7) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2002
jatkuu:
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
toimintakertomus vuodelta 2002 pitää sisällään
monia mielenkiintoisia kohtia. Toimintakertomuksessa ilmenevistä,
kertomusvuonna annetuista kannanotoista haluaisin kommentoida muutamia
kohtia.
Erittäin tärkeä on muun muassa kannanotto päätösten
perusteluiden ja asiakaskirjeiden selkeyden kehittämisestä.
Päätökset ja asiakaskirjeet ovat usein
hyvin vaikeaselkoisia, ja monet asiakkaat tarvitsevat apua niiden
ymmärtämisessä. Päätösten
tulisi kuitenkin olla kaikkien ymmärrettävissä.
Kelan palveluverkon kehittämistyöryhmän ehdotukset
ovat tähdänneet palveluverkon säilyttämiseen
mahdollisimman kattavana, jotta muun muassa asiointietäisyydet
pysyisivät kohtuullisina. Viime aikoina on kuitenkin jouduttu
lakkauttamaan sivutoimipisteitä pienissä kunnissa.
Yhteispalvelupisteitä on kyllä perustettu ja perusteilla,
ja ne osittain korvaavat myös näitä lakkautettuja
sivutoimipisteitä. Nämä yhteispalvelupisteet
sijaitsevat kuitenkin suuremmissa kuntakeskuksissa, joten pienissä kunnissa
asuvien asiointimatkat pidentyvät usein huomattavasti. Etäisyyden
kasvaessa kirjallinen asiointi varmasti lisääntyy.
Monille asiakkaille on kuitenkin hyvin tärkeää,
että he saavat sivutoimipisteessä henkilökohtaisesti
tietoa Kelan palveluista ja apua muun muassa hakemusten täytössä.
Sivupalvelupisteet ovat usein myös kunnallisten palveluiden
yhteydessä, jolloin molemmat tukevat merkittävästi
toisiaan. Tulee myös huomioida, että monien erityisryhmien,
kuten ikäihmisten ja vammaisten, on hankala kulkea kauemmaksi
toimipisteeseen. Asioimismatkojen pidentyminen on pienituloisille
myös kustannuskysymys.
Arvoisa puhemies! Valtuutettujen toimintakertomuksessa on erittäin
hyvä kannanotto yleisen asumistuen keskiarvotulon selkeyttämisestä. Etenkin
pätkätöitä tekeville nykyinen
käytäntö on hankala ja johtaa usein oikaisuihin,
kun tulot poikkeavatkin arvioidusta. Näin oikaisun johdosta
asiakkaan tulotaso saattaa heiketä merkittävästi
koko vuoden mittaisen tarkastelujakson ajalta. Tämä ei
kannusta tilapäisten töiden vastaanottoon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kansaneläkelaitos on todella tärkeä laitos
tässä yhteiskunnassa. Sen kautta kulkee mittavat
varat, jotka kerätään palkkaperusteisesti
työnantajilta, työntekijöiltä ja
sitten jaetaan ehkä kaikkein suurimmassa tarpeessa oleville
kansalaisille siinä tilanteessa, kun heillä on
erityinen tarve. Kansaneläkelaitoksen rahoitus on ollut
pitkään — muistelen, että koko
sen ajan, kun itse olen täällä ollut,
pian 17 vuotta, ja varmaan sitä ennenkin — vaikeuksissa,
ja sitä on jouduttu rahoittamaan verovaroin valtion budjetista
niin sanotulla takuusummalla vuosittain. Tämä menettely
yhä jatkuu. Tämä kertoo siitä,
että se ajatus, joka Kansaneläkelaitoksella alun
perin on ilmeisesti ollut, että se maksuilla rahoittaa
menonsa, ei toteudu, ei ole toteutunut aiemmin eikä toteudu tänäkään
päivänä. Tästä voidaan
vetää se johtopäätös,
että maksut ovat liian alhaiset tai velvoitteet, jotka
Kansaneläkelaitokselle on säädetty, ovat
liian suuret. Tulot ja menot eivät kohtaa toisiaan.
Kuitenkin sanoisin, että meidän pitää muistaa se
rehellisesti, että tässä salissa, niin
kuin kansan keskuudessakin, jatkuvasti vaaditaan Kansaneläkelaitoksen
etuuksien korottamista ja samanaikaisesti vaaditaan muun muassa
yritysten sosiaaliturva- eli niin sanottujen työnantajamaksujen alentamista.
Jos näin tehtäisiin kuin yleinen mielipide vaatii
ja usein tässäkin salissa arvoisat edustajat,
muutkin kuin allekirjoittanut, näin vaativat, samalla on
kyllä pysähdyttävä ajattelemaan,
mitä tulee vaadituksi.
