16) Hallituksen esitys laiksi asumistukilain 15 §:n
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen 88 mukaan asumistuki
myönnetään ruokakunnan pysyviksi katsottavien
olosuhteiden mukaisesti. Kun sitä tarkistetaan kesken myöntämiskauden,
tällöin tulojen muutoksen tarkistusraja, joka
aiheuttaa asumistuen tarkistamisen kesken tukikauden, nostettaisiin
160 eurosta 300 euroon. Tukea tarkistettaisiin, olivatpa kuukausitulot
nousseet tai alentuneet vähintään 300
euroa.
Tämä esitys oli valiokunnassa varsin tarkan käsittelyn
kohteena, ja kuulimme kohtuullisen laajasti tässä asiassa
asiantuntijoita. Useammalta taholta tuli selvästi esille
se, että mikäli tulot laskevat, 300 euroa on liian
kaukana oleva raja tarkistamisen suhteen. Näin ollen valiokunnan
yksimielisen käsityksen mukaan ruokakunta joutuisi tässä kohtuuttomaan
tilanteeseen, jos tarkistus tapahtuisi vasta tuon 300 euron kuukausitulojen alenemisen
kohdalla. Mielestämme sen pitää tapahtua
aikaisemmin, niin kuin on ollut tähän saakka.
Eli valiokunta esitti yksimielisesti, että tulojen alentuessa
tarkistusraja pysyy edelleenkin 160 euron kuukausitulojen alenemisen
kohdalla. Tässä vaiheessa jo siis tarkistetaan
nimenomaan sitten asumistukea.
Toisaalta, jos tulot nousevat, asumistuen tarkistamisraja mielestämme
voidaan hallituksen esityksen mukaisesti nostaa siihen 300 euroon kuukaudessa.
Tässä perusteluna on se, että on olemassa
ilmeisiä kannustinloukkuja ja yksi tyypillinen sellainen
olisi nimenomaan tässä. Näin ollen, jos
ruokakunnalle tulee vähän yllättäenkin lisätuloja
enemmän kuin 300 euroa kuukaudessa, niin sitten olisi vasta
tässä vaiheessa syytä suorittaa tämä asumistuen
tarkistus. Aikaisemmassa vaiheessa se olisi turhaa lisäten
byrokratiaa ja erilaisia virkamiestoimia, myöskin niin,
että kun ruokakunta joutuu itse huolehtimaan tulojensa
ilmoittamisesta, myös takaisinperintöjä tapahtuisi
sitten turhan paljon, jos tämä tarkistusraja olisi
alempi.
Aikaisemmin esitetyin perustein valiokunta siis ehdottaa, että tulojen
alentuessa tarkistusraja pidetään 160 eurossa.
Tässä asiassa on valiokunta käsitellyt
myös ed. Marjaana Koskisen lakialoitteen, joka
on saman suuntainen, kuin mihin valiokunta mietinnössään
päätyi. Valiokunta kuuli myös Helsingin
kaupungin sosiaaliviraston kehittämiskonsulttia tässä asiassa,
ja todella eri tahoilta tulleet asiantuntijalausunnot olivat vakuuttava
pohja, jolla valiokunta päätyi tähän hallituksen
esityksestä poikkeavaan mietintöön.
Edelleenkin, taloudellinen vaikutus valiokunnan käsityksen
mukaan ja saamansa asiantuntijalausunnon mukaan on varsin vähäinen
tässä valiokunnan päättämässä mallissa.
Se on noin 1 miljoonan euron suuruinen eli lisäisi asumistuen määrärahaa
vain 0,2 prosenttia koko asumistuen määrärahakokonaisuudesta.
Samalla kuitenkin katsoimme, että tämäkin
malli on hyvin lähellä kustannusneutraalia, kuten
on hallituksen esityskin, johtuen siitä, että kun
poistetaan kannustinloukku tulojen korotuksen osalta, sen kokonaisvaikutus
on periaatteessa positiivinen, kun se lisää työhön
hakeutumista.
