1) Hallituksen esitys laiksi sakon täytäntöönpanosta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän lakiesitykseen liittyy
muutamien kansanedustajien tekemä vastalause, joka perustuu
lähinnä siihen, että voitaisiin yksinkertaistaa
oikeudenkäyntiä ja erikoisesti vähentää syyttäjien tehtäviä.
Tämä niin sanottu muuntorangaistus on tehty niin
monimutkaiseksi ja niin kalliiksi verrattuna aikaisempaan hyvään
käytäntöön, että periaatteessa
sakkoja ei kannattaisi antaa lainkaan. Joka ei sakkoa maksanut,
ulosottomies häneltä kysyi, onko rahaa, ja jos
ei ollut rahaa, silloin otettiin mies, useimmiten mies, ja se oli
linnaan lähtö saman tien, ja se oli hyvin yksinkertaista
ja jollakin tapaa innosti sakkoja vähän nopeammassa
tahdissa maksamaankin.
Tässä on niin kuin kymmenkertainen anteeksiantosysteemi,
lähinnä tuollaista niin sanottua laatikkoperiaatetta
on käytetty, sanotaan nyt hyvin yksinkertaisesti, että me
kaikki ymmärrämme:
Jos postilaatikko rikotaan, laatikon omistaja katsoo, että asia
on niin vähäinen, ettenpä taida tehdä siitä rikosilmoitusta,
eikä teekään. Tekijä pääsee
täysin rangaistuksetta.
Seuraavalla kertaa rikotaan kaksi postilaatikkoa. Silloin asianomistaja
katsoo, että eiköhän tämä mene
liian pitkälle, ja tekee ilmoituksen poliisille. Poliisi
sanoo, että eiköhän tämä ole
niin vähäinen asia, ettei kannata ruveta tutkimaan.
Kolmas vaihe on, että tämä sama tekijä hiippailee
edelleen samoilla kulmilla ja rikkoo kolme postilaatikkoa. Siitä tehdään
ilmoitus poliisille, poliisi pyrkii tutkimaan, muttei saa selville asiaa.
Edelleenkin tämä vähäinen tapaus
on selvittämättä.
Neljä postilaatikkoa: sama systeemi. Tällä kertaa
poliisi saa asian selvitettyä, mutta toteaa siinä vaiheessa,
että tämäkin on kuitenkin niin vähäinen
juttu, ettei kannattaa toimittaa syyttäjälle,
ja edelleenkin tämä henkilö saa olla
vapaalla ilman mitään rangaistusta.
Viides postilaatikko: Siinä vaiheessa poliisi jo kyllästyy
asiaan, on saanyt asian selvitettyä, toimittaa syyttäjälle,
ja syyttäjä toteaa siinä vaiheessa, että tämä on
vähäinen asia, ei syytettä, ja edelleenkin
tämä sama postilaatikon rikkoja on vapaalla. Siinä on
jo mennyt toistakymmentä laatikkoa.
Kuudennessa tapauksessa, kun kuusi postilaatikkoa on rikottu,
syyttäjä päättää jo
syyttää, mutta tuomioistuin toteaakin, että no,
tämä on niin vähäinen asia,
ettei kannata rangaista, ja aina vaan tämä kierre
jatkuu.
Loppujen lopuksi käy sillä tavalla, että kun tämä henkilö tekee
tarpeeksi pahuutta, niin tuomioistuin toteaa, että nyt
ei ole enää kysymys vähäisestä teosta,
vaan annettakoon hänelle muutama kymmenen päiväsakkoa,
300—400 markkaa vanhaan aikaan.
No, mitä sitten tapahtuu, kun henkilö on saanut
300—400 markkaa sakkoa? Maksaako tämä kansalainen
sen? No, ei tietenkään. Menee vuosi aikaa, eikä hän
maksa sitä.
Sen jälkeen ulosottomies lähtee liikkeelle. Hän
kysyy kansalaiselta, onko rahaa maksaa. Kansalainen sanoo, että ei
ole, mutta anna minulle maksuaikaa. Annetaan maksuaikaa puoli vuotta,
ei tapahdu mitään.