Meidän järjestelmämme sinänsä on
hyvä. Kannatan tätä universaalia mallia,
Kansaneläkelaitoksen kautta hoidettua perusturvajärjestelmää.
Nythän sitä ollaan romuttamassa. Edellisen hallituksen
aikana pohjaosan poistaminen merkitsi sitä, että kaikki
suomalaiset eivät ole enää kansaneläkejärjestelmän
piirissä eläkepolitiikan osalta, ja se oli tietysti
varoittava asia siinä suhteessa, että tämä järjestelmä saattaa
lähteä tällä tavalla purkautumaan.
Mielestäni se on vahinko.
Mutta monet etuudet, ei vähiten kaikkein alhaisimmat
kansaneläke-etuudet, ovat sillä tasolla, että niiden
korottaminen on tarpeen. Onkin ikävää,
että nykyinen hallitus lykkäsi tämän kaikkein
tärkeimmän uudistuksen kauas tulevaisuuteen seuraavien
vaalien alla toteutettavaksi ja silloinkin vain hyvin pienenä etuuskorotuksena, kun
samanaikaisesti kuitenkin esimerkiksi kaikkein hyvätuloisimpien
verotusta ollaan voimakkaasti keventämässä.
Kansaneläkelaitoksen rahoitus pitää turvata sillä tavalla,
että pystymme säätämään
eläkeläisille, sairaille, lapsiperheille, työttömille,
kuntoutuksen piirissä oleville ja muille tarpeessa oleville
kohtuulliset toimeentulon edellytykset, niin kuin tasavallassa niiden
pitäisi olla. Tällä hetkellä näin
ei ole. Kun etuuksia on syytä parantaa, niin samanaikaisesti
tietysti tulee, niin kuin alussa mainitsin, eteen se, miten tämä järjestelmä rahoitetaan.
Meillä on tehty kymmeniä selvityksiä tästä asiasta.
Kaikki olemme suurin piirtein yksimielisiä siitä,
että työvoimavaltaisten pienten ja keskisuurten
yritysten työvoiman rasitusta pitäisi alentaa,
mutta se merkitsee samalla useimmiten, jos työeläkejärjestelmää ei
oteta huomioon, juuri tämän Kansaneläkelaitoksen
järjestelmän piiriin kuuluvien etuuksien rahoituspohjan
edelleen heikkenemistä.
Miten sitten pitäisi tässä vakavassa
asiassa menetellä? Lopultakin olisi mielestäni
syytä muuttaa Kansaneläkelaitokselle perittävien
maksujen maksuperusteet määräytymään
yritysten pääomarakenteen ja tuoton pohjalle nykyistä selkeämmin
ja enemmän, niin että ne yritykset, jotka tuottavat
ja joilla on maksukykyä, joutuisivat maksamaan enemmän
ja ne yritykset, jotka työllistävät mutta
eivät tuota merkittävästi, maksaisivat
vähemmän. Tämä palvelisi työllisyyttä,
ja tämä turvaisi Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen, ja voisimme parantaa niitä etuuksia, jotka
sitä kautta kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lähimmäisillemme
järjestetään. Tätä uudistusta odottaisin
nykyiseltä hallitukselta, jossa keskusta ja sosialidemokraatit
ovat mukana, kun arvelen, että heidän politiikkaansa
tällaisen mallin pitäisi erityisesti sopia. Vetoan,
että tässä asiassa nyt lähdetään
liikkeelle molemmin osin.
Herra puhemies! Lääkekorvausjärjestelmää ollaan
uudistamassa. Valmistelu on käynnissä, ja sieltä kuuluu
huolestuttavia tietoja siitä, että eräiltä osin
esimerkiksi täyden korvauksen periaatteesta ollaan luopumassa,
ja näin saattaa käydä, että hyvinkin
vaikeassa asemassa olevat pitkäaikaissairaat joutuvat suuriin
taloudellisiin ongelmiin ja joutuvat kuntien sosiaaliturvan, toimeentulotuen,
piiriin. Näin ei saa käydä. Valmistelussa
on otettava huomioon nämä eri tekijät
hyvin huolellisesti. Asia varmaan tulee lähiaikoina eduskuntaan.
Voi olla, että menee vielä aikaa kuitenkin jonkin
verran.
Vielä mainitsen siitä, mistä täällä käytiin
perjantaina keskustelua, eli eläkepäätösten
perusteluista. Vieläkään perustelut eivät
ole näissä yksittäisissä tapauksissa
asianmukaisia ja kunnossa. Järjestimme edellisillä kausilla
ed. Stenius-Kaukosen kanssa seminaareja, joissa tätä asiaa
voimakkaasti nostettiin esille. Parannusta tapahtuikin osittain,
mutta vieläkään tilanne ei ole tyydyttävällä tasolla.
