20) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi puolustusvoimien ravitsemispalvelujen
yhtiöittämisestä
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Kataisen hallitus
perustelee Puolustusvoimien ruokahuollon eli Purun yhtiöittämistä kustannussäästöillä.
Hankkeen kokonaishyötyä valtiolle on kuitenkin
syytä epäillä, kuten lakiesityksen ensimmäisessä käsittelyssäkin
useammassa puheenvuorossa kävi ilmi. Tavoitellut miljoonien
eurojen säästöt revitään
henkilökustannuksista eli Purun työntekijöiden
selkänahasta. Edessä on työehtojen huonontamisia
ja epäilemättä myös irtisanomisia.
Perustettavan valtio-omisteisen Leijona Catering -nimisen osakeyhtiön
käynnistämiskustannukset ovat huomattavat. Yhtiön
työntekijät siirtyvät noudattamaan työehtosopimusta,
jonka työehdot ovat valtion nykyisiä sopimuksia
huomattavasti heikommat. Tämä on palkkadumppausta
ja tämä on valtiolta huonoa henkilöstöpolitiikkaa,
ja tällaista väärää politiikkaa
siis SDP ja vasemmistoliitto ajavat hallituksen porvaripuolueiden
ohella.
Arvoisa puhemies! Tähän on tultu. Niin sanotut
työväenpuolueet leikkaavat jo ennestään
pienipalkkaisilta naisilta palkkoja ja heikentävät työsuhde-ehtoja.
Hallituksen esitys rikkoo härskisti sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Toimillaan hallitus haluaa osoittaa, että naisvaltaisen
alan yhtiöittämisessä eivät
päde samat säännöt kuin miesvaltaisilla.
Tämän esityksen hyväksyminen voi johtaa
palkka-alekäytännön yleistymiseen julkisen
sektorin naisvaltaisissa tehtävissä. Herää kysymys,
onko Puru koepallo.
Heikosti ja hätäillen valmistellussa hallituksen
esityksessä ei edes yritetä arvioida asianmukaisesti
sen vaikutuksia tasa-arvoon ja esityksen työoikeudelliset
vaikutukset sekä tilanteeseen sovellettava lainsäädäntö kuvataan
puutteellisella tavalla. Siksi perussuomalaisten mielestä myös
etenkin eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
olisi pitänyt saada antaa hallituksen esityksestä lausunto.
Tämäkään ei hallituspuolueille
kelvannut, ja tästä kysymyksestä myös äänestettiin
viime viikolla täällä suuressa salissa.
Kataisen hallituksen linja piti: matalapalkkaiset naiset kyykkyyn.
Tasa-arvon lisäksi hallituksen esitys on ongelmallinen
huoltovarmuuden kannalta, sillä suoja- ja siirtymäaikojen
jälkeen Puolustusvoimien ruokahuolto voi päätyä tarjouskilpailun
jälkeen monikansallisen suuryhtiön hoidettavaksi.
Siksikään lakiehdotusta ei voi kannattaa.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että hallituksen esitys
eduskunnalle laiksi Puolustusvoimien ravitsemispalvelujen yhtiöittämisestä hylätään.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimien ruokahuollon yhtiöittäminen on
pelkkä alaston yksityistämistoimi. Ensi vaiheessa
valtio merkitsisi perustettavan yhtiön koko osakekannan,
mutta valtion luopuminen koko omistuksesta nousee esityksen perusteluissa
selkeästi esiin. "Suoja-aikana yhtiö olisi valtion
yksin- tai enemmistöomistuksessa. Siirtymäaikana
valtiolla olisi mahdollisuus luopua omistuksesta kokonaan tai osittain."
Näin lakiesityksen perusteluissa todetaan.
Yhteenvetona on todettava, että yhtiöittämisen
perimmäisenä tavoitteena on siirtää tehokas ja
kannattava Puolustusvoimien oman ruokahuollon palvelutuotanto ja
64 miljoonan euron liikevaihto alan suurimpien yksityisten Suomessa
toimivien yritysten Fazer Foodin tai Sodexon omistukseen. Kysymyksessä on
puhdas yksityistämistoimi, jota varten yhtiöön
siirtyvän henkilöstön työehdot
alennetaan valmiiksi catering-alan yritysten toimijoiden työehtojen
tasolle. Valiokunnalle ei myöskään esitetty
pyydettyä vertailua siitä, mitä ruokapalvelu
maksaa palvelukeskuksen omana tuotantona ja mitä se maksaa yhtiön
tuottamana. Kuitenkin vuonna 2009 tehdyn selvityksen mukaan ulkoistaminen
ja yksityistäminen arvioitiin kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi.
