6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun
lain 1 §:n ja liitteen muuttamisesta
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tupakan vaarat tunnemme me kaikki. Me tiedämme,
mitä se aiheuttaa ihmisen keuhkoille, mitä se
aiheuttaa ihmisen terveydentilalle ja mitä se aiheuttaa
ihmisen kukkarolle. On erittäin hyvä asia, jos
tupakka saadaan kitkettyä tästä maasta pois,
jos tupakoitsijat saadaan lopettamaan tupakanpoltto. Se auttaa silloin
perheitä ja se estää myöskin
passiivista tupakointia. Mutta meillä on kokemuksia jo
vanhalta ajalta kieltolaista. Me tiedämme, miten siinä kävi
meillä ja miten siinä kävi maailmalla.
Nyt uhkaa käydä vähän samalla
tavalla, kun puhutaan tupakan verotuksen muuttamisesta.
On oikein, että savukkeiden, sikarien, pikkusikareiden
sekä piippu- ja savuketupakan veroa korotetaan keskimäärin
10 prosenttia. Sen sijaan savukkeeksi käärittävän,
hienoksi leikatun tupakan veroa esitetään tässä laissa
nyt korotettavaksi keskimäärin 25 prosenttia,
ja se on väärin. Se on vastaavanlaista tupakkaa
kuin nämä aikaisemmatkin mainitsemani tupakat.
Tätä hienoksi leikattua tupakkaa polttavat vähävaraiset
ihmiset, mielenterveysongelmaiset ihmiset, työttömät
ihmiset, ne ihmiset, joilla ei ole varaa amerikkalaisiin pitkän
filtterin savukkeisiin, pikkusikareista tai sikareista puhumattakaan.
Jos tämä tupakan korotus hyväksytään,
tulee se merkitsemään kioskimurtoja ja kauppamurtoja
sen takia, että tupakkaa tupakkamies hakee joka tapauksessa, olipa
laki mikä tahansa. Tai sitten mennään
Viron laivalle ja sieltä roudataan isoja lasteja, ajetaan
myöskin pohjoisesta pitkiä matkoja ja haetaan
tupakkaa ja sitten sitä myydään. Tämä laki 25
prosentin korotuksellaan on omiaan lisäämään
rikollisuutta etenkin meidän nuorten keskuudessa, joilla
ei ole varaa näihin tupakoihin ja jotka näkevät
tässä bisneksen. Tämä on asia,
jolta on syytä olla sulkemalta silmiä.
Me puhumme tässä, että pitää saada
valtiolle tuottoa, ja 50 miljoonasta on puhe. Tässä sikareiden
ja pikkusikareiden osuus on katsottu noin 2 prosentiksi. Kuitenkin
sikareita ja pikkusikareita polttavat ne ihmiset, joilla on varaa
käyttää siihen tupakanpolttoon myös
enemmän rahaa kuin muilla, eli mielestäni olisi
parempi, että sikareiden ja pikkusikareiden verotusta nostettaisiin
25 prosenttia mutta sen sijaan hienoksi leikatun tupakan vero pantaisiin
10 prosenttiin, niin kuin muuallakin tuo vero on.
Jos halutaan parantaa ihmisiä, jos halutaan, että nuoret
eivät tupakoi, sitä ei tehdä korottamalla
sätkän veroa, se tehdään valistuksella.
Se tehdään valistuksella, joka aloitetaan päiväkodista
ja jota jatketaan kouluun ja jota viedään edelleen
koko ajan eteenpäin. Jos halutaan, että aikuiset
ihmiset, keski-ikäiset ihmiset ja eläkeläiset lopettavat
tupakanpolton, sitä ei päätetä tässä salissa
eikä sillä, että sätkän
hinta nousee. Sillä voidaan edesauttaa sitä asiaa,
että sen sijaan lasketaan tupakkaa korvaavien aineiden
hintoja. Ne ovat tänä päivänä niin
kalliita, että kaikkein vähävaraisimmalla
väestöllä ei ole niihin varaa.
Sillä perusteella, että haluan estää myöskin
rikollisuuden kasvun tässä maassa, esitän,
että hienoksi leikatun tupakan veron korotus säädettäisiin
samalle tasolle kuin muunkin tupakan veronkorotus eli 10 prosenttiin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Itse kannatan toimia, joilla pyritään
vähentämän tupakan aiheuttamia sairauksia,
sillä hyvinhän tiedetään, että yli
5 000 henkilöä vuosittain kuolee tupakan
aiheuttamiin sairauksiin puhumattakaan siitä, kuinka paljon
se aiheuttaa kustannuksia terveydenhuollon piirissä.
