4) Kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomus 2010
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies, värderade talman! Voi todeta, että meillä on
historiallinen hetki tässä käsillä,
koska käsittelemme riippumattoman ihmiskaupparaportoijan
ensimmäistä raporttia. Itse vähemmistövaltuutettu,
joka on vastannut tästä, ei pääse
tätä esittelemään, mutta olemme
kiitollisia siitä, että hän istuu kuuntelemassa
keskustelua.
Todellakin voimme olla ylpeitä siitä, että meillä on
tällainen raportoija, koska sellaista suositellaan useissa
kansainvälisissä sopimuksissa, kuten Euroopan
neuvoston ihmiskaupan vastaisessa yleissopimuksessa vuodelta 2005,
ja myöskin Etyj ja EU suosittavat tällaisen riippumattoman
henkilön nimeämistä. Monessa maassa tähän
ei ole pystytty, mutta kun valtioneuvosto vuonna 2008 hyväksyi
niin sanotun tarkennetun ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman,
niin siihen kuului henkilön ja ihmiskaupparaportoijan nimeäminen.
Samana vuonna saatiin myöskin aikaan laki, jossa tämä tehtävä annettiin
vähemmistövaltuutetulle. Monessa suhteessa myöskin
tämä, että meillä on riippumaton
henkilö ja hänellä on toimivaltuuksia,
jotka ovat poikkeuksellisia Suomessa, on erittäin tärkeää. Mielestäni — jos
näin paljon voi sanoa tästä riippumattomasta
raportista — se, että näin hyvä asiakirja
on saatu aikaan, osoittaa, että lähdimme oikealle
tielle.
Usein ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa painotetaan ihmisoikeus-
ja uhrilähtöistä lähestymistapaa.
Tämä periaate on oikealla tavalla myöskin
ohjannut raportoijan toimintaa ja tätä tekstiä,
mikä meillä on nyt edessämme. Raportoija
tarkastelee ihmiskaupan vastaista toimintaa siitä näkökulmasta,
kuinka ihmiskaupan uhrien oikeudet toteutuvat ja millaisia esteitä uhrien
oikeuksien toteutumiselle mahdollisesti on suomalaisessa järjestelmässä.
Uhrien aseman parantaminen on sellainen toimi, joka edistää myöskin rikostorjuntaa
ja ihmiskaupan ennaltaehkäisemistä.
Kun me katsomme suosituksia, joita me olemme saaneet tässä raportissa,
niin 13 suositusta liittyy hyvin paljon auttamisjärjestelmän
toimivuuteen, ja sitten on 14 muuta suositusta. Ehkä kokonaisuudessaan,
kun me tarkastelemme raporttia, nimenomaan auttamisjärjestelmän
toimivuus, käännyttämismenetelmät
ja rikosprosessit ovat ne keskeiset tekijät ja kokonaisuudet,
joita tulee tarkastella. Vastaavasti tämä kuvastaa,
että rikoslaki, ulkomaalaislaki ja kotouttamislaki ovat
ne keskeiset instrumentit, joilla me voimme tähän
puuttua.
Useinhan me ihmettelemme, että vaikka meillä on
ollut nyt jo muutamien vuosien ajan lainsäädäntö kunnossa,
niin miksi ei sitten ole ilmennyt enemmän tapauksia, koska
kuitenkin moni tuntee, että ilmiö valitettavasti
on laajempi kuin on tullut ilmi. Siinä mielessä tämä raportti
on keskeinen, että sitä kautta saamme käytännön vinkkejä,
miten parantaa toimintaa. Kiinnitän myöskin huomiota
siihen, että raportoija esittää, että esimerkiksi
työsuojeluvalvonnan ja poliisin valmiutta tulisi tarkastella,
jotta toimet saisivat riittävästi vaikuttavuutta
ja että enemmän todella voisimme olla vakuuttuneita
siitä, että ilmiö ja uhreja paljastuu.
Kahdentyyppistä ihmiskauppaa ehkä tässä voi nostaa
erityisesti esiin, toisaalta työsuhteisiin liittyvää hyväksikäyttöä ja
toisaalta seksikauppaan liittyvää. Hyvin perustellusta
syystä raportissa nostetaan esiin riskiryhmänä henkilöt,
jotka käännytetään maasta sen
perusteella, että heitä epäillään
seksipalvelujen myynnistä. Näissä tapauksissa
on tiedostettava ihmiskauppa nykyistä paremmin. Raportissa
esitetään myöskin, että koulutusta
lisätään valmiuksien lisäämisen
lisäksi, ja tämä on tärkeää.
Tästä eteenpäin ihmiskaupan vastaisen
ohjausryhmän tehtävälistalla on käsitellä suosituksia,
ja ohjausryhmä syksyn mittaan käsittelee suosituksia
ja saa raporttinsa valmiiksi, jotta me voisimme sitten päättää,
mitkä ovat ne varsinaiset lainsäädäntömuutokset,
joihin on ryhdyttävä. Valitettavasti tämä ilmeisesti
jää seuraavalle eduskuntakaudelle, mutta olemme
saaneet perusteellista esivalmistelua ja voimme käydä laajaa keskustelua
tästä asiasta. Toivon todellakin, että käsittely
valiokunnissa on perusteellista.
Det är alltså ett historiskt ögonblick
som vi har här framför oss, när vi har
den första rapporten av den nationella rapportören
om människohandeln, och vi har glädjen att ha
minoritetsombudsmannen som lyssnär här på oss.
Det är ju en lite ovanlig situation att en rapport framförs
och själva författaren och den ansvariga personen
inte kan yttra sig i den här frågan. Men det är
en utmärkt rapport och bland annat styrgruppen mot människorhandel
kommer snabbt att ta till behandling de rekommendationer som finns
här. Vi ser att det finns många praktiska exempel
men också kritisk granskning av lagstiftningen, sådana
punkter som kanske gör att offer inte får den hjälp
de behöver, att den så att säga betänketid som
finns kanske i verkligheten inte fungerar.
Jag fäster mig också vid att rapportören
här har konstaterat att arbetarskyddsmyndigheterna och
poliserna kanske inte har den beredskap som behövs för
att kunna avslöja denna vedervärdiga form av brottslighet
som sannolikt är ännu mera omfattande än
de fall som hittills har kommit i dagen.
Jag hoppas att riksdagen och utskotten kan behandla det här
grundligt och att vi får de tips som behövs för
att lagstiftningen ska kunna justeras. Det blir tyvärr
till nästa riksdagsperiod, men den här historiska
rapporten är ett viktigt inlägg i debatten.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Som minister Thors redan sade är
den nationella rapporten om människohandel vi nu har till
behandling den första i sitt slag, och det är
därför med särskilt intresse man tar
del av den.
Efter tiden med slavhandeln med den svarta befolkningen i Afrika
började man på 1900-talet uppmärksamma
problemen med så kallad vit slavhandel. Det handlade huvudsakligen
om europeiska kvinnor och flickor som rekryterades och transporterades
till kolonierna för prostitution.
Nationernas förbund antog 1926 den första
internationella konventionen angående slaveri och på 1950-talet
utvidgades den att även inbegripa skuldslaveri och behandlingen
av kvinnor och barn som egendomsobjekt. Genom en FN konvention 1949 ålades
länderna att straffa den som ordnar koppleri och bordellverksamhet.
Tyvärr har människohandeln fått nya former
och ökat i rask takt efter de forna sovjetstaternas självständighet
samt krigen på Balkan.
År 2000 antog FN konventionen mot gränsöverskridande
organiserad brottslighet och ett tillläggsprotokoll om
förebyggande, bekämpande och bestraffande av handel
med människor, särskilt kvinnor och barn. Parterna
förpliktigas att stifta lagar mot människohandel,
att se till att offren skyddas.
Ytterligare en central konvention är Europarådets
konvention om åtgärder mot människohandel
som Finland inte ratificerat. Utrikesministeriet tillsatte i februari
2008 en arbetsgrupp med uppdrag att utreda vad som krävs
för en ratificering, men ännu har konventionen
inte ratificerats, och det ser rapportören som bekymmersamt och
jag vill uppmana utskottet att studera den frågan noggrant.
