3) Laki rakennuksen energiatodistuksesta annetun lain 9 ja 10 §:n
muuttamisesta
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime kesäkuussa voimaan tullut laki
rakennusten energiatodistuksesta herätti voimakasta vastustusta
lukuisissa järjestöissä jo etukäteen.
Esimerkiksi Isännöintiliitto arvioi vuoden 2012
loppupuolella, ettei uutta lakia tarvita, koska tuolloin voimassa
olleet säädökset olivat liiton mielestä tehokkaita
ja helposti ymmärrettäviä keinoja parantaa ja
ylläpitää energiatehokkuutta. Liitossa
uskottiin, että uuden lain myötä energiatodistusten
laatiminen muuttuisi kalliimmaksi ja raskaammaksi.
Suomen Omakotiliitto vastusti uutta lakia ennen kaikkea siksi,
että lain laskennallinen, energiamuotokertoimella painotettu
energiatodistus on epäoikeudenmukainen vanhoille pientaloille. Omakotiliiton
laskelmien mukaan energiatodistuksen ero todelliseen kulutukseen
voi olla huomattava, jopa moninkertainen. Esimerkiksi sähkölämmitteisessä 70-luvun
omakotitalossa ero todelliseen energiankulutukseen voi olla kolminkertainen.
Omakotiliitto totesi, että energiamuotokerroin rankaisee
kohtuuttomasti erityisesti sähkölämmittäjiä,
joita on Suomessa lähes puoli miljoonaa.
Arvoisa puhemies! Asuntokaupassa yksi tärkeimmistä ostajaa
kiinnostavista tekijöistä on tietenkin asumiskustannukset.
Ostajan tulisi kyetä arvioimaan lämmitykseen ja
muuhun asumiseen kuluvan energian määrä euroissa.
Muun muassa Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto
ry kritisoi uutta lakia, koska rakennuksen energialuokka ei kerro ostajille
euromääräistä kulutusta eikä todistus
siten palvele asuntokaupassa tarkoituksenmukaisella tavalla. Kiinteistönvälittäjäliitto
on lisäksi epäillyt, löytyykö kaikilta
paikkakunnilta edes riittävästi päteviä energiatodistuksen
laatijoita.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten ja useiden uutta lakia vastustaneiden
järjestöjen ja kansalaisten epäilyt lain
tarkoituksenmukaisuudesta ja sen toimivuudesta käytännössä näyttävät
käyneen toteen.
Lämmitysmuotokerroin on epäreilu erityisesti vanhemmille
pientaloille. Sähkölämmitteisen talon
lämmitysmuotokerroin on 1,7, kun se öljylle on
1,0 ja kaukolämpötalolle 0,7. Huonolla lämmitysmuotokertoimella
voi olla vaikutusta myös talon myyntiarvoon sekä asuntokauppaan
liittyviin tunteisiin ja mielikuviin.
Laki on epäoikeudenmukainen myös siksi, että kulutuksen
laskennallinen määritys perustuu annettuihin laskentamuotokertoimiin,
ei todelliseen kulutukseen. Talon myyntihintaan saattaa vaikuttaa
alentavasti, mikäli energiatodistus näyttää suurempaa
kulutusta kuin se todellisuudessa on. Perussuomalaiset pitävät
uuden lain hankaluutena myös sitä, että energiatodistusten laatijoiden
pätevyysvaatimuksiin liittyy liikaa tulkinnanvaraisuutta.
Lisäksi energiatodistus on kohtuuttoman kallis ja tuo
siten turhia ylimääräisiä kustannuksia erityisesti
vanhoissa omakotitaloissa asuville, koska todistus on pakollinen
sekä myytäessä että vuokrattaessa.
Syrjäseudulla sijaitsevan vanhan pienrakennuksen ollessa
kyseessä saattaa energiatodistuksen hankkiminen nielaista
jopa parin kuukauden vuokratuoton, mikä tietenkin lisää asumiskustannuksia.
Energiatodistuksen hinta on 350 eurosta 750 euroon, keskimäärin
noin 520 euroa, mutta julkisuudessa olleiden tietojen mukaan todistuksesta
on pyydetty jopa 2 000 euroa. Esimerkiksi EU:hun kuulumattomassa
Norjassa energiatodistus on ilmainen ja se tehdään
netissä. Sieltä voisimme ottaa mallia.
