10) Laki lastensuojelulain 16 §:n muuttamisesta
Marjukka Karttunen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos on tilanne, että kolmen
alle kouluikäisen lapsen isä on kuollut, ja käy
niin, että äitikin kuolee, minne nämä lapset
sijoitetaan? Olin kuvitellut, että vain kirjoissa tämän
kaltainen sisarusparvi voidaan erottaa: kaikki kolme lasta eri sijoitusperheisiin,
vaikka
lähisukulainen olisi heidät voinut mielellään
ottaa huoltaakseen. On irvokasta, että jos tällaisessa
tapauksessa isovanhemmat tai muut lähisukulaiset haluaisivat
ottaa lapset kasvatettavakseen, niin useimmiten lapsia ei heille
anneta, vaan lapset sijoitetaan mieluummin sijais- tai lastenkotiin.
Tilanne on siis sellainen, että orvoksi jäänyt lapsi
on jo menettänyt vanhempansa ja tämän menetyksen
lisäksi todennäköisesti menettää myös
sisaruksensa eli kaiken, mitä on jäljellä, isovanhempansa
ja muut sukulaisensa. Tällaisessa lapsen orvoksijäämistilanteessa
on outoa, jos sukulaiset, esimerkiksi isovanhemmat, laitetaan paitsioon.
Jos tilanne on sellainen, että isovanhemmat ovat kunnossa,
lasten sijoittaminen sijaisperheisiin kuulostaa suorastaan yhteiskunnan
yliaktiivisuudelta ja lähisukulaisten aliarvioimiselta.
Lainsäädäntöä onkin
muutettava Ruotsin mallin mukaiseksi niin, että viranomaiset
velvoitetaan aina ensisijaisesti selvittämään,
voidaanko huostaan otetut tai orvoksi jääneet
lapset sijoittaa sukulaisten tai lapsille muutoin läheisten
ihmisten luo.
Kysyin tästä teemasta syksyllä 2000
silloiselta peruspalveluministeriltä Soininvaaralta, ja
hänen näkemyksensä tällaisiin
isovanhempien ja lastenlasten muodostamiin perheisiin oli se, että näkemykseni
ei vastaa lapsilainsäädäntöämme
ja sen vakiintuneita soveltamiskäytäntöjä.
Kuitenkin käsittääkseni nykyaikainen
ydinperhe on varsin nuori käsite, vasta 70- ja 80-luvun
käsite. Täällä vieraili juuri
eläkeläisryhmä, joka muisteli, että kun
he olivat nuoria, niin isoäiti ja isovanhemmat asuivat
vielä saman katon alla.
Tämä nyt esittämäni kaltainen
lainmuutos takaisi, että aina lasta kodin ulkopuolelle
sijoitettaessa tarkasteltaisiin mahdolliset lähisukulaiset
ja heidän luokseen sijoittaminen ensin. Stakesin selvityksestä "Sijoitukset
sukulaisperheisiin lastensuojelussa" ilmenee, että kuntien
ja sosiaalityön työkulttuureissa on eroja, ja
kuitenkaan tällaisessa orvoksi jäämistilanteessa
lapsen kohtaloon ei saa mielestäni vaikuttaa se, missä kunnassa
hän asuu, mikä on kunnan kulttuuri tällaisessa tilanteessa.
Jossain siis suositaan sukulaisten sijasta suoraan vieraisiin perheisiin
sijoittamista, ja käsittääkseni isovanhemmille
ei voida määrätä minkäänlaista
tapaamisoikeutta tämän jälkeen lapsenlapsiin.
Kysyin tätä asiaa uudelleen kirjallisesti
ministeri Hyssälältä, ja ministeri Hyssälä myönsi,
että tämä ongelma on olemassa, mutta
hän ei ollut lainmuutoksen kannalla. Eli olen siis eri
mieltä ministeri Hyssälän ja näemmä myös
koko hallituksen kanssa tästä asiasta. Asian pihvi
mielestäni on se, että isovanhemmat ja sukulaiset
tulisi aina ensin kartoittaa, ennen kuin haetaan muita vaihtoehtoja
tällaisessa sijoittamisasiassa.
On käsittämätöntä,
että eläkeläisten puolustaja, ministeri
Hyssälä syyllistyy tällaiseen ikärasismiin.
Toisaalta halutaan, että jopa 65-vuotiaat käyvät
vielä työssä, mutta samaan aikaan hän katsoo,
että he ovat liian vanhoja lasten huoltajiksi. On outoa,
että Hyssälä korostaa vanhenemista ongelmallisena.
Meillähän yli kuusikymppiset voivat olla itse
lasten vanhempia tänä päivänä.
