9) Hallituksen esitys laiksi hätäkeskustoiminnasta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton työstämässä vastalauseessa
esitetään lakiesityksen hylkäämistä,
ja siihen löytyy asialliset perustelut.
Kuluvan vuoden helmikuussa siirryttiin viidentoista hätäkeskuksen
aluejaosta kuuden hätäkeskuksen suuralueisiin,
eikä muutos mene ongelmitta. On elintärkeää,
että hätäkeskukset toimivat kiitettävästi
kaikkina vuorokauden aikoina sekä myös isoissa
onnettomuus- ja katastrofitilanteissa. Esimerkiksi Lapissa on tingitty
koko turvallisuuskoneiston henkilöstössä,
niin hätäkeskuksissa, poliisissa, Tullissa kuin
Rajavartiostossa, ja kun siihen lisää vielä palokuntien päivystyssopimusten
takkuamisen, ainekset isoonkin onnettomuuteen ovat olemassa. Lappi on
kuitenkin luontonsa puolesta, pitkien etäisyyksien vuoksi,
harvan asutuksen vuoksi ja sen vuoksi, että matkailuaikana
paikalla oleva väestön väkimäärä moninkertaistuu,
erityisen haavoittuva tämmöisille muutoksille,
joita ei ole pohdittu loppuun asti.
Siirtyminen kuuteen suuralueeseen Hätäkeskuslaitoksessa
heikentää hätäkeskuspäivystäjien paikallistuntemusta,
mikä ei kuitenkaan ole vähäpätöinen
asia, vaikka sitä yritetään mitättömäksi
tehdä. Hallituksen esityksen asiantuntijakuulemisissa hallintovaliokunnassa
tähän ongelmaan kiinnittivät huomiota
monet asiantuntijat. Ongelma on selvästi olemassa, ja tieto
tästä on esitetty valiokunnalle, mutta tästä huolimatta hallituspuolueen
kansanedustajat ovat toteuttamassa selvästi kansalaisten
turvallisuutta heikentävän uudistuksen.
Arvoisa puhemies! Jos 30 vuotta valtionhallinnon palveluksessa,
joista poliisin kenttätyössä noin 16
vuotta ja poliisin hälytyskeskuksessa 3 vuotta ja hätäkeskuksessa
vuodesta 2003 työskennellyt ammattilainen varoittaa arkipäivän
ongelmista ja uudistuksen karkaamisesta käsistä, on
sellaisia viestejä syytä kuunnella tarkasti. Kyseinen
työntekijä muistuttaa myös, että viime
aikoina otsikoissa olleet tapaukset hätäkeskuspäivystäjien
epäasiallisesta tehtävien hoidosta ovat hyvä esimerkki
siitä, mitä seuraa, jos työstä tulee liukuhihnatyötä eikä sali
ole kenenkään hallussa työnjohdollisesti.
Ihminen ei ole kone. Jos vedetään liian tiukalle,
tulee herkemmin virheitä, mitä hätäkeskustyössä ei
saa tulla, onhan kyseessä ihmisten henki ja terveys ja
muu turvallisuus. Riskin ottaminen ei kerta kaikkiaan kuulu hätäkeskuksen
toimintaan.
Uudistuksen yhtenä tavoitteena on verkottaa uudet suuret
keskukset niin, että ne voivat tukea toisiaan ruuhkatilanteissa
ja poikkeusoloissa. Uusi valtakunnallinen tietojärjestelmä oli
alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoitus ottaa käyttöön
vuosina 2012—2015. Nyt kuitenkin näyttää siltä,
että toteutus on mahdollinen vasta 2015, jos vielä silloinkaan.
Nykyisten laitosten yhdistämisen on suunniteltu alkavan
kuitenkin jo ensi vuoden alusta. Tällä hetkellä käytössä on ELS-tietojärjestelmä,
joka on päivitetty viimeksi 2006—2007, ja on todella
huolestuttavaa, että hätäkeskusuudistusta
viedään eteenpäin, vaikkei uutta tietojärjestelmää ole
vielä saatu valmiiksi ja nykyinen on osin vanhentunut.
Käytössä olevaa ELS-järjestelmää ei
myöskään ole edes kunnolla testattu suunnitellun
kokoisissa suurissa hätäkeskuksissa.
Arvoisa puhemies! Hätäkeskusuudistuksen kokonaiskustannuksista
eikä myöskään uudistuksen rahoituksen
turvaamisesta ole mitään varmuutta. Hätäkeskustoimintaa
ei saa vaarantaa resurssien riittämättömyyden
vuoksi. Valtion tuottavuusohjelman kielteisistä vaikutuksista
on jo tarpeeksi esimerkkejä. Hätäkeskusuudistus
maksaa kymmeniä miljoonia euroja, ja sen rahoittaminen
julkisen talouden epävarmassa tilanteessa on hyvinkin epävarmaa.