Arvoisa puhemies! Nykyinen laki energiatodistuksista on osoittautunut
epäoikeudenmukaiseksi, turhaksi ja kalliiksi jo muutamassa
kuukaudessa. Tämän perussuomalaisten tekemän
lakialoitteen tarkoitus on muuttaa ja korjata sen epäkohdat.
Energiatodistuksessa olisi ilmoitettava sekä toteutunut
ostoenergian kulutus että laskennallinen kulutus. Lisäksi
ennen vuotta 2008 rakennettujen pientalojen kokonaisenergiankulutuksen
määrittämisessä ei tulisi käyttää energiamuotojen
kertoimia, koska ne asettavat eri lämmitysmuodot ja eri-ikäiset
rakennukset keskenään eriarvoiseen asemaan.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Ruohonen-Lerner esittelypuheenvuorossaan
totesi, viime vuoden kesäkuussa voimaan astunut energiatodistuslaki
on herättänyt kansalaisissa paljon epäoikeudenmukaisuuden tunteita,
eikä todellakaan ihme. Systeemi on kallis, byrokraattinen
ja monimutkainen. Jotain tästä lain monimutkaisuudesta
kertoo se, että ministeriö joutui perustamaan
energiatodistusneuvontapuhelimen. Korjattavaa laista löytyy,
ja siksi tämä parhaillaan käsittelyssä oleva
lakialoite on kannatettava.
Energiatodistuslaki on tyyppiesimerkki EU:sta peräisin
olevasta terveen järjen vastaisesta sääntelystä.
Se perustuu tietenkin EU-direktiiviin, jota on suomalaisittain tulkittu
orjallisesti.
Ruotsalaiset sovelsivat direktiiviä joustavammin. Länsinaapurissamme
energiatodistus laaditaan yksinomaan toteutuneen kulutuksen mukaan,
ja se tiettävästi maksaa euroissa mitattuna joitain
kymppejä, ei useita satasia kuten Suomessa. (Eduskunnasta:
Montako kruunua?) Tämänkin tavan direktiivi olisi
mahdollistanut.
Sen sijaan Suomessa päädyttiin pynttäämään todistukseen
rakennuksen laskennallinen energiankulutus, jota vielä painotetaan
energiamuotokertoimilla. Energiankulutus ja lämmitysmuodon
arvottaminen on siis sotkettu keskenään. Näin
ollen todistuksen lukema on pikemmin jonkinlainen poliittisesti
painotettu teoreettinen arvo kuin rakennuksen todellisesta kulutuksesta
kertova luku. Todellisesta kulutuksesta se voi olla hyvinkin kaukana.
Esimerkiksi sähkölämmitteisessä talossa
todistuksen lukema voi Omakotiliiton laskelmien mukaan olla jopa
kolminkertainen toteutuneeseen kulutukseen verrattuna. Todistuksesta
kärsijöiksi joutuvatkin etenkin juuri sähköllä lämmittäjät,
joiden talon arvo voi pahimmillaan laskea suurelta vaikuttavan energiankulutuksen
vuoksi, laki kun määrää sähkölämmitteiselle
talolle korkeamman kertoimen, sillä se pitää sähköä vähiten
ympäristöystävällisenä vaihtoehtona.
Tässä kohdin on unohtunut, että sähkökin
voi olla uusiutuvilla energialähteillä, esimerkiksi
vesivoimalla, tuotettua.
Energiamuotokertoimet voivat olla perusteltuja uusien rakennusten
kohdalla, en sitä halua kiistää, sillä niillä voidaan
ohjata rakentajia valitsemaan ympäristöystävällisiä lämmitysmuotoja. Vanhojen
talojen kohdalla on kuitenkin kohtuutonta, että ihmisiä rangaistaan
valinnasta, jonka he ovat aikoinaan tehneet vallitsevien suositusten
valossa. Esimerkiksi 1960- ja 1970-luvulla suorastaan suositeltiin
sähkölämmitystä kansalaisille.
Arvoisa puhemies! Tästä syystä on
perusteltua muuttaa lakia, kuten aloitteessa ehdotetaan, eli luopua
energiamuotokertoimista vanhojen talojen kohdalla. Myös
todellisen kulutuksen ilmoittaminen todistuksessa on kannatettava
ajatus.
Lopuksi on vielä syytä todeta, että energiatodistuslain
muuttamiseksi on vireillä myös kansalaisaloite.
