7) Hallituksen esitys laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista on nyt käsittelyssä,
ja tässähän tämä takausmäärä on
7,9 miljardia euroa elikkä varsin mittava. Tähän
liittyy myöskin kolmannessa lisätalousarviossa
oleva miljoonan euron raha Suomen osuudeksi tähän
uuteen erityisrahoitusyhtiöön, joka perustetaan.
Nämä ehdot, joilla lainoja annetaan tämän lain
perusteella, ovat kuitenkin varsin kovat. Lainaan tästä valiokunnan
mietinnöstä pienen osan: "Kummankin rahoitusinstrumentin
keskeisenä lähtökohta on se, että jäsenmaan
saama rahoitus sidotaan tiukkoihin ehtoihin, joilla varmistetaan tukea
hakevan maan sitoutuminen talouden vakautusohjelmaan. Valiokunta
pitää tiukkaa ehdollisuutta välttämättömänä vaatimuksena
koko järjestelmän uskottavuuden varmistamiseksi."
Mitä nämä tiukat ehdot sitten ovat?
Kreikka on joutunut näitten tiukkojen ehtojen kohteeksi, siellä leikataan
palkkoja, eläkkeitä, muuta sosiaaliturvaa ja lisäksi
korotetaan veroja. On mielenkiintoista kyllä nähdä se,
miten tällaisen talouskuurin jälkeen Kreikan talous
lähtee kasvamaan ja kehittymään, kun
taloudellista kasvua edellytetään, että Kreikka
pystyisi maksamaan nämä velat, jotka sillä on
ja jotka Suomi on antanut ja jotka muut EU-maat ovat antaneet, ja myöskin
se, miten nämä ehdot sitten kaiken kaikkiaan toteutuvat
ja kuinka niitä valvotaan.
Yleensä, jos talouskasvua halutaan saada, pitää olla
kannustavia elementtejä. Kyllä näissä Imf:n
ehdoissa, jotka loppujen lopuksi Imf antaa, ei niitä ole.
Pankkien ja muiden suurrahoittajien edut turvataan, niiden omistajien
voitot turvataan näillä laeilla, mutta ne, jotka
maksavat, yleensä ovat täysin syyttömiä näihin
Kreikan ongelmiin, elikkä pienituloiset palkansaajat ja
eläkeläiset ovat suurimpia maksajia. Näin
ollen emme voi pitää oikeana sitä, että näillä ehdoilla pakotetaan
Kreikka ottamaan lainaa ja sitä kautta vielä syventämään
tavallisten pienituloisten kreikkalaisten taloudellisia ongelmia.
Herra puhemies! Tällä perusteella esitän,
että hallituksen kyseessä oleva lakiehdotus hylätään.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Mikko Kuopan tekemää ehdotusta
hylkäämisestä.
Nämä lainaehdot ovat erittäin rajut.
Jokin aika sitten olimme eduskunnan delegaatiossa Latviassa, Riiassa,
sitä on jo täällä jopa salissa
kehuttu, kuinka hyvin Latvia-tapaus on hoidettu Imf:n ehdoilla.
Jälki on pahan näköistä: kerjäläisiä,
nyt Riian kaunis kaupunki keskustansakin osalta ihan täynnä kerjäläisiä,
niin kuin sanottu. Pahan näköisesti kansaa on
köyhdytetty, ja erittäin moni Latvian nuori on
muuttanut jo nyt tähän mennessä Irlantiin
ja Britanniaan ennen muuta ja moniin muihinkin maihin. Eivät
nämä ehdot ole semmoisia, jotka vasemmistolaisille
sopivat hyväksyttäviksi, koska ne myöskin
leikkaavat ostovoimaa ja työttömyys kasvaa rajusti.
Se on esimerkiksi Latviassa, jossa on jo käytetty tätä Imf-mallia,
20 prosentin luokkaa ihan virallisestikin, ja kukaan ei osaa sanoa,
kuinka paljon se todellinen työttömyys on. Tässä ovat
perusteet sille, miksi me emme näitä kovia, kansaa
köyhdyttäviä ehtoja voi hyväksyä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Jo tuossa esityksen 95 lähetekeskustelussa
kävin laajemmin läpi lähestymistä tähän
tilanteeseen euroalueella ja myöskin Suomen osallistumista. Lyhyesti
voisi todeta, että nyt näemme säätelemättömän
ja valvomattoman kapitalismin ja rahamarkkinoiden seuraukset. Sokea
usko markkinoiden kykyyn hallinnoida ja hillitä riskejä on
ollut yksi syy muun muassa valvonnan puutteeseen, valvonnan pettämiseen,
ja tältä osin mekin Finanssivalvonnan osalta vasta
opettelemme omaa takapihaamme hoitamaan.