Vasemmistoliitto esitti vastalauseessaan 5 §:ään
muutosta, jossa lain tasolla määrättäisiin palattavaksi
viidentoista hätäkeskuksen malliin. Tällöin
myös Lapin hätäkeskusalue säilyisi.
Tätä hallintovaliokunnan enemmistö ei
kuitenkaan hyväksynyt. Siksi esitänkin, että tämä lakiehdotus
hylätään.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Hätäkeskusten vähentäminen
viidestätoista kuuteen tuottaa kaksi vakavaa ongelmaa.
Ensinnäkin isommilla alueilla semmoinen paikallistuntemus
voi vakavasti vaarantua. Pohjois-Suomeen on esimerkiksi tulossa
niin iso alue kuin Pohjois-Suomen suuralue. Oulusta hoidettaisiin
koko Pohjoinen Suomi. Se on aivan liian iso alue yhdeksi hätäkeskusalueeksi.
Onhan Oulusta tuonne Utsjoen Nuorgamiin yhtä pitkästi
kuin Oulusta Helsinkiin eli noin 600 kilometriä. Se on
minun mielestäni mahdoton hoitaa pätevästi
yhdestä pisteestä.
Toinen ongelma on se, saako näihin keskitettyihin hätäkeskuksiin
ammattitaitoista työvoimaa tarpeeksi. Nyt ainakin tiedot
ovat sellaiset, että se ammattitaitoinen väki,
joka nyt on siellä paikallisissa hätäkeskuksissa,
ei ole halukas siirtymään. Voi tulla todella vakava
tilanne, ja sitä ei pitää saada aikaan.
Tässä on yleinen keskittäminen käynnissä,
ja se ei ole oikea suuntaus, varsinkaan kun on näin perimmäisestä asiasta
kysymys kuin hätäkeskuksista. Niissä pitäisi
toiminnan sujua kaikissa tilanteissa, sillä turvaa pitää saada silloin,
kun hätä on olemassa.
Me esitimme lain ensimmäisessä käsittelyssä, että maassa
olisi viisitoista hätäkeskusta jatkossakin. Tämä meidän
esityksemme hylättiin äänestyksessä.
Nyt ei auta muuta kuin saada hylky aikaan ja uusi valmistelu tekeille,
uusi lain tarkistus. Siksi kannatan ed. Mustajärven tekemää hylkäysesitystä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Edellisellä hallituskaudella pantiin
täytäntöön eduskunnan 2001 tekemää päätöstä hätäkeskusjärjestelmästä.
Siitä haluttiin rakentaa toimiva turval-lisuusrakenne,
ja kieltämättä siinä oli niin
hen- kilöstövoimavaroissa kuin tietojärjestelmissä, muun
muassa tietokonelaitteiden tilausten toimituksissa, selvää operatiivista
heikkoutta, johon silloin 2006 jouduttiin voimakkaasti puuttumaan pelastusosaston
ja Hätäkeskuslaitoksen johdon toiminnan osalta.
Mutta tärkeintä on nyt, ettei hätäkeskusjärjestelmää kyseenalaisteta
sen tässä tärkeässä toteutusvaiheessa.
Ja se päätös, mikä nyt on tehty
sisäministeriön ja valtioneuvoston osalta, on
kyllä edesvastuuton meidän turvallisuusrakenteidemme
ja alueelliseen toimintakykyyn liittyvien tekijöiden osalta.
Kansalaisia lähellä toimiva ja paikalliset olosuhteet
tunteva hätäkeskusjärjestelmä on
keskeinen tekijä kansalaisten sisäiselle turvallisuudelle.
Tämä hanke, mitä hallitus on nyt käynnistänyt,
vähentää hätäkeskusten
määrää. Se luo epävarmuutta
niin hätäkeskusjärjestelmälle
kuin erityisesti nyt työntekijöiden rekrytoinnillekin.
Tässä Virve-radioverkko ja koko hätäkeskusuudistus
muodostavat nyt ainutlaa-tuisen kokonaisuuden pelastustoimen alueiden ohella.
Herra puhemies! Esitän, että eduskunta hyväksyy
seuraavan lausuman: "Eduskunta toteaa, että hallitus on
epäonnistunut eduskunnan hätäkeskusten
toimintaan esittämien reunaehtojen toteutuksessa. Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy toimiin,
joilla nykyisten hätäkeskusten häiriötön
toiminta turvataan eikä kansalaisten turvallisuutta vaaranneta."
