5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi perintö- ja
lahjaverolain 14 ja 19 a §:n muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa on varsin ankara perintö-
ja lahjaverotus. Erityisesti tämä koskee pienehköjä perintöosuuksia
ja lahjoja. EU:ssa on jo seitsemän jäsenvaltiota,
joissa ei lainkaan tunneta perintö- ja lahjaverotusta,
esimerkkeinä nyt vaikkapa Ruotsi ja Viro. Esimerkiksi Saksassa
rintaperillisiä koskee 400 000 euron vapaa osuus.
Nyt pääministeri Jyrki Kataisen hallitus on esittänyt
eduskunnalle, että meillä otettaisiin ensimmäisessä veroluokassa,
eli esimerkiksi rintaperillisten ollessa perinnön tai lahjan
saajina, uudelleen käyttöön 16 prosentin
rajaveroaste ja se asetettaisiin koskemaan jo 200 000 euroa
ylittävää perintöosuuden tai
lahjan osaa. Näin ollen tämä 16 prosentin
marginaalivero voisi koskea esimerkiksi aivan suhteellisen tavallista
asunnon perillistä. Erityisen ankarasti se koskisi yritysten sukupolvenvaihdoksia.
Viime eduskuntakaudella työskenteli pitkään alivaltiosihteeri
Martti Hetemäen johtama verotuksen kehittämistyöryhmä,
joka jätti joulukuussa 2010 joulun alla mietintönsä valtiovarainministeriölle.
Tämä työryhmä teki myös
omat ehdotuksensa perintö- ja lahjaverotuksen ajantasaistamisesta,
niin kuin se sanoi, mutta lievempään suuntaan
nimenomaan ottaen huomioon sen, että meillä on
eurooppalaisittain erittäin ankara perintö- ja
lahjaverotus. Se ehdotti kyllä tätä 16 prosentin
marginaaliveroastetta palautettavaksi. Mehän yhdessä muun
muassa kokoomuksen kanssa poistimme sen vuoden 2009 alusta pääministeri
Matti Vanhasen toisessa hallituksessa. Hetemäen työryhmä ehdotti
sitä kyllä palautettavaksi mutta miljoonan euron
ylittävän perintöosuuden tai lahjan osalta.
Se esitti sitten muutoin lievennyksiä perintö-
ja lahjaveroasteikkoon.
Keskusta esitti täällä ensimmäisessä käsittelyssä,
yksityiskohtaisessa käsittelyssä, pykälää muutettavaksi
sellaiseksi kuin Hetemäen työryhmä oli
esittänyt eli tämän hallituksen esittämän 200 000
euron rajan muuttamista miljoonaksi euroksi. Tämä esitys
ei kuitenkaan kantanut tässä salissa. Tämän
johdosta esitän koko tätä lakiehdotusta
hylättäväksi keskustan vastalauseen perustelujen
mukaisin perustein, jotka erityisesti painottuvat yritysten sukupolvenvaihdoksiin.
Ehdotan myös keskustan vastalauseen mukaista lausumaehdotusta
eduskunnan hyväksyttäväksi. Tämä lausumaehdotus
on muuten tärkeä siltäkin varalta, että tuo
meidän hylkäämisehdotuksemme ei tässä salissa
tulekaan hyväksytyksi. Ehdotan seuraavaa lausumaa eduskunnan
lausuttavaksi: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
aloittaa välittömästi perintöverotuksen
uudistamisen siten, että Kataisen hallituksen nyt esittämät
veronkiristykset eivät rasittaisi kohtuuttomasti yritysten
sukupolvenvaihdostilanteita. Tähän sopivia keinoja
olisivat esimerkiksi sukupolvenvaihdostilanteissa sovellettavan
erityisen huojennuksen kehittäminen tai perintöveron
kehittäminen siten, että perintövero
tulee maksuun vasta perittyä omaisuutta realisoitaessa."
