1) Lepäämässä oleva ehdotus
valmiuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edellinen eduskunta hyväksyi keväällä 2010
lepäämään ehdotuksen uudeksi valmiuslaiksi
ja siihen liittyväksi lainsäädännöksi.
Uudella valmiuslailla kumottaisiin nykyinen, samanniminen laki.
Valmiuslailla säädettäisiin viranomaisten
erityistoimivaltuuksista poikkeusoloissa.
Uudistuksen taustalla ovat perustuslakivaliokunnan vuosina 2000
ja 2002 antamat lausunnot. Perustuslakivaliokunta piti tuolloin
tarpeellisena selvittää mahdollisuuksia valmiuslain
uudistamiseen siten, että luovutaan sääntelyn
rakentumisesta lainsäädäntövallan
delegoinnin varaan. Valiokunta ei pitänyt hyvänä sitä,
että lainsäädännön
alaan kuuluvia asioita jää valmiuslain mukaan
asetustasolla säädettäviksi. Sääntelyn
täsmentämisen lisäksi valmiuslain uudistamisen
tavoitteena on ollut lain toimivaltuuksien ajanta-saistaminen.
Arvoisa puhemies! Valmiuslakiuudistuksen keskeinen sisältö liittyy
lain toimivaltuussäännösten täsmentämiseen
ja nykyaikaistamiseen. Toimivaltuussäännöksiä valmistettaessa
on otettu huomioon voimassa olevan valmiuslain nojalla poikkeusoloissa
annettavaksi suunnitellut valtioneuvoston asetukset sekä poikkeusolojen
toimintaa koskevat suunnitelmat.
Valmiuslain toimivaltuussääntelyä ei
ole pystytty täsmentämään niin
paljon, että laki olisi voitu säätää tavallisessa
säätämisjärjestyksessä, vaikka
tämä hallituksen esitystä annettaessa
olikin tarkoituksena. Syynä tälle on muun muassa se,
että ennalta arvaamattomien poikkeusolojen aikana tarvittavia
toimivaltuuksia on välttämätöntä säännellä jossakin
määrin joustavin normein.
Valmiuslain soveltamisalaan ehdotetaan joitakin muutoksia, mutta
valmiuslaki olisi edelleen erityisen vakavien kriisitilanteiden
laki. Valmiuslakia koskevan hallituksen esityksen antamista edelsi
aikanaan pitkä ja laajapohjainen valmistelu. Kaikki ministeriöt
olivat edustettuina vuosina 2003—2005 uudistusta valmistelleessa
toimikunnassa. Toimikunnan mietinnöstä antoi lausuntonsa
lähes 60 eri tahoa.
Myös esityksen eduskuntakäsittely oli perusteellinen.
Edellinen puolustusvaliokunta sai lausunnon kaikkiaan 11 valiokunnalta.
Perustuslakivaliokunta edellytti lakiehdotukseen tehtävän useita
muutoksia. Edellinen puolustusvaliokunta muokkasikin ehdotusta huomattavasti
saatujen lausuntojen ja asiantuntijalausuntojen perusteella.
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta on vuoden 2010 valtiopäivillä antamassaan
mietinnössä esittänyt ne syyt, joiden
nojalla se puolsi lakiehdotusten hyväksymistä valiokunnan
tuolloin esittämin huomautuksin ja muutosehdotuksin. Samoilla
perusteilla valiokunta on edelleen niiden hyväksymisen
kannalla eräin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Lakiehdotuksiin kohdistuu käytännössä kolmentyyppisiä muutostarpeita.
Ensinnäkin olisi muutettava sellaisia valmiuslakiin sisältyviä viittaussäännöksiä,
jotka koskevat sittemmin muuttunutta tai kumottua lakia. Toisekseen
valmiuslain 88 §:ssä on viittaus kansanterveyslaissa
ja erikoissairaanhoitolaissa säädettyihin määräaikoihin,
jotka ovat siirtyneet 1. toukokuuta 2011 voimaan tulleeseen terveydenhuoltolakiin.
