26) Hallituksen esitys kosmeettisista valmisteista annettavaksi
laiksi
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Laissa kosmeettisista valmisteista oikeastaan olennaisin
sisältö liittyy kosmeettisten valmisteiden ja
eläinkokeiden suhteeseen. Kosmeettiset valmisteet sinänsä voivat
olla erittäinkin hyviä ja miellyttäviä,
kuten vaikka ripsiväri tai shampoo, mutta toisaalta nyt
ollaan maailmassa myös siinä tilanteessa, että erilaisia
kosmeettisia valmisteita ja ainesosia näiden valmisteiden
valmistamiseksi on riittävästi, joten tässä vaiheessa
ei pitäisi enää maailmassa olla tarvetta
sille, että eläinkokeilla kosmeettisia valmisteita
tai niiden ainesosia testataan.
Tavoite lopettaa kosmetiikan testauksessa käytettävät
eläinkokeet on ollut EU:ssa ja Suomessa yleisesti jo pitkään
hyväksytty. Nyt tässä implementoidaan
kosmetiikkadirektiivin 7. muutosta. Jo edellisen eli 6. muutoksen
yhteydessä tavoitteeksi asetettiin kosmeettisten valmisteiden
testaukseen käytettävien eläinkokeiden
lopettaminen kokonaan Euroopan unionin jäsenvaltioiden
alueella. Sekä kansallisessa että eurooppalaisessa
eläinsuojelua käsittelevässä lainsäädännössä on
lisäksi selkeänä periaatteena, ettei
turhia eläinkokeita saa tehdä.
EU:n kosmetiikkadirektiivin 7. muutoksessa eli siinä,
jota tässä nyt implementoidaan kotimaiseen lainsäädäntöön,
säädetään, että valmiiden kosmeettisten
valmisteiden testaaminen eläinkokeilla kosmetiikkadirektiivin
vaatimusten täyttämiseksi on kiellettyä EU:n
jäsenvaltioissa. Kosmetiikan ainesosien testaamisen kieltäminen
on tarkoitus saattaa voimaan viimeistään vuoteen 2009
mennessä. Katsottiin, että tätä ainesosien testaamisen
kieltoa ei voida välittömästi toteuttaa
EU:n alueella. Tätä voimaantuloaikaa on siirretty
useita kertoja. Kuitenkin niille jäsenmaille, joille kielto
on mahdollinen jo ennen esitettyä takarajaa, on jätetty
mahdollisuus kieltää eläinkokeet myös
kosmetiikan ainesosien testauksessa jo vuotta 2009 aiemmin.
Suomessa kosmetiikkateollisuus ei tee eikä teetä eläinkokeita,
ja on melko epätodennäköistä,
että tarvetta eläinkokeilla testaamiseen tästä päivästä vuoteen
2009 syntyisi, ja suomalainen kosmetiikkateollisuus on myös
tätä mielellään tuonut esille
omien tuotteidensa hyvänä puolena, että ne
eivät tee eivätkä teetä eläinkokeita.
Kun tätä lakiesitystä valmisteltiin
kauppa- ja teollisuusministeriössä, siellä oli
esillä vaihtoehto, jossa kosmeettisten valmisteiden ainesosien testauskielto
olisi tullut Suomessakin voimaan jo tämän lain
myötä välittömästi.
Tällainen lainsäädännöllä vahvistettu
eläinkokeettomuus voitaisiin nähdä myyntivalttina
suomalaiselle kosmetiikkateollisuudelle, joten tämä ainesosien
ja ainesosien yhdistelmien eläinkokeilla testaamisen kielto
olisi siis mahdollinen ja edullinen ratkaisu Suomelle. Toivottavasti
tätä asiaa valiokuntakäsittelyssä vakavasti
pohditaan.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, jonka haluaisin tässä lähetekeskustelussa
ottaa esiin, on kosmeettisten tuotteiden ja eläinkokeiden
merkintäkysymykset. Kuluttajilla on oltava mahdollisuus valita
eläinkokeita välttävien yritysten tuotteita. Hallituksen
esityksen muotoilu, jossa eläinkokeettomuusmerkintä on
käytettävissä vain silloin, kun valmisteen
yhtäkään ainesosaa ei mikään
toimija ole koskaan testannut eläinkokeilla, ei ole mielekäs,
koska tällainen muotoilu tekisi eläinkokeettomuusmerkinnän
käytön käytännössä mahdottomaksi,
sillä lähes kaikki kosmetiikan ainesosat on joskus,
useat jo kymmeniä vuosia sitten, testattu eläimillä.