Herr talman! Alla utredningar tyder på att det i Finland
förekommer relativt få fall av människohandel
om man gör en global jämförelse, men
det borde i ett välordnat samhälle som Finland överhuvudtaget
inte förekomma. De låga siffrorna beror troligen
på att det handlar om en företeelse som inte många ännu
lärt sig uppmärksamma, med andra ord det finns
ett mörkertal, men troligen spelar Finland däremot
på grund av sitt geografiska läge rollen av transitland.
Finska myndigheter har uppmärksammat problemet och
satt in resurser på området, men det krävs
större medvetenhet och utbildning av till exempel polis,
arbetarskyddsmyndigheter och gränsbevakning. Det är
frestande att använda billig arbetskraft, särskilt
i kärvare ekonomiska tider, som behandlas så att
det faller under definitionen människohandel. Som exempel
kan nämnas stora grupper av bärplockare som forslas
hit. Vi måste bli mer observanta och inte acceptera missförhållanden.
Den nuvarande minoritetsombudsmannen Eva Biaudet har inom ramen
för Osce gjort en ovärderlig insats på det
här området. Finland har därför
kommit i sökarljuset, och det är nu min förhoppning
att de närmare 30 konkreta förslag till förändringar
som görs i rapporten åtgärdas. Jag tänker
då främst på behovet av bättre
skydd för människohandelsoffer.
Herr talman! Som minister Thors redan påpekade får
vi här i plenum ingen presentation av den här
rapporten av den som sammanställt rapporten på samma
sätt som när det gäller justitieombudsmannens
eller justitiekanslerns redogörelser. En rapport ges vartannat år
till regeringen och vart fjärde år ges den på riksdagens
begäran direkt till riksdagen. Med tanke på att
det här handlar om gränsöverskridande ärenden
som kräver åtgärder långt utöver
EU:s gränser anser jag att ärendet bör
behandlas i utrikesutskottet. Jag utgår därför
ifrån att arbetslivs- och jämställdhetsutskottet
kommer att begära ett utlåtande av åtminstone
utrikesutskottet.
Jag vet att det här i plenum kommer att läggas förslag
om mer omfattande utskottsbehandling och jag kan redan nu säga
att jag kommer att stödja ett sådant förslag.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Nauclérin puheenvuorossa käsiteltiin
marjanpoimijoitten tilannetta. On aivan tosi, että heidän
asemastaan on keskusteltu paljon, mutta kyse on myöskin äärimmäisen
tärkeästä toiminnasta sen kannalta, että jos
halutaan, että Suomessa on ylipäätään
tuon tyyppistä marjanjalostusta, niin kuin tällä hetkellä on,
niin pelkästään kotimaisin poimijavoimin ne
marjat eivät lähde liikkeelle.
Oikea tapa tähän puuttua on minusta tiukat viisumiehdot,
niin että viisumin myöntämisen ehtona
olisi se, että edellisenä vuonna, edellisenä satokautena,
on toimittu niin kuin on sovittu ja että kaikki sellaiset
ikävät puolet, mitä tässä marjanpoimijoitten
tuonnissa Suomeenkin on, on saatu karsittua. Viimeinen vaihtoehto,
jos puhutaan luonnonmarjojen poiminnasta, on, että lähdetään
rajamaan jokamiehenoikeuksia, koska se voi käydä hyvin
nopeasti sitten paikallisen väestön oikeuksien
puolelle. Mutta viisumikäytäntö, sen
tiukentaminen ja valvominen, voi olla kaikista tehokkain lääke.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! On helppo
yhtyä arvon ministerin kehuihin tätä asiakirjaa
kohtaan. Se on laaja, mittava ja erittäin perusteltuja
esityksiä ehdottava asiakirja. Mielestäni hyvää tässä asiakirjassa on
se, mikä aina välillä tuppaa tässä talossa
unohtumaan, että tämä asiakirja lähtee
siitä, että riistettyä ei syyllistetä,
vaan riistäjää.
Tämä pätee varmasti myös
näihin marjanpoimijoihin, että tarkoituksena ei
varmaankaan ed. Nauclérilla ollut syyllistää marjanpoimijoita, vaan
niitä, jotka epäeettisillä ja epämoraalisilla
ja usein myös lainvastaisilla keinoilla käyttävät työvoimaa
Suomessa. Tämä ei koske varmaankaan rehellistä marjanpoimijayrittäjää eikä rehellistä
rakentajaa
eikä rehellistä teollisuusfirmaa, mutta itsekin
tiedän, että olen syönyt veriappelsiineja,
jotka on tuotettu ihmiskaupan uhrien työpanoksilla, olen
käyttänyt kahvilapalveluita, joista osa on tuotettu
ihmiskaupan uhrien palveluilla, ja olen nähnyt myös
kokonaisia teollisuuslaitoksia eteläisessä Euroopassa,
joita pyöritetään ihmiskaupan uhrien
voimin.
Kuten ed. Nauclér täällä jo
totesi, ihmiskauppa on globaali ongelma, joka on osa kansainvälistä rikollisongelmaa.
Olen huolestunut siitä, että puhemiesneuvosto
on lähtenyt kohtuullisen kapea-alaisesta näkökulmasta
valiokuntia valitessaan. Koska jo tässä raportissakin
todetaan, että Suomi on lähinnä kohdemaa
tai kauttakulkumaa, osaan näistä ongelmista ei
pystytä vastaamaan suomalaisen hallintovaliokunnan tai
suomalaisen lainsäädännön kautta.
Toki toivon, että näillä kahdella valiokunnalla
on merkittävä panos siinä, minkälaisia
signaaleja lähetämme myös lähtömaassa
toimiville ihmiskauppiaille. Itse kuitenkin näen, että tämä ongelma
on niin laaja ja niin suuri, että siihen pitäisi
myös muutaman muun valiokunnan pystyä sanasensa
sanomaan.
Mielestäni, kuten tässä raportissakin
todetaan, uhreilla pitäisi olla oikeus muun muassa sosiaali-
ja terveyspalveluihin, jotka tukevat heidän selviytymistään
tästä tilanteesta ja selviytymistä arjesta
sen jälkeen. Väittäisin, että sosiaali-
ja terveydenalan ammattilaisilla on vähintäänkin
yhtä suuri mahdollisuus kohdata ihmiskaupan uhreja kuin
on muilla viranomaisilla. Väitänkin, että sosiaali-
ja terveyspuolella olisi suurta hyötyä, jos entistä enemmän
panostettaisiin myös siellä ihmiskaupan uhrien
tunnistamiseen.
Kyse on myös siitä, miten me täällä kotimaassamme
noudatamme kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia
tai kotoista perustuslakiamme käsitellessämme
ihmiskauppaa ja ihmiskaupan uhreja ja niitä toimenpiteitä,
joita kohdennetaan ihmiskaupan uhreille. Tästä syystä,
arvoisa puhemies, ehdotan, että sen lisäksi,
että työ- ja tasa-arvovaliokunta saa lausunnot
laki- ja hallintovaliokunnalta, lausuntoa pyydettäisiin
myös perustuslakivaliokunnalta, sosiaali- ja terveysvaliokunnalta
ja ulkoasiainvaliokunnalta.
Lopuksi. Olen erittäin tyytyväinen näihin
27 ehdotukseen, jotka tässä raportissa on lausuttu. Ainut
asia, johon olisin toivonut raportoijalta rohkeutta, koska hän
vielä silloin istui täällä eduskunnassa
ja edusti hallituspuoluetta viime kaudella, asia, josta olen nostanut
pitkään Vanhasen ykköselle hattua, oli
se, että sillä oli rohkeutta tuoda seksinoston
kriminalisointi lakiesityksenä tänne eduskuntaan.
Valitettavasti eduskunnan enemmistö laimensi tämän
esityksen niin, että kyseisestä laista ei ole
edes sitä hyötyä, mitä siitä pitäisi
olla ihmiskaupan uhreille. Olen hämmentynyt, että hallituksemme
ei ole asiassa toiminut aktiivisemmin, kun muut Pohjoismaat ovat
jo selkeästi tällä tiellä. Ruotsissa
on jo pitkään ollut lainsäädäntö tältä osin,
ja Norja ja Islanti ovat jo seuranneet perässä,
ja tietääkseni Tanska on tekemässä tätä lainsäädäntöä.
Olisin tietysti toivonut, että myös tässä raportissa
olisi vahvasti signaloitu tämän lainsäädännön
tärkeydestä. Kyse ei ole niinkään
siitä, mitä täällä tapahtuu,
vaan siitä, minkälaisen signaalin me lähetämme
niihin lähettäjämaihin niille ihmiskauppiaille.