Nimiä on kasassa tarvittava määrä,
joten aloite tuotaneen eduskuntaan kevään aikana. Keskustelu
siis jatkuu tämänkin lakialoitteen jälkeen.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on hyvä energiatodistuslain
muuttamiseksi. Onhan se hyvä, koska 61 361 suomalaista
on allekirjoittanut kansalaisaloitteen, joka sattuu olemaan muutettavien
lakipykäläesitysten osalta sanasta sanaan sama
kuin tämä Ruohonen-Lernerin jättämä aloite.
On hyvä asia, että tämä asia
otetaan esille, mutta nyt sitten minä kysyisin tässä,
että mikä on kansalaisaloitteen merkitys ja minkä takia
meillä nämä kansalaisaloiteasiat ovat.
Miten meidän tulisi kunnioittaa näitä kansalaisaloitteita?
Tämän Omakotiliiton organisoima kansalaisaloitteen
ovat allekirjoittaneet hyvin monen eri puolueen edustajat. Siellä on
mukana paljon perussuomalaisia, keskustalaisia ja kaikkien muittenkin
puolueiden edustajia ja henkilöitä, jotka eivät
välttämättä edusta mitään
puoluetta. Tämä kansalaisaloite on päivätty
11.4.2013. Keräysaika on päättynyt 11.10.2013.
Tämä lakialoite, mikä nyt on käsittelyssä,
on saamieni tietojen mukaisesti jätetty 8.11.2013, eli
kansalaisaloite on ollut täällä julkisesti
yleisesti tiedossa.
Hyvä, että tämä energiatodistusasia
on laajemminkin esillä, mutta nyt sitten itse tähän
energiatodistusasiaan. Uskon, että sitten kun tämä kansalaisaloite
tulee keskusteluun, niin otamme sen asian sitten laajemmin keskusteluun,
koska minun mielestäni sen kansalaisaloitteen arvolle olisi
oikein, että siitä laajemmin keskustellaan siinä vaiheessa,
eikä tässä vaiheessa vielä ole
tarve sitä kovin laajasti käydä läpi.
Olen itse ympäristövaliokunnan jäsen.
Me keskustalaiset ja perussuomalaisetkin jätimme eriävän
mielipiteen siitä valiokunnan mietinnöstä,
mutta tämä kyseinen lakihan jouduttiin hyvin nopeasti
täällä eduskunnassa käsittelemään.
Ympäristöministeriöstä tuotiin
hyvin paljon asioita meille esille, että me olemme nyt
jo sakkopuolella, elikkä laki on tehtävä nopeasti,
muuten se tulee meille, Suomelle, kalliiksi. Lakia ei enää voitu
ottaa uudelleen ministeriön valmisteltavaksi, vaikka näyttää siltä,
ainakin minä olin kuulevinani täällä salikeskustelussakin,
että hallituspuolueidenkin edustajista moni oli sitä mieltä,
että laki olisi ehkä kannattanut valmistella uudelleen.
Esille tuli tämä Ruotsissa käytössä oleva
laskennallinen malli, ja siinä laskennallisessa mallissa
se tulee maksamaan ehkä vain viisikymppiä, tai
maksaako sitten juuri... (Timo Heinonen: Todelliseen kulutukseen
perustuva!) — Anteeksi, nyt minä sanoin väärin
päin, kiitoksia, Heinonen. Elikkä meidän
tulisi ottaa kulutukseen perustuva malli. Kiitoksia edustaja Heinonen,
sekoitin sanani. — Eli kulutukseen perustuva malli on se,
joka meillä tulisi ottaa käyttöön
aivan ehdottomasti, eikä tämä laskennallinen
malli. Tämä kulutukseen perustuva malli on erilainen,
se vaatii työstämistä, valmistelua uudelleen.
Nyt sitten, kun tämä kansalaisaloite tulee meille
tänne saliin laajempaan käsittelyyn, niin se tulee
meille ympäristövaliokuntaan, ja toivon, että ympäristövaliokunta
voisi ottaa sen asia sitten tarkempaan käsittelyyn. Siellä valiokunnassa sitten
voisimme ottaa esille nämä ongelmat, joita on
tullut esille tämän lain käyttöönoton
jälkeen. Näitä ongelmiahan ovat olleet
seuraavat: Lakia ei ole pystytty noudattamaan täydellisesti
sen mukaisesti, mitä siinä laissa on ollut, eli
näitä energiatodistusten laatijoita ei ole löytynyt. Energiatodistukset
ovat joskus maksaneet huomattavasti enempi kuin on ollut tarkoitus,
elikkä kuulemma jopa 2 000 euroa ovat saattaneet
nämä todistukset maksaa. Sitten monikaan ostaja
ei ole välttämättä pitänyt
tätä todistusta oikeanlaisena ja toimivana.