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Kivirannan hylkäysehdotusta
sekä myös lausumaehdotusta.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! Jos ajatellaan verotuksen kokonaisuutta, niin täytyy
miettiä, mikä on tehokas tapa saada verotuottoja,
mikä on oikeudenmukainen tapa saada verotuottoja. Täytyy
sanoa, että mielestäni perintövero kuuluu kummaltakin
kannalta katsottuna suhteellisen hyviin veroihin. Sen perintä toimii
varsin hyvin, ja sen lisäksi täytyy sanoa, että henkilö,
jos hän voi lahjoittaa omaisuutta tai jos hän
menehtyy, ei kärsi siitä verosta ja se, joka saa,
joutuu maksamaan siitä veroa, mutta se lahja tai perintö tulee kuitenkin
tietyllä tavalla yllättäen ja pyytämättä. Tältä osin
täytyy sanoa, että henkilön taloudellinen
asema vahvistuu, ja jos ajatellaan sitä verotasoa, joka
meillä nyt on 13 prosenttia ja 16 prosenttia enimmillään,
nyt tämmöisen ehdotuksen tultua hyväksytyksi
se on kuitenkin selvästi alhaisempi kuin esimerkiksi pääomaverokanta, joka
on 30 prosenttia tai 32 prosenttia. Eli siinä suhteessa
voidaan sanoa, että perintövero on suhteellisen
toimiva ja tarkoituksenmukainen vero.
Ja sitten, mitä tasoon tulee, tietysti tason suhteen
pitää olla varovainen. Englannissa aikoinaan,
kun mentiin yli 90 prosenttiin perintöverotuksessa, syntyi
trustijärjestelmä eli säätiöitiin omaisuus,
ja näinhän kävi oikeastaan rikkaitten sukujen
osalta Suomessa aikaisemmin. Mutta näillä tasoilla,
13 ja 16 prosenttia, voidaan sanoa, että se ei muodosta
semmoista kiihoketta, joka johtaisi merkittävään
veronkiertoon. Meillä on myöskin Ruotsista esimerkki.
Ruotsissa oli huomattavasti korkeampi perintöveron taso
kuin meillä, mutta tuotto rikkaassa Ruotsissa oli selvästi
pienempi kuin meillä Suomessa. Minä luulen, että nämä ovat
aika optimaalisia verokantoja.
Mitä tähän 16 prosenttiin vielä tulee
tosiaan yli 200 000 ylittävän perinnön
tai lahjan osalta, täytyy sanoa, että tässä on
merkittävää se — jatkan asiaa
kohta pöntöstä — (Puhuja siirtyi
puhujakorokkeelle) että siitä ei ole kuin muutama vuosi
aikaa, kun meillä viimeksi oli 16 prosenttia perintöveron
suuruutena. Sitten sitä kevennettiin, ja nyt oikeastaan
palataan sille aikaisemmalle tasolle, joka meillä on todettu
suhteellisen kohtuulliseksi, että tässä suhteessa
ei ole kovinkaan suurta ongelmaa.
Täytyy sanoa, että asiantuntijoista on joskus hyötyä ja
yleensä tohtori Pauli K. Mattila, kun hän käy
eduskunnassa, hän käy harvoin, mutta silloin,
kun hän käy täällä,
hän puhuu totta ja selkeästi asiaa, ja tälläkin
kertaa tässä asiassa hän tuli kuultavaksi
verojaostoon ja kiinnitti huomiota lakiehdotuksen säännökseen,
jonka mukaisesti olisi kumuloitu vanhat lahjat ja perinnöt
uusiin, tämän lain voimaantulon jälkeen
tuleviin lahjoihin ja perintöihin. Tämä olisi
tietyssä tilanteessa saattanut merkitä sitä,
että jos on aikaisemmin saanut suuren lahjan ja sitten
saa suhteellisen pienen lahjan tämän vuoden puolella, kun
tämä kumulointi tapahtuu kolmen vuoden ajalta
eli kolme aikaisempaa vuotta otetaan huomioon laskettaessa tuota
lahjan tai perinnön suuruutta, se olisi johtanut siihen,
että vero olisi saattanut olla reilusti yli 100 prosenttiakin
tietyissä tilanteissa, ja se olisi johtanut konfiskatoriseen verotukseen.
