2) Hallituksen esitys Belgian, Saksan, Irlannin, Ranskan, Italian,
Kyproksen, Luxemburgin, Maltan, Alankomaiden, Itävallan, Portugalin,
Slovenian, Slovakian, Suomen, Kreikan ja Euroopan rahoitusvakausvälineen
välisen ERVV-puitesopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten hyväksymisestä
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi on hyvä käyttää Kanava-lehden
4/2010 valtiosihteeri Raimo Sailaksen kirjoitusta viitekehyksenä otsakkeella
"Kun poliitikot lintsaavat". Minusta myöskin voi kysyä vakavasti
kansanvallan valvonnan perään, kysyä lintsaavatko media
ja toimittajat, kun käsitellään todella
valtiontalouden ja koko yhteiskunnan, kansalaisten, kannalta keskeistä asiaa,
tämän finanssikriisin heijastuksia myös
Suomen osalta. Alamme olla kyllä Orwellin sodan jälkeisen
kirjan "Vuonna 1984" kaltaisessa tilanteessa. Victorian häitä, pääministerin
vaihtoviikkoja ja pintatietoa on nyt riittänyt, mutta en
ole huomannut yhtään uutista tänään
toiseen käsittelyyn etenevistä valtiontakauksista
vaikeuksissa oleville EU-maille, en myöskään
tästä uudesta väline-esityksestä,
jolla pahimmillaan 7,9 miljardia euroa suomalaisten verorahoja laitetaan
todella euroalueen hoitopiikkiin.
Kun käsiteltiin Kreikan lainakysymystä, niin jo
silloin tietysti sosialidemokraatit toivat sen myönteisen
näkökohdan esille euron käyttöönotosta.
Sehän on tukenut kasvua ja työllisyyttä ja luonut
ennakoitavissa olevan korkokehyksen meille. Me olimme silloin ja
olemme edelleen sitä mieltä, että luottokriisin
ratkaisumallin olisi pitänyt olla sellainen, ettei se olisi
palkinnut holtittomasta taloudenpidosta ja luotonannosta, ja Suomen
olisi pitänyt toimia erittäin tarkasti, rajata
omat riskinsä niin, että Suomen veronmaksajat
eivät joudu pankkien Kreikalle myöntämien luottojen
maksumiehiksi. Totta kai tämä kriisi ja kaikki
sen jatkovaiheet ovat osoittaneet armottomalla tavalla eurojärjestelmän
seurannan ja väärinkäytöksiin
puuttumisen heikkouden. Tältä osin on myöskin
jo päädytty rahaliiton sääntöjen vastaisesti
luotottamaan ja tekemään erilaisia järjestelyjä.
Vakuutusjärjestelmällä on sovittu yhteensä 750
miljardin euron rahoituspaketista, jolla nyt tätä luottamusta
markkinavoimilta halutaan ikään kuin sitten perätä.
Kuitenkin toimista puuttuivat silloin ja puuttuvat edelleenkin nopeat
ja tehokkaat rahoitusmarkkinoiden vastuuta kasvattavat toimet ja
esitykset pankki- sekä rahoitusmarkkinaverosta. Kriisin
etenemisen ja kohoavan korkotason myötä moni rahoituslaitos kykeni
silloinkin monimutkaisten rahoitusinstrumenttien avulla hyödyntämään
tilannetta omien voittojensa maksimoimiseksi.
Myöskin pankkituen, mitä näissä asioissa
annetaan, pitäisi olla avointa, kohdennettua ja vastikkeellista
ja niin, että rahalaitoksille tulee kannettavaksi se riski,
mikä niille kuuluu, eikä niin, että veronmaksajat
maksavat laskun. Näitä näkökohtia
toimme silloin esille ja esimerkiksi Kreikan lainajärjestelyn
suuria riskejä Suomelle korostimme siinä, että siinä ei
myönnetty niitä luottoja ensisijaisina luottoina,
ja edelleen sitä, että mikäli joku euromaista
jää pois, niin tämä tulee entistä enemmän
Suomen päälle. Tämä sama ongelmatiikka
näkyy myös näissä esityksissä,
ja Kreikan tukipaketista puuttuivat vakuudet uutta lainaa antaville
valtioille, kuten Suomelle. Sitten on se, että kaikkien
27 EU-maan pitää olla mukana silloin, kun näitä asioita
käsitellään. Nyt vähintään
samanlaisella roolilla euroalueella pelaava Ruotsi, Isosta-Britanniasta
puhumattakaan, istuu katsomossa, kun Suomi muiden euromaiden kanssa
kantaa tätä kokonaisvastuuta.
Puhemies! Kun viittasin tähän Sailaksen kirjoitukseen,
niin se kannattaa todella nyt tässä tilanteessa
lukea, koska tämän käsittely on ollut uskomatonta.
Tätä kokonaisuutta, jossa ovat kyseessä perustuslain
kannalta aika olennaiset asiat, takausperusteet ja lainananto, Suomen
valtion veronmaksajien rahanjako maailman turuille ja toreille,
ei missään vaiheessa ole saatettu perustuslakivaliokuntaan,
ja me olemme tänään vedonneet puhemiesneuvostossa
myös perustuslakivaliokunnan puolesta turhaan. Ja kun viime perjantaina
tuotiin tämä esitys valtiovarainvaliokuntaan,
ennen siis nyt tänään olevaa lähetekeskustelua,
niin valtiovarainministeriön lainsäädäntöneuvos
kuvasi vaan, mitenkä on hyvä, kun saadaan ennen
kesälomia nyt tämä kiireellä käsiteltyä,
jolloinka meidän taholtamme puututtiin tähän
prosessiin ja saatiin aikaiseksi huomenna ylimääräinen
valtiovarainvaliokunta kello 11, jossa valtiovarainministerikin
nyt ensimmäisen kerran astuu näiden konkreettisten
asioiden kanssa framille. Jo on aikakin, kun täällä on
toisessa käsittelyssä jo tämä puitelaki
ja nyt oli tarkoitus jo valtiovarainvaliokunnan kuitata perjantaina lainsäädäntöneuvoksella.
