25) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
tieliikennelain muuttamisesta on odotettu, ja on hyvin toivottu asia,
että se voidaan esitellä eduskunnalle jo ennen
kesälomia. Liikenneturvallisuuden yleiseksi parantamiseksi
tarvitaan nyt välittömiä toimia.
Ajokieltoja langettavat tuomioistuimet ja poliisi. Ajokieltojen
pidentäminen on turvallisuutta lisäävä,
ennalta ehkäisevä toimenpide. Käytännössä tämä esitys
takaa vähintään kuukauden ajokiellon
esimerkiksi rattijuopumustapauksissa ja kolmen kuukauden minimiajokiellon
törkeässä rattijuopumustapauksessa sekä törkeässä liikenteen
vaarantamistilanteessa. Kuukausi on osoittautunut hyväksi
rajaksi. Se on lähempänä yhteispohjoismaista
käytäntöä, ja myös
poliisin toissa vuonna laaditut sisäiset ohjeistukset ovat viitoittaneet
käytäntöä tähän
suuntaan.
Rangaistavan autoilijan suuret ajomäärät
eivät enää esityksen toteutuessa olisi
ajokiellon pituuteen vähentävästi vaikuttava
asia. Tähän saakka tilanne on ollut käytännössä se,
että milteipä ainoastaan suurilla vuotuisilla
ajomäärillä on voinut keskustella ajokiellon
pituuden alentamisesta. Nyt ajokiellon vaikutus toimeentuloon sekä rangaistavan
ja hänen perheenjäsentensä välttämättömään
liikkumiseen liittyvät tarpeet otetaan aikaisempaa huomattavasti
paremmin huomioon ajokiellon pituutta alentavana seikkana. Tämä suosii
ennen kaikkea harvaanasutulla seudulla asuvia perheellisiä,
joilla on pitkät välimatkat töiden sekä perheen
harrastusten pariin. Näiden seikkojen perusteella on mahdollista
langettaa ajokielto myös ehdollisena, mikäli rikkeestä ei
ole aiheutunut vaaraa muille tiellä liikkujille.
On totta, että esitys toteutuessaan ankaroittaa ajokieltoja
nykyisestä, eräissä tapauksissa huomattavastikin.
Senkin vuoksi on toivottavaa, että lain suomaa mahdollisuutta
käyttää tapauskohtaista harkintaa todellakin
käytetään ahkerasti.
Positiivinen asia esityksessä on lisäksi se,
että kuljettajatutkintoon määräämisestä osana
liikennerikkomusten seuraamusta luovutaan. Ne kuljettajat, jotka
toistuvien rikkomusten takia kuljettajatutkintoon on määrätty,
eivät suinkaan ole ajo-opetuksen tarpeessa, vaan asennekasvatuksen
tarpeessa. Tilanne on usein jopa päinvastoin. Kuljettajatutkintoon
määrätyt ovat olleet keskimääräistä parempia
kuljettajia, ja he ovat hyvin selvillä niistä laeista
ja asetuksista, joita he tietoisesti ovat liikenteessä rikkoneet.
Ajo-opettaja on ollut mukana opetusajoneuvossa ainoastaan sen takia,
ettei väkisin inssiin raahattu riskikuljettaja varastaisi
kyseistä ajoneuvoa.
Pitää kuitenkin aina muistaa muutama lain hengen
toteutumiseen vaikuttava yleinen asia. Laki ei toimi, ellei sitä voida
kunnollisesti valvoa. On aivan sama, kuinka pitkiä ajokieltoja
riskikuljettajille määrätään,
jos kiinnijäämisriski kiellon rikkomisesta on
täysin olematon, niin kuin se nykyisin valitettavasti tahtoo
useilla alueilla olla. Vaikka on tehty jo linjaus siitä,
että konstaapelivetoinen liikkuvan poliisin henkilövalvonta
on ainoastaan kameravalvontaa tukeva elementti, ei henkilövalvontaan
osoitettuja resursseja saa missään tapauksessa
ainakaan enää pienentää nykyisestä.
Tämä on asia, johon ainakin henkilökohtaisesti
odotan eduskunnan viimeistään budjettiriihessä ensi
syksynä paneutuvan.
Toinen olennainen asia on yleinen liikenteen mielialailmasto.
Sen on parannuttava, mutta se ei yleisesti ottaen parane, eikä koko
liikenteen turvallisuus, vain rangaistuksia koventamalla. Se ei ole
oikea tie. Liikenneturvallisuus koostuu todellisesta kiinnijäämisriskistä,
oikeassa suhteessa rikokseen langetetuista rangaistuksista sekä oikeasta
asenteesta, joka on se kaikkein tärkein asia liikenneturvallisuuden
toteutumisen kannalta.