Elikkä nyt sitten toivon mukaan vielä tänä vuonna
me valiokunnassa saamme kuulla uudestaan asiantuntijoita kokemuksen
perusteelta, ja nyt kun meillä ei enää ole
kiirettä direktiivin täytäntöönpanon
vuoksi, voimme ottaa tämän lain uudestaan käsittelyyn
ja miettiä, millä tavalla tätä lakia
tulisi sen jälkeen uudistaa.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Tässä keskustelussa
aika ajoin on saanut hieman sellaista kuvaa, että tällaisia
energiatodistuksia ei lainkaan tarvittaisi, mutta kyllä se
monessa puheenvuorossa on myös esille tullut, että rakennusten
energiatodistusten taustalla on EU-direktiivi rakennusten energiatehokkuudesta
ja näin ollen meidän oli tämä direktiivi
tuotava kansallisen lainsäädännön
piiriin. Tämä rakennusten energiatodistushan ei
koske alle 50 neliön rakennuksia, ei myöskään
vapaa-ajan asuntoja eikä myöskään
suojeltuja asuntoja, ja on myös selkeät rajaukset
siitä, jos tehdään sukulaiskauppaa taikka
tällaista tuttavien välistä kauppaa,
ja niissä myös tuo tarpeettomuus tuli valiokunnan
käsittelyssä aikanaan selkeästi esille.
Tätä kysymystä kun hivenen lähestyy
siitä tulokulmasta, että meillä on olemassa
asuntojen kuntoarviot — tänä päivänä enää hyvin
harva ostaa asuntoa taikka kiinteistöä ilman,
että siihen on tehty kuntoarviota — se on toimiva
työkalu, vaikka niitäkin on hyvin erilaisia, ja
ehkä sielläkin tarvittaisiin lisää tämmöistä tietynlaista
sertifiointia siitä, että aina voitaisiin luottaa
niihin todistuksiin paremmin, mutta vaikka ne ovat aika ailahtelevia
ja hyvin eritasoisia, siitä huolimatta lähes kaikki
kiinteistönomistajat haluavat tällaisen asuntojen
kuntoarvion tehtävän silloin, kun asuntokauppaa
tehdään.
Toisaalta myös autot me olemme valmiita katsastamaan
vuosittain ja varmistamaan, että auto on turvallinen ja
kunnossa oleva. Ehkä tätä kysymystä voi
hivenen lähestyä myös tästä tulokulmasta,
että kun meillä on isot rakennukset ja kiinteistömassat
ja monelle elämän arvokkain omistus on oma koti,
niin kyllä tämä osaltaan myös
on työkalu pitää huolta tästä omasta
asunnosta. Se on ollut tämän yksi tärkeä lähtökohta
ja tavoite, että energiatodistuksen avulla pystyttäisiin
vähentämään energiankulutusta
elikkä se olisi myös asunnon hankkijalle ja ostajalle
työkalu, josta olisi apua energiankulutuksen vähentämisessä.
Tämä lainsäädäntöhän
on ollut Suomessa voimassa vuodesta 2008 alkaen uusissa ja suurissa rakennuksissa
eli kerrostalorakennuksissa ja uudistuotannossa, ja nyt 2013 kesällä tämä tuli
voimaan 1980 rakennetuissa ja sitä nuoremmissa rakennuksissa,
ja täydellisessä laajuudessa se tulee sitten vuonna
2017.
Ympäristöministeriö arvioi silloin,
kun tätä laajennusta tehtiin vuodelle 2013, että energiatodistus
maksaisi 500—700 euroa. Nyt on valitettavasti tässäkin
asiassa paljastunut se, että kustannukset ovat merkittävästi
suurempia. Näistä on pyydetty, niin kuin aloitteen
tekijä, edustaja Ruohonen-Lerner, totesi, jopa yli 2 000
euron hintoja. Aran tehtävä on valvoa tätä energiatodistusten
tekemistä ja myöntämistä, ja
minun mielestäni heidän pitäisi tähän
puuttua tehokkaammin, ja jos tarvitaan sitten myös tämän
hinnoittelun osalta lainsäädäntömuutoksia,
niin siihenkin pitää olla valmiutta.