Kyllä tämä on vastuutonta näiden
asioihin mittasuhteeseen nähden. Tässä suhteessa
valtiosihteeri Raimo Sailaksen otsake "Kun poliitikot lintsaavat"
on ihan hyvää viitekehystä. Hän
pohtii siinä myöskin, miksi näitä hätäkokouksia, Ecofinia
ja Eurooppa-neuvostoja, on pidetty. Hän toteaa: "Siksi
ja vain siksi, että eurooppalaiset poliittiset päättäjät
olivat useita kertoja rikkoneet tekemiään sopimuksia
ja päätöksiä. Moni euromaa harjoitti
vastuutonta budjettipolitiikkaa, ja EU-tasolla rikottiin tehtyjä sopimuksia. Luottamus
meni, ja pää tuli vetävän käteen."
Se, mikä tietysti tässä myöskin
kannattaa noteerata, johon hän myös kirjoituksessaan
viittaa, on Maastrichtin sopimus. Siinähän on
lähtökohtaperiaate, että jäsenmaat
eivät vastaa toistensa veloista. Kun lausekkeen soveltaminen
tuli ensi kertaa esille Kreikan tapauksessa, se rikottiin heti.
Toukokuun kriisitunnelmien oikeudellisena perusteena käytettiin
EU:n joustavuuden historian edellyttämällä tavalla
Lissabonin sopimusta, josta löytyvät luonnon katastrofit,
niitä koskeva määritelmä. Tämän
juridiikan varassa poliittiset päättäjät
sitten asian ottivat haltuun. Ongelmallinen on, minkä takia
huomenna on myös valtiovarainvaliokunnan hyvä kuulla
pääjohtaja Erkki Liikasta, Ekp:n hallintoneuvoston
linja, jolla aina on ollut tiukka kanta siihen, että ilmeisesti
ei ole koskaan edes pohdittu mahdollisuutta ostaa valtioiden velkapapereita
salkkuun. Näin 6.5. Ekp:n pääjohtaja
kai totesikin. Neljä päivää myöhemmin
kelkka kääntyi. Ekp:n riippumattomuuden perään
poliittisista päätöksentekijöistä on
oikeutetusti kyselty.
Puhemies! Tämä on todella iso asia, ja me
tulemme muun muassa huomenna peräämään
vastauksia siihen, millä seurauksilla tämä takausvaltuutus
laajennetaan muihin läheisesti liittyviin tarkoituksiin.
Valtioiden lisäksi on tarkoitus taata esimerkiksi rahoituslaitosten
luottojärjestelyitä ja muita velkasitoumuksia
ilmeisesti. Toiseksi aiheellinen kysymys lienee, miten menetellään, kun
osa takaajista voi joutua sellaiseen tilanteeseen, että eivät
voi olla takaajina. Jaetaanko takausvelvoite silloin uudelleen jäljelle
jääneiden maiden kanssa? Siellähän
on tällaisia merkittäviä takaajia meidän
rinnallamme: Espanja, Helleenien tasavalta, Portugali, Italia. Me
olemme nyt tässä uljaassa joukossa takaamassa
sitten näitä maailman turuille löytyviä saatavia.
Kreikalle lainattiin 80 miljardia euroa, nyt EU:n talousarviosta
rahoitetaan 60 miljardia euroa ensin. Se voi aika nopeasti ehtyä sekin
pelivara, jos Kreikkaa suurempi maa Espanja joutuisi vaikeuksiin.
Sen jälkeen tulevat Imf:n 250 miljardia euroa tai takaukset
tai molemmat.
Tässä yhteydessä, arvoisa puhemies,
asian mittasuhteiden takia halusin näin laajasti tätä käsitellä.
Haluan todeta, että aiheellisia ovat meidän Kreikka-asian
yhteydessä esittämämme lausumat, että hallitus
antaa esityksen pankkiverosta Suomessa ja esittää sen
käyttöönottoa EU-maissa, että hallitus
tekee esityksen rahoitusmarkkinaverosta ja toimii niin, että se
otetaan laajasti käyttöön kansainvälisillä rahoitusmarkkinoilla,
ja että hallitus toimii niin, että pankit ja muut
rahoituslaitokset kantavat oman vastuunsa Kreikan lainajärjestelyistä.
Suomalaisen veronmaksajien maksettavaksi ei saa siirtää pankkien ja
muiden sijoittajien vastuuta, totesimme silloin, ja se on aiheellista
nytkin.
Mutta kaikista pahinta on minusta se, että eduskunta
ei ole vastuullisesti tässä vakavassa tilanteessa
perustuslain osalta käynyt takausperusteita läpi,
säätelyperusteita eduskunnan päätösvallan,
budjettivallan näkökulmasta. Ja toinen asia on
se, että arvoisat kollegat ja toivottavasti joku median
edustaja noteeraisivat, että yksi viidesosa valtion vuotuisesta
talousarviosta ollaan nyt antamassa tällä täydellä vallalla
jakeluun ja panemassa Suomen valtion piikkiin näillä käsittelyillä.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on todella suuri paketti
ja pahimmassa tapauksessa tavattoman kalliskin suomalaisille veronmaksajille.
