Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tarkoitukseni on keskittyä pankkivaltuuston kertomuksessa
ainoastaan finanssivalvontaan. EU:n puitteissa sovittiin viime vuonna
merkittävistä rahoitusmarkkinoiden valvontatoimenpiteistä.
Euroopan järjestelmä, riskikomitea, perustettiin
vastaamaan makrotason vakauden valvonnasta sekä järjestelmäriskien
estämisestä rahoitusjärjestelmässä.
Perustettiin niin ikään Euroopan finanssivalvontajärjestelmä,
joka koostuu kansallisista finanssialan valvontaviranomaisista,
Euroopan pankkiviranomaisista, arvopaperimarkkinaviranomaisista
sekä vakuutus- ja työeläkeviranomaisista.
Virheenä tässä on valvontaelinten hajauttaminen,
vaikka rahoitusmarkkinat eivät toimi näin hajautetusti.
Lisäksi valvontaelimet perustetaan eri kaupunkeihin, mikä sekin
on jatkuvan kommunikoinnin este.
Alun perin tarkoituksena oli, että finanssivalvontajärjestelmä kootaan
kasaan vuonna 2011. Ecofin on kuitenkin korostanut sen perustamista jo
tänä vuonna: nopealla rahoitusmarkkinoiden valvontajärjestelmän
käynnistyksellä vältyttäisiin
turhilta spekuloinneilta. Mikä on tilanne valvontajärjestelmän
rakentamisen suhteen?
Arvoisa rouva puhemies! Myös G20-maat sopivat, että markkinoiden
läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden parantamiseksi
luodaan yksi yhteinen ja toimiva globaali tilinpäätösstandardi. Myös
arvopaperien arvostuskäytäntöjä tarkistetaan.
Finanssimarkkinoiden toimijoiden ongelmien havaitsemista parannetaan
lisäämällä raportointivelvollisuuksia
ja avoimuutta. Sääntelyä kehitetään
laajentamalla sääntelyn soveltamisaluetta kaikkiin
järjestelmän kannalta merkittäviin toimijoihin.
Luotto- ja johdannaismarkkinoille kaavaillaan muun muassa standardoituja menettelytapoja,
itsenäisiä selvitysosapuolia, avoimuutta, systeemivaikutusten
arviointia sekä tarkempaa innovaatioiden ja tuotekehittelyn
seurantaa.
G20-maat korostavat kansainvälisen ja alueellisen sääntely-yhteistyön
merkitystä, informaatiovaihdon edistämistä viranomaisten
kesken sekä tarvetta menettelytapasäännösten
kehittämiseen. Kaikille suurille kansainvälisille
toimijoille olisi rakennettava kansallisten valvojien yhteistyöfoorumit.
Myös kansainvälistä kriisiyhteistyötä kriisiharjoituksineen
on edistettävä. Kansainvälisten organisaatioiden
asemaa rahoitusjärjestelmän vakauden edistäjinä vahvistetaan
ja omaisuusvarojen systeemistä seurantaa kehitetään
sekä kansainvälisellä että kansallisella
tasolla.
Tästä kaikesta olisi ollut hyvä saada
tietoa myös eduskunnalle. Olisin pitänyt hyvänä,
että kertomuksen finanssivalvontaa koskevassa osiossa olisi
tarkemmin eritelty yksityiskohtaisesti niitä säätely-
ja valvontamenetelmiä, joita on tarkoitus käyttää.
Näin eduskunta olisi saanut ajankohtaiskuvan siitä,
mitä todella on tapahtumassa.
Arvoisa rouva puhemies! Onko todellakin niin, että vakavaraisuusvaatimusten
merkittävä kiristäminen, oman pääoman
puskureiden muodostaminen, likviditeettitason korottaminen ja rahoitusrakenteen
muutokset toteutuvat vasta vuoden 2012 lopussa? Odotin näiltä osin
ripeämpää toimintaa. Suomelle tärkeitä asioita
ovat juuri rahoituslaitosten omiin varoihin liittyvät kysymykset,
vähimmäisomavaraisuusaste, likviditeetti, varojen
määritelmä sekä rahoitusrakenteen
muutos. Mielestäni olisi kohtuullista, että Finanssivalvonta
ja valtionvarainministeriö raportoisivat jatkuvasti eduskuntaa
rahoitusmarkkinoiden sääntelyn ja valvonnan edistymisestä sekä niihin
liittyvistä toimenpiteistä. Pidän tärkeänä hallituksen
korkeaa profiilia Euroopan unionin suuntaan rahoitusalan sääntely-
ja valvontatoimenpiteiden kehittämiseksi.