Myönteistä sen sijaan pykälän
tekstissä on, että sillä voidaan estää harhaanjohtavat
"tätä tuotetta ei ole testattu eläinkokein"
-tyyppiset väitteet tapauksissa, joissa eläinkokeettomuus
koskee vain valmista tuotetta muttei esimerkiksi valmistajan teettämää ainesosan
testausta.
Eläinkokeetonta kosmetiikkaa haluavalle kuluttajalle
on tärkeää, ettei hän valmistetta
ostamalla tue eläinkokeiden jatkumista eikä eläinkokeista
hyötyvää yritystä. Sillä ei
sen sijaan ole merkitystä, että ainesosat on jo
kauan sitten saatettu testata eläinkokein, koska tätä emme
enää näin jälkikäteisesti
pysty estämään. Sen sijaan on nyt tärkeää pystyä tekemään
ero yritysten välillä, jotka teettävät
eläinkokeita tai eivät teetä.
On tärkeää, että eläinkokeista
toiminnassaan irtisanoutunut yritys voi merkinnöillään
mainostaa eläinkoepolitiikkaansa kuluttajille. Lakiin kosmeettisista
valmisteista olisikin lisättävä mahdollisuus
ilmoittaa kuluttajalle tuotemerkinnöin, että kosmetiikkavalmisteessa
ei ole käytetty ainesosia, jotka on testattu eläinkokeilla
tietyn valmistajan ilmoittaman päivän jälkeen.
Valmistajalla on myös oltava kattavat näytöt
kyseisen menettelyn noudattamisesta ja eläinkokeettomuuspolitiikastaan
yleisesti.
Arvoisa puhemies! Nämä asiat, joita olen ottanut
esiin tässä lähetekeskustelussa, toivottavasti tulevat
vakavasti harkittaviksi ja myös säädettäväksi
valiokuntakäsittelyn yhteydessä. Olen itse asiassa
ajatellut jättää näistä kyseisistä kohdista myös
lakialoitteen, jotta valiokunnalla olisi sitten tässä yhteydessä käytettävissään
myös asianmukaiset pykälät näiden
asioiden harkitsemisen yhteydessä.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys kosmeettisista valmisteista. Se kieltää eläinkokeiden
käytön valmiiden kosmeettisten valmisteiden testauksessa
Euroopassa ja Suomessa. Tämä on eläinsuojelunäkökulmasta
hyvä asia.
Olen kuitenkin melko samaa mieltä ed. Sinnemäen
kanssa siitä, että kaikilta osin esitys ei kuitenkaan
ole täysin riittävä, sillä ongelmaksi
kehkeytyy lain kohta, joka määrää kosmeettisten valmisteiden
ainesosien testauksesta koe-eläimillä. Kosmetiikan
raaka-aineiden kehittämiseksi tehdään
yhä runsaasti eläinkokeita. Monet eläinkokeista
jo luopuneet kosmetiikan valmistajat käyttävät
silti edelleen alihankkijoidensa valmistamia tai välittämiä ainesosia,
joita testataan eläimillä.
Uusi kosmetiikkalaki tuo Euroopan unionin kosmetiikkadirektiivin
Suomen lakiin. Direktiivi määrää kosmetiikan
eläinkokeet kokonaan lopetettavaksi vasta vuonna 2013.
Itse olisin toivonut, että kosmetiikan eläinkokeiden
suora kielto olisi voitu kirjata lakiin jo nyt. Suomessa ei ole tehty
vähään aikaan kosmetiikan eläinkokeita, joten
sikälikin asia olisi ollut lähinnä nykykäytännön
kirjaamista lakiin. Eläinsuojeluyhdistykset ovat toimineet
tämän vaatimuksen kirjaamiseksi lakiin, ja olenkin
pahoillani, että heidän ehdotustaan ei ole esitykseen
tältä osin sisällytetty. Tärkeää olisi
myös se, että jatkossa kielletään testattujen
ainesosien tuonti ja testattujen tuotteiden tuonti myös
muista maista maamme markkinoille.