Lainaan tästä hallituksen esityksestä pienen
pätkän: "Artiklan 3 kohdan mukaan, kun varainhankintavälineitä lasketaan
liikkeeseen tai niistä tehdään sopimus
Ervv-ohjelman mukaisesti tai itsenäisesti, jokaisen takaajan on
annettava peruuttamaton ja ehdoton takaus." Tästä lähdetään,
peruuttamaton ja ehdoton takaus tälle 7,9 miljardin elikkä melkein
8 miljardin euron takausvastuulle.
Hallitus esittää, että Suomi liittyisi
Euroopan rahoitusvakausvälinettä koskevaan euromaiden sopimukseen
ja antaisi sitovan, peruuttamattoman ja ehdottoman takauksen Euroopan
rahoitusvakausvälineen liikkeeseen laskemien varainhankintavälineiden
maksuaikataulun mukaisten korko- ja pääomamaksujen
maksamisesta asianmukaisesti. Siis Suomen osuus on lähes
8 miljardia euroa. Jos Euroopan rahoitusvakausvälinelainoitusta
saanut valtio ei pysty maksamaan ottamiaan lainoja kokonaan takaisin,
Suomi joutuu muiden takauksia antaneiden valtioiden tavoin maksamaan
takausten perusteella Euroopan rahoitusvakausvälineen liikkeeseen
laskemien velkakirjojen haltijoille näiden saamisia. Tämä on varsin
selvää tekstiä.
Kukaan asiantuntija ei ole kyennyt sanomaan varmasti, kuinka
suuri Euroopan rahoitusvakausvälineen vaikeuksiin joutuneille
maille myöntämien lainojen tarve lopulta on, eikä sitä,
tarvitsevatko apua mahdollisesti Kreikan ohella esimerkiksi Portugali,
Espanja tai Italia. Saatamme siis ajautua jopa siihen, että komission
käytettävissä olevan 60 miljardin ja
Euroopan keskuspankin tukiostojen lisäksi Euroopan rahoitusvakausvälineen
lainanantoa ja siten Suomen takausvastuuta joudutaan korottamaan
elikkä tässä ei ole kattoa, mihinkä se
menee. Hallituksen esityksessä on näin ollen kyse
todella paljon mittavammasta sitoumuksesta kuin mitä Kreikalle
myönnetty meidän 1,6 miljardin laina on. Kun tämä Ervv:n
takaus ynnä Kreikan ja Latvian lainat lasketaan yhteen,
todetaan, että kyse on tähän mennessä yhteensä 10
miljardista eurosta. Myöhemmin summa voi pahimmassa tapauksessa
vielä kasvaa tästä. On kirkkaasti pidettävä mielessä,
että takaaja, lainanantaja ottaa aina riskin. Pahimmillaan
tämä kaikki 10 miljardia euroa saattaa langeta
Suomen valtion ja sitä kautta suomalaisten veronmaksajien
maksettavaksi.
On merkillepantavaa, että ilman näitä komission,
Euroopan keskuspankin ja euromaiden tukitoimia useat pankit olisivat
vaikeuksissa Kreikan lainojen arvon romahdettua. Tästä vakautumisessa
sitten onkin lopulta kyse: pankkien pelastamisesta. On arvioitava
tilannetta rahoitusvakausvälineeseen tukeutuvien maiden
kansalaisten näkökulmasta. Nämä maat
joutuvat tiukan sopeutusohjelman kohteeksi, mikä merkitsee
julkisten menojen eli siis palvelujen, sosiaaliturvan leikkauksia,
verojen korotuksia siihen määrään, että ne
puolestaan leikkaavat sopeutujamaan talouskasvua ja lisäävät
työttömyyttä ja näin vaikeuttavat
edelleen näiden maiden mahdollisuuksia selviytyä näistä veloista
ja niistä maksuista, joita Suomen valtio takaa.
Emme pidä tällaista ratkaisua järkevänä emmekä oikeudenmukaisena.
Siinä eivät ole mukana millään
panoksella vaikeuksissa olevia maita rahoittaneet pankit ja muut
suursijoittajat, vaan lasku ja vastuu kokonaisuudessaan siirretään niitten
maitten useimmiten pienituloisten veronmaksajien maksettavaksi.
Mielestäni tältä lähtökohdalta
tulee tätä hallituksen esitystä arvioida, ja
tulemme tietenkin sitten siinä lopullisessa käsittelyssä tekemään
mielestäni tältä pohjalta omat johtopäätöksemme,
joita äsken kerroin.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Nämä sopeutusohjelmat,
jotka liittyvät näihin EU-tukiin, ovat erittäin
kovia. Niissä lähdetään julkisen
talouden supistamisesta, joka käytännössä tulee
tarkoittamaan palkkojen alennuksia, eläkkeiden alentamisia
ja muun sosiaaliturvan leikkaamista. Kaikki nämä toimet
johtavat ostovoiman heikkenemiseen, josta taas seuraa työttömyyden
edelleen paheneva kierre. On siis ihan mahdotonta, että tällaiset
taloudet elpyisivät ja pystyisivät sitten hoitamaan
lainansa.