Sen tähden näenkin, eikö voisi paremminkin
miettiä, että jos on tilanne, missä isovanhemmat
ja lapsenlapset muodostavat perheen, silloin yhteiskunta tukisi
tätä perhettä esimerkiksi jonkinlaisella
kotipalvelulla, sen sijaan että tämä perhemalli
hajotetaan.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen, lain lastensuojelulain
16 §:n muuttamisesta: Viranomaisten on aina ensisijaisesti
selvitettävä, voidaanko huostaan otetut tai orvoksi
jääneet lapset sijoittaa sukulaisten tai lapsille
muutoin läheisten ihmisten luo niin, että sisaruksia
ei lähtökohtaisesti eroteta toisistaan. Mikäli
tarvetta ilmenee, vasta tämän jälkeen
aloitetaan sijaisperheiden kartoitus.
Ed. Pentti Tiusanen merkitään
läsnä olevaksi.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karttunen on sinänsä oikeassa,
että varmaan on tapauksia, joissa viranomaiset ovat toimineet
tavalla, jota on vaikea ymmärtää, mutta
tässä hänen lakiesityksessään sana
"ensisijaisesti" on kyllä vaarallinen. Minusta riittää se,
että on "aina selvitettävä", mutta kyllä se
yleinen periaate, että lapsen etu on kaikista tärkein,
ikään kuin riittää. Tässä "ensisijaisesti" ei
saa mennä lapsen edun ohitse. Erityisesti huostaanottotapauksissa
tämä on mahdollista.
Totean myös, että ed. Karttunen ei ole osannut
lukea sitä vastausta, jonka olen allekirjoittanut. Siinä on
ehkä ollut hieman koukeroista tekstiä, mutta siinä sanottiin,
että tämä YK:n lasten oikeuksien sopimus,
jossa puhutaan heimo- ja suurperherakenteitten kunnioittamisesta,
klaanirakenteiden kunnioittamisesta tällaisessa tapauksessa,
ei oikein sovellu Suomeen vaan on liitetty enemmän sellaisiin
kulttuureihin, joissa näitä heimo- ja klaanirakenteita
enemmän on.
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä katson, että on
käynyt niin, että lapset ovat jääneet
lastensuojelun jalkoihin, jos periaate sukulaisiin sijoittamisen
sijasta onkin perheen ja sisarusten hajottaminen. Katson kyllä,
että on melkoista yhteiskunnan yliaktiivisuutta, jos sen
yli kävellään, että perheellä ja
sukulaisilla on oikeus pitää omistaan huolta.
Katson kyllä, että meillä on suuri luottamus
sosiaaliviranomaisiin ja tätä työtä tekeviin
henkilöihin, ja he mielestäni tarvitsevat lakimuutoksen
työnsä tueksi. Pelkät ohjeet tässä eivät
riitä.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Lapsen sijoittamista koskevat ratkaisut tehdään
kunnissa aina tapauksittain. Lapsi sijoitetaan ensisijaisesti sukulaisperheeseen,
jos sillä arvioidaan olevan kyky selviytyä lasten
hoidosta ja kasvatuksesta. Tämä on ilman muuta
selvää. Toisin sanoen sosiaalityöntekijöiden
työskentelytapaan jo nykyisellään kuuluu
se, että orvoiksi jääneille lapsille
pyritään ensisijaisesti etsimään
sijaiskoti lähipiiristä.
Lastensuojelulaissa painotetaan lapselle tärkeiden
ja turvallisten ihmissuhteiden jatkuvuutta. Lapsella on sijaishuollossa
ollessaan oikeus ylläpitää yhteyttä sukulaisiin
ja muihin läheisiin henkilöihin. Lastensuojelulaki
asettaa viranomaiselle velvoitteen tukea tätä yhteydenpitoa. Asia
on voimakkaasti esillä myös sijaisperheiden valmennuksessa
ja koulutuksessa.
Toki käytännössä varmasti
esiintyy tilanteita, joissa kanssakäyminen lapsen sijaisperheen
ja lapsen biologisen suvun välillä ei aina suju
kitkatta. Sijaisperheitä valittaessa kiinnitetään
kuitenkin erityistä huomiota perheen valmiuteen hyväksyä lapsen
tausta, hänen biologiset vanhempansa, muu suku ja läheiset.
Sijaisperheen koti voidaan hyväksyä sijoituspaikaksi
silloin, kun sen harkitaan olevan lapsen edun kannalta paras vaihtoehto.
Esimerkiksi isovanhempia ei sivuuteta, vaan tehtyihin ratkaisuihin
vaikuttavat sijoitettavan lapsen ikä, mahdolliset erityistarpeet
ja isovanhempien tosiasialliset mahdollisuudet vastata lapsen huollosta
ja hoidosta.
Itse en ole minkäänlaista kantaa ottanut esimerkiksi
tähän Punkaharjun tapaukseen, joten en ole voinut
olla ikärasisti tai kummallakaan puolella. Koska siellä on
valitusprosessit kesken, niin ei ole oikeinkaan, että sitä ministeriöstä ruvettaisiin
ohjailemaan, joten ihmettelen tätä ikärasismipuhetta,
kun en ole minkäänlaista kantaa ottanut mihinkään
suuntaan, miten tässä voisi olla.