Pia Viitanen /sd:
Herra puhemies! Tämä lakiesitys on sinänsä ollut
hyvä lukuun ottamatta tietenkin sitä toista puolta
tästä, minkä ympäristövaliokunta
aivan oikein sitten muutti. Tämähän oli
jo osana hallituksen hyväksymää asuntopoliittista
ohjelmaa, tämä ajatus siitä, että näitä tulorajoja
tarkistetaan siinä tapauksessa, kun henkilö saa
lisätuloja, ja jotta siitä ei heti seuraisi asumislisän
menetystä, jotta se kannustaisi ottamaan vastaan ansioita
jne., tämä ylätulorajan muuttaminen on
hyvin tärkeä asia. Mutta jo siinä yhteydessä tietenkin
kyllä pystyy päättelemään sen,
että jos samaan aikaan mennään muuttamaan
tätä rajaa myös siinä tapauksessa,
kun henkilön tulot laskevat, niin se kyllä aiheuttaa
aika kohtuuttoman tilanteen sille pienituloiselle ihmiselle. Pienituloisen
ihmisen täytyisi odottaa niin kauan, kunnes hänellä 300
euroa tulot laskevat, ennen kuin hän saisi lisäystä asumislisäänsä.
Se on kyllä todella iso summa pienituloiselle ihmiselle
odotella. Senpä vuoksi oli aivan oikein valiokunnassa nähdä se
ongelma, joka tähän sisältyi tältä osin,
eli puolet tästä hallituksen esityksestä oli äärimmäisen
positiivista ja tärkeää, mutta puolet
siitä aiheutti ison ongelman pienituloisille. Niinpä sitten
tässä tehtiin mielestäni järkevä liike
hyvässä yhteistyössä. Tästä neuvoteltiin myös
hallituksen kanssa ja näin ollen sitten saatiin muutos
valiokunnassa aikaiseksi.
Meidän sosialidemokraattinen ryhmämme piti tätä muutosta
todella tärkeänä, ja me olimme hyvin
iloisia siitä, että valiokunta sitten lopultakin yksimielisesti — ja
ei mitään lopultakin, ei siinä mitään
vaikeuksia ollut, vaan ihan ilomielin kaikki sen tekivät — sai
tämän esityksen eteenpäin. Aivan kuten
puheenjohtaja Tiusanen totesi tuossa esittelypuheenvuorossaan, me
uskomme myös siihen, että nämä kustannusvaikutukset ovat
varsin pienet. Nimittäin se miljoona euroa, mistä nyt
puhutaan valiokunnan muutoksen seurauksena, on todellakin laskennallinen
ja siinä ei oteta huomioon sitä välillistä vaikutusta,
mikä saattaa taas toisaalla tulla myönteisinä työllisyysvaikutuksina.
Puhemies! Tässä oltiin pienen ihmisen asialla.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
lakiesitys parantaa asumistukea saavien asemaa, jotka ovat aina
pienituloisia ihmisiä. On syytä olla iloinen tosiaan
siitä työstä, jota ympäristövaliokunnan
jäsenet tekivät tämän lakiesityksen
kanssa, jotta hallituksen alkuperäinen esitys ei mennyt
sellaisenaan läpi, vaan siihen saatiin tuo järkevä muutos,
että kun tuensaajan tulot laskevat ei 300 euroa, niin kuin
hallitus alun perin esitti, vaan 160 euroa, niin kuin nykyisinkin
on, niin hänen asumistukensa tarkistetaan. Jos hallituksen
esitys olisi hyväksytty sellaisenaan, se olisi tuonut lisää vaikeuksia
monille jo ennestään vaikeuksissa oleville perheille. Totta
kai se olisi näkynyt välittömästi
kuntien toimeentulotukimenojen kasvuna, kuten ympäristövaliokuntakin
tässä yksimielisessä mietinnössään
toteaa. Toisaalta lakiesitys lisää kannustavuutta
ja mahdollistaa ottaa työtä vastaan, kun asumistuen
tarkistusrajaa nostetaan 300 euroon niissä tapauksissa,
kun tuensaajan tulot nousevat. Lakiesitys tuo kylläkin
valtiolle lisää kustannuksia, mutta ne ovat varsin
vähäiset, niin kuin tässä on
todettu, ja kaiken kaikkiaan tosiaan tämä parantaa
kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten asemaa.
