Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä lakialoite on mielestäni hyvin
ajankohtainen ja tärkeä ja liittyy ensi viikolla
eduskunnassa käsiteltävään ydinvoiman
lisärakentamiseen. Sääli, että myöhäisen
ajankohdan vuoksi ei tässä salissa kovin montaa
henkilöä tästä ole keskustelemassa.
Mutta siitä huolimatta haluan esitellä tämän
lakialoitteen, joka koskee ydinsuojarahastoa ja ydinvastuulain muuttamista.
Tällä hetkellä ydinvoimayhtiöt
eivät ole vastuussa oman toimintansa riskeistä.
Eduskunta on vuonna 2005 yksimielisesti säätänyt
ydinvastuulain, mutta se ei ole vielä voimassa. Vuodelta 1972
oleva nykyinen säännös tekee sen, että vastuun
yläraja on ainoastaan 196 miljoonaa euroa vahingon sattuessa.
Ilokseni huomasin uutisista, että tänään
ministeri Pekkarinen on sanonut haluavansa saattaa tämän
uuden lain voimaan ja ha-luavansa myös sellaiset säännökset,
että ydinvoimayhtiöt ovat vastuussa oman toimintansa
riskeistä. Saa nyt sitten nähdä, kun
viisi vuotta sitten säädettyä lakia ei
ole vieläkään saatu asetuksella voimaan,
ovatko nämä puheet katteettomia vai onko katetta
vai johtuuko puhe siitä, että ydinvoiman riskit
ovat aiheuttaneet niin paljon keskustelua, koska nyt ollaan lisäämässä edelleen
ydinvoimaa.
Vuonna 2005 säädetyn lain korvausvastuu on 700
miljoonaa euroa. Sekään ei millään
riitä kattamaan ydinonnettomuudesta aiheutuvia kustannuksia,
jotka voivat olla mittaamattoman suuria niin Suomessa kuin naapurimaissammekin. Ydinvoimasta
koituu huomattavia riskejä ja ympäristöhaittoja
sähkön tuotannon lisäksi koko tuotantoketjulle
aina uraanin louhinnasta alkaen. En katso, että ydinjätteen
sijoitusta olisi lopullisesti ratkaistu turvallisesti, eikä ydinvoimaloiden
tulevasta purkamisesta aiheutuviin kustannuksiin ja ympäristöongelmiin
ole riittävästi varauduttu.
Ydinvastuulain korvausvastuu ei alkuunkaan riitä kaikkien
näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Ydinvoima voi aiheuttaa
korvausvaatimuksia vielä kymmenien vuosien kuluttua mahdollisesta
onnettomuudesta. Kaikkia näitä kustannuksia ei
mikään vakuutus voi kattaa. Arvelenkin, että yksi
syy siihen, että vuonna 2005 säädettyä ydinvastuulakia
ei ole saatettu voimaan, ei niinkään olisi se,
että kukaan tai mikään vakuutusyhtiö ei tällaista
korvausta halua ottaa kontolleen eikä myöntää vakuutusta,
vaan varmasti kysymys on nimenomaan siitä, että vakuutuksen
hinta olisi niin korkea, että ydinvoimayhtiötkään
eivät ole kovin innokkaita niitä ottamaan.
Vuoden 2005 laissa lähdetään siitä,
että yhtiön korvausvastuu ydinvahingon sattuessa
on periaatteessa rajoittamaton Suomessa syntyneistä ydinvahingoista,
mutta Suomessa sijaitsevan ydinlaitoksen vakuuttamisvelvollisuus
on rajattu siihen 700 miljoonaan euroon. Tuon summan ylittävästä osuudesta
1 500 miljoonaan euroon saakka vastaavat yhtiö ja
valtio yhdessä. Tällä hetkellä täyden
vastuun puuttuminen merkitsee huomattavaa piilotukea valtiolta energiayhtiöille,
minkä vuoksi ydinsähkön hinta on keinotekoisesti
alhainen. TVO:n mukaan ydinsähkön hinta on 2 senttiä per
kilowattitunti, kun pohjoismaisessa Nord Pool -sähköpörssissä yleinen
sähkön hinta on noin 5 senttiä kilowattitunnilta.
Kansainvälisissä arvioissa ydinvoiman todellinen hinta
olisi nelin—viisinkertainen, jos tuotannon riskit huomioitaisiin.
Ydinvoiman riskien hinnan maksavat Suomen kansalaiset ja Suomen ympäristö,
eivät energiayhtiöt. Tämä on
lyhyesti se syy, miksi katson, että on syytä säätää uusi
laki ydinsuojarahastosta ja myös muuttaa ydinvastuulakia.
