Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä esitetyllä laillahan
haetaan pysyvää luottomuotoista vienninrahoitusjärjestelmää,
jolla pyritään tietenkin turvaamaan suomalaisille
vientiyrityksille tasaveroiset mahdollisuudet kilpailijamaihin verrattuna
Vientiluotto Oy:n kautta. Tässä nykyisessä työ-
ja elinkeinoministeriön asetuksessa korontasausluoton kohteena
olevan kaupan kotimaisuusasteen on oltava vähintään
50 prosenttia. Finnverahan soveltaa omassa toiminnassaan niin sanottua
suomalaista intressiä, jolloin kotimaisuusaste voi olla
10—60 prosenttia. Tässä kyseisessä lakiesityksessä ei
ole säännöksiä kotimaisuusasteesta,
mutta kaikin mahdollisin keinoin ministeriössä valmistelussa
olevan asetuksen sopii olla sen muotoinen, että rahoitusmekanismi
on joustava ja mahdollisimman nopea, jotta suomalaiset yritykset
tässä kilpailussa pärjäävät.
Tästä on esitetty arvioita myöskin
niin päin, että jos kotimaisuusaste on nyt sitten
vaikka 20 prosenttia tai mikä tahansa, se on omiaan ajamaan
suomalaisia yrityksiä pois täältä.
Minun mielestäni asia on ehkä pikkuisen päinvastoin, koska
moni vientiyritys on jättänyt tänne kotimaahansa
sen tiukan, kovan ydinosaamisen, huipputekniikan, ja sitten tällainen
vähemmän osaamista vaativa asia, tekeminen, on
mennyt jo ulos. Kyllä minun mielestäni se, että suomalaiset yritykset
ovat vähintäänkin samalla viivalla kilpailijoitten
kanssa, on äärimmäisen tärkeää sille, että sitä suomalaista
huippuosaamista tässä maassa edelleen pysyy.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen vientiteollisuus kokee maailmantalouden taantuman
erityisen voimakkaana kahdesta syystä.
Ensinnäkin vientiteollisuus vaatii pitkäaikaista
luottoa, jota pankit eivät kriisitilanteissa myönnä.
Viennin rahoitus on suhteellisen huonosti tuottavaa toimintaa pankeille
ja sitoo pääomia pitkäksi aikaa. Rahoitushanojen
tyrehdyttyä vientimme on välittömissä vaikeuksissa,
sillä rahoituksen saatavuus ja hinta vaikuttaa suoraan yritystemme
kannattavuuteen.
Toiseksi, vientimme keskittyy pääasiassa teollisuuden
investointihyödykkeisiin. Tulevaisuudennäkymien
huonontuessa on ilmiselvää, että yritykset
maailmalla eivät investoi ja Suomen vientitalous kärsii.
Tämä hallituksen esitys vastaa vientiyrityksen
rahoitusvaikeuksiin. On hienoa, että nostamme vientirahoitusjärjestelmän
lähemmäksi kansainvälistä tasoa
ja pyrimme näillä toimilla edistämään
suomalaisen viennin kilpailukykyä. Ruotsissa ja Norjassa
ollaan jo paljon edellä, ja muuallakin maailmalla tämänlaatuinen
rahoitustoiminta osataan hyvin. Valtion väliintulolla toivottavasti
pystytään takaamaan pitkäaikaisen kannattavuuden
parantaminen ja myös tasaamaan lyhytaikaisista rahoitusmarkkinoista
johtuvia dramaattisia seurauksia.