Kolmannen ryhmän muodostavat 4. ja 9. lakiehdotus, jotka
on kumottu ja joita näin ollen ei voida muuttaa.
Perustuslakivaliokunta edellytti vuoden 2009 valtiopäivillä valmiuslaista
antamassaan lausunnossa, että valmiuslakiehdotus on käsiteltävä perustuslain
73 §:n 1 momentissa säädetyssä järjestyksessä,
koska se sisältää useita perustuslain kanssa
ristiriidassa olevia säännöksiä.
Perustuslain 73 §:n 1 momentin mukaan lepäämään
hyväksytty ehdotus perustuslakiin tehtävästä rajatusta
poikkeuksesta on hyväksyttävä ensimmäisillä eduskuntavaalien
jälkeisillä valtiopäivillä asiasisällöltään
muuttamattomana. Nyt ehdotetut muutokset ovat edellä sanotun
mukaisesti luonteeltaan teknisiä. Perustuslakivaliokunta
toteaa puolustusvaliokunnalle asian käsittelyn yhteydessä antamassaan
lausunnossa, että näiden muutosten tekeminen ei
merkitse lakiehdotusten asiasisällön muuttamista.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
kaksi hylkäysehdotuksen sisältävää vastalausetta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ennen viime eduskuntavaaleja lepäämään
jätetyssä ja nyt käsittelyssä olevassa
lakiehdotuksessa valmiuslaiksi valmiuslain soveltamisen aloittamista
koskevaa päätöksentekomenettelyä ehdotetaan
muutettavaksi niin, että valmiuslain toimivaltuudet otettaisiin
käyttöön valtioneuvoston asetuksella
eikä tasavallan presidentin asetuksella, kuten nykyisessä laissa. Kuitenkin
tasavallan presidentti on Suomen valtionpäämies
ja esimerkiksi Puolustusvoimain ylipäällikkö.
Lisäksi tasavallan presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa.
Valmiuslain toimivaltuuksien käyttöönottoa
tasavallan presidentin asetuksella voidaankin perustella erityisesti aseellisissa
kriiseissä perustuslain 93 §:n 1 momentin
mukaisella tasavallan presidentin asemalla ja valmiuslain yhteydellä puolustustilalakiin.
Puolustustilalain
mukaiset toimivaltuudet otetaan käyttöön
tasavallan presidentin asetuksella.
Arvoisa herra puhemies! Tasavallan presidentin valtaoikeuksien
kaventaminen asiassa voidaan käytännön
perustelujen sijaan nähdä pikemminkin osana niin
sanottua päätöksentekojärjestelmämme
parlamentarisoimista niin ikään kansanvaltaisen
presidentti-instituution kustannuksella. Toisin sanoen presidentin
päätöksentekovallan vähentämiselle
ei tässä asiassa löydy sellaisia perusteita,
että asetuksenantovalta tulisi siirtää pois
presidentiltä. Lepäämään
jätettyjä lakiehdotuksia ei voida enää vaalien
jälkeen asiasisällöltään
muuttaa, vaan ne on joko hylättävä tai hyväksyttävä,
joten olen sitä mieltä, että ensimmäistä lakiehdotusta
ei tule hyväksyä.
Arvoisa herra puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan,
että lepäämässä oleva
ehdotus valmiuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi hylätään
puolustusvaliokunnassa asiasta jätetyn vastalauseen 1 pohjalta.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Val-miuslaille oli ymmärrettävä uudistustarve.
Se sisältää paljon teknisluonteisia parannuksia.
Perussuomalaisten kannalta ongelmallista lakiehdotuksessa kuitenkin
on, että sen soveltamisen aloittamista koskevaa päätöksentekomenettelyä ehdotetaan
muutettavaksi siten, että valmiuslain mukaisten toimivaltuuksien
käyttöönotosta säädettäisiin
valtioneuvoston asetuksella eikä tasavallan presidentin
asetuksella, kuten nykyinen tilanne on.