Kosmetiikkateollisuuden eläinkokeet aiheuttavat kohtuutonta
kärsimystä eläimille ja ovat ihmisten
kannalta turhia. Myös luotettavia vaihtoehtoisia menetelmiä,
joilla turhat ja tuskalliset eläinkokeet voidaan korvata,
on runsaasti käytettävissä. Tänä päivänä yhä useammat
kuluttajat vastustavatkin kosmetiikan eläinkokeita ja valitsevat
markkinoilta eläimillä testaamattomia kosmeettisia
tuotteita.
Lakiehdotuksessa on onneksi kirjattu tarkkaan kriteerit, joiden
perusteella yritykset ilmoittavat, onko tuotteen valmistuksessa
käytetty eläinkokeita myös ainesosien
osalta. Tämä on välttämätöntä,
jotta asiakkaat voivat valita helposti eettisimmän vaihtoehdon.
Monet yritykset eivät enää käytäkään
eläinkokeita, kuluttajien viesti on siis mennyt perille.
Eläinkokeista luopuneet kosmetiikkayritykset käyttävät
sellaisia raaka-aineita, joiden turvallisuus tunnetaan. Olemassa
on jo tuhansia testattuja ainesosia ja yhdisteitä riskittömän
kosmetiikan valmistamiseksi.
Mielestäni sivistysvaltiossa ei tule hyväksyä kosmetiikan
turhia ja eläimille kipua aiheuttavia testejä.
Ihmisen turhamaiset tarpeet eivät saa koitua eläinten
kärsimykseksi. Eläinkokeet ovat myös
varsin epäluotettavia, sillä reaktiot ja vaikutukset
eri lajien välillä eivät aina ole yhtäläiset ja
edes verrattavissa.
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhteydessä tuoda
esiin myös sen, että Suomi on monessa mielessä edelläkävijä vaihtoehtoisten
menetelmien kehittämisessä. Tämä voi
olla tulevaisuudessa maamme kansainvälinen kilpailuvaltti. Monet
muutkin ajankohtaiset käsittelyssä olevat asiat,
kuten kemikaalien rekisteröinnistä, arvioinnista
ja lupamenettelystä annettu asetus Reach, antavat vaatimuksia
ja suosituksia vaihtoehtoisten menetelmien kehittämiseksi.
Suomen tulee jatkossakin panostaa näihin vaihtoehtoisten
menetelmien kehittämiseen entisestään.
Myös suomalaiset kosmetiikan tuotteet, joita ei ole testattu
eikä niiden ainesosia ole testattu eläimillä,
voivat olla hyväkin markkinavaltti ja menestystekijä kansainvälisillä markkinoilla,
kuten ed. Sinnemäki täällä aiemmin
toi esiin.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että eduskunnalla olisi
vielä liikkumavaraa siihen suuntaan, että välitön
eläinkoekielto voitaisiin sisällyttää vielä tässä vaiheessa
lakiin.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Noin 38 000 eläintä vuodessa
on joutunut Euroopassa kärsimään kosmetiikkayritysten
eläinkokeissa. Eläinkokeilla testattua kosmetiikkaa
on tietenkin boikotoitu jo vuosien ajan, ja se on myöskin mahdollista,
koska vaihtoehtoisia kosmetiikkatuotteita, joita ei ole testattu
eläimillä, on markkinoilla runsaasti, ja tietenkin
voidaan todeta, että meikkien käyttäminen
ei välttämättä ole tarpeellista
laisinkaan. Kosmetiikan tutkiminen eläimillä aiheuttaa
eläimille turhaa kärsimystä, sillä näitten
valmisteitten turvallisuus on mahdollista varmistaa myös
vaihtoehtoisilla testausmenetelmillä, kuten täällä edelliset
puhujat toivat esille.
