16) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kalastuslain muuttamisesta
Mats Nylund /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Den
föreslagna ändringen av fiskelagen ger NTM-centralerna
möjlighet att bevilja lov åt fisketurismföretagare,
så kallade fiskeguider, att ordna fisketurismtillställningar
på annans vattenområde. Lagförslaget
har alltså en betydande inverkan på vattenägarnas
och fiskerättsinnehavarnas ställning och deras
i grundlagens 15 § tryggade äganderätt.
Det är helt klart att de föreslagna ändringarna
innebär en betydande inskränkning i vattenägarnas äganderätt.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta antoi vuonna
1996 yleisen viehekalastusoikeu-den eduskuntakäsittelyn
yhteydessä lausunnon 8/1996. Valtionsääntöoikeudellinen
edellytys yleiskalastusoikeuden laajentamiselle viehekalastukseen
oli tällöin perustuslakivaliokunnan mukaan seuraava:
yleiskalastusoikeus ei kata yrityksen järjestämää organisoitua
viehekalastusta toisen vesialueella, ja tällainen viehekalastus
jää riippuvaksi omistajan luvasta.
Arvoisa puhemies! On selvää, että nyt
esillä olevassa lakiehdotuksessa on kyse juuri tällaisesta
yrityksen järjestämästä organisoidusta
viehekalastuksesta toisen vesialueella. Perustuslakivaliokunnan
aikaisempi lausunto ei siten soveltune tähän lakiesitykseen.
Tämän takia on erityisen tärkeää,
että lakiehdotuksen perustuslainmukaisuus arvioidaan perustuslakivaliokunnassa.
Värderade talman! Jag vill ytterligare understryka
att de föreslagna ändringarna även är
problematiska med tanke på grundlagens 6 § om jämlikhet.
Den föreslagna ändringen sätter nämligen
en grupp av näringsidkare, det vill säga fisketurismföretagarna,
i en privilegierad ställning gentemot andra grupper av
näringsidkare som avtalat med vattenägarna om
rätten att idka näring på vattenägarnas
vatten. Av dessa grupper kan framför allt yrkesfiskarna
nämnas.
Värderade talman! Det är därför
ytterst viktigt att grundlagsutskottet noggrant granskar detta lagförslag.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kalastuslain kokonaisuudistushan on ollut
vireillä jo useamman vuoden. Voi sanoa kyllä,
että jo liiankin kauan, mutta kun on kyse äärimmäisen monisyisestä,
monimutkaisesta asiasta, johon liittyy monenlaisia aineellisia ja
aineettomia oikeuksia, on selvää, että valmistelu
pitää tehdä huolella.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta tehty ensimmäinen
luonnos oli sillä tapaa huolestuttava, että siinä ei
tunnustettu eikä tunnistettu ollenkaan semmoista perinteistä ryhmää kuin
kotitarvekalastajat, vaan aika lailla sen luonnoksen mukaan olisi
menty sitten ammattimaisten kalastajien ja vapaa-ajankalastajien
ehdoilla. Totta kai heidänkin etunsa pitää arvioida
tässä lainsäädäntötyössä,
valmistelutyössä, mutta kotitarvekalastajien kohdalla
siinä oli se paha puute, että siellä olisi
pyyntivälineitä, niiden käyttöä ja
määrää rajoitettu hyvin oleellisella
tavalla. Kotitarvekalastusta käsitteenä ei olisi
tunnustettu ollenkaan.
Totta kai pitää olla selkeät lupajärjestelmät omistuksen
suhteen, omistuksen kunnioittamisen suhteen, mutta samalla kalastuslain
uudistamisen tavoitteena, näiden yksittäisten
osien tai kokonaisuudistuksen tavoitteena, pitää olla
kannustavuus myöskin kalavesien hoitoon ja se, että lupajärjestelmät
ja oikeudet ovat kaikki läpinäkyviä.
Tämä hallituksen esityshän liittyy siihen tilanteeseen,
että kun aiemmin korkein oikeus on tulkinnut tilannetta,
jossa kalastusoppaan seurassa on kolme henkilöä,
niin se on rinnastettu kalastuskilpailua vastaavaksi järjestetyksi
tilaisuudeksi, johon olisi pitänyt hankkia kalastusoikeuden
haltijan lupa. Tähän yksittäiseen tilanteeseen
haetaan nyt selkeyttä. Tosin en ymmärrä, mistä nämä kuusi
mukana olevaa kalastajaa on saatu.
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies, värderade talman! Alldeles
som ledamot Nylund sade så borde man utvärdera
den här frågan på nytt i grundlagsutskottet
just ur jämlikhetsperspektiv. Åter en
gång så har vi framför oss ett ärende
där jag anser och tycker att yrkesfiskarna har ett sämre
utgångsläge i förhållande till
turismnäringarna.
Aivan niin kuin edustaja Nylund tuossa totesi, tämä asia
tulisi perusteellisesti vielä tutkia perustuslakivaliokunnassa
siitä näkökulmasta, kohdellaanko tässä ammattikalastajia
ja turistikalastajia tasavertaisesti. Jälleen kerran ollaan
vähän samassa tilanteessa kuin lohikiintiöissä,
että turismikalastus meni ammattikalastajaryhmän
edelle.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy kerrankin, kun siihen on
tilaisuus, kiittää hallitusta edes suunnilleen
oikean suuntaisesta työstä. Sehän tiedetään,
että lohen hinta on parhaimmillaan just silloin, kun se
on turistin uistimessa. Kalastusmatkailun mahdollisuudet pitää turvata, sillä se
on iso ja kasvava työllistäjä paitsi
pohjoisessa myöskin tuolla Kaakonkulmalla Kymijoella. Perinteisen
teollisuuden työpaikkoja on tänäkin syksynä lopetettu
ihan samoilta rannoilta, joiden viereen on noussut tällaisia
kalastusmatkailuyrityksiä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tätäkin esitystä arvioidessa,
kun miettii sitä, mitä tämän
esityksen jälkeen sitten tulee, pitää muistaa
se, että tilanne maan eri osissa on aika lailla erilainen,
jos katsoo esimerkiksi merialueita ja sitten pohjoisinta Suomea.
Pohjoisimmassa Suomessahan valtion omistus, maa-, metsä-
ja vesiomistus, on hyvin laajaa. Siellä ovat saamelaisalueet,
on kolttalaki. Senkin mukaan tulee tiettyjä oikeuksia eri
väestöryhmille. Pohjoisessa kuitenkin nämä oikeudet
ovat keskittyneempiä ja omistus keskittyneempää kuin
jossain muualla.
Erityisperusteisten kalastusoikeuksien huomioon ottaminen kalastuslainsäädännössä
on
tärkeää, sillä esimerkiksi Lapissa
monet oikeudet kulkevat mukana jo 1800-luvulta ja ne oikeudet ovat syntyneet
nimenomaan silloin vanhojen talojen perustamisen yhteydessä osaksi
kiinteistöjen käyttöä ja niiden
elinkelpoisuutta. Kaikki tämän tyyppiset asiat
olisi kyettävä huomioimaan tässä valmistelutyössä.
Keskustelu päättyi.