Ennen tämän käyttöönottoasetuksen
antamista on valtioneuvoston yhteistyössä tasavallan presidentin
kanssa todettava maassa vallitsevat poikkeusolot. Vakavassa kriisitilanteessa
tämä tuskin synnyttää ristiriitaa,
mutta kaikkihan on aina mahdollista. Viime kädessä sitten
eduskunta päättäisi käyttöönottoasetuksen
voimassaoloajasta.
Lakiuudistus on siis tarpeellinen muutoin, vaan miksi tässäkin
lakiehdotuksessa kansan valitseman tasavallan presidentin valtaa
pitää vähentää? Kuitenkin
tasavallan presidentti on Suomen valtionpäämies
sekä Puolustusvoimain ylipäällikkö.
Lisäksi tasavallan presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa.
Kuten perussuomalaisten edustajien sekä perustuslakivaliokunnassa
jättämässä eriävässä mielipiteessä että puolustusvaliokunnassa
jättämässä vastalauseessa todetaan,
valmiuslain toimivaltuuksien käyttöönottoa
tasavallan presidentin asetuksella voidaankin perustella erityisesti
aseellisissa kriiseissä perustuslain 93 §:n
1 momentin mukaisella tasavallan presidentin asemalla ja valmiuslain
yhteydellä puolustustilalakiin. Puolustustilalain mukaiset
toimivaltuudet otetaan käyttöön tasavallan
presidentin asetuksella. Tasavallan presidentin valtaoikeuksien
kaventaminen asiassa voidaan käytännön
perustelujen sijaan nähdä pikemminkin osana niin
sanottua päätöksentekojärjestelmämme
parlamentarisoimista niin ikään kansanvaltaisen
presidentti-instituution kustannuksella, kuten edustaja Saarakkala
aivan oikein totesi.
Presidentin päätöksentekovallan vähentämiselle
ei tässä asiassa löydy perussuomalaisten mielestä sellaisia
perusteita, että asetuksenantovalta tulisi siirtää pois
presidentiltä. Yleisesti ottaen on tässäkin
yhteydessä syytä painottaa perussuomalaisten murtumatonta
peruslinjaa, että kansan suoraan valitseman tasavallan
presidentin tietynasteisen vallan säilyttäminen
on demokratialle parempaa ja terveellisempää kuin
lähes kaiken vallan keskittäminen yksiin käsiin
eli käytännössä pääministerille,
jota kansa ei edes suoraan ole valinnut.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää esitystä.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Valmiuslain tarkoituksena on antaa
viranomaiselle tarvittavia toimivaltuuksia sota-aikana ja sotaa
alemmissa poikkeusoloissa. Poikkeusolojen aikana lailla turvataan
väestön toimeentulo, toimiva talous ja maamme
alueellinen koskemattomuus sekä itsenäisyys. Lisäksi
lailla pidetään yllä oikeusjärjestystä sekä perus-
ja ihmisoikeuksia. Sodan aikana voimassa on myös puolustustilalaki,
jonka määräykset ohittavat sota-aikana
valmiuslain. Tämä pitää muistaa,
kun ajatel-laan toimivaltuuksia.
Uudessa valmiuslaissa poikkeusolojen määritelmää vähän
laajennetaan nykyaikaisen laajan turvallisuuden periaatteen mukaisesti.
Puolustusvaliokunta painottaa, että lain soveltamisalaksi yhä rajataan
vain erityisen vakavat kriisit, jotka koskevat koko kansakuntaa
tai valtaosaa siitä ja vaikuttavat koko yhteiskunnan toimintaan.
Valmiuslaissa korostetaan suhteellisuus- ja välttämättömyysperiaatetta.
Lakia tulee soveltaa ainoastaan, ellei määritelty
poikkeustilanne ole hallittavissa viranomaisten normaaleilla toimivaltuuksilla.
Viranomaisista puhuttaessa pitääkin muistuttaa,
että parhaillaan on käynnissä monia julkisia
viranomaisia koskevia uudistushankkeita ja uudistuksia suunniteltaessa
poikkeusoloihin on varauduttava hallinnon eri tasoilla.