Euroopan rahoitusmarkkinoiden tilanteeseen vaikuttaa Euroopan
unionin jäsenmaiden velkavetoinen talous, josta pitää irtautua.
Tämä vaatii pitkäjänteistä,
tiukkaa talouspolitiikkaa kaikissa jäsenmaissa. EU:lle
on annettava riittävästi ohjausvaltaa, että kaikki
jäsenmaat noudattavat menokuria. Näin vähennetään
myös rahoitusmarkkinoiden riskiä.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vuonna 2008 syksyllä alkanut
luottolama sai nopeasti aikaan reaalitalouden kriisin, jonka seurauksena
oli lähes koko vuoden 2009 kestänyt maailmantalouden
syvä taantuma. Rahoitusmarkkinakriisi johti hyvin nopeasti
investointien supistumiseen, kysynnän laskuun ja yritysten kannattavuuden
heikkenemiseen lähes kaikkialla. Tämä näkyi
läntisissä teollisuusmaissa asuntokaupan pysähtymisenä,
rakennustoiminnan ja autokaupan supistumisena sekä ulkomaankaupan
poikkeuksellisen nopeana ja jyrkkänä laskuna.
Viennin jyrkkä pudotus aiheutti kriisin leviämisen
myös niihin maihin, joiden finanssisektori ei ollut joutunut
ongelmiin. Teollisuusmaissa kokonaistuotanto supistui vuoden 2009
aikana keskimäärin runsaat 3 prosenttia. Useissa
maissa vienti supistui vuoden 2009 alkupuolella jopa kymmeniä prosentteja.
Kuten tunnettua, Suomen talous joutui kärsimään
muita länsimaita syvemmän viennin ja kokonaistuotannon
menetyksen.
Vuoden 2008 lopulla puhjenneen talouskriisin taustalla oli useita
vuosia monissa maissa jatkunut kotitalouksien ja yritysten velkaantuminen
ja varallisuushintojen nousu. Kotitalouksien voimakas velkaantuminen
ja siihen liittynyt usko asuntojen hintojen jatkuvaan nousuun niin
Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin olivat keskeinen osa tätä ilmiötä.
Velkaantumisen teki mahdolliseksi 2000-luvun alkuvuosien matala
korkotaso. Monissa maissa velkaantuminen tarjosi kotitalouksille
mahdollisuuden nopeaan elintason nousuun, vaikka reaalitulojen kasvu
olisi ollut vaatimatonta. Näin kävi Yhdysvaltojen
lisäksi myös monissa eurooppalaisissa maissa,
kuten Espanjassa, Islannissa, Irlannissa ja Baltian maissa.
Vuoden 2009 suuren taantuman taustatekijöitä voidaan
etsiä rahoitusmarkkinoiden ylilyönneistä,
väärinkäytöksistä ja
riskien arvioinnin epäonnistumisesta. Rahoitusmarkkinoiden
ja pankkien valvonnan puutteiden, vääristyneiden kannustinjärjestelmien
ja pitkälle viedyn velkavivun käytön
lisäksi kriisin taustalta voidaan nostaa esiin myös
makrotaloudellisia syitä. Näistä keskeisimpiä olivat
toisaalta maailmankaupan suuret ja pitkäaikaiset epätasapainot,
kuten Kiinan pitkään jatkunut kauppataseen ylijäämä ja Yhdysvaltain
alijäämä, ja toisaalta maailmantalouden
voimakkaan kasvun aikaansaamat inflaatiopaineet. Talouksien epätasapainot
olivat ennen vuoden 2009 taantuman käynnistymistä kasvaneet
jo kestämättömän suuriksi. Epätasapainoja
oli myös euroalueen sisällä, mistä Kreikan
ja Espanjan nykyiset ongelmat ovat osoituksena.
Euroopan keskuspankki aloitti yhdessä EU-maiden kanssa
päättäväiset toimet talouden
elvyttämiseksi ja rahoitusjärjestelmän
vakauden turvaamiseksi. Ekp aloitti ohjauskorkojen alentamisen syksyllä 2008.
Ohjauskorkoa alennettiin nopeaan tahtiin yli 3 prosenttiyksikköä.