Mutta, arvoisa puhemies, tämänkään
lakiesityksen myötä ei poistu yksi keskeinen epäkohta, ja
se on tämä asumistuen 7 prosentin omavastuu. Eli
tämän omavastuun poistamisella olisi tosiaan hyvin
merkittävä vaikutus, ja toivottavasti tämä esitys
hallitukselta tulee mahdollisimman pian.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen todella tyytyväinen, että tämä lakiesitys
on tullut ja nimenomaan tässä valiokunnan muuttamassa muodossa.
Eli valiokunnalle erityiskiitos siitä, että olette
saaneet aikaan tämän muutoksen. Täytyykin
ihmetellä, miksi hallitus ei ole esittänyt tätä lakia
tässä muodossa. Uskoisin, että tälläkin hallituksella
on tarvetta ja perusajatuksena purkaa ilmiselviä kannustinloukkuja,
niin kuin tässä tilanteessa on esimerkiksi ollut.
Silloin kun tämä edellinen muutos tuli, hyvin
pienikin tulojen kasvu aiheutti asumistuen tarkistuksen. Esimerkiksi kun
pitkään työttömänä,
yli kaksi vuotta työttömänä,
ollut henkilö pääsi lopultakin yhdistelmätukityöhön,
jonka työn palkka monta kertaa oli hyvin pieni, mutta ylitti
juuri tämän 160 euron tulorajan, tämä johti
siihen, että asumistukea jouduttiin leikkaamaan ja henkilö joutui
monta kertaa sitten toimeentulotukiasiakkaaksi, vaikka oli töissä.
Tällaisia tapauksia minunkin kohdalleni sattui monta, ja
he ihmettelivät, miten tämä voi olla
mahdollista, että tähän tilanteeseen
jouduttiin. Kun tämä tuloraja oli 160 euroa, niin
silloin hyvin herkästi tuli tämä muutos.
Nyt kun tämä laki muutetaan, niin tilanne paranee
näitten pientäkin palkkaa saavien ihmisten osalta.
Lisäksi tässä asumistukijärjestelmässä on
kyllä muitakin ongelmia vielä, joita pitäisi
korjata. Nythän Kela joutuu paljon tekemään
takaisinperintöjä sen vuoksi, että ihmisen
pitäisi osata muun muassa pätkätöitä tehdessään
arvioida etukäteen, paljonko hänen tulonsa on,
siis puoli vuotta eteenpäin esimerkiksi. Hyvin harva pätkätyöläinen
pystyy sitä arvioimaan. Se johtaa siihen, että järjestelmä itsessään
aiheuttaa takaisinperintöjä. Kun Kelan valtuutettuina
olemme joutuneet näitten takaisinperintöjen kanssa
hyvinkin paljon tekemisiin ja jopa tilintarkastajat ovat puuttuneet
siihen, että pitäisi pyrkiä siihen, että takaisinperintöjä tulisi
vähemmän, niin meidän lainsäätäjinä on
velvollisuus myöskin katsoa järjestelmiä niin,
ettei näitä takaisinperintöjä tulisi. Minun
mielestäni juuri tämä asumistukijärjestelmä on
sellainen, joka niitä aiheuttaa. Uskoisin, että henkilöt,
jotka esimerkiksi Kelassa ovat pitkään tehneet
näitten asumistukien kanssa töitä, osaisivat
varmaankin löytää sellaisen korjauksen tähän,
että takaisinperintöjä ei niin paljon
syntyisi.
Valiokunnan muutosehdotus osoittaa kyllä sen, että kannustinloukkuja
voidaan purkaa myös niin, että kansalaiset ja
ihmiset eivät siitä joudu kärsimään,
vaan on tämmöisiä porkkanakannustimia.
