5) Hallituksen esitys laiksi poliisin hallinnosta annetun lain
ja poliisin henkilörekistereistä annetun lain
5 §:n muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! En ymmärrä, miksi
hallituksen esityksessä ja hallintovaliokunnan mietinnössä on
otettu Helsingin kihlakunnan poliisilaitos erikseen sisäasiainministeriön
alle. Sille ei ole yhtään toiminnallista perustetta.
Kaikki muut poliisilaitokset toimivat läänien
alaisina. Sisäasiainministeriön tulisikin keskittyä strategiatyöhön
ja lainvalmistelutyöhön. Läänin
alaisuudessa saataisiin myös yhdenmukaiset palkkauslinjaukset,
millä on keskeinen merkitys henkilöstöpolitiikan
onnistumisessa. Minusta hallintovaliokunnan olisi tullut huomioida
tämä asia hallituksen esitystä käsiteltäessä.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin ed. Vahasalo ymmärrän
hallituksen esityksen ja hallintovaliokunnan mietinnön
tältä osin erinomaisen hyvin. Helsingin poliisilaitoksella
on sellaisia tehtäviä, muun muassa jos ajatellaan
meillä pidettyä Ety-kokousta, jotka vaativat ylijohdon
suoraa johtoa. — Mutta sitten varsinainen valiokuntamietinnön
kritiikki ja vähän taustaa sille.
Syksyllä 99, siis runsas kaksi vuotta sitten, kun kihlakuntauudistuksen
väliraportti oli tässä salissa tarkasteltavana,
poliisiylijohdon edustaja esiintyi maanpuolustuskurssilla ja esitteli
sekä tehokkuudeltaan että kustannuksiltaan optimaalisen
poliisiorganisaation Suomeen. Kysyin kurssin oppilaana, miksi hän
ei kerro sitä hallitukselle tai eduskunnalle, miksi hän
ei kerro juuri silloin, kun kihlakuntauudistusta arvioitiin. Hän
vastasi, että on kielletty kertomasta. Kysyin, kuka on
kieltänyt. Hän pyysi saada vastata yksityisesti
luennon jälkeen. Vastaus palautti elävästi
mieleen sen tavan, jolla kihlakuntauudistus tehtiin. Väitän,
että enemmän kuin kansalaisten poliisipalvelutarpeet
siihen vaikuttivat yhden pienen ammattijärjestön
etu ja sen järjestön kytkennät silloiseen
eduskunnan hallintovaliokuntaan ja sisäasiainministeriön
korkeaan virkamiesjohtoon. Nyt kun katson tämän
mietinnön asiantuntijaluetteloa, saatan havaita, että ne
kytkennät ovat edelleen säilyneet.
Kihlakuntauudistukseen piiloteltiin sellainen määrä miljoonia
tarkoittamani ammattikunnan edunvalvontaa, että juuri sen
ammattiryhmän pitäisi olla ikuisesti tyytyväinen
ja kiitollinen ja antaa poliisiorganisaation nyt jo lopultakin kehittyä omien
ja kansalaisten tarpeiden mukaisesti. Poliisin rahoitus, johon kansainvälistymisen
ja täällä asetettujen uusien odotusten
myötä on tullut runsaasti lisää pysyviä kustannustekijöitä,
ei yksinkertaisesti kestä niin raskasta päällekkäistä ja
rinnakkaista organisaatiota kuin meillä nyt on.
Tällä hallituskaudella on hyväksytty
muun muassa poliisin peitetoiminta. Se maksaa 600 000—700 000
euroa. Telekuuntelun pelkät linjakustannukset ovat 900 000
euroa, ja toinen mokoma menee kehittämiseen. Nauhoitusten tekeminen
ja kuuntelu maksaa paperirahaa. Tietohallintokeskuksen siirtäminen
Rovaniemelle maksaa miljoonan, dna-rekisteri saman verran ja automaattinen
nopeusvalvontakin yli 300 000 euroa. Ja vielä en
ole puhunut sanallakaan hyväksymistämme huumausaine-
ja talousrikosprojekteista mitään. En muista summia,
mutta miljoonista euroista puhutaan siinäkin.
Perinteisesti poliittisesti vaiennettu poliisiylijohto ei saa
sanoa näitä asioita ääneen,
mutta minä kai voin sanoa, että tällä menolla
poliisin budjetista puuttuvat monen sadan poliisimiehen palkkarahat.
Jos sitten poliisin ylijohto löytää, niin
kuin tässä tapauksessa on löytänyt,
esimerkiksi yhteistoiminnan kehittämisestä keinon
tehostaa toimintaa ja vähentää kustannuksia,
kihlakuntauudistuksen juoksuhautoihin jämähtänyt hallintovaliokunta
torppaa ne jo ajat sitten vanhentunein perustein. Tämä meno
ei voi jatkua näin.
Me asetamme poliisille uusia kustannuksia aiheuttavia vaatimuksia,
mutta emme anna rahaa, ja jos poliisijohto haluaa etsiä rahat
hallinnon sisältä, estämme senkin. Ei
poliisitoimen strateginen ja taktinen johto kuulu eduskunnalle.
