9) Hallituksen esitys hallintolaiksi ja laiksi hallintolainkäyttölain
muuttamisesta
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Hallintomenettelylaki aikoinaan 80-luvun
alkupuolella voimaan tullessaan aiheutti melkoisen murroksen kunnalliselämässä,
hallinnossa laajemminkin. Löydettiin yhteiset menettelytavat,
miten voidaan hallinnon oikeellisuutta varmistaa. Nyt uudessa hallintolaissa
on vielä pidemmälle menevä tavoite. Siinä on ensinnäkin
uusittu itse hallintomenettelyä, mutta haetaan myöskin
hyvän hallinnon perusteita, miten ne voidaan myös
lainsäätäjän velvoituksin turvata
viranomaistoiminnassa. Ehdotetulla hallintolailla pyritään
vastaamaan modernin hyvinvointiyhteiskunnan ja kansainvälisen
oikeuskehityksen asettamiin uusiin vaatimuksiin. Ehdotuksessa on
myös otettu huomioon perustuslain 21 §:n säännös,
joka edellyttää hyvän hallinnon takeiden
turvaamista lailla.
Hallintolaki sisältäisi nykyistä selkeämmät
ja täsmällisemmät säännökset
hallinnon asiakkaiden oikeuksista ja viranomaisen velvollisuuksista
hallintoasioiden vireillepanossa ja käsittelyssä sekä asiakirjojen
tiedoksiannossa.
Lisäksi lakiin otettaisiin viranomaisten toimintaa
yleisesti koskevat laadulliset vähimmäisvaatimukset
eli juuri nuo hyvän hallinnon perusteet. Laissa annettaisiin
konkreettinen sisältö viranomaisten harkintavaltaa
ohjaaville yleisille oikeusperiaatteille, joita lähinnä hallinto-oikeudessa
on kehitelty: suhteellisuus-, yhdenvertaisuus-, objektiviteetti-
ja luottamuksensuojaperiaatteelle sekä tarkoitussidonnaisuuden
vaatimukselle.
Lisäksi viranomaisilta edellytettäisiin asianmukaista
palvelua ja riittävää neuvontaa asiointiin
liittyvissä kysymyksissä. Siitä, mikä nyt
on ollut hyvää hallintokäytäntöä,
tulee pitkälti velvollisuus.
Viranomaisen olisi tarpeen mukaan myös avustettava
toista viranomaista hallintoasian hoitamisessa.
Laki sisältäisi nimenomaisen säännöksen
viranomaiselta edellytettävästä hyvästä kielenkäytöstä.
Vaatimus asiallisen, selkeän ja ymmärrettävän
kielen käyttämisestä koskisi sekä kirjallista
että suullista esittämistapaa. Sama vaatimus koskee
tietysti myös lakien valmistelua. Siihen täällä eduskunnassa
joudutaan usein puuttumaan, niin että siinäkin
paljon kehittämisen varaa on.
Asianosais-käsite määritellään
ehdotuksessa erikseen, ja asianosaisasemaan perustuvista menettelyllisistä oikeuksista
säädettäisiin pykäläkohtaisesti.
Laissa noudatettaisiin asian käsittelyvaiheiden mukaan
etenevää rakenteellista systematiikkaa. Tämä tarjoaa
sekä hallinnon asiakkaille että lakia soveltaville
viranomaisille nykyistä helpommin ymmärrettävän
lähtökohdan hallintoasioihin liittyvässä menettelyssä.
Laissa edellytetään hallintoasian käsittelemistä ilman
aiheetonta viivytystä. Asianosaiselle olisi myös
pyynnöstä annettava arvio päätöksen
antamisajankohdasta. Tämä poistaisi sellaiset
joillakin hallinnonaloilla edelleen valitettavasti ilmenevät
tapaukset, joissa asia roikkuu epämääräisessä tilassa
kuukausia ja vuosiakin. Ehdotettu sääntely kuitenkin
mahdollistaa riittävän joustavuuden käsittelyaikojen
määräytymisessä. Alkuvaiheessa
oli esillä konkreettiset viikko- ja kuukausimäärätkin,
mutta niitä ei hallinnonalojen erot huomioon ottaen voitu
säätää. Mutta varmasti oikeuskäytännön
kautta tässä muodostuu myös konkreettisesti
määritelty linja siitä, mitä "aiheeton
viivytys" kuukausissa tai viikoissa on.
