2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettua lakia
valtionosuuden määräytymisperusteiden
uudistamiseksi. Hallituksen esityksen mukaan valtionosuusjärjestelmän
uudistuksen perusperiaatteita ovat muun muassa:
— järjestelmän painopistettä siirretään
kustannusten tasauksesta tulojen tasaukseen;
— järjestelmää yksinkertaistetaan
vähentämällä merkittävästi
laskentakriteerejä ja poistamalla päällekkäisyyksiä;
— valtionosuudet perustuvat tulevaisuudessakin kunnan
väestön ikärakenteeseen ja sairastavuuteen
ottamalla mukaan uudet ajantasaiset sisällöt;
— määräytymistekijöistä poistetaan
porrastukset, jolloin järjestelmän kuntaliitosneutraalisuus
lisääntyy.
Arvoisa puhemies! Valtionosuusjärjestelmän muutoksella
pyritään kohti pohjoismaista järjestelmää,
jolloin muutos painottuu edellä mainitsemieni painopisteiden
siirrolla kustannusten tasauksesta tulojen tasaukseen. Muutos lisää asiantuntijoiden
mielestä järjestelmän selkeyttä ja kannustaa
parantamaan sen läpinäkyvyyttä.
Uudistustyötä on jossain määrin
vaikeuttanut se, että kunnalliset tilastot ovat jälkijättöisiä,
jolloin on jouduttu tekemään arviointeja tietojen puutteessa.
Myös kuntien keskinäinen vertailtavuus on ollut
hankalaa johtuen muun muassa kuntien koosta, kuntien toimintojen
yhtiöittämisen määrästä ja
niin edelleen.
Mielestäni eräs epäkohta uudistuksessa
on tulojen tasauksen painoarvon nostaminen kustannusten tasauksen
sijaan. Tällöin siirretään lähinnä sosiaali-
ja terveydenhuollosta yli 700 miljoonaa euroa verotulojen laskennalliseen
tasaukseen. Menettelyssä jokaiselta kunnalta leikkaantuu
134 euroa per asukas. Menettelyn tarkoituksena on nostaa niin sanotun
valtionosuuden tasausraja nykyisestä 91,86 prosentista
100 prosenttiin. Asia on muutoin hyvä, mutta tasaukselle
asetettu 20 prosentin omavastuu mitätöi parannuksen,
koska omavastuuta ei tällä hetkellä kunnalla
ole. Jatkossa olisikin syytä harkita kuntien omavastuuosuuden
alentamista.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten politiikan punaisena lankana
on pitää Suomi asuttuna etelästä pohjoiseen
ja idästä länteen. Näin ollen edellytän
Kuntaliiton tapaan, että valtionosuusjärjestelmä on
kaikille Suomen kunnille oikeudenmukainen ja rahoitusperiaatetta
toteuttava. Tämän periaatteen aikaansaamiseksi
on huomioitava jo päätetyt valtionosuusleikkaukset.
Tulevan valtionosuusjärjestelmän on turvattava
kunnallisten palvelujen järjestäminen koko maassa kohtuullisella
vero- ja maksurasituksella.
Olen usein tältäkin paikalta todennut, että Suomessa
on puolitoista miljoonaa eläkeläistä eli 25
prosenttia maamme väestöstä vauvasta
vaariin. Tätä taustaa korostaen on ikärakenteen
painoarvon vähentäminen ja sairastavuuden vaikutuksen
lisääminen eräs valtionosuusuudistuksen merkittävä asia.
Sillä on suuri vaikutus kuntakohtaiseen lopputulokseen.
Sanomattakin on selvää, että iäkkäiden
valtionosuusperusteen alentaminen useilla tuhansilla euroilla vaatisi
nykyistä paremmat perustelut. Tämäkin
asia on jatkossa otettava lisätarkastelun kohteeksi.
Arvoisa puhemies! Lopuksi muutama kommentti valtiovarainvaliokunnan
sivistys- ja tiedejaoston puheenjohtajan suulla.
Kuten tiedetään, peruspalveluiden rahoituksen
määräytymiskriteerit ohjaavat vakavasti
kuntien toimintaa. Kuntien sivistyspalveluihin kohdistuvat säästötoimet
ovat jo huipussaan. Onko hallitus tietoinen, että Suomessa
on lähes 2 000 homeongelmaista koulua? Näissä kouluissa
ovat altistumisvaarassa oppilaat, opettajat ja muu henkilökunta.
Tilannetta pahentaa jatkossa se, ettei valtio osallistu tulevaisuudessa
oppilaitosten perustamishankkeiden rahoitukseen.
Onko hallitus tietoinen, että erilaisten liikuntapalvelujen
kehittäminen on yksi keskeinen keino ehkäistä erilaisia
terveysongelmia? Rahoituskriteereissä tulisi edellä mainittu
asia tiedostaa, sillä sairastavuuden painottaminen eräänä rahoituskriteerinä lisää
kuntien
välistä eriarvoisuutta.
Valtionosuusjärjestelmän tarkoituksena on
tasoittaa kuntien tulopohjassa ja palvelurakenteessa olevia eroja.
Kuinka tässä onnistutaan, kun tiedetään,
että uudistus sorsii pieniä kuntia? Suomessa on
tällä hetkellä esimerkiksi alle 10 000 asukkaan
kuntia 217 kappaletta eli lähes 68 prosenttia maamme kunnista.
Näin ollen hallituksen esittämää 5
vuoden portaittaista siirtymäaikaa tulisi pidentää vaikkapa
10 vuoteen.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: vaikka hallituksen esitys on
kokonaisuutenaan kehno, en tee tältä paikalta
muutosesitystä vaan jätän sen asianomaisen
valiokunnan jäsenten harkintaan.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! On aivan selvää, että valtionosuusjärjestelmän
yksinkertaistamiselle on kyllä tarvetta. Tätä uudistusta
ei kuitenkaan voida kannattaa tämän hallituksen
esityksen mukaisesti toteutettavaksi. Tämä esitys
ensinnäkin syventää kuntien välistä eriarvoisuutta,
sitä myöten myöskin kansalaisten välistä eriarvoisuutta,
ja se on toteutettu hyvin pitkälti ihan poliittisin periaattein.
Siinä ei oteta huomioon nyt jo meneillään
olevia suuria uudistuksia, kuten esimerkiksi sote-uudistusta. Lisäksi
esityksellään hallitus — jos tämä esitys
tällaisenaan toteutuu — on murentamassa yhdenvertaisuusperiaatetta,
myöskin rahoitusvastuun periaatetta, ja se vie itse asiassa
pohjaa pois koko tältä valtionosuusjärjestelmältä ja
sen tarkoitukselta.
Arvoisa puhemies! Me jätimme keskustan hallintovaliokuntaryhmänä valiokunnan
mietintöön vastalauseemme, johon myös
perussuomalaisten ryhmä yhtyi. Vastalauseessamme ja siis nyt
esitämme hallituksen esityksen hylkäämistä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki peruspalvelujen
valtionosuusuudistuksesta ei tuo muutosta hallituksen oikeistolaiseen
peruslinjaan, julkisen sektorin supistamiseen ja julkisten palveluiden
karsintaan ja yksityistämiseen. Tämä uudistus
syventää kuntien ja kuntalaisten eriarvoisuutta. Se
suosii hyvien verokertymien keskuskaupunkeja ja heikentää pienten
ja keskisuurten maaseutukuntien asemaa. Erityisesti maan syrjäisten
seutujen harvaan asutut kunnat ja alueet, joilla asuu tulotasoltaan
keskimääräisesti pienituloisempia ihmisiä, menettävät
valtionosuuksia ja palvelut heikkenevät.
Emme vasenryhmänä voi tukea tällaista
eriarvoisuutta kasvattavaa uudistusta. Vain palauttamalla kunnille
takaisin niiltä leikattuja valtionosuuksia lisättäisiin
kuntien toimintakykyä ja samalla valtion verotuksen kautta
hyvätuloisten ja yritysten osuutta ja vastuuta kuntien
rahoituksesta. Nyt hallituksen linjan tarkoitus on ajaa kasvavan
niukkuuden pakottamana kuntia yhteen. Tämä on
peruslinja.
Vasenryhmä tulee äänestämään
tämän esityksen hylkäämisen
puolesta. Kannatan edustaja Kataisen tekemää hylkäysesitystä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys peruspalvelujen valtionosuuksien muuttamiseksi
on ymmärrettävä siltä osin,
että tällä pyritään
korjaamaan esimerkiksi segregaa-tiokysymystä pääkaupunkiseudulla.
Hallituksen esitys onkin ymmärrettävä niitten
kuntien osalta — kuten Uudenmaan alueella — jotka
saavat noin 30 euroa asukasta kohti lisää rahaa,
mutta toisaalta esitystä täytyy kritisoida siltä osin,
että tämä nostaa nimenomaan pienten kuntien
verotuloprosenttia, kuten tässä hallituksen esityksessäkin
on mainittu. Koko maan 304 kunnan osalta vuonna 2015 korotuspaine
on 221 kunnan kohdalla tämän esityksen mukaan,
ja vaikutus siirtymäajan jälkeen vuonna 2020 on,
että yhteensä 229 kuntaa joutuvat korottamaan
kunnallisveroprosenttia. Siinä suhteessa tämä hallituksen
esitys näyttääkin pikemminkin tältä kuntien
pakkoyhdistämispolitiikan jatkeelta, jossa kunnat laitetaan
yhdistymään.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman tai itse asiassa hallituksen
aikaisemmankin ohjelman jälkeen vuosien 2012—2017
jaksolta kunnilta jää saamatta peruspalveluiden
valtionosuuksia yhteensä 6,9 miljardia euroa. Kuntia on
kuritettu jo hyvin paljon näitten leikkausten osalta. Siinä mielessä olisi
toivottavaa, että hallitus muuttaisi politiikkaansa eikä kurjistaisi
ennen kaikkea pieniä kuntia tekemällä lisää tällaisia
kurittavia päätöksiä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä oleva
esitys laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuuksista annetun lain muuttamisesta
on vailla oikeamielistä perustetta. Tämä eriarvoistaa
kuntia ja kuntalaisten perusturvaa. Työpaikkojen omavaraisuuslaskennassa ollaan
ehkä liiaksikin unohdettu se, että julkisten työpaikkojen
osalta kunnilla ei itsellään ole juurikaan vaikutusmahdollisuuksia
siinä, mihinkä oikeustoimen, pelastustoimen keskittymät
syntyvät. Ne menevät isojen kaupunkien, isojen
seutukuntien, keskuskaupunkien puitteisiin ja sitä kautta
vääristävät tavallaan sitä eivätkä luo
potentiaalia kuntien oman elinkeinotoiminnan viriämiseen.
