Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietintö MmVM 12/2010 vp hallituksen esityksestä HE
266/2009 vp. (Ed. Rajamäki: Joo, me tiedetään!) — Sen
takia tämä näin, ed. Rajamäki,
että ne, jotka lukevat sitä vain netistä,
tietävät, mistä on kysymys. — Joka
tapauksessa tämä on hallituksen esitys laeiksi
metsälain ja rikoslain 48 a luvun 3 §:n
muuttamisesta.
Kun metsälakeja vuonna 1997 säädettiin,
kaksi valiokuntaa oli vahvasti mukana: tietysti maa- ja metsätalousvaliokunta,
mutta myös ympäristövaliokunta. Samaan
aikaan myös luonnonsuojelulakia säädettiin,
ja sitten nämä valiokunnat tietysti vastasivat
omista laeistaan mietintövaliokuntina, mutta lausunnonantajavaliokuntana
antoivat aina lausunnot niin, että maa- ja metsätalousvaliokunta
antoi luonnonsuojelulaista ja vastaavasti sitten ympäristövaliokunta
metsälaista. Se oli hyvää käytäntöä.
Metsälakien uudistamisesta on paljon puhuttu ja sitä kovasti
odotettu nimenomaan niin, että päästäisiin
sellaisesta pakkopaidasta, joka on ollut ikään
kuin tehokkuusajattelun siivittämänä, virheellisesti
tosin, että päätehakkuut olisivat aina
se loppu ja että puupelto olisi käytäntö,
joka olisi kaikkein tehokkain myös taloudellisesti. Siis
näin ei ole.
Toisaalta viime vuosina on myöskin biodiversiteetin
tunnistaminen ja tunnustaminen saanut enemmän kannatusta
myös metsänomistajien taholta. Yhä useammat
metsänomistajat asuvat kaupungeissa. He ovat pienomistajia.
Metsät ovat pirstoutuneet omistuksen suhteen, ja nämä omistajat
haluavat säilyttää metsässä mahdollisimman
pitkälti luonnon monimuotoisuutta ja hoitaa luonnonmukaisesti
metsiään.
Nykykäytäntö on virkamiestyyppinen,
pakottava, uhkaava, ja siinä on ollut myös uhkaus
siitä, että jos ei metsälakia noudata
kirjaimen mukaan tai niin kuin sitä on tulkittu virkamiestyönä, niin
edessä on raastuvan ovi. Nykykäytäntö on johtanut
siihen, että metsät muistuttavat puupeltoa. Puun
tuotos vaihtelee. Puun laatu on usein huonoa, ja tämä on
todettu esimerkiksi huonekalujen valmistuksessa, puusepänteollisuudessa. Monimuotoisuus
on heikko, mikä on mielestäni suuri ongelma, monikäyttöarvo
samoin, mikä on samoin ongelma. Ruhjovat hakkuut ja kurjuudet ovat
tälle käytännölle ominaisia.
Korkeat uudistamistaimikon hoito- ja ensiharvennuskustannukset liittyvät
nykykäytäntöön.
Luonnonmukainen hoito puolestaan on sitä, että puusto
on erirakenteista, alikasvustoa on runsaasti, puun tuotos on korkea
ja laatu tasaista. Lisäksi puun laatu on hyvää myös
puusepänteollisuutta ajatellen. Monimuotoisuusarvo on korkealla,
samoin monikäyttöarvo. Tässä korjuu
varoo alikasvillisuutta ja alikasvosta hyödynnetään.
Hakkuu on kalliimpaa, mutta muut kustannukset ovat pieniä.
Arvoisa puhemies! Tässä hiukan siteerasin, minkä totean,
Hyvä metsänhoito -kirjaa, joka on Erkki Lähteen,
Olavi Laihon ja Yrjö Norokorven ja jonka on toimittanut
Hannu Hyvönen. Tämä on Ekometsätalouden
Liiton kustantama.
Tähän mietintöön, puhemies:
Myös Ekometsätalouden Liitto on ollut siellä kuultavana,
samoin Luonnonsuojeluliitto, WWF Finland, Joensuun yliopistosta
asiantuntijoita jne. Tästä huolimatta ei ilmeisestikään
ole sitten löytynyt valiokunnassa perusteita muuttaa hallituksen
esitystä niin, että se olisi selvemmin, konkreettisemmin ja
yksiselitteisemmin todennut metsänomistajan vapauden valita
myös luonnonmukainen hoito, joka ei siis ole myöskään
taloudellisten, kansallisten etujen, tuottoetujen näkökulmasta
huonompi kuin nykykäytäntö.
