10) Hallituksen esitys eduskunnalle energiaverotusta koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on käsittelyssä,
nyt tässä toisessa käsittelyssä,
energiaverolaki. Hallitus esittää tuntuvia korotuksia
sekä bensiinien että dieselpolttoaineen verotukseen.
Sehän johtaa siihen, että kuljetuskustannukset
nousevat, ja ennen kaikkea tämä kohtelee huonosti
kaukana, suurilla etäisyyksillä, asuvia ihmisiä,
jotka joutuvat väkisellä käyttämään
omaa autoaan.
Sen suuremmitta perusteluitta, herra puhemies, minä ehdotan,
että mietintöön sisältyvän vastalauseen
2 mukaisesti nämä lakiesitykset hylätään.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on monelta osin erittäin ongelmallinen. Dieselin valmisteveron
korotus on erittäin ongelmallinen muun muassa kuorma-autoliikenteen
kannalta, yleensäkin kuljetusalan kannalta ja liikenteelle
yleensäkin. Sen lisäksi tässä on
tämä turpeen verotusta koskeva esitys, joka voi
johtaa siihen, että turvetta aletaan korvata tuontikivihiilellä,
mikä ei varmaankaan ole sentään hallituksenkaan
perimmäinen tarkoitus. Lisäksi hallitus esittää maatalouden
energiatuotteiden, kevyen ja raskaan polttoöljyn ja biopolttoöljyn,
valmisteveron palautuksen leikkaamista noin 40 prosentilla. Nykyään
tämä palautuslainsäädäntö on
pysyvää. Hallitus tosin raamisopimukseen liittyen
esittää tätä leikkausta myöhennettäväksi
vuoden 2014 alkuun. Keskustan ryhmä ei hyväksy
tähän minkäänlaista leikkausta, vaan
haluaa pitää sellaisenaan pysyvänä voimassa
tämän valmisteveron palautuksen maatalouden energiatuotteille.
Tähän kaikkeen esittämääni
viitaten ehdotan, että lakiehdotukset hylätään.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellä olevat puheenvuorot olivat äärimmäisen hyviä ja
kannatettavia, joten kannatan edustaja Kivirannan hylkäysehdotusta.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! Tämän hallituksen esityksen tarkoituksena
on tasapainottaa valtion talousarviota. On täysin selvää,
että tilanteessa, jossa nyt ensi vuonna otetaan tämän
raamiratkaisun jälkeen 7,5 miljardia velkaa, ollaan tilanteessa,
että tasapainotustoimia tarvitaan. Tässä suhteessa
liikenteen polttoaineet, polttonesteet, ovat varsin hyvä kohde,
ja kun moottoribensiinin osalta se korotus on 2,5 sentin luokkaa ottaen
myöskin arvonlisävero huomioon, niin se korotus
ei ole kauhean suuri.
Puhuin tästä asiasta jo asian ensimmäisessä käsittelyssä,
ja Helsingin Sanomat ehkä vähän ymmärsi
väärin tai kommentoi väärin,
tietysti toimittaja ei aina ehdi paneutua niin kauhean tarkkaan
näihin kaikkiin hallituksen esityksiin. Siinä yhteydessä sanoin,
että aikaisemmin on vuosittain, jos mennään
6—8 vuotta ajassa taaksepäin, joka vuosi korotettu
polttoaineveroa nimenomaan moottoribensiinin osalta aina vuodenvaihteessa.
Nyt edellisen hallituksen aikana tämmöisestä käytännöstä on
luovuttu. Siinäkin suhteessa täytyy sanoa, että tämmöinen
korotus tässä vaiheessa 4 vuoden jälkeen
on varsin perusteltu.
On ihan totta, että edellinen hallitus teki jo dieselpolttoaineen
osalta korotuspäätöksen — tai siis
on tehty aikaisemmin edellisen hallituksen aikana jo korotuspäätös,
joka astuu voimaan vuoden alusta — mutta sekään
ei astunut voimaan aikaisemmin, vaan astuu nyt sitten vuoden alusta voimaan,
mikä tarkoittaa sitten sitä, että tulee
tietysti voimakkaampi korotus dieselpolttoöljyyn. Mutta
sitten vastaavasti taas käyttövoimaveroa lasketaan,
millä pyritään sitten nimenomaan raskaan
liikenteen verokuormitusta vähentämään. On
totta, että jossain määrin täytyy
olla huolissaan kuljetuselinkeinon selviytymisestä. Mutta täytyy
korostaa sitä, että onneksi näissä kuljetusalan
sopimuksissa on viime aikoina tehty lausekkeita, joissa sitten,
jos polttonesteen hinta nousee, niin myöskin sopimuskuljetuksista
hintataso nousee vastaavasti. Tietysti sillä tavalla, kun tämä korotus
siirtyy sitten elinkeinon saamaan tuloon suhteellisen suoraan, niin
tietysti helpottaa. Tosin kaikilla ei ole tämmöisiä sopimuksia, ja
tietysti tässä suhteessa yritykset ovat jossain määrin
myöskin eri asemassa keskenään.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan ensiksi tuota edustaja Kettusen hylkäysesitystä.
Olen varmasti tässä salissa ainut käytännön
kuljetusalan yrittäjä ja tiedän kuljetusyritysten
vaikeudet, ja näin raju dieselin veronkorotus aiheuttaa
kyllä ennen kaikkea pienille yrityksille kuolemia ja tekee
lisää tähän maahan työttömyyttä.
Suuremmat yhtiöthän pärjäävät.
Niillä on sopimuksissaan klausuuli, joka automaattisesti
nostaa niiden kuljetushintoja, ja tällä taas on seurausta
kaikkiin hintoihin. Tämä aiheuttaa meille lisävaikeuksia
ja luo kaikille meille lisäkuluja tässä asiassa.