Yksityistetyn yhtiön tuottamien ruokahuoltopalvelujen kustannusten
arvio vuoden 2014 tasossa oli 74,9 miljoonaa euroa, kun oman tuotannon
kustannusten arvio oli 67,8 miljoonaa euroa. Siis yksityistettynä lisälasku
olisi valtiolle, Puolustusvoimille ja veronmaksajille yli 7 miljoonaa
euroa enemmän kuin omana tuotantona.
Yhtiöittämisen ja yksityistämisen
valmistelussa keskeistä on ollut Puolustusvoimien ruokahuollossa
noudatettujen valtion virka- ja työehtosopimusten työ-
ja palkkaehtojen leikkaaminen jopa 30 prosentilla, jotta uuden yhtiön
palkka- ja työehdot sopeutetaan catering-alan tasolle.
Uudessa yhtiössä on päätetty
noudattaa juuri tuota heikompaa sopimusta.
Harvoin missään lakiesityksessä tavoitteiksi asetetaan
minkään palkansaajaryhmän työ-
ja palkkaehtojen dumppaus. Tämä on ennenkuulumatonta
ja ennenlukematonta lakitekstiä. Lakiesityksen yleisperusteluissa
valitellaankin: "Verrattuna yksityisiin kilpailijoihin puolustusvoimien
ruokahuollon palvelukeskuksen palkat, eläke- ja lomaedut
ovat huomattavasti toimialaa paremmat." Tästä nyt
hallituksen sitten pitää päästä huonompaan,
jotta tuo ruokahuollon palve-lukeskus ja 25 muonituskeskusta voitaisiin
siirtää dumpattuna yksityiseen omistukseen. Kyllä tämä on
varsin outoa ja alastonta politiikkaa. Ei tämä ainakaan
ay-politiikkaa ole, eikä tämä ainakaan
vasemmistopolitiikkaa ole.
Lakiesityksen jäsenkäsittelyssä ei
ole suostuttu tekemään sukupuoli- ja tasa-arvovaikutusten arviointia,
vaikka yhtiöön siirtyvästä henkilöstöstä 89
prosenttia on naisia, jotka siis joutuvat nyt työehtodumppauksen
kohteeksi. Puolustusvoimien edellisissä miesvaltaisissa
yhtiöittämisissä Meritaito Oy:ssä ja
Millog Oy:ssä työehdot säilytettiin ennallaan,
mutta ei tässä. Hallituspuolueet ovat systemaattisesti
torjuneet tasa-arvo- ja sukupuolivaikutusten arvioinnin. Olisi aivan välttämätöntä,
että tasa-arvoasiain neuvottelukunta olisi antanut lakiesityksestä ja
yhtiöittämisestä lausuntonsa, mutta tätä ei
ole haluttu. Ei myöskään haluttu pyytää lausuntoa
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalta tai
työoikeudellista ar-viota. Sen kuitenkin antoi pyynnöstäni
professori Niklas Bruun, ja arviointi on todella murskaava.
Näillä perusteilla, arvoisat edustajat, herra
puhemies, kannatan täällä edustaja Niinistön
tekemää hylkäysesitystä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista keskustelua tänään
paljon täällä salissa. Ei siinä,
että joutuu keskustan edustajana puolustamaan yrittäjiä täällä toisissa
kysymyksissä, vaan nyt täytyy myös olla
sitten ay-liikkeen asialla, koska vasemmistopuolueitten edustajilta
ei näytä puolustamista tulevan työsuhde-ehtojen
suhteen.
Tästä asiasta käytiin hyvin seikkaperäinen keskustelu
jo sen ensimmäisessä käsittelyssä viime
viikolla. Kaiken kaikkiaan entistä varmemmaksi tuli se
tieto, että nyt tässä on hyvin heikosti
ja kiireellisessä aikataulussa valmisteltu esitys, joka
tulee heikentämään oleellisesti Puolustusvoimien
ruokahuollossa työskentelevän henkilökunnan
työsuhde-ehtoja. Se tulee myös aiheuttamaan hämmennystä huoltovarmuuden
suhteen.