Ministeri Virkkunen edellisessä käsittelyssä toi
esille, että pitäisi huomioida, kuinka paljon vieläkin
saavat ne, jotka kaikkein eniten ovat menettäneet. Jos
ajatellaan vaikkapa Satakuntaa, niin täytyy sanoa, että ehkä nyt
juuri ne luvut näyttävät sille mutta
vuoden päästä lain voimaan tullessa luvut
ovat aivan erilaiset työpaikkojen omavaraisuuden osalta.
Teollista rakennemuutosta elävässä maakunnassa
me olemme siis kaksinkertaisia häviäjiä.
(Jyrki Yrttiaho: Täsmälleen!) Tämä on
täysin poliittisen päätöksenteon mukaista
ohjausta vailla sitä huomiota, kuinka maakunnassa voidaan
edelleen toimeliaasti elinkeinopohjaa rikastuttaa.
Siksi kannatankin edustaja Kataisen tekemää hylkäysesitystä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kataisen tekemää lain
hylkäysesitystä.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! On selvää, että kuntien
valtionosuusjärjestelmää on tarpeen uudistaa,
ja on tärkeää myös, että kriteerien
määrää vähennetään
ja selkeytetään niitä perusteita, joilla
kunnat saavat peruspalveluiden tuottamiseen valtionosuutta, mutta
tähän hallituksen esitykseen sisältyy
oikeastaan kolme keskeistä ongelmaa.
Yksi on tämä aikatauluongelma. Nimittäin meillä parhaillaan
on meneillään sote-uudistus, ja olisi ollut välttämätöntä,
että valtionosuusuudistus olisi synkronoitu aikataulullisesti
sote-uudistuksen kanssa.
Toinen ongelma on se, että tämä sisällöllisesti eriarvoistaa
kuntia. Tähän kiinnitti huomiota myös
perustuslakivaliokunta. Kuntien väliset veroprosenttierot
tulevat vain kasvamaan, jopa 8—8,5 prosenttiyksikköön
ja vieläpä niin, että niissä kunnissa,
joissa palvelut on karsittu minimiin, tulevat veroprosentit nousemaan
tämän uudistuksen seurauksena.
Kolmanneksi tämä sisältää sellaisia
elementtejä, jotka ovat kuntien peruspalveluiden rahoittamiselle
vieraita, muun muassa työpaikkaomavaraisuuskriteerin, johon
myös perustuslakivaliokunta puuttui ja pyysi hallintovaliokuntaa
arvioimaan tätä kriteeriä, mutta tätä arviointia
ei hallintovaliokunta ole valitettavasti tehnyt.
Näillä perusteilla on helppo kannattaa edustaja
Kataisen tekemää hylkäysesitystä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kunnan peruspalveluista ja valtionosuuksista
päätettäessä sairastavuuden
ja nuorempien ikäluokkien painotus ikärakenteessa
ei kannusta ennalta ehkäisevien toimien tehostamiseen.
Rahoituskriteerien tulisi kannustaa ennalta ehkäisevään
toimintaan, ja näin ei ole. Sairastavuuden painottaminen
rahoituskriteerinä lisää kuntien välistä eriarvoisuutta,
ja tämä kohdistuu tällä kertaa
eritoten Varsinais-Suomeen, Satakuntaan ja moniin muihinkin paikkakuntiin.
Perussuomalaisten ryhmä sivistysvaliokunnassa on tehnyt
eriävän mielipiteen. Edellisen lisäksi
vielä olemme erittäin huolissamme niistä homeongelmista,
joita on paljon oppilaitoksissa. Olemme huolissamme opettajien ja
oppilaiden hyvinvoinnista.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdenvertaisuuden toteutumisen mahdollistaminen
on kaiken kaikkiaan ehkä tärkein valtionosuusjärjestelmän
tehtävistä. Tällä vaalikaudella
tehdyt tasasuuruiset valtionosuusleikkaukset, kiinteistöveron
poisto verotulojen tasauksesta ja nyt tämä erittäin
iso valtionosuusjärjestelmän kokonaismuutos käytännössä eriarvoistavat kuntia
ja alueita. Erot näiden muutosten jälkeen ja tämän
valtionosuusmuutoksen jälkeen vain suurenevat nykyisestä noin
6 veroprosenttiyksiköstä, eli meille syntyy erittäin
iso joukko kuntia, joissa valtion ja kuntien välinen rahoitusperiaate
ei toteudu palvelujen järjestämisessä.
Valitettavasti tätä aivan keskeistä asiaa
tässä esityksessä ei ole edes arvioitu.
Tässä valtionosuusuudistuksessa otetaan käyttöön
myös kriteereitä, jotka eivät kuulu valtionosuusjärjestelmään,
kuten esimerkiksi työpaikkaomavaraisuuskriteeri. Samoin
tasausjärjestelmää muutetaan suuntaan,
joka suosii vahvan verotulon kuntia ja on erittäin epäedullinen
heikon veropohjan kunnille. Tämä erityisesti niin
sanotun tasauslisään esitettävän
20 prosentin omavastuun myötä.
Yleisesti ottaen valtionosuusjärjestelmän
laskentaperusteet monelta osin ovat poliittisesti painotetut niin,
että pääosin keskuskuntien valtionosuudet
lisääntyvät ja pienempien kuntien laskevat.
Siis monella tavalla kyse tässä valtionosuusjärjestelmän
muutoksessa on myös kuntaliitospeukaloruuvista.
Näiden kolmen kielteisen kriteerin lisäksi
neljäs tavallaan merkittävämpi kielteinen
asia on se, että kaiken kaikkiaan kuntien toimintaympäristössä on
tapahtumassa erittäin isoja muutoksia, niin kuin tällä on
todettu: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen
tuleva uudistus, kuntalain kokonaisuudistus on edelleen menossa.
Eli en kerta kaikkiaan näe järkevänä,
että tätä valtionosuusjärjestelmää nyt
lähdetään muuttamaan radikaalisti tässä tilanteessa,
kun joka tapauksessa tiedämme, että järjestelmää on
jälleen muutettava näiden muutamien isojen kokonaismuutosten,
erityisesti sote-muutosten, myötä. Tähän
asiaan kaiken kaikkiaan myös perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt
hyvin omassa lausunnossaan huomiota.
Eli, arvoisa puhemies, näiden muutamien keskeisten
asioiden pohjalta kannatan edustaja Kataisen tekemää hylkäysesitystä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös minun on helppo yhtyä edustaja
Kataisen tekemään hylkäysesitykseen.
En kajoa nyt käsittelyssä olevaan muilta osin,
vain verotulojen tasausjärjestelmän osalta.
Minä ymmärrän, että hallitus
koko esityksellä tähtää siihen,
että varsinkin sellaiset pienemmät kunnat, joiden
tulopohja jo lähtökohtaisesti on vähän
heikompi ja jotka pääsääntöisesti
ovat aika pieniä kuntia, kerta kaikkiaan pyritään
saamaan kartalta pois, arvoisa puhemies, silloinkin, kun nämä kunnat
pystyvät tosiasiassa järjestämään palvelunsa
keskimääräistä palveluiden järjestämiskustannusta
edullisemmin.
Nyt kun tasausrajan omavastuu nousee 20:een, käy tällä tavalla
käytännössä monen kunnan kohdalla.
Kunnan tulopohja on heikko, kunnan tulot eivät riitä kattamaan
niitä kaikkia kuluja, mitä kunnassa syntyy niiden
palveluiden järjestämisestä, mutta kuitenkin
kun katsotaan, millä hinnalla kyseinen kunta järjestää palvelut,
se pääsee eräissä tapauksissa,
selvästi alle maan keskiarvon.
Mutta kun tähän tasaukseen tulee tämä 20
prosentin omavastuu, voi käydä monen kunnan kohdalla
niin, että se kunta ei pysty enää itsenäisenä elämään,
ja silloin tämä kunta liitetään
sellaiseen kuntaan, jonka kunnan palvelutuotannon kustannukset voivat
olla reilusti yli maan keskiarvon. Kuka voittaa tällaisessa
tilanteessa — eivät ainakaan veronmaksajat. Eivät
ainakaan veronmaksajat. Minusta, arvoisa puhemies, pelkästään
jo tämä verotulojen tasausjärjestelmään
nyt synnytettävä muutos riittää perustaksi
siihen, että voi kannattaa tämän asian
hylkyä.
Yritin varmistaa edustajatoverilta sitä, mikä on
Ruotsin tilanne tällä hetkellä. Ehkä edustaja Lindtman
saattaa tietää, muistaa sen ihan tarkkaan. Minä en
muista, mikä se tällä hetkellä on, mutta
Ruotsissa se on ollut lähes 100 prosenttia. Taitaa olla
edelleenkin 100 prosenttia. Ja siellä tämä ajattelu
noudattaa sitä kaavaa, minkä äsken tuossa
sanoin, mitä pitäisi meilläkin noudattaa. Tällä hetkellä se
tasausraja on ollut muistaakseni 92,7 prosenttia, jos oikein muistan
ulkomuistista, suurin piirtein, ja se on ollut suurin piirtein oikeassa
kohdassa, mieluummin vähän ylempänä pitäisi
olla kuin alempana. Ja nyt hallitus valitsee tämän
väärän linjan.