Pitkällä aikavälillä meidän
tulee kuitenkin löytää keinoja myös
pk-yritysten kansainvälistymisen tukemiseen. Suomen vienti
nojaa käytännössä 25 suuryritykseen,
joilla on taloutemme kannalta kriittinen merkitys. Nämä suuryritykset ovat
meille hyvin tärkeitä, mutta yhtään
niitä vähättelemättä vientimme
kärki on melko kapea. Vientiin suuntautuvat pk-sektorin
yritykset toimivat alihankkijoina ja niiden menestys on tällä hetkellä suoraan
riippuvainen näiden suurempien yritysten myynnin volyymista.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys vastaa
hyvin suurien vientiyrityksien tarpeeseen ja on sellaisenaan kannatettava.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, todellakin tässä on
sellainen hallituksen esitys, jota ihan kernaasti voi kannattaa,
ja tämä on yhteinen, yksimielinen valiokunnan
mietintö. Ehkä vähän taustaksi
tälle esitykselle muutama sana lähihistoriasta.
Kun 2008 finanssikriisi lähti Amerikasta liikkeelle,
se tuli reaalitalouteen todeksi Euroopassa 2009 viimeistään
ja oikeastaan sitä jo vähän ennen, 2008—2009
vaiheilla, se näkyi finanssipuolella. Markkinaehtoisten
toimijoiden edellytys rahoittaa suuria vientikauppoja ja vähän
pienempiäkin heikkeni erittäin radikaalisti, ja
siinä vaiheessahan otettiin käyttöön
uusia ja volyymiltään erittäin paljon
suurempia vienninedistämistoimia kuin mitä siihen
saakka oli käytössä. Yhteensä,
jos oikein muistan, 6—7 miljardin euron verran ne limiitit
nousivat, kun lasketaan yhteen vientitakuiden limiittien kasvattaminen,
korontasaussopimusten kasvattaminen ja sitten kun vielä otettiin
käyttöön tämmöinen
luottomuotoinen suora viennin rahoitus. Näillä toimilla
kyettiin vastaamaan jollakin tavalla siihen totuuteen, että finanssimarkkinat
eivät toimineet, ja ne, joilla vielä vientiä oli,
saivat sen rahoituksen järjestettyä.
Itse asiassa nyt käsitellään parhaillaan
tätä luottomuotoista viennin rahoitusta. Sitähän
meillä ei ollut pitkään aikaan käytössä.
Se oli aikanaan meillä käytössä.
Sitten vuonna 97 sinne tultaessa yksityinen alan toimijajoukko oli
sitä mieltä, että ei tarvita sellaista
luottomuotoista viennin rahoitusta, joka on julkisen vallan käsissä jollain
tavalla, että yksityiset markkinat pystyvät vastaamaan
tähän rahoituksen tarpeeseen, ja silloinen vientiluotto
poistui markkinoilta. No, nyt se oli pois markkinoilta aina siihen
vuoteen 2009 saakka, mutta kun lama tuli ja finanssipuolella tuli
suurta kireyttä, nostettiin uudelleen tämä luottomuotoinen
rahoitus käyttöön. Tuossa vaiheessa 2009
se otettiin käyttöön niin, että valtio
suoraan, tavallaan omasta taseestaan elikkä ei Finnveran
kautta, rahoitti sen, mutta Finnvera sen hoiti. Nyt tässä järjestelyssä Finnvera
ottaa nuo rahat maailmalta ja valtio antaa takauksen, ja tällä tavalla
vähän uudenmuotoiseksi ja paremmin toimivaksi,
minunkin mielestä paremmin toimivaksi, tämä järjestelmä nyt
kyetään tällä metodilla luomaan.
Kysymyshän, jos vielä sen yksinkertaisesti kuvaa,
on viime kädessä siitä, että silloin
kun joku suomalainen yritys myy, ei Pohjois-Koreaan mutta sanotaan
nyt vaikka Etelä-Koreaan, vie vaikka hissejä sinne
tai jotain muuta, niin tämä systeemi toimii sillä tavalla,
että se viejä omalta osaltaan tarjoaa rahoituspaketin.
Kun aikaisemmin yksityiset markkinaehtoiset maailmanlaajuiset toimijat
olivat niitä, jotka sen rahoittivat, ja suomalainen taho
antoi siihen ainoastaan takauksen, niin nyt tässä vaiheessa
se suomalainen hissinmyyjä antaa rahoituspaketin, jossa
on mukana ei vain takaus vaan myöskin se rahoitus ja siihen
liittyvä takaus, ja tätä kautta tämän
suomalaisen yrityksen mahdollisuudet pärjätä maailmanlaajuisessa
kisassa sitten ehkä paranevat, ja uskotaan ja luotetaan
siihen, että paranee.
