12) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta sekä opetus-
ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta
muuttamisesta
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että molemmat lakiehdotukset,
niin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
kuin myös opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun
lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta, hylätään.
Siltä varalta, että jostain syystä 1.
lakiehdotus tulisi hyväksytyksi, esitän siihen
lausumaa saliin jaetun esityksen mukaisena, joka kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että valtiovarainministeriön
on seurattava valtionosuuslakiin tehtävien muutosten tosiasiallisia
vaikutuksia eri kuntien asemaan ja kuntalaisten palvelujen saatavuuteen.
Tarvittaessa hallituksen on tehtävä alueellisen
yhdenvertaisuuden vakavien vääristymien korjaamiseksi
tarvittavat ehdotukset."
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Torniainen teki hyviä esityksiä.
Kannatan edustaja Torniaisen esittämiä lakiehdotusten hylkäyksiä sekä kannatan
myös edustaja Torniaisen tekemää esitystä lausumaehdotuksesta.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Tähän lausumaesitykseen
sinänsä täytyy sanoa, että se
on varsin kohtuullinen, koska kunnathan ovat viime kädessä ne,
jotka joutuvat tykönänsä tämän
valtionosuuksien leikkaamisen sitten toteuttamaan. Minusta se on
erittäin hyvä, vaikka sinne mietintöönkin
on jo osin asia kirjattu, ja tällainen seuranta olisi ehdottoman
tärkeää. Nimittäin tässä esityksessä ollaan
leikkaamassa aika tärkeää osaa kunnallista
itsehallintoa eli talouspohjaa. Kyllä minä näen,
niin kuin olen aikaisemminkin sanonut, että suomalainen
kansanvalta perustuu edelleenkin siihen kunnalliseen itsehallintoon
ja paikallisdemokratiaan, jota tuo esitys nyt olisi kaventamassa.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Kuntatalouden lähivuosien näkymiä on
arvioitu sekä valtioneuvoston selontekoon sisältyvässä peruspalveluohjelmassa
että vuoden 2012 talousarvioesitykseen sisältyvässä peruspalvelubudjetissa. Tässä
nyt,
kun käydään keskustelua siitä,
pitäisikö kunnilta leikata tai joudutaanko leikkaamaan valtionosuuksia,
ja ihmetellään sitä, niin haluan jälleen
kerran muistuttaa sitä, että koko julkisen talouden
velkataakka lienee tällä hetkellä noin 100
miljardin paikkeilla ja siinä ovat mukana myös
nämä sosiaalirahastot. Valtionvelka on siis 52
miljardia, ja kuntien velkamäärä on 30
miljardin paikkeilla.
On selvä, että yleinen talouskehitys heijastuu myöskin
kuntatalouteen ja kuntatalouden näkymät kiristyvät
tästä syystä lähivuosina. Samaan aikaan
väestön ikääntymisen kuntatalouteen kohdistamat
menopaineet kasvavat edelleen. Tästä seuraa, että kuntarakenteisiin
on syytä puuttua. Kansalaisille on tärkeämpää,
että peruspalvelut toimivat, kuin se, millä etäisyydellä kunnantalo
sijaitsee. Siksi hallituksen käynnistämä kuntauudistus
tulee toteuttaa, jotta kunnat pystyvät sen avulla varmistamaan
kansalaisille laadukkaat peruspalvelut.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiinteistöveron poistamisella
valtionosuuden tasausjärjestelmästä tavoitellaan
kiinteistöveron osuuden lisäämistä kuntien
verotuloista. Jos muutos toteutetaan, siitä hyötyvät
kunnat, joissa on paljon vapaa-ajan asutusta, sekä niin
sanotut voimalaitoskunnat. Näin kunnat joutuvat maantieteellisen
sijaintinsa perusteella täysin eriarvoiseen asemaan, sillä joidenkin
vesistörikkaiden kuntien alueella on mahdollista rakentaa
vapaa-ajan asutusta ja joidenkin niin sanottujen kuivan maan kuntien
alueella ei vapaa-ajan asutusta juuri rakenneta. Siis ne kunnat,
joiden alueella sattumalta on järviä, hyötyvät
ja järvettömät kunnat kärsivät
uudistuksesta. Myös pääkaupunkiseudun
kunnat hyötyvät uudistuksesta, koska alueella
on runsaasti arvokiinteistöjä. Mielestäni
tämä on epäoikeudenmukaista, ja tätä epäoikeudenmukaisuutta
tasoittaisi erinomaisesti tämä kiinteistöveron
säilyttäminen ennallaan. Suurin yksittäiselle
kunnalle aiheutuva lisäys on noin 640 euroa asukasta kohden
ja suurin menetys 114 euroa asukasta kohden.
