14) Hallituksen esitys laiksi kalastuslain muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kävimme jo viime viikolla
keskustelua norpan ja kuuttien suojelusta, mutta tähän
on vielä hyvä palata, koska se on niin tärkeä asia.
Se on tärkeä asia minulle henkilökohtaisesti,
mutta se on tärkeä asia myös Suomelle
ja kaikille tämän maan tahoille.
Nyt käsittelyssä olevan lain tavoitteena on suojella
ja vahvistaa norppakantaa ja turvata erityissuojelu kevään
kuuteille. Tämä laki mahdollistaa asetuksen käyttöönoton
verkkokalastuskiellon osalta huhtikuun alusta kesäkuun
loppuun. Tämä ajanjakso on kriittistä aikaa
kuuteille, jolloin ne ovat vielä pieniä ja avuttomia
ja jolloin ne liikkuvat jopa 150 neliökilometrin alueella
ja 15 kilometriä päivässä. On
luonnollista, että kuutit hakeutuvat sinne, missä on
kalaa ja ravintoa, minkä takia verkot ovat erittäin
vaarallisia kuuteille, koska ne jäävät
niihin helposti kiinni ja menehtyvät verkkoihin.
Saimaannorppa on todettu kansainvälisen ja kansallisen
luokituksen mukaisesti äärimmäisen uhanalaiseksi
lajiksi. Tämä tarkoittaa, että lajiin kohdistuu äärimmäisen
suuri, välitön uhka hävitä kokonaan
luonnosta. Saimaannorpalle on tehty myös suojelustrategia
vuosille 2009—2011, jonka tavoitteena on kasvattaa norppakantaa vuoteen
2020 mennessä vähintään 400
yksilöön. Tavoite meillä kaikilla on
varmasti yhteinen. Nyt on kuitenkin kyse siitä, miten me
tähän tavoitteeseen pääsemme.
Tässä meillä on erilaisia näkemyksiä.
Lakiesityksessä ja mietinnössä tuetaan
nykyistä, vapaaehtoisuuteen perustuvaa sopimusmenettelyä.
Tiedän, että Metsähallitus on ProAgrian
kanssa tehnyt ansiokasta työtä vapaaehtoisten
sopimusten saamiseksi kalastusosakaskuntien kanssa. Ilmapiiri saimaannorpalle
on myönteisempi kuin aikaisemmin. Sopimuksien tekemiseen
on käytetty runsaasti aikaa, ja ne on tehty usein myös
juristien avustuksella.
Nyt tilanne vapaaehtoisuuden osalta on kuitenkin vähän
toisenlainen. Hallituksen esityksessä ja mietinnössä todetaan,
että kaikki nyt voimassa olevat sopimukset tullaan irtisanomaan
ja ne on neuvoteltava uudestaan. Näitä sopimuksia on
noin 250. Tämän lisäksi on uusia neuvoteltavia
osakaskuntia sekä niitä, joilla ei ole toimivaa hallitusta,
jonka kanssa neuvottelisi. Uuden tilanteen takia neuvotteluja ja
sopimuksia ei enää tee Metsähallitus
vaan Etelä-Savon ely.
Uusien sopimuksien tekemiseen käytettävä aika
on maaliskuun loppuun 2011 asti. Aikataulu on asiantuntijoiden mielestä liian
tiukka. Tiukan aikataulun lisäksi haasteena neuvotteluille on,
että sopimusten sisältö tulee muuttumaan. Tulevaisuudessa
sopimukset tehdään viideksi vuodeksi kerrallaan
ja niihin on sidottu niin sanottu sanktiopykälä.
Mikä on sanktion sisältö ja taso, on
ainakin minulle epäselvä. Sopimusneuvottelut eivät
ole samansisältöisiä kuin aikaisemmin,
minkä takia ne vaativat uuden oman aikansa eivätkä ne
ole itsestäänselvyyksiä. Kannatan sanktioita,
mutta arvioin, että sanktion tuleminen vapaaehtoisten sopimuksien
osaksi ei miellytä kaikkia osakaskuntia, minkä takia
ne joko vaativat lisää aikaa tai osakaskunnat
saattavat kieltäytyä sopimuksista.