On erittäin kannatettava hylkäysesitys.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on tosiaankin hylättävä,
elikkä kannatan myös edustaja Kettusen tekemää hylkäysesitystä.
Minkä takia tämä on hylättävä?
Tämä on erittäin epätasa-arvoistava
esitys. Tämä ei ota huomioon lainkaan Suomen pinta-alaa
ja laajaa aluetta, missä me asumme. Dieselin korotus vaikuttaa
varsinkin raskaaseen kalustoon ja kuljetuskustannuksiin. Kuljetuskustannuksien
nousu taas siirtyy suoraan kaikkien niiden tuotteiden hintoihin, mitä me
kaupasta ostamme, joten tämä on pahimpaa laatua
oleva tasavero, mitä hallitus on nyt nostamassa.
Tämä tasavero, mitä nyt hallitus
esittää, ei tasaannu sillä, että käyttövoimaveroa
lasketaan. Se helpottaa lähinnä henkilöautoilijoita
ja niitä, jotka ajavat vähemmän, mutta
niille, jotka ajavat enemmän eli ammatikseen, tämä on
selkeästi hintoja nostava ja kuluttajat sen sitten maksavat. Kaiken
lisäksi joukkoliikenne on tässä suurin kärsijä.
Kauniita korulauseita on hallitusohjelmassakin, mutta toimet ovat
vaan toisia. Linja-autot eivät maksa käyttövoimaveroa,
mistä voisi saada edes sen pienen kompensaation näihin haittoihin.
En missään nimessä kannata tämmöistä tasaveroa.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen taholta puhutaan usein suomalaisesta
työstä ja työpaikoista, ja hyvä niin,
tässä on juuri siitä kysymys. Suomessa
kuljetuskustannusten osuus on jopa kaksinkertainen moniin kilpailijamaihin
verrattuna. Siksi meidän pitää pitää huolta
kansallisesta kilpailukyvystä, siis suomalaisista työpaikoista
ja työstä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Kiviranta mainitsi sanan turve ja turveverotus. Valtionyhtiö Vapolla
näyttää menevän ainakin tältä vuodelta
heikommin kuin viime vuonna ja huono katehomma jatkuu ensi vuonnakin.
Toisaalta me perussuomalaiset haluamme pitää Suomen
asuttuna Hangosta aina sinne Inariin asti ja me myöskin
tuemme pienyritystoimintaa niin kaupungissa kuin maaseudulla. Nyt
kun olen Keski-Suomesta, niin tiedän, että Pohjois-
ja Keski-Suomessa — Kyyjärvi ja siitä sitten
Etelä-Pohjanmaalle — on paljon turvealan yrittäjiä:
yrittäjiä, jotka työllistävät
perheensä, yrittäjiä, jotka työllistävät
myöskin muita kunnan jäseniä. Tämä on
tietysti kunnan hyöty kahdessa mielessä: tulee
yhteisöveroa kuntiin, ja työntekijät
tietenkin maksavat veroja kunnalle sen mukaan, kun tuloja riittää.
Eli tässä mielessä tämä turpeen
lisäverottaminen tulee aiheuttamaan paitsi Vapolle sitä,
että tuotot entisestään heikkenevät
ja kate putoaa, mutta myöskin sitten työttömyyttä niitten
turveyrittäjien piirissä, joiden toiminta ei ole
enää kannattavaa. Siinä mielessä,
vaikka turpeella on myöskin ikäviä vaikutuksia
vesistöihin jnp., rohkenen olla sitä mieltä, että kyllä tämä turpeen
verottaminen pitäisi pikkuhiljaa minimoida.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä turpeen verotuksesta
käytävä keskustelu on mielestäni
huolestuttavaa, sillä seuraavan neljän vuoden
aikana turpeen verotushan meinataan nelinkertaistaa nyt sitten,
ja tämä ajaa auttamatta siihen, että turvetta
tullaan korvaamaan tuontikivihiilellä, ja jos puhutaan
ympäristövaikutuksista, sieltä piipun
päästä tulevan turpeen savu tai kivihiilen
savu, niin ainakaan se kivihiili ei ole yhtään
sen ympäristöystävällisempää siitä näkökulmasta
katsottuna. Tämä turpeen verotuksen kiristäminen
tulee tarkoittamaan sitä, että erityisesti pienissä kunnissa
useat kaukolämpölaitokset joutuvat nostamaan hintojaan,
joutuvat tekemään sitä huomattavasti,
ja silloin kuluttajilla jälleen kustannukset nousevat ja
sitä kautta se lasku on suurempi ja jälleen kansalaisten
maksettavaksi siirretään enemmän ja enemmän
näitä maksuja.
Turvetta tarvitaan edelleen tukipolttoaineena hakkeen myötä myös.
Erityisen huono asia on se, että myös näitä bioenergiatukia
ollaan nyt sitten hallituksen toimesta leikkaamassa. Kun ne lähes puolitetaan,
se heikentää myös sitä biopolttoaineitten
kilpailukykyä, joten kaiken kaikkiaan tässä nyt
mennään erittäin huonoon suuntaan Suomen
energiapolitiikassa. Tämä vaikuttaa kaiken kaikkiaan
nyt tältä vihreitten ajamalta linjalta, mihin
valitettavasti myös muut hallituspuolueet ovat joutuneet
nöyrtymään. Sen vuoksi ei millään
voi kannattaa kyllä tällaista esitystä,
mitä nyt täällä ollaan tekemässä,
koska siitä puuttuu totaalisesti realismi ja tämä tulee
erityisen pahalla tavalla maaseudun ihmisten, asukkaitten, maksettavaksi,
niin kuluttajien kuten myös niitten yrittäjien,
jotka näitten asioitten parissa leipänsä hankkivat
ja työtä tekevät.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Useissa puheenvuoroissa on tuotu jo
esille se, että Suomi on pitkien etäisyyksien
maa. Täällä kappaletavaraliikenne pääsääntöisesti
kulkee kumipyörien päällä. Polttonesteiden
hinnannousu vääjäämättä vaikuttaa
kaikkiin niihin tavaroihin, joita kumipyörien päällä kuljetetaan.