Esteellisyyssäännökset tarkistetaan
ehdotuksen mukaan sukulaisuuden osalta vastaamaan vastikään
uudistettuja tuomareiden jääviyssäännöksiä.
Laissa säädetään myös
esteellisyyskysymyksen ratkaisemisesta. Pääsäännön
mukaan virkamies päättää esteellisyydestään
itse. Monijäseninen toimielin ratkaisisi kuitenkin jäsenen, esittelijän
ja muun läsnäoloon oikeutetun esteellisyyskysymyksen.
Asianosaisen kuulemista ja päätöksen
perustelemista koskevia poikkeusperusteita supistettaisiin. Asianosaista
ei vastaisuudessa voitaisi jättää kuulematta
pelkästään asian kiireellisyyden perusteella.
Perusteluvelvollisuudesta ei voitaisi poiketa palvelussuhteeseen
ottamista koskevissa asioissa lukuun ottamatta tilanteita, joissa
päätös koskee kunnallisen toimielimen
toimittamaa vaalia. Huomionarvoista on myös, että alaikäisten
osalta asianosaisen kuulemisvelvoitetta muutetaan nykyisestä.
Esityksen mukaan jo 12-vuotias saisi huoltajan ohella käyttää puhevaltaa
henkilöään tai henkilökohtaista
etuaan tai oikeuttaan koskevassa asiassa. Nykyisin vastaava puhevalta
on vasta 15 vuotta täyttäneellä.
Lakiehdotuksessa säädetään
myös katselmuksessa ja tarkastuksessa noudatettavasta menettelystä.
Laissa ei annettaisi suoraan toimivaltaa tarkastuksen suorittamiseen,
vaan toimivallan tulisi perustua muuhun lainsäädäntöön,
mutta samat menettelynormit koskisivat sitten eri sektoreilla annettujen
valtuuksien täytäntöönpanoa.
Viranomaisen itseoikeusmahdollisuus laajennettaisiin koskemaan
menettelyvirheitä. Viranomainen voisi siten poistaa päätöksensä ja
käsitellä asian uudelleen esimerkiksi toimittamalla suorittamatta
jääneen asianosaisen kuulemisen ja jälkikäteen
oikaisemalla menettelyn korrektiksi.
Tiedoksianto toimitettaisiin pääsäännön
mukaan tavallisena kirjeenä. Todisteellista tiedoksiantotapaa
olisi kuitenkin käytettävä sellaisten päätösten
kohdalla, joiden tiedoksiantamisesta alkaa kulua valitusaika tai
muu vastaanottajan oikeuteen vaikuttava määräaika.
Muutoin todisteellisten tiedoksiantotapojen käyttäminen
olisi viranomaisen harkinnassa, myös haasteen käyttäminen.
Hallintolain tiedoksiantosäännöksiä sovellettaisiin
ehdotuksen mukaan eräin yleistiedoksiantoa koskevin rajoituksin
myös hallintolainkäyttöasioissa. Tätä koskevat
säännökset ehdotetaan lisättäväksi
hallintolainkäyttölakiin.
Uutta lakia sovellettaisiin valtion viranomaisiin, kunnallisiin
viranomaisiin, itsenäisiin julkisoikeudellisiin laitoksiin,
kuten Kansaneläkelaitokseen, eduskunnan virastoihin ja
Tasavallan presidentin kansliaan. Lakia sovellettaisiin myös valtion
liikelaitosten sekä julkisoikeudellisten yhdistysten ja
yksityisten toimijoiden hoitamiin julkisiin hallintotehtäviin
eli niin sanotun välillisen julkisen hallinnon toimijoihin.
Aikaisemmin hallintomenettelylain soveltaminen välillisessä julkisessa
hallinnossa on edellyttänyt, että asiasta on säädetty
erikseen. Uutta hallintolakia sovellettaisiin myös hallintosopimuksiin.
Hallintosopimusta tehtäessä tulee noudattaa hyvän
hallinnon perusteita. Lisäksi sopimusten valmistelussa on
turvattava niiden henkilöiden oikeudet, joita sovittava
asia koskee.
Lain soveltamisalaa selkeytettäisiin myös
suhteessa hallintokanteluihin. Lakia ei ehdotuksen mukaan sovelleta
oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimintaan, ellei
siitä erikseen toisin säädetä.
