11) Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomalainen koulutusjärjestelmä on
viime vuosina pärjännyt varsin hyvin. Muun muassa
kansainvälinen Pisa-tutkimus on osoittanut, että suomalaiset
koululaiset pärjäävät erinomaisesti
suhteessa muihin eurooppalaisiin ja ympäri maailmaa saman
ikäisiin nuoriin. Vaarana on kuitenkin se, että jatkossa,
koska kunnat hyvin paljon erilaistuvat ja elämme nopean muuttoliikkeen
aikaa, tapahtuu niin, että lähellekään
kaikissa kunnissa ei pystytä tarjoamaan riittäviä edellytyksiä perusopetukselle,
ja viittaan tässä nyt erityisesti luokkakokoon.
Sen takia näenkin, että tässä asiassa
olisi viisaampaa antaa periksi kunnallisen itsehallinnon arvostamisesta, koska
minun mielestäni paljon tärkeämpi arvo
on se, että voidaan taata lapsille laadukas peruskoulutus
koko maassa.
Olen tehnyt tämän esityksen siitä näkökulmasta,
että olen seurannut kehitystä muutamissa erilaisissa
kunnissa. Niissä kunnissa, joissa väestö kasvaa
nopeasti ja nimenomaan lapsiperheitä muuttaa paikkakunnalle,
tilanne on se, että on suuria vaikeuksia uusia yhteiskunnallisia
palveluita tuottaa samassa tahdissa kuin väkeä muuttaa.
Taas toisaalta niillä paikkakunnilla, joilla väki
vähenee, on tilanne se, että kaikin keinoin yritetään
pitää yllä kaikkia olemassa olevia kouluja,
muun muassa pieniä kyläkouluja. Koska käytettävissä on
kuitenkin vain rajallinen määrä rahaa,
seurauksena on se, että kuntakeskusten alueella saattaa
olla uhkana tilanne, jossa oppilasmäärät
nousevat yli suotavan määrän.
Tämä esitykseni poikkeaa merkittävästi
siitä, mitä edellisen eduskunnan aikana on käsitelty. Tiedän,
että täällä ed. Lapintie esitti,
että maksimikoko saisi olla vain 20 oppilasta. Olen toki
sitä mieltä, että se olisi aivan hyvä asia,
mutta olen sen verran realisti, että tiedän, että siihen
ei ole tässä yhteiskunnassa taloudellisia mahdollisuuksia.
Sen sijaan tämä esitykseni, jossa siis ensimmäisellä ja
toisella luokalla maksimi luokkakoko olisi 25 ja sen jälkeen
kolmannella—yhdeksännellä luokalla 30,
on varsin realistinen, koska Suomessa on vain joitakin kuntia, joissa
tämä säännönmukaisesti
ylitetään.
Yritin saada erilaista tilastoa tämän asian
tueksi, mutta täytyy myöntää,
ettei sen enempää valtion taholta ministeriöstä kuin
esimerkiksi OAJ:nkään taholta pystytty ihan tarkkoja
tilastoja antamaan, mutta sieltä sun täältä kuuluu
aina tietoja, että oppilasmäärä paikka
paikoin on lähelle 40:täkin oppilasta, jolloin
tiedämme hyvin, että silloin opettajalla ei riitä riittävästi
aikaa yhdelle oppilaalle ja tuloksena on se, että vaarantuu perusopetuksen
saatavuus. Jos me emme pysty tarjoamaan kaikille lapsille hyvälaatuista
perusopetusta, sillä on pitkät seuraamukset sekä näille lapsille
itselleen että myöskin koko yhteiskunnalle, koska
Suomihan ei voi menestyä globalisaatiossa kuin vain ja
ainoastaan korkean osaamisen kautta.
Tämän asian tekee entistä ajankohtaisemmaksi
se, että ensi vuonna käynnistetään
valtion tukemana ensi- ja toisluokkalaisten iltapäivätoiminta.
Se on hyvä asia. Siihen on kuitenkin myönnetty
vain 20 miljoonaa euroa rahaa, vaikka tiedetään,
että se kunnallisesti hoidettuna vaatisi vuositasolla yli
kymmenkertaisen määrän. Siihen ei tarvita
niin paljon rahaa, kun mukana ovat seurakunnat ja vapaaehtoisjärjestöt
ja kunnat, mutta joka tapauksessa nyt on vaarana se, että monissa kunnissa
tähän rahaa siirretään perinteiseltä perusopetukselta,
jotta pystytään tämä iltapäivätoiminta
edes kohtuullisella tavalla hoitamaan. Siitä seuraa edelleen
paineita siihen suuntaan, että luokkakoko saattaa kasvaa.