Tämän näen hallituksen esityksen
heikkoutena ja samalla toivon todellakin, että eduskuntaan tulisi
sen tyyppinen metsälainsäädännön
kokonaisuudistus, jossa myös tämä monin
tutkimuksin hyvin tärkeällä, hyvin vakaalla
tavalla ja tehokkaastikin hyväksi metsänhoidon
tavaksi todettu luonnonmukainen metsänhoito tulisi Suomessa
yhä enemmän käytännöksi.
Se vaatisi varmasti selkeämpää lainsäädäntöä,
että näin sitten tapahtuu.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Takalan metsäkeskustelusta aikoinaan tehtiin
ihan oikeita johtopäätöksiä,
että tällaista Kollaan taistelutannerta ei tavoitella
eli liian rajua maankäyttöä ja avohakkuuta.
Mutta toisaalta kyllä minä kymi-läisenä ja
itäsuomalaisena kantaisin enemmän huolta siitä,
mikä on se todellinen ongelma: metsien uudistamisen, ensiharvennusten
laiminlyönti vaikuttaa puuhuoltoon ja koko meidän
metsätalouden, metsäteollisuuden toimintaedellytyksiin.
1990-luvun puolessa välissä metsälakikomiteassa
metsien uudistamista, uutta puustoa, merkitsevän taimiston
määräaika jäi liian pitkäksi,
viideksi vuodeksi. Tällä esityksellä hallitus
tulee nyt myös puuhuollon turvaavalla tavalla mukaan lyhentämällä sitä määräaikaa
kolmeen vuoteen. Se on tässä suhteessa erittäin
tärkeätä.
Hallituspuolueiden tämmöinen ilmeisesti voimakkaampi
MTK-siipi yritti viime hetkellä mitätöidä itse
asiassa ehdotettujen valtuussäännösten vaikutuksen
sillä tavalla, että olisi edellytetty, että sellaisia
muutoksia ei tule, jotka muuttavat metsän hoitoa ja käyttöä.
Totta kai tällä oli tarkoitus muuttaa jossain
määrin yli miljoonan hehtaarin ensiharvennusten
laiminlyötyä metsäalaa ja turvata puuhuoltoa
ja meidän metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä.
Kovan väännön jälkeen saatiin
sitten tähän kirjaus "tässä laissa
tarkoitettua metsänhoitoa ja käyttöä",
niin että edes nyt toivon mukaan tästä jotain
myönteistä Suomen taloudelle ja myöskin
aluekehitykselle ja Itä-Suomelle syntyisi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jokamiehenoikeus on tärkeä asia,
joka liittyy metsäluontoon. Nykyiset metsälait
toteavat ja luettelevat nuo erityisen herkät biotyypit
ja niiden suojelutarpeen. Kuitenkaan käytännössä nykymetsänhoito
ja metsän hakkuut eivät niitä kunnolla suojele,
se on todettu myös tutkimuksissa.
Tämä erirakenteinen kasvatus, johon viittaisin
edellisessä puheenvuorossani, olisi kuitenkin se, joka
pitäisi valita mahdollisimman usein. Etenkin silloin, kun
se halutaan valita, siihen pitäisi tietysti olla vapaat
valinnan mahdollisuudet. Eli samanaikaisesti kun suoritetaan puun korjuuta,
voidaan suorittaa myös istutustoimenpiteitä.
Ed. Rajamäki viittasi hallituksen esityksen mietintöön,
jossa todellakin todetaan tämä kolmen vuoden aika,
jonka kuluttua uudistushakkuun loppumisesta pitäisi viimeistään
ryhtyä toimenpiteisiin taimikon perustamisessa. Mutta kaiken
kaikkiaan tämä lause viittaa enemmänkin niihin
avohakkuutoimenpiteisiin. Mutta tuo erirakenteinen kasvatus olisi
varmasti se nykyajan tutkimuksen viitoittama tapa tuottaa puuta,
johonka ed. Kangaskin viittasi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Suomi on maa, joka noudattaa periaatetta,
että kun puu kaadetaan, sinne istutetaan taimi tilalle.
Sitä ilosanomaa on Suomi vienyt tuonne Venäjän puolellekin.
Kun käytiin siellä maa- ja metsätalousvaliokuntana,
niin kun suomalaiset firmat sieltä ostavat puuta, on sama
menetelmä, että kun puu kaadetaan, niin siellä istutetaan
puu tilalle niiltä osin, missä suomalaiset firmat
hakkaavat, niin että tämmöistä,
sanoisiko, opetusta ja tukiopetusta viedään muuallekin.
Keskustelu päättyi.