Arvoisa puhemies! En jatka enkä pitkitä istuntoa
enempää osaltani. Jo pelkästään
tällä perusteella — ja monien muidenkin
seikkojen, syiden, joita täällä on hyvin
tuotu esille — hylkyä voi kannattaa, mutta myös
tämä tasausjärjestelmän muutos
antaa aiheen todellakin kannattaa tämän asian
hylkyä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Huomasin tuossa, että pääministeri
Stubbin hallitusohjelman tavoitteena on sama, mikä pääministeri
Kataisen hallitusohjelman nimenä, eli hallituksen tavoitteena
on "avoin, oikeudenmukainen ja rohkea Suomi". Mutta voi muistaa
sitä, millä tavalla oikeuskansleri itse asiassa
useaan otteeseen heti keulilta on antanut vakavan huomautuksen siitä,
kuinka kuntalakia ja sote-uudistusta on valmisteltu ja viety eteenpäin
ja huomauttanut muun muassa aikataulutuksesta eli siitä, että kunnilla
ja eduskunnalla pitää olla tiedossaan kaikki keskeiset
tekijät silloin, kun he päättävät
omalta kohdaltaan asiasta. Hallituksen linja on ollut hyvin vähättelevä näiden
vakavien huomautusten suhteen, ja itse asiassa päälinja
on pysynyt aivan samana.
Tässä nyt on ihan selvästi se linja,
että tähdätään pakkoliitoksiin,
suurempiin kokonaisuuksiin ja sen jälkeen pystytään
käynnistämään raaka kilpailuttaminen.
Eiväthän ne, jotka haluavat tehdä kovaa
bisnestä kunnallisella palvelutuotannolla, tyydy koskaan
pelkästään niihin ylivuotaviin palveluihin,
vaan ne haluavat iskeä palvelutuotannon ytimeen. Se on
se kokoomuksen julkilausumaton tavoite, ja ihmettelen, että siitä asiasta
ei tämän enempää keskustella.
Edustaja Pekkarinen kyllä kuvasi hyvin tuossa, mikä on
pienten kuntien kohtalo. Jos ajattelee esimerkiksi Savukosken kuntaa
tai lähintä naapuria, Pelkosenniemeä,
niin ei siellä väki lisäänny
eikä asiakkaiden määrä, silloin
kun ajatellaan palvelutuotantoa, eivätkä etäisyydet
katoa mihinkään, ja kun katsotaan mahdollisia
liitoskumppaneita — Sodankylä, Kemijärvi,
Salla, ja Sallankin asema on hyvin vaikea — niin siitä ei kyllä mikään
onni ja autuus synny, vaan käytännössä se
on raaka leikkaus, ja ne reuna-alueitten ihmiset jätetään
täysin oman onnensa nojaan, ja siinä mielessä tämä hallituksen
esitys on kyllä linjassa kaiken aiemman toiminnan kanssa.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! On aivan oikein, että pyrittäisiin
valtionosuusjärjestelmien uudistamiseen. Muistissa on ajan
takaa, pitkän matkan takaa, kantokykyluokitusjärjestelmä.
Paljon on vettä virrannut sen jälkeen. Uudistuksia
on tullut ja mennyt, mutta tällä uudistuksella
ei kyllä onnistuta pyrkimyksessä yksinkertaistaa
järjestelmää ja ennen kaikkea luoda oikeudenmukaisuutta.
Näin ollen on paikallaan esittää lain
hylkäämistä.
On käsittämätöntä,
että kuntia rangaistaan esimerkiksi työpaikkaomavaraisuuskysymyksellä. En
tiedä yhtään kuntaa, joka ei kuntastrategiassaan
pyrkisi elinkeinotoimintansa kehittämiseen, työpaikkojen
määrän lisäämiseen,
yrittäjämyönteisen ilmapiirin kasvattamiseen,
päinvastoin. Mutta jos kunnassa on yksi hallitseva työpaikka,
esimerkiksi teollisuuslaitos, joka yhtäkkiä menee
nurin, niin silloin sen jälkeen tätä kuntaa
sitten rangaistaan aivan samalla lailla kuin rangaistaan kuntia,
jotka ovat panostaneet terveyspalveluihin ja esimerkiksi liikuntapalveluihin,
joilla ylläpidetään kuntalaisten terveyttä.
Sitten tällaisia kuntia rangaistaan, kun ei ole motivaatioita
kehittää näitä palveluita.
Huolissaan pitää olla myös koulutoimen
kehittymisestä, ja kyllä kaikkinensa tämä avaa mahdollisuudet
pakkoliitoksiin. Miksi tämä lakiesitys tuodaan
nyt, kun sote-asia on kesken, kuntalain uudistus on kesken? Huolta
on kannettava myös näistä siirtymäajoista,
joihin perustuslakivaliokuntakin viittasi.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Meidän nykyisessä valtionosuusjärjestelmässä on
merkittävä, lähinnä Itä-Suomea
syrjivä piirre, koska ei johdu mitenkään
pelkästään kuntien ennalta ehkäisevästä toiminnasta,
että ihmiset elävät Länsi-Suomessa
ja rannikkoseudulla pitempään kuin Itä-Suomessa.
Tämä valtionosuusjärjestelmä,
joka pääsääntöisesti
perustuu ihmisten ikään, erityisesti vanhusten
ikään, palkitsee tavattoman suurilla summilla
kaikista, jotka pystyvät täyttämään
85 vuotta. Tämmöinen Arvo Ylppö -tyypin
henkilö, joka elää yli 100-vuotiaaksi
ja käyttää ainoana kunnallisena palvelunaan
työväenopiston ranskan kielen kurssia, on suoranainen
kultakaivos. Taas Itä-Suomessa, jossa ikäännytään
nopeammin, ei saada vastaavaa hyvitystä sitten näistä ikäluokkakertoimista. Nyt,
kun näistä kertoimista painopiste selvästi vähenee
ja sairastuvuuden vaikutus lisääntyy, tämä on
aluepoliittisesti erittäin perusteltua, ja minusta itäsuomalaisten
pitäisi hurrata yhtenä miehenä näin
hyvän uudistuksen takia.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ja valiokunnan
mietintö sellaisenaan ovat kannatettavia. Kun tässäkin
keskustelussa arvioidaan vanhaa ja uutta järjestelmää nimenomaan
alueiden ja kuntien kannalta, niin kuin on toki tarpeen tehdä,
on ensinnäkin hyvä pitää mielessä,
mikä on valtionosuusjärjestelmän perusperiaate.
Itse asiassa pitkäaikainen edustaja, kunta-asioihin perehtynyt
Tapani Tölli muistutti moneen otteeseen tälläkin
eduskuntakaudella, mikä tämä periaate
on: onko se kuntien rahoitusjärjestelmä vai palveluiden
rahoitusjärjestelmä.
Usein, kun täällä käytetään
arvioivia puheenvuoroja nyt esitetystä järjestelmästä,
sanotaan, että tämä on kuntien kannalta,
näiden alueiden kannalta, oikeudenmukainen tai epäoikeudenmukainen.
Täytyy muistaa, että valtionosuusjärjestelmä on
pohjimmiltaan peruspalveluiden rahoitusjärjestelmä,
ei kuntien valtionosuusjärjestelmä. Ja ne, jotka
nyt kannattavat tämän esityksen hylkäystä,
samalla kannattavat sen nykyisen järjestelmän
jatkamista, joka ei millään tavalla itse asiassa
kriteereiltään ole enää peruspalvelujen
rahoitusjärjestelmä. Sen kriteerit perustuvat vuoden
92 Helsingin tilinpäätökseen ja tehtyyn kotitalouskyselyyn,
muun muassa siihen, kuinka paljon kunnassa on henkilöitä,
jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä.
Se ei välttämättä enää millään
tavalla korreloi siihen, mitkä kustannukset peruspalvelujen
valtionosuudesta tulevat. Sen takia pitää valita,
kannattaako vaiko vastustaako.
Mitä tulee aikatauluun, kolme vuotta hoettiin: ei voi
tehdä sote-uudistusta, kun ei tiedetä rahoitusta.
Nyt sanotaan, että ei voi tehdä rahoitusta, kun
ei tiedetä sote-uudistusta. Ja todetaan vielä tästä työpaikkaomavaraisuudesta,
mistä edustaja Kivelä sanoi, ettei ole yhtään
kuntaa, joka tähän ei perusta: Työpaikkaomavaraisuus
on paljon oikeudenmukaisempi kuin nykyinen taajamakorvaus, joka
on mennyt vain 22 kunnalle. Työpaikkaomavaraisuus tulee
kaikille kunnille liukuvasti.
Ehkä kaikkein paras ja uskomattomin argumentti oli
edustaja Niikolla, joka sanoi, että on hyvä, että tämä järjestelmä tuo
tietyille kunnille lisää resursseja, mutta sitten
oli huolissaan siitä, että toisilta pois. Ei ole
sellaista järjestelmää, jos kriteeritasolla
katsotaan, että kaikki vain voittavat.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! On pakko tähän edustaja
Lindtmanin käyttämään puheenvuoroon
sen verran todeta, että kun puhuitte, että valtionosuusjärjestelmä on
nimenomaan palveluiden rahoitusjärjestelmä, peruspalveluiden
rahoitusjärjestelmä, niin tähän
on helppo yhtyä. Mutta tämän työpaikkaomavaraisuuskriteerin
osalta on juuri se ongelma, että ei hallituksen esityksessä eikä missään
tausta-aineistossa millään tavalla kytketä sitä näiden
peruspalveluiden rahoittamiseen. Siellä todetaan, että alueellisten palvelujen
järjestämisestä keskuskaupungille, jossa
työpaikkaomavaraisuus on aika korkea, syntyy ylimääräisiä kustannuksia,
mutta mitään analyysiä, mitään
laskelmia tai mitään tutkimusta tämän
pohjaksi ei esitetä, jolloin jää väistämättä kuva,
että tämä on täysin irrallinen
ja otettu kriteerinä vain poliittisista syistä.
Se, että jos tätä hallituksen esitystä nyt
vastustaa ja esittää ja kannattaa sitä,
että tämä pitää hylätä,
ei tarkoita sitä, etteikö samalla kannata, että valtionosuusjärjestelmää pitäisi
kokonaisuudessaan tarkistella. Mutta eihän se niin ole,
että uudistus kuin uudistus on aina parempi kuin nykyinen.
Uudistuksen pitää olla parempi kuin senhetkinen,
jotta sitä kannattaa kannattaa, ja tähän
sisältyy nyt paljon ongelmia.