Mielestäni hallituksen esitys perustuu näennäiseen
vapaaehtoisuuteen. Aivan kuten mietinnössäkin
todetaan epäsuorasti, jos et suostu vapaaehtoisuudella,
niin asetuksella sinut pakotetaan. Asian ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä kysyin, mitä tapahtuu, jos osakaskunta
ei suostu vapaaehtoisesti tekemään sopimusta ja
jos lain määrittämä aika maaliskuun
loppuun ei riitä sopimusten tekemiseen. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja vastasi, että jos osakaskunnat eivät
suostu vapaaehtoiseen sopimiseen, niin verkkokalastuskielto tullaan
tekemään asetuksen avulla. Tämän
lisäksi ne osakaskunnat, joilla ei ole toimivaa hallitusta,
tullaan myös asettamaan verkkokalastuskieltoon asetuksen avulla,
ja jos lain määrittämä aika
sopimusten tekemiseen ei riitä, niin niille, joiden kanssa
ei ole ehditty tekemään sopimusta, verkkokalastuskielto
tulee asetuksen määrittämänä.
Eli jos et suostu sopimukseen tai osakaskunta ei saa tehtyä sopimusta
riittävän ajoissa tai jos osakaskunnalta puuttuu
hallitus eli neuvotteluosapuoli, niin verkkokalastuskielto tullaan
asettamaan asetuksella.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä ei
ole hyvää hallintoa. Kun lakia valmisteltiin,
asiantuntijoita ei kuultu asian yhteydessä. Jos tavoitteena on
saada yhtenäinen verkkokalastuskielto norppien ja kuuttien
suojelualueelle, miksi asiat tehdään näin
vaikeiksi? Nyt Saimaan alueesta tulee sekalainen tilkkutäkki:
osa osakaskunnista tekee sopimuksen, osa osakaskunnista tullaan
asettamaan verkkokalastuskieltoon asetuksen avulla. Milloin ja miten
asetus otetaan käyttöön? Mitkä ovat
sanktion tasot? Milloin neuvottelut Savon elyn puolelta käynnistyvät?
Siinä kysymyksiä, joihin en ole saanut vielä vastauksia.
Kun Metsähallitus neuvotteli nyt vielä voimassa
olevia sopimuksia, vaativat neuvottelut 2,5 henkilön täysipäiväisen
henkilöstöresurssin. Silti osa sopimusneuvotteluista
on edelleen kesken. On selvää, ettei tätä työtä tehdä muun
työn ohella. Saamani tiedon mukaan Savon elyssä olisi
osaamista mutta resurssien osalta on ongelmia. Jos kaikki neuvottelut
pitää saada tehtyä maaliskuun loppuun
mennessä, vaatii tämä lisää panostamista
ja resursointia Savon elyyn, joka voi puolestaan ostaa tarvittavaa
lisäpalvelua muun muassa ProAgrialta tai Metsähallitukselta, joissa
on jo vanhastaan hyvää osaamista ja kokemusta
osakaskuntien kanssa käydyistä neuvotteluista.
Tämän lisäksi saamani tiedon mukaan
valtiovarainministeri ei ole edelleenkään lupaamassa rahoitusta
sopimusten tekemiseen vaan rahoitus tullaan ottamaan maa- ja metsätalousministeriön
sisältä luonnonsuojelurahoista.
Näin ei saisi tietenkään tehdä.
Norpansuojelun osalle tarvitaan oma jatkuva ja riittävän
hyvin resursoitu rahoitus. Kyse ei ole vain yhdestä vuodesta,
vaan toiminta jatkuu myös tämän vuoden
jälkeen.