Minä näen tähän liittyvän
vielä semmoisen ison pyrkimyksen myös Suomen nykyisen
hallituksen taholta, että kun nyt EU:n nimissä ajetaan läpi
näitä äärikovia leikkauksia
eri vaikeuksiin joutuneissa EU-maissa, niin sitten tästä EU-tavasta
tehdään vaalien jälkeen myös
maan tapa. Näillä voi perustella myös
kovia toimia täällä, kun näitä ensin
jyrätään kautta EU:n, niin kuin nyt on
lähdetty tekemään. Se tulee herättämään tietenkin
myös kovaa vastarintaa. Nähdään,
että monissa EU-maissa jo nyt on kansa kaduilla Saksaa
myöten. Kyllä myöskin tämmöistä tarkoituksenmukaisuutta
on tässä Suomen hallituksen toiminnassa, kun se
mainostaa näitä kovia sopeutustoimia. Se saa niistä hyvän
perusteen sitten vaalien jälkeen avata pellit myös
tässä maassa. Tätä on myöskin
tekeillä selvästi tässä propagandassa
näitten kovien leikkausten tarpeesta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ministeri Thors on paikalla, niin
kysyn suoraan: Onko tämä hallituksen esitys ilmoitus
samalla siitä, että Euroopassa Euroopan unionin
euroalueella on niin suuri kriisi, että tällainen
kiire on näin valtavan asian kanssa kuin nyt on? Toiseksi
kysymys: Miksi tässä sopimuksessa on vain kuusi
jäsenmaata mukana, ja miksi se tulee voimaan jo viiden
jäsenmaan mukaantulolla?
Arvoisa puhemies! Tämä on todella iso asia. Meidät
sidotaan jälleen tässä uudella tavalla
tähän eurooppalaiseen kriisiin. Minun mielestäni kriisi
on äärettömän syvä,
ja siksi ehkä tällainen kiire onkin. Mutta on
nyt hyvä, että ministeri toteaa sen, onko hallituskin
tätä mieltä. Tämä on todella
tietynlainen Euroopan konkurssijulistuksen alkusanojen asettaminen
julkisuuteen, kun tällaista käsitellään.
Mitä tulee meillä tämän
asian käsittelyyn, niin totean, että talousvaliokunnalla
on huomenna aikaa ottaa tähän kantaa, mutta meillä on
sovittu, että aamulla 8:lta kokoonnumme käsittelemään ydinvoimahakemuksia,
joista mietintöluonnos on lukematta, joka on valmistunut
tänään iltapäivällä ja
on meillä sähköpostissa. Aamulla sitä aletaan
lukea, ja se on paksu ja pitkä. Meillä ei ole
mahdollisuutta tähän asiaan talousvaliokunnassa
paneutua. (Ed. Rajamäki: Järjestys olla pitää!)
Valtiovarainvaliokunta käsitteli nyt listalla olevaa 7)
asiaa siten, että kuuli kahta asiantuntijaa. Oli häpeällistä valtiovarainvaliokunnalle
käsitellä tällaisia miljardipäätöksiä näin
kevyesti.
Arvoisa puhemies! Tämä asia vaatii kyllä todella
perusteellisen käsittelyn. Olisi ehkä syytä valtiovarainvaliokunnan
lisäksi myös sekä talousvaliokunnan että perustuslakivaliokunnan käydä tämä läpi.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on ehdottomasti pakko
yhtyä näihin sanoihin, mitä edustajat
Rajamäki ja Kankaanniemi ovat täällä esittäneet.
Tämä on todella käsittämätöntä asioiden
käsittelyä. Tämmöinen kiire
noin isolle asialle, eihän tässä ole
enää mitään tolkkua. Onhan se
tietysti huomattu ja todettu aikaisemminkin, että mitä isompi
asia, sitä vähemmän sitä käsitellään.
Tuntuu, että tahallisestikin asiat yritetään
pitää pimennossa. No, ehkä olen tietysti
hieman lapsellinen, kun olen joskus kuvitellut, että täällä eduskunnassa
oikeasti näistä päätetään.
Mutta todellakin talousvaliokunnallekin annetaan huomisaamuun aikaa,
ja kello on nyt 18.30. (Ed. Rajamäen välihuuto) — Joo,
todellakin tämä käsittely on aivan älytön.
Esityksen vaikutuksia perustellessaan hallitus kertoo muun muassa
siitä, että on useita maita jo, jotka pyrkivät
hillitsemään velkaantumista, ja täten
se pienentää riskiä, että Suomi
joutuu maksamaan. Näillä toimenpiteillä,
mitä tässä ollaan tekemässä,
saadaan koko Euroopan alueelle deflatorinen syöksykierre,
joka tulee pitämään viimeistään
huolen siitä, että Suomi joutuu maksajaksi näissä asioissa.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Ensin on syytä muistuttaa, että Suomessa
suurta valiokuntaa ja sitä kautta koko eduskuntaa on pidetty
harvinaisen hyvin informoituna koko tästä prosessista koko
tämän kevään aikana. (Ed. Kuopan
välihuuto) — On pidetty informoituna, ja me olemme
säätäneet valtiosäännössä,
miten eduskuntaa pidetään informoituna EU-asioissa,
ja tätä on täsmällisesti noudatettu,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Erkki Tuomioja totesi silloin
toukokuun alussa.
Toinen seikka tässä on todettava. Kun on puhuttu
edellisestä Kreikan paketista, niin se vaatii jokainen
neljännesvuosi, jolloin irrotetaan varoja, harvinaisen
tiukkaa seurantaa, että Kreikka etenee siinä tervehdyttämisprosessissa,
jota on vaadittu. Vastaavasti tässä yhteydessä on
säädetty myöskin omat tavat, (Ed. Kuoppa:
Mitäs sille voi, jos ei Kreikka pärjää?)
ennen kuin mahdollisesti takauksia annetaan, omat säädökset
tässä sopimuksessa.
Kukaan kai ei kiistä sitä, että Maastrichtin
sopimusta on rikottu. Mutta täytyy muistaa, että rikkominen
alkoi muistikuvani mukaan 1999—2003 ja se jatkui. Silloin
oli ehkä puute se, että jäsenmaat valvoivat
toisiaan, muun muassa Saksa, Ranska olivat sillä akselilla.