Tässä lakialoitteessa ollaan kyllä periaatteessa
oikealla asialla, ed. Karttunen. Lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin
puolustajia kyllä tarvitaan tässä yhteiskunnassa.
Pääministeri Vanhasen hallitusohjelmaan on kirjattu
sekin, että hallituskaudella uudistetaan lastensuojelulakia
ja vahvistetaan lastensuojelutyötä. Tätä asiaa
valmistellaan sosiaali- ja terveysministeriössä osana
Kansallista sosiaalihuollon hanketta.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ymmärsin näin, että arvoisa
ministeri totesi, että esimerkiksi vanhemmilla taikka toisella
vanhemmalla, jos toinen on kuollut, kun lapsi on sijoitettu, on
oikeus lain mukaan tavata, mistä johtuu sitten, että useampia
tapauksia minunkin käsieni kautta on valitettavasti tullut,
joissa on määritelty, että äiti
ei saa vuoteen tavata lasta eli että äidin ja
lapsen suhde katkeaa kokonaan? En tiedä, onko ministeri
sitten perehtynyt tähän sillä tavoin
vai mihin perustui hänen äskeinen lausumansa.
Minulla on useampia tapauksia, viime vuodelta kolme, tämän suuntaisia,
joissa määriteltiin, että sen takia,
että se suhde lapsen ja äidin välillä katkeaa, äidillä ei ole
oikeutta tavata.
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nyt vain kuitenkin korostaa sitä,
että kun Stakesin selvitysten mukaan eri kuntien ja sosiaalityön
työkulttuureissa on eroja, niin mielestäni lapset
eivät saa jäädä sen jalkoihin,
mikä on minkäkin kunnan toimintatapa. Mielestäni
ministeri Hyssälä on ylipositiivinen asenteessaan,
koska nämä uudet, suvun ulkopuoliset sijaisperheet
eivät välttämättä ole
halukkaita pitämään yhteyttä lapsen
entisiin sukulaisiin. Mielestäni sukua ei pitäisi
hajottaa tilanteessa, jossa esimerkiksi isovanhemmat olisivat kykeneviä huolehtimaan
lapsenlapsistaan.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Nämä lastensuojelutapaukset
ovat aina tietenkin tapaus- ja perhekohtaisia. Kun työntekijöitä sitoo
vaitiolovelvollisuus, hyvin usein julkisuuteen tulee vain osa tapaukseen
liittyvästä aineistosta ja sen perusteella tehdään
johtopäätöksiä. Minä uskon
ja luotan Suomessa lakiin, mutta toki on käytännön elämässä niin
monimutkaisia tapauksia, että tulee näitä ristiriitoja
tapaamisoikeuksien ja muitten takia. Nämähän
ovat hyvin yleisiä.
Mutta meillä on koulutetut, hyvät lastensuojeluhenkilöstöt,
meillä on voimavaroja. Lastensuojelun suurten kustannusten
tasausrahasto, joka tehtiin, antoi paljon enemmän mahdollisuuksia kunnille
näihin sijoitusasioihin perehtyä ja saada sijoituksia
aikaan. Mutta toki aina tarvitaan ja kehitetään
uutta lainsäädäntöä,
ja tätä juuri ollaan nyt tekemässä tällä vaalikaudella.
Me haluamme tehdä uutta, parempaa lainsäädäntöä.
Varmasti tämäkin ed. Karttusen aloite on hyvä ja
arvokas lisä tähän keskusteluun ja aloitteena
erittäin positiivinen lähtökohdiltaan.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karttuselle nyt kannattaa ehkä hieman
kertoa, minkälaisissa olosuhteissa näitä huostaanottopäätöksiä tehdään. Huostaanotossa
tämä ongelma nimittäin on. Usein lapsi
joudutaan ottamaan huostaan hyvin vaikeista päihdeongelmaisista,
huumeongelmaisista talouksista. Silloin saattaa olla tämän
lapsen etu, että hänet sijoitetaan mahdollisimman kauas.
Nyt, jos tässä lukee "ensisijaisesti", niin
valitustapauksessa tämä "ensisijaisesti" sitoo
tuomioistuimia. Tulee täydellinen todistustaakka sen suhteen,
että omaisten luo sijoitus olisi lapselle erityisen vahingollista.
Ei riitä, että voidaan osoittaa, että on
lapsen etu, että hänet sijoitetaan kauas, vaan
syyn täytyy olla erityisen painava, jotta se menee tämän
"ensijaisesti"-sanan ohitse. Jos ed. Karttunen osaisi ottaa tuon
sanan "ensisijaisesti" tuosta pois, niin tämä olisi
ihan järkevä, mutta tässä muodossa
esitettynä tämä on suorastaan vaarallinen.