Arvoisa puhemies! Aiemmat valmiuslait on otettu käyttöön
presidentin asetuksella. Tämä on vastannut Suomen
kulttuurista perinnettä ja perustuslakia. Presidentin aseman
Puolustusvoimien ylipäällikkönä ja
valtionpäämiehenä on nähty ulottuvan
suoraan niin sotatilaa koskevaan puolustustilalakiin kuin alempia
poikkeusoloja koskevaan valmiuslakiinkin. Tähän
liittyen perustuslain 80 §:n 1 momentissa todetaan,
että asetusten antajana on pääsääntöisesti
valtioneuvosto eli hallitus. Tasavallan presidentti on asetuksen
antaja tapauksissa, jotka liittyvät presidentin erilaisiin
toimivaltuuksiin tai asemaan valtionpäämiehenä.
Presidentti on yhä Puolustusvoimien ylipäällikkö ja
hänellä on useita Puolustusvoimiin liittyviä tehtäviä.
Useimmat valmiuslaissa määritellyt poikkeusolot
eivät kuitenkaan liity sotavoimiin. Erityisen merkittävä rooli
tasavallan presidentillä on nykyään ulkopolitiikassa.
Ulkopolitiikkaan liittyvien poikkeusolojen toteaminen hoituneekin
luontevasti ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän
ministerivaliokunnan ja presidentin kokouksissa eli vakiintuneella
tasavallan presidentin ja valtioneuvoston yhteistyöfoorumilla. Muilta
osin valmiuslain toimivaltuudet kuuluvat nykyään
paljolti valtioneuvostolle, joten niiden käyttöönotto
valtioneuvoston asetuksella on perusteltua. Presidentin konsultoiminen
poikkeusolojen määrittelyssä on silloinkin
tarpeen.
Arvoisa puhemies! Kuten aiemminkin valmiuslain käsittelyssä,
korostamme, että poikkeusvaltuuksien käyttöönotto
edellyttää aina perusteellista harkintaa ja laajaa
yhteisymmärrystä. Kansan valitsemaa presidenttiä ei
ole syytä ohittaa silloin, kun kansakuntaa kohtaa vakava
kriisi. Presidentin konsultoiminen poikkeusoloista tarkoittaa, että kolme
keskeistä valtioelintä, valtioneuvosto, presidentti
ja eduskunta, osallistuvat poikkeusolojen toteamiseen ja vakavien
kansallisten kriisien torjumiseen. Hallituksen tulee arvioida poikkeuslakien
käyttö uuden perustuslain vaatimusten mukaisesti.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen lepäämään
jätetty esitys uudeksi valmiuslaiksi kaventaa olennaisesti
presidentin perustuslaillista toimivaltaa ulkopolitiikan johtajana
ja ylipäällikkönä. Lisäksi
toimivallan kavennus tapahtuisi kriisiaikana, jolloin kaikkien valtioelinten
yhteistoiminta ja yksimielisyys korostuvat. Yksimielisyyttä korostava
päätöksentekomalli on omiaan lisäämään
sitä harkintaa ja yksituumaisuutta, jota poikkeusvaltuuksien
soveltamisen aloittaminen edellyttää.
Hallituksen valmiuslakiesityksessä ehdotetaan, että valtioneuvosto
antaisi poikkeusvaltuuksien käyttöönottoasetuksen,
niin sanotun kiireasetuksen, sekä poikkeusolojen jatkamisasetuksen
nykyisestä päätöksentekojärjestelmästä poiketen.
Nykyisen lain mukaan nämä asetukset antaa tasavallan
presidentti. Käyttöönottoasetuksen antamista
edeltäisi menettely, jossa valtioneuvosto yhteistoiminnassa
tasavallan presidentin kanssa toteaisi poikkeustilan käsilläolon.
Tältä osin ehdotusta on arvosteltu epäselväksi
ja huonosti yhteensopivaksi perustuslain säännösten
kanssa.