Itse vierailin joitakin aikoja sitten Laosissa, Kambodzhassa ja
Thaimaassa niillä alueilla, joista näitä naisia
ja tyttöjä lähetetään tänne
maihin. Ja kun he saavat käännytyspäätöksen
joissain tapauksissa eurooppalaisista maista ja heidän
palautettaan omiin kotimaihinsa, niin heillä ei ole minkäänlaista
tulevaisuutta omissa kotikylissään. Sen verran
rankan stigman tämä ihmiskaupan uhrina oleminen
on heihin loppuelämäkseen asettanut.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensi hätään haluan
kannattaa edustajakollega Sirnön tekemiä esityksiä näistä lausuntovaliokunnista
ja sen jälkeen kiinnittää huomiota muutamiin
tärkeisiin asioihin.
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän kehittäminen
nousi tärkeänä asiana esille. Se tosiasia,
että jos puhutaan, että Suomessa uhreja on vähän
tai niitä ei juurikaan ole, voi myös tarkoittaa
sitä, että uhreja ei ole, koska heitä ei
kyetä riittävän hyvin tunnistamaan. Myös
asia, josta on monta kertaa keskusteltu tässä salissa,
Dublin-tapaukset ja lasten etu, ja nyt käy ilmi tästä raportista,
että on erittäin huolestuttavia tilanteita alaikäisten
turvapaikanhakijoiden oikeuksien toteutumisen osalta ja ennen kaikkea
ihmiskaupan uhreina olevien lasten osalta tilanne on vielä vaikeampi.
Eli meillä ei suinkaan ole niin yksioikoinen tilanne näitten
asioitten suhteen kuin monta kertaa tässä salissa
on puheenvuoroja käytetty ja keskusteltu.
Sen lisäksi kiinnitin huomiota viimeisillä sivuilla
raportissa olevaan merkittävään asiaan,
eli kansallinen ihmiskaupparaportoija toivoo määrärahansa
korottamista sekä mahdollisuutta palkata vuosittain ainakin
muutamaksi kuukaudeksi yhden henkilön avustamaan vuosiraportin
laatimisessa. Tämä on kyllä merkittävä toive
nähden sen, että ihmiskaupparaportoija pystyy
hoitamaan tehtävänsä riittävillä voimavaroilla.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että tämmöinen
kertomus on saatu aikaiseksi ja ennen kaikkea on vielä henkilö,
vähemmistövaltuutettu, joka seuraa tätä tilannetta.
Ennen kaikkea kiinnitän huomioni luonnonmarjanpoimijoiden
tilanteeseen, joka on ihmiskauppaan verrattavassa tilanteessa, ja
myös vähemmistövaltuutettu on ottanut
tämän tässä kertomuksessa hyvin
esille. Vähemmistövaltuutettu toteaa, että on
kiinnittänyt huomiota myös luonnonmarjojen poimijoiden
tilanteeseen, ja ennen kaikkea hän on antanut suosituksia
huomioida poimijoiden velkaantuminen. Poimijat voivat altistua ihmiskaupalle.
Ja tästähän meillä on muutamana
syksynä hyviä huonoja esimerkkejä Pohjois-Suomesta
ja myös meiltä Kainuusta. Kirjoitin tässä viikko
pari takaperin kolumnin ja viittasin tähän marjanpoimijoitten
tilanteeseen, niin minuun otti sitten eräs yrittäjä yhteyttä ja
halusi keskustella asiasta, ja tässä kesän
aikana käydään keskustelu siitä,
miten heitä on kohdeltu. Tosin on myönnettävä,
että on ihan asiallisiakin yrittäjiä,
jotka ovat huomioineet tämän poimijoiden tilanteen.
Täällä kertomuksessa vähemmistövaltuutettu ottaa
kantaa kutsujan vastuisiin, että sen on kyettävä kattamaan
poimijan matkat ja majoitukset, työvälineet jnp.
Mutta kerrotaanko tästä siinä vaiheessa
tälle työntekijälle, kun hän
on viisumia hakemassa, että hänellä on
tietyt kustannukset niistä olemassa? Ja miten sitten, onko
huomioitu näitten mahdollisten välittäjäyrityksien
jälkikäteen riistäminen? Elikkä tässä on
hyvin moniportainen tämä välitysjärjestelmä,
tai saattaa olla, ja siitä johtuen ei aina tiedetä,
mikä on tämän henkilön todellinen
tilanne sitten, kun hän on syksyn ollut poimimassa. Muistelen,
että terveydenhoitolainsäädäntö ei
koske tällaista lyhytaikaista ja nimenomaan luonnonmarjojenpoimijaa,
mutta toivon, että ministeri vastaa myös tähän
kysymykseen. Muistaakseni ed. Kyllönen otti myös
tämän asian esille. Toivoisin ministeriltä vastausta
tähän, voidaanko heitä valistaa, nimenomaan
näitä poimijoita, ennen kuin he tulevat Suomeen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmiskauppa on räikeimpiä ihmisoikeuksien
loukkauksia. Ihmiskaupan uhreiksi joutuneilla ihmisillä on
suuri riski joutua väkivallan, seksuaalisen ja taloudellisen
hyväksikäytön sekä laittomien työsuhteiden
kohteiksi. Suomeen suuntautuvan ja Suomen kautta kulkevaan laittomaan
maahantuloon liittyvät ongelmat ovat viime vuosina määrällisesti
lisääntyneet ja saavat vakavan ja järjestäytyneen
rikollisuuden piirteitä.
Europol on arvioinut, että EU:n alueelle saapuvista
noin puolesta miljoonasta laittomasta maahantulijasta noin 50 prosenttia
salakuljetetaan alueelle järjestäytyneiden rikollisverkostojen
toimesta. Myös Suomeen tulevista laittomista maahantulijoista
puolet on kuljetettu alueelle organisoidusti. Arvioin mukaan kaikista
ihmiskaupan uhreista noin 70 prosenttia on naisia sekä huolestuttava
määrä alaikäisiä lapsia.
Rajanveto ihmiskaupan, ihmissalakuljetuksen, parituksen tai
prostituution välille on vaikeaa, mutta ei ylivoimaista.
Suomessa prostituutioon liittyy viitteitä parituksesta,
jossa on usein piirteitä ihmiskaupasta. Ihmissalakuljetus
liittyy monissa tapauksissa kaikkiin edellä mainittuihin asioihin.
Arvoisa puhemies! Vuositasolla arvioidaan noin 10 000
naisen myyvän seksipalveluita Suomessa. Lapsi- ja
teiniprostituutio ei ole Suomessa laajaa, mutta sen mahdollisuutta
ei voi sulkea pois. Lähialueilla eli Venäjällä ja
Baltian maissa on lapsiprostituutiota, jolla on tiettävästi
myös suomalaista asiakaskuntaa.
Suomessa lasten tai aikuisten elinkauppa ei ole kovinkaan todennäköistä.
Sekin mahdollisuus on tietysti olemassa.
Ihmiskaupparaportoija on kiitettävästi arvioinut
kolmea keskeistä ihmiskaupan vastaisen toiminnan osa-aluetta:
ensiksi ihmiskaupan uhrien auttamista, toiseksi ihmiskaupan uhrien
maassa oleskelua, kolmanneksi ihmiskauppaa koskevaa rikosprosessia
sekä asiaa koskevien rangaistussäännösten
soveltamista. Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmää koskevat
raportoijan suositukset ovat hyvin perusteltuja, ja pidän
niitä toteuttamiskelpoisina.
Sen sijaan en ymmärrä raportoijan suositusta siitä,
että ihmiskaupan uhrin yhteistyövaatimus tutkintaviranomaisten
kanssa sekä vaatimus siteiden katkaisemisesta yhteiskaupparikoksesta epäiltyyn
poistettaisiin lainsäädännöstä.
Tämän suosituksen toteuttaminen rajoittaisi merkittävästi
ihmiskauppaa koskevien rikosten selvittämistä.
Siksi en pidä suositusta hyväksyttävänä enkä toivottavana.
Arvoisa puhemies! Ihmiskaupan rikosprosessin ja rangaistuksiin
liittyviä suosituksia pidän hyvinä. Tällaisia
ovat koulutetun ja erikoistuneen yksikön perustaminen ihmiskaupparikoksia
koskevaa esitutkintaa varten. Yhtä tärkeänä pidän
sitä, että esitutkintaviranomaisia, syyttäjiä ja
työsuojelutarkastajia koulutetaan ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen
sekä ihmiskauppaa koskevan rikostutkinnan tehostamiseen.