Tähän on syytä sekä hallituksen
että Kansaneläkelaitoksen piirissä ja
koko eläkejärjestelmän osalta paneutua
jatkossa entistäkin tarkemmin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemi totesi puheenvuorossaan,
että ne pyrkimykset, joita on olemassa työnantajamaksujen
alentamiseksi työllisyyden edistämisen tarkoituksessa,
merkitsevät käytännössä Kelan
rahoituksen vaikeutumista entisestään.
Haluan, herra puhemies, tässäkin yhteydessä toistaa
sen, minkä viime viikolla totesin, eli että kokoomuksen
eduskuntaryhmä päätti torstaina tehdä ja
todennäköisesti ensi perjantaina tekee ja jättää lakialoitteen,
joka merkitsee sitä, että yrittäjien
työvoimakustannuksia ennen kaikkea matalapalkka-aloilla
voidaan alentaa ja työllisyyttä näin
tukea ilman, että se merkitsee minkäänlaista
vähennystä Kelan saamassa rahoituksessa. Palaan
yksityiskohtaisemmin tähän asiaan viimeistään
silloin, kun aloitteemme on lähetekeskustelussa.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä salissa
vuodesta toiseen aivan aiheellisesti kiinnitetään
huomiota tämän budjetin kautta Kelalle annettavan
takuusuorituksen kasvuun. Haluaisin kuitenkin muistuttaa siitä,
että me olemme itse olleet osasyyllisiä siihen,
että tämä takuusuoritus on kasvanut,
koska me olemme halunneet muun muassa eläkkeensaajien asemaa
parantaa sitä kautta, että me olemme poistaneet,
aivan oikein, sen eriarvoisuuden, joka on ollut eläkkeensaajien
ja palkansaajien sairausvakuutusmaksun välillä.
Kun tämä maksu alennettiin, se tietysti merkitsi
aukkoa Sairausvakuutusrahastossa. Eli meidän täytyy
samalla, kun me tämän asian nostamme esille, olla
hyvin tietoisia siitä, mitä vaihtoehtoja on olemassa,
ja katsoa, onko parempia vaihtoehtoja kuin tämä yhteisvastuullisuus
budjetin kautta.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän muutamaan seikkaan huomiota,
joista viime viikolla keskustelun katketessa oli puhetta, ja muutamaan
uuteen asiaan.
Ensinnäkin lääkärinlausuntojen
hylkäämisestä: Meillä tietysti
täytyy olla sellainen järjestelmä, että ulkopuoliset
voivat päättää myös
hylkäämisestä. Suuri osa lääkärintodistuksista
on myös heikkoja, mutta olennainen heikko piirre on, jota
eivät yleensä kansanedustajat eivätkä lääkärit
tajua: työnjohtaja, työtoveri ja myöskin usein
johto tietää, pärjääkö asianomainen
töissä. Jos jonkun työssä olevan,
sanokaamme meikäläisenkin, työkyky alenee,
saamme lausunnon työterveyslääkäriltä,
työterveyshoitajalta, työtovereilta tai työnjohtajilta,
että kaveri on aiemmin ollut mahdollisesti kovan luokan
työmies ja nyt on työkyky pudonnut. Lääkäri
ei tiedä työkyvystä mitään.
Lääkäri tietää taudeista.
Nyt niillä henkilöillä, jotka ovat
olleet pitkään työstä pois,
1991—93 suuren laman aikana joutuneet työttömiksi
tai jopa sitä ennen, ei ole minkään laatuista
lausuntoa lääkärin papereissa, miten
he ovat sitä ennen kyenneet tekemään
työtä. Olen kehottanut lääkäreitä soittamaan
viimeiselle työnjohtajalle potilaan luvalla, ja sieltä tulee uskomatonta
tietoa. Olen niitä paljon julkaissut, mutta karkeimmat
tiedot olivat miehestä, joka pidettiin työttömyystöissä puoli
vuotta. Kysyin, pärjäsikö hän.
Työnjohtaja sanoi, että ei pärjännyt,
mutta pidin hänet töissä, kun parempi
se oli kuin kotona lojuminen. Hän tamppasi puoli vuotta
kaikkea sitä, mitä toiset istuttivat, puoli vuotta.
Monesti kuulee, että viisi miestä täytyy
olla, että tulee yksi työmies selvin päin.
Kysyn aina, miten mies on selvin päin teknisesti työnsä tehnyt.