Tämän uuden yhtiön, Leijona Cateringin,
toiminnan aloittaminen jo ensi vuoden alusta 1.1.2012 on kyllä hyvin
aikaista, sillä Puolustusvoimista siirtyvän henkilöstön
tulevaan asemaan liittyy hyvin runsaasti avoinna olevia kysymyksiä.
Tämä Puolustusvoimien ruokahuolto on nykyisessä muodossaan
toiminut kyllä erittäin hyvin, ja se on tuonut
myös säästöjä aiempaan
verrattuna. Nykymuotoisen ruokahuollon kehittäminen olisikin
keskustan eduskuntaryhmän mielestä varteenotettava
vaihtoehto tälle hallituksen esittämälle
yhtiöittämiselle, mutta valitettavasti tätä vaihtoehtoa
ei ole hallituspuolueitten toimesta suostuttu edes harkitsemaan,
saatikka sitten siitä enempää keskustelemaan,
vaan nyt hyvin nopeassa aikataulussa, liian nopeassa aikataulussa,
halutaan tämä yhtiöittäminen
tehdä.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys heikentää nimenomaan
matalapalkkaisen naisalan asemaa. Kun puhutaan siitä naisen
eurosta suhteessa miehen euroon, se on se 80 senttiä keskimäärin,
ja naisten ja miesten väliset palkkaerot muutenkin ovat
vielä liian suuret, vaikka kansainvälisellä mittapuulla
Suomi nyt suhteellisen hyvin siinä sijoittuu. Mutta se,
että tämmöisen naisvaltaisen alan palkkadumppausta
tehdään, ei kyllä hallitukselta oikein
suurta ja harkittua politiikkaa näytä olevan.
Nyt tämä esitys pienentää neljän
vuoden kuluttua työntekijöitten kuukausipalkkaa
200—500 euroa kuukaudessa, joka on jopa 20—30
prosenttia näistä palkoista, ja se on kyllä valtavan
suuri määrä. Myös irtisanomiset ovat
mahdollisia tänä neljän vuoden suoja-aikana
Puolustusvoimien rakenneuudistuksen seurauksena. Tämän
esityksen periaatteellisuuden takia myös keskustaryhmän
mielestä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalla
olisi tullut olla mahdollisuus antaa lausunto tästä hallituksen
esityksestä.
Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että ravitsemuspalvelujen
yhtiöittämisen tulee ottaa aikalisä ja
ruokahuollon järjestämistä on arvioitava osana
Puolustusvoimien uudistuksen kokonaisuutta siten, että henkilöstön
asema ja huoltovarmuus turvataan. Tässä vaiheessa
meidän mielestämme tämä lakiesitys
on hylättävä.
Näiden edellä mainitsemieni seikkojen perusteella
esitän myös, että tämä lakiesitys
hylätään.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellä käytetyt puheenvuorot
ovat olleet todella hyviä ja asiantuntevia, ja niissä on
sanottu jo lähes kaikki asiasta, joten lyhyesti: kannatan
edustaja Savolan tekemää hylkäysehdotusta.
Ismo Soukola /ps:
Herra puhemies! Kun tällainen torso lakiesitys tuodaan
eduskunnalle, niin täytyy kysyä, kuka tästä oikein
hyötyy. Minä olen sitä vastausta yrittänyt
miettiä, ja varmoja vastauksia, kuka tästä ei
hyödy, on ensinnäkin ruokahuollon työntekijä,
toiseksi se on varusmies, kolmanneksi Puolustusvoimain kriisinajan huoltovarmuus.
Ne ovat aika varmasti ne, jotka tästä eivät
hyödy.
Mutta kuka tästä hyötyy? Oikeastaan
se voi selvitä ainoastaan kysymyksellä "Follow
the money". Me olemme tästä asiasta puhuneet muutamaan
otteeseen. Tyydynkin tässä vaan kannattamaan edustaja
Niinistön tekemää hylkäysesitystä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä opposition
esittämä kritiikki on ollut valitettavan suurelta
osin täysin perusteltua. Tämä ei ole
hyvä lakiesitys. Siitä huolimatta en kannata sen
hylkäämistä. Totean vain edustaja Jussi
Niinistölle, että ei vasemmistoliitto eikä koko
vasemmisto ajanut eikä aja tätä lakiesitystä.