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nyt inttää tätä asiaa
siksi, että tiedän tapauksen, jossa kolme alle
kouluikäistä lasta, joiden vanhemmat kuolivat
tapaturmaisesti, sijoitettiin, kaikki kolme, uusiin sijoitusperheisiin
periaatteena, että kukaan ei halua ottaa kolmea lasta,
vaikka lähisukulainen olisi heidät ottanut. Vain
sinnikkään lakimiehen ansiosta valitusten kautta
nämä kolme sisarusta loppujen lopuksi pääsivät
yhteen ja sinne lähisukulaisiin. Siksi olen sinnikäs,
että mielestäni keillekään sisaruksille
ja lapsille ei saisi näin käydä vain
tällaisen jonkin prosessin rattaissa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kunnalliselämässä mukana
olleena ja vähän naapurinkin asioita katsoneena
tiedän, että ainakin itäisessä Suomessa
useimmissa tapauksissa tämä maalaisjärki
on kyllä voittanut. Varmasti tapahtuu sillä tavalla,
niin kuin ed. Karttunenkin totesi puheenvuorossaan, jotta voi olla,
että on erinäköisiä käytäntöjä olemassa.
Sen takia tietysti näitä pitäisi ohjeistuksella,
miksei mahdollisesti lainsäädännölläkin
tehostaa, jotta aina ensisijaisesti pitäisi käydä läpi
se kuvio, onko niitä lähiomaisia olemassa, jotka
haluavat orvot ottaa, vai ei. Ei kai se mitenkään
pahenna tätä tilannetta.
Ihan käytännön esimerkki, joka kuvastaa
sitä, jotta tuossa 1800-luvun lopullakin tämmöistä maalaisjärkeä on
ollut. Itse olen sukututkimusta tehnyt, mistä sitä on
tultu. Minun ukkini oli 18-vuotiaana ottanut huutolaiseksi Kesälahden
kunnalta kolme sisarusta, ja olivat laittaneet vähän tarkkailun
alle ukin siinä mielessä, kun itse oli ollut vasta
18-vuotias, mutta hyvin selviytyi. Kyllä niistä tuli
hevoskauppiaita ja taisi jostakin tulla maalaistalon emäntä ja
selviytyivät hyvin. Maalaisjärkeen pitää luottaa
näissä jutuissa.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Ehkä tämän aloitteen
ympärillä kannattaa puhua lastensuojelusta pikkuisen
laajemmin, vaikka on kuitenkin kysymys yksittäistapauksesta.
Mentäköön nyt kuitenkin vielä tähän
yksittäistapaukseen. Ed. Karttunenhan siis sanoi tuntevansa
yhden tapauksen. Niitä yksiä tapauksia on usein
iltapäivälehdissä, ja niistä on
vaikea vetää mitään suuria johtopäätöksiä.
Mutta ymmärsin, että ed. Karttusen tapauksessa
kuitenkin osoittautui valitusten jälkeen, että laki
oli sillä kannalla kuin hän halusikin olevan ja
kysymys oli vain viranomaisten väärästä toiminnasta,
koska tuomioistuin sitten kuitenkin päätti, että lapsien
pitää tulla tähän perheeseen,
jolloin tämän tapauksen takia ei ainakaan lainmuutosta
näköjään tarvita. Meidän
pitäisi kouluttaa sosiaalivirkailijoita vähän
toisella tavalla, ja voi olla, että tämmöistä yhteiskunnallista
yliaktiivisuutta siellä on.
Mutta nämä huostaanottotapaukset ja yleensä sijoitustapaukset
ovat meillä kyllä hyvin hankalia. Itse pelkään
enemmän sitä juristeriaa. Voisi käyttää sitä yleistä elämänkokemusta
ja arviota siitä, onko perhe kykenevä tämmöisessä vaikeassa
tapauksessa lasta huoltamaan. Siinä voisi käyttää enemmän
järkeä ja vähemmän tuomioistuinpäätöksiä,
koska ne eivät ole kovin hyviä.
Sitten haluaisin kiinnittää, kun lastensuojelulakia
ollaan uusimassa, huomiota erääseen ongelmaan,
joka kävi ilmi, kun Suomi meinasi eräässä pitkäaikaishuostaanottotapauksessa
saada nuhteita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta. Kävi
ilmi, että itse asiassa kun eurooppalaisen lainsäädännön
mukaan pitäisi aina pitää huolta siitä,
että huostaanotto keskeytetään heti, kun
siihen on perusteita, Suomessa nämä huostaanotot
ovat kovin pitkäaikaisia verrattuna muuhun maailmaan. Se
ero on siinä, että muualla maailmassa tehdään
adoptio siinä vaiheessa, kun Suomessa tehdään
pitkäaikainen huostaanotto. Voi olla, että koko
muu maailma ei ole täysin väärässä tässä tilanteessa,
vaan että puutetta on meilläkin.