Itse asiassa koko tämä Yhdysvalloista käynnistynyt
ilmeisesti aika paljon perinteisen pankkitoiminnan ulkopuolisten
investointi- ym. pankkien eri muotojen hallitsematon seuraus tulee
aikaansaamaan ennenäkemätöntä taloudellista
ja poliittista epävakautta. Tältä osin
tietysti Suomenkin omaa asennoitumista tulee erityisesti tarkastella
osin euroalueen toimintakyvyn ja Euroopan unioninkin ja Euroopan
taloudellisen kehityksen näkökulmasta, mutta jonkun
verran pienen maan pitää olla myös oman
valtiontaloutensa ja poliittisen toimintakykynsä osalta
itsekäs, ja tältä osin yhtä lailla,
kuin me euroalueeseen liityttäessä pohdimme metsäteollisuuden
ja muita epäsymmetrisiä vaikutuksia, olisi kyllä nyt
syytä ehkä osoittaa jonkinlaista pidättyvyyttä.
Toivottavasti ei talouskomissaarin vakanssi ja meidän kolkkapoika-asenne
tule tarpeettoman kalliiksi myös Suomen talouden ja Suomen
yhteiskunnan näkökulmasta.
Tältä osin tulee olemaan nimenomaan myöskin
tässä eduskunnan käsittelyssä tämän
ja edellisen hallituksen esityksen 95 asian käsittelykokonaisuus
sellainen, joka ei nyt kyllä puhtaita papereita eduskunnan
budjettivallankaan näkökulmasta ansaitse. Perustuslakivaliokunnassa
ei ole käyty asiaa läpi, vaikka kyseessä ovat
kuitenkin aika keskeiset säätelyperusteet ja eduskunnan budjettivaltaan
liittyvät heijastukset ja kytkennät, joihin hallituksen
esityksessä viitataan. Tätä ei edes tänään
hyväksytty, ja sitten toisaalta kyseessä on erittäin
merkittävä piikki, lähentelee viidettäosaa
meidän vuotuisesta talousarviostamme, joka näillä ratkaisuilla
tehdään.
Herra puhemies! Viitaten jo aikaisempaan puheenvuoroon ja aikaisempaan
käsittelyyn esitän vastalauseen 2 mukaista perusteluehdotusta,
joka tarkoittaa seuraavaa: "Valiokunta pitää tärkeänä, että takauksia
mahdollisesti käytettäessä Suomi edellyttää pankkien
ja muiden sijoittajien vastuun läpikäyntiä.
Samoin valiokunta edellyttää, että Suomen
hallitus toimii päättävästi
rahoitusmarkkinoiden pelisääntöjen uusimiseksi.
Tämä on välttämätöntä ilmeisen
moraalikato-ongelman vähentämiseksi." Tämä oli
mietinnön Johtopäätökset-osioon.
Sekä lisäksi esitän eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
kiireellisesti selvittää, mitä Ervv:n
oikeus pyytää takaajia antamaan takauksia muihin
varainhankintavälineiden liikkeellelaskuun läheisesti
liittyviin tarkoituksiin käytännössä sisältää, sekä samoin
selvittää väistyvien takaajien vaikutukset
jäljelle jäävien takaajien asemaan."
Tässä on aika pitkälti kyse myös
siitä, että me olemme takaajina joukossa, jossa
on Espanjaa, Italiaa ja Helleenien tasavaltaa. Olisi syytä arvioida
myös kansallisesti tätä kysymystä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on varsin mittava
asiakokonaisuus, joka koostuu monesta eri osasta. Lisätalousarviossa
on määräraha tämän
yhtiön perustamiseen, sitten meillä on käsittelyssä tämä nyt
esillä oleva asia, ja tähän liittyy myös
aiemmin tänään käsittelyssä ollut
hallituksen esitys 95 ja sen lisäksi vielä ei
täällä isossa salissa vaan suuressa valiokunnassa
ja talousvaliokunnassa esillä ollut EU-presidentti Herman
Van Rompuyn työryhmän rakentama paketti valvonnasta
ja talouspolitiikan koordinoinnista.
Nämä muodostavat sellaisen kokonaisuuden, että mielestäni
olisi ollut aivan kohtuullista, että näistä olisi
käyty kokoava kokonaiskeskustelu, jossa myös valtiovarainministeri
ja pääministeri, joko entinen tai tuleva, olisivat
olleet mukana selvittämässä koko eduskunnalle,
mistä on kysymys, minkälaisiin vastuisiin olemme
sitoutumassa ja mikä on eurooppalainen taloustilanne tänä päivänä,
mikä se on mahdollisesti tulevina kuukausina ja vuosina.