Hävisimme hallituksessa tätä koskevan äänestyksen
ja toimimme sen mukaan täällä eduskunnassa,
kuten pelisäännöt edellyttävät,
mutta ei se tätä lakiesitystä yhtään
sen paremmaksi tee.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan ensinnä edustaja Virtaselle
haluan sanoa, että tämä on hallituksen
yksimielinen esitys eduskunnalle. Puolustusvoimain ruokahuollon
yhtiöittäminen on yksi osa koko vaalikaudella
toteutettavaa puolustusvoimauudistusta. Puolustusvoimauudistuksen
tavoitteenahan on turvata jatkossa uskottava puolustus ja iskukykyiset joukot.
Meidän varusmiesikäluokkamme pienenevät,
ovat jo pienenneet, ja materiaalikustannukset ovat kallistuneet.
Tässä on yhtälö, minkä vuoksi
rakenneuudistusta tehdään. Puolustusvoimain ruokahuollon
selvittäminen, yhtiöittäminen, on osa
tätä prosessia ja tukee myös hallituksen
tuottavuusohjelman tavoitteita.
Puolustusvoimain ruokahuollon yhtiöittäminen
aloitettiin jo viime hallituskaudella tekemällä laaja
selvitys ravitsemispalvelujen eri kehittämisvaihtoehdoista.
Jatkoselvityksessä tarkasteltiin Puolustusvoimien oman
ruokahuollon kehittämistä sekä vaihtoehtona
yhtiöittämismallia. Yhtiöittämismallin
selkeänä etuna pidettiin kustannusten läpinäkyvyyttä.
Se on tässäkin salissa tullut tänäkin
päivänä monta kertaa esille, että arvaillaan,
mitä tapahtuu. Pöntöstä täältä kerrotaan totena
niitä arvailuja ja laskelmia. Vain yhtiöittämällä ja
vain läpinäkyvyydellä me tiedämme
todelliset kustannukset.
Yhtiöittämismallia on toteutettu Puolustusvoimissa
ennenkin. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun
ollaan tekemässä näin. Perustettavan
osakeyhtiön ainoa omistaja on Suomen valtio, minkä ansiosta
muun muassa varautuminen poikkeusoloihin voidaan tehdä pitkäjännitteisyyttä ja huoltovarmuutta
vaarantamatta. Perustettava Leijona Catering Oy toimii neljän
vuoden ajan niin sanotun suoja-ajan sisällä. Kahden
vuoden siirtymäajan jälkeen on vuorossa kilpailuttaminen,
ja silloin olemme vapaassa kilpailussa. En tiedä, mikä osa
Puolustusvoimista voisi tällä hetkellä olla
neljä vuotta varma siitä, että toiminta jatkuu
suurin piirtein nykyisellään. Suoja-aikana, neljän
vuoden aikana, tarjotaan myös henkilöstölle
irtisanomissuoja, jota ei voida sanoa irti tuotannollisista ja taloudellisista
syistä. Muut edut säilyvät nykyisellään,
tai ne korvataan erikseen, ja Puolustusvoimissa-palveluaika otetaan huomioon
uudessa yhtiössä vanhojen työntekijöiden
periaatteen mukaisesti.
Vaikka henkilöstöpolitiikkaa kohtaan on esitetty
arvostelua, on syytä muistaa, että Leijona Cateringiin
siirtyvän henkilöstön asema on samankaltainen
kuin muissa, aiemmin toteutetuissa yhtiöittämisissä,
esimerkiksi yliopistojen palvelukeskuksissa tai Opetusalan koulutuskeskuksen
tapauksessa. Asema on myös turvatumpi kuin Puolustusvoimain
muun henkilökunnan asema, niin kuin äsken kerroin.
Varmasti muuta henkilöstöä joudutaan
arvioimaan puolustusvoimauudistuksen yhteydessä. Esitykseen
liittyvä suoja ja siirtymäaika takaavat myös
sen, ettei perustettava Leijona Catering pääse
kilpailemaan ravitsemispalvelujen markkinoilla ennen kuin yksinoikeus
Puolustusvoimien ravitsemispalvelun tuottajana päättyy.
Siirtymäajan jälkeen ravitsemispalvelut tullaan
kilpailuttamaan hankintalain mukaisesti. Kilpailutuksen kriteerejä määritettäessä
on
jatkossa kiinnitettävä erityistä huomiota
laatuun sekä Puolustusvoimien huoltovarmuuden turvaamiseen
myös poikkeusoloissa. Näin on toimittu myös
aikaisemmin, kun Puolustusvoimat on ulkoistanut muita tukitoimintojaan.
Kilpailuttaminen tarjoaa oikein toteutettuna uudenlaisia mahdollisuuksia
eri paikkakuntien pienille ja keskisuurille yrityksille.