Otetaan esimerkki Euroopasta. Saksassa ydinvoimalat ovat yhteisvastuussa
2,5 miljardiin euroon saakka. Suomen ydinvoimalat olisi mielestäni
saatettava saman suuruisen vastuun alaisiksi kuin Saksassa. On tärkeää,
että riskien kustannuksista niin suuri osa kuin mahdollista
saadaan katettua riskin aiheuttajilta itseltään
ja myös samalla niiltä, jotka voitotkin näistä saavat,
ja mahdollisimman pieni osa jäisi yhteiskunnan kannettavaksi.
En voi olla lisäämättä sitä,
että nähdäkseni ydinonnettomuuden yhteydessä mitkään
rahalliset korvaukset eivät ole riittäviä,
mutta siitä huolimatta on tärkeää,
että myös tämä puoli ydinvoiman
riskeistä on kunnossa erityisesti nyt, kun ensi viikolla
eduskunnassa käsitellään ydinvoiman lisärakentamista.
Tämän lakialoitteen mukaan energiayhtiöiden yhteisen
korvausvastuun voisi hoitaa Öljysuojarahaston mallin mukaisesti. Öljysuojarahastoonhan
toimijat maksavat öljyvahinkojen varalle öljynsuojamaksua
1,5 euroa kuljetetulta öljytonnilta. Mikäli tämän
mallin mukaan suhtauduttaisiin myös ydinvoimaan, niin Suomeen
pitäisi perustaa ydinsuojarahasto, johon kaikki ydinenergiayhtiöt
maksavat ydinsuojamaksua tuotettujen kilowattituntien mukaan. Maksua
perittäisiin myös ydinsähkön
tuojilta. Rahastosta voidaan kattaa ydinvoiman aiheuttamia ympäristö-
ja terveysvahinkoja sekä varautua ydinvoimaonnettomuuden
kustannuksiin paljon nykyistä lainsäädäntöä paremmin.
Maksu olisi säädettävä kilowattituntia
kohti sen suuruiseksi, että rahasto karttuu riittävän
nopeasti. Sopiva maksun suuruus voisi olla luokkaa 2 senttiä per
kilowattitunti.
Nykyisiltä neljältä Loviisan ja Olkiluodon ydinvoimalalta,
eli yhteensä 22 terawattituntia, 2 sentin maksu per kilowattitunti
merkitsisi 440:tä miljoonaa euroa vuodessa tähän
ydinsuojarahastoon. Kun mukaan lasketaan rakenteilla oleva viides
ydinvoimala, voisi ydinvoimayhtiöiltä kerätä ydinsuojarahastoon
noin 720 miljoonaa euroa vuodessa. Tarvittava raha, jotta Suomen
korvausvastuu nostettaisiin Saksan tasolle 1,8 miljoonaan euroon,
voitaisiin siis tällä tavalla kerätä kolmesta
viiteen vuodessa.
Tämä asia on hyvin tärkeä ja
olennainen ja erityisesti sen vuoksi, että täällä eduskunnassa
meille kansanedustajille on esitetty ydinvoiman lisärakentamisen
yhdeksi perusteluksi sitä, että ydinsähkö on
edullista ja sen vuoksi sitä tarvitaan Suomessa. Mikäli
tämä riski otetaan myös huomioon ydinvoiman
hinnassa, päästään paljon reilummalta
pohjalta vertaamaan ydinsähköä tuulivoimaan ja
muuhun uusiutuvaan energiaan. Toivon, että valiokunta käsittelisi
vakavissaan tätä asiaa ja paneutuisi siihen ja
antaisi ministeriöille evästystä sitten,
että tämä asia on saatettava kuntoon.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä asia todellakin on
tärkeä, ja olen 2,5 vuotta sitten jo ministerille
laittanut kirjallisen kysymyksen tästä, kun huomasin,
että vuonna 2005 tehtyä lakia ei ole ratifioitu.
Ministeri Pekkarinen vastasi aika ympäripyöreitä,
ja asia on jäänyt siitäkin asti hautumaan.
Lähes poikkeuksetta kaikki professorit, jotka olivat
nyt talousvaliokunnassa asian käsittelyssä, voimakkaasti
kritisoivat tätä, että ydinvastuulakia
ei ole laitettu voimaan ja yhtiöt eivät ole käytännössä vastuussa
mistään, jos huonosti käy, jos onnettomuus
tulee. Nehän vastaavat vaan ainoastaan tosiaankin sillä omalla
rakennuksellaan, joka todennäköisesti menettää arvonsa
siinä vaiheessa, jos siellä jotakin tapahtuu.
Mutta siinä mielessä tämä lakialoite
on todellakin kannatettava. En ehkä itse olisi juuri tämänsuuntaisena
sitä tehnyt, mutta tämä olisi varmasti
parempi kuin ei mitään. Kyllä yhtiöiden
yhteisvastuut ja myöskin muut vastuut pitäisi
saada ajan tasalle.
Keskustelu päättyi.