Tämän hallituksen esityksen taustalla on direktiivi,
josta on neuvoteltu jo lähes 20 vuoden ajan, mutta siirtymäaikaa
on lykätty vuodesta toiseen kosmetiikan suurvalmistajamaiden,
muun muassa Ranskan, painostuksen johdosta. Alun perin tämän
lain taustalla olevan direktiivin piti astua voimaan jo vuonna 1998,
ja siitä päätettiin sitten vuonna 1993,
jolloin siinä säädettiin kolmen vuoden
siirtymäaika ja sen lisäksi vielä kahden
vuoden lykkäys sen jälkeen. Suomi on johdonmukaisesti
kannattanut eläinkokeitten kieltoa jo heti silloin alusta
pitäen vuodesta 1993 lähtien. Kosmetiikanvalmistajien
lobbaus on kuitenkin aiheuttanut sen, että tässä hallituksen
esityksessäkin nähdään, että vuonna
2004 eli tänä vuonna astuisivat voimaan ainoastaan
näitten valmiitten tuotteitten kosmetiikkatestausten kiellot
ja sitten ainesosien kohdalla siirryttäisiin vuoteen 2009
ja vaikeasti korvattavien ainesosien kohdalla peräti vuoteen
2013 saakka. Kuitenkin mahdollisuus on maakohtaisesti nopeampaankin aikatauluun,
ja kauppa- ja teollisuusministeriössä lain valmistelussa
kuulemisissa tuli esille myös tämä toinen
vaihtoehto eli ainesosien kohdalla koe-eläinkielto astuisi
voimaan samassa aikataulussa kuin valmiiden tuotteiden kohdalla elikkä jo
tänä syksynä.
Suomessa yleisellä tasolla eläinkokeita sääntelee
eläinsuojelulaki ja sen perusteella annettu asetus koe-eläintoiminnasta.
Yksityiskohtaisin säännöksin osoitetaan,
mihin tarkoituksiin eläinkokeita saa ja mihin niitä tulee
käyttää ja sitten miten eläimiä tulee
hoitaa, niitä eläimiä, joita käytetään
sitten näihin testeihin, joten koe-eläintoiminta
on säänneltyä siellä toisen
lain puolella. Sinällään koe-eläintoimintaan
ei ole tarkoitus yleisellä tasolla tässä kosmetiikkalainsäädännössä ottaa
kantaa, vaan ainoastaan niiltä osin kuin se koskee kosmetiikan
raaka-aineitten testaamista.
Kuten ed. Taiveaho täällä toi esille,
niin vaara siihen, että eläintestaus lisääntyy,
on ihan ilmeinen, koska meillä on eduskunnassa juuri käsitelty
tämä kemikaaliasetus eli niin sanottu Reach-asetus,
jonka taustalla on myös se pelko, että sitä myöden,
kun näitä kemikaalituotteita joudutaan uudelleen
testaamaan, testaamisissa käytettäisiin nimenomaan
eläinkokeita.
Jos tarkastellaan asiaa kansainvälisesti, niin Suomessa
on tähän mennessä pyritty määrällisesti
laskemaan eläinkokeitten määrää ja
kansainvälisesti ajatellen olemmekin varsin maltillisella
linjalla. Meillä Suomessa käytetään
noin 200 000 eläintä näissä eläinkokeissa,
kun esimerkiksi Ruotsi käyttää jo kaksinkertaisen
määrän ja Kanadassa peräti noin
1,7 miljoonaa eläinkoetta tehdään vuosittain.
Yhdysvalloissa on tällainen luokitteluero, että siellä esimerkiksi
hiiriä ja rottia ei edes luokitella millään
tavoin koe-eläimiksi, joten sieltä ei mitään
tämmöistä vertailukelpoista tietoa saada.
Tuntemattomien aineiden ja voimakkaammin ärsyttävien
kemikaalien alkutestauksessa on tosiaankin käytössä tänä päivänä jo
lukuisasti vaihtoehtoisia menetelmiä ja teollisuus on vapaaehtoisesti
ottanut näitä vaihtoehtoisia menetelmiä seulontatesteikseen,
koska ne ovat nopeampia ja halvempia kuin nämä koe-eläinkokeet,
puhumattakaan juuri sitten tästä imagohyödystä,
joka näille kosmetiikkayrityksille on ihan ilmeinen.
