Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä laissa on sen
verran uusia avauksia kuluttajasuojan laajentamisen osalta viestimarkkinakäytäntöihin,
että tämä on paikallaan muutamalla sanalla
esitelläkin ykköskäsittelyssä.
Lakia muutetaan nyt sillä tavoin, että se ottaa
paremmin huomioon kuluttajan oikeudet ennen muuta viestintäpalvelua
koskevan sopimuksen osapuolena. Lakiin tehtävien muutosten
tavoitteenahan on parantaa kuluttajan asemaa ennen muuta viestintäpalvelun
käyttöä koskevan sopimuksen osapuolena.
Liikenne- ja viestintävaliokunta omassa mietinnössään
pitää hyvänä esityksen tavoitetta
lisätä kuluttajan luottamusta viestintäpalveluiden tarjontaan
sopimalla selkeästi taloudellisesta vastuunjaosta uudenlaisissa
väärinkäytöstilanteissa. Ehdotuksen
tarkoituksena on parantaa kuluttajan asemaa ja tehdyillä muutoksilla
selkeyttää oikeustilaa palvelun virhe- ja viivästystilanteissa,
jotka ovat kuluttajan oikeusaseman kannalta keskeisimpiä sopimusoikeudellisia
kysymyksiä. Samalla myöskin pyritään
saattamaan sääntely uuden tietoyhteiskuntakehityksen
markkinatilannetta vastaavalle tasolle.
Voidaan varmasti sanoa, että koko tietoyhteiskuntakehityksen
turvaamisen ja kehityksen kannalta on kuluttajien luottamus aivan
avainasioita. Sen takia tämän lain säätäminen
on katsottu hyvin tarpeelliseksi valiokunnan piirissä.
Kuluttajan pitää voida luottaa palveluiden toimivuuteen
ja saada sopijaosapuolena reilua kohtelua toiselta osapuolelta,
siis teleoperaattoreilta. Erittäin tärkeää tämä luottamus
on uusien palveluiden käyttöönotolle
ja yleistymiselle. Ellei se luottamus niissä toimi, on
aivan selvää, että ne eivät
myöskään yleisty ja niitä palveluja
ei oteta käyttöön.
Se, mikä tässä nyt on olennaista
ja uutta ja mielenkiintoista, on sitten vahingonkorvausmenettely,
joka koskee siis telepalveluita. Virhetilanteessa hinnanalennus
on hyvitys asiakkaalle saamatta jääneestä palvelusta.
Yleisen sopimusoikeudellisen periaatteen mukaisesti saamatta jääneestä palvelusta
ei tarvitse maksaa. Vakiohyvityshän on taas lainsäädännöllinen
termi, jolla tarkoitetaan vakioitua hinnanalennusta silloin, kun
kyse on palvelun keskeytymisestä, kun esimerkiksi laajakaistayhteys
on vaikka viikon poikki. Silloin se, totta kai, tarkoittaa sitä,
että tässä tapauksessa kuluttaja voi
hakea tästä korvausta. Tavallaan nämä vahingonkorvauspykälät on
sillä tavalla kummankin osapuolen kannalta tehty tilannetta
helpottamaan, että hinnanalennus on näissä keskeytystilanteissa
vakioitu tietyksi, aina saman suuruiseksi hyvitykseksi.
Hinnanalennus ja vakioitu hinnanalennus eli vakiohyvitys eivät
ole siis korvausta palvelussa ilmenneestä virheestä,
vaan hyvitys asiakkaalle saamatta jääneestä palvelusta.
Tämä on hyvin tärkeä asia: saamatta
jääneestä palvelusta. Tämä koskee
myös sitä, että operaattori on luvannut vaikkapa,
että laajakaista-asennus tehdään kolmen
päivän kuluessa, ja sitä ei kuulu, menee viikko
tai kaksi. Tässä tapauksessa kuluttajalla on oikeus
hyvitykseen, ja mikä tärkeintä — ja
siitä haluttiin kirjoittaa mietintöön
myöskin asiaa selkeyttävä ja tulkintaa
selkeyttävä mietinnön aika tukevakin
osio — vakiohyvitys ei koske laitevikoja. Eli on hyvin
tärkeätä huomata se, että jos
itse kotikoneessa tai kännykässä on laitevikoja,
joiden vuoksi palvelu ei sitten toimi, sitä ei saada, niin
siinä tapauksessa kuluttaja ei ole oikeutettu tämän
lain perusteella hakemaan korvausta, vaan sitten on normaali kuluttajansuojalainsäädäntö,
jonka perusteella hän hakee sitten mahdollisesti laitteen
valmistajalta tai sen myyjältä korvausta.
