Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt esillä oleva hallituksen esitys
laiksi nuorisorangaistuksesta on kannatettava. Laki nuorisorangaistuksen
kokeilemisesta tuli voimaan vuonna 1997, ja se jatkuu tämän
vuoden loppuun. Kokeiluun kuuluu mukaan seitsemän käräjäoikeuspiiriä.
Nyt esillä olevassa lakiehdotuksessa ehdotetaan, että nuorisorangaistus
otettaisiin pysyvästi käyttöön
koko maassa. Tämä lisää myös
alueellista tasapuolisuutta nuorten rangaistusten osalta. Nuorisorangaistukseen
voidaan tuomita 15—17-vuotias rikokseen syyllistynyt nuori,
jos sakkoa tai ehdollista vankeusrangaistusta pidetään riittämättömänä rangaistuksena
ja ehdotonta vankeustuomiota liian ankarana. Nuorisorangaistuksen
tarkoituksena on puuttua ajoissa rikoskierteeseen sekä saattaa
syrjäytymässä oleva nuori yhteistyöhön
viranomaisten kanssa. Nuorisorangaistuksen pyrkimys on nuoren sosiaalisen toimintakyvyn
ja vastuuntunnon edistäminen. Nuorisorangaistus on hyvä ratkaisu,
sillä ehdoton vankeustuomio hyvin nuorella iällä voi
vaikuttaa hyvin dramaattisesti nuoren elämään
ja asemaan. Työ- ja opiskelu-uran katkeaminen voi vaikuttaa
hyvin pitkällisesti nuoren elämään
ja vaikeuttaa mahdollisuuksia sopeutua takaisin yhteiskuntaan vankilasta
vapauduttua.
Nuorisorangaistuksen piirissä olevat nuoret ovat usein
erityisen herkässä iässä yhteiskuntaan sopeutumisen
ja oman elämän rakentamisen kannalta. Tällöin
vietetty aika vankilassa syrjäyttää erityisen
helposti nuoria. Pahimmillaan vankilatuomio aiheuttaa laitostumista,
mielenterveysongelmia ja rikolliseksi leimautumista. Lisäksi
tilastojen mukaan ehdottomaan vankeuteen tuomituista nuorista jopa
kolme neljäsosaa palaa vankilaan vuoden kuluttua vapautumisestaan.
Uusintarikollisuuden riski on siis erityisen suuri heillä.
Nuorisorangaistus on käsittänyt valvonnan alaisena
tehtävää säännöllistä palkatonta
työtä sekä ohjauksen alaisena suoritettavia
sosiaalista toimintakykyä edistäviä tehtäviä.
Nuorelle määrättävän
valvojan tulee tukemalla ja ohjaamalla pyrkiä edistämään
nuoren mahdollisuuksia selviytyä tekemättä uusia
rikoksia. Käytännössä nuorisopalvelutunnit
ovat jakautuneet melko tasaisesti palkattoman työn ja muiden
sosiaalista toimintakykyä edistävien tehtävien
välillä. Nuorisorangaistuksesta laaditaan toimeenpanosuunnitelma,
minkä teossa ovat mukana nuori, lastensuojelutyöntekijä,
valvoja ja mahdollisesti vanhemmat.
Nuorisorangaistus on hyvä ja hieman tiukempi vaihtoehto
ehdolliselle vankeusrangaistukselle. Nuorisorangaistuksen käyttöönotto
liittyi alun perin ehdollisen vankeusrangaistuksen käytössä ilmenneisiin
ongelmiin, lähinnä ehdollisten vankeusrangaistusten
kasaantumiseen tietyille nuorille. Tutkimusten mukaan osa ehdolliseen
rangaistukseen tuomituista nuorista tuomitaan tähän
samaan rangaistukseen useamman kerran. Tässä ryhmässä ehdollinen
rangaistus ei selvästikään toimi tarkoitetun
kaltaisena varoituksena. Nuorisorangaistuksen odotettiin heidän
kohdallaan olevan tehokkaampi keino puuttua uusintarikollisuuteen.
Erityisen hyvänä näen ehdotuksen,
että nuorisorangaistuksen täytäntöönpano
olisi sovitettava yhteen rikoksentekijän elämänhallintaa
ja rangaistuksen suorittamista edistävien tukitoimien kanssa.
Nuorten kanssa tarvitaan vastuullisempaa otetta sekä erityistä tukea
rangaistuksen suorittamisessa. Tämä on järkevää resurssien
käyttöä ottaen huomioon tuen ja hoidon
tuomat ennalta ehkäisevät vaikutukset.
Nuoret rikoksentekijät käyttävät
usein päihteitä, ja näin ollen päihdehuollon
liittäminen nuorisorangaistukseen olisi suotavaa, mikä onkin
parhaillaan selvitettävänä ministeriössä.
Lakiesitykseen sisältyy kuitenkin päihteiden käyttökielto nuorisorangaistuksen
suorittamisen aikana. Tämä ei kuitenkaan ole riittävää,
vaan päihteiden käytön lopettaminen edellyttää yleensä laadukkaiden
ja riittävien päihdehuollon tukitoimien toteuttamista.