Yksi ongelmahan tässä on tämä lämmitysmuotokerroin.
Sähköllä se on 1,7, öljyllä 1
tasan ja uusiutuvalla energialla 0,5. Sähkölämmitteinen
omakotitalo on siis tämän lainsäädännön myötä usein
juuri tuossa yhdessä heikoimmassa luokassa eli luokassa
E siitä huolimatta, että rakennus ei ole huono,
joten tuo sähkökerroin on kyllä kohtuuton.
Tämä nousi silloin valiokunnassakin esille, miten
kivihiilellä tuotettu kaukolämpö on parempi
kuin tuulella tuotettu sähkölämmitys.
Tämä oli se yksi pohdinta, mitä käytiin.
Itse otan tämän lakialoitteen ja kansalaisaloitteen,
joka samaa asiaa koskee, hyvin vakavasti, ja kun olen tätä valiokunnassa
ollut aikanaan pohtimassa ja läpikäymässä,
niin nämä samat kysymykset nyt nousevat uudelleen
esiin, ja näyttää siltä, että tässä on selkeää korjaustarvetta.
Me kävimme keskustelua siitä, olisiko tämä Ruotsin
malli parempi, toimivampi, ja siitä mallista keskusteltiin
myös ympäristövaliokunnassa eli otettaisiin
vain todelliseen kulutukseen perustuva energiatodistus käyttöön.
Se on ehkä se kaikista yksinkertaisin tapa täyttää tämän
direktiivin vaatimukset. Silloin asiantuntijat aika lailla laidasta
laitaan totesivat, että sen ongelma on se, että silloin
ei itse asiassa puhutakaan enää rakennuksesta
mitään vaan siitä, keitä rakennuksessa on
asunut. Silloinhan joku talo, joka olisi hyvinkin energiatehokas,
jos siellä asuu holtiton perhe, jossa käytetään
vettä paljon ja ovet ovat sepposen selällään,
saisi sitä kautta huonon energiatodistuksen, vaikka järkevästi,
vastuullisesti käytettynä se rakennus olisi energiankulutuksen
näkökulmasta hyvä. Tämä oli
minun mielestäni ihan varteenotettava peruste siihen, että se
Ruotsinkaan malli ei ole toimiva ja paras. Ehkä tämä malli,
jota perussuomalaiset esittävät, että todellinen
kulutus lisättäisiin mukaan, on se hyvä ja toimiva
malli, ja sen myös nykyinenkin lainsäädäntö toki
mahdollistaa.
Arvoisa puhemies! Kansalaisaloite tästä asiasta
on tehty, ja se on saanut jo tarvittavan määrän allekirjoituksia,
ja oma toimintatapani politiikassa on se, että ei koskaan
valmista kerralla tule vaan silloin, kun virheitä ja toimimattomuutta
todetaan, minun mielestäni niihin pitää olla
valmiutta myös muutoksia tehdä. Tämä edustaja
Ruohonen-Lernerin aloite ja myös kansalaisaloite, joka
eduskunnan käsittelyyn tulee, nostavat niitä asioita
esille, jotka olivat jo valiokunnassa aikanaan käsittelyssä.
Näyttää siltä, että niiden
mukaisia muutoksia energiatodistukseen on syytä tehdä.
Arvoisa puhemies! Kyllä minä hallituspuolueen
kansanedustajana ihan tyytyväisyydellä tervehdin
tätä perussuomalaisten lakialoitetta.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lernerin lakialoite on
kannatettava, vaikka se onkin myöhäsyntyinen eikä sellaisenaan
kovin innovatiivinen. Se on itse asiassa aivan yhtä kannatettava
kuin tuo Omakotiliitossa valmisteltu kansalaisaloite.
Energiatodistuksen hankkiminen on pakollinen ja kallis rasite.
Energiatodistuksen epäkohtana on, ettei sen kulutus perustu
todelliseen kulutukseen vaan annettuihin energiamuotokertoimiin.
