4) Hallituksen esitys laiksi perintö- ja lahjaverolain
55 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on perintö-
ja lahjaverolain 55 §:n muutos. Tätä uudistusta
on pitkään odotettu ja on annettava hallitukselle
lämmin kiitos siitä, että se on nyt saatu
ja se on jo tässä vaiheessa, että toinen
käsittely on menossa ja vieläpä siten,
että tätä voidaan soveltaa taannehtivasti
tämän vuoden ajalta perintö- ja lahjaveroja
määrättäessä sukupolvenvaihdosten
osalta.
Edellisellä vaalikaudella ja jo sitäkin edellisellä vaalikaudella
tämä asia oli esillä. Silloinen valtiovarainministeri
Sauli Niinistö tyrmäsi tällaisen mallin
hyvin jyrkästi. Käsittelyssä oli silloin
perintökaaren muutos, jonka yhteydessä harkittiin
niin sanotun suosiolahjamenettelyn käyttöönottoa,
mutta se sai lakivaliokunnassa ristiriitaisen vastaanoton sekä asiantuntijoilta
että valiokunnalta. Niinpä se jouduttiin silloin
hylkäämään, ja lakivaliokunta
edellytti ja eduskunta myös sitten, että asia
hoidetaan perintö- ja lahjaverolain muutoksella, mutta
tuota muutosta ministeri Niinistö ei aikanaan suostunut
eduskuntaan tuomaan. Hän totesi vaan lyhyesti, että valtion
kustannuksella sukupolvenvaihdoksia ei lähdetä edistämään.
On myönteistä, että nykyinen hallitus
ei tässä vakavassa asiassa menettele samalla tavalla
vaan on tuonut tämän esityksen, joka koskee siis
perintönä siirtyvien yritysten ja maatilojen verotuskohtelua
niin, että sukupolvenvaihdokset, jotka ovat ruuhkautuneet
ja joita on valtavasti edessä, voivat toteutua ilman kohtuuttomia
seurauksia. Näin voidaan säilyttää tuhansia
ja ehkäpä kymmeniätuhansia yrityksiä ja
maatiloja elinkelpoisina ja turvata niissä olevat työpaikat.
Tämä on siis todella tärkeä ja
vakava asia, ja hyvä, että asia on tässä vaiheessa.
Herra puhemies! Tämä asia koskee siis sekä yrityksiä että maataloutta.
Maatalouden osalta on ilmennyt, että tämä lain
55 §:n sanamuoto ei sisällä lainkaan
tuotantoeläimiä eikä maitokiintiöitä,
ja tämä johtaa siihen, että jos on meillä kaksi tilaa,
toinen on puhtaasti viljatila ja toinen maitotila, niin viljatilan
osalta kaikki — pellot, metsät, koneet, kalusto,
rakennelmat, rakennukset — otetaan tämän
huojennuksen piiriin, mutta maitotilalla ei karjaa eikä maitokiintiötä oteta
vastaavasti. Näin ollen pykälän sanamuodosta
johtuen näiden eri tuotantosuuntia edustavien tilojen keskinäinen
kohtelu on erilaista. Tämä ongelma mielestäni
pitää ratkaista. Sitä ei ole tässä yhteydessä käsitelty
laajemmin ja avoimesti. Siksi, herra puhemies, ehdotan, että nyt
lain toisen käsittelyn yhteydessä eduskunta hyväksyisi
seuraavan lausuman:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy viipymättä toimenpiteisiin, joilla maatalouden
harjoittajat tilan tuotantosuunnasta riippumatta saatetaan keskenään
tasavertaiseen asemaan siten, että tuotantoeläimet
ja maitokiintiöt luetaan varallisuudeksi, josta myönnetään
perintö- ja lahjaverotuksessa sukupolvenvaihdokseen liittyvä huojennus."
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemen ehdotus on ihan hyvä, niin
että sitä voi siinä mielessä kannattaa.
Olennaistahan tässä ei ole, mikä on tuotantosuuntien välinen
ero, vaan tuotantosuuntia on erilaisia, ja kaiken sen varallisuuden,
mikä kuuluu maatalouteen, olisi oltava samalla tavalla
mukana.
Herra puhemies! Teen myös ehdotuksen siitä, että hyväksytään
tähän mietintöön sisältyvän vastalauseen
sisältämä lausumaehdotus: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus pikaisesti
selvittää tarpeen laajentaa sukupolvenvaihdoksiin
liittyvän veronhuojennuksen saajien piiriä, ja
tuo tarvittavat lakimuutokset eduskunnan käsittelyyn viimeistään
vuoden 2005 valtion talousarvion yhteydessä."