Sitten näistä viivästystilanteista
on hyvä vielä tässä yhteydessä mainita
se, että teleyrityksen vahingonkorvausvastuu viivästystilanteissa
perustuu ehdotuksen mukaan niin sanottuun kontrollivastuuseen. Eli
korvausvelvollisuutta ei synny, jos viivästys aiheutuu
sellaisesta teleyrityksen vaikutuspiirin ulkopuolella olevasta seikasta, jota
teleyritys ei ole kyennyt ottamaan ennakolta lukuun, jonka seurauksia
se ei myöskään ole voinut välttää tai
voittaa. Tarkoittaa sitä, että jos vaikkapa joku
tukiasema on ukkosmyrskyn jälkeen kaatunut, niin teleyritys
ei ole siitä vastuussa, vaan tukiasemaa ylläpitävä,
jakelutekniikasta vastaava yritys.
Eli viivästyksestä aiheutuneesta välillisestä vahingosta
teleyritys vastaa, jos viivästys tai vahinko on aiheutunut
huolimattomuudesta teleyrityksen puolella. Toiminnan tuottamuksellisuutta
täytyy arvioida samalla tavoin kuin suomalaisessa oikeusjärjestelmässä sitä arvioidaan
muutoinkin,
eli käyttäjällä on oikeus korvaukseen
vahingosta, jonka hän kärsii viestintäpalvelussa
olevan virheen vuoksi, ja oikeus tähän korvaukseen
syntyy vain, jos palvelussa olevasta virheestä on aiheutunut
jotain korvattavaa ja toteen näytettyä vahinkoa
käyttäjälle. Käyttäjällähän
on aina todistustaakka siitä, että korvattavaa
vahinkoa on syntynyt. Välillisestä vahingosta
teleyritys vastaa kuitenkin vain, jos virhe tai vahinko on aiheutunut
huolimattomuudesta teleyrityksen puolella. Välillinen vahinkohan yleensä tarkoittaa
sitä, että joku asia, jonka kuluttaja on halunnut
toteuttaa, jää toteuttamatta sen takia, että se
palvelu ei juuri siinä tilanteessa sitten toimi.
Mielelläni olisin osoittanut kiitoksen sanat erityisesti
ed. Vistbackalle tässä yhteydessä. (Ed.
Pulliainen: Välitetään!) — Välitetään,
ja meneväthän ne pöytäkirjaan. — Tämä erityisesti
sen takia, minkä ed. Pulliainen myöskin paikalla
olleena tietää, että ed. Vistbacka nosti
tämän mietinnön kannalta oikeastaan erittäin
merkittävän kysymyksen vielä käsittelyn
loppuvaiheessa esiin elikkä 1.4. voimaan tulleen kytkykauppatilanteen,
jonka tavallaan hallitus oli omassa esityksessään
unohtanut täysin. On aivan selvää, että tätä korvauskysymystä täytyy analysoida
myöskin tämän kannalta, ja aivan loppuvaiheessa
sitten valiokunta avasi tätä kysymystä,
ja oli erittäin tärkeä asia, että näin
tehtiin.
Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen,
että kytkykaupassa teleyrityksen sopimussuoritukseen kuuluu
viestintäpalvelun lisäksi myöskin päätelaite
ja kuten muussakin elinkeinotoiminnassa teleyritys vastaa näissäkin
tapauksissa koko sopimussuorituksensa moitteettomuudesta ja toimivuudesta,
eli normaalia osamaksukauppaa aivan samalla tavalla kuin jos vaikkapa
televisio ostetaan sitten osamaksulla tai joku muu eli laitteen
hallinta toteutuu. Omistushan siirtyy vasta sitten, kun on laite
maksettu. Kyseessä on palvelun ja tavaran yhteistoimitus,
jossa hyödykkeiden toimittaja vastaa kuluttajansuojalain
perusperiaatteiden mukaan koko toimituksen asianmukaisuudesta. Mutta
valiokunta korostaa sitä, että kuten muissakin
vastaavissa tilanteissa, teleyritys ei tietenkään
vastaa sellaisesta vahingosta, joka on aiheutunut käyttäjän
omasta puutteellisesta toiminnasta.