Laskennallisella energiamuotokertoimella painotettu energiankulutus
voi olla moninkertainen verrattuna todelliseen kulutukseen. Omakotiliiton
mukaan laskennallisella energiamuotokertoimella painotettu kulutus
on epäoikeudenmukainen etenkin vanhoille pientaloille.
Se on etenkin sähkölämmitteisille taloille
kohtuuton. Energiatodistusvaatimus perustuu EU:n energiatehokkuusdirektiiviin.
Energiamuotokerroin ei kuitenkaan ole pelkkä matemaattinen
yhtälö päästöistä vaan
osaltaan myös poliittinen päätös. Suomessa
sähköenergian käytöstä lämmityksessä rangaistaan
eniten riippumatta siitä, kuinka puhtaasti se on tuotettu.
Arvoisa puhemies! Energiatodistuslakia tulisi muuttaa siten,
että energiatodistuksessa ilmoitettaisiin laskennallisen
luvun lisäksi myös energian todellinen kulutus.
Oppia voitaisiin ottaa Ruotsista, jossa on käytössä energiankulutukseen
perustuva laskentamalli. Energiamuotokertoimia olisi myös
syytä tarkistaa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä energiatodistuksessa
on eri energiamuodoilla oma kerroin, ja tosiaan tämä sähkö on
sieltä heikoimmasta päästä.
Niin kuin äsken tietoyhteiskuntakaaresta mainitsin, ei
voida tehdä semmoisia pykäliä, mitkä hidastavat
tai estävät kehitystä tulevaisuudessa.
Mitä sitten, jos kiinteistössä tai talossa
on sähköpatterit, mutta patteri saa sähkönsä tuulivoimasta
tai vaikka aurinkopaneeleista? Se on täysin uusiutuvaa
hyvää sähköä, ja silti se
joutuu kärsimään tässä laskentamallissa.
Eli tässä on tehty tulevaisuudelle este. Me emme
tiedä tosiasiassa, mimmoinen tämä yhteiskunta
on vaikkapa 50 vuoden päästä. Silloin
tosin on aikaa tehdä näitä korjausliikkeitä,
kuten edustaja Heinonen sanoi, vähän paremmin,
mutta jos esteet ovat jo nyt havaittavissa, niin korjausliikkeet
on tehtävä ja korjattava tämä energiatodistus.
Näistä laskennallisista kertoimista vielä itse rakennukselle:
Itse asun hirsitalossa, mikä on varsin hyvä ja
terveellinen asumismuoto. Sen laskentamallin K-arvo on huono. Se
on pikkaisen parempi tässä kuin rakennusmääräyksissä, mutta
joka tapauksessa huonompi kuin se todellisuudessa on, koska sen
lämmönvarauskyky tasoittaa sitä huomattavasti,
mitä se on oikeasti ja laskennallisesti. Sama juttu on
rintamamiestaloissa, joissa on purutäyte. Laskennallinen
arvo on huomattavasti huonompi, ja laskentojen mukaan ei niin pienen
energiakulutuksen pitäisi olla mahdollinen kuin mikä se
todellisuudessa on. Todellisuudessa puru niin sanotusti falskaa
ja hengittää niin paljon, että sisään
tuleva ilma lämpenee jo matkalla ulos hukkalämmön
voimasta. Laskennallisuus on tämän koko energiatodistuksen
semmoinen perisynti.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Asunto, varsinkin omakotitalo, on varmaan
lähes jokaiselle suomalaiselle koko elämän
suurin ja kallein sijoitus. Energian tuotanto ja sen hinta ovat tulevien
vuosien suuria kysymyksiä. Energian kulutus ja sen hinta
ovat suoraan asumisen kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä.
Tästä näkökulmasta energiatodistuksen
pitäisi toimia myös kuluttajan suojana.
Pohdinnan arvoista on se, miten me voisimme vähentää byrokratiaa,
kehittää järjestelmää palvelemaan
talon ostajaa ja myyjää paremmin. Minä näkisin,
että tässä lakiehdotuksessa esitetty toteutuneen
energiankulutuksen ilmoittaminen olisi hyvä ajatus. Tämä tukisi
energian säästämistä, ja siten
se tukisi tämän direktiivin tarkoitusta eli energiatehokkuutta.