Tilanteessa, jossa lapsi otetaan huostaan suoraan synnytyslaitokselta,
kun katsotaan, ettei äiti tai, jos asia jollakin tavoin
isään liittyy, isäkään ei
kykene tämän lapsen huoltajana olemaan, mitä järkeä on
sitten ajatella, että katsotaan, raitistuuko äiti
vuoden, kahden, kolmen, neljän kuluttua, ja pannaan lapsi
sijaisperheeseen, jossa hän on koko ajan väliaikaisena,
samanaikaisesti kun Suomessa suorastaan jonotetaan adoptiolapsia? Eikö adoptio
lapsen kannalta olisi hyvä tilanteessa, jossa tämän
biologisen äidin ennuste on varsin heikko? Jos todellakin
lähdetään siitä, että lainsäädännön
pohjana on lapsen etu, eikö silloin lapsen etu olisi, että hänet
sijoitettaisiin pysyvästi turvallisiin olosuhteisiin ja
annettaisiin adoptoitavaksi? Suomessa ei adoptiota saa edes ehdottaa äidille,
vaan hänen pitää itse se keksiä, vaikka
usein on kysymys henkilöistä, joiden lainsäädännön
tuntemus on sen verran heikko, että he eivät tunne
koko sanaa. Muissa maissa on mahdollista todeta viranomaisten toimesta,
että tämän lapsen kannalta on parempi,
että hänet pysyvästi sijoitetaan turvalliseen,
pysyvään perheeseen, joka tulee olemaan hänen
lopullinen sijoituspaikkansa.
Me tiedämme, että lapsen syrjäytymisen
riski kasvaa aina, kun perhettä vaihdetaan. Itse olen julkisuudessa
sanonut, että on tapauksia, joissa perhettä on
vaihdettu kuusikin kertaa, kun biologiset vanhemmat aina kertovat,
että nyt meidän tilanteemme on parempi, olemme
olleet jo kolme viikkoa selvinä, nyt haluamme lapsen takaisin.
Tuomioistuin määrää lapsen takaisin,
ja sitten kolmen viikon kuluttua hänet raijataan takaisin
taas, toivottavasti edes samaan sijoitusperheeseen. Pelastakaa Lapset
ry:n hallituksessa minua oikaistiin, että tämä kuusi
on aivan liian vähän, että vuoden kärkitulos
on, että on 26 kertaa sijoitettu perheeseen ja takaisin
ja perheeseen ja takaisin. Ei tämmöinen voi olla
oikeata. Sen takia kehottaisin voimakkaasti peruspalveluministeriä,
joka nyt valmistelee lastensuojelulain uudistusta, kaikista juristien
vastustuksista huolimatta ottamaan siihen mahdollisuuden myös
tahdonvastaiseen adoptioon silloin, kun se on lapsen voimakas etu.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoroni silloin, kun ed. Soininvaara
käytti vastauspuheenvuoroa. Voi yhtyä hyvin pitkälle
ed. Soininvaaran näkemyksiin siinä, että tilanteet
saattavat olla ongelmallisia ja kaikkia niitä yksityiskohtia
ei tietysti ulkopuolinen saa tietoonsakaan.
Mutta, arvoisa puhemies, minua henkilökohtaisesti joskus
on myös mietityttänyt voimassa olevan lainsäädännön
osalta se, että kun äidiltä otetaan lapsi
ja sijoitetaan äidin olosuhteiden johdosta ja sen jälkeen äiti
mahdollisesti avioituu uudelleen, saa yhden tai kaksi lasta ja äiti
haluaisi tämän sijoitetun lapsen, kun elämä on
vakiintunut puolison kanssa, siihenkään ei suostuta,
osittain ehkä näitten seikkojen perusteella, jotka
ed. Soininvaara äsken otti esiin. Mutta ulkopuolisesta
tuntuu joskus käsittämättömältä eikä voi
ymmärtää, minkä takia, kun on
todettu, että äiti tämän uuden
aviopuolison kanssa ja kahden yhteisen lapsen kanssa viettää normaalia
elämää, tätä lasta,
joka oli sijoitettuna aikaisemmin, silloin kun äidillä oli
ongelmia ja hän oli yksinhuoltaja, ei voida sijoittaa takaisin.
Tämä joskus mietityttää, mutta
en tiedä, mikä on käytäntö ja mikä on
sitten ministeriön ohjeistus viranomaisille.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä ed.
Karttusen lakialoite on varsin perusteltu, ja pidän hyvin
tärkeänä ja merkittävänä sitä,
että todellakin lastensuojelulakia uudistetaan. On kovin
monta kohtaa lastensuojelulaissa, joita pitäisi muuttaa.
On hyvä, että täällä on
ministeri paikalla kuulemassa, koska näistä asioista
on paljon keskusteltu.
Aivan aluksi haluan sanoa sen, että lastensuojelulaista
keskusteleminen on sen takia niin vaikeaa, että yleensä ne
esimerkit, jotka tulevat julkisuuteen, ovat sellaisia, että me
emme saa niistä kaikkea tietoa. Ne ovat salassapitovelvollisuuden
alaisia. Sen takia on erityisen tärkeää,
että eduskunnassa näistä asioista keskustellaan
ja että ministeriö ja erilaiset tutkimuslaitokset
tekevät selvityksiä.