Puhutaan elintarvikkeista ja muista kappaletavaroista, elikkä kysymyksessä on,
kuten edustaja Jalonen tuossa totesi, tasavero. On suuri harhaluulo
kuvitella, että tämä vero kohdentuu vain
autoilijoihin tai auton käyttäjiin. Kyllä tämän
veron maksumiehiksi joutuu jokainen, joka hakee kaupasta elintarvikkeita
tai muita tuotteita.
Pahin, mikä minun mielestäni tästä voi
vielä seurata, on se, että tämä aiheuttaa
hyvin epätasaväkisen kilpailun, kun me tiedämme,
että tuolta Venäjän puolelta tulee kuljetusyrittäjiä tänne Suomeen,
he tankkaavat ajoneuvonsa rajan toisella puolella, jossa polttoaine
on lähes puolet halvempaa kuin meillä täällä Suomen
puolella, ja nämä kuorma-autot tulevat tänne
Suomen puolelle, ajavat täällä jonkun
tehtävän ja sen jälkeen ryhtyvät
ajelemaan täällä ja siirtämään
tavaroita elikkä toimivat suomalaisten kuljetusyrittäjien markkinoilla
ja näin ollen syövät suomalaisten kuljetusyrittäjien
leipää. Kun Suomi nostaa omaa polttoaineverotustaan,
niin rajan takana ei tehdä vastaavalla tavalla, elikkä tämä kilpailu
aina vaan eriarvoistaa suomalaisia kuljetusyrittäjiä. Tämän
takia pidän erittäin tärkeänä sitä,
että tällaista ei oteta huomioon, ja kannatan
edustaja Kettusen tekemää hylkäysesitystä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä energian verotuksella voimme
nimenomaan verottaa kilpailukykymme maasta ulos. Kiinnitän
samaan asiaan huomiota kuin edustajat Tuupainen ja Savola, että tällä viherpopulismilla
— no,
he eivät tätä sanaa käyttäneet — on
turhaan syyllistetty turpeen käyttöä.
Minä olen kyllä huolissani siitä, että meillä julkisella
puolella nimenomaan hyvin suuri osa rakennuksista lämpiää edelleenkin
puun ja turpeen sekoituksella. Tämä verotuksen
kiristäminen osuu myös sitten sinne julkisen talouden
nilkkaan väistämättä ja on myös
osa tätä tasaverotusta, jota me perussuomalaiset
vastustamme.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Hongisto otti sen erittäin
tärkeän asian huomioon, mikä uhka on
näitten polttoaineitten veronkiristyksillä sen
suhteen, että me siirrämme omaa yrittäjyyttä rajojemme
ulkopuolelle siten, että esimerkiksi juuri tällä kuljetuspuolella tullaan
tänne ajamaan rahtia ja sitä kautta niistä ei Suomeen
verotuloja jää eikä niin suuria hyötyjä.
Kuljetusyrittäjillä on erittäin suuri
huoli tulevaisuutensa suhteen. On tullut useita eri asioita, jotka
ovat heidän kannattavuuttaan kiristäneet, muun
muassa näillä kuljetusyrittäjillä,
jotka henkilökuljetuksia tekevät, on tullut alkolukkopuolelle
säädöksiä, on tullut säädöksiä myös
sen suhteen, kuinka ajoaikoja mitataan, on tullut ihan käytännön
ongelmia sen suhteen, että ei ole kuljettaja pystynyt sitä rahtikuormaansa
viemään perille asti, koska se on jäänyt
puolen tunnin, tunnin matkasta kiinni ja jouduttu lepotaukoa pitämään
jne., joten tämä energiaverotuksen ja polttoaineverotuksen
kiristäminen on kyllä omiaan lisäämään
myös näitä ongelmia. Näihin
pitäisi kyllä vakavasti suhtautua, niihin pitäisi
kiinnittää huomiota. SKALhan on erinomaisesti
toiminutkin, ja meitä on tänne eduskuntaankin
kuljetettu kuorma-autokyydillä ja tuotu näitä huolia esiin.
Toivon mukaan myös ne hallituksen ja kokoomuksenkin
korvat nyt sitten kuuntelisivat hyvin tarkasti, eivät ainoastaan
ennen vaaleja, vaan myös sitten tässä vaalien
välillä, mikä se huoli tuolla yrittäjäkentällä on.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Harmin paikka, että täällä ei
ole sosialidemokraattien edustajia paikalla. Viime kaudella he pitivät
kovasti ääntä siitä, että energiaveroja kiristettiin,
kuitenkin niin, että silloin oli likimain vastaava palautus
sinä mallissa, mistä silloin sovittiin. Nyt kun
tämä Kataisen hallitus kiristää verotusta,
niin siihen ei liity tätä palautusta. Tämä on
ihan aitoa lisää kiristystä, se, mikä tapahtuu
Kataisen hallituksen esityksessä. On äärimmäisen
tärkeätä, että täällä nyt
sosialidemokraattien edustajat vielä kiirehtisivät
tuolta huoneista paikalle ja kertoisivat, minkä takia ja
millä perusteella tämmöinen linjan ja
kannan muutos tässä on tapahtunut.