Erityisen tärkeää ihmiskaupan torjumiseksi
on ennakko- ja jälkivalvonnan tehostaminen.
Haluan kiittää ihmiskaupparaportoijaa hienosta
raportista. Toivon, että raportoijan suositukset otetaan
huomioon ihmiskauppaa koskevaa lainsäädäntöä kehitettäessä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Täällä raportin
sivulla 7 puhutaan Suomessa esiintyvästä ihmiskaupasta
ja mainitaan: "Myös kerjäläisyyden parissa
voi esiintyä ihmiskauppaa ja pakkokerjäämistä - -."
En tiedä, esiintyykö Suomessa ilmenevän
kerjäämisen, joka on lähtöisin
lähinnä Bulgariasta ja ehkä ennen kaikkea
Romaniasta, piirissä ihmiskauppaa. Mutta kuvittelisin,
että se saattaa olla hyvin lähellä silloin,
kun on tapahtunut siten, kuin nämä haastatellut
Romanian kerjäläiset kertovat, eli että heille
on luvattu, että mikäli maksavat kuljetuksesta
ja pääsevät Suomeen, niin heillä on
Suomessa hyvät mahdollisuudet työllistyä,
saada työtä ja sitä kautta ansiota.
Luulisin, että tällaisessa tilanteessa, jossa
tietoisesti valheellisilla lupauksilla rahastetaan näiltä ihmisiltä korvauksia
kuljetuksista ja saatetaan heidät Suomeen olosuhteisiin,
jotka eivät lainkaan vastaa sitä, mitä on
luvattu, niin saatetaan olla lähellä näitä ihmiskauppatilanteita.
Oli nyt sitten Suomessa esiintyvässä kerjäläisyydessä,
jossa on lähinnä kyse Romanian romaneista, osin
Bulgarian romaneista, osin slovakialaisista kerjäläisistä,
oli siinä kyse sitten ihmiskaupasta tai ei, niin joka tapauksessa
minun mielestäni kerjääminen yleisellä paikalla
Suomessa tulisi lailla kieltää.
Miksi? No ensinnäkin siksi, että Suomessa
ei kenenkään tarvitse kerjätä henkensä pitimiksi. Meitä edeltäneet
sukupolvet ovat tehneet Suomessa ja suomalaisessa päätöksentekoprosessissa,
suomalaisissa päätöksentekoelimissä sekä valtiollisella
että kunnallisella tasolla, paljon työtä sen
eteen, että Suomessa ei olisi senkaltaista lohdutonta köyhyyttä,
jonka vuoksi ihmisten pitäisi kerjätä henkensä pitimiksi.
(Ed. Söderman: Entäs ruokajonot Helsingissä?)
Kun tähän on päästy, siis
on päästy siihen, että Suomessa kenenkään
ei tarvitse kerjätä pysyäkseen hengissä,
niin tuntuu mielestäni aika järjettömältä,
että sitten Suomeen tullaan muista maista, muiden maiden
lohduttomista olosuhteista kerjäämään.
Minun mielestäni tällaista toimintaa Suomessa
ei tarvitse sallia.
Toinen syy, miksi minun mielestäni kerjääminen
yleisillä paikoilla tulisi kieltää, on
se, että kerjääminen ei ole ihmisarvoinen
tapa hankkia elantonsa. Kerjääminen on ihmisarvoa
alentava tapa hankkia elantonsa. Ja oleellinen syy kerjäämisen
kieltämiseksi on tietysti se, että tämä kerjääminen
Suomessa ei ratkaise näiden ihmisten todellisia toimeentulo-ongelmia,
jotka ennen kaikkea perustuvat heidän omien kotimaidensa lohduttomaan
tilanteeseen heidän osaltaan. Siis kerjäämisen
salliminen ei ratkaise näiden ihmisten ongelmia, enkä kuvittele,
että kerjäämisen kieltäminenkään
ratkaisee näiden ihmisten ongelmia. Siis sitä ei
ratkaise kieltäminen, mutta toisin kuin joskus keskustelusta
voisi päätellä, sitä ei ratkaise
myöskään kerjäämisen
salliminen Suomessa. Ratkaisu näiden ihmisten todellisiin ongelmiin
voi tulla vain heidän lähtömaissaan, oli
tuo lähtömaa sitten Romania, Bulgaria, Slovakia
tai jokin muu.
Kun näissä kerjäävissä ihmisissä on
pääosin tai lähestulkoon tyystin kyse
näiden maiden romanivähemmistöön
kuuluvista ihmisistä, on meidän, siis Suomen ja
muiden unionin maiden, Euroopan unionin tasolla painostettava näitä lähtömaita,
Bulgariaa, Romaniaa, Slovakiaa pitämään
parempaa huolta omista kansalaisistaan ja ennen kaikkea kunnioittamaan
oman romanivähemmistönsä ihmisoikeuksia
ja oikeutta ihmisarvoiseen elämään. Me
kaikki olemme voineet nähdä Suomenkin televisiossa
dokumentteja, joista näkee, miten lohduttomissa olosuhteissa esimerkiksi
Romaniassa ja Bulgariassa romanit joutuvat elämään.
Euroopan unioni on talousyhteisö. Me tänäänkin
olemme puhuneet paljon siitä, miten jäsenmaat
pyrkivät yhtäältä painostamaan
toisia jäsenmaita noudattamaan EU:n yhteisen valuutan edellyttämiä sääntöjä tai
miten me olemme valmiit tukemaan muita jäsenmaita niiden
taloudellisissa vaikeuksissa.
Euroopan unioni on myös arvoyhteisö. Sen arvoihin
kuuluvat ihmisoikeudet. Sen arvoihin kuuluu vähemmistöjen
oikeuksien tunnustaminen. Meidän pitää olla
valmiita edellyttämään kaikilta unionin
jäsenmailta sitä, että nämä kunnioittavat
omien vähemmistöjensä oikeuksia ja toimivat
näiden vähemmistöjen aseman parantamiseksi.
Suomen romanivähemmistöön kuuluva
ja romaniasioissa toimiva Miranda Vuolasranta esitti jossain julkisuudessa,
että vanhat EU-jäsenmaat voisivat perustaa rahaston,
jolla näiden uusien jäsenmaiden, kuten Bulgarian
ja Romanian, romaneja voitaisiin taloudellisesti tukea. Euroopan unionin
piirissä on monenlaisia rahastoja, monenlaisiin hyviin
tarkoituksiin, mutta en tiedä, että siellä olisi
erikseen rahastoa, jolla pyrittäisiin romanivähemmistön
asemaa parantamaan eri jäsenmaissa. Minun mielestäni
tuollaisen rahaston tarve on ilmeinen. Näiden maiden, Romanian,
Bulgarian, oma tahto ja myös ilmeisesti taloudellinen kyky
riittävästi parantaa oman romanivähemmistönsä asemaa
ei ole riittävä. Ei ole olemassa riittävää tahtoa,
mutta ilmeisesti ei myöskään riittävää taloudellista
mahdollisuutta oikein kunnolla parantaa näiden ihmisten
asemaa, heidän asumisolosuhteitaan, heidän lastensa
pääsemistä kouluihin, heidän
työllistymistään jne.
Herra puhemies! Lopuksi haluan todeta, että suomalaisessa
keskustelussa on aika omituisilla perusteilla mielestäni
vastustettu tätä kerjäämisen
kieltämistä lainsäädännössä.
On esimerkiksi sanottu, että kyseessä on köyhyyden
kriminalisointi. En voi tätä perustetta lainkaan
hyväksyä. Meillä todistetaan täällä eduskunnassakin
harva se päivä ja harva se puheenvuoro, kuinka
monta kymmentä tuhatta tai sataa tuhatta köyhää Suomessa
taas uusien EU-kriteerien mukaan on. Miten me, jos kiellämme
kerjäämisen, miten me muka kriminalisoimme köyhyyden?
