18) Hallituksen esitys laiksi huumausainelain 3 §:n
muuttamisesta
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käytän puheenvuoron
tästä asiasta tässä toisessa käsittelyssä,
koska en valitettavasti ollut mahdollisuuksissa tehdä sitä lähetekeskustelussa
enkä ensimmäisessä käsittelyssä viime
viikolla, jos kohta täytyy todeta, että periaatteessa
lähetekeskustelu asiakohdasta käytiin jo muutama
viikko sitten, kun tekemäni lakialoite aivan samasta asiasta
oli täällä lähetekeskustelussa
muutama viikko aikaisemmin ennen tätä. Kaiken
kaikkiaan on kuitenkin tärkeä todeta se, että tämä hallituksen esitys
on varsin poikkeuksellinen ja se on sitä nimenomaisesti
positiivisessa mielessä.
Kuten totesin, tästä hallituksen esityksestä ei käy
ilmi, että sysäyksen tälle esitykselle
ovat antaneet ne monet kirjalliset kysymykset, jotka liittyvät
tähän aiheeseen. Tein ensimmäisen kirjallisen
kysymyksen asiasta jo helmikuussa tänä vuonna
sen jälkeen, kun useat eri viranomaistahot olivat minuun
yhteydessä asian tiimoilta. He olivat omissa viitekehyksissään
käyneet tästä asiasta keskustelua viime
kesänä ja totesivat, että nyt, kun helmi—maaliskuussa
jo Ruotsissa annettiin ensimmäiset tuomiot törkeästä huumausainerikoksesta
tähän kyseiseen aineeseen liittyvien tekokokonaisuuksien
osalta, olisi aika Suomessakin ryhtyä tekemään
jotain konkreettista.
Kysymykseen, jonka tein asiasta, sain vastauksen, jossa todettiin:
"Sosiaali- ja terveysministeriön johtamassa poikkihallinnollisessa
huu-mepoliittisessa koordinaatioryhmässä seurataan huumausaineoloja
ja valmistellaan uusia toimenpiteitä huumausainepolitiikan
suuntaamiseksi." Tämä on siis suora lainaus tuosta
vastauksesta. Mahdollisuuksia nopeuttaa uusien huumausaineiden valvontaa
selvitetään, minkä pohjalta sitten mahdollisesti
ryhdytään lainsäädännöllisiin toimiin,
jotka voisivat mahdollisesti olla huumausainelain täydentämistä tai
sen erillisosia.
Tällaisen vastauksen sain, ja en itse asiassa oikein
tiennyt, aiotaankohan tälle nyt konkreettisesti tehdä jotain
vai ei. Senpä takia otin yhteyttä STM:n virkamiehiin,
ja kävimme keskustelua siitä, mikä tässä mdpv:stä säätämisessä on
se perusongelma, ja sitä todellakin pidettiin monessa keskustelussa
varsin ongelmallisena. Oli nähtävissä,
että asian eteenpäin meno tällä tavalla olisikin
varsin verkkaista. No huhtikuussa tein lakialoitteen asiasta, ja
sen allekirjoitti 140 kansanedustajaa. Eduskunta osoitti siis tuolla
selvästi sen, että mdpv tulee lisätä mitä pikimmin
huumausainelakiin.
Tässä kohtaa astui kuvaan sitten ministeri
Risikko, joka määräsi asiasta valmisteltavan
hallituksen esityksen. Se on siis nyt tänään
täällä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys 93/2010. Se on täsmälleen
sama lakialoite, jonka olen tehnyt, mutta siinä on muutamia
pieniä poikkeuksia, muun muassa asetuksenantovaltuutus
ja muuta tämän kaltaista. Mutta tärkeää on
kiittää erityisesti ministeri Risikkoa siitä,
että hän näki tämän asian
tärkeyden, mutta samalla toki myös kaikkia niitä 140:tä lakialoitteen
allekirjoittanutta kansanedustajaa.
Oli miten oli, pääasia on nyt tänään
se, että tämä laki hyväksytään
ja voimaan tultuaan se antaa poliisille ja muille viranomaisille
mahdollisuuden puuttua tehokkaasti tähän erittäin
vaaralliseen huumausaineeseen. Samalla se viestii siitä,
että kaikkinainen huumausaineiden levittäminen
on rangaistuksen uhalla kiellettyä, ja rangaistuksen on
myös oltava oikeassa suhteessa teon moitittavuuteen.