Tuli selvästi esille valiokunnassa kuulemisten aikana,
että Suomessa on paljon perheyrityksiä, joissa
omistus on hajautunut niin laajalle, että 10 prosentin
sääntö tulee vastaan. Kun muistetaan, että Suomessa
vanhin perheyritys on yli 360 vuotta vanha, tulee tapauksia, joissa
saattaa olla samankin perheen parissa niitä perheenjäseniä tai suvun
jäseniä, joilla on yli 10 prosentin omistusosuus
ja jotka pääsevät huojennuksen piiriin, mutta
sitten myös niitä jäseniä, joilla
on alle 10 prosenttia. He eivät pääse
huojennuksen piiriin, ja se aiheuttaa paljon eripuraa eikä ole
tervettä varmaan ajatellen suomalaisen yritystoiminnan jatkuvuutta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyseinen lakiesitys on varmasti tarpeellinen
ja pitkään kaivattu, kuten muun muassa ed. Kankaanniemi
puheenvuorossaan esitti. Hyvä on myös se, että hakemuksesta
voidaan jo tämän vuoden alussa alkaneet sukupolvenvaihdokset ottaa
huomioon.
Mutta minua kyllä ihmetyttää yhä edelleen
se, että metsätalousyrittäjät
on jätetty ulkopuolelle. Heitähän kohdellaan
jo muutenkin nykyisin ihan toisella tavoin kuin niitä,
joilla on pieni läntti maata, jota mahdollisesti viljellään
taikka se on vuokralla. Minä en voi ymmärtää sitä,
että näin on voitu menetellä, kun kuitenkin
täällä puhutaan yrittäjästatuksesta
näissä tilanteissa ja siitä, onko itse
tehnyt hoitotoimia taikka ei. Kyllähän esimerkiksi
metsänhoitoyhdistys voi antaa todistuksen siitä,
onko metsänomistaja itse hoitanut metsää,
jättänyt hoitamatta vai teettänyt ne
työt metsänhoitoyhdistyksellä. Toki valiokunta
pitää aiheellisena, että nämä selvitetään
samoin kuin se, millä tavoin huomioidaan sisarukset tai
näiden lapset, jos ovat jatkajina, jos ei ole omia rintaperillisiä.
Mielestäni kyllä tilanne on se, että maaseudulla,
jossa varsinainen maatalous on vähentynyt ja moni on ryhtynyt
yksinomaan metsätalouden harjoittajaksi, asianomaisia tulisi
kohdella samalla tavoin. Minä en voi ymmärtää myöskään sitä,
että silloin, kun maatalousyrittäjille annettiin
matkavähennysoikeus, siinäkin metsänomistajat
jätettiin ulkopuolelle. Mielestäni tämä on aika
syrjivää, ja pitää ottaa huomioon
myöskin se, että useat metsänomistajat
asuvat kaupungeissa taikka muualla ja ovat saaneet suuriakin perintötiloja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaksi näkökohtaa. Ensinnäkin
itse tämä hallituksen esitys ja sen pohjalta laadittu
mietintö on minusta myönteinen askel kerta kaikkiaan.
Lähetekeskustelun yhteydessä kehuin hallitusta
siitä, että tämä on hyvä asia.
Kahden edellisen hallituksen aikana tätä yritettiin,
mutta homma ei vaan onnistunut.
Toisekseen minä ymmärrän, että ed.
Kankaanniemi lausumallaan pyrkii myönteiseen asiaan, siis
viritys on myönteinen, mutta juuri viitaten näihin
kahteen edelliseen puheenvuoroon, edustajien Jari Koskisen ja Vistbackan
puheenvuoroon, tämän ponnen sisällön
pitäisi olla yleisempi kuin se, mitenkä vielä ed.
Kankaanniemi itse ymmärtää tämän.
Hän vertaa vain viljatiloja ja karjatiloja keskenään.
Tämän tekeminen on jäänyt kesken.
Olisi kannattanut aloittaa vähän aikaisemmin sunnuntaiaamuna
tämän tekeminen.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Nyt toisessa käsittelyssä oleva
perintö- ja lahjaverolain 55 §:n muuttaminen on
erittäin merkittävää maatilojen
kannalta ja perheyritysten kannalta tässä maassa,
ehkä paljon merkittävämpi kuin arvaammekaan.