Näin ollen monessa hylätyssä eläketapauksessa
saadaan tarkempi dokumentaatio aiemmalta työnjohtajalta
tai työpaikalta. Ne eivät aina ole luotettavia
sen vuoksi, että työnjohtajat saattavat olla kavereita
tai heillä voi olla intressi saada ihminen eläkkeelle
tai jelpata. Mutta sieltä tulee myös sellaista
tietoa, että no, pidin sitä kaveria kymmenen kuukautta
töissä, kun se ennestään on ollut
hyvä mies. Se pääsi ansiosidonnaiselle, mutta
ei se työssä pärjännyt. Hyvin
paljon on tämäntapaista yksityiskohtaa. Tätä lääkärit
eivät tiedä. Jos lääkärintodistukset
tältä osin paranevat, hylkäysprosentit
olennaisesti vähenevät.
Toinen seikka, lääkärit eivät
osaa käyttää työkokeilua. Jos
ei tiedetä, miten ihminen pärjää, hänet
pannaan työkokeiluun, etenkin kun hylkäys on yleisimmin
mainittu seuraavalla tavalla: "Teidän katsotaan pärjäävän
teille sopivassa työssä." Tai: "Teidän
katsotaan pärjäävän aiemmassa
tai siihen verrattavassa työssä." Minä laitan
kaverin sellaiseen työhön. Jos on juoppo, tulppa
suuhun tai antabusta tai suljettuihin olosuhteisiin. Sitten katsotaan,
pärjääkö hän selvin päin
siinä työssä. Mutta ottaako Kela ketään
työkokeiluun? Ei ota. Ottaako yksikään
työvoimatoimisto siivoojaksi ketään?
Ei ota. He sanovat suoraan: "Kuka sitten siivoaisi?" Ottavatko sairaalat
työkokeiluun? Eivät ota. Kaikki vammaiset ja vähätyökykyiset
on poistettu ulkoistamisen merkeissä.
Olen itse ottanut seitsemän kaveria aiemmassa sairaalassani
töihin: neljä rakennusmiestä, yhden kellosepän,
yhden lukkosepän ja yhden siivoojan. Jokainen sai eläkkeen,
hylättyjä eläketapauksia. Kelloseppä ei
löytänyt lukon osia; varastomies ei löytänyt
varastosta tavaroita; betonisäkki ei noussut rakennusmieheltä,
yläpaneelia, kattopaneelia, ei voinut naulata. Meidän
omat työmiehemme vierestä katsoivat, miten mies
pärjää, ja jos kaveri ei pysynyt selvin
päin, pantiin osastolle kuivumaan ja katsottiin, miten
työ on. Työkyky mitataan työllä,
ja sen vuoksi pitää näitä työkokeilupaikkoja
olla.
Nyt tulen sitten kahteen olennaiseen seikkaan. En puhu Taipaleen
mallista kovin paljon enempää. Siellä on
kaksi kriittistä pistettä:
Lääkäreitä puuttuu, jotka
kirjoittavat eläkelausuntoja. On kolme kiertävää lääkäriä tällä hetkellä koko
maassa, on muutamia lääkäreitä,
jotka kirjoittavat hiukan tukkutyönä, mutta pitäisi
kouluttaa viitisenkymmentä ihmistä, jotka irrotetaan muusta
tuotannosta. Tämä on täysin kriittinen kohta.
Toinen kriittinen kohta on, että työvoimatoimistoihin
pitää erittäin nopeasti palkata terveydenhoitajia
ehkä viitisenkymmentä. Niitä tulee toki
työvoiman kehittämiskeskuksiin, joka on kyllä pseudonyymi.
Ne ovat kyllä A-klinikan, jonkin sairausvastaanoton ja
vammaisyksikön välimuotoja välillä,
kun menee katsomaan sinne. Meillä on totaalisesti virheellinen
kuva siitä, että me kykenemme pitkäaikaistyöttömyyden
kovimman ytimen ratkaisemaan tarjoamalla työtä. Jos
työtä on tarjolla, niin varmasti moni pärjää. Hattulan
kokoisessa kunnassa 90-luvun alussa velvoitetyön voimassa
ollessa oli noin 100 ihmistä työssä vuosittain.
Puolivuotisjaksoissa oli 30, joiltakuilta se keskeytyi, jolloin
30 lisää pääsi siinä välissä.
Tällä hetkellä töissä on
noin 10 ja jokainen on niin sanotusti paremmasta päästä,
90 on joko kuolleita tai kaljakapakoissa tai kotona. Eli pelkästään
työvoiman tarjonnalla voidaan jonkin verran ratkaista,
mutta raihnaisuutta on mielettömästi.
En ole julkisesti kovin paljon kehunut sillä, mutta
jos minut tapaa vastaanotolla, kuolleisuusmahdollisuus vuoden säteellä on
5—10 prosenttia kaikissa kunnissa, ja on kuntia, joissa
neljäsosa on kuollut vuoden säteellä — erittäin
vaarallista tulla keskustelemaan minun kanssani. Mutta nämä kaikki
kuuluvat Suomen työvoimaan. Mäntyharjulla oli
terveydenhoitaja kaksi vuotta työvoimatoimistossa. Yli
puolet pitkäaikaistyöttömistä sai
B-todistuksen, tosin somaattisista syistä, ei neurologisista
eikä psykiatrisista. Se on Suomen paras yksikkö.