En ole kuullut itse kyllä paljoa niitä huutoja, joihin
viittasitte, että kun ei ole rahoitus selvänä, niin
ei voida sotea tehdä, ja sen jälkeen, että ei voida
rahoitusta tehdä, kun sote ei ole selvä. Kysymys
on ollut enemmänkin siitä, mihin on ottanut myös
perustuslakivaliokunta kantaa, että kun kuntapuolen uudistuksia
tehdään, niin kokonaisuuteen liittyvät
niin rahoitus, sosiaali- ja terveyspalvelut kuin kuntalain kokonaisuudistus
ja kuntarakenneuudistus. Näiden kaikkien pitäisi mennä ei
niin, että joku edellä, vaan käsi kädessä yhtä aikaa
uudistaa, jotta kaikki tekijät voidaan ottaa huomioon,
ja tässä on aikatauluongelma, ja sen takia tämän
hylkääminen tässä vaiheessa
on järkevää. Pitäisi odottaa
nyt sitä, että nämä muut uudistukset
ja niitten kriteerit selviävät.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Soininvaara kiinnitti aivan
oikeaan asiaan huomiota puhuessaan Itä-Suomen korkeasta sairastavuudesta.
Olen asunut ja työskennellyt kahdessa pohjoissavolaisessa
kunnassa, jotka ovat olleet kärjessä, mitä tulee
sairastavuusindeksiin. Asiat eivät kuitenkaan ole yksinkertaisia,
ja mitä tulee siihen, millä tavoin kuntia saataisiin
kannustettua, jotta ne nimenomaan satsaisivat terveys- ja liikuntapalveluiden
ennalta ehkäisevän toiminnan kehittämiseen,
niin tämä järjestelmän uudistus
ei todellakaan siihen ole paras kannustin. Mutta Itä-Suomen
kysymykset ovat todella vaikeita, ja ne ovat eri saarnan paikka.
Mutta nimenomaan, edustaja Lindtman, ongelma tulee taas, mitä tulee
tähän työpaikkaomavaraisuuteen, niiden
kuntien kohdalla, jotka nojaavat kenties yhteen tai kahteen suureen
työnantajaan. Kun tämä työnantaja
meneekin nurin ja tulee työttömyyttä,
niin silloin ollaan siinä tilanteessa, että työpaikkaomavaraisuus
on heikoilla, ja silloin tulee ikään kuin tuplarangaistusjärjestelmä.
Kuten aikaisemmin totesin, tämä tässä vaiheessa
erilleen irrotettuna ei ole oikea hetki nyt viedä tätä asiaa
eteenpäin ja lakiesityksen hylkääminen
on tässä vaiheessa ainoa mahdollisuus.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloitan ensinnäkin tästä edustaja
Lindtmanin puheenvuorosta. Olen täysin samaa mieltä: aivan
oikein, valtionosuusjärjestelmä on palvelujen
rahoitusjärjestelmä. Itsekin olen sitä mieltä, että tätä järjestelmää pitää kaiken
kaikkiaan uudistaa. Mutta se kritiikkihän esimerkiksi minulla kohdistuu
näitten kriteerien painoarvoihin ja siihen, onko tällä hetkellä nyt
sitten oikea ajankohta tämän valtionosuusuudistuksen
tekemiseen.
Edustaja Soininvaara viittasi tähän sairastavuuskriteerin
painoarvoon, ja hän viittasi myös siihen, että Itä-Suomessahan
pitäisi itse asiassa olla tyytyväisiä.
No ok, näin tietysti voidaan sanoa. Mutta, kun näissä hallituksen
perusteluissa viitataan siihen, että kriteerit on painotettu
muun muassa THL:n tutkimusten pohjalta, niin samalla tietysti voi
kysyä, minkä vuoksi sitten sairastavuuden painoarvoa
ei nostettu sille tasolle, mitä THL esittää.
Jos näin olisi tehty, niin mainittu Itä-Suomihan
olisi voittanut nykyiseen verrattuna vieläkin merkittävämmin.
Mutta sitten tähän aikatauluun, mihin edustaja
Lindtman myös viittasi: Tietysti tässä voidaan tarkastella
koko tätä kuntauudistuksen ja kaikkien näitten
uudistusten etenemistä. Jos tässä nyt olisi
järkevästi lähdetty aikoinaan liikkeelle,
niin ensinnä tietysti olisi pitänyt katsoa, mitä tehtäviä julkiselle
vallalle kaiken kaikkiaan kuuluu, millä tavalla ne jaetaan
sitten kuntien ja valtion kesken, sen jälkeen olisi katsottu,
miten nämä eri tehtävät rahoitetaan,
ja sen jälkeen vasta ruvettu katsomaan hallintoa ja rakenteita.
Mutta nythän hallitus lähti liikkeelle siitä karttaharjoituksesta, hallinnosta
ja rakenteesta.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kiistatonta on se, että valtionosuusjärjestelmä on
tarkoitettu juuri peruspalvelujen oikeudenmukaisen, tasalaatuisen,
kansalaisten mahdollisimman tasa-arvoisen kohtelun turvaamiseksi.
Nyt tätä periaatetta ollaan vakavasti murentamassa,
ja se on aivan kiistaton tosiasia. Jäsenet hallintovaliokunnassa
viimeistään ovat tämän jo kuulleet.
Perustuslakivaliokunnasta on tullut meille valiokuntaan vakavia
viestejä siitä, että esimerkiksi rahoitusvastuun
periaate on nyt murenemassa. Valtiolla viime kädessä on
kuitenkin se palveluitten viimekätinen rahoitusvastuu. Kunnille
on jäämässä aivan liian suuri
taakka, ja tätä myöten niin kunnat kuin
myöskin kansalaiset joutuvat aivan eriarvoiseen asemaan.
Ja tämä eriarvoisuus on syvenemässä,
ja tämä on aivan selvästi todistettavissa
ja nähtävissä.
Kuultiin tämmöinen mustavalkoinen väite
siitä, että se joka vastustaa tätä uudistusta,
kannattaa nykyistä järjestelmää.
Se ei todellakaan pidä paikkansa — uudistusta
tarvitaan. Se on lähtökohta, että uudistusta
täytyy yksinkertaistaa ja näitä kriteerejä täytyy
selkeyttää ja yksinkertaistaa, mutta tällä hallituksen
esittämällä tavalla ei todellakaan sitä voida
tehdä, koska näitä perusperiaatteita
siinä vakavasti rikotaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Työpaikkaomavaraisuusastearviointi
ja sen vaikutus kuntien rahoitukseen on aika lailla ongelmallinen.
Syntymäpitäjälläni ja nykyisellä kotipitäjälläni
Savukoskella työpaikkaomavaraisuus oli pitkään
reilusti yli sata, mutta eipä ole enää. Siihen
kun ottaa rinnalle sitten sen, mikä on kuntien liikkumatila,
yhteisöveromuutokset ja esimerkiksi sen, mitä tapahtuu
yksistään metsäverotuksen osalta, joka
on kytköksissä myös yhteisöverotukseen,
niin on siinä aika orpo olo pienen kunnan päättäjällä.
Toinen esimerkki siitä läheltä Kemijärven kaupungista:
Jos muutaman vuoden aikana kaupungista kaatuu neljältä eri
toimialalta jokaisen toimialan kärkiyritys — tekstiiliteollisuudesta, lääketeollisuudesta,
puunjalostusteollisuudesta ja elektroniikkateollisuudesta — niin
on siinä kauhean paha sitten kunnan päättäjien
huolehtia työpaikkaomavaraisuusasteesta ja työpaikkojen luomisesta.
Esimerkiksi Kemijärven sellutehtaan lopettamisessa kunnan
päättäjät, virkamiehet, kansalaisliike,
asiantuntijat yrittivät kertoa Stora Enson johdolle, että nyt
tehdään paha virhepäätös,
että missään nimessä kannattavaa
tehdasta ei pidä lopettaa ja että tulevaisuuden
vaihtoehtoja tuotantolinjan suuntaamiseksi on olemassa, mutta jos
tällaisen kansainvälisen firman pääjohtaja,
joka myöhemmin tunnusti lopettamispäätöksen
virheelliseksi, tekee omat ratkaisunsa, niin siinä ei kyllä kunta
silloin kauhean paljon pyristele vastaan.
Minusta on aika lailla aapistotuuden hokemista se, jos sanotaan,
mikä on kuntien tehtävä: no, totta kai
se on palvelutuotannon turvaaminen ja palveluitten järjestäminen.
Siinä mielessä mitä pienemmän
kunnan edustaja, sitä selvempänä varmasti
tämä asia on. Pienet kunnat nyt tappelevat niistä viimeisistä palveluista,
mitä siinä kunnassa ylipäätään
enää voi olla.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Otetaan toinen esimerkki: Kun iso multikansallinen yritys
Nokia päätti lopettaa Salon tehtaan, niin miten
nyt sitten uusien valtionosuusjärjestelmäkriteerien
valossa kävi? On totta, että varmasti tämän
lisäosan osalta, työpaikkaomavaraisuuden osalta — kun
Mustajärvi totesi, että sitä on vaikea
arvioida — sitä on helppo arvioida. Se on 1,9
prosenttia koko järjestelmästä. 1,9 prosenttia.
Sinänsä sympaattista, että tästä koko
järjestelmästä keskusteltaessa käytetään
suurin osa ajasta tämän 2 prosentin läpikäymiseen.
Mutta katsotaan Saloa: Kun näillä uuden valtionosuusjärjestelmän
kriteereillä arvioitiin, mikä on Salon tulos vuodelta
2011 valtionosuusjärjestelmässä, niin
sepä oli lähes puolet isompi kuin 2012. Eli kun
Salo menetti ison työpaikan, sinne tuli paljon työttömiä,
niin nämä muut kriteerit, sekä verotulojen
osalta että sitten työttömyyskriteeri
valtionosuusjärjestelmän sisällä, toivat
taas Salolle lisää rahaa. (Markus Mustajärvi:
Ei tuonut Kemijärvelle!) Tämähän
on nimenomaan valtionosuusjärjestelmän tarkoitus.
Me voimme ottaa erilaisia esimerkkejä. Me voimme kysyä,
mikä on työpaikkaomavaraisuuden merkitys.