Muuten viranomaisten käsittelemissä hallintokanteluasioissa
olisi sen sijaan otettava huomioon hyvän hallinnon perusteet sekä turvattava
niiden henkilöiden oikeudet, joita asia välittömästi
koskee.
Kaikkinensa hallintolaki on valmisteltu huolellisesti. Sitä muutettiin
hyvin keskeisiltä osin myös lausuntopalautteen
pohjalta. Siellä oli ehkä joitakin liian kaavamaisia
ratkaisuja ajatellen esimerkiksi massamaisia hallintotoimia, kuten
verotuspäätöksiä ja vastaavia.
Näiden korjausten jälkeen uskon lain olevan hyvin
täytäntöön pantavissa ja ennen
kaikkea se toisi asiakkaiden, kansalaisten, näkökulman
paljon vahvemmin hallintoon. Heille tulisi laissa oikeuksia odottaa ja
vaatia hyvää hallintoa ja tehokasta toimintaa, kun
heidän asioitaan hallinnossa käsitellään.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä lainsäädäntöhanke. Muutamaan
kohtaan haluaisin esittää kommentteja.
Laissa säädettäisiin asioinnin järjestämisen lähtökohdista
ja viranomaisilta edellyttävästä hyvästä kielenkäytöstä,
niin kuin ministeri Koskinenkin puheessaan mainitsi. Me viimeksi
tänään sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
keskustelimme siitä, että ihmiset eivät
ymmärrä niitä oikeuksia, joita heillä on
esimerkiksi eläkelainsäädännön perusteella,
koska lait on niin monimutkaisesti kirjoitettu, että ei
niitä ymmärrä lukemalla. Näin olen
ennenkin täältä puhujakorokkeelta sanonut. Näin
rohkenen sanoa sen takia, että tiedän, että en
itse ymmärrä, mitä ne pykälät
tarkoittavat, vaikka olen 25 vuotta ollut niitä säätämässä.
Vasta sitten kun kysyy viranomaisilta tulkintaa, mitenkähän
tätä tulkitsette, on vähitellen selvinnyt, mitä ne
pykälät tarkoittavat. Tällöin
ihmisten oikeusturva on todella kyseenalainen. Me jälleen kerran
tänään hyväksyttyyn mietintöön
kirjasimme, että lakia pitää yksinkertaistaa,
niin että hakijat ja ne, joita laki koskee, ymmärtävät,
mitä se tarkoittaa.
On erittäin tärkeää myöskin
se, että viranomaiset, jotka lakeja tulkitsevat, ymmärtävät, mitä lait
tarkoittavat. Tässä on myöskin jatkuvia ongelmia,
että viranomainen ei ymmärrä, mitä laki
tarkoittaa. Tietysti silloin, kun lakiin sisältyy paljon
harkintaa, on ihan selvää, että harkintavallan
käyttö on vielä aivan oma lukunsa. Mutta
on paljon aivan selkeitä pykäliä, joissa
eduskunnalla on selvä tarkoitus, joka selviää hallituksen
esityksen perusteluja lukemalla, siis se mitä lainsäätäjä on
tarkoittanut. Mutta kun pykälää kunnissa,
työvoimatoimistoissa tai Kansaneläkelaitoksessa
tulkitaan, tulkinta ei menekään lain tarkoituksen
mukaisesti. Toivon, ministeri Koskinen, että voitte osaltanne
käynnistää sellaisen lainsäädäntötyön
uudistamisen, jossa lait kirjoitetaan kerta kaikkiaan selvällä kielellä,
niin että lukijat ne ymmärtävät.
Tässä esityksessä on myöskin
annettu viranomaisille nykyistä laajempi velvollisuus antaa asiakkailleen
neuvontaa. Oliko se viime viikolla, kun jostain lehdestä luin
etusivun uutisen, että työministeriö on
palkannut kahdeksan henkilöä, jotka neuvovat työttömiä hakemaan
oikeuksiaan. Kyllä itse ajattelin, että hetkinen,
mitenkäs tämä juttu nyt oikein menee.
Mielestäni työvoimatoimiston virkailijat ovat
siellä toimistossa sitä työtä varten:
Jos työtön tullessaan asioimaan toimistoon ei
ymmärrä eikä tiedä, mitä oikeuksia hänellä on,
niin tämä virkailija on koulutettu sitä varten,
että hän neuvoo asiakasta, eikä niin,
että asiakkaalle palkataan erillinen neuvoja antamaan näitä neuvoja.