Toinen seikka on itse tämä pääratkaisu:
55-vuotiaat 10 vuotta työttöminä olleet
pitää saada eläkkeelle. Asia on tällä hetkellä epävirallisessa työryhmässä sosiaali-
ja terveysministeriössä. Työryhmä on
istunut varsin kauan, eikä ratkaisua vielä ole
tullut, mutta ikävä kyllä eri puolilta, jopa
Kelasta, kuulen vastustavia puheenvuoroja. Tämä ei
ole enää virkamiesten päätettävissä oleva
asia. Tämä on poliittinen kysymys, joka pitää ratkaista,
ja se on oikeudenmukainen ratkaisu. Siinä toki kärsivät
ne, jotka ovat olleet vain 8 tai 9 vuotta työttömiä,
ja kärsivät aivan niin kuin kaikissa muissa ratkaisuissa
kärsivät.
Mennään vielä lopuksi siihen kysymykseen, miksi
tämä pitää ratkaista. Tämä kuuluu
Kelalle. Kela vastustaa tätä ratkaisua. Tämä pitkäaikaistyöttömien
ytimen purku edellyttää 30 000 ihmistä pois
kortistosta. Nyt tällä hetkellä ei yksikään
eduskuntaryhmä, ei puolue, ei ainakaan omani, ei naisjärjestö,
nuorisojärjestö, piirijärjestö ole
palkannut yhtään pitkäaikaistyötöntä.
Jopa sairaalat siis välttävät vammaisten
ja pitkäaikaistyöttömien palkkaamista.
Miten me oletamme silloin, että joku muu palkkaa? Luulen,
että eduskuntakaan ei ole palkannut ketään.
On turha toivo, että yksityisyrittäjät
palkkaavat, ellemme me itse palkkaa. Me emme luota siihen työvoimaan kerta
kaikkiaan. Pitäisi olla tässä asiassa
rehellinen.
Toinen seikka, jos porukka pannaan töihin, niin siellä on
kriittisin kohta työnjohtajat. Vanhat kunnon työnjohtajat
ovat menneet eläkkeelle. Tarvitaan noin yksi työnjohtaja
kymmentä työtöntä kohti vetämään,
ja siihen pitäisi saada Kelasta ja kaikkialta vammais-
ja kuntoutusrahoista palkkaa enemmän.
Tätä juttua kyllä riittää,
mutta olennaisin ratkaisu, että porukka pääsee
eläkkeelle, on tehtävä vuoden säteellä.
Minä toivon, että se tapahtuu parlamentaarista
tietä, että ei tarvita katuteatteria eikä suoraa
toimintaa. Mutta viimeinen konstihan on se, että tehdään
lakiesitys siitä, että kaikki ne, jotka ovat olleet
työttöminä 10 vuotta eli sen ajan, kun
sosialidemokraateilla on ollut työministeri, ehdotetaan
eläkkeelle. Sellaisen lain tulen esittämään,
ellen pääse europarlamenttiin, jolloin pääsette
minusta eroon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tietysti ed. Taipaleen puheenvuoron jälkeen
on hyvin vaikeaa, kun itse ei ole EU-ehdokkaana eikä tunne
lääketieteellistä terminologiaa.
Mutta, herra puhemies, itse olen ymmärtänyt, että Kansaneläkelaitoksen
valtuutettuina olevat kansanedustajat edustavat siellä laitoksessa
kokouksissa ikään kuin kansan syviä rivejä.
En tiedä, olenko oikeassa, mutta olen vain miettinyt joskus,
että ne päätökset ja muut vastaavat,
mitä asianomaisesta laitoksesta tulee, eivät ole
kyllä aina ihan tästä maailmasta. Otan
pari esimerkkiä.
Yksi, joka on minua viime aikoina vaivannut hyvin paljon, on
takaisinperintä. On esimerkiksi joku vanhus, joka on välillä sairaalassa
ja välillä kotona, ja sitten maksetaan jotakin
asumistukea tai jotakin muuta ja olosuhteet koko ajan muuttuvat
riippuen siitä, missä kyseinen henkilö on.
Sitten niitä ruvetaan perimään takaisin.
On maksettu aiheettomasti joku pieni summa. No, omaiset ovat joskus
kääntyneet kansanedustajien puoleen, ja sen jälkeen
alkaa valituskierre ja mennään vaikka korkeimpaan
hallinto-oikeuteen saakka, ainakin yritetään.