Kun tätä koe-eläintoimintaa koskevaa
eläinsuojelulain pykälää muutettiin
vuonna 85, niin silloinen talousvaliokunta täsmensi mietinnössään
tätä hallituksen esitystä, joka siis
koski nimenomaan koe-eläintoimintaa, näillä sanoin: "Esimerkiksi
yksinomaan kauneudenhoitoa palveleviin tarkoituksiin suoritettavat
eläinkokeet eivät tule kysymykseen 9 §:n" — siis
nykyisen 31 §:n — "mukaisina tieteellisinä kokeina
tai muina koe-eläimillä suoritettavina kokeina
ja testeinä." Elikkä jo silloin vuonna 85 talousvaliokunta
tällä lausumallaan selkeästi rajasi nämä kosmetiikkateollisuuden
kokeet ihan omaan kategoriaan muista lääketieteellisistä ja
tieteellisistä eläinkokeista, joten uskallan toivoa,
että kun tämä on tulossa talousvaliokuntaan,
niin kun jo silloin on osoitettu vuonna 85 tällaista hyvää harkintaa,
niin tämä sama linja siellä sitten myös
säilyisi. Elikkä jos nyt sitten Suomi lainsäädännön tasolla
nopeuttaisi tätä kieltoa käyttää koe-eläimiä kosmetiikkateollisuudessa
myöskin näitten ainesosien osalta, niin silloin
me edelleenkin vahvistaisimme pyrkimystä olla Euroopan
unionissa edelläkävijä näissä eläinsuojeluasioissa
ja samalla myöskin me näyttäisimme sitten
hyvää tietä tämän lainsäädännön
taustalla olevan unionin antaman direktiivin vahvistamisessa myös niissä maissa,
joissa kosmetiikkateollisuus on aloittanut suuren lobbauksen hankkeen
viivästyttämiseksi.
Viime syksynä jätin lakialoitteen, jossa tänne eläinsuojelulain
31 §:ään halusin siirtää tämän kosmetiikkateollisuuden
koe-eläinkiellon asetuksen puolelta, koska silloin meillä ei
tämmöistä kosmetiikkalakia vielä ollut
olemassa. Mutta nyt kun tämä on täällä omassa
laissaan, tulen ehdottomasti talousvaliokunnassa vaikuttamaan omalla
panoksellani siihen ja pyrin myöskin toisiin valiokunnan
jäseniin vaikuttamaan siinä, että tämä kosmetiikkateollisuuden
eläinkoekielto tulisi koskemaan jo vuodesta 2004 myös
näitä teollisuuden raaka-aineita elikkä näitä ainesosia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on menossa talousvaliokuntaan, jolle ympäristövaliokunta
antaa lausunnon. Tässä on tärkeästä asiasta
kysymys. Haluaisin painottaa todella sitä, että kun
tätä direktiivitasolla on käsitelty eduskunnassa,
nimenomaan ympäristövaliokunta on ottanut asiaan
kantaa ja se on ollut ympäristövaliokunnassa lausunnolla.
Nyt aikataulu jälleen kerran on tiukka. On 8. kesäkuuta,
ja hyvin lyhyt aika on jäljellä, ennen kuin tulee
kesätauko. 11. syyskuuta tämän pitäisi astua
voimaan hallituksen esityksen mukaisesti, ja se taas viittaa Euroopan
unionin direktiivin täytäntöönpanon
ajankohtaan. Pitäisin kuitenkin erittäin tärkeänä,
että eduskunnalta ja valiokunnilta löytyisi aikaa
tämän käsittelyyn, riittävä aika.
Se, mitä ed. Essayah totesi talousvaliokunnan puolesta,
on tietysti hyvä. Hän talousvaliokunnan jäsenenä siellä myös
vaikuttaa asiaan positiivisella tavalla, ja me toki yritämme — meitä on
täällä kolme, jotka työskentelevät
ympäristövaliokunnassa — vaikuttaa tähän
ympäristövaliokunnan lausuntoon, että se
ehtisi asianmukaisesti valmiiksi.
Keskustelu päättyy.