Kysytään vielä kerran: Onko taajamakorvaus sitten
parempi? Pitäisikö siitä pitää kiinni,
vai pitääkö opposition mielestä,
erityisesti keskustan mielestä, ylipäätään
korvata keskuskaupungeille monesti infrasta aiheutuvia kustannuksia?
Kun Kehärata päätettiin laittaa liikenteeseen
valtiovarainministeri Heinäluoman aikana ja sillä sopimuksella,
niin tämän jälkeen, kun porvarihallitus
tuli, se pakotti Vantaan maksamaan 70 miljoonaa euroa lisää siitä aiemmin
sovitusta summasta. Pakotti nostamaan Kehä kolmosen osalta, pakotti
lainaamaan. Pitääkö ylipäätänsä keskustan
mielestä korvata kunnille infrasta aiheutuvia kustannuksia
vai ei? Ja jos pitää, niin mikä sitten olisi
se parempi kriteeri, jos te kannatatte valtionosuusjärjestelmän
uudistusta? Fakta on se, että jos tämä uudistus
nyt täällä pysäytetään,
jälleen kerran se jää tekemättä,
niin kuin kävi kahdella edellisellä kaudella,
kun sitä keskustan johdolla yritettiin viedä eteenpäin.
Ja vielä tähän aikatauluun todetaan,
arvoisa puhemies, että kuten Kuntaliitto totesi, niin nyt kun
sote-järjestelmää viedään
eteenpäin, niin meillä on hyvät VOS-periaatteet,
joita voidaan käyttää tässä painotetussa
kapitaatiorahoitusjärjestelmässä, mutta
jos tätä ei nyt vietäisi läpi,
sitten olisi kyseenalaista, mitä kriteereitä voidaan esimerkiksi
näitten sote-alueiden rahoituksen keräämisessä käyttää.
Sen takia nyt tässä suhteessa, tässä ajassa,
kun parlamentaarisessa työryhmässä näillä hetkillä,
näinä päivinä on valmistumassa
sote-raportti, tämä menee ihan hyvässä askelluksessa.
Ja kuntakentän tahtona Kuntaliiton kautta on tullut se,
että näitä VOS-kriteereitä kannattaisi
nyt myös näitten sote-alueiden rahoituksessa käyttää hyödyksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti vielä, että palvelutuotannon
toimivuuden ja toimintaedellytysten turvaaminen on viime kädessä yhdenvertaisuuskysymys.
On sitten järjestelmä lopulta mikä tahansa,
niin sillä ei ole sitten käytännössä suurtakaan
merkitystä, jos ei turvata rahoitusta, jolla kunnat voivat
toimia. Tämän hallituksen, manan majoille nyt
menneen hallituksen, aikana valtionosuuksia on leikattu niin rajulla
kädellä, että kuntatalous on todella tiukilla.
Kun sitä kautta on tulopohjaa viety pois, niin kyllä tämmöinen
järjestelmän uudistaminen käsittääkseni
avaa kaikki tiet pakkoliitoksille, ja ne usein kansalaisten kannalta
merkitsevät vain ja ainoastaan palveluitten heikentymistä ja
kansanvallan etääntymistä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Minä kyllä, täytyy
tunnustaa, putosin tuosta edustaja Lindtmanin teoretisoinnista,
niiltä kärryiltä. On selvää tietenkin,
että peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmä tähtää peruspalveluiden järjestämiseen
ja tuottamiseen, niiden tukemiseen. Mutta tässä järjestelmässähän
nyt on ihan selkeästi peruspalvelujen tuottamisen kustannuserojen
tasauksesta kysymys ja toisaalta kuntien tulopohjaerojen tasauksesta.
Tämähän nyt on ihan päivänselvä lähtökohta.
Se, mitä haluan korostaa, on, että kuntien
rahoitus ei ole vain erillinen kuntatalouden asia. Kysymys on yleisen
talouspolitiikan peruslinjasta, ja tämän hallituksen,
kuten nyt manalle menneen hallituksen, peruslinja on ollut hyvin
oikeistolainen, uusliberalistinen, yksityistämistä edistävä ja
julkista sektoria ja julkisia palveluja alas ajava linja. Parantamalla
yleistä työllisyystilannetta ja muuttamalla tulonjakoa
palkansaajien hyväksi vahvistetaan myös kuntien
taloutta. Minä toivoisin, että toverit sosialidemokraatit
pitäisivät tämän aina lujasti
mielessä.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindtman kyseli keskustan kannan
perään siitä, voidaanko yleensäkään
näihin keskuskaupunkeihin tai taajamiin syntyneitä ylimääräisiä infrakuluja
kustantaa valtion toimesta osittain. Vastaus on, että voidaan,
mutta se väline, jolla niitä kustannetaan, ei
voi olla kuntien peruspalveluiden valtionosuusväline, vaan
sen pitää tulla jollakin sellaisella kriteerillä — vaikkapa näiden
infrakustannusten perustamisen rahoittamisen kautta — josta
voidaan varmistaa, että se kohdentuu oikein.
Tämä esimerkkinne vaikkapa Salon tilanteesta,
että kun siellä työpaikkojen määrä romahti, työttömyys
lisääntyi, niin vertailulaskelmissa tässä uudessa
järjestelmässä Salo saisi enemmän rahaa,
voi pitää paikkansa, ja näinhän
pitääkin olla. Mutta sitä minä en
ymmärrä, että jos Salosta lähtee
satoja työpaikkoja, tai jopa tuhansia 10 vuoden aikana,
niin eiväthän sen kustannukset siitä mihinkään
pienene, päinvastoin nehän lisääntyvät.
Miksi pitää rangaista tämän
työpaikkaomavaraisuuskriteerin kautta sitä kuntaa,
koska nythän Salo, jos joskus, nimenomaan tarvitsisi rahaa
ja kannustusta siihen, että se huolehtii myös
työpaikkojen syntymisestä alueelle, kun se on
menettänyt niitä työpaikkoja ja työttömyyden aiheuttamat
kunnan kustannukset vain lisääntyvät
tällä hetkellä.
Eli kysymys on siitä, että tämän
kriteerin osalta, jota nyt tässä esitetään,
ei ole voitu millään osoittaa, että se
kohdentuu oikeasti sen infran rakentamiseen ja siitä aiheutuviin
kustannuksiin, eikä ole myöskään
tehty minkäänlaista analyysia siitä,
että kyllähän ne kunnat, joissa on työpaikkoja,
saavat myös — silloin, kun on kysymys yksityisen
alan työpaikoista — yhteisöveroja, ne saavat
myös rakentamiseen liittyviä maksuja ja sitä kautta
myös hyötyvät siitä, että siellä on
työpaikkoja. Eli kysymys on varsin monimutkainen eikä niin
yksinkertainenkaan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kuntien valtionosuudet ja niitä koskettava
lainmuutos ei ole mikä tahansa lainsäädäntö,
vaan tällä lainsäädännöllä turvataan
jotakuinkin samanlaiset palvelut joka puolella Suomea.
Kun täällä on viitattu paljon siihen,
että suuret taajamat joutuvat osallistumaan jollain tavalla suhteellisesti
ottaen suuremmalla osuudella infraan, haluan muistuttaa siitä,
että on paljon sellaista infraa, joka suurissa taajamissa
tulee markkinoiden toimesta tehtyä, vaikkapa tietojärjestelmät.
Tuolla pienemmillä paikkakunnilla, pienissä kaupungeissakin,
vaikkapa laajakaistan rakentaminen, valokuidun rakentaminen ei muuten
synny, jos ei kunta laita siihen erittäin merkittävästi
rahaa. Sitä suurten kaupunkien ei tarvitse ajatellakaan,
vaan markkinat hoitavat, operaattorit kyllä hoitavat sen.
Sen lisäksi käyttökustannukset vielä meille
kuntalaisille ovat paljon suuremmat siellä haja-asutusalueella
ja pienissä taajamissa kuin isoissa.
Eli nyt kannattaa miettiä ja katsoa tätä kokonaisuutta
eikä pitäytyä ainoastaan liikenneinfrassa.
Toki se on äärimmäisen tärkeä,
mutta tässä maassa on muutakin infraa kuin liikenneinfra,
ja kaiken tämän pitää olla kunnossa,
jotta me pystymme uudistamaan palvelutuotantojärjestelmiämme,
hyödyntämään meidän
uudenlaista tietojärjestelmäosaamistamme ja saamaan
sitä tehokkuutta aikaan julkiselle sektorille ja palvelutuotantoihin
ja sitä uudistamaan, mitä me kaikki täällä haluamme.
Elikkä liian yksisilmäistä ajattelutapaa
on se, että vain suuret taajamat joutuvat itse tekemään
ja kustantamaan ne — sitä joutuvat tekemään
kaikki.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Juuri sen takia nyt tämä uusi
kriteeri, joka on siis lisäosa, kohdistuu kaikkiin kuntiin
liukuvasti, kun vanha taajamakorvauskriteeri kohdistui vain 22 kuntaan.
Mikä oikeudenmukaisuus siinä on?
Ja sitten jos sanotaan, edustaja Lohi täällä totesi,
että okei, kyllä valtio voi osallistua näihin infrakustannuksiin
esimerkiksi perustamiskorvauksilla, niin keskusta toimi juuri toisin
viime hallituskaudella esimerkiksi Kehäradan osalta, jossa
yksipuolisella ilmoituksella laitettiin nimenomaan vantaalaiset
veronmaksajat maksamaan 70 miljoonaa euroa lisää Ratahallintokeskuksen hankkeesta.
Te sanotte täällä, että perustamiskustannuksia valtion
on korvattava, mutta te olette toimineet aivan toisella tavalla,
ja itse asiassa se nimenomaan näkyi edellisen hallituskauden
aikana: monissa kunnissa jouduttiin nostamaan omarahoitusosuutta
nimenomaan keskuskaupungeissa. Näistä suurista
infrahankkeista monet kaupungit joutuivat lainaamaan valtiolle.
Nyt sitä joudutaan jatkamaan, kun rahat ovat loppu. Silloin
kun te aloititte, valtiontalous oli vielä ylijäämäinen — siis
silloin, kun te aloititte. Juuri tämän takia kaikkein
suurin lainakannan kasvu infrakustannusinvestoinneista on nimenomaan
niissä keskuskaupungeissa, joissa keskimääräinen
työpaikkaomavaraisuus on suurin.