Jotain on kyllä aika vakavasti mennyt pieleen, jos on niin,
että täytyy aina erikseen olla asiamies.
Itse olen toiminut myöskin asiamiehenä tämän
neljännesvuosisadan ja olen tehnyt sitä työtä ennen
kaikkea sen vuoksi — tietysti neuvoakseni ihmisille, mitä lait
tarkoittavat, jotta he saisivat ne oikeudet, mitkä heille
kuuluvat — ennen kaikkea sitä varten, että voisin
täällä eduskunnassa vaikuttaa niihin
lakeihin, mitä me täällä säädämme.
Kyllä täytyy sanoa, että kyllä se
aika vaikeata on ollut. Täytyy sanoa, että tänäänkin
koin takaiskun valiokunnassa. Yhdessä puheenjohtajan kanssa
yritimme saada valiokunnan mietintöön sellaista
kannanottoa — puheenjohtaja ehdotti, että tehtäisiin
ponsi — että tehtäisiin ennakkopäätös,
kun työkyvyttömyyseläkehakemuksia käsitellään
ja hylkäävä päätös
on tulossa.
No, siitä valiokunnan mietinnössä lausutaan pitkällisen
keskustelun jälkeen, mutta pontta ei siitä syntynyt,
ja se ei edellytä edes lainmuutosta, vaan meillä on
asia kaikissa eläkelaeissa jo olemassa, esimerkiksi työeläkelain
10 c § sanoo, että ennen päätöksen
tekemistä on kuultava hakijaa, jos sillä on olennaista
merkitystä hänen asiassaan. Sitä lakia
sovelletaan silloin, kun henkilö on saanut hylkäävän
päätöksen ja tekee valituksen. Ennen
kuin eläkelaitos lähettää valituksen lautakuntaan
käsiteltäväksi, se lähettää henkilölle
tiedon: "Olemme antaneet tällaisen lausunnon, koska emme
ole voineet suostua teidän vaatimuksiinne, ja teillä on
30 päivää aikaa antaa asiasta oma näkemyksenne."
Olemme puhuneet seminaarissa monta kertaa, että kuuleminen
voisi vähentää hylkypäätöksiä, kun
hakija tietäisi, että nyt hänen toimittamansa lausunnot
eivät riitä eläkkeen myöntämiseen. Hän
voisi toimittaa lisäselvityksiä ja myöskin usein,
kun lääkärit ihmettelevät, että heidän
lausuntojensa perusteella tulee hylkääviä päätöksiä, hakija
voisi vielä hankkia lisäselvitystä, jos
on ollut niin, että on ollut puutteellinen lausunto. Tämä nopeuttaisi
asian kokonaiskäsittelyä, jolloinka ei tarvitsisi
lähteä lainkaan valituksen tielle. Oikaisumenettelyjä käytetään
aivan liian vähän, vaikka se on mahdollista.
Toivon, ministeri Koskinen, koska muutoksenhakukomitean työtähän
ollaan nyt valmistelemassa lainsäädännöksi,
että vielä katsottaisiin kuulemispykäliä.
Toivon, että pääsemme tässä asiassa
eteenpäin. Itsellenikin vasta jokin aika sitten selvisi,
että Ruotsissa on tällainen menettely, että hakija
saa ensin päätöksen, että aiomme antaa
teille tällaisen päätöksen,
ja jos hakijalla on tähän jotakin huomauttamista,
niin ilmoittakaa se meille, ja jos ei ilmoita mitään,
siitä tulee sitten päätös, niin
että hakeneen ei välttämättä tarvitse reagoida.
Oikeastaan vielä pikkuisen palaan juuri siihen, että mitä perusoikeusuudistuksella
on tavoiteltu. Täällä on varsin hyvin
sanottu, että tavoitteena on ollut ja vaatimus on ollut
hallinnon asiakkaiden asianmukainen kohtelu ja virkamiehen asiallinen
kielenkäyttö ja hallinnon palveluperiaate. "Hyvään
hallintoon on katsottu kuuluvan myös se, että yksilölle
taataan riittävät mahdollisuudet vaikuttaa itseään
koskeviin asioihin." Juuri tästä on kysymys, että yksilöllä pitää olla
mahdollisuus vaikuttaa häntä itseään
koskevaan asiaan. Mutta usein hänet suljetaan ulkopuolella
ja häntä ei oteta neuvotteluihin, joissa hänen
asiaansa ratkaistaan, esimerkiksi asiakasyhteistyöryhmiin.
