15) Hallituksen esitys laiksi kotikuntalain muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys kotikuntalain muuttamisesta sisältää tärkeitä muuttoilmoitusmenettelyä
koskevia
säännösmuutoksia, joiden myötä kotikuntalaki
saadaan paremmin vastaamaan uuden perustuslain vaatimuksia.
Tämä hallituksen esitys ei kuitenkaan sisällä kotikuntalakiin
liittyvää varsin ongelmallista mutta tärkeää ehdotusta
kotikunnan määräytymistä koskevien
säännösten muuttamisesta. Kotikuntalain
3 §:n 2 kohdan mukaan, joka ei nyt siis tässä yhteydessä ole
muuttumassa, henkilön kotikunta ei muutu, jos henkilön
asuminen toisessa kunnassa johtuu hoidosta tai huollosta sosiaali-
ja terveydenhuollon toimintayksiköissä tai vastaavissa
olosuhteissa, eli kyseinen lainkohta tarkoittaa esimerkiksi vammaisten
palvelutaloja, vanhainkoteja ja sairaaloita. Hallintovaliokunta on
jo syyskuussa 2002 kiinnittänyt huomiota kyseiseen lainkohtaan.
Monien vaiheiden jälkeen asia on nyt edennyt siihen pisteeseen,
että kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan muuttaminen
tullaan selvittämään erikseen ja tästä tullaan
tarvittaessa laatimaan erillinen hallituksen esitys. Tämä on varmasti
nyt sopiva ajankohta muuttaa, kun on myös tämä valtionosuuslain
kokonaisuudistus.
Henkilökohtainen näkemykseni on, että lain kohta
on korjattava tavalla tai toisella siten, että henkilön
kotikunta määräytyy todellisen asuinpaikan
mukaan. Nykytilanteessa tiettyjen ihmisryhmien päätäntävaltaa
kotikuntaa valittaessa rajoitetaan ja samalla loukataan heidän
liikkumisvapauttaan, joka on perustuslaillinen oikeus.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti voin todeta, että tosiaan
tämä asia on ollut tietyllä tavalla ikuisuuskysymys
ja odotan, että kun valtionosuuslain kokonaisuudistus tehdään,
tässä yhteydessä tämä ratkaistaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on mietinnössään
kirjannut tänne lausumaehdotuksen 2, joka on sinänsä erinomaisen
kannatettava. Paheksun sen sijaan sitä, että hallintovaliokunta
käyttää tekstissään
koko ajan ilmausta "taloyhtiöt", joilla yleisessä kielenkäytössä tarkoitetaan
asunto-osakeyhtiöitä. Toki lausumassa puhutaan
myöskin kiinteistöyhtiöistä,
mutta jos tässä ryhtyy saivartelemaan, eikä tarvitse
edes saivarrellakaan, voi todeta, että valiokunta on jättänyt
noin 400 000 suomalaista asuntoa elikkä vuokrataloyhtiöt
kokonaan ulkopuolelle, koska ne eivät ole sen paremmin
taloyhtiöitä kuin kiinteistöyhtiöitäkään.
Mutta se on sinänsä toissijaista siihen verrattuna,
että asia, mistä lausumassa puhutaan, eli se,
että taloyhtiöille, kiinteistöyhtiöille
ja vuokrataloyhtiöille turvataan mahdollisuus siihen, että niillä on
tieto siitä, keitä näitten yhtiöitten
asunnoissa tosiasiallisesti asuu, on kyllä välttämätöntä saattaa
kuntoon.
Aiemminhan tämä tapahtui sitä kautta,
että kiinteistöyhtiöillä, ylipäätään
vuokranantajilla, oli lainmukainen oikeus väestökirjoituksen
yhteydessä saada nämä tiedot, mutta kun
kotikuntalaki tuli voimaan, tämä mahdollisuus
lakisääteisesti poistui ja on oltu pitkään
tilanteessa, jossa esimerkiksi vuokrataloyhtiöt ovat pientä pakkoa
hyväksi käyttäen saaneet asukkaansa ilmoittamaan henkilötietonsa
ja jopa senkin, keitä varsinaisten vuokralaisten ohella
asunnossa asuu, jotta rekisterit voitaisiin pitää yllä.
Mutta mitään pakkoahan siihen ei ole ollut ja
se on kyllä aika monessa tapauksessa tuottanut vuokranantajille
kohtuullisia ongelmia.
