen mukaan
Kuntaliiton ja opetusministeriön välinen haarukka
on pienentynyt aika paljon, että puhutaan noin 50 miljoonan
euron arviosta Kuntaliitossa ja 15 miljoonan euron arviosta opetusministeriössä.
(Eduskunnasta: On sekin aika paljon!) — Se on aika vähän
tämmöisessä tilanteessa verrattuna aikaisempiin
arvioihin elikkä 118 miljoonaan euroon. Ja se on myöskin
sillä tavalla vähän, että yleensä etujärjestöjen ja
ministeriöitten välillä on aika paljon
isompi haarukka.
Minä totean sen, että tämä lapsiperheiden
kokonaisuus tullaan arvioimaan kehysriihen pohjalta sillä tavalla
nyt minihallitusneuvotteluissa, että löydetään
ratkaisu, jolla lapsiperheitten tulonjakokysymykset ja sosiaalinen
asema paranevat verrattuna nykytilaan. (Eduskunnasta: Mielenkiintoista!)
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että eduskuntaa
kiinnostaa se, kuinka paljon oppivelvollisuusiän pidentäminen
tulee maksamaan, koska nyt on sitten faktaa pöydällä.
Sitä varten käydään lausuntokierros,
ja todetaan nyt vielä kerran, että minä tulen
mielelläni keskustan eduskuntaryhmään
heti, kun pyydätte, käymään
näitä erilaisia kustannusarvioita läpi.
Mutta on hienoa, että myöskin edunvalvontajärjestö Kuntaliitto
on nyt päättänytkin, että oppivelvollisuusiän
pidentäminen ei maksa 115 miljoonaa — niin kuin
eduskunta, oppositio, vieläkin tässä äsken
käytti tätä lukua — vaan aivan toista.
(Eduskunnasta: Vanhaa lukua!) — Esittää vanhaa
lukua, esitettiin täällä nyt, ja nyt
on uusi luku pöydällä, ja nyt pitää muistaa,
että tässäkin luvussa on vielä virheellisyyksiä liittyen
siihen, että toisella asteella ei kierrätettäisi
vieläkään oppikirjoja, ja siellä on
myös muita erilaisia isoja asioita, jotka on laitettu sinne,
jotka eivät pidä paikkaansa. Mielelläni
esittelen näitä lukuja, ja me pysymme siinä hallituksen
kannassa, että oppivelvollisuuden pidentäminen
maksaa 15 miljoonaa, ja olen valmis sitä esittelemään.
Eli noin 20 nuoren, mahdollisen syrjäytyvän nuoren,
hinnalla oppivelvollisuutta kun pidennetään, niin
aika, minusta, edullisena voi pitää kuitenkin
oppivelvollisuuden pidentämistä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyviä vastauksia ministereiltä.
Mutta kun kysymys oli siitä, että oletteko valmiit
korottamaan tupakkaveroa sen verran, ettei tarvitse lapsilisiä leikata,
niin kaksi ministeriä vastaa oppivelvollisuusiästä laveasti.
Entä se tupakkavero? Oletteko valmiita, kuten tämän
salin enemmistö lähetekeskustelussa oli, korottamaan
tupakkaveroa, jotta lapsilisäleikkaukset voidaan estää?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Minä totean uudelleen sen, että lapsiperheitten
osalta on mahdollisuus kehyspäätösten
mukaisesti tehdä jotakin noissa minihallitusneuvotteluissa,
ja tullaan tekemään. (Mauri Pekkarinen: Me luotetaan
ministeriin!)
Arja Juvonen /ps:
Herra puhemies! Täällä eduskunnan
salissa on tehty liikaa lapsiperheitä kurjistavaa politiikkaa.
Ensin lapsilisien indeksijäädytykset toteutettiin,
sitten lapsilisiä leikattiin, ja nyt kolmantena kotihoidon
tukea ollaan leikkaamassa siten, että se jaetaan molempien vanhempien
kesken.
Perhevapaat 2013 -kysely, jonka järjesti THL ja
Kela, selvitti, että vanhemmat vastustavat tätä kotihoidon
tuen jakamista. Siellä oli peräti 69 prosenttia äideistä ja
51 isistä, jotka eivät pitäneet tästä asiasta.