Ekp:n neuvosto laski korkoja vuoden 2009 alkupuolella neljä kertaa,
yhteensä 1,5 prosenttiin. Viimeisen kerran korkoa laskettiin
toukokuussa, jonka jälkeen perusrahoitusoperaatioiden korko
jäi loppuvuodeksi 1 prosenttiin. Korkojen laskun lisäksi
eurojärjestelmä paransi rahoituksen saatavuutta
monin poikkeuksellisin toimenpitein, joita jatkettiin ja osin laajennettiin
alkuvuonna 2009. Erityistoimilla pyrittiin takaamaan pankkien likviditeetin
saatavuus ja rahamarkkinoiden toiminta. Kriisin vaikein vaihe ohitettiin
jo vuoden 2009 keväällä, mutta erityistoimia
jatkettiin koko vuoden ajan.
Näillä poikkeuksellisilla rahoitustoimenpiteillä,
samoin kuin erittäin matalalla ohjauskorolla, Ekp tuki
euroalueen pankkisektorin likviditeetin saatavuutta ja luotonantoa
sekä talouden elpymistä. Toteutetut toimet tukivat
sekä kotitalouksia että yrityksiä. Pitkäaikaisempien
rahoitusoperaatioiden merkitys näkyi erityisesti markkinakorkojen
laskuna. Vaikka perusrahoituksen operatiivisten toimien jälkeen
korko pysyi 1 prosentissa, lyhyet euribor-korot laskivat huomattavasti
alle 1 prosentin.
EU-komissio antoi syksyllä 2008 jäsenmailleen
oman suosituksensa laajoista elvytystoimista. Komission tavoitteena
olivat toimet, joiden suuruusluokka oli 1,5 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Kaavailtu suuruusluokka oli selvästi pienempi kuin USA:ssa,
Kiinassa ja Japanissa, mutta kuitenkin merkittävä.
EU:n jäsenmaat noudattivat tätä suositusta
vaihtelevasti. Keskimäärin EU-maitten päättämät
toimet vuodelle 2009 olivat noin puolet komission suosittamasta tasosta.
Useiden maiden kohdalla elvytystoimet olivat pieniä tai
olemattomia. Osin tähän oli syynä kyseisten
maiden heikko taloudellinen tilanne, joka ei sallinut lisää velkaantumista.
Merkittäviä elvytyspanoksia, suuruudeltaan vähintään prosentti
bkt:stä, toteuttivat ainakin Saksa, Espanja, Itävalta,
Britannia ja Suomi.
Talouden syvä taantuma yhdessä finanssipoliittisten
elvytystoimien kanssa heikensi nopeasti julkisen talouden tilaa
kaikissa teollisuusmaissa. Julkisen talouden alijäämät
kasvoivatkin vuoden 2009 aikana erittäin suuriksi. Kansainvälisen
finanssikriisin keskeiset osat eli asuntomarkkinoiden romahdus ja
pankkien vaikeudet eivät levinneet onneksi Suomeen. Siitä huolimatta Suomen
talous joutui kärsimään kriisin seurauksista.
Taantuma vaikutti nopeasti ja voimakkaasti Suomen vientiin. Viennin
supistuminen alkoi jo vuoden 2008 viimeisellä ja vuoden
2009 ensimmäisellä neljänneksellä.
Tavaravienti supistui vuoden 2009 aikana lähes 30 prosenttia
edellisvuoteen verrattuna. Pudotus oli suurempi kuin koskaan rauhanaikaisen
historian aikana, ja se oli myös suurempi kuin useimmissa
muissa maissa vuonna 2009.
Viennin supistumisen seurauksena myös teollisuustuotanto
ja kokonaistuotanto alenivat vuonna 2009 poikkeuksellisen paljon.
Teollisuustuotanto supistui 20 prosenttia ja bkt lähes
8 prosenttiyksikköä. Tuotannon supistuminen alkoi
jo vuoden 2008 aikana, ja se pysähtyi kansantalouden tilinpidon
tietojen mukaan vuoden 2009 toisella neljänneksellä.
Talouden pudotus oli nopea ja syvä. Tämän
seurauksena oli myös työttömyyden kasvu,
joka jäi kuitenkin pelättyä pienemmäksi
osin sen vuoksi, että yritykset pyrkivät välttämään
irtisanomisia ja pitämään kiinni työvoimastaan.
Valtiovalta pyrki Suomessa lieventämään
kriisin seurauksia omilla toimillaan. Osin myös tämän
vuoksi Suomen julkisen talouden tasapaino heikentyi voimakkaasti
vuoden 2009 aikana. Julkinen talous siirtyi tuntuvasta ylijäämästä vuonna
2008 selvästi alijäämäiseksi.
Alijäämä keskittyi valtiontalouteen,
jota heikensivät verotulojen nopea lasku ja menojen kasvu.