On syytä palauttaa mieliin, että perustuslakivaliokunta
totesi jo kaksi vuotta sitten, että valtionosuusjärjestelmän
keskeisenä tarkoituksena on varmistaa, että kaikilla
kunnilla on olosuhteista ja kuntien tulopohjan eroista huolimatta
edellytykset selvitä erityisesti lakisääteisistä tehtävistään.
Kun edustaja Östman tässä totesi,
että ei ole tärkeää se, missä kunnantalo
sijaitsee, vaan se, mistä palvelut saa, niin pelkään
pahoin, että kun näitä veroja kiristetään,
kuntaliitoksia tulee ja palvelun tarjoaja etääntyy
palvelun tarvitsijasta entistä kauemmaksi, ja näin
ollen on myöskin merkitystä sillä, miltä etäisyydeltä ne
palvelut saa. Kun viittaan tuohon, mitä äsken
keskusteltiin polttoaineveron korotuksesta, niin julkista liikennettä ei
haja-asutusalueilla juuri ole. Niitä yhä kauemmaksi
loittonevia palveluja joudutaan hakemaan omilla kulkuvälineillä,
ja niitten hakeminen tulee entistä kalliimmaksi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä salissa
nyt on moneen kertaan muisteltu sitä, mitä edellinen
hallitus teki, ja minäkin tässä nyt sitten
pikkusen uskallan pohtia sitä, että Paras-lainsäädännön
vaihtuminen tähän uuteen rakennelakiin on kyllä aika
kova muutos. Tarkoitan sitä, että nämä karttaharjoitukset
ja hallintohimmelit olisivat kyllä vaatineet myös
ihan toisenlaista strategista lähestymistä, ja
minua harmittaa, kun porkkanarahoja on ollut jossain vaiheessa käytössä,
että ne sitten ovat kuitenkin päätyneet
sillä tavalla hieman huonoihinkin ratkaisuihin, että ne palvelut
ovat todellakin karanneet ja kuntien välinen yhteistyö ei
ole sitten onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla.
Mutta jos tullaan tähän päivään
takaisin, niin kuitenkin hallitusohjelma leikkaa kunnilta nettona
448 miljoonaa, ja kyllä tämä on minusta
aika merkittävä heikennys kuntien tulopohjaan.
Minä todella toivoisin, että meillä olisi
mahdollisuus käyttää Suomea taloudellisesti,
alueellisesti hyväksi, ihan Lapista tuonne Hankoniemeen
asti, ja minä näen, että myös
ruuhkautuminen tulee maksamaan tälle yhteiskunnalle. Ei
meillä semmoisia laskelmia näy, missä olisi
laskettu näitä ruuhkautumisen aiheuttamia ongelmia,
joten näen kyllä nämä kuntarahoituksen
leikkaukset huonoina.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä on
yksi tasaveron suuntaan menevä asia jälleen kerran
täällä tänä iltana.
Kunnat joutuvat nostamaan omaa veroprosenttiaan. Mänttä-Vilppulan
kaupungissa jouduttaisiin — ja varmaan keskimäärinkin
Suomessa tällä hetkellä — nostamaan
noin 1,5 prosenttiyksikköä juuri valtion omien
toimenpiteitten ja leikkauksen osalta. Siinä valtio siirtää sitä velkaansa
ja talousvastuuta kunnille.
Tässä on aika problemaattinen myös
tämä, että tehtiin sata kuntaliitosta
kaikkinensa Paras-hankkeen aikana, ja siellä annettiin
määrätynlainen lupaus valtion osalta
niille kunnille, kun oli ensin, sanotaan, porkkanarahat, mutta nyt
aika monessa kunnassa ne porkkanarahat on nyt syöty. Nyt
sitten liipaistaan siitä pois tällä matematiikalla
se 400 miljoonaa niitten kuntienkin kehittämisestä,
ja se on erittäin raskasta taloudellisesti niissä liitoskunnissa,
missä tällä hetkellä ponnistellaan
sen palvelurakenteen muutoksen kautta. Toinen, mikä siellä on
olemassa, on juuri tämä työntekijäturva.
Se on viisivuotinen turva, ja sitä on varmaan useassa kunnassa
vielä jäljellä. Välineet ovat
hyvin vähäisiä kunnilla sitten tasapainottaa
sitä talouttaan. Se on sitten vaan velanottoa lisää tai
sitten veroprosenttia ylös, sieltä on vaikea leikata
palvelutuotannosta.