Mitä tulee nyt sitten turpeen verotukseen, turpeen
verotaso oli kompromissi silloin, kun sovittiin suuresta energiapaketista.
Siinähän yhteinen tavoite oli nimenomaan uusiutuvat,
ja kun monta kertaa uusiutuvan yhteydessä tarvitaan ennen kaikkea
metsähakkeen yhteydessä oheispolttoaineeksi turve,
se, että taataan turve—metsähake-yhdistelmän
käyttö kilpailukykyisellä hintatasolla
nimenomaan kivihiilen kanssa kilpailussa, jossakin tapauksessa myöskin öljytuotteitten
kanssa. Nyt se ratkaisu, mikä tässä nyt
toteutetaan, vielä kun sitten uusiutuvaa sähköä hallitus
tulee lisää verottamaan, johtaa siihen, että kivihiilen kilpailukyky
suhteessa puun ja turpeen yhdistelmään tulee merkittävästi
parantumaan. Tämä on kyllä viimeisen
päälle väärä tie, ja
ihmettelen tämän asian osalta, kuinka vihreät
itselleen selittävät tämän linjan.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Tämä hallituksen esitys,
joka pohjautuu lähinnä dokumenttiin U 33, joka
on suunnilleen saman sisältöinen, aiheuttaa vakavan
uhkan Suomen kuljetusteollisuudelle, sähkön ja
lämmön tuotannolle ja ennen kaikkea sähkön
ja lämmön tuotannossa näille uusille
investoinneille, jotka voivat jäädä toteutumatta
johtuen näistä esityksistä. Kannatan
edustaja Kettusen esitystä siitä, että tämä lakiehdotus
tulisi hylätä.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen usean vuoden ajan pohtinut, onko
tällaisessa harvaan asutussa maassa kuin Suomi syytä verottaa
liikennettä ja polttonesteitä niin voimakkaasti,
koska se johtaa siihen, että haja-asutusalueella, jolla
matkakustannukset ovat kaikista korkeimpia, elämisen kokonaiskustannukset nousevat
sellaiselle tasolle, että ihmiset alkavat muuttaa taajamiin
ja vähitellen kaupunkeihin, jolloin maan asuttaminen kokonaisuutena
vaikeutuu.
Polttonesteet ja auto ovat helppoja verotuksen kohteita, mutta
osaoptimointina niiden veropohjana käyttäminen
voi olla vaarallista juuri tämän kokonaistaloudellisen
ajattelun kannalta. Tällaista arviointia mielestäni
ei ole tehty, mutta eurooppalaisittain rautatieliikenne onnistui
muutaman kymmenen vuoden ajan lobbaamaan niin voimakkaasti kiskoliikenteen
puolesta ja kumipyöräliikennettä vastaan,
että näitä jälkiaaltoja tässä edelleenkin
kärsitään.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän tässä asiassa
opposition kritiikkiä. Haluatte pitää huolta
yrittäjyydestä ja erityisesti tässä asiassa
kuljetusalan yrityksistä. Olen itsekin aikaisemmin tässä salissa
käyttänyt puheenvuoron tähän
energiaverotukseen liittyen ja osaltani myöskin kritisoinut
tätä ratkaisua, koska kun hallitusohjelmaa tehtiin
ja sovittiin näistä sopeutumistoimenpiteistä,
niin on ymmärrettävää, että kaikki
edustajat eivät voi olla samaa mieltä kaikista
asioista, ja siinä mielessä pidin itsekin huolta
ja yritin painottaa tätä asiaa hallitusneuvotteluissa,
mutta joskus joutuu myöskin hyväksymään
huonompia ratkaisuja.
Mutta samalla haluaisin kyllä muistuttaa oppositiota
siitä, että valtionvelka on viimeisen kolmen vuoden
aikana kasvanut hurjasti, 30 miljardia, siis 52:sta reiluun 80 miljardiin.
Miettikää nyt: jos teidän omassa kotitaloudessanne
velka olisi kasvanut esimerkiksi 50 000 eurosta 80 000 euroon
ilman, että tulot olisivat lisääntyneet,
ilman että te näkisitte, että te pystytte
säästämään, niin kyllähän
ymmärrätte sen huolen, mikä hallituksella
on tästä valtionvelasta, ja sen takia joudumme
tekemään myöskin tällaisia huonompia ratkaisuja,
ja erityisesti tässä se kohtelee huonosti nyt
kuljetusalan yrityksiä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Östmanille kommentti, että huoli
varmaan on meillä kaikilla täällä,
mutta nimenomaan puhutaan energiasta harvaan asutussa maassa, kylmässä maassa
ja näistä energiapoliittisista ratkaisuista, joissa
esimerkiksi tuulienergialle annetaan paljon enemmän tukea
kuin jollekin kotimaiselle puuenergialle. Kun tulee pakkanen, ei
tuule, vesi hyytyy, mutta tulitikku syttyy, ja jos tässä ihan
oikeasti siis energian hinta on todella yksi niitä tärkeimpiä tekijöitä elinkeinoelämän
kannalta, jolla me kilpailutamme itseä ulos tai sisään,
niin kyllä meillä on huoli.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mattilalle voisi nyt kyllä sanoa, että,
no, minkähän takia sille tuulelle annetaan nyt
vähän enemmän tukea kuin esimerkiksi
metsähakkeelle. (Ville Vähämäki:
Jos ei tuule!) Suomessa on rakennettu uusiutuvan energian järjestelmä niin,
että ensin otetaan se kaikki mahdollinen halvin uusiutuva
käyttöön elikkä vesi, mutta kun
se ei riitä meidän tarpeisiimme. Me tarvitsemme
sitten puupohjaista energiaa, ja sitten pienellä tuella
kaikki se mahdollinen puu, joka voidaan ottaa käyttöön,
joka ei ole ainespuuta vielä, on päätetty
ottaa käyttöön niin, että metsäteollisuus
hyppii seinille jo siinäkin, että nyt sen mielestä liikaa
otetaan nyt jo sitä puuta käyttöön
ja sen jälkeen, kun nämäkään
eivät vielä riitä sen uusiutuvan tarpeen
tyydyttämiseksi, vasta sen jälkeen on menty sitten
sinne tuulivoiman käyttöönottoon, koska
se on se seuraava käytettävissä oleva
vaihtoehto. Sitten tulee aurinko, joka on vielä monin-,
moninkertaisesti kalliimpaa jnp. Näinhän tämä on
rakentunut tämä järjestelmä.