Siksi on erittäin tärkeää, että edetään
sillä akselilla, jota Suomi on ajanut jo EU-selonteosta
lähtien, että voidaan aikaisemmassa vaiheessa
puuttua sopimusrikkomuksiin, jollei pysytä Maastrichtin
kriteereissä ja muissa, elikkä silloin voidaan
asettaa sanktioita, voidaan siihen puuttua. Me totesimme ja ajoimme
nyt muun muassa edellisen Eurooppa-neuvoston yhteydessä,
että komissiolla olisi tärkeä rooli.
Mielenkiintoista on nähdä tässä toisessa
asiassa vasemmiston tai SDP:n vastalause, jossa viitataan siihen,
että pitäisi muun muassa pankeille asettaa myöskin
vakuuksia. Tämäkin on jo sovittu. Tästäkin
on jo sovittu viime Eurooppa-neuvostossa. European Council agrees,
että jäsenvaltioiden tulisi asettaa maksu näille
rahoituslaitoksille, jotta ne osallistuvat omalta osaltaan myöskin
kriisien maksuun. Kysyisin vaan monella tavalla, mikä on
se vaihtoehto näille paketeille, näille turvatakeille,
tälle kiristyneelle valvonnalle, jonka komissio on esittänyt
ja jota Suomi myöskin on vahvasti ajanut, kun mietimme
tulevia, etteivät poliitikot pääsisi
laistamaan siitä vastuustaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Suuren valiokunnan osalta on
tietysti Eurooppa-neuvoston ja Ecofinin osalta saatu informaatiota.
Siellähän käytiin markkinoimassa pääministerin
ja valtiovarainministerin toimesta, että tämä 400
miljoonaa euroa ehkä lainataan rahaa Kreikalle ja saadaan
hyvä bisnes. Näistä puheista ei ollut
montaa viikkoa, kun päädyttiin siihen katastrofaaliseen
esitykseen ja tilanteeseen, mihin päädyttiin.
Kysymyshän ei ole nyt mistään muusta
kuin siitä, millä tavalla valtiovarainvaliokunta
ja erityisesti eduskunnan budjettivaltaan liittyvä päätösvalta
ja säätelyperusteet varmistetaan myös meidän
perustuslain osalta. Nämä olisi pitänyt käydä vakavammin
myös valtiontalouden näkökulmasta, koska
ministeri Thorsin ja hallituksen linja käytännössä tarkoittaa
täyttä valtaa laittaa yhtä viidesosaa
vuotuisesta talousarviosta vastaava summa jakeluun. Näin
kevyesti ei ole täällä käsitelty,
ei reumasairaaloita, ei kansalaisten perusoikeuksien turvaamista,
ei mitään asiaa, kuin nyt käsitellään
valtavaa mittasuhdetta tässä asiassa, jopa sitä,
miten takausvaltuus laajennetaan jopa muihin läheisesti
liittyviin tarkoituksiin, esimerkiksi rahoituslaitoksiin, isoja
asioita.
Toinen varapuhemies:
Käydään pieni vastauspuheenvuorokierros.
Tässä oli useita puheenvuoropyyntöjä.
Minulla on listalla edustajat Kuoppa, Kallis, Sirnö, Kankaanniemi,
Uusipaavalniemi — jäikö joku? — ja
sitten Paatero.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan kysyä ministeriltä, kun
sanoitte, että Kreikka on tiukassa valvonnassa ja jokaista
maksuerää valvotaan, että Kreikka on
toteuttanut ne ehdot: Mitä, jos Kreikka ei pysty toteuttamaan
näitä ehtoja? Mikä on sitten tässä menettelytapa?
Ei siinä paljon muuta, Kreikka menee konkurssiin kumminkin,
ja sinne on syydetty rahaa ja pitää syytää tietenkin
lisää rahaa, jos ei haluta estää,
että se ei mene konkurssiin. Pankithan tässä loppujen
lopuksi aina hyötyvät ja muut rahoittajat. Haluaisin
kuulla kyllä, mikä on sitten EU:n rahoitusjärjestelmän
seuraava vaihe, kun ei pystykään näitä sitoumuksia täyttämään,
mitä on vaadittu.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta kaikki ne puheenvuorot, joissa esitetäänkin
ajatus ja toive siihen suuntaan, että Kreikka tai joku
muu Etelä-Euroopan maa epäonnistuisi näissä tervehdyttämistoimissa,
ovat epäisänmaallisia suomalaisen veronmaksajan
kannalta. Me puolustamme täällä euroa. Tämä on
seurausta siitä, kun aikanaan sitouduimme tähän
euroon ja Emuun. Nyt meidän tehtävä on
suomalaisten veronmaksajien kannalta (Ed. Rajamäki: Maastrichtin
sopimuksessa ei vastata toisten veloista!) yrittää pitää yllä vakautta
ja puolustaa tällä tavalla. Se toinen vaihtoehto,
mitä te toivotte, on epäisänmaallinen
ja koituisi Suomelle ja koko Euroopalle paljon huonommaksi. (Ed.
Rajamäen välihuuto) Suomessa päätöksentekojärjestelmä on
se, että kun neuvostossa ja Ekp:ssä tehdään
joku päätös, se on silloin neuvoteltu.
