7) Hallituksen esitys eduskunnalle energiaverotusta koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta
annettua lakia ja myös sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia. Lisäksi
maataloudessa käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteveron
palautuksesta annettua lakia muutettaisiin siten, että maataloudelle
maksettava veronpalautus rajoitettaisiin koskemaan ainoastaan energiasisältöä.
Tämän palautuksen vuotuinen määrä alenisi
noin 18 miljoonaa euroa.
Muuten asia on käsitelty hallituksen esityksen pohjalta
täällä salissa, mutta hallitus sopi osana työmarkkinasopimusten
niin sanottua raamiratkaisua yhdessä myös toimenpiteestä maatalouden
kannattavuuden ja työllistämisen varmistamiseksi.
Tämän on katsottu edeltävän
muun muassa tämän energiaverotuksen palautusperusteisiin
ehdotetun muutoksen voimaantulon siirtämistä vasta
1.1.2014. Valiokunta sinänsä puoltaa hallituksen
tekemää muutosesitystä, mutta pitää myös
tätä esitettyä maatalouden maataloustupoksi
nimitettyä osaa, kannattavuuden parantamista, perusteltuna.
Tämä antaa maatalousyrittäjille aikaa
sopeutua muutokseen ja luo eri osapuolille oikeusvarmuutta. Lisäksi
tämä ratkaisu kohtelee kaikkia tiloja ja maan
eri alueita tasapuolisesti ja parantaa erityisesti aktiiviviljelijöiden
toimintamahdollisuuksia.
Valtiovarainvaliokunta ehdottaa edellä sanotulla perusteella
tähän lakiin, että 3. lakiehdotukseen
voimaantulosäännöksen 1 momenttiin lisätään
nimenomainen voimaantuloaika 1.1.2014. Tätä lakia
sovellettaisiin siihen kevyeen ja raskaaseen polttoöljyyn,
biopolttoöljyyn sekä sähköön,
joka käytetään lain voimaantulon jälkeen. Tähän
mietintöön sisältyy myös vastalause-esitys.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
energiaverotusta koskeva lainsäädännön
muutos on tärkeä siltä osin, että tuo
edustaja Katajan äsken selvittämä kohta
maatalouden energiaverotuksen palautuksista on nyt huomioitu tämän
tehdyn raamiratkaisun yhteydessä. Tämähän
tarkoittaa sitä, että energiaveron palautusjärjestelmää lykätään
vuoteen 2014 ja tarkoituksena on antaa siirtymäaikaa maatalousyrittäjille
ja parantaa maatalouden työllisyyttä ja toimintaedellytyksiä tämän
siirtymäajan aikana, ja tuo 18 miljoonan euron vuotuinen
summa on kyllä tarpeen maatalouden tukemiseksi.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskusta tulee toisessa käsittelyssä esittämään tämän
hallituksen esityksen hylkäämistä kokonaisuudessaan.
Tietysti sinänsä pidämme hyvänä,
että hallitus on tehnyt osana raamisopimustaan tämän
maatalouden energiatuotteitten valmisteveron palautuksen, leikkauksen
lykkäämisratkaisun. Mutta nykyinen palautusjärjestelmähän
on pysyvä, ja nyt esitetään sitä jatkettavaksi vain
vuoden 2013 loppuun eli seuraavaksi 2 vuodeksi. Tosiasiassa siis
kysymys on leikkauksesta, vuoden 2014 alusta lähtien maatalouden
energiatuotteitten valmisteveron palautusta leikataan noin 40 prosentilla.
Mutta kiitos kuitenkin hallitukselle tästä raamisopimukseen
liittyvästä 2 vuoden jatkosta, murusistakin täytyy
kiittää.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esityshän
koostuu periaatteessa kolmesta osasta eli moottoribensiinin ja dieselin
verotuksesta, maatalouden verotuksesta ja sitten turpeen verotuksesta,
ja aivan kuten edustaja Kiviranta sanoi, keskusta tulee esittämään
hylkyä tämän lain osalta.
Tämä polttoaineitten verotuksen kiristäminen tulee
olemaan erittäin paha paikka meidän kuorma-autoliikenteellemme
ja liikenteelle yleensäkin. Kaikkiaan noin 125 miljoonaa
euroa tulee verotus kiristymään, ja on arvioitu,
että kuorma-autoliikenteen osuus siitä on 30 miljoonaa.