Muun muassa ed. Karttusen lakialoite koskee sitä asiaa,
että suomalaiseen lastensuojeluun on muodostunut sellainen
käytäntö, että monissa kunnissa
ja monissa tapauksissa käy niin, että sivuutetaan
ne lähimmät ihmiset sille lapselle tai niille
lapsille, jotka pitäisi perheen ulkopuolelle sijoittaa.
Kyse ei ole siitä, että meillä olisi
huonoja lastensuojelutyöntekijöitä, tai
pelkästään siitä, että laki
yksin olisi huono, vaan tämmöinen toimintakulttuuri
on muodostunut. Nyt tällä lakialoitteella
halutaan nostaa tämä asia esille, ja eduskunnan
tehtävä on mielestäni tähän
reagoida. Jos käytäntö on näin
huono, jos käytäntö on todellakin sellainen,
että lapset sivuutetaan, niin kyllä on aivan välttämätöntä,
että tämä lakiuudistus tehtäisiin.
Täällä on paljon keskusteltu siitä,
että tämä asia on ollut julkisuudessa
ja on yksi esimerkki jnp. Ei tätä lakialoitetta
ole tehty pelkästään sen julkisuuteen
tulleen esimerkin perusteella, vaan tosiaankin Stakes on tehnyt
selvityksen muutama vuosi sitten, ja siinä tutkittiin suomalaisia kuntia
ja meidän lastensuojelukäytäntöä.
Siellä selkeästi Stakes tuli siihen tulokseen,
että tämä on selkeä epäkohta,
ja silloin Stakes esitti tämän tyyppistä lakipykälää.
Harmi oli, että se silloin jäi pimentoon, mutta
nyt on oikea aika tämä asia korjata.
Tosiasiahan on, jos puhutte, hyvät edustajakollegat,
lastensuojelussa työskentelevien kanssa, että moni
siellä myöntää sen, että meidän koko
järjestelmämme ja palvelu- ja tukitoimenpiteetkin
ovat suuntautuneet niin, että lähtökohtaisesti
ajatellaan, että lapsi sijoitetaan aina jonnekin muualle
kuin niiden lähimpien, isovanhempien tai muuten entuudestaan
tuttujen, ihmisten huostaan. Aivan kuten ed. Soininvaara totesi,
niin on tutkimustulosta siitä, että aina kun lapsi
vaihtaa perhettä, lähtee kauas omilta juuriltaan,
hänen sopeutumisensa ja tulevaisuuden pärjäämisensä on
todennäköisesti heikompaa, eli monet tutkimustulokset
ja Stakesin selvitykset tukevat sitä, että tämän
tyyppinen lainsäädäntöesitys
täytyy tehdä.
Kun täällä on ed. Soininvaara salissa,
niin haluan sanoa sen, että ei tällä lakiesityksellä tehdä mitään
automaattia, että esimerkiksi lapset aina menisivät
isovanhempien luokse, ei, vaan totta kai aina lainsäädännössä on
harkintaa ja aina katsotaan, mikä on lapsen etu. Mutta
mielestäni tällä hetkellä suomalaisessa
yhteiskunnassa ei lapsen etu toteudu, jos on niin, että on
jopa kuntia, joissa lähtökohtaisesti sanotaan,
että me emme sijoita lapsia lähiperheisiin, vaan
aina lähtökohtana on sijaisperhe tai joku muu
taho. Se ei voi olla oikein. Mielestäni se on kaiken oikeudentajun
ja lapsen edun vastaista.
Siksi toivonkin, että tämä lähetekeskustelu johtaisi
siihen, että me saisimme tämän pykälämuutoksen
mahdollisesti erikseen tai sitten siinä lastensuojelulain
muutoksessa, uudistuksessa, joka toivottavasti eduskuntaan on tulossa.
Kysynkin tässä vielä, kun ministeri on
paikalla: Milloin meillä on mahdollisuus se tänne
eduskuntaan saada? Missä valmisteluvaiheessa se on? Vetoan
vakavasti, ettei se jäisi muiden asioiden jalkoihin. Muun
muassa oikeusasiamies kertomuksessaan vakavasti kiinnitti huomiota
siihen, että suomalaisessa yhteiskunnassa lasten etu ei riittävällä tavalla
toteudu, ja viittasi siinä erinäisiin lainsäädäntöhankkeisiin,
joita tarvittaisiin.
Arvoisa herra puhemies! Vielä totean tässä tuosta
esityksestä, jonka entinen ministeri, nykyinen ed. Soininvaara
totesi, että toivoisin, että ministeri myöskin
miettisi sitä, onko joku piste, jolloin vanhemmuus loppuisi.