Jos kuitenkin hakemalla hakee vielä joitain puutteita,
mitä tästä huumausainelaista kokonaisuudessaan
löytyy, on myönnettävä, että tämänkin
ratkaisumallin ongelmana on se, että se kyllä hoitaa
tämän kyseisen aineyhdistelmän, mdpv:n, ongelman,
mutta se ei hoida koko ongelmaa.
Näiden aineiden kehittäjien perusajatuksena on
tuoda markkinoille koko ajan uusia kirjainyhdistelmiä.
Kun nyt mdpv tulee kielletyksi, tiedämme jo, että markkinoilla
on yhdiste, mcpp, joka on ekstaasin kaltainen aineyhdistelmä,
joten tuosta voidaankin johtaa se, että onkin saatava aikaan
sellainen lainsäädäntö, jolla
voidaan hyvin nopeasti ja lyhyellä aikavälillä pystyä tavalla
tai toisella nuo aineyhdistelmät lisäämään huumausainelakiin.
Tiedän, että sosiaali- ja terveysministeriössä on
tällä hetkellä valmisteilla sellainen
muutos huumausainelakiin, jolla voidaan joustavasti ja nopeasti
puuttua tähän ongelmakenttään
eli siten, että ihan aina ei tarvitsisi tuoda näitä kirjainyhdistelmiä suoraan
tuohon lakitekstiin, koska se on varsin hankala menetelmä ja
ennen kaikkea siksi, että huumausainelaista tulisi sitten
jo luettelonomainen. Mutta niin kuin sanottu, tämä asia on
kokonaisuudessaan ministeriössä jo valmisteilla.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan todeta, että tämän
hallituksen esityksen viesti on selkeä. Huumausainerikoksiin
on puututtava päättäväisesti.
Suomalaisen yhteiskunnan on vastattava järein keinoin huumausainerikollisuuden
leviämiseen. Lainsäädännön
tulee edistää toimivaa huumausainekaupan ja salakuljetuksen nollatoleranssia,
ja tämä hallituksen esitys on juuri sellainen.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Viime heinäkuussa tämä asia
nousi julkisuuteen. Silloin päihdelinkki.fi-sivustolla
nuoret kävivät keskustelua tästä huumeesta.
Siellä oli muun muassa kirjoitus, jossa todettiin: "Mdpv
on ilman piriäkin selkeesti haitallista elimistölle,
voin sen näin useamman kuukauden 24/7 käytön
jälkeen varmasti sanoa. Elimistö ei kestä,
se tuntuu pettävän alta kokonaan." Toinen nuori
kirjoitti lähes vuosi sitten näin: "Hirveet laskut
muutaman tunnin päästä vetämisestä ja
mulla ainakin kesti pitkään, aluks hirvee päänsärky,
myöhemmin, seuraavana päivänä sit
oli hirveet keskittymisvaikeudet, kesti tunnin, kun liikutin hiirtä monitorin toisesta
laidasta toiseen." Kolmas nuori: "Oon huomannu, että mdpv
koukuttaa ihan eri tavalla kuin piri ja jengi flippaa enemmän.
Monet sellaiset, joille valvominen ei sovi - - se näyttäis
aiheuttavan helpommin vainoja ja muuta mukavaa." Näin siis
lähes vuosi sitten kesällä 2009.
Samana päivänä Helsingin Sanomat
kirjoitti: "Pääkaupunkiseudulla yleistyvän
designhuumeen käyttäjiä ei pystytä rankaisemaan
huumausaineen käyttörikoksesta. Ainetta ei ole
toistaiseksi luokiteltu huumeeksi." Näin kirjoitti Helsingin
Sanomat 11. heinäkuuta 2009. Helsingin huumepoliisin mukaan
seksihuumeeksikin kutsuttu mdpv:tä oli ollut Suomessa markkinoilla
tuolloin jo noin vuoden ajan. Eli aine oli tullut Suomeen jo 2008,
ainakin silloin. Helsingin huumepoliisista Petri Rainiala totesi
silloin: "Koska aine ei sisälly kansainvälisen
yleissopimuksen luetteloon, sitä ei voida katsoa Suomessa
huumausaineeksi. Pidän selvänä puutteena,
ettei niihin tällä hetkellä pystytä reagoimaan
nopeammin. Siihen pitäisi olla kansallisella tasolla jokin mekanismi."
Hänen arvionsa mukaan sadat suomalaiset ovat jo ainakin
kokeilleet tuota muotihuumetta, ja oli kyse kesästä 2009.