Kysynkin teiltä, ministeri: Aiotteko tehdä jotakin
tälle asialle? Ja entäpä sitten informaatio
lapsiperheitä kohtaan? Saan todella paljon yhteydenottoja
vanhemmilta, jotka eivät tiedä, mitenkä asiassa
pitäisi toimia. Milloin nämä mahdolliset
toteutukset ja suunnitelmat käynnistyvät?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On totta, että lapsiperheiden asemasta
on käyty eduskunnan salissa paljon keskustelua johtuen
juuri näistä mainitsemistanne päätöksistä.
Samaan aikaan on muistettava se, että valtiontalouden tila
on ollut hyvin vakava, ja sekin on ollut koko tämän
salin tiedossa.
Se, mikä on mielestäni erittäin tärkeää,
kun puhumme lapsiperheiden tilanteesta Suomessa, on se, että nyt
esimerkiksi pystyimme suojaamaan palvelujen kehittämistä.
Emme leikanneet sieltä esimerkiksi valtio-osuuksien kautta
tuossa keväisessä kehyspäätöksessä,
ja tämä on tärkeää juuri
sen vuoksi, että tässäkin salissa olemme
puhuneet valtavan paljon siitä, että lapsiperheitä tulee
kyetä auttamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tämä etenee
esimerkiksi parhaillaan lausunnolla olevan sosiaalihuoltolain kautta,
jonka tuomme tänne eduskunnan käsittelyyn tulevana
syksynä, ja uskon, että tälläkin
lainsäädännöllä pystymme
paneutumaan nimenomaan lapsiperheiden kysymyksiin entistä paremmin.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan lapsilisistä, pitäisi
muistaa se, että se ei näköjään
olekaan tarkoitettu lapsia varten. Lapsilisäthän
tänä päivänä ovat tarkoitetut
perheitä varten, ja tämä nimenomaisesti
silloin, jos perhe sattuu olemaan köyhä. Eli jos
perhe elää toimeentulotuella, niin lapsilisät
leikkaavat toimeentulotukea määrällään.
Kun tällä hetkellä kuitenkin lapsilisiä maksetaan
kaikille perheille tulotasosta huolimatta, tuntuu aika kohtuuttomalta,
että te, arvoisa ministeri, olette, ja minä olen
aikoinani, saanut lapsilisiä, lapseni ovat saaneet, vaikka
perheeni ei oikeastaan olisi niitä tarvinnut, mutta niiltä perheiltä,
jotka tarvitsevat lapsilisiä elääkseen,
se vähennetään toisesta päästä.
Oletteko valmiit puuttumaan tähän asiaan ja tekemään
tätä asiaa oikeudenmukaisemmaksi?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy vielä kertaalleen korjata
se, jos jollekin jää tästä esitetystä kysymyksestä semmoinen
mielikuva, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapsiperheet
olisivat jotenkin tässä päätöksessä erityisesti
joutuneet leikkausten kohteeksi. Tämähän
ei pidä paikkaansa, vaan tuossa vaikeassa päätöksessä, joka
kehysriihessä tehtiin ja joka tullaan nyt sitten, niin
kuin valtiovarainministeri täällä totesi, myös
ensi viikon minihallitusneuvotteluissa varmasti käymään
läpi, pyrimme suojaamaan nimenomaan kaikkein heikoimmassa
asemassa olevia. Yksinhuoltajakorotus on edelleen sama, toimeentulotuen
varassa olevat lapsiperheet eivät joudu tästä samalla
tavalla kärsimään. Lisäksi muistutan
niistä tärkeistä palveluista jotka ovat juuri
näille perheille varmasti monesti paljon arvokkaampia,
vaikka se rahallinen tuki on toki tärkeä.