Mitä vielä tulee tähän edustaja Östmanin
puheenvuoroon siitä, että meillä on velkaa
ja että tarvitaan näitä toimenpiteitä,
sopeuttamistoimia, se on ihan totta. Minä haluan kuitenkin... — Saanko
minä tulla? Minulla on varsinainen puheenvuoro. [Puhuja
siirtyi puhujakorokkeelle]
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ei kello ollut vasta kuin minuutin mennyt.
Ahaa, arvoisa puhemies! Minä luulin, että se
on — minä olen sen verran lyhyen aikaa täällä ollut — niin
kuin minuutin se vastauspuheenvuoro, mutta se olikin...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ei, kun sinulla oli varsinainen puheenvuoro.
...2 minuuttia. No, jatkan hetken vielä täältä.
Ehkä vielä palaan nyt, kun aikaa on vähän enemmän,
tuohon äskeiseen. Näin se on rakennettu meillä tämä järjestely.
Ilman muuta, jos meillä riittäisi vesi kaikkeen
siihen tarpeeseen, mitä me uusiutuvaa tarvitsemme, otetaan
vettä, koska se ei tarvitse tukea ollenkaan. Jos se ei
riitä ja jos se puu, mitä tuolta saadaan niin
kuin hyvin pienellä tuella, riittäisi sen 38 prosentin
osuuden toteuttamiseen, niin hyvä on, ilman muuta sekin
kelpaisi, mutta se ei meinaakaan riittää, ja tästä syystä me
tarvitsemme niitä muita vaihtoehtoja, joista sitten ylivoimaisesti
halvin taas on ei aaltoenergia eikä aurinkoenergia vaan
Suomen oloissa nimenomaan tuulienergia. Tähän
filosofiaan perustuu tämä asia.
Mitä vielä tulee tähän velan
määrään, on ihan totta, että Suomessa
velan määrän kasvu on ollut tänä vuonna
ja viime vuonnakin jo aika suuri ja tulee olemaan ensi vuonna aika
suuri. Mutta yhtä totta on sekin, että sitä edeltävien
vuosien Vanhasen ykkösen ja kakkoshallituksen aikana Suomen
velan pienentyminen tapahtui todella vauhdikkaalla tavalla. Meillä oli
hyvät vuodet, hyvä aika, harjoitettiin hyvää talouspolitiikkaa
ja onnistuttiin, mutta emme voineet sille mitään,
että kun maailman myrskyt sitten tulivat ja löivät myös
Suomeen, rantautuivat, niin totta kai se oli iso isku meille, mikä meillä tapahtui.
Bruttokansantuotteesta 8,2 prosenttia on aika paljon. Se on iso
siivu. 14 miljardia, 15 miljardia lähti siitä koko
kansakunnan yhden vuoden aikaan yhteisellä työllä saamastamme
paketista pois, lähti 14—15 miljardia euroa, ja
emme me sille kovin paljon... Me olemme niin riippuvaisia maailman taloudesta,
ja sitä aukkoa piti täyttää nyt
sitten ottamalla lisää velkaa, koska muutoin se
jälki olisi ollut aika kamalaa, mikä siitä olisi
ollut seurauksena.
No, mikä on tilanne tällä hetkellä?
Nyt puhutaan tästä eurooppalaisesta velkakriisistä.
Minä haluan muistuttaa siitä, että Suomen
julkinen talous on edellisten hallitusten jäljiltä kuitenkin
aivan uskomattoman hyvässä kunnossa verrattuna muihin
euromaihin. Meillä velan määrä on
noin 45 prosenttia kansantuotteesta, Euroopan unionin alueella keskimäärin
kaksinkertainen määrä, Saksallakin 84
prosenttia kansantuotteesta, 2 100 miljardia euroa, Italialla
pikkuisen vajaa 2 000 miljardia euroa ja sitä rataa,
Suomessa alle 90 miljardia euroa, 85—90 miljardia euroa.
On huikeat erot. Totta kai kansantaloudessakin on iso ero, mutta
suhteessa meidän bruttokansantuoteyksiköllä tai
per capita, millä tahansa näillä mittareilla,
jotka ovat valideja mittareita kumpikin, mitaten, me olemme tässä mielessä ihan
hyvässä kunnossa.
Totta kai meillä väestörakenne on
se, joka edellyttääkin sitä, että pitää olla
meillä vähän muskeleissa varaa, mutta
niin nyt myöskin meillä tällä hetkellä on,
ja kun on, niin nyt on huolehdittava sitten siitä, että me
saamme uutta talouden kasvua aikaiseksi, ja nyt tulen sitten tämän lakiesityksen
varsinaiseen ytimeen uudestaan, ja se on se, että niitten
sellaisten kustannusten lisääminen, jotka nimenomaan
siihen aineelliseen tuotantoon, mitä maassa ennen kaikkea
teollisuutena harjoitetaan, koska eivät ne palvelut tarvitse paljon
kyytiä, mutta se tavaratuotanto tarvitsee kyytiä vähän
enemmänkin, sinne lisärasitteitten näin
satsaaminen, säätäminen, mitä tässä tapahtuu — ja
yhdyn siinä edustaja Lehden näkemykseen, minkä ymmärsin
vähintäänkin rivien välistä — ei
ole kovin hyvä ja viisas ratkaisu.