Niin kuin edellä on jo mainittu, muitakin kannustinloukkuja
on yhä edelleen olemassa. Yksi niistä on asumisen
omavastuu toimeentulotuessa, eli vaikka henkilö muuttaisikin
pienempään asuntoon, silti hänellä vielä jää asumisen
omavastuu toimeentulotukeen. Siis minun mielestäni siinä ei
ole enää sitä kannustamista, mitä alun
pitäen oli, kun tämä laki 90-luvun puolivälin
jälkeen tehtiin. Silloin jo kyllä vastustin tätä ajatusta,
että näille kaikista köyhimmille ihmisille
tällainen omavastuu laitettiin. Nyt toivoisin, että tämä hallitus
poistaisi tämän, koska tämä ei
kannusta yhtään mihinkään suoraan
sanottuna.
Kolmas kannustinongelma, mikä nykyisessä lainsäädännössä on,
tai sitä laissa ei suoraan sanota, mutta se on tullut kunnissa
käytännössä toimeenpantavaksi,
on se, että kun henkilö menee pätkätöihin,
toimeentulotuessa henkilön tulot katsotaan jopa kaksi kuukautta
eteenpäin. Minulla on esimerkki siitä, että kun
henkilö oli seitsemän päivää töissä,
hänen tulonsa katsottiin toimeentulotukilaskelmassa, niin,
että ei pelkästään sille kuulle,
jona hän oli töissä, laskettu sitä seitsemän
päivän tuloa, vaan kun toimeentulonormi osoitti
plussaa, tämä plussa siirrettiin vielä seuraavalle
kuukaudelle. Eli henkilölle käytännössä ei
jäänyt siitä mitään
muuta kuin se 100 euroa käteen, mikä suojaosuus
työtuloon on tehty toimeentulotuessa. Minusta se oli ihan
käsittämätön teko sosiaalitoimistolta,
että näin tehtiin, mutta siellä sanottiin,
että tämä on heidän normaali
käytäntönsä. Henkilö oli
kerinnyt jo ostaa pölynimurin sillä palkkatulollaan,
kun hän ajatteli, että hän lopultakin
pystyy ostamaan jotakin, mutta kävi niin, että hän
joutui omasta ruokarahastaan säästämään
sen pölyimurin hinnan.
Tämä ehkä saattaa kuulostaa vähän
kummalliselta täällä, mutta ihan oikeasti
nämä erittäin pienillä tuloilla
olevat ihmiset joutuvat miettimään tällaisia
asioita. He eivät voi tehdä ihan normaaleja perheeseen
kuuluvia investointeja, kun rahat eivät yksinkertaisesti
riitä. Esimerkiksi tämän henkilön
kohdalla olen kyllä saanut vakuutella hänelle
monta kertaa, että kyllä sinun kannattaa kuitenkin
jatkossakin mennä töihin, että kertyyhän
siitä eläkettä ja muuta. Kyllä minun
täytyy sanoa, että kyllä siinä työmotivaatio
aika vähissä on, jos toimeentulotukinormissa kaksi
kuukautta näin lyhyestä työpätkästä lasketaan
tulot.
Nyt kun hallitus on alkanut kannustinloukkujen purkamisen näin
positiivisesti, tai oikeastaan valiokuntahan sen on tehnyt, niin
se voi sitten myös jatkaa tätä ja ottaa
nämä pari muutakin asiaa huomioon, jotka tässä puheenvuorossani
toin esille.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi asumistukilain
15 §:n muuttamisesta siihen valiokunnassa tehtyine muutoksineen
koskien tilannetta, jossa tulot laskevat, on erinomaisen hyvä ja
kannatettava eikä siitä sen enempää.