Rainiala totesi myös: "Olemme seuranneet kehitystä,
ja tapauksia näyttää tulevan kiihtyvällä vauhdilla.
On tämä yksi pahimmista trendeistä tällä hetkellä."
"Tällaisissa huumeissa aineet yritetään
jo valmistusvaiheessa valita siten, ettei siitä tule huumausaineeksi
luokiteltavaa ainetta. Vaikutukset ovat hyvin huumausaineen kaltaisia,
mutta ne saadaan aikaan toisella kemiallisella aineella. Näitä tulee
silloin tällöin, esimerkiksi ekstaasi tuli aikanaan
samalla tavalla." "Erittäin vaarallisiksi huumausaineiksi
luokiteltavia amfetamiinia ja kokaiinia muistuttava aine luo käyttäjälle
euforian tunnetta ja lisää seksihaluja, mutta
sillä on myös rajuja sivuoireita, kuten pelkotiloja,
päänsärkyä ja ahdistuneisuutta."
Jo tuolloin viime vuoden heinäkuussa puhuttiin sokeutumisista
ja kuolemantapauksista. Tästä meni aikaa, 2010
kevättalvella mdpv:n tiedettiin olleen aiheuttamassa jo
useita kuolemantapauksia Suomessa. Asiaan ei ollut Suomessa puututtu.
Miksi ei?
Vasta tänä keväänä ed.
Juha Hakola otti asian hoidettavakseen. Hänen johdollaan
vaadimme yksinkertaista lainmuutosta huumausainelain 3 §:ään.
Muutoksella saataisiin uusi designhuume mdpv nopeasti luokiteltua
huumausaineeksi. Aikaa oli kuitenkin kulunut Suomeen tulosta jo tuo
parisen vuotta. Ed. Hakola totesi, että mdpv:n kohdalla
ei voida jäädä odottamaan YK:n ja EU:n
tai sosiaali- ja terveysministeriön johtaman poikkihallinnollisen
huumepoliittisen koordinaatioryhmän verkkaista toimintaa.
Näin ollen kansanedustajien piti toimia.
Nyt ed. Hakolan aloitteella tämä asia hoidetaan
kuntoon, mutta samaan aikaan kytee jo uusia vastaavia ongelmia.
Huume- ja lääkemarkkinoita tällä hetkellä hallitsevan
mdpv:n eli "aakkosten" rinnalle on tullut uusia muotihuumeita. Pitäisikö lakiin
siis kirjata tämän huumeen lempinimen, "aakkosten",
mukaan vain kaikki kirjaimet ja näin saada nuo kaikki tulevaisuudenkin
aineet sitten rangaistavien huumeiden piikkiin?
Rikoskomisario Jari Pynnönen Helsingin huumepoliisista
totesi juuri: "Yhteistä näille aineille on se,
että lääkerikosten pienen rangaistusasteikon
takia rangaistukset ovat paljon lievempiä kuin huumerikoksissa.
Toinen iso asia on se, että huumekauppiaat saavat helposti
valtaisat voitot." Eli vaikka kyse on lääkevalmisteista,
uudet aineet tunnetaan muotihuumeen nimellä nuorison keskuudessa
tai designhuumeina, ja vain yksi näistä, piristysaine
bzp, on myöhemmin luokiteltu huumausaineeksi, mutta sen
sijaan tuo lääke, jonka myös ed. Hakola
mainitsi, eli ilmeisesti anestesialääke pcb:n
johdannainen pcpp ja masennuslääke mcpp ovat tällaisia
lääkkeitä, jotka ovat vastaavasti toimivia
mutta eivät huumeita. Lääkeaine nimeltään
bromo dragonfly on puolestaan lsd:n kaltainen luvallinen lääkeaine
Suomessa.
Poliisi on tutkinut ja selvittänyt näiden
muotihuumeiden käyttöä ja sitä,
miksi ne ovat niin suosittuja. Se johtuu muun muassa kahdesta syystä. Näistä muotihuumeista
kiinnijääneet saavat huomattavasti pienemmät
rangaistukset kuin huumeiden käytöstä,
ja aine on huomattavan paljon halvempi. Myyjät saavat puolestaan
satakertaisen voiton jatkamalla hankkimiaan lääkeaineita kemiallisesti
itse ja myymällä niitä sopivan suuruisissa
pienerissä. Eli nuoriso ei edes tiedä, mitä he
ostavat, minkä vahvuista jnp.
Suomessa kuolee edelleen huumeisiin puolisensataa ihmistä vuodessa.