Meillä todellakin on pitkiä huostaanottoja ja
adoptioita on kovin vähän. Ed. Soininvaaran esitys
on sellainen, että mielestäni se pitäisi
kyllä laittaa mietintämyssyyn ja miettiä lainsäädäntöä:
Jos vanhemmat ovat seksuaalisesti hyväksikäyttäneet
tai pahoinpidelleet lapsia, onko joku kohta, jolloin vanhemmuus
loppuisi? Tällaista lainsäädäntöä on muualla
Euroopassa, ja sillä todellakin turvataan lasten etu, lasten
asema, koska aina vanhempien etu ei ole lasten etu. Se pitää lastensuojelulakia valmisteltaessa
tarkkaan oivaltaa.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sarkomaa otti tässä tämän
asian pihvin esiin, eli orvoksi jääneiden lasten
kohtalo ei saa riippua siitä, mikä on kyseisen
kunnan toimintakulttuuri. Me emme voi laittaa päätämme pensaaseen
siinäkään suhteessa, että vaikka
me kuinka haluaisimme, niin ydinperhe ei ole enää se
meidän yhteiskuntamme perhemalli, vaan meillä on
entistä enemmän uusperheitä, yksinhuoltajaperheitä.
Mikä on silloin lapsen etu, jos uusperheen äiti
kuolee? Onko lapsen etu, että hänet automaattisesti
palautetaan oikealle isälle, vai jääkö hän
tähän uusperheeseen? Tilanteet tulevat entistä monimutkaisemmiksi.
Olen saanut lukuisia yhteydenottoja yksinhuoltajaäideiltä,
jotka ovat erittäin huolissaan siitä, mitä tapahtuu
heidän alaikäiselle lapselleen, jos tämä yksinhuoltajaäiti
kuolee. Lasta ei voi testamentata. Yksinhuoltajavanhempi voi jättää toiveen
ensisijaisesta huoltajasta oman poismenon jälkeen, mutta
sitä sosiaaliviranomaisten ei ole pakko ottaa huomioon.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tuohon, voiko lasta testamentata:
Luterilaisella kirkolla on kummikäytäntö, jonka
alkuperäinen tarkoitus nimenomaan on tämä.
Mutta kun sanottiin, että on kuntia, jotka ovat tehneet
periaatepäätöksen siitä, että koskaan
missään olosuhteissa ei sijoiteta sukulaisten
luo, niin olisi kiva tietää, mikä se
kunta on, koska tämmöinen päätöshän
on aivan varmasti lainvastainen ja se saadaan heti nurin. Mutta
kun on tämmöinen epämääräinen
vihjaus, että on kuntia, kyllä minusta ed. Sarkomaan
velvollisuus on nyt kertoa, mikä kunta, koska täytyyhän
sillä kunnalla olla nimikin.
Sitten edelleen, minusta sana "ensisijaisesti" merkitsee kyllä automaattia.
Jos siinä ei ole sitä sanaa "ensisijaisesti",
niin silloin se on ihan järkevä. Ajatellaan, että on
14-vuotias lapsi, joka asuu Helsingissä, käy täällä koulua,
jolla on paljon ystäviä ja kavereita ja sosiaalista
verkostoa, ja sitten hänellä on isoäiti,
joka asuu Uukuniemellä. Onko nyt ihan varma, että ensisijaisesti
tämän lapsen etu on tulla siirretyksi Uukuniemelle irti
kaikista niistä sosiaalisista kontakteista, joita hänellä on,
jos löytyy ulkopuolinen sijaisperhe vaikka naapuritalosta?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt todettava,
kuten ed. Soininvaarakin on todennut, että kyllä meillä laki
toimii. Tässäkin ed. Karttusen viittaamassa tapauksessa
todellakin laki toimi, näin on.
Mutta on sanottava, että varmasti lastensuojeluviranomaiset
käyttävät aika paljon yksilöllistä harkintaa,
koska joka tapaus on an sich, sinänsä. Jos ajatellaan,
että isovanhemmat lähestyvät kahdeksaakymmentä ja
on kaksi vaippaikäistä lasta, niin kyllä jokainen
sen ymmärtää, että on hyvin raskasta
hoitaa. Mutta varmasti ensisijaisesti ajatellaan aina sijoitettavan
sukulaisperheeseen, ja lastensuojelulaki lähtee tästä yhteydenpidosta. Tästä lähtevät
toimintakäytännöt kunnissa. Mutta jokainen
meistä ymmärtää, että se
arki on hyvin monta kertaa pienten lasten kanssa raskas ja erilainen.
Mutta minä luotan siihen, että meillä lastensuojeluviranomaiset
ovat asiansa tuntevia ja että laki toimii.
Mutta laissa on uudistustarvetta, ja me teemme sitä,
ja ihan lähiaikoina tulee Kansallinen sosiaalihanke valtioneuvoston
käsittelyyn. Osana Kansallista sosiaalihanketta uudistetaan
lastensuojelulakia, ja sen valmistelutyö on meillä ministeriössä menossa,
mutta valitettavasti ihan nyt en osaa sanoa, milloin se tulee tänne.