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietinnössä on
kaksi kolme kohtaa, jotka ovat vaatineet hyvinkin tarkennusta. Vastalauseessa
on nostettu esille hätäkeskusten uudistuksesta
annettuun selontekoon liittyvä hallintovaliokunnan mietintö 3/2008,
ja siellä hallintovaliokunta kiinnitti huomiota hätäkeskusten
kehittämistarpeisiin, kuten henkilöstöresurssien
riittävyyteen ja koulutukseen. Nyt näyttää siltä,
että siirtymistä näihin uusiin keskuksiin
ei henkilöstön osalta ole riittävästi,
ja tässä on epävarmuustekijä.
Toinen kohta on tietojärjestelmien uudistamishanke.
Ja niin kuin täällä jo aikaisemmin on todettu,
tämä on todella haasteellinen tilanne. Sitten
kun puhutaan vielä euroista, niin kustannukset ovat arviolta
tällä hetkellä noin 40—100 miljoonaa
euroa. Todellakin tietojärjestelmistä nyt syksyn
aikana järjestetään kilpailutus ja ensi vuonna
voidaan sitten antaa tämä voittaneelle tehtäväksi,
ja ohjelmat ovat todennäköisesti valmiit vasta
vuonna 2015. Nyt vuoden 2011 alusta yhdistetään
Oulu ja Rovaniemi, ja se tapahtuu käytännössä siten,
että Rovaniemen pöytä siirretään
vaan Kajaaniin ja näillä vanhoilla tietojärjestelmillä jatketaan.
Elikkä ei tässä oikeastaan mitään
teknistä hyötyä tällä hetkellä synny.
Sitten edellisessä vuoden 2009 mietinnössä on todettu
myös, että tämän Helsingin hätäkeskuksen
siirto Keravalle on syytä toteuttaa esimerkillisenä pilottihankkeena,
ja tätä ei ole nyt pystytty toteuttamaan, elikkä tämäkin
olisi ollut erittäin hyvä toteuttaa pilottina.
(Puhemies: 2 minuuttia!)
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Rajamäen tekemään
lausumaehdotusta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus teki esityksen, että luovutaan
viidestätoista hätäkeskuksesta. Sitten
se tuotiin eduskuntaankin, ja eduskunta otti kantaa hallintovaliokunnassa,
ja siellä valitettavasti päätettiin,
että hätäkeskukset vähennetään.
Siinä valiokunnan kokouksessa vasemmistoliiton ja perussuomalaisten edustajat äänestivät,
että oltaisiin viidentoista hätäkeskuksen
kannalla. Tämä on valitettavaa. Pitäisi
palata takaisin tähän maakuntapohjaiseen hätäkeskushommaan,
ja silloin paikallistuntemuskin säilyy.
Kannatan ed. Mustajärven tekemää esitystä.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
laki hätäkeskustoiminnasta pyrkii selkeyttämään
Hätäkeskuslaitoksen toimintamalleja, organisaatiota
ja tehtäviä.
Aivan aluksi on kuitenkin hieman kommentoitava ed. Piiraisen
toteamusta. Hän sanoi, että tuossa mietinnössä,
jonka hallintovaliokunta teki vuonna 2009, todettiin, että Helsingin
hätäkeskuksen siirto Keravalle on toteutettava
esimerkillisesti. Hän totesi, että sitä ei
ole kyetty tekemään. Ehkä sitä ei
ole kyetty tekemään siitä syystä,
että Helsingin hätäkeskusta ei ole toistaiseksi siirretty
vielä Keravalle. Kenties voimme arvioida sitä toteutusta
vasta sen jälkeen, kun se on tehty. Ensimmäiset
yksiköt siirtyvät vasta tämän vuoden
lokakuussa, joten ei mielestäni tässä kohdin
ole syytä mennä asioiden edelle.
Tämä nyt käsittelyssä oleva
laki ei kuitenkaan miltään osin ole päätös
hätäkeskusten lukumäärästä eikä niiden
sijoituspaikkakunnista. Ne päätökset
on tehty aikaisemmin, kuten täällä on
aikaisemmissa puheenvuoroissa todettu, ja näinpä niihin
en nyt puutukaan.
Sen sijaan hätäkeskustoiminnalle asetetut
vaatimukset ovat koko hätäkeskustoiminnan nykymuotoisuuden
ajan kasvaneet. Kuten tunnettua, Hätäkeskuslaitos
on ollut tämän tästä muutosten kourissa
ja osa hätäkeskuksista on kärsinyt myös henkilöstöpulasta.
Tämä on näkynyt ulospäin erityisesti
Helsingin hätäkeskuksen kohdalla tapahtuneen uutisoinnin
osalta. Aivan viimeisimpien tietojen mukaan Helsingin hätäkeskuksessa on
kolmetoista tyhjää vakanssia, ja on aivan selvää,
että tuollainen näkyy ulospäin monellakin tavalla.