Vielä korostan: edellisen vaalikauden aikaan kuitenkin,
kun päätettiin silloin jo vuoden 2012 ensimmäisestä päivästä lukien
voimaan tulevasta dieselveron korotuksesta, niin silloin päätettiin
siitä palautuksesta, joka muutamaan kymmeneentuhanteen
kilometriin asti sen kompensoi, ei kyllä kaikilta osin.
Vähän isompia kilometrimääriä,
mitä kumminkin ammattimainen liikenne valtaosaltaan on,
ei sekään malli kompensoinut, mutta tässä mallissa,
minkä Kataisen hallitus nyt esittää,
ei kompensoida ensimmäistäkään
kilometriä, ja se on aika iso ero kuitenkin verrattuna siihen,
miten aikaisemmin asiasta päätettiin.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minun täytyy oikein ihmetellä edustaja Östmanin
näkemystä tässä asiassa. Tässähän
mennään kuin ravihevoset silmälaput silmillä.
Ei nähdä kuin se yksi totuus, joka on tällä hetkellä kokoomusjohtoisen
hallituksen totuus.
Tämä energiaveron ja polttoaineverotuksen kiristyminen
ei koske pelkästään kuljetusyrityksiä.
Se koskee kaikkia ihmisiä, jotka liikkuvat autoilla, myös
yhden ihmisen kodinhoito-, hoiva- ja tämäntyyppisiä firmoja,
joita tässä nyt ovat viime vuosina ihmiset perustaneet
sen kotitalousvähennyksen turvin. Kun nyt hallitus on vielä sitäkin
leikkaamassa, niin kyllä tässä porukkaa
ajetaan mieron tielle oikein kaksin käsin. Minä ihmettelen,
että vasemmistopuolueet ovat tässä kelkassa
mukana. Vähän niin kuin vesikelkalla viedään
pihalle laskiämpäriä tässä touhussa.
Eihän tässä ole, kuulkaa, hyvät
ihmiset, järjen häivääkään.
Mitä tulee sitten... No, en puhu enempää tästä turpeen
verotuksesta. Siitä on tässä sanottu
jo moneen kertaan.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin asiaa pohjustettu
ja käsiteltykin, mutta Östmanille tästä valtion
velkaantumisesta: ihmettelen sitä, miksi meidän
täytyy sitten kotimaista energiaa rangaista ja antaa esimerkiksi
kivihiilelle ja öljytuotteille kilpailukykyisempi hinta
Suomessa. Me joudumme tuomaan ulkopuolelta energiaa Suomeen. Eikö oman
yritystoimintamme ja kilpailukykymme kannalta olisi parempi, että käytettäisiin
edullisempaa kotimaista energiaa?
Kävimme tuossa joku aika sitten Saksassa talousvaliokunnan
kanssa. Siellä ollaan luopumassa atomivoimasta, ja kysyimme,
milläs te korvaatte sitten atomivoiman. Sieltä tuli
hyvin selkeästi, että kotimaisella ruskohiilellä ja
kotimaisella kivihiilellä he tulevat korvaamaan sitä aika pitkälle.
Tietenkin heillä on se vihreäkin paketti olemassa.
Mutta minkä takia meidän täytyy vieroksua
omaa energiapohjaamme? Ihmettelen ympäristöministeri
Ville Niinistönkin hyvin aggressiivista otetta siihen,
että meidän täytyy luopua Suomessa turpeenpoltosta,
ja oliko se vuoden 2020 jälkeen, lähestulkoon,
ruveta hiissaamaan tätä asiaa alaspäin.
Eli tämä on iso kysymys meidän yrityselämämme
osalta, koska elämme näin pohjoisessa. Meillä on
erittäin kilpailukykyisiä yrityksiä, mutta
miettikää sitä kilpailuetua suhteessa
Eurooppaan. Eli energiaa tarvitaan. Kun sitä tehdään,
pidetään paikat lämpöisenä,
ja — vielä tähän polttoaineveroon — yhtä lailla,
kun sitä siirretään. Kaikilla tavoilla
myös nämä veronnostot tulevat vaikuttamaan
meidän perheisiimme, mutta myös meidän
vientituloomme ja vientitoimintaamme.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Östman muistutti valtionvelasta
ja siitä, että on huolehdittava, että se
saadaan kääntymään laskuun ja
että velkaa saadaan lyhennettyä. Minun mielestäni
tässä ollaan vähän vääränsuuntaisella
tiellä siinä mielessä, että nyt
ainoastaan nostetaan kulutusverotuksia ja nostetaan veroja, jotka
haittaavat yritystoimintaa monella lailla, ja unohdetaan ne kasvueväät,
joita meillä olisi saatavissa.
Jos nyt polttoaineverotusta nostetaan, me siirrämme
yrittäjyyttä Venäjälle. Sieltä tulee
kuljetusyrittäjiä tänne, jotka tekevät
halvemmilla hinnoilla, menevät takaisin sitten rajan taakse
tuomatta verotuloja tänne ja vievät vielä työtä meidän
kotimaisilta yrittäjiltämme. Jos kiristetään turpeen
verotusta ja ylipäätään hankaloitetaan omaa
energiatuotantoamme, meille tuodaan kivihiiltä, jälleen
jäävät sitten ne eurot sinne ulkomaille,
ja se tuo meille haittaa eikä sitä kasvua.