Tässä otetaan pitkälle ajalle valtavat
vastuut tilanteessa, jossa epävarmuustekijöitä on
tavattoman paljon.
Arvoisa puhemies! Täällä ei ollut
todellakaan tuon hallituksen esityksen 95 käsittelyn aikaan pari
tuntia sitten valtiovarainministeri paikalla, oli eurooppaministeri,
mutta hän oli ilmeisesti ulkomaalais- tai ihmisoikeusasiakirjaa
varten täällä eikä tätä asiakokonaisuutta
varten. (Ed. Rajamäki: Kovasti piti hyvänä!)
Tältä osin siis on lausuttava paheksunta siitä,
että näin valtavalla kiireellä viedään
näitä eteenpäin. Tämä esitys
95 on tilanteessa, että talousvaliokunnan pitäisi
antaa, jos se haluaa, huomenna kello 11:een mennessä lausunto
tällaisesta valtavasta paketista, joka jaettiin tänään
meille. Meillä on talousvaliokunta huomenna 9:ltä kokoontumassa
laatimaan mietintöä ydinvoima-asiasta, jolle annettiin äärettömän
tiukka aikataulu, ja tämä tuli nyt tähän päälle,
ja tämä nyt sitten pienenä asiana ilmeisesti
katsotaan sellaiseksi, että se voi kahdessa tunnissa mennä,
mutta emme me saa siitä minkäänlaista
lausuntoa.
Toivon mukaan valtiovarainvaliokunta paneutuu tähän
vähän perusteellisemmin kuin nyt käsittelyssä olevaan
hallituksen esitykseen 71. Tässä nimittäin
valtiovarainvaliokunta on kuullut asiantuntijoina lainsäädäntöneuvos
Seppo Tannista valtiovarainministeriöstä ja osastopäällikkö Antti
Suvantoa Suomen Pankista eli kahta virkamiestä, jotka ovat
vielä puhumassa asiantuntijoina — sinänsä varmasti
viisaita miehiä, mutta hieman kapea-alaisesti siltä näkökulmalta,
mikä on hallituksen linja ja Euroopan unionissa valittu politiikka,
puolustamassa sitä. Tällaisessa asiassa, jos jossakin,
haluaisin aina, että on esimerkiksi joku professori, rahoituksen,
taloustieteen väitellyt tai muutoin vahva asiantuntija
ottamassa objektiivista näkökulmaa näin
tärkeään asiaan. Tällaista käsittelyä tämä esitys
ei ole saanut, ja se on kyllä valitettavaa.
Herra puhemies! Niin kuin totesin, tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys 71 on osa kokonaisuutta ja tähän
liittyen talousvaliokunnassa käsiteltiin se Van Rompuyn
työryhmän esitys talouspolitiikan koordinoinnista
rangaistuksineen. Siinä yhteydessä ilmeni, asiantuntijat
kertoivat, että tilanne tässä on erittäin
haasteellinen siksi, että meiltä on Suomesta annettu
rahapolitiikka Euroopan keskuspankin vastuulle, tulopolitiikkaa
tässä maassa ei enää harjoiteta
ja finanssipolitiikan suuret linjat ollaan nyt antamassa myös Euroopan
unionille ja myös verotuksen yhdenmukaistamista alkaa Euroopan
unioni tarkkailla.
Kun kysyin asiantuntijoilta Kiander ja Suni talousvaliokunnassa,
kun meillä on lyöty rahapolitiikka, tulopolitiikka
ja finanssipolitiikka sekä verotus kiinni, niin mikä on
se kanava, josta paineet purkautuvat, kun niitä joka tapauksessa
tulee. He myönsivät, että se on työttömyys
ja toinen on köyhyys. Näin on jo Espanjassa tällä hetkellä tilanne,
ja niin kuin ed. Kuoppa totesi, Kreikassa ollaan tälle
tielle nyt joutumassa tai jouduttu jo. Mikään
muu ei jousta kuin työttömyys ja köyhyys.
Tällöin, kun pankkeja pelastetaan, paineet siirtyvät
sinne, ja sitä kautta ne purkautuvat ja myös varmasti
lakkoina ja levottomuuksina aivan ymmärrettävästi,
eli tämä on tie, jolla ollaan. Kun puretaan näitä sinänsä todella
vakavia Euroopan kriisin syitä ja seurauksia, niin on hyvä tiedostaa,
mihin se johtaa. Asiantuntijat totesivat, että se johtaa
työttömyyteen, joka esimerkiksi Espanjassa jo
on korkealla ja Kreikassakin on nousemassa, kun yhteiskunta pysäytettiin
näillä säädöksillä.