Me olemme katsoneet suomalaisessa yhteiskunnassa, että lapsilisä on
tällainen universaali etuus, ja jos me tuota periaatetta
haluamme lähteä muuttamaan ja murtamaan, niin
se vaatisi erittäin laajan ja mittavan kansalaiskeskustelun.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa ministeri! Haluaisin tarkentaa: oletteko todellakin
tehneet päätöksen, että lapsilisät
eivät enää pienennä toimeentulotukea
määrällään? Tähän
ihan yksinkertainen vastaus, kyllä vai ei? Pieneneekö toimeentulotuki
saman verran kuin toimeentulotuen saajan lapsesta maksetaan lapsilisää?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Me olemme pyrkineet tässä päätöksessä suojaamaan
kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, ja nämä päätökset,
niin kuin täällä todettiin, tullaan nyt
käymään läpi juuri siltä osin,
kun katsomme, minkälaisia vaikutuksia lapsiperheisiin tällä päätöksellä on
ollut. Silloin kun kehyspäätös tehtiin,
luvattiin vaikutukset arvioida, ja sitä työtä on
nyt tehty, ja näihin tulemme palaamaan muun muassa ensi
viikolla. Niin kuin hyvin tiedätte, yhtään
näistä esityksistä ei ole vielä tuotu
eduskunnan käsittelyyn.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oppositio ei näköjään
pidä kovin tärkeänä velkaantumisen
hillitsemistä, vaikka jo monta vuotta valtio on ottanut
miljarditolkulla velkaa joka vuosi. Me kokoomuksessa sen sijaan
pidämme epäoikeudenmukaisena sitä, että jatkuvasti elämme
lastemme ja tulevien sukupolvien kustannuksella. (Välihuutoja)
Sen vuoksi on jouduttu tekemään ikäviäkin
säästöpäätöksiä,
jotka koskevat kaikkia kansalaispiirejä. Ja arvoisat ministerit,
kovin kevyesti ei kannattaisi eduskunnan edessä luvata,
että kaikkiin näihin säästöpäätöksiin
vielä palataan, koska niihin ei palata. (Välihuutoja)
Mitä sitten tulee tähän tupakkaveron
korottamiseen, niin ehdotan sellaista kompromissia, että pidetään
nämä lapsilisäpäätökset
ennallaan ja siitä huolimatta korotetaan tupakkaveroa.
Se on mielestäni järkevää. (Timo
Soini: Kuka johtaa kokoomusta?)
Mutta, ministeri Rinne, kysyn, kun olette sanonut, että vähemmän
näitä myyntituloja käytettäisiin
velan lyhentämiseen: oletteko sitä mieltä, että kun
tästä seuraa se, että velkaantumisen
taittamistavoite siirtyy, niin se on perusteltua?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Edustaja Zyskowiczille haluan todeta sen, että meidän
isoin ongelma tällä hetkellä on se, että meillä on
307 000 ihmistä työttömänä ja
meidän talous ei tahdo lähteä kasvuun.
Se jäytää tällä hetkellä Suomen
kykyä tuottaa palveluita ja huolehtia niistä tulonsiirroista,
jotka tavallisten suomalaisten näkökulmasta ovat
todella tärkeitä. Tästä syystä minun
mielestäni meidän pitää käyttää kaikki
mahdolliset järkevät, tarkoituksenmukaiset keinot
siihen, että me saamme syntymään Suomeen
uutta työtä, työpaikkoja niille tavallisille
suomalaisille, jotka tällä hetkellä työttömyyden
kurimuksessa joutuvat olemaan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Siinä kehysriihessä, joka
aiheutti sen, että vasemmistoliitto ei sitä voinut
hyväksyä, oli useampikin huono päätös,
ja olen todella tyytyväinen nyt, jos esimerkiksi näitä lapsiperheisiin
kohdistuvia leikkauksia käydään uudelleen
läpi. Siinähän oli nimenomaan nämä lapsilisät
mutta myös se, että erilaiset kunnallisten maksujen
korotukset, vaikkapa päivähoitomaksujen korotukset,
kiinteistöveron korotukset, ne kaikki, kohdistuvat niihin samoihin
lapsiperheisiin. Aiotteko nyt myös näitä käydä läpi?
(Hälinää — Puhemies koputtaa)
Sen lisäksi oli kaksi hyvää asiaa
lapsiperheille. Toinen oli nimenomaan oppivelvollisuusiän korottaminen
16:sta 17 vuoteen, jotta niitä koulupudokkaita ei tule.
Juuri näinä päivinä on tullut monelle
perheelle tieto, että lapsi ei pääsekään peruskoulun
jälkeen sinne toisen asteen koulutukseen. Niin että kai
te nyt pidätte kiinni siitä oppivelvollisuuden
korottamisesta? Sen lisäksi aikaisemmin on todettu, että...
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Jaha, aika on täynnä.
...koululuokkien pienentämiseen varataan erillinen
määräraha. Älkää leikatko
sitä.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kaikki isot yhteiskunnalliset uudistukset
puhuttavat, ja ymmärrän hyvin sen, että moni
katsoo, että 16-vuotiaana voi vieläkin jäädä kotiin.