Ulosottomies kutsuu jälleen tämän
samaisen vähäisen rikkeen tehneen henkilön
paikan päälle, antaa tälle niin sanotun
maksusopimuksen, että maksa nyt kuitenkin osittain tätä.
Menee puoli vuotta. Ensimmäinen erä maksetaan,
mutta ei enempää.
Sen jälkeen ulosottomies toteaa, että henkilö on
varaton, ei hänellä oikeastaan mitään
maksettavaa olekaan, ja toimittaa asian eri viranomaiselle, joka
sitten jättää asian syyttäjälle.
Asia tulee syyttäjälle. Kaiken tämän
jälkeen, kun on moneen kertaan jo todettu — poliisi
on todennut, että asia ei olekaan vähäinen,
syyttäjä on todennut, että ei ole vähäinen,
ja tuomioistuin on todennut, että ei ole vähäinen — tämän
kaiken jälkeen syyttäjä yhtäkkiä toteaakin,
että tämä asia on niin vähäinen,
ettei ryhdykään muuntorangaistusmenettelyyn, eli
kumoaa koko tämän menettelyn. Tässä on
mennyt monta vuotta ja postilaatikkoja kymmenittäin, ja
samainen henkilö on monta muutakin postilaatikkoa sen jälkeen
rikkonut.
Vastalause on tehty, jotta kun asia tulee muuntorangaistusvaiheessa
syyttäjälle, niin syyttäjällä ei
enää olisi valtaa päättää,
että asia on vähäinen, vaan syyttäjän
olisi pakko toimittaa asiakirjat tuomioistuimelle, joka ryhtyisi
samalla menettelyllä hiljalleen päätöstä tekemään:
Annetaan muuntorangaistus ja taas annetaan maksuaikaa jne. jne.
Tuomioistuimella on kuitenkin juuri ne samat oikeudet ja velvollisuudet
kuin syyttäjälläkin; voi jättää vähäisenä muuntamatta.
Minkä vuoksi syyttäjäportaalle jätetään
asia alkuvaiheessa?
Tämän vuoksi tullaan tämän
lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä 1. lain
28 §:ään tekemään vastalauseen
mukainen ehdotus.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän valiokunnan mietinnön
kritiikin johdosta on ehkä syytä muutamin sanoin
puolustaa hallituksen esitystä ja tätä valiokunnan
mietintöäkin.
Sakkohan on lähtökohtaisesti varallisuusrangaistus,
ja sen muuntamisen vankeudeksi pitäisi olla äärimmäisen
harvinainen poikkeus. Kun otetaan huomioon aivan viimeaikaisetkin
tiedot siitä, että kerran vankilaan joutuneiden
takaisinpalaamisosuus on noin 70 prosenttia, sakon muuntamista vankeudeksi
pitää yrittää välttää.
Erityisesti nuorten kohdalla sakkojen muuntaminen vankeudeksi voi
olla joskus todella kohtalokasta. Vankilan sosiaalinen arvomaailma
tempaisee heikkotahtoisen ihmisen mukaansa paljon nopeammin ja helpommin
kuin moni tässä salissa tietää tai
osaa edes kuvitella. Tämän yhteiskunnallisen tarkoituksenmukaisuuden
näkökulman pitäisi mennä selkeästi
sen edelle, että tehdyn vähäisen rikoksen
rankaiseminen, kostaminen, toteutuu kaikissa mahdollisissa tapauksissa.
Käsillä olevan esityksen tavoitteet ovat hyvät, ja
lakiesitys on hyvin valmisteltu. En muista asiantuntijakuulemisesta
muuta, kuin että viime aikoina muussa yhteydessä esillä ollut
Pankkiyhdistys vastusti tätä esitystä.
Muistaakseni mikään muu asiantuntijataho ei tätä vastustanut.
Etuoikeuden muuttaminen on sosiaalisesti hyvin perusteltua.
