Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän syksyn aikana eduskunnan
salissa on keskusteltu useampaan otteeseen hallituksen aikomuksesta
korottaa työttömien työttömyysturvaa 100
eurolla, ja nyt, kun hallitus teki budjettiinsa täydentävän
esityksen, ilmenikin, että aiemmassa budjetissa, siis siinä ensimmäisessä eduskunnalle
käsittelyyn tuodussa, oli tapahtunut lipsahdus ja virhe.
100 euroa per työtön ei hallituksen mukaan sittenkään
ollutkaan 100 euroa lisää, koska indeksikorotukset
puuttuivat, ja nyt hallitus on ilmoittanut, että valtion
kirstuista löytyy tähän projektiin vielä 59
miljoonaa euroa lisää rahaa.
Sinänsä tietysti kannatettavaa, ja jos 100
eurosta on kerta ollut puhe ja se on luvattu, niin se tietysti pitää hoitaa,
mutta keskustan eduskuntaryhmä esittää suuren
ihmetyksensä siitä, että jos kerta katsottiin,
että lisää rahaa vielä tähän
monen sadan miljoonan projektiin löytyy, niin miksi ei
tässä toisessakaan esityksessä huomioida niitä henkilöitä,
joille työmarkkinatuki jää kokonaan tulematta
sen tarveharkinnan vuoksi.
Siksi keskustan eduskuntaryhmä uusii laki-aloitteensa
työttömyysturvalain muuttamisesta siten, että tarveharkinnan
poisto toteutuisi vihdoin viimein sekä puolisoiden että vanhempien tulojen
vaikutuksen osalta.
Kaiken kaikkiaan on myös syytä todeta, että luvattu
100 euroa ja nyt käytännössä siis
noin 120 euroa per työtön lisätuloa työttömyyskorvauksen
aiemmin saadun päälle ei kuitenkaan jokaisen työttömän
kohdalla tarkoita tätä summaa, koska sillä on
vaikutusta toimeentulotukeen. Niin ikään ansiosidonnaisen
kytköksen vuoksi joidenkin työttömien
osalta, niin sanottujen aiemmin hyvätuloisten työttömien
osalta, tuki on sittenkin suurempi kuin se 100 tai 120 euroa.
Keskustan lakialoitteen tavoitteena on turvata yksilöllinen
peruspäiväraha pitkäaikaistyöttömille
ja niille, jotka pyrkivät työelämään.
Olemme varmasti eduskunnassa kaikki yhtä mieltä siitä,
että työ on parasta sosiaaliturvaa ja oli järjestelmä millainen
tahansa, sen keskeisin tehtävä on kannustaa työntekoon
ja palauttaa mahdollisuus palata työelämään,
kuten aiemmastakin lakialoitteesta tässä käytiin
keskustelua helpommin työelämään
sovitettavien tilanteiden osalta.
Peruspäivärahaa ja ansiosidonnaista päivärahaa
saavien kohdalla puolison tulot eivät vaikuta työttömän
etuuksiin, mutta työmarkkinatuella olevat hallitus on jättänyt
eriarvoiseen asemaan. Lapsettomalla työnhakijalla työmarkkinatuki
alkaa pienentyä, jos puolison tulot ovat yli 1 700 euroa
kuussa. Se ei kovinkaan suuri summa ole varsinkaan, kun katsoo näistä eduskunnan
tulotasoista käsin tätä todellisuutta.
Tarveharkinnan mukaan tukea ei makseta lainkaan, jos puolison tulot
ovat 2 786 euroa kuussa, käytännössä siis jotakuinkin
sen verran, mitä keskituloinen suomalainen tienaa.
Tämä muodostaa tuloloukun, joka pitkittää köyhyyttä ja
on myös tilastojen mukaan sukupuolisesti erittäin
syrjivä, koska se koskee pariskunnista aika usein nimenomaan
naisia, jotka tarveharkinnan poiston vuoksi jäävät
vaille tukea. Se ei kannusta, ja se ajaa puolisot toisiaan vastaan.
Vuonna 2010, siis viime vuonna, tulot pienensivät työmarkkinatukea
liki 16 000 henkilön kohdalla ja osittaista työmarkkinatukea
sai vanhempiensa taloudessa asumisen ja näiden tulojen
huomioon ottamisen takia 18 700 henkeä, eli puhutaan
isosta joukosta ihmisiä.
Keskustan eduskuntaryhmä haluaa kysyä hallitukselta,
miksi tämä ei vieläkään
kuulunut hallituksen esitykseen budjetin täydentävässä lisäyksessä,
ja toivoo hallitukselta viisautta siihen, että nyt lopulta
tämä asia, joka on rahallisesti sittenkin pienempi
kuin tämä indeksikorotus, voitaisiin ottaa nyt
todesta ja päätyä tekemään
tähän muutos, niin että eriarvoinen asema
erilaisten työttömien kohdalta poistuisi.
Keskustelu päättyi.