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunta on arvioinut
saimaannorpan tilannetta hyvin ja monipuolisesti, mikä viime
kädessä turvaa paremmin saimaannorpan suojelun.
Sosialidemokraattien näkemyksen mukaan saimaannorpan ja kuuttien
osalta tulisikin toimia ympäristövaliokunnan esitysten
mukaisesti. Tästä syystä esitän eduskunnalle
lausumaa: "Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto
pikaisesti varmistaa viime kädessä asetuksella
saimaannorpan suojelun. Eduskunta edellyttää,
että hallitus antaa eduskunnalle vuoden 2011 loppuun mennessä selvityksen,
miten saimaannorpan suojelutavoitteet ovat toteutuneet."
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Uhanalaisen saimaannorpan suojelu on tärkeää myös Itä-Suomen
vetovoiman ja aluekehittämisen näkökulmasta.
Siksi tämä asia on myöskin herättänyt
perusteltua huolta nimenomaan sen takia, että suurin osa
osakaskunnista on järjestäytymättä ja suurempi
osa kaikista osakaskunnista toimimattomia, kuten Vapaa-ajankalastajien
Keskusjärjestökin on lausunnossaan todennut. Tämän vuoksi
niin norpan kuin myös vapaa-ajan kalastajien ja Saimaan
alueen asukkaiden näkökulmasta yhtenäiset,
selkeät, asetuksella luodut rajoitusalueet ovat selkeästi
parempi vaihtoehto kuin sopimuksella aikaansaadut rikkonaiset rajoitusalueet.
Tältä osin, kuten ed. Anneli Kiljunen toi
esille ja itse myöskin olen maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietintöön jättämässäni
vastalauseessa todennut, uhanalaisten lajien suojelu vaatii kyllä ehdottomasti
kiireellisempää toimintatapaa kuin saimaannorpan
osalta on ollut mahdollista ja mitä on sovellettu. Tämä puheenvuoro
ei millään tavalla halua vähätellä sitä Etelä-Savossa maakunnan
taholla tehtyä vakavaa työtä löytää tässä maanomistustilanteessa
ja lainsäädäntötilanteessa tietysti
etenemistapoja, mutta kuten sanottu, nyt tarvitaan kyllä selkeitä ratkaisuja.
Olen juuri vastalauseessani todennut, että asetuksella luodut,
selkeät yhtenäiset rajat olisivat nyt saimaannorpankin
suojelun ja Itä-Suomen kannalta paras mahdollinen vaihtoehto.
Herra puhemies! Kannatan ed. Anneli Kiljusen tekemää lausumaesitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin kannatan tuota lausumaehdotusta,
vaikka se voisi tosiaan olla selkeämpikin.
Kun me olemme useamman vuoden keskustelleet maa- ja metsätalousministerin
kanssa siitä, mikä on todellakin saimaannorpan
suojelun tilanne, niin usein tätä keskustelua
on valitettavasti ministerin taholta jollakin tavalla, voi sanoa, leimannut
välinpitämättömyys. Ei ole haluttu tehdä nopeita
päätöksiä.
Vuosi sitten, vuoden 2009 keväällä,
oli keskustelu siitä, voidaanko nykyisen kalastuslain pykälien
pohjalta, siis ilman tätä muutosta, suorittaa
tällainen velvoittava tietyn kalastusvälineen
kielto tietyllä alueella. Tästä kerrottiin
maa- ja metsätalousministeriön suunnalta, että se
ei olisi perustuslain vuoksi mahdollista. Kuitenkin saatiin oikeuskanslerilta
käsitys, että se olisi mahdollinen, ja tämän
on myöskin ministeri Anttila täällä myöntänyt,
että myöhemmin saatiin tämä toinen
lausunto.
Tämä suojelun toteuttaminen olisi siis voitu
jo nopeamminkin saattaa loppuun nimenomaan verkkokalastuskiellolla
huhtikuun puolenvälin ja kesäkuun lopun välisenä aikana.