Nyt vallitsevasta sakkojen etuoikeusasemasta johtuu, että sakkoja
maksetaan päivittäisen toimeentulon kustannuksella
ja sen päivittäisen toimeentulon hankkimiseksi
saatetaan kenties joutua tekemään uusia rikoksia.
Joissakin tapauksissa kokonaistilanteen arvioinut sosiaaliviranomainen
on maksanut näitä sakkoja toimeentulotukenakin
voidakseen esimerkiksi välttää sen, mitä perheellisen
henkilön muuntorangaistuksen täytäntöönpanosta
kaiken kaikkiaan saattaa seurata koko perheelle.
Sakkorekisterin tietojensaantioikeus jäi valiokuntatyössä jossakin
määrin tapaoikeuden varaan, mutta tulimme aika
vakuuttuneiksi, että siihenkään ei sisälly
mitään ongelmia tai riskejä.
Mietintöön sisältyvä, ed.
Myllyniemen tässä esittelemä vastalause
osoittaa, että meillä kaikilla ei ole edellytyksiä ymmärtää vähävaraisen perheellisen
sakotetun asemaa ja siitä johtuvaa yhteiskunnan kokonaisetua.
Kun vastalauseessa esitetään, että yhden
virkamiehen sijaan tämän ratkaisun tekisi tuomioistuin
raskaassa prosessissa, se osoittaa myös sen, että ei
ymmärretä edes näitä prosessikuluja,
joita siitä aiheutuisi. Mietintö on ehdottomasti
puolustettava.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Erkki Kanerva totesi puheenvuorossaan,
että sakko on varallisuusrangaistus. Kuitenkin nyt käsittelyssä oleva
asia koskee sakkoon tuomitsemista rikoksesta, rikkomuksesta, ja
nyt on kysymys rangaistuksen suorittamisesta, siitä maksetaanko
sakko vai ei.
Ed. Myllyniemi asianmukaisesti perusteli vastalauseen, ja on
helppo yhtyä ed. Myllyniemen näkemykseen tässä asiassa.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. E. Kanerva katsoo asiaa omalta kannaltaan, omilta
näkemyksiltään. En tietenkään
voi väittää, että nekään
vääriä olisivat. Mutta se, että jätettäisiin
syyttäjäporras tästä välistä pois,
voisi edesauttaa sitä, että se sakko tulisi maksettua
aikaisemmin. Kun sakkovelvollinen tietää, että tästä yksi
venkoilupaikka on poissa, niin hän ehkä maksaisi
ennen kuin asia menisi ollenkaan syyttäjälle tai
tuomioistuimeen saakka. Kun hänellä on kuitenkin
lähestulkoon kaksi vuotta aikaa tämä sakko
maksaa, niin miksi tehdään niin monimutkaiseksi
tämä asia?
Todellakin pitäisi palata siihen hyvään
entiseen aikaan, että jos ei ole varaa maksaa sakkoja, ei
olisi syytä tehdä myöskään
rikoksia.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kannattaisin paluuta vielä vanhempaan
aikaan, jolloin myöskään näillä varakkailla
ei ole ollut syytä eikä mahdollisuutta tehdä rikoksia.
Tässä esityksessä on tehty se, mitä voidaan, näitten
kalliiden ja turhien sakonmuuntorangaistusten välttämiseksi.
Siinä mielessä tuo vastalause vaikuttaa aika heikosti
perustellulta, koska esityksen mukaan voitaisiin juuri syyttäjävaiheessa myös
tämän lain vaikuttavuutta tarkkaan pohtien tehdä ratkaisu
jatkotoimista luopumisesta.
Ongelmanhan meillä vankiloissa muodostavat tällaiset
sakonmuuntotapaukset, joissa on kysymys eräänlaisista
ressukoista elikkä vakavasti päihdeongelmien vaivaamista
henkilöistä, oli sitten kysymys alkoholista tai
muista päihteistä. — Näitä muita
päihteitähän näkyy maan valtalehtikin
ryhtyneen markkinoimaan kaikelle kansalle. Siihen huumepolitiikkaan
en nyt halua sen pidemmälle puuttua. Ihmettelen vain tätä sävyä, joka
oli valittu sunnuntain lehden ykkösasiaksi.