Me nyt keskustassa kumminkin haluamme olla realistisia. Me olemme
tuoneet esille oman vaihtoehtobudjettimme. Siinä on otettu
huomioon kasvueväitä, meidän luonnonvarojemme kestävää käyttöä ja
hyödyntämistä sekä ennen kaikkea
sitä maaseudun elinvoimaisuuden parantamista. Sen lisäksi,
että meillä on nämä, meidän esityksessämme
myös hieman vähemmän otettaisiin sitä valtionvelkaa
kuin mitä hallitus tässä nykyisessä esityksessään
tekee.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen, minä en aivan
täysin ehkä ymmärtänyt tuota
teidän puhettanne tuulivoiman merkityksestä. Tai
ymmärsinkö oikein, että te tuette oppositiosta
käsin tätä hallituksen energiapoliittista
linjaa? Tämmöinen näkemys tuli, koska eihän
tuulienergia ensinnäkään tule niin kotimaisin
voimin kuin annetaan ymmärtää, elikkä siellä on
halpatuontimaista osia tulossa.
Toinen kysymys kuuluu: käykö tuulienergia säätövoimana,
kun ei tuule? Ei minusta myllystä ole operatiiviseksi energiaksi
sillä tavalla kuin esimerkiksi puuenergiasta. Meillä on
arviolta metsissämme hakkuusäästöjä tällä hetkellä ehkä 30
miljoonaa kuutiota. Ne voitaisiin vaikka käyttää siellä edustaja
Pekkarisen tai edustaja Mattilan maakunnassa tämmöisessä hajautetussa
energiaratkaisussa. Ei meillä öljyn hinta tule
halpenemaan tulevaisuudessa. Me olemme eläneet tämän öljykriisin
ajan, joka johtui esimerkiksi epäonnistuneesta hintasääntelystä.
Tällainen tilanne voi tulla uudestaan. Öljy on
edelleenkin asia, jonka vuoksi käydään
sotia.
Kyllä ne maakunnat nimenomaan odottavat meiltä sitä hajautettua
energiaratkaisua, eikä meidän tule ajaa pelkästään
suurteollisuuden asiaa. Kemiallinen metsäteollisuus on
lipumassa ulos Suomesta, se on totta. Siellä varmasti tulee korvaavia
toimintoja. Hakkeen käyttö ja oikea-aikaiset metsähakkuut
myös parantavat sitä massaa, joka tulee sitten
tuonne mekaaniselle puunjalostukselle. Eli kyllä meillä täytyy
puhua kotimaisen energian puolesta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuuli sinänsä ei
maksa mitään, mutta tuulivoimalan rakentaminen
maksaa ja tuulivoiman talteen ottaminen, se on sitten erityisen
vaikeaa. Ainoa käyttökelpoinen näköpiirissä oleva
vaihtoehto on, että autokannasta ensi vaiheessa henkilöautot,
myöhemmin myös muut, voitaisiin käyttää varastointikohteena.
Siis tuulivoima silloin, kun sitä on saatavilla, varastoitaisiin
näiden autojen akkuihin. Litium-akut, jotka nyt ovat yleistymässä,
tarjoavat aivan uudentasoisia mahdollisuuksia. Tämä on
ainoa tapa, jolla tuulivoima sinänsä voitaisiin
saada järkevästi käyttöön
ja kannattavaksi. Muussa tapauksessa vastaava kapasiteetti on rakennettava,
koska silloin, kun on tyyntä, tuulta ei ole eikä tuulivoimaa
ole, jos ei sitä ole ennestään varastoitu.
Toinen vaihtoehto on ydinenergia, mutta kuten hyvin tiedätte,
siihen liittyy paljon muita ongelmia. Mutta sinänsä voisi
sanoa, että se on ainoa tiedossani oleva mahdollisuus saada
korkeaa osaamista sisältävää vientituotantoa
nopeasti. Markkinoitakin oletan sen takia tulevaisuudessa olevan — jos
Saksa ylipäätänsä pystyy panemaan
toimeen edes osan niistä päätöksistä,
jotka se ydinvoimaloiden alasajojen osalta on jo tehnyt.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu muuttui
yhtäkkiä aika mielenkiintoiseksi siinä mielessä,
että jouduin hallituspuolueitten pienimmästä eduskuntaryhmästä käsin puolustamaan
hallituksen linjausta, vaikka yritin aika vilpittömästi
ja rehellisesti tehdä oman arvioni polttoaineverotuksesta.
En tiedä ymmärsittekö te kommenttini,
kun sanoin, että olen aikaisemminkin kritisoinut tätä polttoaineverotuspäätöstä ja
sanonut — siitä löytyy pöytäkirjanotekin — että asiaan
on ehkä syytä palata tämän hallituskauden
aikana ja on syytä tarkistaa tätä linjaa.
Edustaja Pekkarinen mainitsi, miten edellisellä kaudella
lyhennettiin valtionvelkaa kovaa tahtia. Olen osittain kyllä samaa
mieltä siitä, koska vuosina 2006—2007
tehtiin kyllä lyhennyksiä. Mutta olen edelleen
huolissani tästä kehityksestä, koska
kun katselee pidemmällä aikajänteellä, niin
70- ja 80-luvuilla Suomen valtionvelka oli noin 15 miljardin paikkeilla,
mutta silloin, kun 90-luvun lama iski, valtionvelka nelinkertaistui hetkessä.
Mitä tapahtuu sitten nyt, jos euro- ja velkakriisi syvenee,
kun tällä hetkellä meillä on 80
miljardia velkaa? Jos tämänhetkinen valtionvelka
vaikka kolminkertaistuisi hetkessä, niin kyllä Suomikin
on silloin todella syvässä kriisissä,
vaikka asiat näyttävät aika hyvältä nyt
suhteessa muihin euromaihin.