Vuonna 2000 voimaan tulleen toimintamallin mukaan presidentti
päättää valtioneuvoston ehdotuksesta
presidentin asetuksella valmiuslain toimivaltuuksien käyttöönotosta.
Puolustusvaliokunta totesi tuolloin mietinnössään
tämän menettelytavan oikeaksi: "Asetustoimivalta
ehdotetaan delegoitavaksi jatkossakin tasavallan presidentille.
Valtioneuvosto on perustuslain voimaan tultua ensisijainen asetustoimivallan
käyttäjä. Kun valtioneuvosto toisaalta
on poikkeusolojen toimivaltuuksien ensisijainen käyttäjä,
on perusteltua, että se ei itse päätä toimivaltuuksien käyttöönotosta."
Tämä huomio on edelleenkin ajankohtainen. Edelleen
puolustusvaliokunnan mukaan "poikkeusolojen toimivaltuudet koskevat
viime kädessä valtakunnan alueellisen koskemattomuuden
ja itsenäisyyden turvaamista. Ne sivuavat siten tasavallan
presidentille Puolustusvoimien ylipäällikkönä kuuluvia
valmiuden kohottamiseen liittyviä sotilaskäskyasioiden
toimivaltuuksia". Valiokunnan johtopäätös
oli yksiselitteisen selvä: "onkin luontevaa, että presidentti päättää sekä valmiuslain
että puolustustilalain toimivaltuuksien käyttöönottoa
merkitsevien asetusten antamisesta". Puolustusvaliokunta päätti
mietinnöstään aikanaan täysin
yksimielisesti.
Mielestäni ei ole syytä muuttaa nykyistä, vuonna
2000 voimaan tulleen lain sisältämää toimintamallia
eikä puuttua valtioelinten toimivaltasuhteisiin. Vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä äänesti ennen viime eduskuntavaaleja
tämän lakiesityksen hylkäämisen
puolesta. Me vasenryhmänä pitäydymme
puolueen linjassa. Tästä johtuen kannatan edustaja
Saarakkalan tekemää hylkäysesitystä,
toisin sanoen sitä, että lakiesitykset hylätään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin näitä puheita,
niin on suorastaan pakko kannattaa edustaja Saarakkalan ja edustaja Niinistön
mainioita puheita ja niitten sisältämää tosiasiaa.
Vaikka näin itse siviilipalvelusmies olenkin, niin
tajusin hyvin tämän sotilaallisen nopeuden ja,
voisiko sanoa, liikekannallepanoon liittyvän rituaalin
vaikeudet, jos kysymystä laajennetaan parlamentaristiseen
päätöksentekoon. Aina on sanottu, että raha
on aikaa. Kun nykyään rahakin, täällä minusta
vasemmalla ja oikealla se tiedetään, on niin älyttömän
nopeata, niin kai se aikakin on siinä nopeutunut, ja ilman
muuta silloin — kun vielä salamasotaa nopeampia
sotiakin tulee varmasti ja kaikennäköistä aina
vaan entistä nopeampaa rupeaa olemaan ilmassa — myös tämmöisen
päätöksenteon on oltava nopeampaa ja
luotettavampaa, koska presidenttihän on todellinen kansanmies
tässä asiassa.
Toki tästä siviilipalvelusmiehestä vielä,
kun tosiaan presidenttiehdokkaissakin on sivareita, niin olisin
aina toivonut, että presidentti olisi jonain päivänä minutkin
nimennyt vaikka siviilipalvelusherrasmieheksi, mutta nyt sainkin
sen leijonan ja tulin oikein ritariksi. (Naurua) Senkin takia nyt
ehkä jotkut voivat luottaa tähänkin näkemykseen,
siihen, että perussuomalaiset kansanedustajat puhuivat
asiaa.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä näihin eriäviin
mielipiteisiin on löydetty argumentteja edellisvaalikaudelta,
jolloinka sosialidemokraattien puoleltakin pidettiin luontevampana,
että presidentin asetuksella voitaisiin samoin kuin puolustustilalain
mukaan nämä poikkeukselliset valtuudet päättää.