Minusta on todella käsittämätöntä,
että pienistä summista lähdetään
tällaiseen ruljanssiin, kun tiedetään
varmasti, että se tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon
ja myöskin Kansaneläkelaitokselle. Vai onko tilanne
niin sitten, että asianomaisessa laitoksessa joillakuilla
juristeilla, jotka näitä vastineita kirjoittelevat
ja perusteluja päätöksiin yrittävät
keksiä, ei ole mitään muuta järkevämpää ja
tuottavampaa työtä kuin muutaman kymmenen euron
takaisinperintä? Minä en voi ymmärtää sitä,
että Kansaneläkelaitoksen valtuutetut eivät
ole puuttuneet nimenomaan siihen, että voi olla sellaiset
olosuhteet, että henkilö itse ei varsinaisesti
pysty edes asiaan vaikuttamaan. On tällä hetkellä juuri
käsittelyssä eräs sellainen tapaus Keski-Pohjanmaalta,
jossa on juuri tämän kaltainen tilanne. Tuntuu
joskus siltä, että pitäisi miettiä se,
mikä on järkevää, eli hieman ohjeistaa
ainakin niitä henkilöitä, jotka näitä päätöksiä tekevät.
Herra puhemies! Toinen asia, joka minua on mietityttänyt:
En tiedä, millä tavoin tämä päätöksenteko
tehdään. Varmasti salissa on Kansaneläkelaitoksen
valtuutettuja. Monta kertaa on otettu yhteyttä, kun joku
omainen taikka henkilö itse haluaisi mahdollisesti mennä ja
pääsisi omalla autolla taikka omainen haluaisi
lähteä saattamaan, mutta korvaus on mitättömän
pieni; sanotaanko näin, että kun vajaan 100 kilometrin
päästä lähtee taksilla, omavastuuosuus
ylittää sen korvauksen, mitä omalla autolla
saisi. Monta kertaa tällainen henkilö, joka joutuu
odottamaan sairaalassa aika pitkään ennen kuin
pääsee hoitoon taikka muuhun operaatioon taikka
vastaanotolle, haluaisi, että tukena olisi joku henkilö. Tässä se
tulisi automaattisesti, mutta tämä jäykkä järjestelmä ei
sitä mahdollista, jos ei sitten lähde nimenomaan
sillä tavoin, että ei veloita mitään.
Onneksi Etelä-Pohjanmaalla on jonkin verran päästy
eteenpäin näissä asioissa, nimenomaan kulujen
säästämisessä, eli on yhteiskuljetuksia takseilla.
Joka paikassa se ei kunnolla pelaa. Mutta eniten minua on hämmästyttänyt
se, kun puhutaan siitä, että rahaa ei tahdo olla
riittävästi, että mieluummin maksetaan
sitten taksille kuin edes sen verran siitä oman auton käytöstä kuin todelliset
kulut ovat. En tarkoita, että siitä pitää mitään
ylimääräisiä maksaa, mutta edes
bensakulut, niin sekin jo riittäisi.
Herra puhemies! Mitä tulee ed. Taipaleen puheenvuoroon,
ei voi kuin yhtyä niihin perusteluihin, mitä hän
totesi nimenomaan työkyvyttömyyseläkehakemuksista
ja niistä tilanteista, missä moni hakija on. Mielenkiintoisia
näkemyksiä hän toi siitä, miksi
nämä viranomaistahot eivät palkkaa edes
työkokeiluihin, että nähtäisiin,
pystyykö henkilö työskentelemään.
Monta kertaa itse olen tuntenut henkilökohtaisesti asianomaisen
henkilön, joka on pyrkinyt hakemaan työkyvyttömyyseläkettä Kelaltakin.
Hoitavan lääkärin lausunto on mielestäni
vastannut todellista tilannetta, että henkilö ei
pysty tekemään sitä työtä ja että työkyky
on vähentynyt ainakin vähintään sen
kolme viidennestä, vaikka siellä yleensä sanotaan
kauniisti, että ei ole vähentynyt kahta viidennestä.
Mutta kun tietää tilanteen, joskus jää miettimään,
mikä on todellinen tarkoitusperä. Tätä voi tietysti
laajentaa myös vakuutusyhtiöitten osalta. Joskus
on tullut vain mieleen se, että ikään
kuin kokeillaan, kuinka kauan asianomainen henkilö jaksaa,
montako kierrosta jaksaa hakea aina uudelleen, kun tulee hylkääviä päätöksiä ja
muutaman valituksen on tehnyt. Yleinen havainto on ollut se, että kolmannella
kerralla keskimäärin yleensä se eläke
sitten tulee, jos niin kauan jaksaa yrittää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
kiinnitetty huomiota kansaneläkejärjestelmän
rahoitukseen. Tämä on varmasti hyvin vakava kysymys,
koska nykyinen suunta näyttää hyvin huolestuttavalta.