Se on niin vaativa ammatitehtävä, että ei
eduskunnalla ole edellytyksiä pitää niitä naruja
käsissään. Tämän taatusti
väistyvän kulttuurin tulosten pitäisi jo
kertoa se. Nyt on tilanne se, että me rahoitamme poliisipalvelujen
sijasta poliisin sisäistä hallintoa.
Emme me täällä puutu siihen, jos
Rajavartiolaitos korvaa kymmenenkin valvontapistettä tekniikalla
ja siirtää miehet etelään passintarkastukseen,
jos niin on tehtävä. Jos Puolustusvoimat vastoin
luuloamme ostaa Leopard-panssarivaunuja, me sanomme, että se
on kenraalien asia, kunhan pysyvät budjetissaan. Mutta
joka ainut poliisin ylijohdon yrityskin tehdä viisas taktinen tai
strateginen siirto, nyt kun kansliapäällikkökään
ei enää ole esteenä, torpataan viimeistään eduskunnan
hallintovaliokuntaan.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän kyllä varsin pitkälle
ed. Erkki Kanervan rakentavankin kritiikin, ja tosiasia on varmaan
se, että todellakin poliisin toiminnan asianmukainen hoito
tällä määrärahakehyksellä,
joka nyt on käytettävissä, on todella
vaakalaudalla. Viimeksi tänään hallintovaliokunnassa
saimme hallituksen toimintakertomuksen osalta siihen lisävalaistusta.
Mutta kun nyt kuitenkin on niin, että kihlakuntauudistus
ja sen selonteko on varsin tuore asia, ja eduskunta otti, myöskin
tämä iso sali, siihen asiaan tietyn kannan, niin
tällaisen yksittäisen lain yhteydessä perusteellisen
uudistuksen aikaansaaminen on mahdotonta. Yhdyn siihen, että on
varmaan välttämätöntä poliisihallinnon
rakenteita tarkastella kriittisestikin, mutta tämä yhteys
ei minun mielestäni ole se oikea paikka.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ed. Ravin puheenvuoroon on tässä hyvä yhtyä ja
jatkaa siitä. Nimittäin kyllä totuus
on se, että poliisihallinnon määrärahakysymykset
ja nämä asiat pitää käsitellä kokonaisuutena
ja käydä ne kokonaisuudessaan läpi. Kyllä meillä kaikilla
varmasti täällä on tiedossa, että parannettavaa
on myöskin resursoinnin osalta, kuten hallintovaliokunnassa
tänään vähän aikaa
sitten asiantuntijoilta kuulimme.
Mutta täytyy muistaa, että kun uusi poliisilaki säädettiin
ja annettiin poliisille oikeudet peitetoimintaan ja valeostoon,
niin eivät nämä ole asioita, joita pelkästään
pystytään miljoonilla markoilla tai miljoonilla
euroilla laskemaan, koska kyse on turvallisuudesta. Jos mitataan
rahassa jotakin yksittäistä toimenpidettä,
jonka poliisi suorittaa, niin totta kai se, jos pelkästään
rahallisista mittapuista lähdetään liikkeelle,
osoittautuu suureksi. Mutta se, että me saamme suuren osan
huumeista pois markkinoilta, niin kuin tarkoituksena on, on positiivista
ja siihen pyritään.
Lauri Kähkönen /sd vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokuntakuulemisessa selvisi, että tässä laissa
olevan yhteistoimintapykälän uudistuksesta ei
varsinaista lausuntokierrosta ole tehtykään. Tämähän
on oletettavasti laitettu tähän lakiesitykseen
sen takia, että edellisellä kerralla nämä kihlakuntamuutokset
torpattiin, ja jos ja kun tämä pykälä olisi
mennyt läpi tai eduskunta sen hyväksyisi — hallintovaliokunta
esittää, että se sieltä pääsääntöisesti
poistetaan — niin se olisi tarkoittanut sitä,
että poliittinen ohjaus olisi kokonaan poistunut, mitä tulee
yhteistoiminta-alueisiin, ja tätä kautta olisi
sitten murennettu kihlakuntajakoa.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toistan ed. Tiuralle sen, että rahat
tarvitaan nimenomaan turvallisuuspalvelujen tuottamiseen, ei poliisin
sisäiseen hallintoon.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Näissä valiokunnan
jäsenten vastauspuheenvuoroissa tuli jo ilmi tämä peruste,
minkä vuoksi valiokunta yksimielisesti hylkäsi
8 §:n esityksen. Taustalla oli juuri se hiljattain täällä eduskunnassa
hyväksytty kihlakuntaselonteko. Kyllä tämä esitys
käytännössä murentaisi tämän kihlakuntajaon,
koska kaikki hallinnonalat vetäytyvät hyvin suuriin
yhteistoimintayksiköihin ohi kihlakuntarajojen.
Valiokunta sinänsä pitää arvossa
yhteistoimintaa, mutta sen pitäisi tapahtua kihlakuntien puitteissa.