Näin ei kuitenkaan menetelty. Nyt elämme vuoden
2010 keskikesää, ja saimaannorpan pesinnän
kannalta suotuisan talven jälkeen tarkoituksena olisi siis
ensi syksynä selvittää norppakanta, mikä on
sen koko.
Mutta mitä tulee sitten näihin vapaaehtoisiin sopimuksiin
ja niiden syntymiseen, niin kuten olemme nyt saattaneet huomata,
aika tavalla on aukkoja edelleen tässä sopimuskentässä nimenomaan
johtuen siitä, että monet kalastuskunnat eivät
käytännössä ole toimintakykyisiä;
niillä ei ole valittua hallitusta neuvotteluja varten,
ja edelleenkin tietysti johtuen siitä, että meillä on
hyvin paljon pieniä kalastuskuntia eli kalastuskuntien koko
on ollut yksi ongelma. Kaikkia tärkeitä alueita,
missä nimenomaan kuutit liikkuvat, ei ole saatu nyt tämän
vapaaehtoisenkaan suojelun neuvottelujen piiriin.
Nyt sitten tilanne on vielä monimutkaistunut sen vuoksi,
että hallinnollisesti tilanne tulee uudeksi. Mikä on
alueellisen elinkeino-, liikenne-, ympäristökeskuksen
mahdollisuus hoitaa tätä asiaa paremmin kuin Metsähallituksen
toimesta asiaa on hoidettu, on mielestäni avoinna oleva asia.
Ympäristövaliokunta todellakin, niin kuin
ed. Anneli Kiljunen totesi, käsitteli tämän
asian myös varsin vakavasti ja tuli selkeään
johtopäätökseen, että ainoastaan
asetuksen pohjalta annettu kielto, joka käsittäisi
nämä 2 100 neliökilometriä kuuttien
elinaluetta, olisi vaikutuksiltaan riittävä. Kuitenkin
myöskin valiokunta sitten asettaa muuten etusijalle tämän
mahdollisuuden, että tehdään näitä vapaaehtoisia
sopimuksia. Kuitenkin tämä käsittely,
myöskin ympäristövaliokunnan lausunnon
teksti, pitää tämän ajatuksen
sisällään, että tarvitaan nimenomaan
kattava, asetukseen pohjautuva verkkokalastuskielto ja sen lisäksi
myöskin valvontaa ja raportointia myöhemmin siitä,
miten asian kanssa on edetty ja nimenomaan, mitä tämä kielto
tai vapaaehtoiset sopimukset ovat saaneet aikaan.
Nyt tällä hetkellä me voimme suhtautua
tämän vuoden poikastuotantoon toiveikkaasti, vaikka
vasta syksyllä päästään
lopullisiin lukuihin. Samalla me tiedämme, että myöskään
katiskakalastus ei välttämättä ole
aivan turvallista, jos se toteutetaan asiattomalla tavalla, niin
kuin nyt on todettu. Kuutti on kuollut myös katiskaan. Kysymyksessä on
sellainen nisäkäs, että jokainen menetetty
yksilö on yksi yksilö liikaa, jotenka tässä on
todellakin tarpeellista tehostaa suojelutoimia kaikilla tavoin.
Mutta, puhemies, henkilökohtainen käsitykseni
on edelleenkin se, että ainoastaan asetuksen antaminen,
jolla selkeästi ulotetaan asetuksen vaikutus kuuttien koko
pesimäalueelle ja liikkumisalueelle, siis vähintään
tuon runsaan 2 000 neliökilometrin alueelle, on
riittävä. Ainoastaan se olisi riittävä tapa
hoitaa tämä asia. Nyt ed. Anneli Kiljusen jättämä lausuma
sisältää viittauksen tähän
asiaan. Se ei ole kovinkaan painavasti sanottu, mutta kuitenkin
siellä on se tahto esillä.