No, mikä on tämän lakiesityksen parannus
siihen aikaisempaan vuonna 2009? Nyt minä en ihan tarkkaan
muista, milloin se tuli voimaan, mutta 2009 vuoden puolella se oli
jo voimassa. Mikä on tämän esityksen
merkittävin parannus paitsi se, että myöskin
se rahoituksen hankinta siirtyy nyt Finnveran kautta? Se on minusta
kuitenkin parempi, ja hyvä näin. Itse asiassa
asetin silloin 2010 vuoden puolella tämmöisen
asiantuntijaporukan pohtimaan tätä, ja tämähän
perustuu sen asiantuntijatyöryhmän maaliskuussa 2011
tekemään esitykseen. Siis se, että se
menee Finnveran kautta näin hoidettuna, se on ihan hyvä.
Toinen merkittävä muutos, mikä tässä tapahtuu
tällä hetkellä vielä olemassa
olevaan käytäntöön, on seuraava.
Nyt kun arvioidaan, onko joku hanke kelvollinen saamaan tätä viennin
rahoitusta, niin noissa säädöksissä edellytetään,
että arvioidaan ensin, onko nyt varmasti sillä tavalla,
että yksityisiltä markkinoilta ei tuota luottoa
saa ja semmoinen monitahoinen prosessi on siinä ensin edessä jnp.
Vasta sen jälkeen, jos voidaan osoittaa, että on
ilmiselvä markkinapuute, tällä vienninrahoitusinstrumentilla
voidaan tulla sitä yritystä vastaan ja olla rahoittamassa
sen yrityksen vientihanketta. Nyt tämä säännös,
jota ei ole esimerkiksi Hermeksellä tai SEKillä — siis
tärkeällä saksalaisella viennin erityisrahoittajalla elikkä Hermeksellä tai
Ruotsin kutakuinkin samalla tavalla omistetulla julkisella systeemillä kuin
meillä — näillä kummallakaan
tällaista ei ole, ja nyt tullaan niin kuin vähän
lähemmäksi Ruotsin ja Saksan viennin rahoituksen
järjestelyjä. Välttämättä ihan
vieläkään kaikin osin me emme ole ihan
samassa tilanteessa, niin kuin, oliko se edustaja Kärnä,
joka täällä sanoi. Aika lähellä nyt
kuitenkin ollaan. Tässä on pieni parannus siihen,
mikä aikaisemmin oli tilanne tai tällä hetkellä vielä on
tilanne, ja pidän tätä tosiaan hyvänä muutoksena,
pienenä askeleena ihan oikeaan suuntaan.
Sen sijaan, kun täällä puhuttiin
pienistä yrityksistä ja niiden vientiponnisteluista,
pidän todella huonona sitä, että näitä yritysten
viennin ja kansainvälistymisen rahoja leikataan ensi vuoden budjetissa,
koska yhteishankkeitten rahoitus on ollut erittäin tärkeä,
43 momentilta on voitu rahoittaa, ja minä toivon, että kun
hallituspuolueet nyt budjettiin tekevät tarkistuksia, niin
näiltä osin voivat tätä kohtaa
vähän muuttaa ja tulla lähemmäksi
sitä aikaisempaa näitten yhteishankkeitten rahoitusta.
Monesti pienet yritykset eivät yksin mene sinne maailmaan.
Ne tarvitsevat kumppaneita ja joukolla menemistä. Niitä on
rahoitettu nimenomaan tällä viennin ja kansainvälistymisen
rahalla, joka on siellä momentilla 43, ja todella toivon,
että sitä voitaisiin hallituspuolueidenkin toimesta
nyt vielä tarkistaa.
Yleiskeskustelu päättyi.