Toisaalta on sanottu, että tämä kriminalisointi,
siis kerjäämisen kieltäminen yleisillä paikoilla
lain nojalla, olisi vastoin perustuslakia, koska se koskee lähinnä tai
pääosin vain romaniheimoon kuuluvia ihmisiä,
jotka ovat siis tulleet Romaniasta ja eräistä muista
maista Suomeen kerjäämään. Tämä tulkinta
perustuslaista on minusta lievästi sanottuna omituinen,
vaikka sitä ovat Timo Harakan lisäksi esittäneet
jotkut perustuslakia harrastaneetkin henkilöt.
Ensinnäkään kieltohan ei koske tietysti
pelkästään romaneja. Mutta, jos sanotaan,
että se kuitenkin käytännössä koskee
pääosin heitä, niin se on vähän
samaa kuin meillä sanottaisiin, että on perustuslain
syrjintäpykälien vastaista kieltää tyttöjen
ympärileikkaus. Sehän koskee myös vain
niitä kulttuureja, joissa tyttöjen ympärileikkaus
kuuluu kulttuuriperinteeseen tai jossa sitä perustellaan
uskonnolla. Voitaisiin sanoa, että se on näistä Afrikan
maista, lähinnä kai Afrikan maista, tulevien maahanmuuttajien
syrjimistä, jos kielletään tyttöjen
ympärileikkaus, ja että tämmöinen
kielto kohdistuu syrjivällä tavalla vain heihin.
Edelleen samalla argumentilla voitaisiin sanoa, että jos
kielletään moniavioisuus Suomessa, kuten on kielletty,
niin sekin on syrjivää lainsäädäntöä,
perustuslainvastaista syrjivää lainsäädäntöä,
koska se kohdistuu vain niitten kulttuurien edustajiin, joiden kulttuurissa
ja uskonnossa moniavioisuus on sallittua. Lähinnä puhutaan
ilmeisesti islamilaisista maista tulevista maahanmuuttajista ja
heidän kulttuuristaan. (Ed. Mustajärvi: Mites
poikien ympärileikkaukset?)
Eli tällä samalla ajattelulla voitaisiin sanoa, että Suomessa
on jo nyt hirveän paljon sitten tämmöisiä perustuslain
vastaisia ja syrjiviä lainsäädäntöjä,
jotka kohdistuvat vain tiettyihin ihmisryhmiin.
Herra puhemies! Kaiken kaikkiaan mielestäni on erittäin
hyvä, että sisäasiainministeri Holmlund
on asettanut työryhmän pohtimaan tätä julkisen
kerjäämisen kieltämistä, ja
todellakin odotan, että työryhmä tällä viikolla
esittämässään välimietinnössä esittäisi
tätä kieltoa. En todellakaan henkilökohtaisesti
tiedä, mitä työryhmä on esittämässä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Se, mitä ed. Zyskowicz edellä sanoi
usean lähtömaan ihmisoikeustilanteesta, kun on
vaikkapa ihmiskaupasta kyse, pitää paikkansa.
Mutta toki varmasti jotakin kertoo myös meidän
ihmisoikeustilanteestamme, että Suomi on kohdemaa ja Suomi
on kauttakulkumaa. En ole aivan varma näistä ed.
Zyskowiczin loppupäätelmistä, sillä en ole
ihan vakuuttunut siitä, että suomalainen kerjäämisen
kriminalisointi itse asiassa auttaisi romanien tilannetta Romaniassa.
(Ed. Zyskowicz: Auttaako salliminen?) Tällä hetkellä olen
kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että osa
siitä rahasta päätyy toki varsinkin kansainvälisen
rikollisuuteen, mutta osa saattaa päätyä jopa
Romanian romaneille heidän elintasoansa parantamaan Romaniassa.
(Ed. Zyskowicz: Eli kerjääminen auttaa heidän
tilannettaan Romaniassa?) — Aivan.
Eli tämä tilanne on kahtiajakoinen, enkä ole niin
varma, että kriminalisointi todellakaan on tässä se
vastaus. Mutta itse asiassa ed. Zyskowiczin puheenvuoro innoitti
minut huomioimaan sen, että itse asiassa juuri tämän
keissin, tämän kerjäämisen kriminalisoinnin,
kohdalla on nyt jo tullut esiin, että romanijärjestöt
eli alan parhaat asiantuntijat, jos kyse on romanikerjäläisten
oikeuksista tai Romanian romanien oikeuksista, ovat viestittäneet,
että he ovat jääneet vallan kuulematta
tämän prosessin aikana. Toivon, että tämä työryhmä,
jonka ministeri on asettanut, nyt kuitenkin tavalla tai toisella
huolehtii siitä, jos ei jäseniksi asti ole romanijärjestöjen
edustajia otettu, että ainakin jatkossa heitä hyvin
kuullaan. Sillä jos tämä on keissi, jolla
ihmiskauppaa Suomessa hoidetaan, olen hyvin huolissani siitä,
että nämä itse uhrien edustajat eivät
pääsisi osallistumaan tähän
keskusteluun.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan kiittää ed. Laxellia
hyvästä puheenvuorosta. Toivon, että hänen
kaltaisiaan miehiä, jotka uskaltavat puhua maailman naisten
ja tyttöjen ihmisoikeuksista noin vahvalla ja vakuuttavalla äänellä,
olisi useampia tässä eduskunnassa.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Muutamat edustajat kysyivät taas
marjanpoiminnan tilanteesta, ja todettakoon siis, että tietysti
se, että työskentely tapahtuu viisumeilla, rajoittaa
jonkin verran valvontaa ja valvontamahdollisuuksia. Mutta niin kuin
todetaan, UM on ohjeistanut siihen suuntaan, että tavallaan
tarkastettaisiin, ettei synny sitä velkatilannetta. Mutta
jonkin verran siis se, että nämä viisumit
rekisteröidään ja niitä seurataan
toisella tavalla kuin varsinaisia työlupia, heikentää kyllä näitä jälkivalvontatilanteita.
Monessa yhteydessä on todettu, että tulevaisuudessa
on hyvin tärkeää, että silloin,
kun työntekijä tulee maahan, hänellä on
oikeat tiedot Suomessa työskentelyn ehdoista. Tätä aiotaan
vahvistaa nyt lausunnolla olevalla kotouttamislailla. Eri tilanteissa
on vahvistettava, että henkilöt tietävät
oikeutensa ja myöskin velvollisuutensa työmarkkinoilla.
Se voi ehkäistä työhön liittyvää ihmiskauppaa.
Mitä tulee kerjäämiseen, niin ehkä olisi
tavallaan rehellistä todeta, että välttämättä kieltäminen
ei ratkaise, mutta meidän ei pidä ummistaa silmiämme
esimerkiksi siltä vaaralta, että lapset ovat tässä yhteydessä niitä,
jotka suorittavat kerjäämisen. Ed. Zyskowicz ja
minä olemme moneen kertaan keskustelleet siitä,
mitä EU:n tasolla pitäisi tehdä, ja aivan äskettäin
tuli yksi artikla 7 — oliko se sitten Euroopan sosiaalirahaston
vai rakennerahaston säännöissä — joka
mahdollistaa nyt sellaisen EU-rahoituksen, joka auttaa asumisolojen
kehittämisessä. Tämä on äskettäin
astunut voimaan siinä yhteydessä, kun Romanian asioista
keskusteltiin ja oli korkean tason kokous Espanjan Córdobassa
muistaakseni.
Mutta tässä on käytettävä sekä porkkanaa
että keppiä, kun on aivan selvää,
että syrjintää esiintyy myöskin
joissakin maissa, ja on luotu sellaisia sääntöjä,
että jo olemassa oleviin EU-rahastoihin romanijärjestöillä on
ollut vaikeuksia päästä. Siihen ainakin
voidaan kiinnittää huomiota ja luoda tulevalla
rahoituskaudella sellaisia mahdollisuuksia, että he pääsevät
siihen mukaan.
Liittyykö ihmiskauppaa, myöskin Suomessa esiintyvää,
kerjäläisyyteen; todella meillä on mahdollisuudet
yhteistyöhön, ja toivoisin, että poliisi
käyttäisi hyväkseen kaikki eurooppalaiset yhteistyömahdollisuudet,
joita heillä on. Käsittääkseni
ministeri Holmlundin asettama työryhmä on aika
suppea virkamiestyöryhmä, joka tällä viikolla
antanee välimietintönsä, jonka pohjalta
sitten on mahdollisuus käydä laajempaa keskustelua.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Silloin kun kommunismi romahti ja yhtäkkiä Eurooppa
löysi itsensä yhtenäisenä ja
kaikki uskoimme, että nyt siirrymme parempiin ja hyviin oloihin — ja
varmaan yleisesti ottaen nyt näin on käynyt — niin
silloin syntyi samalla yksi ongelma, joka ehkä on todella
hankala ja paha, ja se on tämä ihmiskauppa.