Tosiaan näiden henkilöiden rankaiseminen sakoilla
on tietysti usein rikoksen vakavuus huomioon ottaen oikea toimenpide,
mutta kun havaitaan, että heillä ei minkäänlaista
maksukykyä ole, joudutaan tuomitsemaan viime kädessä sakonmuuntorangaistus.
Vaikka tätä koetetaan näillä keinoilla
välttää, joita tässäkin
esityksessä on esillä, kuitenkin yhteiskunnalla
täytyy olla tällainen peräseinä,
että jos kaikkia vastuita välttelee, pitää viime
kädessä vapautta rajoittamalla tällainen
sanktio toteuttaa.
Vankeinhoidossa mietitään nyt niitä keinoja, joilla
vankeuden sisältö saataisiin mielekkäämmäksi.
Useinhan on kysymys vain muutamien päivien tai viikkojen
rangaistuksesta. Se on aika hankala toteuttaa. Usein sen hyödyllinen
puoli on, että se on samalla kuntoutus- ja kuivatuskuuri.
Henkilö saadaan paljon paremmassa kunnossa vankilasta ulos
kuin hän oli sinne sakonmuuntorangaistusta sisälle
suorittamaan tullessaan.
Hoidon ja kuntoutuksen luonnetta voitaisiin vielä paremmin
kehittäää, kunhan resursseja siihen saadaan.
Tällaisia tapauksia varten voisi vankiloissa olla kevyemmin
organisoituja osastoja, joilla juuri kuntoutus muodostaisi pääosan.
Ei vaadita kovaa vartiointia tai valvontaa. Olennaista on saada
henkilöiden elämäntavat normalisoitua:
säännölliset heräämisajat
ja irtautuminen päihteistä edes muutamaksi viikoksi.
Siitä on jo apua jatkoelämän kannalta.
Tällaisia selvityksiä paraikaa tehdään,
voitaisiinko uusia kevyehköjä laitoksia varsinkin
eteläiseen Suomeen käynnistää,
jotka voisivat nykyvankiloita paremmin hoitaa sakonmuuntorangaistuksen
täytäntöönpanoa silloin, kun
sakonmuuntoon on välttämättä jouduttu.
Mutta kaikkinensa tämä huolellisesti valmisteltu
uudistus on toteutumassa ja lakivaliokunnan tekniset korjaukset
ovat paikallaan. Toivottavasti eduskunta voi laajasti tämän
hyväksyä ja saadaan se sitten hallintoon täytäntöön
pantavaksi.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen yleensä ollut oikeusministeri
Koskisen kanssa samaa mieltä, erinomaisen hyviä esityksiä,
mutta tässä tapauksessa on pieni poikkeus. Kannattaisi
huomata se, että emmehän edusta sitä,
että pitäisi koko 28 § kumota, vaan 1
momentin 1 ja 2 kohta. Sinne jäisi vielä 3 kohta,
joka kuuluu: "Virallinen syyttäjä saa jättää vaatimatta muuntorangaistuksen
määräämistä maksamattoman
sakon sijaan, jos muuntorangaistusta on pidettävä kohtuuttomana
tai tarkoituksettomana ottaen huomioon maksuvelvollisen henkilökohtaiset
olot, rikoksesta hänelle aiheutuneet muut seuraukset, sosiaali-
ja terveydenhuollon toimet tai muut seikat, eikä tärkeä yleinen
etu muuta vaadi." Eikö tämä ole syyttäjälle
aivan riittävästi? Hän pystyisi toimimaan
aivan samalla tavalla kuin aikaisemminkin, mutta 1 ja 2 kohta tästä momentista
jäisivät sivuun.
Ed. Andersson merkitään
läsnä olevaksi.
Henrik Lax /r:
Rouva puhemies! Ehkä selvyyden vuoksi olisi hyvä todeta,
että se kohta, johon ed. Myllyniemi ehdottaa muutosta,
on hallituksen esityksessä täsmälleen
samanlainen kuin voimassa oleva oikeus.
Yleiskeskustelu päättyy.