Rattijuopumusajokieltojen osalta rangaistussäännöstö täydentyy
hyvää oikeustilaa vastaavaksi vasta siinä vaiheessa,
kun eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen alkolukkokokeilun vakinaistamisesta
ensi syksynä. Siinä henkilö, jolle on
määrätty 1—6 kuukauden ajokielto,
voi anoa ajokiellon täytäntöönpanoa
ehdollisena siten, että hänen autoonsa asennetaan
alkolukko, joka tarkkailee autoa kuljettavan henkilön promilletilaa.
Arvoisa herra puhemies! Nyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan
lähetettävä hallituksen esitys ei yksinään
tule ratkaisemaan liikenteen turvallisuuteen liittyviä ongelmia.
Se omalta osaltaan täydentää tätä suurta
kokonaisuutta, jonka tärkeimmät osiot valmistellaan
ja viimeistellään ensi syksynä, kun käsittelemme
vuoden 2005 talousarvioesitystä. Silloin on eduskunnan
muistettava kaikkia tiellä liikkuvia myös osoittamalla määrärahoja
liikenteen turvallisemmaksi tekemiseen. Muutoin tavoite saada painettua
liikennekuolemat alle 250:n vuoteen 2010 mennessä karkaa
tavoittamattoman kauas. Toivon hallituksen esitykselle tieliikennelain
muuttamisesta ripeää sekä myönteistä valiokuntakäsittelyä.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä nyt
oleva hallituksen esitys lähinnä koskien ajokieltoja
on mielestäni kannatettava, hyvä ja tervetullut.
Nykyinen lakihan käsittää vain kieltojen
maksimiajat. Nyt annetun esityksen mukaan laissa säädettäisiin
myös minimiajoista. Tältä osin liikennerikkomusten
seuraamusjärjestelmää siis kiristettäisiin,
mikä tarkoittaa liikenneturvallisuuden ja rikkomusten ennaltaehkäisyn
paranemista. Nykyisessä käytännössä poliisi
ei ole käyttänyt sille kuuluvaa mahdollisuutta
antaa ajokieltoja läheskään täysivaltaisesti.
Ajokiellon pituutta koskeva enimmäissääntely
on antanut soveltajalle laajan harkintavallan, ja ajokiellot ovatkin
sijoittuneet usein aivan käytettävissä olevan
asteikon alarajoille. Ehdotettu lainmuutos mahdollistaa sen, että ajokiellot
kuvastavat paremmin niiden perusteena olevan liikennekäyttäytymisen
moitittavuutta ja siitä aiheutuvaa vaaraa, kuitenkin harkinnan
mahdollisuus osin säilyttäen.
Esityksessä ehdotetaan tieliikennelakiin lisättäväksi
myös säännös, jonka mukaan ajokielto toistuvista
liikennerikkomuksista olisi määrättävä täytäntöönpantavaksi
välittömästi, kun päätös ajokiellosta
on tehty. Kyseinen säännös merkitsee
niin ikään parannusta nykyiseen lakiin, kun rangaistuksen
saaja on käytännössä voinut
ikään kuin sanoisinko kikkailemalla sopia ajokiellon esimerkiksi
ulkomaanmatkansa ajaksi.
Arvoisa puhemies! Mielestäni hallituksen olisi hyvä miettiä koko
liikennerikkomusten seuraamusjärjestelmän kokonaisuudistusta.
Tällöin järjestelmää arvioitaisiin
tehokkaammin kokonaisuutena eikä pala palalta, jolloin
lakiin jää helposti, niin kuin tämän
tyyppisillä laeilla on tapana, epäkohtia. Esimerkiksi
sakotusjärjestelmä koetaan monissa väestöryhmissä epäoikeudenmukaiseksi.
Nykyisessä menettelyssä ei tarkastella enää sakon
rahamäärän oikeudenmukaista suhdetta
rangaistavan teon vahingollisuuteen ja vaarallisuuteen sekä rikoksista
ilmenevään tekijän syyllisyyteen, kuten
laki toisaalta toisaalla edellyttää. Hyvätuloisten
ylinopeussakot hipovat pilviä ja sakko ei usein ole missään
suhteessa teon moitittavuuteen, kun samalla viime aikoina paljon
puhuttu riskiryhmään kuuluvien nuorten kaahareiden
sakko jää minimaaliseksi riippumatta ylinopeuden
määrästä. On arvioitu, tutkittu, että jopa
40 prosenttia ylinopeussakoista osuu tälle niin sanotulle
muuttumattoman sakon alueelle, mikä tarkoittaa, että sakon
euromäärä ei muutu, vaikka ylinopeus
nousisi tuntuvasti.