Tähän liittyy vielä sekin puoli,
että siinä vaiheessa, kun muuttoilmoitukset piti
ryhtyä tekemään suoraan maistraateille
tai vastaaville viranomaisille, henkikirjoittajille, tietysti olisi
ollut mahdollista, että kysymällä henkikirjoittajalta olisi
saanut tiedon siitä, mitä siellä henkikirjoittajan
rekisterissä asianomaisen asunnon kohdalla lukee. Mutta
kun niistäkin tiedoista tehtiin maksullisia, tilanne oli
siinä mielessä vähintäänkin
hassunkurinen ja likimain kohtuutonkin, että esimerkiksi
asumistukea ja muitten sosiaalietuuksien tarkastamista varten vuokranantajaa kyllä
vaadittiin
antamaan nämä tiedot viranomaisille, mutta kun
sitten ikään kuin vastapalvelukseksi niitä pyydettiin
viranomaisilta takaisinpäin, niin niistä piti
maksaa. Tässä voi nyt sanoa, että ei
tämä ole ollut oikein kenenkään
edun mukaista.
Itse asiassa perusteluissa hyvin kyllä perustellaan
se, miksi olisi tähdellistä, että lausuma
2:n mukainen tilanne saataisiin aikaan, ja siksi toivon hartaasti,
että tässä asiassa voidaan jatkossa edetä ja
mielellään mahdollisimman pikaisesti valiokunnan
viitoittamaa tietä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen käytti
mielestäni perustellun puheenvuoron liittyen siihen, mikä on
henkilön kotikunta ja mikä hänen oikeutensa
on valita oma kotikuntansa. Perustuslaillinen oikeus on toki ensimmäinen,
ja tämä on poikkeustapaus, mihin hän viittasi,
että henkilö joutuu hakeutumaan erityiseen hoitopaikkaan
toiseen kuntaan ja hänen kotikuntansa ei muutu tämän
seurauksena.
Tässä on varmasti, puhemies, kysymys suuremmastakin
asiasta, siitä, miten myös taloudelliset vastuut
näissä asioissa kohdentuvat. Hyvin tärkeätä on
huoli myös palvelujen säilymisestä ja palveluyksiköiden
ylläpitämisestä. Tämä on myös
muistettava ja samalla siis tämä perustuslaillinen
kansalaisen oikeus. Tämä asia tuli muun muassa
Kouvolassa keväällä esille, kun siellä oli Invalidiliiton
kevätliittokokous. Tuossa yhteydessä varsin usea
edustaja tähän asiaan puuttui. Tämä on
aito ongelma.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoroon: Kun en halunnut
täältä paikaltani mennä puhujakorokkeelle
puhumaan, niin totta kai se puheenvuoro jäi osin vajavaiseksi.
Mutta aiemmin jo näillä valtiopäivillä,
kun samasta asiasta käytin puheenvuoron, tähdensin,
mikä tuli myös ed. Tiusasen puheenvuorossa, että totta
kai nämä taloudelliset vastuut on selvitettävä.
En missään nimessä tarkoita sitä,
että voitaisiin siirtyä, sanon, mielivaltaisesti
paikkakunnalta toiselle niin, että se kunta, missä hoitolaitos
tai palvelutalo sijaitsee, automaattisesti sitten myös
vastaisi niistä kustannuksista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Entisenä hallintovaliokunnan jäsenenä totean, kun
olen seurannut näitä kotikuntalain kehityksiä,
että taitaa olla tilanne se, että Cia:lla on paljon
parempi tieto suomalaisten tosiasiallisista kotikunnista kuin Suomen
valtiolla tällä hetkellä. Kyllä tämä tilanne
sen laatuiseksi on mennyt nykylainsäädännön
puitteissa ja oikeuskäytännön ja kansalaisia
velvoittavan käytännön puitteissa.
Mitalilla on toinen puoli, ja se on tämä vammaisten
henkilöitten kohtelu Suomessa. Jos meillä pitäisi
olla perustuslain mukaan oikeus valita vapaasti asuinpaikka täällä,
niin vammaisten henkilöitten kohdalla se ei kyllä päde
laisinkaan.
Leena Harkimo / kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiinnittää samaan
asiaan huomiota kuin edellisetkin puhujat. Hallintovaliokunnan mietinnössä voimakkaasti
nostetaan esiin tämä kotikuntalain 3 §:n
2 momentti, jonka mukaan henkilön kotikunta ei tosiaan
muutu, jos hänen asumisensa toisessa kunnassa johtuu pääasiassa
hoidosta tai huollosta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä.
Lain nykyisen tulkinnan mukaan vain kotikunta on vastuussa hoidon
järjestämisestä ja kunnalle tulevista
kustannuksista, toisin sanoen muun muassa hoitolaitoksissa ja palvelutaloissa
asuvat vanhukset ja vammaiset eivät voi halutessaan muuttaa
toiselle paikkakunnalle esimerkiksi lähelle omaisiaan — tähänhän yhteiskunnassa
tänä päivänä kovasti
kannustetaan — ja samalla näiltä omaisilta
evätään mahdollisuus ottaa vastuu vanhuksen
päivittäisestä elämästä.
Perustuslaki takaa Suomen kansalaiselle vapauden valita itse asuinpaikkansa.