Ihmiskauppaahan tässä teoksessa on kuvattu lähinnä silloin,
kun on kysymys tästä naisten hyväksikäytöstä eri
tavoilla. Se on Euroopassa erittäin suuri ongelma, ja on
oikeastaan hyvin vaikea ymmärtää, että siihen
ei pysty paremmin puuttumaan. Ilmeisesti syynä on se, että nämä rikollisjoukkueet,
jotka sitä harrastavat, ovat hyvin julmia ja hyvin taitavia,
ja näin tässä käy.
Oikeastaan minä pyysin puheenvuoron sen vuoksi, että ed.
Ben Zyskowicz nosti kysymyksen tästä kerjäämisestä.
Hänen puoluetoverinsa ed. Hakolahan aikaisemmin selitti,
että hän teki tällaisen aloitteen nimenomaan
tämän keskustelun aikaansaamiseksi, ja minusta
tämä keskustelu on hyvin olennainen.
Kun ed. Ben Zyskowicz puhui tästä Euroopan unionista,
niin on muistettava, että silloin kun nämä uudet
jäsenmaat pääsivät mukaan Euroopan
unioniin, niin tutkittiin, että ne täyttävät
niin sanotut Kööpenhaminan kriteerit, joissa oli
kysymys siitä, että markkinatalous toimii ja on
laillinen yhteiskunta mutta myös että noudatetaan
ihmisoikeuksia. Silloin oli uhkauksena jopa, että jos ne
eivät niitä noudata, niin ne voisi sitten erottaa.
Tämä Perusoikeusvirastohan Wieniin oikeastaan
perustettiin sen vuoksi, että se voisi valvoa, miten nämä kaikki
uudet jäsenmaat noudattavat ihmisoikeuksia ja pitäisikö sitten
komission siihen puuttua.
Perusoikeusvirasto on tehnyt tästä romaniväestön
kohtelusta näissä muutamissa jäsenmaissa aika
paljastavia raportteja, niin että tämä tieto
on komission puitteissa. Suuressa valiokunnassa minä olen
yrittänyt herättää sen kysymyksen,
että Suomen pitäisi nyt vaikuttaa siihen, että komissio
ottaisi tämän tilanteen vakavasti ja puuttuisi asiaan,
ja suuri valiokunta on pyytänyt valtioneuvostolta selvitystä.
Meillähän on kaksi suurta vähemmistöä,
joita on kohdeltu Euroopassa erittäin huonosti. Toinen
on juutalaisväestö, jonka kohtelun me tiedämme.
Se tällä hetkellä muutamissa jäsenmaissa
on tietysti provokaatioiden kohteena, mutta kuitenkin koska juutalaisten
tapa elää ja menestyä on vähän
toinen, he eivät ole joutunut sellaiseen asemaan kuin mustalaisväestö,
joka myös 1930-luvulla joutui kärsimään
huomattavasti. Näissä jäsenmaissahan,
Romaniassa ja Bulgariassa, joissa näitä on todella
paljon, kohtelu on ihan todella heikkoa.
Toivoisin kyllä sitäkin, kun ed. Zyskowiczin puoluetoveri
Alexander Stubb on poikkeuksellisen lahjakas ja arvostettu ulkoministeri,
että hän voisi myös ajaa tätä asiaa
unionissa. Minä näen tässä samanlaisuuden
siihen, että unioni ei puuttunut aikoinaan näihin
talouskysymyksiin, vaikka oli kaikkien nähtävissä,
mikä on tulossa. Tässä nyt on suuri ihmisoikeusongelma,
jonka Euroopan neuvosto on kyllä tutkinut, mutta unioni, jolla
on mahdollisuuksia puuttua ja valtaa puuttua, ei sitä tee.
Minä en tiedä, tarvitaanko siinä rahastoa
vai sitä, että nämä jäsenmaat
pitäisi nyt kerta kaikkiaan saada ymmärtämään,
että tämä on vakava asia.
Sitten tämä kerjääminen
on minusta hiukan hankalampi ongelma: pitäisikö se
kieltää Suomessa. Kerjääminenhän
Euroopassa on yleisesti hyväksyttyä. Kun ed. Ben
Zyskowicz sanoi, että se on alentavaa, niin hän
ei ole varmaan käynyt koskaan Barcelonassa, jossa kerjääminen
on saanut todella korkealaatuisia muotoja. Kerran minä tapasin
kerjääjän, joka istui elokuvateatterin edessä aamusella,
ja hänellä oli iso kyltti, että hän
ei kerjää itselleen vaan koiralleen. Hänen vieressään
istui lihava ja kiltin näköinen koira, ja ihmiset
antoivat hyvin paljon rahaa. Koko Ramblas Barcelonassahan on täynnä erilaisia kerjääjiä,
jotka eri tavoilla kerjäävät. Minusta
se, että kerjääminen kiellettäisiin
yhdessä unionin jäsenmaassa, olisi kyllä aika
outo viesti.
Kerjääminenhän oli kielletty Suomessa
irtolaislaissa. Bruno A. Salmiala, IKL:n puheenjohtaja, matkusti
Berliiniin aikoinaan tutkiakseen, mitä hyvää kansallissosialismista
voisi oppia, ja hän kirjoitti sitten itse kolme lakiehdotusta,
joista kaksi olivat irtolaislaki ja alkoholistilaki, joka noudatti
silloisia esimerkkejä. Tämä laki, jossa kerjääminen
oli kielletty, kumottiin vasta 1970-luvulla. Siihenhän
liittyi muitakin, sehän kohdistui myös nimenomaan
niin sanottuihin irtolaisnaisiin kaikella julmuudella. Tällä kerjäämisen kiellolla
Suomessa on hyvin synkkä menneisyys. Sehän oli
järjestyssäännöissä kielletty
nimenomaan, jos se on häiritsevää, ja
jotain sen tyyppistä ehkä voisi löytää.
Mutta siinä on toinenkin ongelma, ja se on se, että kristinuskohan,
meidän protestanttinen kirkko, suhtautuu myönteisesti
kerjäämiseen, jopa lähtee siitä,
että kerjäävälle ihmiselle pitäisi
antaa rahaa, mikä perustuu siis ilmeisesti kirkon käsitykseen,
kristinuskoon. Se on aika suuri moraalinen ongelma niille, jotka
todella uskovat Kristukseen, että kerjääminen
kiellettäisiin.
Kun ed. Zyskowicz sitten puhui tästä, että köyhyyttä ei
voi kieltää, niin hän varmaan muistaa
Anatole Francen lausuman, että kun nukkuminen Pariisin
siltojen alla on kielletty, niin se on täysin tasa-arvoista,
koska se on kielletty sekä köyhiltä että rikkailta.
Tässähän on vähän sama: suurin
osa näistä onnettomista ihmisistä, jotka tänne
ovat ajautuneet, ovat ajautuneet siinä uskossa, että he
jollain tavalla voisivat turvata elantonsa, ja jos me vastaamme
sitten siihen poliisilla ja kielloilla, niin se ei ole kovin humaani
tapa. Minusta olisi todella paljon parempi se menettely, että Euroopan
unioni, joka muutenkin on moraalisessa alennustilassa tällä hetkellä tämän
rahatilanteen vuoksi, että ne todella puuttuisivat niihin
asioihin, joihin pitää puuttua.
Tämä ruumiinosien silpomiskeskustelu: ed. Zyskowicz,
minä toivon, ettei sitä jatketa tämän asian
yhteydessä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sirnölle vastaan, että en
usko, että kerjäämisen kieltäminen
auttaa näiden ihmisten todellisissa ongelmissa, mutta en
usko myöskään, että kerjäämisen
salliminen auttaa heidän todellisissa ongelmissaan, jotka
ovat siellä lähtömaassa. Eikä asia
ole niin kuin ed. Söderman puheenvuoronsa lopussa vähän
antoi ymmärtää, että parempi
ratkaisu kuin kieltää kerjääminen
on vaikuttaa lähtömaihin, vaan asia on niin, että minun mielestäni
kerjääminen pitää kieltää Suomessa
ja siitä riippumatta vaikuttaa näiden ihmisten
olosuhteisiin siellä lähtömaissa. Voi
olla, ed. Söderman, että jossakin on kerjäämisestä tehty
taidetta Euroopassa, en tiedä, mutta kyllä minä sanon, että kun
Suomessa nämä ihmiset istuvat kylmässä maassa,
puolittain makaavat maassa, pyytävät ohikulkevilta
ihmisiltä almua, niin ei se mielestäni ole ihmisarvoinen
tapa hankkia elantoaan.
