5) Hallituksen esitys laeiksi puoluelain, ehdokkaan vaalirahoituksesta
annetun lain ja rahankeräyslain muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä vaalirahoitusta koskeva
lakiesitys on erittäin tärkeä. Me pitkään
kuvittelimme, että Suomessa ei ole ongelmia vaalirahoituksen
suhteen ja politiikka on hyvin puhdasta. Ja Suomihan on perinteisesti
ollut myöskin arvioissa siinä suhteessa, että meillä ei
ole korruptiota tai olemme Suomessa korruptiovapaimpia maita. (Ed.
Rajamäki: Huomattiin, että meillä on
Merisalon ensimmäinen hallitus!)
Nyt täytyy sanoa, että viime vaalien yhteydessä voitiin
havaita piirteitä, jotka eivät olleet tyypillisiä Suomelle
ja jotka olivat hyvin valitettavia. Oli liikemiehiä, jotka
halusivat rahoittaa vaaleja, vaikuttaa vaaleihin, ja sillä rahoituksella ei
ollut vaikutusta siihen, mikä hallituspohja on, mutta varmasti
joittenkin yksittäisten kandidaattien vaalitulokseen ja
heidän riippuvuuteensa näistä rahoittajista.
Erittäin suuri ongelma meillä on nyt ollut
juuri se, että puolueiden osalta ei ollut minkäänlaisia
säännöksiä. Ja nyt vihdoinkin
saadaan perussäännökset siinä suhteessa,
että puolueittenkin vaalirahoitus on avointa ja ehdokkaiden
osalta myöskin tiukennetaan näitä säännöksiä.
Ja avoimuus on kaikkein tärkeintä tässä suhteessa.
Toisaalta pitää muistaa se, että ihmisillä on
oikeus ottaa osaa vaaleihin, vaikuttaa politiikkaan, ja silloin,
kun on pienistä summista kysymys, se tarkoittaa sitä,
että välttämättä julkisuutta
ei voida vaatia näitten osalta. Tässä suhteessa
lähdetään siitä, että myös
eduskuntavaaleissa 1 500 euroa alittava summa kuuluu tuon
yksityisen suojan piiriin. Kun on suuremmista summista kysymys,
niin silloin on kysymys siitä, että pyritään
hankkimaan vaikutusvaltaa tuolla avustuksella, olennaisesti vaikuttamaan
tuon ehdokkaan valituksi tulemiseen, ja silloin tämä julkisuus
on erittäin hyvä. Ja luulen, että nyt
on löydetty aika hyvä tasapaino siinä suhteessa,
mikä on avoimuus ja mikä on yksityisyyden suoja,
ja uskon, että näillä säännöksillä voidaan
varsin pitkälti edetä. Jos ongelmia havaitaan,
niin siinä tilanteessa voidaan sitten todeta, että tiukennetaan vielä säännöksiä,
tai, jos nämä ovat liian tiukkoja, voidaan jossakin
suhteessa myöskin arvioida sitä, pitäisikö näitä sääntöjä väljentää.
Uskon, että nyt kirkko on asetettu oikealle kohdalle kylää.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt toisessa käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on perustuslakivaliokunnassa saanut mielestäni
hyvän silauksen, eli on järkevöitetty
hallituksen esitystä. Erityisesti minua miellyttää kunnallisvaalien
osalta se, että siellä on mainittu tämä 800
euron alle jäävä kampanjointi. Se järkevöittää sitä,
että niistä ei tarvitse tehdä ilmoitusta
sillä tavoin kuin hallituksen esityksessä on esitetty.
Arvoisa puhemies! Eniten minua häiritsi tässä hallituksen
esityksessä alun perin se, että kun Tarastin työryhmä antoi
oman työnsä, niin siinä oli ainoastaan
kaksi puoluetta, jotka vastustivat rahoituskattoa, esimerkiksi eduskuntavaaleissa,
mutta
hallituksen esityksessä enää vihreät
eivätkä myöskään keskustapuolue
halunneet kattoa. Minun mielestäni se katto olisi kuitenkin
ollut järkevä, olkoon sitten, että sitä on
vaikea valvoa, mutta kuitenkin ohjeellisena se olisi hillinnyt jonkin
verran, uskoisin näin, kampanjointia.
Arvoisa puhemies! Täytyy toivoa vaan, että nämä muutamat
tulkinnanvaraiset asiat, jotka näissä kolmessa
laissa on, erityisesti jos vertaa tätä ehdokkaan
vaalirahoitusta ja myöskin sitten puoluerahoitusta ...
Jäin pohtimaan vaan sitä, että muun muassa
puoluerahoituksen osalta tämä 8 b, määrättyjen
toimitilojen käyttömahdollisuus, on sallittu,
mutta sitten taas ehdokkaan vaalirahoituksessa se on kielletty.
Eli tässä mennään aika lähelle
sellaista keinotekoista järjestelmää,
että voidaan mahdollisesti ehkä puolueen taikka
puolueen alajärjestön nimissä saada niitä huoneistoja,
mutta sitten, jos ei osaa taktikoida, ehdokas ei voi niitä käyttää.