Sen takia pidän tätä asiaa erittäin
tärkeänä. Voin sanoa, että olen
keskustellut asiasta hyvin monien niitten ihmisten kanssa, jotka
päivittäin tätä työtä tekevät
ja myöskin näkevät sen tärkeänä,
että tähän puoleen panostetaan.
Olen tehnyt samasta asiasta myös saman suuntaisen talousarvioaloitteen,
jossa esitin 28 miljoonan euron lisäpanostusta perusopetukseen. Koska
koen niin, että jokaisen vastuullisen päättäjän
on myös kerrottava, mistä tuon rahan ottaa, olen
esittänyt, että se raha otetaan pois aktiivisesta
työvoimapolitiikasta, koska nimenomaan juuri tällä samalla
summalla on hallitus ensi vuonna päättänyt
omassa esityksessään lisätä aktiivisessa
työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevien henkilöiden
määrää.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluankin todeta, että uskon,
että tämän rahan käyttäminen
lasten hyväksi on paljon järkevämpää.
Sen takia koen, että tämän asian tulisi
mennä eteenpäin jo tämän budjetin
yhteydessä.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Satosen lakialoite on erittäin
kannatettava. 90-luvun opettajankoulutuksessa kerrottiin, että tästä eteenpäin
luokkakoot tulevat pienenemään, ja teroitettiin
myös opettajakokelaille sitä, että hyvä opettaja
on sellainen, joka tekee luokassa jokaiselle oppilaalle oman opetussuunnitelman
ja periaatteessa vaikka omat oppikirjat joka tunnille. Se ei ole
mahdollista näissä ylisuurissa luokissa, joissa
häiriökäyttäytyminen vielä lisääntyy.
Nykyään on ollut tapana integroida erityisoppilaita
normaaliluokkiin, mikä on sinänsä hyvä asia,
mutta jos sitä käytetään säästön takia,
silloin pidän tätä integrointia erittäin
haitallisena.
Jaan ed. Satosen huolen siinä, että nyt tuleva pienten
koululaisten iltapäivähoito ei saa syödä varsinaisia
perusopetuksen määrärahoja.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Satonen on sinänsä tehnyt
mallikkaan aloitteen, mutta pitäisi kyllä järki
säilyttää päässä näissäkin
asioissa siinä mielessä, että ed. Satonen,
joka on itse kunnallinen päättäjä,
valtuuston puheenjohtaja muistaakseni, ymmärtää hyvin
sen, että jokaisessa kunnassa on erilainen mentaliteetti
ja jokaiseen kuntaan eivät sovi kaikki lait ja eväät.
Eli kyllä minun mielestäni, jos me olemme kunnallisia
päättäjiä, me tiedämme
sen kunnan olosuhteet ja tilanteet huomattavasti paremmin, sen sijaan
että asiat määrätään
täältä salista lailla ja katsotaan, että koko
maassa mennään yhtä putkea ja jokainen
ryhmä on saman suuruinen. Jos rahaa olisi, millä mällätä vaikka
kuinka paljon, niin kai se näin voitaisiin tehdä,
mutta kyllä minun mielestäni järki täytyy
pitää päässä ja asiat täytyy
hoitaa paikallisesti ja painostuksen täytyy olla sitten
siellä paikallista painostusta ja asian pitäisi
olla ohjeellinen.
Minä kyllä opettajien huolen ymmärrän.
He opettaisivat mieluummin varmaan yhtä oppilasta joka
ainoa. Kyllähän se lisää tuo
työpaikkoja ja helpompi on tehdä töitä,
jos ei ole kuin yksi oppilas. Mutta jos muistelee, mitä on
ollut aikaisemmin, niin on tässä maassa opiskeltu
isommissa ryhmissä aikaisemminkin. Varmaan 40 oppilaan
ryhmässä itsekin on tullut useamminkin oltua,
ja en minä nyt niin kauhean pahana ja erikoisena sitä pitänyt.
Koko tämä nykyajan nuoriso on mennyt ihan olemattomiin:
He tarvitsevat kaiken näköistä hoitoa
ja hoivaa vielä koulussa ollessaan ne iltapäivät.
Ennen muinoin tultiin kotiin ja oltiin ihan kaikessa rauhassa eikä ollut
mitään hätää. Meidänkin
lapset ovat tulleet eivätkä ole suostuneet mihinkään
iltapäivähoitoon menemään, mutta taitaa
olla tämmöistä pullamössöporukkaa
kaikki nykyään.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oli ihan mielenkiintoista, että ed.
Rönni kommentoi tätä. Kuten hän
sanoi, olen kyllä kunnallinen päättäjä,
siitä tämä asia mieleeni tulikin. Valitettavasti
minulla ei ole ihan yhtä positiivista käsitystä kunnallisen
itsemääräämisoikeuden toimivuudesta
kuin ed. Rönnillä. Omiin kokemuksiini viitaten
voin sanoa meidän omasta kunnastamme, että siellä ainakin
monilla, varsinkin keskustalaisilla ja myöskin muilla haja-asutusalueilta valituilla
edustajilla, on sellainen näkemys, että aluepolitiikka
on koulutuspolitiikkaa tärkeämpää.