Mitä sitten tulee Bulgariaan ja Romaniaan, niin uskon,
että Suomi on pyrkinyt vaikuttamaan sekä Euroopan
neuvostossa että Euroopan unionissa, jotta ne kohtelisivat
omia vähemmistöjään paremmin.
Itse olen sitä mieltä ja ed. Söderman varmasti
on samaa mieltä, että meillä oli eräänlainen
momentum vääntää tästä asiasta
siinä vaiheessa, kun nämä maat pyrkivät
ja pääsivät eurovapaan unionin jäseniksi.
Siinä vaiheessa olisi pitänyt tiukemmin puuttua
näiden maiden erinäisiin asioihin, muun muassa
vähemmistöjen kohteluun.
Olen huolissani siitä, että esimerkiksi Unkarissa
viime vaaleissa menestyi aika hyvin puolue, joka on avoimen rasistinen,
avoimesti oman maansa romaneja ja juutalaisia vastaan. Kyllä mielestäni
Euroopan unionille arvoyhteisönä sopii erinomaisen
hyvin se, että se pyrkii vaikuttamaan jäsenmaihin,
kuten ed. Södermankin täällä totesi,
ihmisoikeuksien turvaamiseksi myös näiden maiden
vähemmistöille.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos ensin otetaan tämä kysymys
muista jäsenmaista, niin minä luulen, että on huomattavasti
viisaampaa lähettää ankarassakin muodossa
unionille viesti, että me vaadimme, että nämä jäsenmaat,
jotka rikkovat ihmisoikeuksia, kohtelevat vähemmistöjään
kunnolla ja puuttuvat asioihin määrätietoisesti
ja että unioni seuraa sitä ja jopa uhkaa erottamisella
kuin se, että me yhtenä ainoana jäsenmaana
kieltäisimme kerjääminen muutamien romanien
vuoksi. (Ed. Zyskowicz: Eivät nämä ole
vaihtoehtoja!) — No, ne on kyllä ihan selvästi
vaihtoehtoja. (Ed. Zyskowicz: Eivät todellakaan!) — Euroopassa
on viisaita ihmisiä, jotka seuraavat jäsenmaita,
ja minä en haluisi isänmaastani antaa semmoista
totalitääristä kuvaa kuin ed. Zyskowicz
lähes kaikissa asioissa yrittää antaa.
Toinen on sitten tämä tulkintakysymys: leipäjonot,
leipäjonot Helsingin alueella. Ne ovat kerjäämistä.
(Eduskunnasta: Eivät he kerjää bussipysäkillä!)
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczin kanssa olen siinä samaa
mieltä, että Suomellakin ja myöskin muilla
EU-mailla olisi ollut vaikuttamisen paikka silloin, kun Bulgarian
ja Romanian jäsenhakemuksia arvioitiin. Silloin jo olivat
nähtävissä nämä ongelmat.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
vieraili noihin aikoihin juuri paikan päällä kummassakin maassa,
ja kyllä siellä saattoi havaita sen, että poliittinen
eliitti siellä juhli tulevaa jäsenyyttä,
mutta tavallinen kansa ei ollut niinkään varma,
niin että kyllähän tässä on
semmoinen analogisuus tämän Välimeren
maiden valtiontalouden tilanteen kanssa, ennen kaikkea Kreikassa.
Kaikki näkivät ongelmat, mutta ei ollut tahtoa,
ei halua puuttua siihen ongelmaan, ja nyt sitten korjataan niin
taloudessa kuin tässä romaniongelmassakin sitä satoa,
mikä on osin meidän itsemmekin aiheuttama.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Vähemmistövaltuutettu lähtee
siitä, että ihmiskaupan uhreja ei saisi käännyttää takaisin
Suomesta, ja en ole aivan vakuuttunut siitä, onko tämä kanta
perusteltu ja oikea. Jos ajatellaan ihmiskauppaa, se syntyy sillä tavalla,
että annetaan väärä kuva uhrille
siitä, että eldorado on Suomessa tai siellä on
hyvinvointia. Sitten kun ihminen lähtee liikkeelle, hän
maksaa, hän joutuu riippuvaiseksi ihmiskaupan järjestäjästä.
Loppujen lopuksihan on kysymys siitä, että henkilö joutuu
arvioimaan, tuleeko hänestä uhri, kannattaako
lähteä vai eikö kannata. Jos tiedetään,
että loppujen lopuksi kuitenkin saa jäädä sinne
tavoitemaahan, niin se merkitsee jo hyvin usein sitä, että arvioidaan,
että ehkä sittenkin kannattaa lähteä ja
maksaa.
Jos sen sijaan tiedetään, että palautetaan
välittömästi, niin se hyvin helposti
merkitsee sitä, että arvioidaan, että kun
kuitenkin joka tapauksessa tulee takaisin, rahansa menettää,
siitä ei ole mitään hyötyä,
se johtaa siihen, että arvio on se, että missään
tapauksessa ei kannata ajautua ihmiskaupan uhriksi. Luulen, että tässä suhteessa
pitäisi miettiä kyllä vakavasti sitä,
että nopeasti palautetaan ja kaikki tietävät
sen ja sillä tavalla päädytään
tilanteeseen, että ihmiskaupan välittäjien on
vaikeampi löytää kaiken kaikkiaan uhria.
Mitä tulee tähän kerjäämiseen,
niin täytyy sanoa, että tältä osin
tilanne on se, että se alkaa olla häiritsevää ja
se alkaa olla aika aggressiivista suurissa kaupungeissa Suomessa.
Tietysti siinä tilanteessa jollakin tavalla pitää pyrkiä puuttumaan
tähän ongelmaan. Olen samaa mieltä kuin ed.
Söderman sanoi, että tietysti EU:n pitää pyrkiä vaikuttamaan
erityisesti Bulgariaan ja Romaniaan tässä suhteessa.
Joka tapauksessa se on ensisijainen keino, mutta se ei missään
tapauksessa saa sulkea pois sitä, etteikö muitakin
keinoja tässä suhteessa voitaisi käyttää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän kysymykseen köyhyyden
kieltämisestä. Täällä on
todettu, että sitä on mahdoton kieltää, ja
se on selvä. Nyt halutaan kieltää sitten
kerjääminen. Jos olisi kielletty 1800-luvun puolenvälin
Suomessa, niin varmasti se olisi johtanut vielä paljon
suurempaan kuolemiseen, (Ed. Zyskowicz: Tässähän
se juju juurin onkin!) kuin tapahtui. Myöskin 1930-luvulla
pitkin Suomen teitä kulkivat ihmiset kerjäten
leipäänsä syvän laman aikana.
Se kuului myös muiden kuin romaniväestön
tapaan pysyä hengissä, ed. Zyskowicz, pysyä hengissä.
(Ed. Zyskowicz: Niin nykyään ei tarvitse!)
Kun täällä häiritsevät
joitakin meitä ne hahmot polvillaan tai pitkällään
tuolla Rautatieaseman kulmalla, Stockmannin kulmalla, niin kyllä he
häiritsevät etenkin sitä huonoa omaatuntoa, sitä että tämä maailma
on niin epätasa-arvoinen, että on niitä köyhiä,
joiden on kerjättävä, ja niitä, jotka
kärsivät ylellisyyden tuomista ongelmista, elintasosairauksista,
tai jotka eivät viihdy edes kuluttamalla päivittäin
liikaa. Se, että todellisuus tulee meidän luoksemme
Helsinkiin, se on häiritsevää, ed. Zyskowicz
ja ed. Sasi. Se on kuitenkin tämän EU-alueenkin
todellisuutta. Jos me kiellämme sen, niin me emme kuitenkaan
pysty muuta kuin poistamaan sen silmistämme. Itse se ongelma
ei häviä. Sen takia vaikutus ja yhteydenotto EU:n
suuntaan on tärkeätä.