Meidän tehtävämme on tässä parlamentarismissa
sitten arvioida sitä, onko se ollut oikein tai väärin.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kallille: On myös yhtä tai vähintäänkin
vielä epäisänmaallisempaa päästää kuin
koira veräjästä ne sijoituskeinottelijat
ja muut tahot, jotka tähän asti ovat kovasti olleet hallituksen
varjeluksen alla. Mikään näistä Eurooppa-neuvostonkaan
suosituksista ei itse asiassa käynyt hallituksen piikkiin,
ennen kuin Euroopan tasolla alettiin keskustella, että tarvitsemme kontrollia,
tarvitsemme työvälineitä, joilla vastaisuuden
varalle estetään moisten katastrofien synnyttäminen,
mitä nyt ahneus Euroopan laajuisesti ja globaalisti on
synnyttänyt.
Arvoisa ministeri, ehkä suuri valiokunta on ollut tietoinen
asiasta, mutta kuten täällä on jo aiemmin
todettu, kansanvaltaan kuuluu, että myös se elin,
jolta valtaa viedään, olisi saanut kuulla, että siltä valtaa
viedään. Mielestäni se, että viime perjantaina
kaksi asiantuntijaa ei edes pystynyt vastaamaan, miksi näin
on menetelty, että valtiovarainvaliokuntaa ei ole asiasta
pidetty ajoissa viivalla, kuvastaa heidän asiantuntemuksensa
tasoa siinä vaiheessa, kun (Puhemies: Minuutti!) he tulevat
budjettivaliokuntaan esittelemään tätä kyseistä hallituksen
esitystä.
Valiokunta onneksi (Puhemies: Aika!) sai aikaiseksi sen, että saamme
sentään kuulla Suomen Pankkia ja toivottavasti
myös paikalle tulevaa valtiovarainministeriä edes
yhden kerran tämän asian tiimoilta.
Toinen varapuhemies:
Muistutan edustajia, että vastauspuheenvuoro on minuutin
mittainen.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suuri valiokunta saa luonnollisesti informaatiota
neuvotteluista, joita ministerit käyvät Brysselissä,
mutta se ei ole kyllä ollenkaan sama asia kuin hallituksen
esitys, jossa sitoudutaan valtaviin summiin pysyvästi tulevienkin
päättäjien puolesta miljardien suuruisilla
summilla. On kaksi aivan eri asiaa informoida ja tehdä päätöksiä.
Siksi tämä käsittely nyt on aivan ala-arvoista
tällä aikataululla, arvoisa rouva ministeri.
Kysyn uudestaan nämä kysymykseni: Miksi tällä on
näin kiire? Onko euro kaatumassa nyt ennen juhannusta,
vai miksi pitää tämmöisellä kiireellä asiaa
käsitellä? Ja miksi vain kuusi Euroopan unionin
27 jäsenmaasta tai 16 euromaasta on tässä mukana?
Markku Uusipaavalniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensiksi on pakko huomauttaa ed. Kallille,
kun sanotte, että me puolustamme euroa, minä olen
kyllä täällä puolustamassa Suomen
valtiota ja Suomen kansaa.
Ministeri Thors kysyi, mitä vaihtoehtoja. Olen kolme
vuotta sitten sanonut, että kun rytinä alkaa,
pankkeja ei saa pelastaa. Se ei muuta tilannetta, onko tänne
keksitty joku kikkailunimike, mikä kulkee Euroopan valtioiden
kukkarolla kuitenkin joka tapauksessa. Eli tämä nyt
tehtävä vakautuspaketti ja systeemi, mikä tässä on
tehty, aiheuttaa deflatorisen syöksykierteen. Euroopan valtioiden
alijäämä on 1 000 miljardia
vuositasolla, kun kauppa on positiivinen. Jos siihen laitetaan kiristyksiä,
se aiheuttaa edelleen entistä suuremman pankkikriisin.
Velat jäävät maksamatta.
Se vaihtoehto on ekspansiivinen rahapolitiikka ja käytännössä ainoastaan
siten, että valtioiden hallinnoimilla keskuspankeilla tai
vastaavilla on oikeus luoda rahaa yksityisten pankkijärjestelmien
sijasta. (Puhemies: Minuutti!) Miten vastaatte Paul Krugmanille,
kun hän sanoi, että tämä ei
missään tapauksessa toimi? Minä sanon
saman.
Sirpa Paatero /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Päätöksenteko on
todellakin täysin eri asia kuin informointi asiasta. Olisimme
halunneet päättää tästä.
Jos Kreikka-tilanteessa olimme nopealla aikataululla, niin tässä olemme
hädissämme.
Sosialidemokraattien vastalause Kreikka-tilanteessa sisälsi,
sen lisäksi, että puhuimme pankkien vastuun kantamisesta,
joka olisi mielestämme ollut aiheellista ja tarpeen, myöskin
takuut ja vakuukset, joita tähän lainaan olisi
joidenkin asiantuntijoiden mukaan voinut hyvin sisällyttää,
jos näin olisi haluttu tehdä. Sitä haluaisin
perätä myöskin näissä kohdissa.
Rahoitusjärjestelmään sinänsä ei
ole nyt tässäkään kohden Suomen
valtion puolelta haluttu lähteä viemään
tiukennuksia seurantaan, vastuisiin, valvontaan laajassa mittakaavassa.
Täällä ministeri Katainen ilmoitti, että hän
ei tule viemään eteenpäin muun muassa
rahoitusmarkkinaveroa tai muita tällaisia, valitettavasti.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri kyseli, mitä olisi pitänyt
Kreikan kanssa tehdä. Mieluummin velkasaneeraukseen Kreikka,
kuin että maksetaan ahneitten pankkiirien velat pois korkoineen.
Silloin olisivat pankit joutuneet osittain vastaamaan.