Menot tulevat kasvamaan, ja mistä löytyy rahoitus — tämän kysymyksen äärellä niin
hallitus, asianomaiset ministerit kuin kansanedustajatkin tulevat
vielä olemaan paljon tekemisissä.
Mutta puuttuisin täällä olleisiin
kysymyksiin sivupalvelupisteistä. Mielestäni on
hyvin tärkeää säilyttää tiheä palveluverkosto,
jotta nimenomaan asiakkaat voisivat saada läheltä Kansaneläkelaitoksen
palveluita. Uskon, että käyttäjissä on
erittäin paljon sellaisia, jotka eivät koskaan tule
Internetiä käyttämään
eivätkä nykyajan sähköisiä välineitä.
Tällöin henkilökohtainen kontakti on
paras vuorovaikutus, jolloin voidaan asioida. Samoin toivon, että ratkaisut
olisivat mahdollisimman selkeitä. Tämä on
hyvä tavoite, johon kannattaa pyrkiä, ja se on
varmasti tehtävissä ilman, että asiapohja
ratkaisuista minnekään katoaa.
Ed. Taipale toi täällä hyvin mielenkiintoisia ajatuksia
vankan kokemuksen pohjalta esille. Toivon, että niitäkin
voitaisiin jossakin vaiheessa selvittää. Uskon,
että niistä löytyisi paljon käytännön
tilanteita helpottavia ratkaisuja.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Monessa puheenvuorossa on todellakin nostettu
esille Sairausvakuutusrahaston vaje ja sen kääntöpuolena
budjetin kautta rahoitettavan takuusuorituksen vuosittainen kasvu.
Mielestäni on syytä hieman selventää,
mitä eri vaihtoehtoja on sitten ratkaista tätä pulmaa.
Kelan velvollisuus on luonnollisesti maksaa ne etuudet, joista
tässä salissa on säädetty, sen suuruisina
kuin lait ja asetukset edellyttävät. Kysymys on
tietysti sitten se, että me tiedämme, että monet
etuudet ovat jääneet jälkeen: sairausvakuutuskorvausten
perusteena olevat taksat ovat jääneet jälkeen,
täällä on toivottu perusturvan nostamista,
ja me tiedämme, että väestön
ikääntyminen tuo tullessaan esimerkiksi jatkuvan
lääkemenojen kasvun, jota toki erinäisin
toimenpitein on pyritty hillitsemään, mutta kasvu
on joka tapauksessa tosiasia niin Suomessa, Euroopassa kuin maailmanlaajuisestikin.
Eli emme varmaan löydä tähän
vajeeseen ratkaisua etuuksia heikentämällä,
kun ottaa huomioon minkälaisia parannuspaineita on koko
ajan olemassa. Silloin pitääkin mielestäni
katse kiinnittää siihen, millä tavalla
me puutumme niihin syihin, joiden takia sairauspäivärahat
koko ajan kasvavat ja sairauslomien pituus kasvaa, ja miten me voimme
vaikuttaa liian varhaiseen eläköitymiseen.
Silloin tietysti tämä keinovalikoima kiertyy hyvin
pitkälle meidän terveydenhuoltojärjestelmämme
ja kuntoutusjärjestelmämme toimivuuteen, joilta
osin nyt ollaan tekemässä paljonkin toimenpiteitä,
mutta niissä tarvitaan todella erityistä aktiivisuutta
sen suhteen, että tehdään oikeita asioita
oikeaan aikaan oikeassa paikassa, toisin sanoen että hoitoketjut
toimivat, hoidon porrastus on oikea ja ei tapahdu turhia viiveitä, jotka
sitten tuottavat esimerkiksi kasvavia sairauspäivärahamenoja.
Ennen kaikkea tämä rahoitusvaje kiertyy myös
työllisyyteen ja työllisyysasteeseen: mitä parempi
työllisyys, sitä suurempi palkkasumma; mitä suurempi
palkkasumma, sitä enemmän kertyy sosiaaliturvamaksuja.
Parasta aikaa selvitellään sitä,
millä tavalla sairausvakuutusmaksujärjestelmää tulisi
uudistaa. Työn alla on ehdotus siitä, että tämä maksu jaettaisiin
kahtia. Työnantajat ja palkansaajat keskenään
sovittavalla tavalla ja keskenään sovittavassa
suhteessa maksavat ansiosidonnaisen sairausvakuutusturvan menot,
ja sitten itse sairaanhoitopalveluista maksettava maksu nousisi ja
se kompensoitaisiin palkansaajalle alentamalla ansiotuloverotusta.
Tämä valmistelu on kesken, enkä käy
ennustelemaan lopputulosta, koska en siihen kykene, mutta tämä on
yksi mahdollisuus miettiä tämä rahoituspohja
uudelleen.