Mutta itse minä koen, että yhteiskunta muuttuu
kovaa vauhtia, niin että 16-vuotiaana ei ole vielä sellaisia
työllisyysnäkymiä, että olisi
mahdollisuus valita opiskelun sijasta toimettomuus sillä tavalla,
jos sitä työtä ei löydy. Sen
takia on tärkeää, että jokainen
nuori päästäisiin vielä 16-vuotiaana
saamaan koulunpenkille. Ja meillä tulee olemaan aina se
nuorisojoukko, joka sinne ei mene, jos ei ole vielä sen
jälkeen yhteiskunnan puolelta ohjattua järjestelmää,
jossa oppivelvollisuus jatkuu myöskin toisella asteella.
Siksi on erittäin tärkeää, että se
iso joukko, 4 000—8 000 nuorta, joka
vuosi voisi päästä kouluun.
Se liittyy myöskin siihen, että kun me jatkuvasti
puhumme siitä, voitaisiinko eläkeikää nostaa
täältä varttuneemmasta päästä,
niin samaan aikaan jätetään samojen puhujien
puolesta jatkuvasti huomiotta se, että myöskin
täällä nuorten ikäluokassa pitäisi
pystyä tekemään työuraa pidentäviä vaikutuksia.
Sen takia on tärkeää, että me
pystymme nostamaan oppivelvollisuusikää, (Puhemies
koputtaa) jotta saadaan myöskin sieltä päästä työuraa
pidentymään.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Uskon, että tässä monia
katsojiakin mietityttää se, että kun
minihallitusneuvottelut käydään ensi viikolla
ja vielä ei ole edes tiedossa, kenen kanssa valtiovarainministeri
neuvottelee, niin nyt jo oppositio sanoo, että nyt pitäisi
olla valmiit vastaukset, että mitä sieltä ulos
tulee. (Välihuutoja) Käydään
rauhassa läpi ja katsotaan kaikki asiat.
Mitä tulee tähän veropolitiikkaan
ja tupakkiveroon, niin täytyy muistaa, että veropolitiikka on
kokonaisuus. Se, mikä on hallituksen linja ollut, on se,
että lisätään oikeudenmukaisuutta,
lisätään veroja heille, joilla on varaa
maksaa, ja helpotetaan pienituloisten verotusta. Niin on myös
tehty, ja tästä täytyy pitää kiinni.
Sen sijaan oppositiopuolue keskustalle ei ole käynyt edes
rikkaiden verotuksen kiristäminen. Oikeudenmukaisuus on
se, mistä pitää pitää kiinni. (Välihuutoja)
Ja mitä tulee näihin vaikutusarvioihin, arvoisa valtiovarainministeri:
onko olemassa jotain muita keinoja, joilla voitaisiin esimerkiksi
tulevissa neuvotteluissa kohdentaa toimia pieni- ja keskituloisien
lapsiperheiden aseman helpottamiseksi?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä on
valmistelussa monenlaisia erilaisia keinoja, jotka vaikuttavat lapsiperheitten
asemaan ja joilla saa korjattua sitä tilannetta, joka nyt
kehyspäätöksen osalta näyttää negatiiviselta
heidän osaltaan. Esimerkiksi päivähoitomaksut
ovat yksi semmoinen osa-alue, jossa voidaan edetä sillä tavalla,
että saadaan tilannetta korjattua. (Mauri Pekkarinen: Oikein!)
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Olin jo sanomassa, että tämä oli
merkittävä päivä lapsiperheiden
kannalta, kun ministeri Rinne antoi selvän lupauksen eduskunnan
istuntosalin edessä, että lapsilisien leikkaus
perutaan. Mutta kokoomus ei hyväksy lapsilisien leikkauksen
perumista, (Välihuutoja) vaikka se korvattaisiin tupakkaveron
nostolla, kuten keskusta on esittänyt. Kokoomus ei hyväksy,
Rinne on luvannut — ketä meidän pitäisi
uskoa? Ketä suomalaisten lapsiperheitten pitää tässä tilanteessa
uskoa: valtiovarainministeri Rinnettä, joka lupasi äsken eduskunnalle,
että lapsilisien leikkaukset perutaan, vai edustaja Zyskowiczia,
joka sanoi, että niitä ei peruta, ja kokoomusta,
joka ei peru lapsilisien leikkausta? Ketä me uskomme, ministeri Rinne?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Arvoisa edustaja Puumala, minä en kuullut äsken
omasta suustani tuollaisia sanoja, minä en kuullut sillä tavalla,
mutta teillä on ilmeisesti jonkunnäköinen
toisenlainen kuulo tässä suhteessa.