Keskusteluun on myös aika ajoin noussut rikosvastuun
ikärajan madaltaminen. Olen ikärajan alentamista
vastaan ehdottomasti, sillä varhaisnuorten kohdalla muut
keinot, kuten kasvatukselliset toimet, ovat parempia rikoksen uusimisen
ehkäisijöitä. Nuori tarvitsee osakseen enemmän
neuvoja sekä ohjaavia toimia.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys vie nuorten rikoksentekijöiden
asemaa parempaan suuntaan. Kannatan myös jatkoselvittelyssä olevia
toimia nuorisorangaistuksen kohdentamiseksi myös 18—20-vuotiaisiin.
Myös selvittelyssä olevaa mielenterveyshoidon
ja palveluiden liittämistä nuorisorangaistukseen
tarvittaessa pitäisin tärkeänä.
Toki näiden, kuten aiemmin mainittujen päihdepalveluiden,
piiriin nuori ohjataan rangaistusta suorittaessaan, mutta pitäisin
tärkeänä näiden palveluiden
voimakkaampaa kytkentää varsinaiseen nuorisorangaistukseenkin,
sillä varsin usein ne ovat myös rikollisen toiminnan
taustalla, kuten muutkin sosiaaliset ongelmat, ja ilman näiden
ratkaisemista ei päästä todellisiin tuloksiin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on antanut lakiesityksen nuorisorangaistuksesta
ja siihen liittyvistä eräistä muista laeista.
Nuorisorangaistuksestahan ja eri rangaistusmuodoista puhuttiin
90-luvun puolenvälin jälkeen erittäin
paljon ja 97 saatiin voimaan määräaikainen
nuorisorangaistus. Tätä lakiahan on kaksi kertaa
jatkettu, ja niin kuin edellinen puhuja ed. Taiveaho totesi, se
on ollut vain muutamilla paikkakunnilla käytössä.
Itse olen jo silloin aikoinaan arvostellut erittäin voimakkaasti,
muun muassa lain viimeisen uudistamisen yhteydessä, sitä,
että mielestäni kyseinen laki rikkoi perusoikeuksia
siltä osin, että ei kohdeltu nuorisoa, joka oli
syyllistynyt rikolliseen toimintaan, yhdenvertaisesti koko maassa.
Mielestäni kyseessä oli aivan liian pitkä kokeilu.
Jo ensimmäisen määräajan aikana
varmasti saatiin sen verran kokemuksia, että laki olisi
voitu laajentaa käsittämään vaikkapa
koko maa.
Nythän tämä esitys siltä osin
on hyvä, että se laajentaa lain käsittämään
koko maan, ja kun kävin aika nopeasti tätä lävitse,
pidän hyvänä nimenomaan sitä,
että täällä kuitenkin on määritelty
nyt myöskin sanktiota siitä, jos ei noudata niitä toimeenpanosuunnitelmia,
mitä tähän rangaistusmuotoon liittyy,
ja myöskin sitä, että se kriminaalihuoltolaitoksen
virkamies, joka on ikään kuin valvojana, voi tavallaan
keskeyttää sen. Myöskin pidän
hyvänä sitä, että tässä laissa
on otettu selvä yksiselitteinen määritelmä päihteiden
käytön valvontaan ja annettu oikeus myös asianomaiselle
virkamiehelle suorittaa puhalluskoe, jolla tämä asia
voidaan tarkistaa.
Pidän myös hyvänä sitä,
että mikäli syyllistyy määrättyihin
rikkeisiin, nuorisorangaistuksen suorittamattoman osan tilalle voidaan
tuomita ehdoton vankeusrangaistus. Tämä on mielestäni ihan
järkevä määritelmä,
ja toivon, että lakivaliokunnassa tämä pysyy,
vaikka tiedän, että jotkut tahot vastustavat tämän
suuntaisia uudistuksia.
Täällä on myöskin 20 §:ssä nimenomaan
määritelmiä muistakin seikoista, joiden
vuoksi täytäntöönpano voidaan
keskeyttää, kuten silloin, jos syyttäjä arvioi,
että tulee ehdoton vankeusrangaistus uuden rikoksen johdosta.
Arvoisa puhemies! Ihan yleisesti jonkin verran näitä asioita
tuntevana sanoisin kyllä sen, että kyllä on
määrätty osa nuorisoa, johon ed. Taiveahon
mainitsemat ohjaavat toimenpiteet eivät valitettavasti
pure. Mielestäni meidän pitäisi pystyä myös
muuttamaan lastensuojelulain määrättyjä pykäliä sillä tavoin,
että ne purisivat paremmin. Itse en ole niin vannoutunut
sen kannattaja, että rangaistusalaikärajaa alennettaisiin.