Eli jos te olette sitä mieltä, että perustamiskustannuksilla
tämä on hoidettava, niin kysyn: oletteko valmiita
toimimaan toisin kuin toimitte edellisen porvarihallituksen aikana,
ja jos ette, niin mikä olisi nyt se parempi kriteeri kuin
tämä nyt esitetty työpaikkaomavaraisuuskriteeri,
jos taajamakorvaus on teidänkin mielestänne epäoikeudenmukainen,
niin kuin se minunkin mielestäni on?
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä työpaikkaomavaraisuuskriteeri
on tietysti tämän suuren kokonaisuuden keskellä aika
pieni kokonaisuus, (Antti Lindtman: No niin, hyvä! — Elsi
Katainen: Lindtman nostaa sen aina!) taisi olla noin 190 miljoonaa
euroa kaiken kaikkiaan tästä kokonaispotista,
mutta kysymys on kaiken kaikkiaan siitä, kuuluuko se valtionosuusjärjestelmän
perusluonteeseen vai kaiken kaikkiaan ei.
Eli tämä keskustelu siitä, pitäisikö sen
olla tällainen taajamarakennekorotus vai työpaikkaomavaraisuuskriteeri:
jos infrakustannuksia kaiken kaikkiaan halutaan korvata, niin kyllä minäkin
näen sen sillä tavalla, että silloin
pitää sitten kohdistaa nämä korvaukset
nimenomaan niihin perustamiskuluihin eli tavallaan lähteä siitä liikkeelle,
että näitä perustamiskustannuksia korvataan
kuten aiemminkin. Mutta nyt niistä ollaan luopumassa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lepän puheenvuoro sai painamaan
vielä yhden kerran nappia. Hän otti erittäin
tärkeän asian esimerkiksi. Jos aikaisemmin olivat
liikennejärjestelmät äärimmäisen
tärkeitä, niin tänä päivänä varmasti
yhtä tärkeitä, jos eivät tärkeämpiäkin,
ovat tietoliikennejärjestelmät, ja siinä ainakin
Lappi on mielenkiintoinen alue tarkkailla sitä tilannetta.
Lapistakin löytyy alueita, joilla markkinat hoitavat kyllä yhteydet
kuntaan: isot taajamat mutta myöskin matkailukeskukset. Operaattorit
ovat hyvin kiinnostuneita kokeilemaan uusia järjestelmiä ja
panostamaan matkailukeskuksiin, jotka ovat pieniä matkailukaupunkeja.
Mutta ei tarvitse olla kuin muutama kilometri, ei aina edes kymmeniä kilometrejä matkailukeskuksesta,
niin sinne ei yhteyksien rakentajaa löydy millään
lailla, ja näiltä alueilta ei jätetä edes
tarjouksia, ja jos siellä jotain on lähdössä liikkeelle,
niin sitten liittymämaksut ovat aivan tavattomia yksityisillä kansalaisilla
ja yrityksillä.
Se, mikä tällä hetkellä tässä on
aika lailla ikävä tilanne, on se, että sekä kuntien
toimet pakosta, valtion toiminta että myöskin
yksityinen raha vaikuttavat kaikki samaan suuntaan elikkä iso osa
suomalaisista on kuitenkin jäämässä asianmukaisten
tietoliikenneyhteyksien ulkopuolelle.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun katsoo Stubbin hallitusohjelmalinjauksia,
joissa valtio on satsaamassa aika lailla miljoonia tai satoja miljoonia
Länsimetroon, siellä on Tampereen raitiotie, siellä on
Pisara-rata, niin ei tästä ainakaan tule sellainen
käsitys, että nyt kun tulee työpaikkaomavaraisuuskriteeri,
niin valtio jotenkin olisi luopumassa näistä infrakustannuksista, jotka
kuuluisivat kunnalle. Itseni on ainakin, kun katson tuota Tampereen
raitiotietäkin, hankalaa kuvitella, miten se jotain muuta
seutua hyödyttäisi. Se on Tampereen kaupungin
joukkoliikennehanke, ja totta kai, jos se nähdään
tarpeelliseksi ja järkeväksi, sitä voi
valtio tukea, mutta ei tässä ainakaan sellaista
linjamuutosta ole tehty, että nyt sitten jotenkin valtio
vetäytyisi näistä. Se on tosi, että tämä ei
itse asiassa kokonaisuudessaan näyttele suurta osuutta,
mutta periaatteellisestihan tämä on tärkeä.
Voi kysyä niinkin, jos meillä on keskuskaupunki,
johon on ihan luonnollisesti valtionhallintoa ja aluehallintoa ja
sairaanhoitopiiriä ja muuta toimintaa keskittynyt, niin
onko oikein, että se keskuskaupunki saa ne työpaikat,
yleensä paljon verotuloja myös ja sitä palkitaan
myös sitten tämmöisen kriteerin kautta
vielä aivan erikseen. Minusta tämä ei
ole oikein looginen ja tätä ei ole perusteltu
hallituksen esityksessä. Se on se suurin ongelma tässä.
Tälle ei löydy sellaisia perusteita, että voitaisiin
varmistua, että tämä kohdistuu juuri
niihin kustannuksiin, joita kiistatta syntyy. Tästä puuttuu
siis sellainen linkki tähän syyhyn ja perusteeseen,
mihin ollaan nyt sitten tätä rahaa ohjaamassa,
jotta voisimme varmistua eduskunnassakin, että se oikeaan
paikkaan menee. Tämä kriteeri on summittainen
ja sattumanvarainen osittain.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On tietysti todettava ja tunnustettava se, että kyllä löytyy
hyviäkin puolia tästä uudistuksesta,
valtionosuusjärjestelmän ja lain uudistamisesta.
Yksi on semmoinen, että nyt kun tämä yksinkertaistuu
merkittävästi, niin samalla me myöskin
mahdollistamme sen, että tätä on entistä helpompi
muuttaa entistä oikeudenmukaisemmaksi ja paremmaksi, kun
on semmoiset tahot, jotka haluavat ottaa koko Suomen voimavarat
käyttöön ja taata peruspalvelut kaikkialla
Suomessa. Tämän jäljiltä tätä on
paljon helpompi sitten tältäkin pohjalta uudistaa.
Mutta, puhemies, vielä tähän infra-asiaan,
liittyen tuohon, mitä edustaja Lohi totesi. Otan tämän
Tampere-keissin esille. Nyt me teemme yhteen pisteeseen tähän
maahan massiivisen investoinnin myös valtion rahalla. Eikö olisi
paljon järkevämpää, kun kysymyksessä on
siis joukkoliikenne, se, että me vastaavan suuruisen summan,
joka yhteisesti nyt käytetään julkista
varaa ja julkisia rahoja tähän hankkeeseen, käyttäisimme
siihen, että me pystyisimme siirtymään
koko suomalaisessa joukkoliikenteessä käyttämään suomalaisia
uusiutuvia polttoaineita, lähinnä biokaasua? Jos
me tämän rahan, joka nyt laitetaan tähän
Tampereeseen yhteensä, laittaisimme tähän,
väitän, että koko Suomen joukkoliikenne, siis
linja-autolla, kumipyörillä tapahtuva joukkoliikenne,
voisi käyttää polttoaineena kotimaista uusiutuvaa
biokaasua. Se hyödyttäisi yhteiskuntaa, suomalaista
veronmaksajaa, suomalaista taloutta, vaihtotasetta, kauppatasetta
erittäin paljon merkittävämmin kuin yhteen
pisteeseen tehty massiivinen investointi.
Tämä asia minusta pitäisi tässä kokonaisuuksien
valossa tarkastella ihan toisella tavalla kuin nyt. Nyt mennään
vain kasvukeskukset edellä laput silmillä ja jätetään
unholaan se, mitä muu Suomi tarjoaa ja minkälaiset
mahdollisuudet me laajasti arvioituna saisimme näistä asioista
aikaiseksi. Elikkä se, mihin kohdennetaan rahoja, mihin
kohdennetaan voimavaroja, on erittäin merkittävä asia.
Sen lisäksi me saisimme vielä myönteiset
ilmastonvaikutukset paljon suurempina kuin mitä yksittäinen
Tampereen ratkaisu tämän raitioliikenteen osalta
on.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt tällä esityksellä,
edustaja Leppä, panostetaan Itä-Suomeen. Nyt on
tulossa lisää rahaa, edustaja Leppä,
Itä-Suomeen, mitä te täällä nyt
vastustatte, koska nämä kriteerit päivitetään
ajan tasalle.
Mitä tulee siihen, että oppositio vastustaa
sitä, että valtio osallistuu Tampereen pikaraitiotien suunnittelukustannuksiin,
kuten jo liikennepoliittisessa selonteossa lukee, niin tämä on
tietysti tärkeä viesti tamperelaisille tietää,
että oppositio sitä nyt vastustaa.
Mutta vielä kerran, mitä tulee tähän
kriteeriin: Kun edustaja Korhonen täällä totesi,
että kyllä pitää rahoittaa näitä perustamiskustannuksia
niin kuin aiemmin, niin pitääkö niitä rahoittaa
Vanhasen ykköshallituksen linjan mukaisesti vai Vanhasen
kakkoshallituksen linjan mukaisesti? Vanhasen ykköshallituksen
linjan mukaisesti suurin piirtein tasaisesti valtio osallistui esimerkiksi suurissa
kaupungeissa infran rahoittamiseen perustamiskustannusten osalta.
Kun esimerkiksi rakennettiin uusia ratoja, niin valtio rakensi radan ja
kunnat rakensivat sitten aseman, mutta Vanhasen kakkoshallituksen
aikana tästä luovuttiin. Jos te nyt olette sitä mieltä,
että nämä pitää hoitaa
nimenomaan perustamiskustannuksilla eikä esimerkiksi tällä työpaikkaomavaraisuudella,
niin oletteko te nyt siis sitä mieltä, että valtion
pitäisi nostaa korvauksia suuriin kaupunkeihin tulevista
investoinneista, esimerkiksi Länsimetrosta tai Pisara-radasta?