Katson, että eduskunnan tehtävänä on
pitää tätä asiaa jatkuvasti
ajankohtaisena, kunnes olemme saaneet aikaan sellaiset suojelutoimenpiteet,
jotka takaavat omalta osaltaan saimaannorpan tulevaisuutta. Tämä kalastuksen
aiheuttamien hukkumiskuolemien lopettaminen on meidän käsissämme.
Ilmastonmuutokselle emme lyhyellä aikavälillä voi
mitään. Tämän vuoksi on entistä tärkeämpää nimenomaan
estää norppien ja kuuttien hukkuminen ihmisten
asettamiin verkkoihin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Me ihmiset emme ole ainoita Suomessa, joita
uhkaa ikärakenteen jyrkkä muuttuminen. Ikäpyramidi on
kääntymässä väärin
päin norppienkin kohdalla. Tämä kyseinen
asia oli meillä ympäristövaliokunnassa
käsittelyssä, ja kävimme laajan ja monipuolisen
asiantuntijakuulemisen. Niin kuin me kaikki hyvin tiedämme,
niin tämä laji on sellainen laji noin maailmanlaajuisesti,
että tämän lajin turvaaminen ja tulevaisuus
on yksin meidän suomalaisten käsissä,
ja sen takia tässä asiassa on tärkeä toimia
oikealla tavalla.
Laskennan mukaan vuoden 2009 lopussa talvikanta oli vain 260
yksilöä, eli kyse on erittäin uhanalaisesta
lajista. Se on luokiteltu äärimmäisen
uhanalaiseksi lajiksi. Suomi on sitoutunut lukuisissa eri sopimuksissa
saimaannorpan suojeluun kansainväliselläkin tasolla,
mutta tästä huolimatta kanta ei ole kehittynyt
niin kuin toivottavaa olisi. Saimaannorpan suojelustrategia päivitettiin
vuosille 2009—2011, ja siinä tehtiin tiettyjä lisätoimenpiteitä saimaannorpan
suojelun tehostamiseksi, mutta nämäkään
eivät ole tuottaneet sellaisia tuloksia, että voisimme
täysin tyytyväisiä olla, jos lainkaan
tyytyväisiä.
Minulle jäi itselleni mieleen ympäristövaliokunnan
kuulemisessa erittäin vahvasti se, miten tuo kanta on kehittynyt
viime vuosina. Saimaannorppakannan kasvu oli 1990-luvun alusta vuoteen
2006 noin 2,6 prosenttia vuodessa, eli hienoista kannan kasvua tapahtui.
Silloin näytti siltä, että nyt jotain
hyvää oltaisiin saamassa aikaan. Tämän
jälkeen kuitenkin norppakannan myönteinen kehitys
on viimeisen viiden vuoden aikana pysähtynyt ja syntyvyys
on vähentynyt merkittävästi. Kahtena
peräkkäisenä lämpimänä talvena
2007—2008 ilmeisesti tutkimustulosten mukaan lumenpuute
haittasi norppien lisääntymistä, mutta
vielä vuonna 2009 syntyneiden saimaannorppien määrä oli
myös poikkeavan alhainen, mutta varsinaista syytä tuon
vuoden 2009 pienelle syntyvyydelle ei ole löydetty.
Syntyvyyden alentuminen merkitseekin nyt sitä samaa
ongelmaa, joka meitä suomalaisia ihmisiäkin on
kohtaamassa: ikärakenne on muuttumassa huolestuttavalla
tavalla. Vaikka tuo kanta on pysynyt kohtuullisella tasolla näinäkin
vuosina, niin nimenomaan näitä uusia, nuoria saimaannorppia
ei ole tullut, ja se on nyt sen kannan suurin uhka, joka uhkaa saimaannorpan
tulevaisuutta tästä eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Keskeisimmät saimaannorppakantaa
uhkaavat tekijät ovat siis ilmaston lämpeneminen,
kalanpyydyskuolleisuus, kannan esiintymisalueiden hajanaisuus ja
lisääntymisen häiriintyminen. Ja nyt
on syytä kyllä miettiä sitä,
mihin me voimme näistä nopeimmin vaikuttaa. Me
ehkä pystymme ilmastonmuutokseen vastaamaan 50 vuoden aikajänteellä,
josta nyt on puhuttu vuodesta 2050, ja on pyritty rajaamaan lämpötilan
nousua. Mutta valitettavasti se ei tule pelastamaan saimaannorppaa.