Mielestäni sitä voi harkita, mutta ei ainakaan
radikaalisti. Mielestäni viime eduskuntakaudella täällä ollut
lakiehdotus meni liian alas joka tapauksessa.
Siinä olen ed. Taiveahon kanssa samaa mieltä — ja
sitä aikoinaan, kun tulin tähän taloon
87, useaan eri otteeseen yritin tuoda esiin, kun olin nähnyt,
mihin se voi johtaa — että on virhe, että annetaan
neljä, viisi, kuusi ehdollista tuomiota, ei mitään
panna täytäntöön. Sitten kun
ne kaikki kerralla pannaan täytäntöön,
istutaankin vähintään puoli vuotta nuorisovankilassa,
ja se on tietysti myönnettävä, että jos
niin pitkään siellä on, silloin on määrätynlainen
korkeakoulu käyty. Se johtaa sitten hyvin usein rikoskierteeseen.
Ehdollista rangaistustahan nuoriso ei pidä minään.
Se on ilman muuta selvä. Siitä ei tule minkäänlaisia sanktioita
sillä tavoin, että he sitä itse ymmärtäisivät.
Sen johdosta olen ollut taipuvainen hyväksymään
myös nuorisorangaistuksen.
Mutta oma kokemukseni on sen suuntainen, että jos välittömästi
rikoksen tapahduttua — ennen meillä oli pidätysoikeudet
esitutkinnassa — nuori oli päivän pari,
saatikka viikon, pidätettynä, sellainen henkilö,
joka ei aikaisemmin ollut eikä ollut sellaisia ystäviä,
joitten kanssa kierteeseen oli joutunut, silloin nuori havaitsi
sen, että yhteiskunta puuttuu välittömästi.
Myönnän, että siinä on eräitä ongelmia
lähinnä valitusoikeuden osalta, mutta jos on selvä rikos,
jäänyt esimerkiksi verekseltään
kiinni, silloin joku pieni, lyhyt, kahden kolmen vuorokauden arestirangaistus taikka
viikonloppurangaistus olisi mielestäni järkevä harkittavaksi.
Silloin nuori nimenomaan huomaa sen, että yhteiskunta kuitenkin
seuraa, mitä minä teen, ja puuttuu siihen välittömästi.
Silloin kun mennään kaikki prosessit läpi,
asianajaja on vierellä vähättelemässä rikosta
ja useimmiten kiistetään niin pitkälle
kuin se on mahdollista ja yritetään väittää vastaan
ja vain odotetaan, mitä syyttäjällä on
näytettävänä ja saadaanko näyttö sillä tavalla
pitäväksi, että tuomitaan, se antaa monta
kertaa mielestäni nuorelle väärän
kuvan siitä, millä tavoin yhteiskunnassa suhtaudutaan
siihen, kun henkilö on syylliseksi epäiltynä.
Monta kertaa, vaikka juttu on ihan selvä, siitä huolimatta
arvon asianajajat, en tiedä, missä toivossa, kiistävät,
vähättelevät jne. Se saattaa antaa tällaiselle
nuorelle minun mielestäni väärän
signaalin siitä, millä tavoin nuoren pitäisi
elää.
Nämä, arvoisa puhemies, ovat niitä havaintoja,
joita olen poliisina, poliisipäällikkönä ja
syyttäjänä ja osittain myös
istuvana tuomarina kokenut.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, sinällään
tärkeä asia, mutta erityisesti tämä ed.
Vistbackan puheenvuoro pysäytti sillä tavalla
olennaiseen asiaan, että jos ajatellaan 15—17-vuotiaita
nuoria, he ovat semmoisessa tulevan elämän kannalta
hyvin tärkeässä murrosiän vaiheessa,
jossa olennaista on se, että he pääsevät
kokemaan tämmöistä aikuisuuden vahvaa
otetta, aikuisuuden otetta, joka antaa heille tavallaan lähtökohtaa
semmoisenkin tilanteen tullen, että he ovat menetelleet
väärin.
Mutta nyt jollakin tavalla kokee sen, että tämä vanhemmuuden
vastuun katoaminen on johtanut siihen tilanteeseen, että me
olemme lieventämässä myös tätä yhteiskunnan
panosta sillä tavalla, että tämmöinen
syrjäytyvä nuori, jolla ei ole lähtökohtana
ehyt koti, normaali vanhempien tuki, ajautuu sellaiselle reitille
nimenomaan murrosiän vaiheessa, jossa tämmöisen
palautumisen aikaansaaminen on erittäin vaikeaa ja normaalin ehyen
elämän rakentuminen on vaarantunut liian monta
kertaa ihan lopullisesti. Tässä mielessä tämä esitys,
joka pitää sisällään
tämän nuorisorangaistustoimenpiteen, on varmasti
perusteltu, koska siihen liittyy myös mahdollisuus juurruttaa
nuorta työhön, joka voi olla monta kertaa tämmöisen
rikokseenkin sortuneen nuoren kannalta kaikkein parasta lääkettä tulevaa
elämää ajatellen.
Keskustelu päättyy.