Se, mikä täytyy huomioida, on se, että kun
aiemmin dieselverotusta on kiristetty, niin vastaava kompensaatio
on tehty sitten käyttövoimaveroon, ja nythän
tätä ei tule tapahtumaan, eli Suomelle pitkien
etäisyyksien maana, jossa tarvitaan kumipyöräliikennettä,
tämä kiristys tulee iskemään kyllä erittäin
pahaan paikkaan.
Edustaja Kiviranta kävi läpi maatalouden verotuksen
tilanteen. Tämä on tietysti tämä mielenkiintoinen
kuvio, että hallitus oli leikkaamassa 18 miljoonaa, mutta
nyt palautti sen, mutta määräaikaisesti.
Sinällänsä annan arvoa tälle
toimenpiteelle, mutta tämän palautuksenhan tulisi
olla ilman muuta pysyvä.
Turpeen verotus on hyvinkin ristiriitainen kysymys. Keskusta
ei hyväksy veron kiristystä, ja se on selkeästi
ristiriidassa Suomen huoltovarmuuden, työllisyyden ja teollisuuden
kilpailukyvyn kanssa. Ensinnäkin turpeen verotuksen kiristäminen
nostaisi selkeästi meillä kuitupuun hintaa, toiseksi
se on tärkeä biomassojen seospolttoaine, jonka
asema pitäisi senkin vuoksi turvata, ja on hyvin lähellä se
tilanne, että mikäli turpeen verotuksen kiristyminen
jatkuu tällä tavalla, niin turve tullaan korvaamaan
kivihiilellä, ja sitä ei voi kyllä järkiperustein
missään nimessä perustella, joten näilläkin
edellytyksillä ja seikoilla me tulemme esittämään
tämän lain hylkyä.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset myöskin tulevat
esittämään tämän lain
hylkäämistä. Perusteet ovat aika lailla samansuuntaiset
kuin keskustapuolueen suulla on tässä tullut sanottua.
Korostaisin kuitenkin vielä tätä polttoaineveron
merkitystä kuljetusyrittäjälle ja työllistävää vaikutusta
tai lähinnä sen vaikutuksen puuttumista. Kuljetusyrittäjät
ajavat nyt jo, voisi sanoa, nollakatteella ja tästä eteenpäin
vielä negatiivisella katteella. Tämä ajaa
selkeästi maantiekuljetuksia harmaan talouden piiriin ja
ulkomaisille kuljetusyrittäjille, eikä voi olla
ollenkaan varma, etteikö esimerkiksi laiton kabotaasiliikenteen väärinkäyttö tulisi
lisääntymään tässä asiassa. Sen
lisäksi tämä on erittäin epätasa-arvoinen
eri puolilla maata asuvia kansalaisiamme kohtaan, jotka joutuvat
käyttämään henkilöautoa
jokapäiväisen elämänsä pyörittämisessä.
Ville Vähämäki /ps(vastauspuheenvuoro):
Kunnioitettava puhemies! Tässä edellä edustajat ovat
ansiokkaasti käsitelleet seikkoja, joiden pohjalta tämä hallituksen
esitys tulisi toisessa käsittelyssä hylätä.
Tulemme esittämään tämän
esityksen hylkäämistä tämän
vastalauseen 2 mukaisesti.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kuljetusyrittäjiltä ja
kuskeilta tulee koko ajan palautetta siitä, kuinka tiukka
kilpailutilanne liikennepuolella on, kuljetuspuolella on, ja valitettavasti
aika usein siinä kilpailussa on menty sitten sinne harmaalle,
jos ei peräti mustalle alueelle, ja valitettavasti valtiotyönantaja
kuljetustoimintaan liittyen on näyttänyt taas
jälleen kerran huonoa esimerkkiä, kun on siirtänyt
VR Transpoint Internationalin kaluston kokonaan muille maille vierahille,
ja samanlaista kiusausta on sitten pienemmillä kuljetusyrittäjillä.
Moni on soittanut ja kysynyt, millä ehdoilla voisi siirtää sitten
toimintansa esimerkiksi Viroon ja niin, että vetokalusto olisi
kirjoilla siellä, osa yritystoiminnasta ja ainoastaan rippeet
Suomessa.