Virheen oikaisua koskeva uusi säännös
ja kuluttajansuojalain 5 § soveltuvat erityisen hyvin juuri
kytkykauppasopimuksiin, jos suorituksen virhe johtuu päätelaitteen
puutteellisuuksista. Sehän ei ole tällöin
tämän lain piirissä. Päätelaitteen
ongelmat eivät ole tämän lain piirissä,
vaan päätelaitteen ongelmat hoidetaan sen sopimuksen
mukaisella tavalla, eli tässä tapauksessa kuluttaja
vie sen operaattorille ja operaattori sopii sen sitten päätelaitevalmistajan
kanssa. Teleyrityksellä on niin sanottu takautumisoikeus,
joka kohdistuu sen sopimuskumppaneihin eli tässä tapauksessa
esimerkiksi päätelaitteen valmistajaan ja toimittajaan
ym. teleyrityksen sopimuskumppaniin.
Puhemies! Valiokunta pyysi ja sai lausunnon talousvaliokunnalta,
joka erityisesti pohti virheen oikaisukysymystä ja sitten
tätä korvauspuolta. Talousvaliokunnan lausunnon
perusteella tänne lisättiin sitten uusi 67 e §,
joka tarkoittaa käytännössä sitä,
että teleyritys ei ole velvollinen oikaisemaan virhettä,
siis kuluttajareklamaatiota, jos siitä aiheutuu teleyritykselle
kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Vaikka käyttäjä ei
vaatisi virheen korjaamista tai suorituksen uusimista, teleyritys
saa omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun,
jos se käyttäjän ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu
sen tekemään. Tämä on tavallaan
nyt tässä uutta verrattuna hallituksen esitykseen.
Eli teleoperaattorilla on mahdollisuus omalla kustannuksellaan suorittaa
tällainen oikaisu, jos se käyttäjän
ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu
sen tekemään.
Käyttäjä saa kieltäytyä kuitenkin
virheen oikaisusta, jos siitä aiheutuu hänelle
olennaista haittaa tai vaaraa tai käyttäjälle
aiheutuvat kustannukset jäävät korvaamatta
tai jos kieltäytymiseen on joku muu erityinen syy. Totta
kai tässä on paljon keskusteltu siitä,
että tästä ei saa myöskään
tulla kuluttajalle mikään sellainen rahastusautomaatti,
että kaiken aikaa on ongelmia ja haetaan sitten sitä korvausta.
Sen takia tämäkin mahdollisuus operaattorille
oikaista se virhe on hyvin tärkeä.
Lopuksi, puhemies, vielä totean sen, että tämä ehdotuksen
mukainen vakiokorvaus on vähintään 15
euroa kultakin alkavalta viivästysviikolta, kuitenkin enintään
120 euroa. Tästä 15 eurosta keskusteltiin, mihin
se perustuu. Lähtökohtana ovat lähinnä ne
kustannukset, joita kuluttajalle sitten reklamaatiosta ja sen ongelman
selvittämisestä syntyy. Täytyy soitella
ja syntyy viivästystä ja ehkä täytyy
käyttää bussia, taksia ja ties mitä.
Katsottiin, että tämä on sitten sopiva
summa siihen, vaikka tämä ei olekaan esimerkiksi sähkömarkkinalain
mukainen korvausperiaate, jossa korvataan esimerkiksi muutaman kuukauden
perusmaksu. Nythän perusmaksut tässä tapauksessa
saattavat olla alle euron suuruisia per kuukausi, ja vertailukelpoisuutta
ei sähkömarkkinalaista ja -markkinoista löydy
tähän, vaikka muutoin lain valmistelussa sitä on
jonkunlaisena esimerkkinä pidettykin.
