Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on siis
käännetyn arvonlisäverovelvollisuuden
käyttöönottoa rakennusalalla tarkoittava
laki. Tämän lain osalta valtiovarainvaliokunta
esittää lausumaa, jossa korostetaan tai vaaditaan,
että hallitus seuraa lainmuutoksen vaikutuksia ja antaa
niistä selvityksen vuoden 2012 loppuun mennessä.
On hyvä, että tätä uudistusta
todella seurataan, ja jos muutostarpeita ilmenee, niihin puututaan.
Nimittäin ei tämä ole aivan yksiselitteinen eikä selkeä järjestelmä tämäkään,
vaikka on sinänsä kannatettava ja hyvä,
että tähän rakennusalan aika laajaan
harmaaseen talouteen näin puututaan.
Herra puhemies! Ed. Kallis on jättänyt valtiovarainvaliokunnan
mietintöön vastalauseen, ja tämä vastalause
sisältää lausumaehdotuksen, jossa puututaan
siihen, että tällä hallituksen esityksellä ja
lailla tullaan vaikuttamaan niin, että myös rehellisille
yrityksille tulevat kohtalaiset kustannukset tämän
lain noudattamisesta eli uusia tehtäviä, jotka
ne joutuvat kustantamaan. Tähän ongelmaan tämä lausuma
puuttuu, ja ehdotan, herra puhemies, että eduskunta hyväksyy
seuraavan lausuman: "Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy
välittömästi toimenpiteisiin edellä selostetun
rakennusalaa koskevan arvonlisäveron veronkantopalkkion
säätämiseksi."
Tämä tarkoittaa siis sitä, että näille
yrityksille, jotka joutuvat tässä tekemään
viranomaisluonteista työtä nykyiseen verrattuna
huomattavasti, korvataan siitä työstä aiheutuvat
kustannukset.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kyseessä on yksi viidestä keskeisestä lokakuun
2006 neljännen talousrikostorjuntaohjelman kohdasta, joilla
nimenomaan järjestäytyneen rikollisuuden ja muun
muassa rakennusalan harmaan talouden torjuntaa voidaan viedä eteenpäin.
Valtiovarainministeri Kataisen ja Suomen hallituksen kantanahan
oli pitkään vastustaa Saksan ja Itävallan
esityksiä Euroopan unionin Ecofinissä laajentaa
tätä kokeilua, ja oli erittäin tärkeätä, että eduskunnassa
ja myös hallituspuolueiden sisällä käyty
keskustelu muutti tässä hallituksen kannan viime
talvena. Tältä osin tämä on
myönteinen asia. Nyt on vaan edellytettävä,
että myös ne muut, muun muassa verotustietojen
käyttöönsaanti ja muun muassa valtion
tukia saaneiden yritystenkin verotustiedot ja vastaavat muut kohdat,
etenisivät. Tältä osin kyseessä on
hyvinvointivaltion rahoituksenkin kannalta kuitenkin kokonaisuudessaan
2—5 miljardin euron kysymys, ja sillä on valtiontalouteen
plus sisäiseen turvallisuuteen merkitystä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksella on erittäin tehokas
talousrikollisuuden torjuntaohjelma. Siinä on monta kohtaa,
kuten ed. Rajamäki täällä totesi,
(Ed. Rajamäki: Pitäisi tehdä jotain,
ohjelma ei riitä!) ja tämä on tietysti kaikkein
keskeisimpiä osia tästä ohjelmasta, että siirrytään
käännettyyn arvonlisäveroon.
Täytyy kuitenkin todeta, että kun meillä on selkeä ja
johdonmukainen järjestelmä ja sitä muutetaan
tietyiltä osin, niin se ei ole aivan ongelmatonta. Kun
tätä verojaostossa tutkittiin, täytyy
sanoa, että tuon tarkkarajaisuuden osalta, lain tarkkuuden
osalta, oli tiettyjä epäilyjä ja todettiin,
että tältä osin on tärkeätä,
että sen ohjeistuksen, joka annetaan sekä Verohallituksen
toimesta että muiltakin osin, pitää olla
hyvin huolellisesti tehtyä. Myöskin verojaostossa
pyrittiin siihen, että valiokunnan mietinnössä pyrittäisiin täsmentämään
sitä, mitkä ovat nuo rajat tuossa käännetyssä arvonlisäverossa
sekä verovelvollisuuden osalta että myöskin
sitten toimintojen osalta. Uskon, että nyt tuon mietinnön
jälkeen on helpommin arvioitavissa se, millä tavalla
ehdotetussa tilanteessa pitää toimia.
Toinen keskeinen ongelma tässä on se, että järjestelmä on
suhteellisen kallis. Eli hallinnolliset kustannukset, jotka nyt
yritykset joutuvat maksamaan, ovat suhteellisen suuria, ja tietysti jossakin
vaiheessa kyllä pitäisi ehkä miettiä sitä, mikä ed.
Kalliksen esityksessä on tullut esille, että jos
mennään järjestelmiin, jotka aiheuttavat erityisen
suuria kustannuksia veronmaksajille, niin silloin pitäisi
ajatella sitä, että valtio osallistuisi ainakin
näihin kustannuksiin, mikä johtaisi siihen, että joudutaan
miettimään, onko järjestelmä kovin
hyödyllinen, ja kun tulee niitä kustannuksia,
niin sitten on valmius myöskin panna asianmukaisesti täytäntöön
tuo verolainsäädäntö. Olisi
parempi, kun näitä kustannuksia jollakin tavalla
korjattaisiin.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, olen sitä mieltä,
että on hyvä, että tähän
järjestelmään siirrytään.
Toivotaan, että järjestelmä toimii hyvin, ja
meitä jossain määrin auttaa se, että Ruotsissa samaa
järjestelmää on sovellettu nyt runsaan vuoden
verran ja tietysti siellä saatuja ongelmia on otettu meillä huomioon,
ja uskon, että meillä järjestelmä toimii
heti alusta pitäen paremmin kuin Ruotsissa.
Keskustelu päättyi.