Tero Rönni /sd(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja parantamiseksi
on viime aikoina esitetty monenlaisia keinoja. Viimeisenähän
Tiehallinto esitti meille, että otetaan nämä talvinopeudet
käyttöön koko maassa jo 1.10. lähtien.
Tässäkin konstissa, kuten muissakin viimeaikaisissa
nopeuksien laskuissa, on tapahtunut se, että aina mennään
niin kuin heikoimman lenkin ehdoilla. Rangaistaan koko porukkaa
siitä, että joku ei pysty noudattamaan ohjeita
taikka ei pysty toimimaan kuten muut. Silloin kaikki kärsivät
siitä töppöilystä.
Vain harvoin näitä toimia, mitä tehdään
liikenneturvallisuuden parantamiseksi, kohdistetaan määrättyihin
ryhmiin niin, että sieltä poimitaan ne todelliset
heikot lenkit pois ja osoitetaan, missä meillä vikoja
on. Tässä aloitteessa on nyt tällainen
yksi kohdennus siihen, että heikot lenkit otettaisiin liikenteestä pois
ja nimenomaan raskaasta liikenteestä, joka on meillä todella
sellaista liikennettä, missä vahinkojen sattuessa
tapahtuu todella ikäviä asioita, kuolemankolareita, ja
niitä voi sattua useitakin samalla kertaa, kun raskas auto
ajautuu joko ulos taikka joutuu kolariin.
Tällä hetkellä liikennevaliokunnassa
ja eduskunnassa on käsittelyssä hallituksen esitys
tieliikennelain muuttamisesta, jossa puututaan nimenomaan
kuljettajan terveyteen ja siihen liittyviin säännöksiin.
Ne ovat tarpeellisia, mutta eivät mielestäni riittäviä.
Esitänkin tässä aloitteessa, että kun
ihminen jää työkyvyttömyyseläkkeelle
tai täyttää 65 vuotta jääden
kansaneläkkeelle, häneltä poistettaisiin
ajokortista D- ja E-kirjaimet, jolloin hänelle vielä jäisi
kuorma-auton ajamiseen oikeuttava ajokortti, mutta ei linja-autoon
eikä yhdistelmään kohdistuvaa oikeutta.
Viime vuosina näitä onnettomuuksia on muutama
sattunut. Muun muassa viime kesänä Lahdessa 66-vuotias
papparainen ajoi pakettiauton kylkeen täydellä junioripelaajakuormalla,
jolloinka kyydissä oli varmaan viitisenkymmentä nuorta
nappulaa pelireissusta tulossa. Onneksi esteenä oli vain
pakettiauto, ettei ollut mikään tukkirekka, jolloinka
olisi käynyt siinä linja-autossa olevalle väelle
todella heikosti.
Toivoisin, että liikennevaliokunta tässä asiassa
päätyisi luonnolliseen ratkaisuun ja toteaisi, että voidaan
näin tehdä. Tässä myöskin
eräällä tavalla harmaata taloutta vastustetaan
ja estetään sen tulemista näille markkinoille.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan aloitteen
asia on ollut moneen otteeseen ja ilmeisesti varsin pitkään
esillä eri liikennevaliokunnissa ja niin myös
viime kaudella. Nyt myös tällä kaudella
asia on nostettu esiin parhaillaan käsittelyssä olevan
tieliikennelain pykälämuutoksen yhteydessä.
Siinä pykälämuutoksessahan puhutaan nimenomaan
kuljettajan terveydentilasta, ja tämä olisi sopinut
siihen samaan yhteyteen. Kannatan nimittäin lämpimästi
tätä edustajien Rönnin ja Wallinin tekemää aloitetta. Olisin
mieluusti itsekin allekirjoittanut sen, mutta en ollut tilaisuudessa
tehdä sitä.
Otin tämän asian kuitenkin liikennevaliokunnassa
esiin tämän tieliikennelain muutoksen yhteydessä,
ja virkamiesten vastaus oli, että nämä D-
ja E-kirjaimet täytyy säilyttää,
jotta tämmöinen henkilö voi tarvittaessa
liikuttaa linja-autoa, vaikka on syystä tai toisesta kykenemätön
täysipäiväisesti ajamaan sitä.
Myöhemmin kuulin, että kuorma-auton ajokortti
oikeuttaa tällaiseen liikuttamiseen, eli sekään
vastaus ei ilmeisesti ollut sitten ihan perusteltu.
Täytyy sanoa, että ihmeellistä on,
jos meillä on terveitä kuljettajia, niin miksi
meidän on näitä eläkekuljettajia
pidettävä vielä tässä remmissä mukana,
ja ihmeellistä erityisesti sen takia, että eduskunta
on viitannut tähän asiaan moneen otteeseen. Muun
muassa liikenneministeri Heinonen aikoinaan suhtautui muutokseen
myönteisesti. Nyt on mukava kertoa, että juuri
hetki sitten tapasimme liikenneministeri Leena Luhtasen ja hän
sai tämän viestin ed. Wallinilta ja otti erittäin myönteisen
kannan tähän asiaan, joten toivottavasti tämän
aloitteen kautta ja ministerin antaman myönteisen palautteen
kautta tämä eduskunta saa tämän
asian järjestykseen.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhu tarkensikin asiaa niin, että kuorma-auton
ajokortilla on mahdollista ajaa linja-autoa sekä yhdistelmäajoneuvoa
tyhjänä. Kun kummatkin ovat tyhjänä,
nimenomaan että siellä ei ole tavaraa eikä ihmisiä kyydissä,
niin pystytään siirtämään.
Myöskin Linja-autoliitto on suhtautunut erittäin
positiivisesti tähän aloitteeseen sillä tavalla,
että heidänkin mielestään tällaiset
turvallisuusriskit tulee poimia tieltä pois ja saada yrittäjät
myöskin sille oikealle tasolle ja heidän imagonsa
kuntoon, että eivät joudu tällaisen ikävän otsikoinnin
kohteeksi.
Keskustelu päättyy.