Ministeri Perhonkin olisi hyvä kuunnella tätä,
koska tämä kuuluu nimenomaan hänen alueelleen.
Ministeriö on antamassa uuden esityksen asiakasyhteistyölainsäädännöstä,
asiakasyhteistyöryhmien toiminnasta. Täällä nämä otettaisiin
huomion. Perusoikeusuudistuksella pyritään edistämään
asiakkaan mahdollisuuksia suoriutua itsenäisesti erilaisista
asian hoitamiseen liittyvistä toimista.
Nämä ovat erittäin hyviä tavoitteita,
mutta nämä vaativat konkreettisia toimia, ja ensimmäinen
ehto on tietysti se, että lait on niin kirjoitettu, että ymmärretään,
mitä ne tarkoittavat, pöydän molemmin
puolin, ja totta kai meillä on paljon ihmisiä,
jotka tarvitsevat tukea, apua ja neuvoja. Viranomaiset, jotka työtään
tekevät, neuvoisivat ja auttaisivat, ettei tarvitse lähteä erikseen
palkkaamaan uutta henkilöstöä tätä varten.
Toki monet tarvitsevat tukihenkilöitä jne., mutta
mielestäni se on vähän toinen asia. Tätä vyyhteä pitäisi purkaa
niin, että niillä virkailijoilla, jotka siellä ovat,
todella on palveluhenkisyys.
Viimeisenä asiana haluaisin vielä puhua tästä, kun
ministeri totesi, että ilman aiheetonta viivytystä pitäisi
saada päätökset. Tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkehakemusten
käsittely ei täytä mielestäni
kansalaisen oikeusturvan vaatimuksia, silloin kun lähdetään
vakuutusoikeutta myöten valittamaan. Tällä hetkellä vakuutusoikeuden
päätöksenteko kestää usein
kaksi vuotta, ja se ei voi mitenkään, kun sitä ennen
on ollut varsinainen hakemus ja lautakuntavalitus, turvata perusoikeuksia,
kun kaksi vuotta odotetaan. Kaiken huippu on se, että vakuutusoikeudessa,
kun siellä on istunto pidetty ja ratkaisut tehty, menee kaksi
kolme kuukautta, ennen kuin päätös tulee asiakkaalle.
Onneksi muut valitusasteet kykenevät parempaan. Tämä on
mielestäni ensimmäinen asia, jonka toivoisin,
että ministeri Koskinen panisi järjestykseen.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukosen viimeiseen asiaan. Lopultakin saimme
henkilön tekemään kattavan selvityksen hakijoiden
oikeusturvaongelmista juuri koskien erityisesti työkyvyttömyyseläke-
ja tapaturmavakuutusasioita. Siinä katsotaan koko tämä ketju eläkelaitosten
päätöksistä lautakuntaan ja
vakuutusoikeuteen ja se, kuinka huonosti tavallaan ne normaalit
oikeusturvan takeet ja hyvän oikeudenkäynnin,
reilun oikeudenkäynnin, periaatteet tässä ketjussa
toteutuvat. Tämän pohjalta sitten tehdään
myös toimenpide-ehdotukset lainsäädännön
ja käytäntöjen uusimiseksi. Vakuutusoikeuden
tulostavoitteisiin myös on jo pitkään
sisällytetty sekä perustelujen parantaminen että asianosaisten
kuulemisen parantaminen. Siellä toivottavasti myös
rytminvaihdos ihan tässä sisäisessä työssä pian
tapahtuu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on laaja lakipaketti,
johon voidaan tarkkaan ottaen tutustua. Tässä kuitenkin
on sillä tavalla merkittävästä asiasta
kyse, jotta joka päivähän näistä virkamiesten
tekemistä päätöksistä tulee
kaiken näköisiä kyselyitä ja
tulee osoitusta siitä, miten on harkintavaltaa käytetty
aika laveasti ja ihmiset kokevat, että ovat joutuneet epäoikeudenmukaisesti
kohdelluiksi.
Oikeastaan ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoro herätti
itsenikin miettimään sitä ajatusta, miksi
systeemi toimii näin vaikka työvoimatoimistojen
osalta. Eikös luonnostaan pitäisi sillä tavalla olla
kuin ilmeisesti tämän lain lähtöajatus,
se mikä tässä uudessakin laissa on ja
vanhassakin laissa on ollut, jotta pitää lähteä siitä ajattelusta, jotta
vaikka ihminen ei osaa kysyä tai älyä kysyä jotain,
niin luonnostaan virkamiesten pitäisi opastaa, neuvoa,
jotta se asiakkaan etu mahdollisimman hyvin toteutuisi. Mutta valitettavasti
se näköjään ei joka sektorilla
toimi sillä tavalla.