Se voi pelastaa meidät ihmiset ja noin yleisesti meidän
maapallon, mutta se ei valitettavasti riitä pelastamaan saimaannorppaa.
Ilmastonmuutoksiin liittyviin norppakannalle haitallisiin tekijöihin
ei voida vaikuttaa lyhyellä aikavälillä.
Saimaannorpan suojelun kannalta kalastusrajoituksina toteutettavat
suojelutoimenpiteet nousevat siis leutojen talvien heikentävien
pesintäolosuhteiden vuoksi entistä keskeisimmiksi
tekijöiksi. Saimaannorpan verkkokalastuksen sivusaalina
tapahtuvan kuolevuuden pienentäminen nopeasti onkin välttämätöntä,
jotta kanta voidaan säilyttää ja kääntää jälleen
viime vuosien jälkeen kasvuun. Saimaannorpan pyydyskuolleisuutta
on viime vuosina pyritty vähentämään
Metsähallituksen ja osakaskuntien välisillä keväistä verkkokalastusta
koskevilla vapaaehtoisilla rajoitussopimuksilla sekä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella, jossa on
annettu teknisiä määräyksiä pyydysten
rakenteesta ja kielletyistä kalastusmenetelmistä.
Kevätkalastusta koskevan rajoitusalueen pinta-ala on tällä hetkellä jo
yli 1 500 neliökilometriä, mutta ympäristövaliokunnassa
asiantuntijakuulemisen jälkeen katsoimme, että sopimusalueen
kasvattamisesta huolimatta nykyinen kalastuskieltoalue ei ole riittävän
kattava ja yhtenäinen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta totesikin tuon pitkän
kuulemisen ja keskustelun jälkeen, että tämä lakiehdotus
mahdollistaa nyt nopeiden verkkokalastusta koskevien kieltojen antamisen, joten
norppakannan muutoksiin on mahdollista reagoida nykyistä tehokkaammin
ja nopeammin. Eli tämä laki antaa nyt maa- ja
metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilalle hänen
halutessaan kyllä keinoja puuttua tähän
ongelmaan. Lakiehdotus on siten monilla tavoin hyvin tärkeä saimaannorpan
suojelun varmistamiseksi ja lajiin jo aikaisemmin kohdistettujen
merkittävien suojelupanosten tulosten turvaamiseksi. Ympäristövaliokunnassa
korostimme, että lakiehdotukseen sisältyvää asetuksenantovaltuutta
tuleekin maa- ja metsätalousministerin käyttää nopeasti,
jos vapaaehtoisten sopimusten kautta suojelu ei muodostu riittäväksi
ja jos tämä pienien norppavuo-sien ketju vielä jatkuu.