Silloin helposti tullaan semmoiseen lopputulemaan, että hinnalla
millä hyvänsä pidetään yllä niitä pieniä kouluja,
joissa on sitten todella pieniä opetusryhmiä.
Sitten vastaavasti isommissa yksiköissä joudutaan
menemään entistä isompiin.
Olen nimenomaan huolissani tästä kehityksestä toisaalta
ja toisaalta myöskin siitä, kuten varsinaisessa
puheenvuorossani sanoin, että kun nyt nopeasti joihinkin
osiin maata muuttaa paljon lapsiperheitä, siellä ei
palvelurakenne ehkä kykene täyttämään
näitä velvoitteita, jos ei sitä lailla ohjata.
Sinänsä kyllä koen niin, että kunnallinen itsemääräämisoikeus
on sen verran tärkeä asia, että vain
joissakin asioissa tulee sitä lailla täältä käsin
ohjata. Mutta minun mielestäni tämä on yksi
sellainen asia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kyllä muistuttaa
ed. Rönniä siitä, että koulun
vaatimukset ovat varmasti sieltä 50-luvulta kovasti kasvaneet.
Siellä on menossa monen näköistä projektia.
Opettajat toivovat sinänsä jo ihan koulurauhaa,
että saisi keskittyä siihen perusopettamiseen.
Tavallisella 30 oppilaan luokalla voi olla 9—10 eri kansallisuutta, häiriökäyttäytymistä.
Opettajilta vaaditaan tietotekniikan ja monien muiden eri taitojen
osaamista.
Haluaisin, että menette, ed. Rönni, tutustumaan
ensimmäiseen luokkaan, missä toiset oppilaat jo
lukevat, toiset vasta opettelevat kirjaimia ja osa puuhailee jotain
ihan muuta. Tekisi oikein hyvää käydä katsomassa,
mitä se todellisuus siellä koulussa on.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karttuselle täytyy sanoa ensinnäkin,
että en ole ihan niin vanha mies kuin ed. Karttunen luulee.
Tässä on käyty koulua vasta 60-luvulla;
vaikka on kuuden vanhana menty kouluun, niin silti on käyty vasta
60-luvulla.
Olen toki käynyt tutustumassa koulunkäyntiin
ihan pienten lasten osaltakin lähestulkoon muutaman vuoden
välein, että tiedän kyllä nämä ongelmat.
Ei se yksioikoinen tämä asia ole toki, ja se kaupunkipaikoissa
on aivan eri asia kuin tuolla maaseudulla. Siitä täytyy
olla vakuuttunut, että kaupunkipaikoissa näitä häiriöitä on, missä useammat
kulttuurit kohtaavat.
Myöskin ed. Satoselle voisi sanoa sen, että kyllä olen
siinä teidän kanssanne samaa mieltä, että nämä kyläkoulujen
puolustushommat ovat semmoisia maanaikuisia asioita, joissa herätetään
tunteita eri kylissä aivan totaalisesti ja järki siellä unohtuu
tykkänään. Minun mielestäni
yhtä huonoa on se, että samassa luokassa on neljän viiden
luokka-asteen oppilaita, yksi opettaja opettaa ja 1—2 on
kullakin luokalla. Siinä on minun mielestäni vielä isompi
ongelma kuin se, että on vähän iso ryhmä,
kun kaikki ovat eri ikäluokkaa ja jokaista käy
opettaja silloin tällöin tökkäämässä.
Kellään ei ole kaveria eikä luokkatoveria samalla
luokalla olemassa, ja siihen pitäisi puuttua. Mutta tuntuu
olevan kyllä niin, kuten sanoitte, että poliittinen
rohkeus monessa kunnassa puuttuu siihen, että voitaisi
pistää kyläkouluja kiinni, vaikka niitä oppilaita
lähestulkoon kaikkia ajetaan sinne kouluun, mutta se halutaan
vain säilyttää väkisin.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän kyllä erittäin
kannatettavana ed. Satosen aloitetta maksimiluokkakokojen säätämisestä.
Mielestäni koulutuksellista tasa-arvoa on se, että jokaiselle
kykyjensä mukaan. Me olemme pieni kansakunta, ja meidän
kansainvälisessä kilpailussa pärjäämisemme
avainasia on koulutus. Sen tähden mielestäni meillä ei
ole varaa hukata yhtäkään yksilöä.
Heikomman yksilön pitää saada paras mahdollinen
opetus kykyjensä mukaan yhtä lailla kuin lahjakkaamman yksilön.
Meillä ei ole varaa hukata heitäkään.
Keskustelu päättyy.