Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ei ollut tilaisuutta käyttää tätä puheenvuoroa
ensimmäisessä käsittelyssä,
niin käytän tämän nyt.
Tämä lakiesitys on mielenkiintoinen. Se liittyy
tavallaan jossain määrin siihen keskusteluun, mitä täällä tänään
on käyty. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on yhdessä rakennettu.
Se on rakennettu erityisesti sosiaaliturvan perusturvan osalta pitkälti
niin sanotulla kolmikantaisella yhteistyöllä,
jossa valtiovalta, työnantajat ja työntekijät
yhteisesti sekä palkoista että myöskin
muista asioista sopien ovat rakentaneet sen järjestelmän,
jonka kivijalalle pohjoismainen hyvinvointivaltio, jolla nimellä tämä suomalainen
järjestelmäkin tunnetaan, on rakentunut.
Viime vuosina järjestelmän rakentaminen ei ole
sujunut kovin tehokkaasti ja voimallisesti johtuen siitä,
että yhteiskunnassa on enenevästi esiintynyt pyrkimystä ikään
kuin pois tällaisesta keskitetystä järjestelmästä,
jossa tehdään joittenkin mielestä ehkä välillä perustuslaillisesti
arveluttavastikin sopimuksia sekä työehdoista
että myöskin muista lainsäädäntöä vaativista
asioista, esimerkiksi sosiaaliturvasta.
Nyt tänä syksynä kadoksissa ollut
järki on ottanut askeleita oikeaan suuntaan, ja ehkä nyt
tämän taloudellisesti uhkaavan tilanteenkin siivittämänä on
päädytty niin sanottuun raamisopimukseen, jonka
yksi osa tämä lakiesitys on. Se on sillä tavalla
mielenkiintoinen ensinnäkin, että on tietysti
myönteisesti todettava, että tämä on tämän
raamisopimuksen myönteisiä osia. Itse asiassa
siinä ei kovin paljon ei-myönteistä asiaa olekaan.
Kun tällä sopimuksella siis nostetaan sovitellun
työttömyysturvan niin sanottua työaikarajaa
80 prosenttiin, mikä mahdollistaa työttömyysturvan
sovitellun päivärahan saamisen myöskin
yhden päivän lomautuksista, niin sillä tavalla
nyt tuodaan iso joukko sellaisia lomautetuiksi jääneitä,
jotka tähän saakka ovat jääneet
ilman korvausta, korvausten piiriin.
Se, mikä tässä on mielenkiintoista,
on se, että viime kaudella, kun ei ollut raamisopimusta,
siis tällaista laajempaa sopimusta, elektroniikkateollisuus
ja Metalliliitto sopivat omassa työehtosopimuksessaan lähes
samanlaisesta esityksestä kuin mitä tässä sopimuksessa
nyt parannellaan, mutta sen sopimuksen hinta oli se, että kun
paremmin ansaitsevilta työntekijöiltä tilannetta
parannettiin, vastaavasti kustannussyistä, niinhän se
perusteltiin, pienipalkkaisten, erityisesti tässäkin
tapauksessa naisten, myyjien, hoitajien — no, julkisella
puolella lomautuksia nyt ei kovin paljon tapahdukaan, mutta nyt
kuitenkin näitten pienipalkkaisten naisten — tilannetta
heikennettiin ihan konkreettisesti.
Silloin vastustimme lakiesitystä täällä,
siis vasemmistoliitto. Edustaja Mustajärven kanssa teimme
hylkäysesityksenkin, mutta sehän meni nurin. Nyt
tämä asia korjataan. Tietenkin voi sanoa, että kun
on parempi hallitus kuin edellisellä kaudella, niin se
korjataan, mutta ennen kaikkea se korjataan siksi, että meillä on
nyt tämmöinen kattava sopimus, joka on mahdollistanut
sen, että työntekijät ja työnantajat
ovat olleet asiasta samaa mieltä, ja siitä on
seurannut se, että hallitus on voinut antaa tämän
esityksen.
Mitä tästä pitäisi oppia?
Ensinnäkin tietysti ehkä voi ihmetellä,
miksi sitä ei voitu tehdä edellisellä kerralla,
koska se olisi ollut kaiken oikeudenmukaisuuden mukaista, jota me
kaikki täällä puolustamme, kuten olemme
kuulleet. Mutta ennen kaikkea se voitiin nyt tehdä siksi,
että saatiin aikaiseksi tämä raamisopimus.
Minusta se todistaa sen, että tämä raamisopimus
on hyvä sopimus, sen aikaansaaminen oli hyväksi,
mutta ennen kaikkea se todistaa sen, että me saavutamme parhaat
tulokset silloin, kun suomalainen sopimusyhteiskunta toimii. Ja
tämä lakiesitys kaikessa ristiriitaisessa historiassaankin
on hyvä osoitus siitä, että me tarvitsemme
yhteisesti sopivan yhteiskunnan, jota me täällä eduskunnassakin voimme
puolustaa.
Keskustelu päättyi.