Tosiasia tämän kabotaasiliikenteen suhteen
on se, että valitettavasti sitä ei tällä hetkellä kyetä valvomaan,
vaan siellä on paljon liikkeellä kalustoa ja yrittäjiä,
työvoimaa, jota ei kyetä valvomaan, ja kyllä tällä polttoaineen
hinnankorotuksella, kun se siirtyy kaikkiin palveluihin, raaka-aineisiin
ja lopputuotteisiin, on aluepoliittisesti äärimmäisen
suuri merkitys ja se entisestään kasvattaa eroja
pohjoisen ja etelän ja kasvukeskusten ja harvemmin asuttujen
alueitten välillä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lakiesityksen tarkoitukset ovat
ensinnäkin tasapainottaa valtiontaloutta — ja
tässä tilanteessa se on välttämätöntä ja
pitää olla vastuullinen — ja toinen on
sitten tietysti pyrkiä edistämään
vastuullista ympäristöpolitiikkaa eli sitä, että Suomessa
käytettäisiin vähemmän polttonesteitä ja
sillä tavalla pyrittäisiin siirtymään
tehokkaampiin autoihin ja myöskin tällä tavalla
tasapainottamaan Suomen kauppatasetta, koska tietysti kaikki öljy,
joka Suomeen tuodaan, joudutaan tuomaan ulkomailta. Eli tavoitteet
ovat hyvät, vastuulliset ja oikeansuuntaiset.
Sitten joudutaan keskustelemaan siitä, ovatko korotukset
kohtuuttomia, ja tältä osin täytyy sanoa,
että polttonesteitten hintoja ei ole juurikaan korotettu
viime vuosien aikana. Aikaisemmin, jos mennään
historiaan, niitä korotettiin joka vuosi. Tässä suhteessa
se, että niitä ei ole korotettu, sillä on
aika suuri merkitys, ja tässä suhteessa tällainen
varsin maltillinen korotus, muutama sentti, sillä ei ole
kovin suurta merkitystä.
Edustaja Mustajärvi otti kyllä oikean asian esille,
joka koskee sitten kuljetusalan yrittäjiä. Tietysti
jos meillä on rekka-auto, joka käyttää paljon
polttonestettä luonteensa vuoksi ja jolla ajetaan hyvin
paljon pitkiä matkoja, niin silloin helposti puhutaan rasituksesta,
joka voi olla kymmenentuhattakin euroa vuodessa, ja tietysti sillä on
merkitystä. Tosin täytyy sanoa, että kuljetusalalla
on päästy viime aikana sillä tavalla hyvään
tulokseen, että sopimuksissa usein on sovittu sillä tavalla,
että jos polttonesteitten hinta nousee, vastaavasti sitten
tarkistetaan näitä kuljetussopimuksia, ja se antaa
tiettyä turvaa. Mutta on täysin selvä,
että se ei koske kaikkia kuljetusalan yrityksiä eikä kaikkia
sopimuksia, ja tältä osin mielestäni
onkin hyvin tärkeätä, että seurataan
nimenomaan raskaan liikenteen kilpailuedellytyksiä, toimintaedellytyksiä,
ja jos siellä nyt on sitten erittäin suuria hankaluuksia
ja ongelmia, niin siinä yhteydessä varmaan pitää arvioida
sitten tilannetta. Tosin täytyy sanoa kaikkien yritysten
osalta, että kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti, että siinä suhteessa
kaikilla on yhteinen intressi nostaa hintoja, ja tässä suhteessa uskon,
että kovin suuria ongelmia ei tule, mutta tilannetta on
syytä seurata.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä valiokunnan
mietinnössä on keskustan vastalause, ja keskusta
myös puheissaan on kritisoinut näitä polttonesteiden
veronkorotuksia muun muassa sillä, että ne kohdistuvat
pieni- ja keskituloisiin kansalaisiin, joiden on kuitenkin välttämätöntä käyttää omaa
autoa. Haluaisin tässä yhteydessä, herra
puhemies, kiinnittää huomiota siihen, että keskusta
kuitenkin itse esittää nimenomaan keskituloisten,
tavallisten palkansaajien verotuksen kiristämistä hallituksen
esitykseen nähden.