Talojen lämmittämisestä, varsinkin
vanhojen talojen lämmittämisestä, ei
kerro koko totuutta pelkästään se yksi
pääasiallinen energiamuoto. Tekniikka kehittyy
koko ajan. Suurimmassa osassa uusia taloja ja vanhoja taloja käytetään
sekamuotoja, eri lämmityskeinojen yhdistelmiä,
ja energiatodistuksen tulisi ottaa nämä kaikki
huomioon. Näistä kertoimista eri tuotantomuotojen välillä en
olisi valmis luopumaan, mutta kyllä niitten pitäisi
ehdottomasti tukea ympäristön ja ilmaston kannalta
kaikkein edullisimpia energiantuotantomuotoja.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Aluksi kiitos kaikille edustajille, jotka ovat
osallistuneet keskusteluun liittyen tähän lakialoitteeseen
ja energiatodistuksiin liittyvän lainsäädännön
kehittämiseen.
Edustaja Maijalalle haluaisin todeta, että eikö ole
tärkeää, että tällaisesta
asiasta, josta ollaan saatu hyvin hyvin kriittisiä, hyvin
hankalia kokemuksia, käydään keskusteluja
vähän joka foorumissa ja useita kertoja, koska
eivät ne asiat yhdellä keskustelulla paremmiksi
muutu?
Sitten haluaisin todeta, että tämä todelliseen kulutukseen
perustuva energiankäyttöhän on keskeistä meidän
kaikkien kannalta, ja siihen me pääsemme vaikuttamaan
jokainen omilla tottumuksillamme. Esimerkiksi itse saan aika alhaisiksi
asumiskustannukset, kun pidän sisälämpötilan
noin 17 asteessa, koska sillä tavalla pystyy merkittävästi
säästämään energiaa
ja sitten sisätiloissa on miellyttävä olla,
kun ei ole liian kuumaa. Eli keskeistä ja tärkeätä mielestäni
on se, että kaikkiin asuntoihin saataisiin sellainen mahdollisuus,
että asukas pystyy itse säätelemään tätä sisälämpötilaa.
Minulla on täällä Helsingissä ollut
kakkosasunto, jossa aina silloin tällöin olen
yöpynyt, mutta se yöpyminen on hyvin tukalaa,
kun siellä asukas ei pääse sitä 25
asteen sisälämpötilaa alemmaksi muuttamaan,
ja sen takia tulen luopumaan tästä asunnosta,
kun en pääse vaikuttamaan siihen lämpöjärjestelmään.
Toivottavasti tämä otetaan huomioon myös jatkossa,
että voi olla kerrostaloissakin asukkaita, jotka haluavat
säästää energiaa ja viihtyvät viileämmissä tiloissa,
ja että heille tulisi mahdollisuus jotenkin vaikuttaa siihen,
että asunnon lämpötila saadaan jotenkin
kohtuulliselle tasolle.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Laki rakennuksen energiatodistuksesta
on esimerkki siitä, kuinka direktiivin alkuperäinen hyvä tavoite
energiatehokkuudesta ja sen edistämisestä on onnistuttu
pilaamaan ympäristöministeriön lainvalmistelussa
ja kääntämään koko
alkuperäinen tarkoitus negatiiviseksi, eli nykytilanteessahan
tämä energiatodistus lisää rakennukseen
kohdistuvia kustannuksia, koska nämä energiatodistusten
hinnat ovat karanneet käsistä. Tällä nykyisellä järjestelmällä ei
paranneta rakennusten energiatehokkuutta. Laskennallinen malli ei
vastaa rakennuksen todellista energiankulutusta, eli se ei oikeasti
kerro mitään siitä rakennuksesta. Toisaalta
tämä todelliseen kulutukseen perustuva energiatodistus
huolimatta siitä, että se kertoo asukkaiden käyttötottumuksista,
on kuitenkin toteutunutta energiankulutusta ja siinä mielessä se
on parempi malli. Olen sitä mieltä, että tämä laki
rakennuksen energiatodistuksesta pitää viipymättä muuttaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on
tietenkin kannatettava ja perussuomalaisten eduskuntaryhmässä hyväksytty,
ja on todella hienoa kuulla, että sille näyttää olevan
laajaa kannatusta myös hallituspuolueitten riveissä,
jotka puolueet ovat tämän lain aikanaan menneet
hyväksymään. Tietysti voi mennä ympäristöministeriön
selän taakse ja sanoa, että syylliset ovat siellä.