Yleensä ihmiskauppaan vielä, puhemies, niin kaikki
sen muodot Suomesta pitää poistaa, meidän
omalla toiminta-alueellamme, missä voimme vaikuttaa. Se
on äärimmäisen halventava asia, ja niin
kun ed. Nauclér sanoi, sen juuret ovat orjuudessa, orjakaupassa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoron alkuosa juuri
vahvisti sen, mitä sanoin. Suomesta on kehitetty meitä edeltäneiden
sukupolvien työllä hyvinvointiyhteiskunta, jossa
kenenkään ei tarvitse kerjätä pysyäkseen
hengissä. Tämä on totuus. Ja on mielestäni
jotenkin älytöntä, että tällaisessa
tilanteessa me sitten sallisimme, että muualta, meitä köyhemmistä maista,
tullaan Suomeen nimenomaan ja varta vasten kerjäämään
ja kerjäämisellä toimeen tulemaan.
Kun sanoitte, että jos kerjuu kielletään,
niin se vaan siirretään pois silmistä.
On kai maailma täynnä köyhiä ja
hädänalaisia ihmisiä. Emme me myöskään
Pietarin katulapsia halua tänne kerjäämään,
emme Bangladeshin lapsityöläisiä tai
muita. Me pyrimme auttamaan heitä niissä maissa niillä keinoin,
mitä meillä on, kehitysyhteistyö ja muunlainen
suora apu esimerkiksi lähialueyhteistyössä.
Se on ratkaisu näiden maiden köyhyyteen, ei suinkaan
se, että ne ihmiset sieltä tulevat Suomeen kerjäämään.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowicz, nythän ei haluta
kai kieltää kerjäämistä vain
Romaniasta, Bulgariasta, Slovakiasta tulevilta romaneilta, vaan
yleensäkin kieltää kerjääminen.
Ja Suomessa kuitenkin tapahtuu käytännössä saman
tyyppistä, niin kuin täällä mainitut
leipäjonot. Ihmiset asettuvat jonoon ja odottavat hyvinkin
huonoissa olosuhteissa. Sataa räntää,
on kylmä, ja siellä seistään
usein hyvinkin pitkään, jotta saadaan sitten tällainen
apu, jota voi verrata siihen apuun, kun muutama euro kolahtaa päivässä johonkin
astiaan, joka on tämän kerjääjän
edessä. Mielestäni tämä kieltoasia
ei ole järkevä. Järkevää on
todella painottaa ja painostaa niitä maita kuten Romaniaa
ja Bulgariaa. Ja kuka mahtoi olla komissaarina, ed. Zyskowicz, silloin,
kun tämä päätös tehtiin,
että ne tulivat mukaan unioniin, nämä maat?
(Ed. Zyskowicz: Ovatko kieltäminen ja näiden maiden
painostaminen vaihtoehtoja?)
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kerjääminen yleensä ei
ole kiellettyä Euroopassa, niin että Suomi ei
vedä puoleensa ketään sen vuoksi, että täällä kerjäämistä ei
ole kriminalisoitu. Mutta jos me nyt rupeaisimme tekemään
sitä pykälää, niin kyllä minä ihmettelen
kovasti, miten se voitaisiin tehdä niin, että nämä leipäjonot
sitten erotetaan siitä. Pitäisikö sitten
sanoa, että tämä on semmoinen kerjäämispykälä,
jota ei sovelleta suomalaisiin? Ne leipäjonot nyt valitettavasti
ovat todiste siitä, että tässäkään
yhteiskunnassa ei kaikilla mene hyvin.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies, värderade talman! Meillä on
Euroopassa muutamia maita, joissa kerjääminen
on kielletty, muun muassa Isossa-Britanniassa 1800-luvulta. Tarkoitus
oli silloin estää Napoleonin sotien veteraaneja
kerjäämästä, koska siitä muodostui
suuri ongelma. Käytännössä todetaan
kuitenkin, että tällä hetkellä sitä säännöstä käytetään
lähinnä ulkomaalaisia vastaan, mutta ei narkomaaneja
vastaan. Monessa maassa kerjääminen liittyy hyvin
vakavasti huumeiden väärinkäyttöön,
ja ihmiset ovat sillä tavalla uhriutuneet, että heistä on
tullut orjia.
Toisaalta sitten on maita, joissa seurataan esimerkiksi EU:n
vapaata liikkuvuutta tarkemmin sillä tavalla, että jos
on oleskellut enemmän kuin kolme kuukautta maassa ja saa
elantonsa lähinnä kerjäämällä,
niin se on myöskin käännyttämisperuste — muutama
esimerkki, mikä tilanne on. Muissa Pohjoismaissa ei kerjääminen
ole kyllä kiellettyä.
Mutta sitten ed. Sasille tästä, että seksiuhreja käännytetään
rajalta välittömästi tällä hetkellä. Valitettavasti
myöskin viranomaisten, muiden kuin ihmiskaupparaportoijan,
tietoon on saatettu, että nyt kun esimerkiksi seksin ostoa
kieltävä lainsäädäntö on
saatettu voimaan useimmissa maissa, on meidän rajalle tullut
ihmisiä, jotka ovat olleet jo orjia, mutta heidän
uhriutumistaan ei ole havaittu, kun heidät on käännytetty
pikaisesti rajalla. Ihmetelkäämme, mikä on
se tilanne sitten, kun he palaavat kotimaahansa, esimerkiksi Nigeriaan.
Tärkeämpää on tehdä hyvää yhteistyötä näitten
lähtömaitten kanssa. Suomi on muun muassa tukenut
Nigerian ihmiskaupanvastaista toimistoa, ja todella hyvää työtä on
saatu aikaa sitä kautta.
Sitten tietenkin on näin, että häiritsevä ja
agg-ressiivinen kerjääminen on sellaista, mihin
jo tällä hetkellä voi puuttua.
Lopuksi, Romanian ja Bulgarian tilanteesta. Myönnettäköön
se, että esimerkiksi mielessäni kävi,
olisiko pitänyt äänestää heidän
jäsenyyttään vastaan silloin aikoinaan
nimenomaan tästä syystä. Mutta käytyämme
pitkiä keskusteluja niitten maitten edustajien kanssa todettiin
kuitenkin, että jos tämä olisi ollut
se syy, jonka takia Bulgaria ja Romania eivät olisi päässeet
EU:n jäseniksi, niin kyllä syrjintä olisi
mahdollisesti ollut niissä maissa entistä suurempaa.
Eduskunnan ja meppien aktiivisuuden kautta saimme kuitenkin
joitakin valvontamenettelyjä käyttöön
ja myöskin niitä välineitä,
mihin ed. Söderman viittasi. Myönnettäköön
näin julkisesti, että jokainen meistä kävi
sellaista pohdintaa, mutta yksi syy, miksi ihmisoikeusjärjestöt
myöskin vetosivat sen puolesta, että emme sanoisi
"ei" tälle jäsenyydelle, oli nimenomaan tämä,
että ehkä det bästa skulle ha blivit
det godas fiende.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministerin puheenvuoroon haluaisin vain
kommentoida sen, että kun tein järjestyslakialoitteen kerjäämisen
kieltämisestä, niin silloin selvittelin maita,
missä kerjääminen on kielletty, ja Tanska on
kyllä sellainen Pohjoismaa, jossa kerjääminen
on käsitykseni mukaan kielletty, ellei kielto ole ihan
muutama kuukausi sitten sieltä poistunut.
Toinen merkittävä seikka, joka on hyvä tiedostaa,
on se, että hyvin monessa EU-maassa järjestyssäännön
perusteella — siellä on olemassa siis järjestyssäännöt,
jotka meilläkin aikanaan oli — monessa kaupungissa
on ollut mahdollista kieltää kerjääminen.
(Ed. Rajamäki: Näin olisi tullut olla meilläkin!)
Se olisi kenties ollut se, mikä olisi meilläkin
ollut se oikeampi tapa tehdä aikanaan 2003, kun järjestyslakia
muutettiin. (Ed. Rajamäki: Juuri näin!)
Mutta kuten totesin, tulin vasta nyt saliin, en ollut tässä muussa
debatissa. Mutta kun tein taustatyötä tämän
lakialoitteeni eteen, niin silloin Tanska nousi esille. Samoin Norjassa
käydään tällä hetkellä kovaa
keskustelua siitä, tulisiko mennä tällaiseen
järjestyssääntömalliseen toimintaan.
Keskustelu päättyi.