Olen pahoillani, etten eilen keskustelussa saanut tilaisuutta
korjata edustaja Pekkarisen esittämää väärää väitettä,
kun hän väitti, että suhteessa hallituksen
tuloveroesitykseen keskusta kiristäisi tuloverotusta vasta
yli 70 000 euroa vuodessa tienaavien osalta. Kuitenkin
tämä keskustan oma varjobudjettiesitys ja sen
liite kertoo siitä, että jo 20 000 euroa
vuodessa tienaavien osalta keskustan esitys kiristäisi
tuloverotusta hallituksen esitykseen nähden. Eli kyse on
keski-, jopa pienituloisista suomalaisista, joiden tuloverotusta
keskusta haluaa kiristää, ja tämä vero
myös kohdistuu väistämättä kaikkiin
niihin suomalaisiin, joilla on palkkatuloa tai eläketuloa,
myös siis pieni- ja keskituloisiin suomalaisiin, ei ihan
kaikkein pienimpiin tuloihin mutta kuitenkin keski- ja pienituloisiin.
Eli, herra puhemies, minun mielestäni on tärkeätä,
että täällä eduskunnassa on
oikea tieto tästä keskustan veropoliittisesta
kokonaislinjasta ja siitä, että todellakin tavallisten
suomalaisten, poliisien ja palomiesten, sairaanhoitajien, opettajien,
lastentarhaopettajien, maatalousteknikoiden, maatalouslomittajien
ja muiden tuloverotusta keskusta kiristää suhteessa
hallituksen esitykseen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Polttoaineverotuksen kiristymisestä ei
koskaan voi olla tyytyväinen. Se on aina uhka työssäkäynnille
ja elinkeinoelämän kannattavuudelle, mutta kun
tiedetään talouden tilanne, niin tämä esitys
on vain tehtävä. Ongelmia tulee automaattisesti
tässä kuljetusalalle. Kuljetusyrittäjät ovat
tiukalla, jo nyt kannattavuuden rajoilla. Ja kun tuossa viime vuonna
käyttövoimaveroa alennettiin, sillä oli
tarkoitus kompensoida tätä polttoaineveron nousua.
Käyttövoimavero laskettiin vinjetti-direktiivin
sallimalle alatasolle. Nyt pitää sitten seurannassa
katsoa, tarvitaanko alalle joitain muita toimenpiteitä.
Ongelma on myös tuolla linja-autopuolella, koska kun siellä ei
käyttövoimaveroa ole ollut, niin tätä vähäistäkään kompensaatiota
ei ole pystytty sinne osoittamaan.
Tuo seurantaklausuuli, joka tuossa hallitusohjelmassa on todettu,
että energiaverouudistuksen vaikutuksia seurataan arvioimalla
uudistuksen vaikutukset verokertymään, ympäristön
kuormitukseen, kotitalouksien ostovoimaan ja tulonjakoon sekä elinkeinoelämän
toimintaedellytyksiin, on erittäin tärkeä seurantalauseke,
ja tuota täytyy tarkkaan arvioida.
Mutta myönteinen, positiivinen asia tässä esityksessä on
tuo raamiratkaisuun kytketty maatalouden energiaveron palautusasia,
jonka tarkoituksena on lisätä toimenpiteitä maatalouden
kannattavuuden ja työllisyyden varmistamiseksi. Tuo 18
miljoonan euron energiaveron palautus ei ole aivan mitätön.
Se on hyvä kädenojennus maatalousyrittäjyydelle.
Ja kun tuota raamiratkaisua on arvosteltu siitä, että se
ei huomioinut maatalousyrittäjiä, niin tässä kohtaa
se raamiratkaisu koskee myös maatalousyrittäjiä.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sasi teki todellisen täsmävierailun
saliin yhden puheenvuoron ajan ja lähti sitten pois. Minä olisin
hänelle vähän huomauttanut tästä, että kyllä edellisellä hallituskaudellakin
dieselveroa korotettiin ja nyt tällä kaudella
vielä lisätään sinne päälle
vielä ylimääräinen korotus.
Se on kyllä ihan totta, että taloudellinen tilanne
vaatii toimenpiteitä, mutta niitten pitää olla
myöskin työllistäviä toimenpiteitä,
mikä hallitusohjelmassakin on kirjattu: työllisyyden
parantaminen. Mutta tässä valtiovalta näyttää taas
toisella kädellään omistajan ominaisuudessaan
esimerkkiä huonosta. Puhun Transpointista, mikä tässä tuli esille
edustaja Mustajärven sanomana, mutta myöskin Itellasta.
Aika monen Itellan kuormakontin edessä on veturi, jonka
rekisterikilvet ovat joistain Baltian maista kotoisin, että sinne
loppujen lopuksi ne työpaikat ja veroeurot sitten suuntautuvat.
Tämä ei välttämättä ole
minun mielestäni oikea tapa toimia tässä asiassa.
Yleiskeskustelu päättyi.