Tietenkin valmistelussa ne ratkaisevat virheet varmaan tapahtuvat,
mutta kyllä se vain niin on, että kansanedustaja,
joka voi vapaasti täällä harkita, mitä kannattaa
ja mitä on hyväksymässä, tietenkin
vastaa itse siitä, jos on ollut tämmöisen
hyväksymässä.
Tämä on hyvä ja huono esimerkki samaan
aikaan, hyvä esimerkki siinä mielessä,
että nyt näyttää löytyvän
aika pienelläkin aikaviipeellä päättäjiä,
jotka ovat valmiit tarkastamaan aiempia kantojaan, vaikka vaihtoehto
on silloin jo aikoinaan tarjottu tälle, kun tätä ovat
olleet hallituspuolueet hyväksymässä,
mutta tietenkin tässä on tehty aikamoinen karhunpalvelus
myös ylipäätään ympäristöystävällisyydelle,
koska tämähän on pahinta laatua mainosta
tämmöisestä huonosta politiikasta, byrokratiasta
ja tietenkin on EU:sta lähtöisin.
Tämä on sitä politiikkaa, mitä perussuomalaiset
ovat koko ajan kritisoineet, että EU:sta ensin tulee joku
direktiivi, siinä on tietysti yleensä jo ongelmia
lähtökohtaisesti, mutta sitten vielä kaiken
lisäksi täällä Suomessa saadaan
se vielä pahempaan malliin kuin se ehkä on alun
alkaen ollut. Eli minä toivon, että nyt ne kantavat
vastuun tästä, ketkä ovat aiheuttaneet
tämän ongelman.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käyty
hyvää keskustelua rakennuksen energiatodistuksesta
ja sen laskentaperusteista. Nykyisessä laissa on todellakin
parannettavaa. Silloin, kun sitä lakia täällä käsiteltiin eduskunnassa,
keskusta oli sitä mieltä, että sitä ei olisi
tuossa muodossa tullut hyväksyä. Nykyinen laki
sisältää lisärakennuksen kustannuksia,
eikä se paranna yhtään rakennuksen energiansäästöä.
Omakotiliitossa valmisteltu kansalaisaloite ja edustaja Ruohonen-Lernerin
lakialoite ovat kannatettavia, ja energiatodistuksen tulisikin perustua
todelliseen kulutukseen.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! 2012 keväällä tämä kyseinen
energiatodistuslaki tuli yleiselle lausuntokierrokselle. Siinä vaiheessa
siinä laissa oli paljon muokattavia asioita vielä,
ja onneksi silloin puolen vuoden aikana, ennen kuin tämä laki
tuli sitten meille valiokuntaan, siihen tehtiin muutoksia. Yksi
olennainen muutos, mitä saatiin tehtyä onneksi,
ennen kuin se laki tuli hallituksen esityksen kautta tänne,
oli tämä kevennetty menettely. Elikkä ainakin
omalta osaltani silloin jo kauhistuneena katselin, että apua,
jos kaikkiin asuinrakennuksiin joudutaan tekemään
se energiatodistus, niin kyllähän se tuolla syrjäisempänä,
varsinkin maaseudulla, missä moni rakennus maksaa alle 50 000:kin
euroa, olisi maksanut aivan älyttömiä,
eikä tämä homma olisi alkanut onnistumaan.
Kiitos siitä, että ne muutokset tehtiin, mutta
ihan kaikkia muutoksia ei ministeriö kerennyt tekemään.
Tämän Omakotiliiton kansalaisaloitteen ydinhän
on, että vanhojen pientalojen kohdalla, jotka on rakennettu
ennen vuotta 2008, energiamuotokerrointa ei huomioida. Käytännössä tällöin
todistus perustuu todelliseen kulutukseen. Tämä laki
on ihan sama todellakin kuin tämä Ruohonen-Lernerinkin
tekemä esitys, ja silläkin tavalla eteenpäin
voidaan mennä, mutta kyllä minä toivon,
että ministeriö ottaisi tämän
asian sitten laajempaankin käsittelyyn nyt, kun sillä ei
ole kiirettä, ja muokkaisi tätä lakia
vähän laajemminkin, sillä pelkästään
näillä tehdyillä esityksillä ei ehkä siihen
lopulliseen tulokseen päästä, mihin on
tässä yleisessä keskustelussa ollut tavoitteena päästä.
Keskustelu päättyi.