Verojaostossa heti oivallettiin tämä Mattilan
suuri viisaus, että pitää olla semmoinen malli,
jonka me 90-luvulla täällä jo aikanaan
kehitimme näissä perintöverotapauksissa,
että jos tehdään muutoksia, millä tavalla
nämä kumulointisäännöt
nyt otetaan huomioon, ja nyt tältä osin sitten
lähdetään siitä, että lähtökohta
on se, että se vero, joka aikanaan on maksettu siitä perinnöstä,
joka nyt tulee kumuloitavaksi, on suuruudeltaan sama kuin se olisi
ollut vanhan perintöverolain mukaisesti, ja oikeastaan
tämä korkeampi prosentti kohdistuu vain näihin
uusiin perintöihin. Tältä osin voidaan
sanoa, että laki täydellisesti toteuttaa tarkoitustaan
nyt näitten muutosten jälkeen.
Arvoisa puhemies! Tietysti on joka tapauksessa tärkeätä seurata,
mitenkä tämä korotus toimii, ja jos sillä on
semmoisia vaikutuksia, että tosiaan pyritään
välttämään veroa, silloin pitää reagoida
siihen, koska se kokonaistuotto tietysti on kaikkein tärkeintä valtiolle
kaiken kaikkiaan, ja siitä pitää pyrkiä pitämään
huolta, että kiertotoimenpiteet millään
tavalla eivät ala. Mutta kuten sanoin, uskon siihen, että tämä taso
on kohtuullinen ja se kohtalaisen mielellään maksetaan.
Vielä lopuksi, arvoisa puhemies, mitä tulee yrityksiin,
joihinka edustaja Kiviranta kiinnitti huomiota, se on tietysti totta,
että sukupolvenvaihdostilanteet ovat joissakin tapauksissa
ongelmallisia. Kuitenkin meillä on yritysten sukupolvenvaihdoksissa
ja maatalouden sukupolvenvaihdoksissa huojennussäännös,
joka olennaisesti lieventää verotusta, ja meillä on
myöskin mahdollisuus saada lykkäystä sitten
tuohon veronmaksuun. Tietysti siitä lykkäyksen
korosta voi-taisiin jossakin vaiheessa keskustella, onko siinä mahdollisuuksia
hieman tinkiä koron määrässä, mikä saattaisi
helpottaa näitä tilanteita. Mutta sanoisin, että kyllä nämä sukupolvenvaihdokset
on kohtalaisen hyvin hoidettu. Tätä asiaahan edellinen
eduskunta käsitteli, ja silloin todettiin, että muutosten
tekeminen ei ole kovinkaan helppoa, jos halutaan, että se
verohuojennus kohdistuu pelkästään siihen
sukupolvenvaihdostilanteeseen. Meillähän oli semmoinen
esitys täällä, joka olisi saattanut johtaa
siihen, että siinä olisi tullut myöskin
sijoitusvarallisuutta mukaan. Tietysti semmoinen muutos ei olisi
ollut tarkoituksenmukainen yritystoiminnan edistämisen
kannalta.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin edustaja Sasi käsitteli
Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtajan Pauli K. Mattilan esittämää hallituksen
esityksen teknisten virheiden korjaamista, olen hänen kanssaan samaa
mieltä, ja myöskin edustamani puolue. Totta kai
hallituksen virheet, suoranaiset virheet, on korjattava, mutta virheellistä on
myös tämä politiikka, että yritysten
sukupolvenvaihdoksia kiristetään, niitten perintö-
ja lahjaverotusta kiristetään. Tähän
ovat kiinnittäneet huomiota erityisesti Suomen Yrittäjät
ja Perheyritysten liitto.
Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Mattila tuossa samaisessa
verojaoston kokouksessa totesi myös sen, että on
eurooppalainen trendi luopua perintö- ja lahjaverotuksesta.