Herra puhemies! Tämä on todella iso ja vakava
kysymys, johon pitäisi paneutua aivan perusteellisesti,
ja nyt siihen ei ole riittäviä mahdollisuuksia
vaan hallituksen esityksen mukaisesti valtiovarainvaliokunta enemmistöllään
on esittämässä, että näihin
lähes 8 miljardin euron takauksiin annetaan valtioneuvostolle
oikeus sitoutua. Se, että on menettely tästä tiedonannosta,
ei kyllä muuta yhtään mitään,
koska tiedonannon päätteeksi äänestetään
hallituksen luottamuksesta, ei näistä takuista.
Kun luottamuksesta äänestetään
kriisitilanteessa, niin tiedämme hyvin kokemuksesta, että silloin
ei hallitusta kaadeta vaan takaukset annetaan ja takaukset Suomi
maksaa aikanaan.
Tällä tiellä Eurooppa on. Se on menettänyt
kilpailukykynsä, sen pankkijärjestelmässä ei
ole luottamusta. Valtiot ovat velkaantuneet erittäin raskaasti,
ja joka päivä Suomi muiden mukana velkaantuu sillä vauhdilla,
että tilanne on äärimmäisen
vakava. On todella murheellista, että valtiovarainministeri
ei ole puolustamassa tätä esitystään,
vai lieneekö niin, että ei halua tulla puolustamaan?
(Ed. Tennilä: Mikä on kristillisdemokraattien
kanta?) — Herra puhemies! Minä vastustan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä valvonta
on pettänyt. Pelisäännöt ovat
olleet Euroopassa jo rahaliiton alusta asti selvät, mutta
lähinnä valtiovarainministerit ja pääministerit
eivät ole hoitaneet hommiaan, vaan nyt se on pettänyt
siltä osin. Sillä tasolla olisi voitu Kreikka
ja Espanjakin pistää tässä,
voisiko sanoa, vähän iloisessa elämässä kuriin.
Espanjakin rakensi velkarahalla valtavia projekteja, ja tiedettiin, että siellä velkarahalla
rakennellaan. Kukaan ei puhunut mitään. Kreikassa
Ranskan ja Saksan pankit rahoittivat poliittisen eliitin toimia.
Se pitää paikkansa, että siellä kansa
ei aina ollut tietoinen tästä touhusta, mutta
sinne kumminkin valittiin tämä poliittinen eliitti
aina vuodesta toiseen.
Lainaehdot tietenkin ovat kovat, mutta nyt näkyy olevan
sillä lailla, että Suomi joutuu nyt aika monen
maan takuumieheksi. Täällä on jo yli
2 miljardin euron verran, Islanti, Latvia ja Kreikka, sieltä tulee
Espanja ja Italia mahdollisesti. Kun velan ottaa taatakseen, niin
ottaa maksaakseen, on se vanha sanonta. Kyllä minä olen
sitä mieltä, että Suomen ei pidä sitoutua
tämmöisiin velkatakuisiin. Kun Suomi itse 1990-luvun
lamasta, joka oli suunnilleen saman hintainen kuin Kreikan lama,
selviytyi omin voimin, niin ehkä muittenkin maitten pitäisi
nämä kuurit käydä läpi.
Ainakin silloin tulisi realismi taloudenpitoon.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, valvonta on pettänyt euroalueen taloudenhoidon
suhteen, ja ed. Rajamäen lausumaehdotukset ovat SDP:n eduskuntaryhmän
linjausten ja vaatimuksen mukaisia, niinpä kannatan lausumaehdotuksia.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei pitkitetä asiaa enempää,
koska on moneen kertaan tänäänkin jo
tullut kerrottua, mitä mieltä kyseisestä asiasta
ollaan, mutta kertauksen vuoksi: deflatorinen syöksykierre
tulee, mikäli nämä toimenpiteet, mitä Euroopassa
nyt on suunniteltu, otetaan käyttöön,
ja siitä seuraa kyllä kurjuutta yllin kyllin.
Eli kyllä tämä nyt, mitä tässä Euroopassa
ollaan ajamassa, on täysin vastoin sitä, mitä pitäisi
tehdä. Paul Krugmania kannattaisi käydä lukemassa,
jos joku ei ole vielä katsonut, mitä tästä seuraa
ja millä hän kumoaa nämä toimenpiteet.
Keskustelu päättyi.