Nyt toisaalta valtioneuvosto valmistelee näiden normien
sisällön ja sillä on rauhanaikoinakin,
normaaliaikoinakin, vastuu käytännön
toimista kunkin ministeriön toimialalla.
Tässä on suuntaan ja toiseen puhuvia tekijöitä.
Presidentin roolia asetuksen antajana puoltaisi se, että puolustustilalaissa
on sama malli ja se on koeteltu päätöksentekomalli.
Valtioneuvoston asetuksia puoltaa taas se, että se substanssivalmistelu
on valtioneuvoston puolella ollen tietty nopeustekijä kriittisissä oloissa
myöskin sen kannalta. Erityisesti ehkä sitten
maaliskuun alussa voimaan tulevaa perustuslakia ajatellen, kun siellä valtioneuvoston
rooteliin siirtyy kokonaan hallituksen lakiesitysten antaminen,
niin siihen malliinhan tämä nyt valittu malli
sitten luontevammin sopii.
Mutta kokonaisuutenahan tasavallan presidentin ja valtioneuvoston
toimivallan suhteita juuri puolustukseen ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvissä kysymyksissä
on
käsitelty ehkä liiankin paljon viime vuosina,
ja tuntuu, että siihen on nyt löytymässä tämän
uuden perustuslain myötä luonteva rooli, että sitä ei
tarvitsisi kaiken aikaa jauhaa. Keskityttäisiin kunkin
valtioelimen toiminnassa mahdollisimman hyvään
suoritukseen eikä sen miettimiseen, minkälaisia
sääntöjä kulloinkin tarvitaan.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Tässä keskustelussa on mielestäni
liiaksi korostettu sitä, että halutaan muka syrjäyttää tasavallan
presidentti tästä päätöksenteosta.
Haluan korostaa, että aivan samalla tavalla, kuin Suomen
ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhdessä valtioneuvoston
kanssa, on tässäkin presidentin ja valtioneuvoston
yhdessä todettava, että vallitsee poikkeuksellinen
tilanne, eli se tapahtuu yhteistoiminnassa. Tämän
vuoksi ei tässä presidentti joudu mitenkään
sivustakatsojaksi, vaan hän on keskeinen toimija siinä,
kun määritellään, että maassa
tosiaan vallitsee poikkeustilanne.
Enemmän on sitten eksekutiivista toimintaa: millä tavalla
käytännönläheisesti voidaan
hoitaa valtioneuvoston toimesta näitä valmisteluja. Minä en
näe tässä niin valtavaa pyrkimystä presidentin
vallan rajoittamiseen kuin täällä eräissä puheenvuoroissa
on nähty.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Olisi helppo yhtyä edustajien
Koskinen ja Salolainen puheenvuoroihin. Minusta oleellista on se, mitä edustaja
Koskinen sanoi: tämä varsinainen kysymys on ratkaistu
perustuslain muutoksella, joka tuli jo tällä vaalikaudella
hyväksytyksi, ja presidentillä on jatkossakin
Suomessa hyvin merkittävä rooli. Tässä laissahan,
kaikissa näissä tilanteissa — joita toivottavasti
koskaan emme joudu kokemaan, mutta jos tämmöinen
valmiuslakitilanne tulee — eduskunta on se taho, joka aina
viime kädessä päättää,
voidaanko näitä valtuuksia ottaa. Sen päätöksen
mahdollisimman nopea ja ammattimainen valmistelu eduskunnan päätettäväksi
on kaikista oleellisinta tässä tilanteessa. Ja
aivan niin kuin edustaja Koskinen sanoi, tasavallan presidentin
ja valtioneuvoston pitää aina, jos siinä on
yhtymäkohtia presidentin toimiin, joka tapauksessa toimia
yhteistyössä.
Lauri Heikkilä /ps:
Herra puhemies! Viime sotien kokemusten perusteella kannatan
presidentin vahvemman aseman säilyttämistä Suomessa
ja siksi kannatan edustaja Saarakkalan tekemää ja
edustaja Niinistön kannattamaa esitystä.
Keskustelu päättyi.