Kun ihmiset ovat erilaisia, niin en usko, että millään
lailla suoraan päästäisiin vaikuttamaan, jotta
joka kunnassa tai valtionhallinnossa olisi juuri tasapäisiä ihmisiä,
mutta uskon sillä tavalla voitavan vaikuttaa tähänkin
kysymykseen, kun nämä soveltuvuustestit tuotaisiin
joka paikkaan. Katsottaisiin vähän, minkälaisia
virkamiehiä otetaan, jotka ovat päätöksenteossa
mukana ja suoraan tekemässä tämmöistä palvelutyötä.
Tämä näkyy erityisesti tuolla työvoimatoimistoissa,
ja rakennusvalvonta lienee aika selkeä, rakennuslupien
myöntäminen, jossa tulee hirveän paljon
valituksia siitä, että eri kunnissa kohdellaan
eri tavalla.
Sitten yksi kysymys: Tähän liittyy myös
jääviyskysymykset. Tässä näköjään
muutetaan kaikki nämä asiat lähelle tuomarijääviyskysymystä.
Siihen liittyen juuri hiljattain soitti yksi ihminen ja kysyi rakennusluvan
oikeutusta. Kun esittelijä sattui olemaan määrätty
henkilö ja hänen aviopuolisonsa on lautakunnassa
jäsen, niin tämä henkilö kysyi,
eikö tässä ole jääviys
aika lähellä. Oma aviopuoliso on puolustamassa
tavallaan virkamiehen päätösesitystä.
Siinä tapauksessa oli kuulemma käynyt sillä tavalla,
että se yksi ääni vaikutti juuri siinä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on perusteltu. Meidän
on syytä tietenkin hyvin voimakkaasti tämän
lain voimaantulon jälkeen tiedottaa viranomaistahoille, kuinka
heidän jatkossa tulee toimia. Tänä päivänä hallintolainkäyttölain
mukaan viranomaistoimijoilla on mahdollisuus jo toimia asiakkaankin edun
mukaisesti. Mutta viime aikoinakin on törmätty
päätöksiin, jotka tehdään
tietoisesti niin, että ratkaisu ei tyydytä vastaavaa
osapuolta, vaan oikeastaan syntyy puutteellisin tiedoin. Kun tätä asiaa
on kysytty päätöksentekijältä,
niin päätöksentekijä vain toteaa,
että onhan teillä valitusoikeus. Tämä ei
ole hyvää hallintoa, että kuitenkin myöhemmin
päädytään ratkaisuun, joka on
oikeudenmukainen ja tyydyttää kaikkia osapuolia, mutta
se joudutaan usein hakemaan valituksen kautta.
Ed. Stenius-Kaukonen puhui työvoimahallinnon aikeista
palkata neuvojia kertomaan siitä, mitkä ovat työttömän
oikeudet. Kyllä näille neuvojille on syytä kertoa
myös, mitkä ovat työttömien
velvollisuudet.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. M. Salo kiinnitti aivan oikein huomiota
tähän laajaan kouluttamisen tarpeeseen, joka sekä valtion
viranomaisten että välillisen valtionhallinnon
ja kunnallishallinnon puolella tämän lain uudistuksesta
aiheutuu. Juuri edelliskierroksella hallintomenettelylakia säädettäessähän
koulutus oli hyvin laaja. Siitä huolimatta kesti vuosia,
ennen kuin lain mukaiset menettelyt tosiasiassa omaksuttiin kunnallishallinnossa.
Tässä esityksessä onkin tämä otettu
huomioon sikäli, että ehdotetaan lain
voimaantuloa vuoden 2004 alusta. Eli kun laki toivottavasti hyvissä ajoin
tänä syksynä saadaan eduskunnassa käsitellyksi,
jää yli vuosi aikaa juuri tähän
kouluttamiseen, tiedottamiseen, täytäntöönpanoon, jotta
todella kautta koko hallinnon sen uudistukset ja nämä hyvät
periaatteet sitten voisivat myös arkisessa virastoelämässä toteutua.
Keskustelu päättyy.