Jos te olette sitä mieltä, että niitten
pitää kohdistua nimenomaan niihin kustannuksiin,
jotka syntyvät siitä, että pitää kantaa
vastuuta esimerkiksi alueellisesta liikennejärjestelmästä,
että elinkeinoelämällä on hyvät
liikenneyhteydet, ihmisillä mahdollisuus liikkua eikä jököttää ruuhkissa,
niin silloinhan te tuette sitä politiikkaa. Minä taas
olen sitä mieltä, että kyllä alueen
kuntien pitää osallistua. Ja vaikka suurissa kunnissa usein
osallistutaan keskimääräistä suuremmin näiden
hankkeiden rahoittamiseen kuin pienissä kunnissa, niin
minusta sekin on ihan oikein, mutta kyllä sen pitäisi
näkyä jollakin tavalla tällä lisäosalla.
Eli oletteko te nyt sitä mieltä, että te
olette valmiita palaamaan Vanhasen ykköshallituksen linjalle
näiden keskuskaupunkien infrakustannusten rahoittamisessa,
vai onko teillä takataskussa joku parempi kriteeri, jolla
näitä rahoitettaisiin? Suora kysymys — odotan
suoraa vastausta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Näitä infrakustannuksia
ei tule rahoittaa Vanhasen ykkösen eikä Vanhasen
kakkosen mukaisesti vaan tulevaisuudessa Sipilän ykkösen
mukaisesti. (Antti Lindtman: Mikä se linja on?)
Edustaja Lindtman, historiassa sosialidemokraattista puoluetta
on totuttu pitämään puolueena, joka myös
on huolissaan suomalaisten ihmisten yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta.
Nyt te olette tuomassa tänne hallituspuolueena — koko hallitus
on tuomassa tänne, siinä mukana myös sosialidemokraatit — sellaista
valtionosuusuudistusta, joka on erittäin voimakkaalla tavalla
eriarvoistamassa suomalaiset sen mukaan, missä sattuu asumaan.
Veroprosentti voi olla 8 prosenttiyksikköä suurempi.
Tämä ero tulee nyt räjähtämään
tämän uudistuksen seurauksena.
Siksi kysynkin teiltä, oletteko te tyytyväisiä tähän
uudistukseen tästä näkökulmasta.
Kun tiedän, että olette myös Kuntaliiton
hallituksen puheenjohtaja, niin oletteko te siinäkään
roolissa huolissanne tästä kuntakentän
eriarvoistumisesta? Tässäkään
ei ole kysymys itse asiassa kuntien eriarvoistumisesta vaan suomalaisten
ihmisten. Tähän perustuslakivaliokuntakin viittaa
eli siihen, että kysymys on jo perustuslain 6 §:stä eli siitä,
että suomalaiset ilman perusteltua syytä asetetaan
eriarvoiseen asemaan.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Niin hallintovaliokunnan mietinnössä kuin
itse asiassa myös Kuntaliiton lausunnossa kannetaan nimenomaan
huolta siitä, että uudistusta toteutettaessa pitää kiinnittää huomiota
siihen ja pitää huolta siitä, että edellytykset
säilyvät, eli tässä mielessä kyllä ilman
muuta.
Mutta kun edustaja Lohi otti tämän yhdenvertaisuuden
esiin, niin on syytä vielä kerran todeta, että nykyinen
valtionosuusjärjestelmä ei näitten kustannusten
osalta mielestäni millään tavalla täytä yhdenvertaisuuden
kriteerejä. Kun tämän viikon päätteeksi
lähden ajamaan Itä-Suomeen, katson niitä kuntia,
jotka ovat vuosikymmeniä kärsineet siitä,
että heidän alueellaan sattuu asumaan ihmisiä,
joiden geeniperimässä on keskimääräistä useammin
kansansairauksia. Siellä kuollaan nuorempana, siellä kustannukset
ovat isompia, mutta he eivät ole saaneet sitä korvausta,
mikä heille kuuluu.
Kun edustaja Lohi otti esiin yhdenvertaisuuden, niin eihän
tämä nykyinen järjestelmä ole
yhdenvertainen. Eihän se ole perustunut kriteereihin, joilla
millään tavalla voitaisiin katsoa, että suomalaiset
ihmiset, jotka käyttävät peruspalveluja,
riippumatta siitä, missä kunnassa he asuvat, olisivat
jossain mielessä yhdenvertaisessa asemassa. Tässä mielessä,
kun kriteerit päivitetään tutkimustiedon
pohjalta tähän päivään
kahdentoista keskimääräisen kansansairauden
kustannuksista ja myöskin sitten näiden ikäryhmien osalta,
kyllä voi sanoa, että näiden kriteerien osalta
yhdenvertaisuudesta kannetaan huolta.
Jos olette eri mieltä, niin kertokaa sitten parempi
järjestelmä ja kertokaa nyt vielä kerran
se, mikä teidän kantanne on siihen, pitääkö rahoittaa
näitä keskuskaupunkeihin tulevia infrakustannuksia
vai ei, ja jos pitää, niin mikä on se
oikea tapa, koska teidän mallinne tarkoittaisi käytännössä sitä,
että valtion pitäisi vielä enemmän laittaa
rahaa keskuskaupunkihankkeisiin, koska siellä on ollut
suuri lainakannan kasvu viimeisten vuosien aikana.
Timo V. Korhonen /kesk:
Puheenjohtaja! Kuvittelisin sillä tavalla, että keskustan
malli näitten perustamiskustannusten osalta on hyvin lähellä Kuntaliiton
omaa esitystä, mitä myös Kuntaliitto
on hallintovaliokunnalle esittänyt. Mutta edustaja Lindtman
viittasi myös tähän tutkimustietoon ja
totesi, että sen myötä esimerkiksi Itä-Suomeen
tulee enemmän rahaa. Minä nyt toistan vielä toistamiseen
sen, että kun lain perusteluissa on viitattu muun muassa
THL:n tutkimustiedon esitysten hyväksikäyttämiseen,
niin minkä vuoksi tässä esityksessä sitten
ei lähdetty kerta kaikkiaan menemään
THL:n sairastavuuskriteerien painoarvojen mukaan? Vastaus on se, että poliittisesti
haluttiin tehdä sellainen linjaus, että THL:n
suositusta ei hyväksytä, jotta sitä siirtoa
sinne Itä-Suomeen ei tapahdu niin merkittävässä määrin
kuin todellisten tutkimustietojen mukaan olisi pitänyt
tapahtua.
Mutta, summa summarum, tämän keskustelun osalta
on tietysti näitä pieniä yksityiskohtia, mutta
tähän lopuksi viittaan vain Kuntaliiton lausuntoon
hallintovaliokunnalle: "Kuntaliitto katsoo, että rahoitusperiaatteen
toteutuminen on valtionosuusjärjestelmän uudistamisen
talousvaikutusten ja kuntien lisääntyneiden tehtävien, velvoitteiden
sekä mittavien valtionosuusleikkausten vuoksi nyt vakavasti
uhattuna." Tämä on se iso kysymys. Tähän
meidän pitää kiinnittää huomiota
ja jatkossa huolehtia siitä, että rahoitusperiaate
kerta kaikkiaan toteutuu ja kunnilla on edellytykset järjestää ja
tuottaa ne palvelut, mitä lain mukaan kuntien pitää toteuttaa.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Lindtmanin kanssa kyllä samaa mieltä siitä,
että on oikein, että tässä uudistuksessa
nyt sitten painotetaan nämä kriteerit niin oikein,
että muun muassa Itä-Suomen osalta, joka on pitkään
saanut vähemmän kuin mitä periaatteessa
sille olisi kuulunut, jos mietitään, mitä ovat
sairastavuudesta aiheutuvat kustannukset, tämä tilanne
korjaantuu.
Mutta edelleenkään en saanut vastausta siihen,
miten hallitus tai hallituspuolueet suhtautuvat siihen hallituksen
esitykseen sisältyvään ongelmaan, että tämä esitys
tulee kasvattamaan merkittävästi kuntien veroprosenttien
eroja niin, että ne tulevat vähintään
8 prosenttiin nousemaan. Minusta tämä on erittäin
iso kysymys, ja olisin toivonut, että ennen kuin hallitus
tuo valtionosuusjärjestelmän uudistuksen tänne — vaikka
oltaisiin yhtä mieltä siitä, että nykyinen
järjestelmä ei ole paras mahdollinen, sitä pitää korjata — niin
oltaisiin ratkaistu tämä ongelma, etteivät suomalaiset
tosiasiassa joudu eriarvoiseen asemaan. Tämä on
minusta iso periaatteellinen kysymys ja tähän
olisi pitänyt puuttua. Tämä koskettaa
juuri niitä ihmisiä, jotka muutoinkin yleensä syrjäseudulla
ovat palveluista aika kaukana ja joiden palvelutarjonta sillä alueella
on erittäin, voisi sanoa, niukkaa suhteessa näihin keskuskaupunkeihin.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Jos katsotaan eri hallitusten päätöksiä suhteessa
siihen, mitkä ovat eriarvoistaneet tai tasanneet kuntien
eroja, niin todetaan vaikka, että Vanhasen ykköshallituksen
päätös nostaa voimalaitosten kiinteistöveron
ylärajoja eriarvoisti kuntia, koska toiset kunnat saivat
paljon paljon enemmän siinä rahaa kuin toiset.
Mutta mitä tulee vielä tähän,
kannetaanko huolta kuntien eriarvoisuudesta, niin kun edustaja Korhonen
täällä peräänkuulutti,
että olisi pitänyt sairastavuuskertoimen kriteerin
olla THL:n esittämän painoarvon mukainen, niin
vastauksena edustaja Korhoselle: Jos näin olisi menty,
tämän teidän esityksenne mukaan tai THL:n
esittämän painoarvon mukaan, niin edustaja Lohen huoli
kuntien välisestä eriarvoisuudesta olisi vielä suurempi
esimerkiksi monen länsisuomalaisen kunnan osalta. Se olisi
tarkoittanut vielä suurempia kuntien eroja, joten päättäkää nyt,
kumpi on tärkeämpi.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ajattelin, että en osallistu enää tähän
keskusteluun, mutta on ihan hyvä, että kiinnitetään
huomiota ihmisten terveydentilaan ja siihen, että ihmiset
saavat yhdenvertaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunsa,
kun he niitä tarvitsevat.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassakin me kannamme huolta nimenomaan
siltä osin, että edellytimme, että meidän
valtionosuusuudistusta pitää lähteä kehittämään
siihen suuntaan, että ennalta ehkäisevien palveluitten
kriteerit huomioidaan tulevaisuudessa entistä paremmin.