Arvoisa puhemies! Itse vannon ennen muuta sen nimeen, että hyvällä yhteistyöllä näiden
alueen ihmisten ja kalastajien mutta myös vapaa-ajankäyttäjien
kanssa päästään parhaaseen tulokseen,
mutta valitettavasti se ei näytä aina riittävän,
ja silloin maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilalla
on harteillaan sellainen vastuu, jota ei ole kenelläkään
muulla maailmassa. Hänellä on mahdollisuus pelastaa
tulevaisuudessa myös saimaannorppa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minun täytyy sanoa, että olen
erittäin iloinen ed. Heinosen äsken käyttämästä puheenvuorosta,
siitä monipuolisuudesta ja asiantuntijuudesta, jota hän
puheenvuorossaan käytti. On aivan totta, että ilmastonmuutokseen
me emme pysty vaikuttamaan lähivuosien aikana, mutta me
voimme vaikuttaa siihen, että saimaannorpilla ja ennen
kaikkea kuuteilla olisi mahdollisimman hyvät ja turvalliset
olosuhteet kehittyä Saimaalla ja Saimaan alueella, ja tähän
kokonaisuuteen liittyy nimenomaan tämä yhtenäinen
verkkokalastuskielto Saimaalla, on se sitten vapaaehtoisesti toteutettuna
tai sitten asetuksen kautta. Itse henkilökohtaisesti epäilen
tämän vapaaehtoisuuden onnistumista, mutta tietenkin
se on se ensimmäinen lähtökohta tälle
asialle.
Kun jätimme tämän lausuman tänne,
niin haluan tässä yhteydessä todeta,
että eduskunta edellyttäisi, että ministeri
Anttila ottaisi asetuksen käyttöön välittömästi,
jos norpan ja kuuttien suojelua ei pystytä turvaamaan jo
heti välittömästi tulevan kesän
ja kevään aikana. Ja en missään
nimessä halua, että tämä lausuma
tarkoittaisi sitä, että tarkoituksena olisi odottaa
tulevan syksyn aikana ja tulevan vuoden aikana selvityksiä,
minkä jälkeen sitten asetus otetaan käyttöön,
vaan toivon ehdottomasti sitä, aivan kuten täällä ovat aikaisemmin
sekä edustajat että valiokunnan puheenjohtaja
puheenvuoroissaan esittäneet, ja jos olen tulkinnut ministeri
Anttilaa oikein, että hän ottaisi asetuksen välittömästi
käyttöön, jos näyttää siltä,
että tämmöistä yhtenäistä verkkokalastuskieltoa
ei Saimaalle pystytä saamaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuo verkkokalastuskieltoaikahan on 15.4.—30.6.,
eli silloin sen pitää olla voimassa. Ja nyt vuoden 2011
kevät on ratkaiseva. Oma käsitykseni edelleen
on se, että ainoastaan tällaisella asetuksen soveltamisella
voidaan saada aikaan vaikuttava tulos. Kysyin asiaa suojelubiologi
Tero Sipilältä, joka on Metsähallituksen
suojelubiologi ja varmasti se ihminen maailmassa, joka parhaiten
tuntee saimaannorpan, ja hän totesi, että hänen
mallinsa on se, että asetus pitäisi panna voimaan. Kysyin
suoraan sitä, ja hän vastasi siihen henkilökohtaisena
mielipiteenään.
Tätä asiaahan on hämmennetty jonkin
verran sieltä Etelä-Savon maakuntaliiton suunnasta,
tosin itse kuuleminen oli ympäristövaliokunnassa tämän
suhteen sitten selkeämpää kuin ne hämmentävät
kirjalliset ilmoitukset lähinnä sieltä maakuntajohtajan
suunnalta. Mutta haluaisin tässä tilanteessa,
kun tämä asia nyt on kakkoskäsittelyssä,
todeta myös sen, että vastakkainasettelu alueen
asukkaiden kanssa on tietysti turmiollinen asia, ja samalla totean,
että ministeri Anttilalle voi antaa nyt tässä tapauksessa,
tässä tilanteessa tunnustusta, että nyt
meillä kuitenkin lopulta, voi sanoa lopulta, on tämä asetuksen
antovaltuus käsissä. Hänen pitää sitten
todella taas itse ratkaista sen antaminen ja olla siinä mahdollisimman
aktiivinen. Ja niin kuin ed. Heinonen hyvin totesi, hänen
käsissään on yhden alalajin tulevaisuus,
(Puhemies: 2 minuuttia!) ja se on hyvin tärkeä asia.
Keskustelu päättyi.