Eli muutamia tällaisia ongelmia tässä on.
Arvoisa puhemies! Niin kuin ensimmäisessä käsittelyssä totesin,
käytännön elämässä valitettavasti
saattaa olla tilanteita, että ehdokas ei tiedä,
kuka sen mainoksen lehteen on laittanut, mutta ne ovat niitä käytännön
ongelmia.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi pohti jo edellisellä kerralla
keskustelussa tämän lain, hallituksen esityksen, mahdollisia
ongelmakohtia. Minulla on ihan tämmöinen konkreettinen
kysymys ed. Sasille, joka on myöskin perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja ja siinä tehtävässä varmaan
miettinyt näitä asioita.
Esimerkki hyvin läheltä: On olemassa kymmeniä vuosia
toiminut työväenyhdistys, tämmöinen
yleinen aatteellinen yhdistys, jossa on aikoinaan päätetty,
että se on kattojärjestö monelle, hyvin
monelle, jäsenjärjestölle. Eduskuntavaaleissa
puoluejärjestö sitten asettaa ehdokkaan, tukee
ehdokasta, mutta on mukana tässä kattojärjestössä jäsenjärjestönä.
Sitten tämä samainen kattojärjestö myöskin
tukee tätä samaa ehdokasta, ja sitten näissä jäsenjärjestöissä ja
tässä kattojärjestössä ovat
vielä johtotehtävissä samat henkilöt.
Mitenkä tämmöisessä tilanteessa
tulkitaan nämä euromääräiset
rajat, velvollisuudet? Kysynkin sitten ed. Sasilta, onko tämmöistä tilannetta,
joka voi olla itse asiassa aika monessa tapauksessa ihan konkreettinen
ongelma, pohdittu: miten nämä velvollisuudet hoidetaan
niin, että siitä ei jälkikäteen
tule puheita, kun tässä ei ole mistään
semmoisesta pelaamisesta kyse, vaan tämmöinen
järjestörakenne on aika monessa paikassa syntynyt
ihan historiallisen kehityksen tuloksena?
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
kattoon, niin se on sillä tavalla ongelmallinen, että helposti
käy siten, että rahoittajat alkavat käydä itse
omia vaalikampanjoitaan. Niin kuin me näemme, kun katsomme
SAK:n viime vaalien yhteydessä suunnittelemaa televisiomainosta,
työnantajalla saattaisi hyvinkin olla, että ei
rahoitetakaan enää puolueita, ehdokkaita, vaan
tässä tilanteessa aletaan käydä omaa kampanjaa.
Ja se ei ole missään tapauksessa hyvä,
vaan tärkeätä on se, että puolueet,
ehdokkaat, käyvät omia kampanjoitaan, saavat rahoitusta taustaryhmiltään
ja ovat sitten vastuussa näistä kampanjoista.
Että tämmöinen kampanjan hajoaminen ei
ole sitten kauhean hyvä, joka todennäköisesti
olisi lopputulos näistä katoista.
Tietysti, jos syntyy ongelmia siinä suhteessa, että on
massiivisia kampanjoita, jollakin on suuria mahdollisuuksia käydä kampanjaa
ja joillakin pienempiä mahdollisuuksia, aina pitää harkita
tätä kattoa, mutta en pidä sitä välttämättä lähtökohtaisesti
kovinkaan hyvänä. Ja Yhdysvalloissa kokemukset
eivät mielestäni puolla tällaista kattoa.
Mitä tulee sitten siihen, että jos meillä on
kattojärjestö ja sillä on alayhdistyksiä,
niin miten tässä tilanteessa pitää toimia.
Perustuslakivaliokunnassa pohdittiin esimerkiksi SOK-ryhmää:
millä tavalla pitää toimia. Ja tietysti,
jos on SOK ja alueosuuskauppoja, niin todettiin siinä tilanteessa,
että jokainen alueosuuskauppa on riittävän
itsenäinen, joten alueosuuskaupan tuki voidaan laskea yhdeksi
tueksi ja, jos joku toinen alueosuuskauppa tai SOK tukee, niitä voidaan
pitää erillisinä tukina.
Mutta jos meillä on sitten sen sijaan jokin yhdistysjärjestelmä,
jossa on sama hallinto sekä keskusjärjestössä että näissä alayhdistyksissä, niin
sitä varmaan pitää pitää semmoisena
konsernirakenteena, että sitten nämä tuet
pitää laskea tässä konsernissa
kaiken kaikkiaan yhteen. Mutta täytyy sanoa, että vastauksen
antaminen on aika vaikeata tässä suhteessa. Lauri
Tarastiltahan tulee nyt kirja kesällä, jossa hän
sitten ottaa kantaa näihin kysymyksiin. Täytyy
sanoa, että pitäisi hyvin tarkkaan tietää kaikki
faktat, että kuinka tiivis se yhteys on keskusjärjestön
ja paikallisyhdistyksen välillä, ja jos niillä on
sama hallinto, sama päätöksentekokoneisto,
niin mielestäni silloin niitä pitää pitää yhtenä konsernina, jolle
avustukset pitää laskea yhteen.
Keskustelu päättyi.