Niin kuin selonteossa todettiin, jokaisessa kihlakunnassa täytyy
olla poliisipäällikkö. Tässä on
taustalla ilmeisesti poliisin rahapula. Asia voitaisiin hoitaa niin,
että poliisin määrärahoja riittävästi
korotettaisiin, niin että ei tarvitsisi valtion paikallishallinnon
jakoon, kihlakuntajakoon, puuttua.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. E. Kanervan näkemyksien linjaan
on kyllä syytä yhtyä. Tämä totaalinen puolustustaistelu,
jonka hallintovaliokunta on omaksunut sekä jo selontekokannanotossaan
että nyt myöhemmin, johtaa valitettavasti siihen,
että kun halutaan suojata pienten kihlakuntien olemassaoloa,
heikennetään niitä todellisia palveluita,
joita niiden alueiden ihmiset odottavat saavansa. Erityisestihän
se näkyy poliisin organisaatiossa, jossa nyt käytetään
hallintoon semmoisia resursseja, jotka voitaisiin käyttää siihen
konkreettiseen turvallisuuspalveluun. Voitaisiin jopa pitää palvelupisteverkosto
isompana, jos itse nämä toiminta-alueet, kihlakunnat
tai vastaavat, olisivat isompia.
Oikeusministeriön sektorillahan tähän
suuntaan on voitu vähän vapaammin mennä:
on muodostettu syyttäjille isompia yhteistoiminta-alueita.
Ulosotossa on voitu yhdistellä piirejä, koska vouteja
ei tarvita tämmöistä pientä yksikköä varten
päätoimisina. Siellä on kuitenkin pystytty
turvaamaan juuri ne palvelut eli ulosottoapulaiset ja muut henkilöt,
jotka hoitavat yksityisen kansalaisen asioita, ovat siellä lähellä,
mutta hallinnollisesti vouti hoitaa isompaa aluetta.
Saman tyyppinen kehitys on välttämätöntä kyllä poliisitoimen
osalta lähitulevaisuudessa, mutta nythän se on
lykätty sinne vuoteen 2004—2005, jolloinka tällaiset
isommat ratkaisut voidaan tehdä.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin on varmaan näin,
että aivan selkeät toiminnalliset tarpeet ja hallinnolliset
tarpeet menevät tässä kihlakunta-asiassa
hieman limittäin ja ehkä päällekkäinkin. Mutta
haluaisin korostaa sitä, että jos halutaan todellakin
toimia eri linjalla kuin tämä talo on tässäkin
salissa päättänyt, minusta se täytyy
tehdä avoimen rehellisesti eikä piilottaa sitä tämmöisen,
sanotaanko, kuitenkin pääasiallisesti toista asiaa
käsittelevän lainuudistuksen yhteyteen.
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan yksimieliseen kantaan vaikutti
kyllä ratkaisevasti sekin, että ilmeni, ettei
lausuntokuulemisessa ollut 8 §:stä kysytty mitään.
Se aiottiin tavallaan salaa ujuttaa tänne mukaan. Tällaiset
kovin suuret yhteistoiminta-alueet johtaisivat aika pian maakuntapoliisiin
ja kihlakunnat voitaisiin paikallishallintoyksikköinä unohtaa.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minä puolestani lausun tyytyväisyyteni
siihen, että tämän lain hyväksymisen
myötä Helsingin poliisi siirtyy nyt suoraan poliisin
ylijohdon eli ministeriön alaisuuteen. Näin vahvistetaan
se käytäntö, joka on jo vallinnut nykyisin.
Onhan Helsingin poliisilla merkittäviä valtakunnallisia
tehtäviä valtakunnallisten ja kansainvälisten
tilaisuuksien turvajärjestelyissä. Täällä on
muun muassa kuuluisa Karhukopla. Moniportainen hallinto vaikeuttaa johtosuhteita
käytännön tilanteissa. Mielestäni hallintovaliokunta
tältä osin oli kiitettävän yksimielinen.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On varmaan ihan hyvä, että Helsingin
poliisilaitos siirtyy suoraan sisäasiainministeriön
alaisuuteen.
Mutta sitten näistä kihlakunnista ja kihlakunta-alueista:
Varmaan on syytä miettiä poliisihallintoa. Onko
syytä vain hallinnoida vai halutaanko tuottaa myös
palveluita? Kihlakuntauudistuksen yhteydessä eri seutukunnille
jäi poliisin palvelupisteitä. Jostain syystä ne
poliisin palvelupisteet ovat tänä päivänä ilman
miehitystä. Tosin siellä tiloissa vielä kahvinkeittimet
on ja joskus poliisit voivat yösydämissä käydä siellä kahvilla,
mutta se ei tuo sitä turvallisuuden tunnetta niille seutukuntalaisille,
jotka poliisin palveluita todella tarvitsevat. On varmasti mietittävä hallinnon
kokonaiskustannuksia, mutta toisaalta on mietittävä myös
sitä, onko meillä tänä päivänä resursseja
riittävästi, niin että kyetään
tuottamaan todella ne poliisipalvelut, joita kansalaiset poliisilta
odottavat.
Yleiskeskustelu päättyy.