Tämä tulkinta loukkaa tätä mahdollisuutta
ja rajoittaa vanhusten ja vammaisten liikkumisvapautta.
Arvoisa puhemies! Kyse on varmasti taloudellisesti hyvin monimutkaisesta
kokonaisuudesta, mutta on erittäin tärkeätä,
että tämä järjestelmän epäkohta
tullaan korjaamaan, kuten nyt valiokunta voimakkaasti mietinnössään
painottaa.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, yhteiskunnassa tänä päivänä kannustetaan
pitämään huolta läheisistämme,
vanhuksista, vammaisista, ja minun mielestäni silloin myös
tämän lain tulkinta on ehdottomasti muutettava.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Oli mielenkiintoista kuulla ed. Harkimon kanta
asiassa, sillä minä edustan kyllä sitä kantaa,
että silloin kun kysymys on selkeästi asuinkunnasta
ja asuinpaikasta, asia on selvä, mutta kun on kysymys pitkäaikaisesta
hoidosta, asia ei olekaan aivan yksiselitteinen. Tällä on
erinomaisen suuria taloudellisia vaikutuksia esimerkiksi Helsingin kaupungille.
Otetaan esimerkki vaikka opiskelijoiden tilanteesta, joka muuttui
tuossa muutama vuosi sitten. Tällä hetkellä tuntuu
olevan vähän vaikeata rakentaa opiskelija-asuntoja
esimerkiksi Helsingin ympäryskuntiin, vaikka tilanne on se,
että opiskelijat tarvitsevat asuntoja laajalti, koska tällä hetkellä opiskelijoiden
asumispaikka määräytyy selkeämmin
sen asuinpaikan suhteen, niin kuin pitääkin olla,
koska samaan aikaan kunnalle siirtyy paljon velvollisuuksia ja vastuita, mikä on
johtamassa Helsingin seudulla esimerkiksi erittäin sairaaseen
kehitykseen, jossa ihmisvirtoja ohjaillaan näiden palveluiden
suhteen.
Toivon, että kun hallintovaliokunta pohtii näitä asioita,
se katsoo myös tarkasti niiden seurauksia ja muistaa sitten,
kun täällä vaaditaan niitä resursseja,
että niitä resursseja on sitten aidosti tultava.
Kun täällä edellisellä eduskuntakaudella Helsingiltä vietiin
resursseja voimakkaasti, silloin sitä hätähuutoa
ei täällä kuultu. Toivon, että jatkossa
se kuullaan, koska varsinkin Helsinki on ollut se kunta, joka on
ottanut vastuulleen näitä erityisen hankalia haasteita
sosiaali- ja terveystoimen puolella.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Kotikuntalaissa törmää kaksi
perusoikeutta. Toinen on se, että kansalaisilla on oikeus
valita vapaasti kotikuntansa, asuinpaikkansa, ja toinen on se, että kaikkien
pitää saada hoitoa ja huoltoa. Tässä on
kysymys mittavista taloudellisista asioista. Tämä selvitys
on valiokunnan saaman tiedon mukaan kytköksissä käynnistyneeseen
kuntien rahoitusjärjestelmään ja valtionosuusuudistukseen.
Toivottavasti siinä löytyy malli, jolla sitten turvataan
myös niiden kuntien talouden pohja, missä olisi
tämän järjestelmän mukaan paljon erilaista
hoitoa tai huoltoa tarvitsevia. Eli kysymys ei ole mitenkään
yksinkertainen eikä vähäpätöinen,
vaan erittäin mittava myös taloudellisessa mielessä,
mutta toki, niin kuin on sanottu, tärkeä myös
kansalaisten näkökulmasta, että voivat
vapaasti valita kotikuntansa.
Toinen kysymys, mikä tässä on noussut
esille, on erilaisten taloyhtiöiden ja kiinteistöjen,
vuokrataloyhtiöt mukaan luettuna, tiedonsaanti. Näyttää vain
siltä, että Suomessa ihmiset ovat varsin liikkuvaisia,
muutetaan hyvin paljon asuinpaikkaa ja kunnan sisälläkin
tapahtuu paljon muuttoa. Se systeemi, joka aikanaan on luotu ja
jonka tietoyhteiskunnassa pitäisi toimia, ei ole riittävän
hyvin palvellut taloyhtiöitä tai kiinteistöyhtiöitä,
vuokrataloyhtiöitä. Nyt tämä asia
on toivon mukaan korjaantumassa ja meille kerrotun mukaan tällaista
palvelua ollaan kehittämässä ja toivottavasti
vielä niin, että se ei tule kohtuuttoman kalliiksi
palvelun käyttäjille. Lähtökohdan
pitäisi olla se, että yhdellä ilmoituksella
asiat hoituvat tietoyhteiskunnassa.
Yleiskeskustelu päättyy.