Olisin kuitenkin toivonut, että tässä lainvalmistelussa
olisi kiinnitetty huomiota enemmän myös tähän
keksittyyn sähkötupakkaan, joka on valtaamassa
markkinoita ja jonka hyöty myös on auttaa ihmisiä pääsemään
eroon tupakasta kokonaan. Tällä hetkellähän
se luokitellaan jossain määrin lääkeaineeksi
tai tuotteeksi, jota ei voida myydä. Kuitenkin niitä nikotiiniampulleja
pystytään tilaamaan verkkokaupan kautta Suomeen. Tällä hetkellähän
se toimii kutakuinkin näin.
Toivoisin, että tästä salista löytyisi
tahtoa, että me lähtisimme vauhdittamaan tämän
sähkötupakan laillistamista, jotta voisimme vähentää tupakoinnin
aiheuttamia sairauksia, mikäli se sitä kautta
aidosti on mahdollista.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ajatellaan verotusta, niin tietysti verotuksen
kohteen pitäisi olla tarkoituksenmukainen ja sosiaalisesti
mahdollisimman hyväksyttävä, ja tietysti terveyshaittojen
torjuminen on kaikkein parhaimpia tavoitteita, mitä verotuksella
voi olla. Siitä syystä on erittäin perusteltua,
että meillä on varsin ankara tupakkavero Suomessa.
Sitten on keskustelua aika paljon siitä, pitäisikö sen
veron olla suhteellinen vai pitäisikö sen olla
yksikkökohtainen, ja kyllä terveysviranomaiset
korostavat sitä, että sen pitäisi olla
ensi sijassa yksikkökohtainen. Se on aika merkittävä tapa
hoitaa tupakkaverotusta kaiken kaikkiaan maailmalla, ja hallitusohjelmassa
todetaan, että tupakkaverotusta pitäisi kehittää yksikkökohtaiseen
suuntaan. Tällä kertaa ei oteta semmoista askelta
kuin olisi pitänyt ottaa, ja nyt valtiovarainministeriössä selvitetään
ensi vuoden aikana sitten sitä, millä tavalla
verotusta voitaisiin kehittää niin, että terveyshaittojen
torjuminen olisi mahdollisimman tehokasta.
Sitten kääretupakan osalta on suorastaan välttämätöntä,
että ei ole semmoista tuotetta, joka on poikkeuksellisen
halpa, jota voidaan käyttää ja poltetaan
tämmöisen sätkäpaperin kanssa,
mikä on vielä erityisen epäterveellistä.
Siinä suhteessa on ihan tarkoituksenmukaista, että sitä kaikkein halvimman
luokan veroa nostetaan reippaasti. Tällä tavalla
pyritään pitämään huolta
siitä, että tämmöisiä tuotteita
pyrittäisiin erityisen tehokkaasti välttämään.
Mitä sitten tulee tähän harmaatuontiin,
niin tältä osin täytyy sanoa, että tietysti
siitä ei ole luotettavia tilastoja olemassa, mutta tällä hetkellä ehkä voidaan
arvioida, että se välttämättä ei ole
viime aikoina merkittävästi kasvanut. Mutta on
täysin selvää, että jatkuvasti
pitää seurata sitä, esiintyykö harmaatuontia
tai rikollista tuontia, ja jos sitä esiintyy merkittävästi,
sitten pitää miettiä, voidaanko valvontaa
tehostamalla pyrkiä torjumaan tämä tuonti.
Jos se ei ole mahdollista, niin sitten tietysti vasta viimeisenä keinona
pitää miettiä verotasojen alentamista,
mutta tällä hetkellä mielestäni
siihen ei ole minkäänlaista tarvetta, vaan tämä korotus
on perusteltu.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Tolppasen tekemää esitystä,
vaikka itse on ole tupakkamies enkä tupakoinnin kannattaja,
mutta edustaja Tolppanen perusteli näitä asioita
erittäin perusteellisesti. On todella ymmärrettävää,
että tämä alhaisemman tason väestö,
työttömät, pieneläkeläiset
ja muut, jotka tupakoivat, käyttää ennen
kaikkea juuri tätä sätkää ja kääretupakkaa,
ja näille sillä on merkitystä sillä tavalla.
On hyvä peruste, että ne, joilla on maksukykyä myös
asioissa, sikarinsauhuttajat, maksavat siitä vähän
reilummin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat! Huomautan, että kyseessä on
lakiehdotuksen toinen käsittely. Sisällöstä on
päätetty jo ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä, joten edustaja Tolppasen ja edustaja Kokon
kannattama esitys ei voi tulla käsittelyyn tässä yhteydessä.
Jatketaan keskustelua.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Varmaan asiasta on hyvä hieman
keskustella, vaikka tässä puhemies varmaan ihan
oikein juuri tulkitsi asian.
Valiokuntahan ei ollut tietämätön
tästä problematiikasta, ja totesimme muun muassa,
että savukkeiden kulutus on kohdistunut viime vuosina aiempaa
enemmän edullisempiin hintaluokkiin ja hintaero halvimpien
ja kalliiden savukkeiden välillä on kasvanut.