Ed. Kalli kyseli, että kun rahaliittoon mentiin, silloin
tehtiin ratkaisu. No niinhän siinä tehtiin ratkaisu,
mutta silloin tehtiin myös sopimukset, miten valvotaan
näitä. Talousvaliokunnassa kävi asiantuntija,
joka kertoi, että pääministerit ja valtiovarainministerit
EU:ssa ovat jättäneet valvonnan suorittamatta.
Heillä olisi ollut arvovaltaa Kreikallekin sanoa, että pelaatte
vilunkipeliä ja nyt se loppuu. Mutta tätä ei
tehty, ei tehdä nyt Espanjan kohdalla.
Kreikka muun muassa laski 300 miljardia euroa joukkovelkakirjoja
käytössä olevaa korkeammalla korolla
kuin markkinakorot olivat. Sinnehän tulivat kaikki pankkiirit
ympäri maailman, kun tiedettiin, että maa ei voi
tehdä konkurssia, niin kuin Kreikkakaan ei tehnyt. (Puhemies:
Minuutti!) Suomi nyt tässä kyllä tälläkin ratkaisulla,
mikä tänä iltana tehdään,
joutuu maksamaan miljardeja näistä, ja kukaan
ei tiedä, saadaanko niitä rahoja koskaan takaisin.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Todettakoon tässä, mikä on
taloustilanne tällä hetkellä Euroopassa.
Se on sellainen, että muun muassa pankit eivät
luota toisiinsa ja yksityisillä yrityksillä on vaikeuksia
saada rahoitusta. On tärkeää, että kaikki
toimet tehdään, jotta saadaan normaali rahoitusmarkkina
toimimaan, ja muun muassa siksi Suomi on ajanut ja saanut lävitse,
että julkistetaan heinäkuun puolella niin sanotut
pankki- ja stressitestit. Tämä on ainoa tapa saada
tämä veri virtaamaan näillä aloilla.
Ed. Sirnö väitti esimerkiksi, että Suomi
ei ole pankkimaksua ajanut. Ei pidä paikkaansa. Valtiovarainministeri
Katainen on useaan otteeseen todennut, että hän
on valmis siihen, paljon ennen kuin tässä eduskunnassa
syntyi keskustelua tästä asiasta. Elikkä kaikessa
on pyritty todellakin huolehtimaan, että eduskunta saa
riittävästi tietoa, (Ed. Rajamäki: Ei
todellakaan!) ja eihän muun muassa tätä vakuutta,
joka asetettiin, olisi myöskään ollut
pakko lailla hyväksyä, mutta esitimme tällaista
menettelyä, koska hallitus halusi informoida eduskuntaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa totesin, Suomea viedään
nyt sellaisiin takuisiin ja velkavastuuseen, jotka ovat tämän
kokoiselle maalle kohtuuttomia, ja loppua ei tiedetä, niin
kuin ministeri totesi täällä, että Euroopan
pankit eivät luota toisiinsa, ja se on silloin seurausta,
että rahan hinta nousee, ja varsinkin näissä maissa,
Espanjassa, Portugalissa, Italiassa, luokitukset muuttuvat huonompaan
suuntaan, ja siellä joutuu suuriin vaikeuksiin. Tälle tielle
ei pitäisi mennä. Sen sijaan Ruotsi ja Englanti
ja Tanska kertovat, että hoitakaahan hommanne, ja ne irrottautuvat
tästä. Suomella pitäisi kanssa olla mahdollisuus.
Nyt on annettu Islannille, Liettualle ja Kreikalle suuria summia,
menty heidän velkojaan maksamaan, ja varsinkin Kreikan
kohdalla se on vähän kohtuutonta. Iloista elämää on
eletty siellä, ainakin poliitikot jos eivät muut,
ja siinä ovat sitten saksalaiset ja ranskalaiset pankit
olleet luotottamassa näitä asioita.
Maan rajojen yli menevä finanssivalvonta pitäisi
laittaa Euroopassa kuntoon, mutta ei tunnu vieläkään
olevan suurilla mailla halua tällaiseen. Onko siellä vielä luurankoja
kaapissa, kun ei haluta? Tämmöisiä kriisejä on
nyt ollut kymmenen vuoden välein maailmassa, ja tätä ei
EU:kaan kestä.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olisin uudestaan kysynyt ministeri Thorsilta:
miten te kuvittelette vältettävän deflatorisen
syöksykierteen taloudessa Euroopan alueella, jos kaikki
valtiot kerran alkavat kiristää? Tällä hetkellä tilanne
on se, että kauppa on positiivinen euroalueella, mutta
silti valtiot tekevät 1 000 miljardia tappiota.
1 000 miljardia on siis siellä se alijäämä,
mitä on. Ei se koske pelkästään
Kreikkaa. Kreikan osuus siitä oli 3 prosenttia.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Näin jälkikäteen
ehkä voi todeta, että ennen kuin syntyi tämä sopeutumisohjelma,
johonka sitten sekä poliittiset johtajat että myöskin
Ekp myöhemmin yhtyivät, on todettu, että se
oli paljon syvempi ja kovempi kuin Yhdysvalloista alkanut pankki-
ja talouskriisi. Ja kaikki ne tahot, euromaiden ja ympärilläkin,
toivoivat, että tehtäisiin jotain merkittävää ja
uskottavaa, jotta voitaisiin rauhoittaa markkinoita, tai muuten
saattaa tulla tapahtumaan jotain hyvin poikkeuksellista. Ennen tätä päätöstä informoitiin
suurta valiokuntaa, ja tietenkin myös ne henkilöt,
jotka ovat olleet pankkivaltuustossa, ovat saaneet informaatiota.
No, kun syntyy päätös, jossa yritetään
koko maailman rahamarkkinoita rauhoittaa, niin ei tietenkään
voi jokaiselta eduskunnan jäseneltä lähteä kysymään,
mitä mieltä olet tästä asiasta.