Tällä tulee olemaan myönteisiä vaikutuksia.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että kun
tästä asiasta on täällä puhuttu
vuosikausia ja, kuten edellä jo kuulimme eräissä puheenvuoroissa,
ministeri Niinistö ei aikanaan tuonut tätä lakiesitystä tähän
saliin, niin Vanhasen—Kalliomäen hallituksen aikana
sosialidemokraattinen valtiovarainministeri on ollut myönteinen, että on
saatu tämä tärkeä lakiesitys
tänne saliin. Minusta se osoittaa, että tämä hallitus
tekee nyt hyvää politiikkaa yrittäjien
ja maatilojen kohdalla.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan aluksi haluan kannattaa ed. Jari
Koskisen tekemää ehdotusta perustelulausumaksi
ja myöskin ed. Kankaanniemen tekemää ehdotusta.
Nämähän poikkeavat toisistaan, koskevat
kahta eri asiaa.
Tämä ed. Jari Koskisen esittämä perustelulausuma
on erittäin tärkeä. Kun me valiokunnassa kuuntelimme
asiantuntijoita, kävi aika monesta lausunnosta ilmi, että tämä 10
prosentin sääntö on erittäin
suuri epäkohta. Tämä sääntöhän
on aikaisemmin ollut korkeampi eli tarkoittaa siis sitä,
että sukupolvenvaihdoksessa otetaan tämä kevennys,
tämä huojennus, huomioon vain siinä tapauksessa,
että se omaisuus, joka siirtyy, muodostaa tietyn osan yrityksen
koko pääomasta. Osakeyhtiössä se
on tällä hetkellä 10 prosenttia. Eli
jos siirtyy 9,5 prosenttia, niin minkäänlaista huojennusta
ei voi tulla, mutta jos siirtyy 10 prosenttia, silloin se huojennus
voi tulla, ja ottakaa huomioon, huojennus on tavattoman suuri. Se
on 60 prosenttia.
On annettu esimerkkejä, eikä niitä tarvitse
antaa, itse voi mielessään miettiä, minkälaisia
tilanteita voi syntyä: Saattaa olla yrityksen palveluksessa
henkilö, jolle siirtyy 9 prosenttia, sitten on veljen lapsi,
jolle siirtyy 11 prosenttia. Toinen maksaa perintöveroa
esimerkiksi 10 000 euroa, toinen maksaa 60 000
euroa. On annettu esimerkkejä tapauksista, missä ero
on ollut 150 000 euroa. Minä olen aivan varma
siitä, että tästä salista ei
löydy yhtäkään kansanedustajaa,
joka pitää tätä oikeana. Vieressä samassa
yrityksessä työskentelevä serkku saa
pikkasen enemmän kuin minä, mutta hänen
veronsa on 150 000 euroa pienempi kuin minun. Mitään
muuta varsinaista eroa ei ole meidän välillämme.
Kävi myöskin valiokunnan käsittelyn
aikana selville, että tämä epäkohta
on ollut hallituksen tiedossa ja että hallituksessa on
mietitty korjausta ja sellaista korjausta, että prosentteja
ei muutettaisi, mutta sovellettaisiin tätä huojennusta
siinä tapauksessa, että kysymyksessä on
tietyn suuruinen perintö tai lahja. Tämä ratkaisu
olisi erittäin hyvä. Miksi hallitus ei ole sitä esittänyt,
sitä minä en tiedä, mutta juuri tästä syystä oppositio tekee
perustelulausumaesityksen, jossa edellytetään,
että hallitus ryhtyy korjaamaan tämän
epäkohdan. Toivon tietenkin laajaa tukea tälle.
Ei kai kukaan salissa voi olla sitä mieltä, että pienikin
prosentti saa vaikuttaa noin paljon.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on muuten hyvä,
vaikka tässä tämä puute on,
jonka ed. Kankaanniemi tällä lausumalla pyrkii
korjaamaan. Minusta, vaikka se on puutteellinen esitys, se on kuitenkin
askel oikeaan suuntaan.
Tässähän syntyy eriarvoisuus eri
tilamuotojen välillä, ellei näitä tuotantoeläimiä ja
maitokiintiöitä lueta varallisuudeksi. Tällä on
suuri merkitys erityisesti työvaltaisille tiloille, joita
löytyy Itä- ja Pohjois-Suomesta. Pohjois-Suomea
ja näitä alueita muutenkin on viime aikoina kohdeltu kaltoin,
kun näitä EU-tukia on leikattu sieltä.
Siinäkin mielessä ei ole hyvä, että syntyy
uutta eriarvoisuutta.
Kannatan ed. Kankaanniemen esitystä.
Keskustelu päättyy.