Mutta tämäkin keskustelu toimii hyvin arvokkaana
lisänä siinä valmistelutyössä,
ja tulemme varmasti nämäkin puheenvuorot kaikki
ministeriössä rekisteröimään,
ja kiitän näistä ansiokkaista puheenvuoroista.
Monta kohtaa, näkökulmaa, on tullut valotettua.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Aina kun lasta sijoitetaan ja yleensä lastensuojelua harjoitetaan
kunnissa, niin silloin pitää lasten edun olla
ensi sijalla ja lasta pitää kuulla. Kyllä näitä töitä pitää tehdä virkavastuulla.
Ed. Soininvaara totesi, että voidaan tehdä lapsen
tahdon vastaisiakin päätöksiä sijoituksessa. Tämä voi
olla kyllä ihan paikkansapitävää.
Nimittäin lapsi usein takertuu huonoon vanhaan, kun hän
ei oikein tiedä, minne hän joutuu ja mikä uudessa
on tulevaisuus. Varsinkin nuori ja murrosikäinen lapsi
on hyvin varovainen ja hänellä on elämä risainen.
Mutta myös olen sitä mieltä, että ikä ei
voi olla se syy, että isovanhemmat eivät voisi
toimia lasten huoltajina. Toki tietenkin, jos alkaa ikää olla jo
80 ja yli, on niin vähän semmoisia vanhoja ihmisiä,
joilla on hyvä kunto, mutta siinäkin voisivat
isovanhemmat olla huoltajina ja annetaan kunnasta muuta apua, jolloin
tämä yhteys säilyy.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva lakialoite
lastensuojelulain 16 §:n muuttamisesta pitää sisällään
ajatuksen siitä, että aina huostaanoton ja sijaishuollon
järjestämistilanteissa selvitettäisiin
mahdollisuus sijoittaa lapsi sukulaisten tai muiden läheisten
ihmisten luokse.
Kannatan aloitteen ajatusta, mutta lain ajatus toteutuu mielestäni
jo nykyään sosiaalitoimessa, kun lapsen huostaanottotilanteessa
selvitetään ja mietitään erilaisia
vaihtoehtoja. Sosiaalityöntekijät selvittävät
aina lapsen edun kokonaisvaltaisesti. Lastensuojelulaki painottaa
aina lapsen oikeuksia ja etua, ja tämän mukaisesti
sosiaaliviranomaiset toimivat huostaanotto- ja sijoitustilanteissa.
Täällä viitattiin siihen, että joissakin
kunnissa olisi tehty periaatepäätös siitä,
että lapsi sijoitettaisiin aina ulkopuoliselle ja ei esimerkiksi
isovanhempien luokse. Toivoisin tosiaan, että tässä tulisi
esiin, missä tämmöinen käytäntö on,
koska ainakaan omalla työurallani sosiaalitoimessa ja myös
lastensuojelussa en ole tällaiseen käytäntöön
törmännyt.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveahon kommentti on asiantuntijan
kommentti käytännössä ja tukee
ajatuksellisesti ed. Karttusen esitystä, mutta huomioi
sen, että asia toteutuu ikään kuin muutenkin.
Uskon myös itse, että sosiaalityöntekijät
ovat niin hyvin eettisesti työhönsä suhtautuvia,
että todellakin selvittävät, niin kuin
kuuluu, lapsen edun etukäteen.
Mutta kaiken kaikkiaan, puhemies, tuo huostaanotto sellaisenaan
on dramaattinen ja viimesijainen tilanne ja huostaanottomäärien
kasvu on kyllä vakava signaali yhteiskunnassa tapahtuvasta
muutoksesta ja segregaatiosta, siitä että ongelmat
periytyvät ja ongelmat kasautuvat. Työttömyys
on monet kerrat tässä salissa todettu yhdeksi
syyksi, ja osin sen mukanaan tuoma alkoholismi vaikuttaa, huumeiden
käyttö jne. Saamme nähdä, miten
tämä tilanne tulee jatkossa menemään
ja mitä jatkossa tapahtuu, kun ajattelemme esimerkiksi
nyt edessä olevaa alkoholin hinnan laskua; kuinka paljon
se sitten jatkossa lisää huostaanottoa, jää tulevaisuuden
arvioitavaksi.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soininvaaralle olisin todennut, että eivät
tietenkään kuntien valtuustot ole tehneet päätöstä,
että ensisijaisesti lapset sijoitetaan vieraisiin perheisiin,
vaan joissain pienissä kunnissa tämä on
vain muodostunut vallitsevaksi käytännöksi.
En silti lakkaa ihmettelemästä tällaista
yhteiskunnan yliaktiivisuutta, että tilanteessa, jossa
isovanhemmat olisivat kykeneviä pitämään
omistaan huolta, sitä ei heille sallita vaan lapset halutaan
sijoittaa muualle. Tuntuu kummalliselta tämä yhteiskunnan
asenne, että lähin omainen on viranomainen.
Keskustelu päättyy.