Se, mikä yleensäkin henkilöstöresursseissa
on oleellista, on, että niiden tulee olla asetettuja tehtävien
mukaisesti. Kun työpaineet kasaantuvat kohtuuttomiksi,
tulee mukaan uupuminen ja sen mukanaan tuomat inhimilliset virheet.
Osin näistä johtuvia uutisia on myöskin
ollut kohtuullisen paljon. Väärin mitoitetut työvuorokohtaiset
henkilöstöresurssit vaarantavat yleisen luottamuksen
Hätäkeskuslaitokseen ja sen toimintaan, ja näin
ei missään olosuhteissa luonnollisestikaan pitäisi
olla. Mielestäni tulevaisuudessa Hätäkeskuslaitoksessa
tehtävien muutoksien yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota
henkilöstövaikutuksiin. Henkilöstövaikutuksia
tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti ja siten, ettei henkilöstön
asema ja kohtelu jää liian avoimeksi.
Arvoisa puhemies! Hätäkeskustoiminnassa tehtävien
muutosten vaikutukset ulottuvat huomattavasti laajemmalle kuin pelkästään
hätäkeskukseen. On välttämätöntä,
että hätäkeskustoimintaa kehitettäessä ja
uudistettaessa on käytettävissä ajantasainen
tutkimustieto ja sitä voidaan myöskin soveltaa
näiden muutosten yhteydessä. Hätäkeskuksilta
saatavat palvelut tulee säilyttää sellaisina,
ettei muiden toimivaltaisten viranomaisten tarvitse toteuttaa rinnakkaisia
hälytys- ja viestikeskuksia omalla kustannuksellaan. Tällä hetkellä poliisilla
toimii johto- ja viestikeskus esimerkiksi täällä Helsingissä,
mutta sen ensisijainen tehtävä on johtaa operatiivista
toimintaa, ei olla hätäkeskuksen tukiyksikkö.
Lainsäädännön tulee edistää kansalaisten
nopeaa avunsaamista muun muassa siten, että hälytys
välitetään toimivaltaisille viranomaisille
nopeasti, luotettavasti ja ennen kaikkea kaikissa olosuhteissa.
Tätä kokonaisuutta tukee toimiva tietojärjestelmä sekä toisiaan
varmentavat hätäkeskukset. Hallintovaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa korostettiin monia näitä mainitsemiani asiakokonaisuuksia,
ja omalta osaltani edellytän, että edellä mainitsemani
asiat ovat kunnossa, jotta hätäkeskuksilla on
mahdollisuus toimia parhaalla mahdollisella tavalla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Näyttää siltä,
että nykyinen, toimintansa päättävä hallitus
keskittää voimakkaasti kaikkia valtion palveluja
ja toimintoja ja ajaa maakunnissa olevia palveluja alas nyt jopa
turvallisuuden, ihmisten ja yritysten turvallisuuden, vaarantaen
tai sitä ainakin heikentäen. Tämä on
valitettavaa, ja mielestäni täysin väärä linja.
Valtiovallan tulee turvata ensi sijassa ihmisten perusturvallisuus kaikissa
tilanteissa. Tätä varten hätäkeskukset ovat
välttämättömiä, ja
niiden toiminta on turvattava ja myös se paikallistuntemus,
mikä niitten toiminnassa on tärkeää.
Se voidaan turvata vain sillä, että meillä on
kohtuulliset hätäkeskusalueet.
Henkilöstön asema tässä hätäkeskusuudistuksessa
on heikko tänä siirtymäkautena ja myös
pysyvästi. Sitä kautta tulee epävarmuustekijöitä, jotka
näkyvät turvallisuuden vaarantumisena. Herää kysymys,
kenellä on sitten vastuu näistä virheistä,
joita on vaarassa tulla.
Myös kustannukset tältä osin uhkaavat
vain nousta. Saattaa olla, että esimerkiksi kunnille tulee
lisäkustannuksia, ja näin ei todellakaan saisi tapahtua.
Tämän uudistuksen aikataulu on myös
aivan käsittämätön. Tekninen
valmius ei tähän anna mahdollisuuksia, ja siksi
tämä ei ole nyt kohdallaan.
Arvoisa puhemies! Keski-Suomi liitettiin valtioneuvoston päätöksellä Vaasan
alaisuuteen Pohjanmaan yhteyteen ja hätäkeskus
sijoitettiin Vaasaan. Se oli meille katkera paikka, koska se vaarantaa
todellakin elinolosuhteita ja toimintoja Keski-Suomessa. Siksi ihmettelen,
että keskisuomalaisista kansanedustajistakin osa äänesti tämän
hyväksymisen puolesta.
Keskustelu päättyi.