Jacob Söderman /sd:
Herr talman, arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä hallituksen
esitys, jossa ehdotetaan tuomareiden nimittämisestä annettua
lakia muutettavaksi siten, että lakiin lisätään
säännökset Suomen kansallisten ehdokkaiden
nimeämistä kansainvälisten tuomioistuinten ja
Euroopan unionin tuomioistuimen tuomarin ja jäsenen tehtäviin.
Tämä itse esitys on hyvin aiheellinen ja pääosin
erittäin myönteinen. Näitä tuomioistuimiahan,
jonne Suomi voi nimetä jäseniä, on hyvinkin
merkittäviä: Euroopan unionin tuomioistuin, Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin, kansainvälinen merioikeustuomioistuin
ja lukuisia kansainvälisiä rikostuomioistuimia
ja välitystuomioistuimia, joissa tehdään
tärkeitä päätöksiä.
Tällä hetkellä nimittäminen
näihin tehtäviin on ollut välillä melko
salamyhkäistä ja säätelemätöntä;
pääosin tosin on saatu nimitettyä hyviä edustajia
näihin tehtäviin.
Tässä laissa nyt oikeastaan tulee kolme vaihetta.
Yksi on se, että avoimiin tehtäviin voidaan ilmoittautua,
mikä on tietysti olennaista, niin että nämä ehdokkaat
punnitaan erillisessä asiantuntijaneuvottelukunnassa, ja
sitten valtioneuvoston yleisistunto on se elin, joka lopulta nimeää nämä ehdokkaat
näihin tärkeisiin virkoihin.
Tässä ed. Rönnin lakialoitteessa
kiinnitettiin siihen huomiota, että asiantuntijaneuvottelukunnasta
jostain syystä oli unohdettu eräs oikeudenkäyntiprosessin
tärkeä osapuoli eli syyttäjät.
Nyt voimme iloksemme todeta, että lakivaliokunta ehdottaa,
että valtakunnansyyttäjä voisi nimetä tähän
neuvottelukuntaan oman edustajansa, ja sitä perustellaan
ihan oikealla tavalla. Ehkä tässä suluissa
voidaan mainita, että tällä hetkellä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimessa on jäsen, jonka pääosa
urasta on tapahtunut syyttäjänä, niin
että tämä on hyvin myönteinen
ehdotus.
Lakialoitteen toista ehdotusta eli sitä, että nimeävänä viranomaisena
olisi meidän perustuslakimme 102 §:n
mukaisesti tasavallan presidentti, sitä valiokunta ei ole
hyväksynyt vedoten siihen, että nimenomaan kyseessä on
Euroopan unionin tuomioistuimen jäsen ja kun se on EU-asia, se
kuuluu valtioneuvostolle. No, se on selvä, että valtioneuvoston
yleisistunto on sinänsä hyvä nimitysfoorumi,
koska siinä on monta eri puoluetta edustettuna, jolloin
tämmöistä selvää poliittista
pelaamista nyt tuskin siinä voi tapahtua. Mutta nähdäkseni
Suomen asia on kyllä se, että jos Suomi haluaa,
niin miksei tasavallan presidentti olisi voinut nimittää tuomareita,
jotka on katsottu tuomaripiireissä tämmöisenä puolueettomuuden
takeena. Mutta kyllä kai se tälläkin
tavalla on esityksessä selvä parannus.
Arvoisa puhemies! Olisin todennut, että viime kyselytunnilla
ministeri Brax puhui hyvin myönteisesti syyttäjälaitoksesta
ja syyttäjistä, mikä on hyvä asia.
Tämä esitys vaan osoittaa, että oikeusministeriön
johdolla on tapa unohtaa syyttäjät. Minusta on
hyvin tärkeätä nyt oivaltaa se, että suomalaisessa
oikeusprosessissa syyttäjälaitos on hyvin ratkaisevassa
vaiheessa ja asemassa siinä, käydäänkö prosessi
joutuisasti ja asiallisesti ja hyvin. Ne ovat eräänlaisia
pelintekijöitä, että tämä ministeri
Braxin toteamus syyttäjän merkityksestä on
myönteinen, ja minä toivon, että se myös
näkyy ensi vuoden talousarvioesityksessä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä laista tuomareiden
nimittämisestä täytyy sanoa ensimmäisenä kiitokset
siitä, että erinomaisen pohjan tähän
on laatinut ed. Söderman, joka äsken esitteli
minusta hyvin tätä lakia. Lisäksi täytyy
myöskin lakivaliokuntaa kiittää siitä,
että opposition edustajan ensimmäisenä allekirjoittama lakialoite
on mennyt edes 50-prosenttisesti läpi; tässä on
varmaan merkittävä suoritus. Aika harvoin näitä lakialoitteita
täällä yleensä lävitse
menee, ja ymmärrän kyllä hyvin tämän
toisen puolikkaan tästä presidentin nimittämisestä,
vaikkakin täytyy kunniaksi todeta, että presidentin kanslia
oli tätä puoltanut. Kuinka monella on lakialoitteessaan
presidentin kanslian puolto, sitä voidaan miettiä.
Lisäksi tähän voisi ehkä sanoa,
että tässä kyseessä on tätä kahden
lautasen peliä varmasti myöskin osaltaan, ja tätä mietitään,
mikä on se arvovaltakysymys ja kenelle se nimittäminen kuuluu.
Se täytyy sanoa tähän syyttäjien
osuuteen, että kun tässä toistakymmentä vuotta
lakivaliokunnassa on istunut, on huomannut, että nykyaikana
ja viime vuosina selkeästi kyllä syyttäjien
asema on vahvistunut. Ehkä tässä myöskin lähennytään
sitä tilannetta, jossa syyttäjät ovat entistä keskeisemmässä osassa
myöskin tässä koko rikosprosessissa meillä,
kuten aika monessa Euroopan maassa. Toki täytyy myöskin
sanoa, että jonkun verran on saatu sinne syyttäjäpuolelle
lisäresurssia, mutta kyllä sinne vaan vaaditaan,
koska jos oleellisesti sitä tehtäväkenttää ruvetaan
laajentamaan, niin resurssit eivät kyllä tällä hetkellä riitä.
Mutta ammattitaitoa siellä tuntuu olevan ja erittäin
pätevöitynyttä ja hyvää väkeä,
niin että minä uskon, että tämäkin asia
hoituu siellä puolella ammattitaitoisesti.
Keskustelu päättyi.