Sen sijaan, kun ympäristövaliokunnan puheenjohtaja
on paikalla, haluaisin lukea ensimmäisen kappaleen eilisaamulla
hämmästyneenä ja ehkä enemmän
huvittuneena paikallislehdestä lukemastani jutusta ja kysyn
sen jälkeen pari kysymystä. Otsikko on Asumistuki
muuttui junassa: "Asukasliiton puheenjohtaja Herkku Hernesniemi
sai ympäristövaliokunnan kautta hallituksen pään
kääntymään. Hän sai
tiedon eduskunnan ympäristövaliokunnan kuulemiskokouksesta,
jossa käsiteltäisiin asumistukilakia, edellisenä päivänä ollessaan
junassa. Illalla hän kirjoitti Asukasliiton muutosesityksen
ja kävi esittämässä sen aamulla
ympäristövaliokunnalle, ja hän on erinomaisen
tyytyväinen siitä, että sitä kautta
hän sai tehtyä puumerkkinsä lakiin."
Kysyisin valiokunnan puheenjohtajalta: Onko todella niin, että ympäristövaliokuntaan
kutsutaan kansalaisjärjestöjen edustajat asiantuntijoiksi
vastaan myöhään illalla, että he
yötä myöten joutuvat kirjoittamaan muutosesityksiä,
ja onko niin, että ilman tämmöistä uhrautuvaa
työskentelyä tätä hyvää muutosta
tähän lakiin ei olisi saatu?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys tietysti on, niin
kuin kysyjäkin totesi, ehkä hiukan huvittuneena
esitetty. Tähän varmasti on syytä käyttää varsinainen
puheenvuoro vielä siitä, miten valiokunta näin
hyvään päätökseen pääsi.
Se, milloin valiokunnan kutsumat asiantuntijat saavat tiedon,
on varmasti monestakin tekijästä johtuva asia.
Kaiken kaikkiaan tämä lainsäädäntö oli
siihen aikaan eduskunnassa, jolloin oli niin sanottu kiire aika,
ja valiokunta joutui sinänsä kutsumaan asiantuntijoita
varmasti tavallista tiiviimmällä aikajänteellä,
mutta sille, missä kukin sattuu olemaan, kun kännykkäsoitto
tavoittaa, sille ei valiokunta voi mitään.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näin ympäristövaliokunnan
jäsenenä en voi vastustaa kiusausta kommentoida
ed. Ojalan äskeistä puheenvuoroa. Nimittäin
kyllä minäkin, kun tämän lehtileikkeen sitten
näin, aika tavalla hämmästyin.
Tietenkin on niin, että meidän valiokunnassamme
niin kuin kaikissa muissakin valiokunnissa kuunnellaan lukuisasti
asiantuntijoita ja, mikä tärkeintä, asiantuntijakuulemisia
arvostetaan ja niitä kuunnellaan tosissaan. En ollenkaan
halua sanoa, että tämä olisi huono asia
vaan päinvastoin; me kaikki arvostamme niitä lausuntoja, mitä me
asiantuntijoilta saamme. Mutta on myös tietenkin hivenen
kiusallista se, että sitten jotkut viestit näistä asiantuntijakuulemisista
päätyvät paikallislehteen, sanotaanko,
hivenen liioitellussa muodossa. Eli täällä sitten
kerrotaan vielä, minkä ed. Ojala jätti
lukematta, että ympäristövaliokunta yhtyi
Asukasliiton esitykseen. Tietenkin me täällä tiedämme,
että näinhän ei koskaan käy
vaan kyllä valiokunta ihan itsenäisesti tämän harkitsee.
Meillä todellakin kaikki asiantuntijakuulemisen mielipiteet
olivat tärkeitä, mutta tokihan meillä tämä epäkohta
oli tiedossa, ja siihen aito poliittinen halu vaikuttaa joka tapauksessa oli
meillä olemassa.
Puhemies:
Puhemies toivoo, että tämän tyyppiset
asiat selvitettäisiin valiokunnan sisällä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On aika mielenkiintoinen asia, kun tässä on
aika olennaisella tavalla ympäristövaliokunta
muuttanut hallituksen esitystä ja arvoisa puhemies toteaa,
että selvitetään näitä.