Minä toivoisin, että valtio tekisi tämmöisen palvelutakuujärjestelmän
jollain tavalla näistä lähipalveluista.
Tämä ei tarkoita pelkästään
kuntapalveluja, ne ovat paenneet jo aika laillakin hiljaisilta maaseutualueilta
ja näitten kuntaliitostenkin johdosta, mutta tarkoitan
myös valtion palvelujen osuutta tässä asiassa.
Valtion palvelut keskittyvät pelkästään
näihin keskuskaupunkeihin, ja sitä kautta menettävät
niin sanotut seutukaupungit ja pienet maaseutukaupungit oman toimintakykynsä niin
valtion palvelujentarjoajana kuin omien palvelujenkin tuottajana,
eli asukkaat sieltäkin muuttavat lähimpiin maakuntataajamiin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pirttilahden puheenvuoroa kuunneltuani
tuli mieleen, että jos nyt olisi viime kausi ja olisin
keskustan eduskuntaryhmän jäsen, niin sanoisin,
että hallitus antaa kunnille kuitenkin 450 miljoonaa euroa
enemmän kuin tänä vuonna. Tässä on
tietenkin se näköharha, että kun mukaan
lasketaan indeksitarkistukset ja veromenetysten kompensaatiot, niin
silloin päädyttiin tähän aivan
samaan ilmiöön, joka tapahtui jo edellisillä kausilla.
Ongelman ydin: kukaan meistä ei tietenkään
riemulla näitä kuntiin kohdistuvia leikkauksia
tee, mutta kaikki me tiedämme myöskin, että 7,5
miljardia otetaan lainaa. Kysymys on siitä, millä tavalla
tämä talous saadaan tasapainoon, ja kun tiedämme,
minkä osuuden valtionosuudet valtiontaloudesta aiheuttavat,
niin minun on ollut vaikea keksiä keinoa, millä tavalla
tätä tasausta voitaisiin tehdä niin,
että kunnatkaan eivät joutuisi jostain tinkimään.
Miten se tapahtuu oikeudenmukaisesti, se on sitten toinen juttu.
Se on kuitenkin sanottava, että kun ikään
kuin implisiittisesti viittasitte, että kunnallisvero olisi tasavero,
niin sitähän se nyt ei ole missään
tapauksessa. Se on prosentuaalinen vero: 100 000 ansaitseva
maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin 10 000 ansaitseva
tai sata kertaa enemmän kuin tonnin ansaitseva, itse asiassa
maksaa enemmänkin, koska kunnallisvero on tällä hetkellä progressiivinen
johtuen näistä perusvähennyksistä,
ja sitä progressiivisuutta nyt hallitusohjelman mukaisesti
ensi vuoden budjetti- ja verolakeja vahvistettaessa tullaan entisestään
vahvistamaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset eivät myöskään
voi hyväksyä sitä, että kuntien
menoja leikataan tällä nettomäärällä 448
miljoonaa, ja siitä syystä onkin helppo yhtyä edustaja
Torniaisen esitykseen lain hylkäämiseksi. Toivomme
myös sitä, että tämä herättää keskustelua
myös tämän vaalikauden aikana, kun seurataan
sitä, millä tavalla tämä leikkaus
vaikuttaa ja kuinka ne kiinteistöverojen tuotot vaikuttavat
kuntien elinvoimaan, ja tämä tulisi keskusteluun
hallituskauden aikana vielä uudelleen.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kunnilta leikataan peruspalvelujen valtionosuuksia
631 miljoonaa euroa. Kuntien yhteisövero-osuuden supistaminen
tämänvuotisesta ja yhteisöveron alentaminen
vähentävät kuntien rahoitusta noin 330
miljoonaa. Samaan aikaan kuntien tehtävät ja palvelujen
tarpeet kasvavat. Valtionosuus kuntien rahoituksesta supistuu, mutta sitä yritetään
peitellä esittelemällä tilanteen parantamiseksi
se, että kustannustason nousua korvataan osittain valtionosuuksien
indeksikorotuksilla ja veromuutosten kunnille aiheuttamaa tulojen
vähenemistä korvataan niin ikään.
Jopa kuntaverotuksen kiristäminen on joissakin kirjoituksissa
esitetty harhaanjohtavasti tilanteen parantumiseksi, mutta kaikki
me, jotka olemme osallistuneet tänä syksynä ensi
vuoden budjetin laadintaan, voimme kyllä oman kuntamme
kohdalla todeta tämän tilanteen, minkä tässä kerroin.
Keskustelu päättyi.