Sitä kautta voidaan myös ohjata kuntien palveluiden painopisteitä niin,
että ne tukisivat ihmisten hyvinvointia ennakoivasti eikä tulisi
tavallaan se tilanne, että katsottaisiin pelkästään
tämän sairastavuuskertoimen kautta. Painotukset
olisivat ennalta ehkäisevissä palveluissa. Me
tiedämme, että se on tulevaisuudessa mahdollista,
ja me tiedämme, että THL näitä selvityksiä parasta
aikaa tekee, ja siltä osin näkisin, että tämä on
prosessi, joka etenee eteenpäin ja varmasti siihen suuntaan,
mistä täällä on huolta kannettu.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! On hankalaa ottaa kantaa edustaja Lindtmanin
väitteeseen, että siinä tapauksessa,
että olisi noudatettu THL:n painotuksia sairastavuuskertoimissa,
olisivat vielä suuremmiksi nämä kuntien
väliset erot veroprosentissa kasvaneet, koska tämäntyyppistä tilastoa
ei hallituksen esitys sisällä. Siellä ei
ole mitään vertailutietoa siitä, jos
olisi menty THL:n suositusten mukaan. En osaa ottaa siihen kantaa.
Mutta tämä on todellinen ongelma, ja sitä ei ratkaista
sillä, että kuntien valtionosuusuudistuksen toteuttamisvaiheessa
seurataan, miten tässä nyt kunnille käy.
Siinä pitää tehdä toimenpiteitä, jotka
oikeasti puuttuvat siihen, että kaikilla kunnilla kaikkialla
Suomessa, niillä, jotka tuottavat palveluita, on todellisuudessa
resurssit — niin että rahoitusperiaate myös
toteutuu — tuottaa ne palvelut niille asukkaille. Kustannusrakennehan vaihtelee
sen mukaan tietenkin, missä päin ollaan ja minkälaiset
ovat välimatkat ja väestörakenne ja väestötiheys,
mutta se on tärkeätä, että kaikki
suomalaiset saavat ne tärkeät palvelut. Tämä hallituksen
esitys toteutuessaan tulee kyllä eriarvoistamaan suomalaisia.
Tämä ei ole oikea suunta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa edustaja Kiljunen otti äärettömän
tärkeän asian esille liittyen sairauksien ennaltaehkäisyyn.
Jotta tämä järjestelmä ei olisi
liian helppo, niin käytännössähän — jos
haluttaisiin painoa enemmän tänne sairauksien
ennaltaehkäisyyn — painotusta sinne ikäkertoimen
puolellehan olisi pitänyt hiukan lisätä sairastavuus-kertoimen
kustannuksella. Mutta näin nyt sitten ei tehty.
Mutta tästä tulee ilmi nyt se ongelma, minkä vuoksi
esimerkiksi minä näkisin parempana, että tätä uudistusta
nyt lykätään. Se johtuu siitä,
että meillä ei yksinkertaisesti ole nyt tämän
lain pohjalle riittävän paljon tutkimustietoa
esimerkiksi näitten painotusten merkityksestä,
roolista. Eli meillä pitäisi olla enemmän
tätä tutkimustietoa siitä, millä tavalla
tätä on järkevää viedä eteenpäin.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni edustaja Lindtman
on aivan oikealla tavalla korostanut koko ajan sitä, että nyt takerrutaan
tässä keskustelussa pieniin asioihin, kuten esimerkiksi
työpaikkaomavaraisuuteen, joka todellakin on pieni asia,
johon edustaja Lindtman koko ajan toistamiseen ja toistamiseen palaa.
Hallituksen edustajilta en ole vielä kuitenkaan kuullut
kannanottoa siitä, kuinka rahoitusvastuun periaate tai
sen toteutumattomuus on nyt nähtävä tässä tilanteessa.
Kuinka päästään tilanteeseen,
että tämä perustuslaillinen periaate
toteutuu jatkossa? Tai en oikeastaan ole kuullut teidän
kannanottojanne siitäkään, pitääkö olla
huolissaan siitä, että suomalaisten ihmisten eriarvoisuus
kasvaa ja että palvelujen saatavuus on aivan eri luokkaa
riippuen siitä, missä päin ihminen asuu.
Ja kunpa tämä olisikin vain tämä tilanne.
Todellisuushan on se, että tämä on jo
kolmas iso uudistus, joka koskee nimenomaan niitä ihmisiä, jotka
asuvat syrjäisimmillä alueilla pienemmissä kunnissa.
On tehty rajuja valtionosuusleikkauksia, kiinteistövero
on poistettu tasausjärjestelmästä. Tämä on
kolmas suuri muutos, joka lyö taas näitä samoja
alueita ja samoja ihmisiä. Miten voitte puolustaa näitä tekoja?
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Opposition tehtävä on tuoda
vaihtoehtoja, ja nyt kun kerran edustaja Katainen ilmoitti, että suuri
uudistus on ollut se, että valtionosuuksia on leikattu,
niin odotan keskustalta vaihtoehtobudjetissa kaikkien valtionosuusleikkausten
perumista tältä hallituskaudelta. Edellisessä budjetissa
sitä ei ollut, te olisitte vain muutaman sadan miljoonan enemmän
antaneet.
Ja mitä tulee tähän rahoitusperiaatteeseen,
niin en minä lähde tämmöisenä ensimmäisen
kauden rivikansanedustajana hyppimään perustuslakivaliokunnan
tontille. Se olisi varmasti aikamoinen teko näin ensimmäisellä kaudella.
Ja sitten vielä mitä tulee tähän,
mikä kriteeri tässä on tärkeä ja
mikä ei, niin itse asiassa sekä viime viikolla
että tällä viikolla tässä moni
opposition edustaja käytti — nimenomaan suurin
osa ajasta käytettiin — tämän
työpaikkaomavaraisuuskriteerin läpikäyntiin
ja sen takia siihen tartuttiin. Onneksi nyt edustaja Timo Korhonen
sitten totesi, että tämä onkin oikeastaan
aika pieni osuus tästä koko valtionosuusjärjestelmästä.
Mutta, arvoisa puhemies, palautan vielä taustan mieleen.
Vanhasen ykkönen yritti, ei saanut aikaan päätöksiä.
Vanhasen kakkonen yritti, ei saanut aikaan päätöksiä.
Nyt tämän hallituksen aikana valtionosuusjärjestelmä uudistetaan,
ja hyvä niin.
Ehkä tähän nyt sitten lopuksi voisi
vielä todeta, että jos jotain voimme tästä oppia
sekä näiden edellisten hallitusten saamattomuudesta
että sitten tämän prosessin uudistamisesta,
on se, että jatkossa ei saa antaa kulua liian kauaa, kun
valtionosuusjärjestelmän kriteereitä tarkastellaan, vaan
niitä pitäisi vähän niin kuin
juoksevasti tarkastella itse asiassa joka hallituskaudella. Laitankin
sydämeeni nämä puheenvuorot, joita on
käytetty täällä opposition taholta.
Jos kävisi niin, että joku nykyinen oppositiopuolue
vielä hallituksessa olisi, niin katsotaan sitten, mikä on
tulos.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä tuoda oikeastaan
sitä keskustelua, jota sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
käytiin, kun edustaja Korhonen viittasi siihen, että ikäkertoimen
roolia olisi pitänyt vahvistaa nykyisestään.
Kuitenkin tutkimustulokset osoittavat sen, että ikääntyvät
ihmiset voivat tänä päivänä entistä paremmin,
ja sitä kautta me tiedämme kuitenkin sen, että ikäihmisten
määrä tulee kasvamaan. Mutta sinänsä ikääntyminen
ei ole sairaus, ja sitä kautta tämän
ikääntymisen kautta oleva, voisiko sanoa, kertoimen
merkitys sairastavuudelle ei ole sitä, mihin edustaja Korhonen
tässä viittaa.
Tästä syystä minun mielestäni
on oikein esimerkiksi se, että valiokunta ja toivottavasti
myös eduskunta vaatii sitä, että me panostamme
esimerkiksi ikäihmisten toimintakyvyn vahvistamiseen ja
parantamiseen ja sitä kautta tuomme ennalta ehkäiseviä toimia
mukaan ja annamme niille vahvemman painoarvon tulevaisuuteen ja
vaadimme myös eduskuntana sitä, että THL:ssä olevaa
tutkimus- ja kehittämistyötä näitten
kertoimien oikeudenmukaiseen painotukseen lisät-täisiin
ja vahvistettaisiin. Silloin me saisimme parasta palvelua kaikille
ihmisille eikä niin, että lähtisimme
käytännössä vain yksinkertaisesti
tämän ikääntymisen kautta ja
sairastavuuden kautta viemään meidän
valtionosuusuudistusta eteenpäin.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lupaan, että tämän
asian osalta tämä on viimeinen puheenvuoro omalta
osaltani, mutta edustaja Lindtmanin toteamuksiin näistä Vanhasen
ykkös-, Vanhasen kakkoshallituksesta todettakoon nyt kuitenkin
se, että ne molemmat hallitukset paransivat kuntien rahoitusasemaa
merkittävästi miljardeilla euroilla, kun oikeastaan
tämä rahoitusaseman parantaminen on nyt sitten
tämän yhden hallituskauden aikana leikattu totaalisesti
pois moninkertaisesti, lähes 7 miljardin valtionosuusleikkauksena.
Arvoisa puhemies! Tämäkin keskustelu toivon
mukaan osoittaa sen, että tällä talolla
on erittäin suuri tarve huolehtia siitä, että suomalainen kuntakenttä voisi
hyvin ja pystyisi järjestämään ja
tuottamaan ne palvelut, hyvinvointipalvelut, mitä kuntien
pitää lainsäädännöllisesti
tuottaa. Ja tässä minä keskustan puolesta
lupaan kyllä yhteistyön kättä tulevalla
hallituskaudella niitten hallitusten suuntaan, joitten kanssa toivon
mukaan keskusta istuu.
Keskustelu päättyi.