Mutta se ei poista perusongelmaa. Vaikka rahoitus tulisi osittain
esimerkiksi arvonlisäverotuoton kautta, jota on lisätty
Kelan ja Sairausvakuutusrahaston rahoituksessa, tietysti valtion
tulot pienenevät, elikkä se on budjetin näkökulmasta
plus miinus nolla. Eli minun ensisijainen johtopäätökseni
on se, että on tehtävä siinä määrin
kuin mahdollista näitä toiminnallisia muutoksia
sillä tavoin, että ei synny niin sanotusti turhia terveydenhuollon
kustannuksia sen takia, että järjestelmä ei
toimi, esimerkiksi varhaiskuntoutukseen ei pääse
riittävän ajoissa tai vaikkapa, kuten täällä ed.
Taipale totesi, ei pääse työkokeiluun
silloin, kun se olisi perusteltua.
Täällä on nostettu esille myös
asioita, jotka Kela-valtuutetuissa varmasti antavat aihetta pohtia,
mitä asioita ja miten voidaan parantaa. Esimerkiksi sivuvastaanoton
vaihtoehto on nykyaikainen tietotekniikka. Kela-valtuutettujen tarkastusmatkalla
elokuussa olimme Turunmaan saaristossa, jossa on sähköinen
palvelupiste, jossa voi vuorovaikutteisesti asioida niin, että ruudussa
näkyy Kelan virkailijan ystävälliset
kasvot; voi hoitaa asioita sitä kautta. Tällainen
etäpääte voisi sijaita kunnan sosiaalitoimistossa.
Eli tätä kautta on varmasti mahdollisuuksia palvelujen parantamiseen
ja asiakkaan näkökulmasta turhien matkakustannusten
vähentämiseen tai eliminoimiseen.
Tärkeä asia, joka liittyy myös ed.
Taipaleen esille ottaman ihmisryhmän eli pitkäaikaistyöttömien
ongelmiin, on se, että Kela osallistuu yhteispalvelupisteiden
ja suunnitteilla olevien uusien palvelukeskusten toimintaan sillä tavoin,
että asiakasta ei tarvitse erikseen juoksuttaa Kelan toimistossa
silloin, kun palvelu voidaan antaa siinä samassa pisteessä,
jossa on työvoimahallinnon, sosiaalitoimen ja terveydenhuollon
asiantuntijat ja ammattihenkilöt yhdessä miettimässä ja
räätälöimässä tämän
henkilön elämäntilannetta ja hakemassa
siihen parempia ratkaisuja.
Eli tästä keskustelusta varmasti jäi
paljonkin asioita, joihin Kela-valtuutetut osaltaan ja Kelan johto
ja virkamieskoneisto voivat puuttua ja kehittää omaa
palveluaan sillä tavalla, että sitäkin kautta
toiminta muuttuu toisaalta asiakasystävällisemmäksi
ja toisaalta tehokkaammaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä rahoitusvaje,
mikä Kelalla on, on pakko kuitenkin jollakin tavalla oikaista.
Tiedän, että tästä asiasta on
neuvottelut käynnissä ja etsitään ratkaisuja.
Toivon mukaan kolmikantapöydässä ne löydetään.
Mutta kaiken kaikkiaan isompana kysymyksenä minä näen
tässä rahoituspuolella sen, mikä ei ole
pelkästään Suomen ongelma vaan se on
Euroopan ja koko maailman ongelma: Miten saada pitkälle
automatisoitunut teollisuus maksamaan osa sosiaaliturvasta? Kun
katsotaan laajasti ottaen, mitä maailmassa tulee tapahtumaan,
niin todennäköisesti halutaan jonkin tyyppisiä sosiaaliturvaetuuksia
ja -turvaa kehittää, ja tällä menolla tässähän
tulee käymään sillä tavalla,
että kun vähemmän kehittyneisiin maihin
viedään sitten nykyteknologiaa, niin siellä ei
monta ihmistä tule olemaan töissä. Jos
sosiaaliturvaa pidetään yllä sotumaksujen
kautta, jotka tulevat palkan sivukuluina, niin se järjestelmä ei
vaan tule toimimaan.
Sen takia tähän pitäisi löytää noin
isommalti katsoen, maailmanlaajuisesti, ja ensinnäkin tietysti
Euroopan puitteissa ratkaisuja, joissa pyrittäisiin saamaan
semmoinen aikaan, että nämä pitkälle
automatisoidut yritykset pannaan vastuuseen sillä ajatuksella,
että sieltä ne työpaikatkin ovat aikanaan
menneet, eli ne lähtekööt kantamaan tästä hyvinvoinnista
vähän enemmän vastuuta osaltaan.
Keskustelu päättyy.