Edelleen muistutan siitä, että silloin, kun
tehtiin näitä sopeutumistoimenpiteitä,
meidän piti katsoa kokonaisuutta, löytää lisää verotuloja
ja tehdä leikkauksia. Aina nämä päätökset
eivät johda hyvään, vaan siinä ohella
tulee myöskin negatiivisia vaikutuksia.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelin salikeskustelua tuolla
huoneessani, ajattelin tulla tänne antamaan tukea edustaja Östmanin
hyville puheenvuoroille.
Tämä hallitus on joutunut lähtemään
työhön huomattavan hankalasta asemasta edellisen
hallituksen aktiivisen veronkevennyspolitiikan ja taloudenpidon
jälkeen, jolloin valtion kassa on lähes 9 miljardia
euroa alijäämäinen. Nyt otetaan takaisin
sitä, mikä aikaisemmissa veronkevennyksissä on
tehty. Kukapa meistä veronkorotuksia laajemmin rakastaisi,
mutta näillä veronkorotuksilla suurilta osin rahoitetaan
myös varsin suuret perusturvan parannukset, joita tämä hallitus
pystyy tekemään tästä vaikeasta
taloustilanteesta huolimatta, vaikeana aikana.
Aikaisemmalla kaudella tehtiin veronkevennyksiä, niin
kuin sanoin, ja tällä aikakaudella otetaan takaisin.
Nyt yritetään löytää rahaa
niihinkin tärkeisiin asioihin, joita oppositiopuolueiden edustajat
tässä salissa ovat äänekkäästi
vaatineet kesästä asti.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden 7 miljardin
aukko tai viime vuoden lähes yhtä suuri aukko
tai ensi vuoden budjettiaukko olisi seurausta nimenomaan veronkevennyksistä — edustaja
hyvä, ettehän te nyt kaiketi tarkoita sitä,
että te itsekään uskotte, että niin
on asianlaita? Se, että budjettiaukko tuli, johtui yksinkertaisesti
aivan ylivoimaiselta osalta siitä totuudesta, että Suomelle
vientivetoisena maana ja maana, jolleka vienti on tavattoman tärkeä,
kun maailman vienti kerta kaikkiaan romahti, vielä rakenteellisesti
tavalla, joka koski meidän talouttamme, totta kai se oli
kova isku. Sen seurauksena ne verotuotot romahtivat ja ylipäänsä tällainen
toiminnallisuus romahti, ja sitä täytettiin. Verojen
osuus, verojen kevennys oli kutakuinkin samaa luokkaa kuin nyt hallitus
esittää, joten ei siinä kovin paljon
merkitystä sillä kaiken kaikkiensa ollut.
Vielä edustajille täällä liittyen
tähän energiapolitiikkaan: Kun edustaja kysyi,
onko tämä nyt, että Pekkarinen on tukemassa
hallituksen energiapolitiikkaa, Pekkarinen ei tässä tue
nykyisen hallituksen politiikkaa, mutta se, mitä minä äsken
kerroin, oli edellisen hallituksen politiikkaa, juuri se, miten
uusiutuvaa lisätään ja missä määrin
se on kotimaista. Kyllä se uusiutuva on se, mikä meillä on
tässä se ensimmäinen juttu. Ilmastokysymyksistä meillä on
oma vastuumme, me olemme antaneet kansainväliset sitoumukset,
ja erittäin suuri osakin siitä kaikesta, millä uusiutuvaa
tuotetaan, tapahtuu kotimaisella. Ennen kaikkea se on uusiutuvaa.
Me olemme sitoutuneet kaikkien näiden äsken sanottujen
uusiutuvien vaihtoehtojen lisäämiseen siinä järjestyksessä,
minkä äsken kerroin. Sitä järjestystä itse asiassa,
sitä politiikkaahan nykyinen hallitus aikoo purkaa tavalla,
josta myöhemmin seuraavissa lakiesityksissä, jotka
tulevat huomenna ja ylihuomenna käsiteltäväksi,
sitten huomattavasti enemmän.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! On tietysti aina selvää,
että kun johonkin tiettyyn kohteeseen verotusta kohdennetaan, niin
kuin tässäkin tapauksessa, sillä on aina myöskin
haittavaikutuksia. Se on aivan selvä. On tiettyjä veroja,
jotka ovat niin yleisiä, että niiden vaikutus
ei ole aivan samankaltainen, ja on aivan selvää,
että tämän verotusmuutoksen tavoite on myöskin
fiskaalinen, valtion kirstuun saada tietty määrä rahaa.
Tässä nyt on ehkä käyty
vähän sellaista periaatteellista keskustelua,
missä vika — edellisissä, tulevissa vai
menneissä hallituksissa. Kyllä kai sen nyt kaikki
me kuitenkin tunnustamme, että ulkomailla on erittäin
suuri vaikutus Suomeen silloin, kun taloudellinen tilanne syystä tai toisesta
kansainvälisesti heikkenee. Sillä on erittäin
suuri vaikutus Suomen tilanteeseen, ja se, miten me pystymme täällä budjettimuutoksilla
sopeutumaan
siihen tilanteeseen, on aina hyvin rajallista. Emme niin rajuja
muutoksia pysty yhtäkkiä tekemään
etuisuuksiin eikä verotukseen, että se suuria
kansainvälisiä muutoksia pystyisi kuittaamaan.
Hallituksella on kuitenkin hyvä tavoite tässä tilanteessa
selvitä niin hyvin kuin mahdollista. Riittääkö se
vielä, se on oikeastaan se suurempi kysymys.
Keskustelu päättyi.