Mutta kiinnitän huomiota siihen, että tietysti,
kun hallituksen esitys on aika perusteellinen esitys ja siinä päädytään tiettyyn
tulokseen, tässä valiokunnan mietinnössä on
aika kovia tuloksia. Ymmärrän näin, että takaisinperinnät
asumistuen osalta vähenevät — äärimmäisen
hyvä asia, jos näin todella on — edelleen,
että tarpeet toimeentulotukeen turvautumiseen vähenevät
eli eräällä tavalla valtiolta kunnille
-ketjua pyritään katkaisemaan — hyvä asia
kuin mikä — ja edelleen, että työn
hakemisen esteitä ainakin nyt vähennetään.
(Ed. Viitanen: Näin kertoivat asiantuntijat!) Minusta tämä on,
arvoisa puhemies, hieno asia kuin mikä, elikkä tässä nyt
halutaan uskoa siis siihen, että tämä kaikki
toteutuu. Loogisesti en tässä havainnut ristiriitaa,
mutta tämä on aika hyvä juttu, jos kaikkiin
näihin tuloksiin päästään.
Silloin tietysti valiokuntakäsittely ei ole ollut tarpeeton.
Piste i:n päälle olisi ollut kyllä tämä 7
prosentin omavastuu poistaminen, jonka oliko se nyt kansallinen
kokoomus sai silloin aikoinaan, jos muistan ne keskustelut, meidän
ollessamme hallituksessa aikaiseksi, ja nyt kun valiokunta on päässyt
tällä tavalla vauhtiin, niin hoitaa tämän vaikka
lakialoitteen pohjalta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täysin riippumatta siitä,
missä kulkuvälineessä Herkku Hernesniemi
kuuli voivansa vaikuttaa valiokuntaan, ja riippumatta siitä,
vaikuttiko vai ei, kiitokset valiokunnalle joka tapauksessa siitä, että tämä päätös
on tehty. Kiitän valiokuntaa tässä viikon
sisään jo toisen kerran erittäin hyvästä työskentelystä ja
toivon sille jatkoa esimerkiksi siinä muodossa, että toimeentulotuen
asumismenojen omavastuu poistettaisiin. Tosin taitaa olla sosiaali-
ja terveysvaliokunnan asia ryhtyä poistamaan tätä omavastuuta.
Ei tarvitse lisätä juuri mitään
siihen, mitä täällä siitä on
jo sanottu. Totean vain, että silloin kun itse rakennuttajana
ja vuokranantajana yritin pitää huolta siitä,
että ihmisillä olisi asuntoja, tuntui kyllä aika
kummalliselta pohtia, mitä kansanedustajat, jotka päättivät,
että ihmisten pitäisi luopua kodeistaan voidakseen
välttyä tältä omavastuulta,
siinä oikein ajattelivat. Eli koti pitää jättää,
pitäisi muuttaa pienempään asuntoon, vaikka
perhe olisi suurempi. Tämä on edelleenkin minulle
käsittämätöntä lainsäädäntöä,
ja siksi toivon, että se voitaisiin poistaa.
Sen lisäksi asumistuessa on vielä muitakin epäkohtia.
Siellä on muun muassa 80-luvulla rakennetuissa asunnoissa
tukikuoppa, joka saattaa sen ikäisissä vuokra-asunnoissa
asuvat kohtuuttomaan tilanteeseen verrattuna nuoremmissa tai vanhemmissa
asunnoissa asuviin. Siksi toivoisin, että valiokunnan yhteisellä ponnistuksella tämä
asia
saataisiin myöskin jatkossa kuntoon.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi asumistukilain 15 §:n
muuttamisesta on ollut valiokuntakäsittelyssä.
Minä myös kiitän valiokuntaa tästä tehdystä muutosesityksestä.
Valiokunta on siinä tehnyt hyvää työtä,
kun muutti hallituksen esitystä. Nämä tulorajat
ovat kohtuullisemmat ja ottavat huomioon pienituloisemmat ihmiset
ja heidän perheensä tarpeet. Niin kuin täällä on
todettu, tämä poistaa kannustinloukkuja ja mahdollistaa
köyhimmillekin ihmisille enemmän liikkumavaraa
saada tuloja.