Puhemies! Tässä tämän lakiesityksen
mietinnön esittely. Liikenne- ja viestintävaliokunta
käsitteli tämän perusteellisesti, sai
todellakin talousvaliokunnalta vielä lausunnon ja teki
tarvittavat muutokset, ja mietintö on yksimielinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan kunnianarvoisa puheenjohtaja
selosti varsin perusteellisesti tätä mietintöä ja
sitä, mitenkä vaikeaksi tämä tilanne
on nyt viime aikoina muodostunut. Meidän on lähdettävä siitä, että kilpailu
alalla teleoperaattoreitten kesken on kova, laitekehittelyä harjoitetaan
ja ollaan kauhean optimistisia siitä, että markkinat
ovat todella niitten uusien laitteitten ja uusien palvelujen tarpeessa,
ja sitten kun kaikki ei menekään ihan sillä tavalla
kuin on suunniteltu, niin kehitellään tällaisia
kytkykauppa- ja muita järjestelyitä, ja sitten
siinä käy sillä tavalla, että teleoperaattoreilla
on erinomaisen hyvä mielikuvitus.
Se mielikuvitus sitten intouttaa tarjoamaan toinen toistaan
parempia tarjouksia, ja sitten se oma organisaatio ei enää pysykään
mukana, ja sillä tavalla tullaan luvanneeksi liikoja, elikkä palvelu
ei enää sitten olekaan sitä, mitä on
tullut lehtien palstoilla ja televisioruuduissa jnp. tarjottua.
Ja yllätys, yllätys, tästä seuraa
se, että sitten tarvitaankin eduskuntaa apuun luomaan uusia pelisääntöjä,
ja vauhti on sen verran hurjaa, ettei pysy Viestintävirasto
eikä pysy liikenne- ja viestintäministeriö pelissä mukana,
ja sitten esitykset tulevat keskentekoisina tänne eduskuntaan,
ja niitä jälleen sitten liikenne- ja viestintävaliokunta
täydentää.
Tässä nyt oikein hyvin nähdään
yksi asia, ja se asia on se, kuinka yksittäisellä kansanedustajalla,
niin kuin tässä tapauksessa ed. Vistbackan nokkeluudella
ja ajan tasalla pysymisellä, on merkitys ja hän
pystyy vaikuttamaan siihen, mitä eduskunnan isoon saliin
päätettäväksi tulee. Hyvä,
että näin on tapahtunut.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri näin, niin kuin ed. Pulliainen
kuvaa, telemarkkinain kehitys on aika kiivasta tällä hetkellä,
ja koko siirtyminen analogisesta digitaaliseen viestintäteknologiaan
tarkoittaa tietysti sitä, että kaiken aikaa tulee
uusia palveluita, tulee erilaisia uusia päätelaitteita,
jakeluteitä, ja tietysti tietoyhteiskuntapolitiikan tavoitteena
on myös se, että uusia palveluita myöskin
käytetään.
Mutta tämäkin osoittaa sen, että koko
tämä kuluttajakysymys vasta nyt tavallaan tulee
tämän lain myötä ensimmäistä kertaa
vakavaan pohdintaan. Tässäkin yhteydessä varmasti
voidaan sanoa näin, niin kuin kaikkien muidenkin viestintämarkkinalain
uudistamisten yhteydessä tällä kaudella,
että todennäköisesti me teemme nyt jo valmistuessaan
hieman vanhentunutta lainsäädäntöä,
koska tiedetään jo, että tuossa oven
takana on taas odottamassa koko joukko tällaisia uusia
henkilökohtaisia päätelaitteita. Mobiilitelevisio
on todellisuutta hyvin pian. Internet-televisio on todellisuutta
hyvin pian.
Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että markkinoille tulee
tavattoman paljon uusia toimijoita. Olen aika vakuuttunut siitä,
että tämä laki ei tunnista niitä kaikkia
palveluita ja kaikkia niitä uusia teknologioita, joiden äärellä kuluttajaparka
tulee tässä olemaan. Tässä juuri
se kysymys sitten onkin, että ennen muuta liikenne- ja
viestintäministeriöllä ja Viestintävirastolla
on tavattoman suuri haaste yrittää tunnistaa tämä kehitys
tuleviksi vuosiksi niin, että regulaation taso on oikea,
siis ei myöskään liikaa regulaatiota,
ei sitäkään pidä olla, vaan
niin että se määrä on oikea
ja toisaalta sisällöltään sellainen,
joka mahdollisimman hyvin tunnistaa ne edessä olevat haasteet
kaikkien eri toimijoiden kannalta, niin palvelujen tarjoajien, päätelaitevalmistajien
kuin sisältöpalvelutuottajien kannalta ja sitten
totta kai viime kädessä käyttäjien
ja kuluttajien.
Yleiskeskustelu päättyy.