Verotulot supistuivat ensisijaisesti talouden syvän taantuman vuoksi,
mutta osittain myös siksi, että veroperusteita
kevennettiin kertomusvuoden aikana talouden elvyttämiseksi.
Suomen finanssipoliittinen elvytys olikin eurooppalaisittain verrattain
tuntuva. Finanssipoliittinen elvytys tukeutui toisaalta takauksiin
ja korkotukiin ja toisaalta veronkevennyksiin. Merkittäviä toimia
olivat ansiotuloverotuksen keventäminen, työnantajien
kelamaksujen poisto ja elintarvikkeiden arvonlisäverokannan
alentaminen. Verohallinnon rahoitusasema kääntyi
vuoden 2009 aikana jyrkästi alijäämäiseksi.
Alijäämä oli 8,6 miljardia euroa, mikä on
suurin luku vuoden 1995 jälkeen.
Euroopan keskuspankin rahapolitiikka merkitsi nopeaa korkotason
laskua vuoden 2009 alkupuolella. Tämä muutos näyttää sopineen
hyvin myös Suomen taloudelle, vaikka Suomessa pankit eivät
joutuneet vaikeuksiin. Vientikysynnän jyrkän supistumisen
vuoksi inflaatiopaineet vähenivät nopeasti ja
korkotason lasku tuki sopivalla tavalla kotimaista kysyntää ja
työllisyyttä tilanteessa, jossa vienti aleni romahdusmaisesti.
Kansainvälinen finanssikriisi lisäsi voimakkaasti
viranomaisyhteistyön määrää kertomusvuoden
aikana. Suomen pankin yhteistyö muiden viranomaisten kanssa
painottui kertomusvuonna globaalin finanssikriisin seurausten lieventämiseen
ja vastaavanlaisten kriisien ehkäisyyn. Suomen Pankin osallistuminen
kotimaiseen ja kansainväliseen viranomaisyhteistyöhön keskittyikin
kertomusvuonna yhä enemmän sääntelyn
ja valvonnan kehittämiseen sen jälkeen, kun eurooppalaisen
rahoitusjärjestelmän välittömistä vakauttamistoimenpiteistä oli
alkuvuoden aikana sovittu. Myös Finanssivalvonta osallistui
laajasti eurooppalaiseen valvontajärjestöyhteistyöhön
ja sen kehittämiseen.
Arvoisa puhemies! Finanssivalvonnan toiminnan tavoitteena on
finanssivalvonnan vakauden edellyttämä luotto-,
vakuutus- ja eläkelaitosten ja muiden valvottaviksi säädettyjen
vakaa toiminta. Tavoitteena on myös vakuutettujen etujen
turvaaminen ja yleinen luottamus finanssimarkkinoiden toimintaan.
Arvoisa puhemies! Näillä saatesanoilla toivon
Suomen Pankin kertomuksen asiallista käsittelyä ja
toivon, että sitä kautta eduskunta saa riittävästi
informaatiota.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutamaan kohtaan pankkivaltuuston kertomukseen
viittaavasta puheesta. Ed. Kalli täällä sanoi
vihdoinkin, että velkaantuminen oli osasyynä rahoitusmarkkinakriisiin.
Todellakin euroalueen rahoituskriisihän laukesi lokakuussa 2008.
Silloin oli velkaa euroalueella 18 500 miljardia ja 2 000
miljardia oli lisätahti. Sehän on kestämätön
tahti, ja sitä oli jatkunut pari vuotta jo etukäteen,
jolloinka olisi pitänyt kaikkien tietää, mitä on
tulossa ja myöskin tulee. Kiinan kauppataseen ylijäämää ei
kannata yliarvostaa. Ne luvut ovat pieniä verrattuna esimerkiksi
tähän 2 000 miljardiin, mikä vuositasolla
euroalueella tehtiin.
Se, että kriisin vaikein vaihe ohitettiin jo keväällä 2009,
ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Korko laskettiin liki nollaan
prosenttiin, ja silti luottokanta ei nouse euroalueella, valtiolla
tosin kylläkin 1 000 miljardia vuodessa.
Sitten puheessa viitattiin vielä siihen, että ei tämä Suomeen
oikein iskenyt. Ei iskenytkään, koska Suomen oma
velkakupla on vasta puhkeamassa. Suomessa yksityistaloudet ovat
edelleen lähes ainoana Euroopassa velkaantuneet vielä tämän
viimeisen vuoden aikana. Ensimmäisenä puhkesi
USA:n kupla, sitten euro ja sitten Suomi. Tulossa on.
Keskustelu päättyi.