Esitys siis tasaa hieman tätä eroa. Todettiin
myöskin, että kääretupakka on haitallisempi
terveysvaikutuksiltaan kuin tehdasvalmisteiset savukkeet.
Nämä ongelmat ovat olleet tiedossa ja niitä on hallitus
arvioinut, myöskin valiokunta, ja pidän tätä lakiesitystä,
josta me emme siis nyt enää äänestä,
aivan oikeaan osuvana. Varmaan tätäkin markkinaa
ja tilannetta seurataan jatkossa. Jos ilmenee suurempia ongelmia,
niin varmaan hallitus tuo sitten muutoksia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nuo hintajoustokysymykset ovat tietysti mielenkiintoisia,
mutta edustaja Tolppasen logiikka oli sillä tavalla vähän
ongelmallista, että jos siis uskotaan, että nimenomaan
tässä kaikkein halvimmassa tupakassa eli kääretupakassa
se hintajousto ei toimisi eli että jos sen hintaa nostetaan,
niin köyhimmät sitten hankkivat sitä vaikka
rikoksia tekemällä, niin se tuntuu ehkä vähän
liioitellulta. Kyllä on aivan selkeää näyttöä siitä,
että tupakan hinnan nosto on ollut ylivoimaisesti tehokkain keino
tupakan käytön rajoittamiseen.
Kaikki, jotka nyt pidempään olemme sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa istuneet, olemme täällä vuosien
varrella olleet kirjoittamassa mietintöjä erilaisista
keinoista tupakan käytön rajoittamiseksi. Yksi
sieltä vielä puuttuu, ja se on tämä mielikuvamarkkinointi.
Toivon mukaan tämä mielikuvamarkkinoinnin kieltäminenkin
nyt saadaan ja tämä eduskunta saa asian hoidettua
komeasti maaliin. Mutta kyllä se on aivan selvää, että mitä halvempaa
se tupakka on, niin sitä enemmän sitä käytetään
ja mitä kalliimpaa se on, niin sitä vähemmän
sitä käytetään. Rikoksiin turvautuminen
on todennäköisesti kuitenkin varsin rajoitettua.
Sinänsä edustaja Tolppanen on aivan oikeassa siinä,
että tässäkin näkyy tietysti
se taloudellinen epäoikeudenmukaisuus, joka korostui tässä juuri muutama
päivä sitten Lääkärilehden
julkistamissa tiedoissa siitä, että kaikkein köyhimmät
elävät vielä odotettua lyhyempään
verrattuna hyvätuloisiin kuin aiemmin on kuviteltu. Aivan
samalla tavalla terveyserot johtuvat suurimmalta osalta juuri taloudellisesta
eriarvoisuudesta, ja siksi niitä pitäisi pyrkiä rajoittamaan.
Tupakan hinnankorotus on kyllä siinä yksi keino,
mutta se ei ole riittävä johtuen juuri niistä syistä,
joihin edustaja Tolppanen viittasi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä olen kyllä sitä mieltä,
että jos ne, jotka elävät kaikkein pienimmillä tuloilla,
elävät kaikkein lyhimpään, niin
olisi todellakin syytä ruveta parantamaan heidän
elinolosuhteitaan, kotejaan ja ravinnonsaamistaan jne.
Mutta, arvoisa puhemies, sillä perusteella, mitä äsken
tuolla puhuin, minä esitän tämän
lakiehdotuksen hylkäämistä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Hallitushan esittää ihan
selkeästi, että savukkeiden, sikarien ja piipputupakan
veroa korotetaan vuoden 12 alusta keskimäärin
10 prosenttia, mutta sätkätupakan veroa peräti
25 prosenttia.
Mitkä ovat ne sosiaaliset perusteet, jotka oikeuttaisivat
sätkätupakan korkeamman verotuksen? Kovat hinnankorotukset
eivät poista riippuvuutta, ne vain johtavat köyhien
talouden entistäkin ahtaammalle. Tupakan hinnannousut aiheuttavat
sen, että tupakasta riippuvaiset köyhät
ihmiset joutuvat luopumaan monesta välttämättömästä hankinnasta.
Seurauksena on siis elintason lasku niillä, joilla elintaso
on jo minimissä. Tämä on kiertämätön
tosiasia. Riippuvuudesta kärsivät eivät
voi ilman yhteiskunnan tuntuvaa apua vähentää tupakointia.
Myös tämä riippuvuudesta vieroittaminen
lääkkeiden avulla on äärimmäisen
kallista pienituloisten kannalta. Yksi lääkekuuri
maksaa noin 250 euroa, ja usein yhdellä kuurilla ei tupakasta
irrottauduta. Näihin toimeentulokysymyksiin, näihin
sosiaalisiin näkökohtiin tässä ei
kyllä paljoakaan ole kiinnitetty huomiota eikä nähty
vaivaa.
Keskustelu päättyi.