Kaiken kaikkiaan nyt annettu hallituksen esitys on erittäin
tarpeellinen, kuten jo totesin. Lakiin kirjattu säännös
ei kuitenkaan auta, jos poliisilla ei ole resursseja valvoa rikkomuksia.
Kiinnijäämisriskin kasvattaminen on paras ja kustannustehokkain
keino lisätä liikenneturvallisuutta. Näin
vastasi kirjalliseen kysymykseeni myös ministeri Rajamäki,
kun asiaa tiedustelin.
Nykyinen hallitus on myös sitoutunut pitkän aikavälin
liikenneturvallisuustavoitteisiin. Tämän sitoutumisen
tulisi merkitä myös riittäviä resursseja
itse liikennevalvontaan. Nyt tarvitaan tekoja.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti joitakin havaintoja. Täytyy
yhtyä edellisten edustajien puheenvuoroihin siltä osin, että nykyinen
järjestelmä on puutteellinen sen johdosta, että siinä ei
ole ohjeistettu ajokiellon minimiä kovinkaan paljon eli
ajokieltojen pituudet vaihtelevat erittäin suuresti eri
puolilla Suomea, jopa naapuripoliisipiireissä eli nykyisin kihlakunnissa.
Se on ongelma, joka meillä on ollut. Itse kun olen valiokunnassa
käsittelemässä tätä hallituksen
esitystä, en lähde ihan yksityiskohtaisesti tätä pohtimaan,
mutta mietin vaan sitä, että jos ajaa hiljaisella
hyvällä tiellä, kymmeneen kahteenkymmeneen
kilometriin ei ole tullut vastaan yhtäkään
autoa, mutta sattuu tulemaan poliisiauto vastaan, tutka on päällä ja
sitten se sattuukin menemään törkeän
puolelle eli sen 30 kilometriä, niin onko oikein sitten
se kolme kuukautta. Siinä minun mielestäni on
ongelma, mutta se on valiokunnan pohdittavana. Toki 80 § antaa
oikeuden antaa varoitus ajokiellon sijasta, ja täällä on
todettu se, että silloin kun ei ole osoitettu piittaamattomuutta
jne., tämä varoitus voisi olla paikallaan. Meidän
täytyy valiokunnassa pohtia minun mielestäni tätä asiaa,
koska kun ajaa yksikseen pitkään tuolla yön
pimeinä hetkinä, tulee jostakin tilaisuudesta
jne., niin saattaa olla, että jos on hyvä auto
ja turtuu pikkasen siihen, niin ei aina huomaakaan, että mittari
on liikahtanut vähän liian korkealle.
Mutta periaatteessa tämä hallituksen esitys
on ihan hyvä, nimenomaan se, että se ohjeistaa myös
sen minimiajokieltoajan, jotta ollaan suurin piirtein samoilla linjoilla
koko maassa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kerrankin voi kehua hallituksen esitystä todellakin,
kuten täällä edellisetkin puhujat, myöskin
oppositiopuolen puhujat, ovat tehneet. Se, että ajokielloille
määritellään myöskin
minimi, puolustaa paikkaansa nimenomaan silloin, kun on kysymys
toistuvista liikennerikkomuksista ja nimenomaan törkeistä liikennerikkomuksista.
Törkeäksi tämän liikennerikkomuksen
tietysti tekee paitsi se tekotapa myöskin se, että tämä rikkomus
toistuu.
Olen itse tässä toukokuun alkupuolella tehnyt toimenpidealoitteen
riskikuljettajien pakollisesta liikennekoulutuksesta. Tällainen
järjestelmä on nimittäin ollut käytössä hyvällä menestyksellä tuolla
Saksanmaalla, ja se on toiminut todellakin siellä hyvin.
Se on myöskin vähentänyt liikennerikkomusten
määrää, ja erityisesti näitten nuorten
kaaharikuljettajien osalta tämä on purrut Saksassa
tämä riskikuljettajien pakollinen koulutus. Se
on järjestetty siellä sillä tavalla,
että nämä kuljettajat joutuvat itse kustantamaan
tämän koulutuksen. Tietyistä liikennerikkomuksista
saa tietyn pistemäärän, ja kun tietty
pistemäärä tulee täyteen, niin
sitten joutuu tällaiseen koulutukseen. Olisi ehkä lakivaliokunnan
syytä selvittää, minkälainen
järjestelmä Saksassa ja eräissä muissakin
EU-maissa tältä osin on käytössä.
Sen takia halusin tämän puheenvuoron tulla tästä asiasta
käyttämään, koska toimenpidealoitteet
monta kertaa jäävät muutoin lakivaliokunnalta
huomaamatta.
Keskustelu päättyy.