Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän kansanedustajatyön
monipuolisuudesta kertoo jotain se, että samaan aikaan
tässä juuri keskusteluun osallistuneen ed. Anneli
Kiljusen kanssa käsittelimme sivistysvaliokunnassa tätä nyt
käsittelyssä olevaa nuorisolain muutosta ja samaan
aikaan ed. Tiusasen kanssa tätä kyseistä kalastuslain
uudistusta ympäristövaliokunnassa. Kummassakin
on kyse siitä, että emme haluaisi päästää yhtään
yksilöä hukkumaan, on sitten kyse norpista tuolla
kalastuslain puolella taikka nyt nuorisolaissa sitten meidän
nuoristamme, joiden löytämiseksi ja tukemiseksi
tämä lainsäädäntö on
nyt tehty. Ei varmastikaan ole sattumaa, että meidän
nykyinen hallituksemme halusi numeroida tämän
lain vuoden 2010 ensimmäiseksi hallituksen esitykseksi.
Tämä on HE n:o 1. Tämä kertoo
siitä, että tämä laki koetaan
erittäin tärkeäksi ja sellaiseksi, johon
on nyt syytä puuttua.
Syrjäytymisenestotalkoihin täytyy saada kaikkien
viranomaisten resurssit nyt koottua yhteen, sillä meidän
yhteiskunnallamme ei ole varaa enää kasvattaa
syrjäytyneiden nuorten joukkoa. Etsivä nuorisotyö ja
muut syrjäytyneille ja syrjäytymisvaarassa oleville
nuorille suunnatut palvelut ja toimenpiteet ovat tärkeitä,
mutta kuntien ja yhteiskunnan tulisi kiinnittää kuitenkin
entistä enemmän syrjäytymistä ennalta
ehkäisevään toimintaan huomiota. Kun
nuori on keskeyttänyt opintonsa, kun nuori on asunnoton
tai muuten, kun nuori on vaikeuksissa, ollaan jo usein myöhässä.
Nuorisotoiminnassa tulisikin entistä enemmän kiinnittää huomiota
siihen, miten nuoret eivät joutuisi syrjäytymisvaarassa
olevien joukkoon. Mutta niitäkin nuoria on, jotka joutuvat,
ja sen takia tämä lainsäädäntöuudistus
on nyt meillä käsittelyssä, ja saamme
tämän lain hyvin nopeasti myös nyt voimaan.
Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi nuorisolakia
sekä opiskelijarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä annettua
lakia, ja tavoitteenamme on parantaa nuorten mahdollisuuksia saada
tarvitsemansa julkiset palvelut. Samalla haluamme tehostaa nuorten
sosiaalista vahvistamista parantamalla nuorille tarjottavaa varhaista tukea
heidän elämänkulkunsa ja koulutuksensa
ja työelämään pääsynsä edistämiseksi.
Tässä hallituksen esityksessä n:o 1 tälle
vuodelle säädetään myös
menettelystä paikallisten viranomaisten monialaisen yhteistyön
kehittämiseksi. Tämän jälkeen
jokaisessa Suomen kunnassa tulee olla nuorten ohjaus- ja palveluverkosto,
johon kuuluvat nuorten kannalta keskeisimmät toimialat. Mukana
olisivat siis opetus-, sosiaali-, terveys-, nuorisotoimi sekä työ-
ja poliisihallinnon edustajat. Myös muut viranomaiset,
kuten esimerkiksi puolustushallinto, voisivat tarvittaessa kuulua
tähän verkostoon. Verkosto toimisi siis vuorovaikutuksessa
nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa, eli mitään
uutta ei olla luomassa vaan ainoastaan kokoamassa näitä toimijoita
yhteen, niin että ne tavoittaisivat nuoret ja toisaalta
että nuoret löytäisivät sitä apua.
Tässä laissa säädetään
myös erityisesti etsivästä nuorisotyöstä,
jonka tarkoituksena on nimenomaan tavoittaa tuen tarpeessa olevat
nuoret ja auttaa näitä nuoria sellaisten palvelujen
ja tuen piiriin, joilla edistetään heidän
kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään
koulutukseen ja työmarkkinoille. Kunta voisi tarvittaessa
järjestää siis tämän
lain jälkeen etsivää nuorisotyötä. Tällöin
kunnan tulisi nimetä etsivän nuorisotyön toimeenpanosta
vastaava kunnan viranhaltija tai työsopimussuhteinen henkilö,
ja näin tuo hyviä tuloksia tuottanut toimintatapa
saataisiin laajasti Suomessa käyttöön.
Opiskelijarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä annettuun
lakiin lisätään ainoastaan tuo säännös
oikeudesta luovuttaa tietoja etsivää nuorisotyötä varten,
eli tässä jatkamme tuota samaa työtä,
että nuo tiedot olisivat silloin käytettävissä,
kun niitä tarvitaan.
Etsivän nuorisotyön osalta on käytössä jonkun
verran jo tietoa siitä, miten olemme onnistuneet siinä.
Se on ollut koekäytössä tietyissä paikoissa,
ja erittäin mielenkiintoista sivistysvaliokunnan kuulemisessa
oli se, että esimerkiksi Helsingin kaupunki on todennut,
että sillä on tarve aivan erilaiselle nuorisotyölle
ja etsivälle nuorisotyölle kuin taas jossain toisessa
kaupungissa. Sen takia tämän lain valmisteluvaiheessa
jo haluttiin antaa kuitenkin ja säilyttää kunnilla
se joustonvara, että jokainen kunta voi itse etsiä ne toimintamallit,
joita katsovat tarpeelliseksi. Tuohon kokeiluun osallistuneiden
kuntien osalta on koottu tietoa vuoden 2009 etsivän nuorisotyön toiminnasta.
Se tavoitti viime vuonna 8 000 nuorta, joista noin 3 300
päätyi asiakkuuteen. Heistä noin 70 sijoittui
tukipalveluihin. Kun vuonna 2008 toiminnan käynnistämisvuonna
tavoitettiin vajaat 2 000 nuorta, tulee kokonaismääräksi
noin 10 000 syrjäytymisuhan alla elänyttä nuorta.
Tämä etsivä nuorisotyö on monin paikoin
ollut siis sektorirajoja rikkovaa ja erittäin monipuolista
toimintaa, jota on aina tehty sen mukaan, mikä kunnissa
on ollut tarve.
Nuorisotyön järjestämistapa vaihtelee
siis eri puolilla Suomea. Eri kunnissa toimivat jossain määrin
erilaiset toimintatavat, ja näin saavat jatkossakin toimia,
mutta me haluamme, että jokaisessa kunnassa nyt näihin
asioihin kiinnitetään aivan erityistä huolta
niin, että yksikään nuori ei enää pääse
hukkumaan.
Keskustelu päättyi.