Muotihuumeiden vaikutus sen sijaan tilastoissa näkyy vasta
paljon myöhemmin. Se osaltaan levittää niitä nopeasti. Niiden
vaarallisuutta ei heti käyttäjienkään
keskuudessa tiedetä. Jo nyt on tilastoitu kymmeniä myrkytyskuolemia,
ja joka päivä niitä tulee lisää.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti tulevaisuudessa ei tarvitse
jokaisesta aakkosyhdistelmästä tehdä omaa
lakialoitetta, ennen kuin ministeriössä ryhdytään
toimiin. Itse asiassa siinä työssä menisi
ed. Hakolan asiantuntemus aivan hukkaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on enemmän
kuin tarpeeseen, ja olen samaa mieltä kuin ed. Heinonen,
että ei se voi olla niin, että jos joku nimi muutetaan,
niin sitä pitää täällä eduskunnan
kautta kierrättää. Kyllä se
pitää olla melkein ministeriössä taikka
poliisilla. Jos myydään aineita, jotka ihmisiä huumaavat,
niin se on silloin rangaistava teko. Se on aivan hyvä,
että laki tulee mahdollisimman nopeasti voimaan.
Täällä keskusteltiin just lasten
suojelemisesta tupakanpoltolta ja sen haitoilta. Tässä on
myös kyse siitä, että nuorille nimenomaan
jopa jaetaan ilmaisia huumeita, että saadaan koukkuun.
Mielestäni Suomessa huumediilereitten ja käyttäjienkin
rangaistukset ovat liian kevyitä. On jopa sellaisiakin
ihmisiä, jotka ovat vaatimassa lievempien huumeitten vapauttamista.
Sitä minä en oikeastaan ymmärrä alkuunkaan,
että joku voi sanoa, että minä voin aloittaa,
mutta kun jää koukkuun, sitten kerrotaankin, että yhteiskunnan varoilla
pitää sitten auttaa. Ei tämmöistä vapautta
voi ihmisillä olla.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama huomio vielä, mikä jäi
itse asiassa varsinaisessa puheenvuorossa sanomatta. Ensinnäkin
siihen, mihin ed. Kangas juuri viittasi, totean vain, että huumemaailma
on sellainen maailma, että siellä ei ole mitään
humanistisia ajatuksia, siellä puhuu vain raha. Olen 15
vuotta ollut Helsingin huumepoliisissa tutkijana, ja voin sanoa, että koko
sen ajan lähdettiin kannabiksesta ja nyt mentiin tänne
ja todella, niin kuin totesitte aivan oikein, se on todella sellainen
asia, että kun se saa koukkuun, niin se kyllä vie
sitten koko ihmisen.
Olin tulossa itse asiassa siihen, että täällä viime
viikolla oli ed. Salo käynyt keskustelua siitä, miksi
tässä mietinnössä, joka tässä on
nyt käsittelyssä, lukee, että tämä lakialoite,
jonka 140 edustajaa lisäkseni on allekirjoittanut, hylätään. Täällä oli
käyty debattia, ja itse asiassa hämmennyin hieman
siitä, kun minulle soitettiin ja kerrottiin, miksi se hylätään.
Se kuuluu kuulemma eduskunnan tapaan, että tämä hallituksen
esitys menee sen lakialoitteen ohi, kun ne ovat näin samanaikaisia.
Kuten omassa puheenvuorossani totesin, sillä ei ole merkitystä.
Merkitystä on sillä, että tämä laki
tulee nyt voimaan ja antaa viranomaisille mahdollisuuden puuttua
tähän, ja ennen kaikkea sillä, että ne,
jotka jäävät tästä kiinni,
saavat asiaankuuluvan rangaistuksen, koska se on se, millä voidaan
myyjän ja tällaisen käyttäjän
tai kokeilijan kohtaaminen parhaalla mahdollisella tavalla kadulla
estää.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän jatkoksi, että kun
hallintovaliokunnassa olin pari kautta sitten, niin just näitä asioita
käytettiin silloin, kun haluttiin poliisille puhelimen
salakuuntelua lisää ja valeosto-oikeuksia, ja
minun mielestäni se oli aivan oikein, että lisättiin.
Mutta siellä vaan tuli ilmi, että on rikollisjärjestöjä, joita
johdetaan ulkomailta, ja tappokynnys on hyvin matala. Se on raakaa
peliä, niin kuin ed. Hakola tässä totesi,
isoja rahoja tehdään ja näin. Sen takia
pitäisi olla kaikki asiat balanssissa.
Keskustelu päättyi.