Sitä voidaan myöskin paeta, voidaan vaihtaa kansalaisuutta,
ja näin tapahtuu varmaan suurimpien perittävien
kohdalla hyvin helposti. On nimittäin niin, että jos
sitä kansalaisuutta vaihdetaan, silloin tänne
jää perintö- tai lahjaverotuksen kohteiksi
ainoastaan täällä oleva mahdollinen kiinteä omaisuus
ja sellaisten yritysten osakkeet, joiden omaisuudesta pääosa
muodostuu kiinteästä omaisuudesta. Eli kyllä kansainvälistä pakoa
tapahtuu paitsi pääomatulojen verotuksen myöskin
perintö- ja lahjaverotuksen osalta. Ja siihen kaatui Ruotsin
perintö- ja lahjaverotus: tähän lisääntyneeseen
verosuunnitteluun, jota Suomessa ei ole vielä paljon esiintynyt.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Sopiiko noin debattipuheenvuoromielessä puhua
muustakin verosta eli varallisuusverosta muutama sana. Sehän
poistettiin tässä joku aika sitten.
Varallisuusveron historiahan on semmoinen, että 1920-luvulla
se otettiin Suomessa käyttöön omaisuusveron
nimellä. Vuonna 74, kun verolakeja muutettiin, tuli varallisuusvero,
ja sitten kävi näin, että Matti Vanhasen
ollessa ykköshallituksen pääministerinä tämä varallisuusvero
kokonaan poistettiin. Se johtui siitä, että 2004
Matti Vanhasen ykköshallitus oli sopinut työmarkkinajärjestöjen
kanssa työehtosopimuksissa, että se poistetaan.
Minä edustaisin näkemystä, arvoisa
edustaja Sasi ja kumppanit, ketkä olette täällä tärkeillä paikoilla,
että nyt ensi vuoden aikana pohtisitte ihan aikuisten oikeasti
varallisuusveron palauttamista. Sen summa oli vuonna 2004 valtion
kassaan 130 miljoonaa euroa, ja se on iso raha. Tässä mielessä tämä käsiteltävä asia
edustaa kohtuullisen vaatimatonta rahasummaa verrattuna tähän.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Herra puhemies! Tämä koko lainsäädäntöhän
on meillä varsin maltillinen. Ehkä esimerkki Ruotsista
nyt saattaa olla... Siinä on ollut varmaan vähän
rakenteellisiakin eroja. Mitä tulee näihin sukupolvenvaihdoksiin,
niin huojennussäännös tietysti siinä huomattavasti
auttaa, ja varmaan tilannetta varmaan nyt seurataankin, johtuuko
tästä mitään kohtuuttomuuksia.
Tämä eurooppalainen trendi tällä kohtaa
on tietysti sikäli mielenkiintoinen, että varmaan
fiskaalisia tavoitteita on muissakin Euroopan maissa kuin vain Suomessa
lähitulevaisuudessa. Voi tietysti olla, että tuokin
trendi sitten vähän saattaa siellä muuttua.
Mutta kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, ratkaisu on varsin maltillinen
ja varsin hyväksyttävä tässä kansantalouden
tilanteessa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan informaatioksi edustaja Tuupaiselle,
jos hän ei tiedä, että Ruotsi on poistanut
perintö- ja lahjaverotuksen ja myös varallisuusverotuksen. Mutta
Ruotsillahan meneekin hyvin, sehän ei ole eurossa ja sen
valtionvelkakin on vain 20 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Sitten haluaisin erityisesti korostaa, että usein on
tietämättömyyttä siitä,
mikä merkitys tällä perintö-
ja lahjaveron tuotolla on Suomen valtiontaloudessa. Sehän
on vuosittain vain noin 400 miljoonaa euroa, eli nytkin pannaan
enemmän ansiotuloveron kevennyksiin ensi vuonna tässä hallituksen
esityksessä. Sitä en kritisoi, mutta totean, että yhden
vuoden tämmöiset tuloverotuksen kevennykset ovat
samaa luokkaa kuin perintö- ja lahjaveron vuotuinen tuotto.
Keskustelu päättyi.