Ed. Kähkönen täällä otti
aivan oikein esille 7 prosentin omavastuun. Se silloin kokoomuksen vaatimuksesta
aikoinaan tuli. Se minun mielestäni pitäisi poistaa,
se on kohtuuton. Useimmat köyhät ihmiset hakevat
sosiaalitoimiston luukulta sen 7 prosenttia, että pystyvät
sen maksamaan. (Ed. Huotari: Eivät ne saa sitä sieltä!) — No
eivät saakaan, mutta jostakin jotain rahaa täytyy hakea
tilalle, jos ne omistaan maksavat, että pysyvät
hengissä. Sillä lailla se haetaan sieltä.
Myös kiinnittäisin huomiota kasvukeskuksiin,
kuten Jyväskylä, Helsinki ja Tampere ja muita,
joissa on vuokrataso edelleenkin erittäin korkea. Esitän
melkein, että pitäisi väliaikainen vuokrakatto
tulla näille paikkakunnille. Tuntuu, että niitten
vuokrien nousu jatkuu ja jatkuu, niin että jotain pitäisi
tehdä ja saada se kuriin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on varmasti syytä ollut
kaikki nämä keskustelut käydä,
nämä puheenvuorot käyttää,
mitä tässä on käytetty. Ympäristövaliokunnan
asiat yleensä ovat listan lopulla johtuen tästä y:stä, mutta
se siitä.
Mutta kun ed. Reino Ojala otti Nokian paikallislehden kirjoituksen
täällä esiin, ja hänhän
ei ole ympäristövaliokunnan jäsen, toteaisin
vielä niin paljon, että tietenkään
ympäristövaliokunta ei, arvoisa puhemies, voi
vastata siitä, mitä joku paikallislehti kirjoittaa
tai mitä joku henkilö, joka on ollut valiokunnassa
asiantuntijana, kokee tehneensä. Ei kuulu ympäristövaliokunnan
toimialaan miettiä niitä asioita. On sitten lehdistön
vapautta, ihmisten vapautta sanoa käsityksiään,
olkoot ne oikeita tai vääriä. Mutta tämä ei
ole ympäristövaliokunnan sisäinen asia,
arvoisa puhemies, ei todellakaan, vaan lähinnä ehkä sen
takia, että ed. Reino Ojala on itse Nokialta, hän
otti tämän asian esille.
Mutta itse tähän asiaan: Niin kuin totesin,
sietää vielä sanoa, miten valiokunta
kääntyi toiseen käsitykseen kuin hallituksen
esitys. Varmasti vaikuttivat myös ennakkokeskustelut, jotka
olivat jo lähetekeskustelun aikana. Viittasin tässä ed.
Marjaana Koskisen lakialoitteeseen, joka oli siis saman suuntainen
kuin tämä meidän mietintömme,
ja yleensäkin tähän ehkä sosiaaliseen
näkökulmaan, mikä valiokunnalla on kokonaisuudessaan.
Siihen ei todellakaan yksi asiantuntijalausunto vaikuttanut, joka
tosin Asukasliitosta siis esitettiin, se on totta. Tässä suunnassa
Kuntaliitto oli samaa mieltä ja asiantuntijoista muut. Myöskin
Helsingin kaupungin asiantuntija tohtori Borg oli erittäin
hyvä. Hän toi esiin jopa sosiaaliset vaikutukset,
toimeentulotuen lisäkäytön, joka johtuisi
siitä, että mentäisiin hallituksen esityksen
mukaan eli tämä asumistuen tarkastusraja olisi
vasta 300 euron kohdalla, jos tulot pienenisivät. Pysyimme
siis 160 eurossa. Kaiken kaikkiaan tämä on hyvä asia.
Haluan vielä ihan lyhyesti todeta sen, että se
7 prosenttia ei todella kuulu, niin kuin täällä ed. Virtanen
sanoi, tämän valiokunnan toimialaan, mutta myös
valiokunta kyllä tietysti asiasta aina keskustelee. Täällä todettiin,
että se on ongelma mutta ei meidän toimialaamme,
ja tässä sitten viestikapula sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.
Yleiskeskustelu päättyy.