Oli nopeasti tehtävä päätös
viikonvaihteessa, ja sen päätöksen piti
olla sen kaltainen, jolla saadaan aikaan syvää vaikutusta.
Tietenkin aina voidaan kysyä, mikä olisi ollut se
toinen vaihtoehto, jolloinka olisivat rahamarkkinat ajautuneet kriisiin.
Olisi tehty tyhjäksi kaikki ne toimet, mitä Kreikassa,
Espanjassa, Portugalissa ja osittain jo Italiassakin on tehty. Minusta
nyt tarvitaan nimenomaan luottamusta lisääviä toimia,
joilla annetaan työrauha näille Etelä-Euroopan
maille, jotta ne voisivat saada velkaantumistaan kuriin, voisivat
saada aikaan talouskasvua, jolla sitten voitaisiin lisätä uskottavuutta
koko tätä vanhaa mannerta kohtaan, jotta Eurooppakin
voisi päästä jossain vaiheessa paremmin
osalliseksi siitä kasvusta, jota maailmassa toivottavasti
tulevaisuudessa edelleen tulee olemaan.
Minä ymmärrän sen kritiikin, minkä edessä nyt
ollaan, mutta myöskin niiden, jotka esittävät sitä,
pitää ymmärtää se,
että me olemme osaltamme sitoutuneet silloin, kun olemme
menneet Emuun, yhteiseen valuuttaan. Ei meillä ole muuta
mahdollisuutta kuin toimia niin, että tätä talousaluetta
puolustetaan, ja yhdessä joudutaan nyt kantamaan vastuuta
niistä hölmöyksistä, joita tarkastus
ja erilaiset toimet ovat saaneet aikaan, kun ne eivät ole
olleet riittävän tehokkaita. Sille emme voi mitään.
Nyt pitää katsoa eteenpäin ja yrittää toimia
niin, että tulevaisuudessa saataisiin aikaan vakautta ja
kasvua.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Todettakoon nyt vaan tässä,
että itse sopimus on kaikkien euromaiden kesken.
Ed. Kankaanniemi viittasi johonkin pienempään
ryhmään maita, joka tähän mennessä on
allekirjoittanut sen, ja tässähän tietysti
on eri parlamentaarisia järjestelyjä eri maiden
kesken, mutta varsinaisesti tämä on nyt euromaiden
kesken. Tämä koskee kaikkia.
Todettakoon myöskin, että me olemme eri muodoissa
joko osallistuneet tai ilmoittaneet valmiudestamme osallistua myöskin
esimerkiksi Imf:n kautta Latvian, Islannin ja euron ulkopuolisten
maiden pelastamiseen, ja ne ovat myöskin aika mittavia
paketteja.
Kyse on siitä, niin kuin tässä on
todettu aikaisemmin, että tämä on se
vähemmän paha tapa pelastaa eurooppalainen tilanne.
Eurooppalainen hyvinvointivaltio takaa suomalaisille töitä.
Siksi me tähän olemme ryhtyneet, emme missään
euroinnossa tai sitä vastaavassa tilanteessa.
En rupea väittämään ed.
Uusipaavalniemen ja Krugmanin ja muitten kanssa, onko deflatorinen tilanne
vai ei. Todettakoon vaan, että mittavia alijäämiä on
myöskin muissa teollistuneissa maissa, ja ehkä se
liittyy vähän siihen, onko tasapainoa, onko jonnekin
kasaantunut muun muassa mittavia säästöjä,
mittavia ylijäämiä.
Mutta loppujen lopuksi Suomen eduskuntaa on pidetty hyvin informoituna.
Te olette saaneet lakien ja hallitusten esitysten muodossa nämä esitykset,
ja kaiken kaikkiaan tästä kriisistä on myöskin
opittava paljon. On tärkeää, että EU, sekä neuvosto
että parlamentti, etenee näiden systeemien hallinnan
parantamiseksi, ja sillä on tärkeä osuus,
ja varmaan myöskin Suomen Pankin pääjohtaja
pystyy valottamaan, mitä on tapahtunut Euroopan keskuspankin
puolella, koska ei ole sopivaa, että minä siihen
puutun.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei tässä luottamuksella
enää pärjää. Yksityisen
sektorin velka on tapissa. Yläraja on tullut vastaan. Se
ei ole häipynyt mihinkään. Valtioiden
velka lähestyy ylärajaa. Kipupiste on monessa
valtiossa jo mennyt. Siellä ovat palkkasummat tippuneet,
samaten asuntojen hinnat, bruttokansantuote merkittävästi.
Se sama on edessä koko euroalueella, jos mennään
näillä linjauksilla kuin nyt tässä ollaan
laittamassa.
Korkotaso on todellakin jo liki nollassa. Ei ole mitään
keinoja enää suorittaa järkevästi
ekspansiivista rahapolitiikkaa, ellei aiheuteta todellisia toimenpiteitä,
jotka liittyvät velkasaneerauksiin pankeissa ja vastaavaan.
Valtioille pitää ottaa rahanluomisoikeus, ja se
on ainoa tapa selvitä tästä.
Te sanoitte, että informoituna ollaan pidetty. Mikä on
euroalueen pankkien tilanne? Onko se plus, miinus? Mitä se
on? Onko Kreikan? Ei näistä tullut koskaan mitään
tietoa meille. Tässä esityksessäkään
ei ole taas mitään tietoa siitä, mikä on
esimerkiksi euroalueen pankkien tilanne. Ollaanko plussalla ulkomaailmaan
nähden vai miinuksella?
Keskustelu päättyi.