Arvoisa herra puhemies! Täytyy muistaa myös,
että Puolustusvoimat on kaikissa olosuhteissa vastuussa
joukkojensa ravitsemispalvelujen toimivuudesta. Puolustusvoimilla
on yhtiöittämisen jälkeenkin kokonaisvastuu
ravitsemispalveluista, poikkeusolojen elintarvikehankinnoista, kenttä-
ja alusmuonituksesta sekä henkilöstön
kouluttamisesta näihin tehtäviin. Puolustusvoimat
tulee kokemaan suuren uudistuksen tämän hallituskauden
aikana, kun rakenteet muuttuvat vastaamaan paremmin muuttuneita, uusia
olosuhteita ja toimintaympäristöjä. Puolustusvoimain
ruokahuollon yhtiöittäminen perustettavaan Leijona
Catering -yhtiöön palvelee niin yhteiskunnan kuin
Puolustusvoimienkin etua. Molemmat toimijat voivat vastaisuudessa
keskittyä ydintehtäviensä suorittamiseen.
Puolustusvaliokunta seuraa yhtiöittämisen
toteutumista ja suoja- ja siirtymäajasta saatuja kokemuksia
tarkasti ja edellyttää puolustusministeriöltä vuosittaista
selvitystä erityisesti huoltovarmuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien ruokahuollon siirto valtion omistamalle
yhtiölle on eräänlainen puruluu. Kun
se on pureksittu, voidaan sama käytäntö monistaa
muuallekin. Se tarkoittaa palkkojen polkemista erityisesti naisvaltaisilla
aloilla. Kataisen hallituksessa ovat mukana molemmat vasemmistopuolueet.
Käytännön toimissa nämä puolueet ovat
unohtaneet työntekijöiden puolustamisen.
Kannatan edustaja Niinistön tekemää hylkäysesitystä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tällä asialla ei ole suurta
yleistä merkitystä. Sen sijaan tämä esitys
on mielestäni huono ja sitä on voitava arvostella
myös hallituspuolueiden edustajien toimesta. Tämä on
yksi esimerkki siitä, miten ja millä periaatteella
julkisten palvelujen yksityistäminen toimii ja etenee tässä yhteiskunnassa. Tässä
on
aika suuri signaali- ja symboliarvo kysymyksessä. Totta
kai tämä on myös onnetonta niitten työntekijöitten
kohdalta, jotka tässä toimenpiteitten kohteeksi
joutuvat ja joitten leivästä on kysymys.
Osakeyhtiön toimintaperiaatehan on osakeyhtiölain
mukaankin jo voiton tavoittelu. Laatu tai muut sellaiset tekijät
jäävät tämän voiton
tavoittelun rinnalla taka-alalle. Tämä ohjaa tietysti
osakeyhtiömuotoisen toiminnan jokapäiväistä elämää,
olkoonkin, että tässä on yksi omistaja
eli valtio. Olen huolestunut tästä tilanteesta
senkin vuoksi, että ei aikaakaan, kun olin kuulemassa, miten
yrittäjäjärjestöt kokouksessaan
vaativat kaikkien julkisten palvelujen — lainaan verbiä — alistamista
kilpailulle. Tässä ollaan ottamassa jälleen
yksi askel mielestäni väärään
suuntaan. Minä luotan suomalaisiin julkisiin hyvinvointipalveluihin.
Ne peruspalvelut toimivat äärettömän
huonosti kilpailun kohteena ja yksityisen bisneksen teon välikappaleena,
niin kuin me nyt olemme viime päivinä nähneet
vaikka terveydenhuoltoalalla, miljardiluokan asioita. Tässä on
rahallisesti pienemmästä kysymys, mutta tämä signaali-
ja symboliarvo on tässä huolestuttava. En pidä esitystä hyvänä.
Olisin toivonut vähän inhimillisempää ratkaisua.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain polku eduskuntaan
on ollut omanlaisensa lähtien siitä, että sen
valmistelua on aloitettu jo viime kaudella ja sitten se kiersi ministerivaliokunnan
kautta siten, että ministerivaliokunnassa vasemmistoliiton
ja SDP:n ministerit hävisivät äänestyksen,
kunnes se sitten hallituksen esityksenä tuli eduskuntaan
näennäisesti yksimielisenä. Tämä on
tehnyt mutkikkaaksi tämän lain käsittelyn
myös täällä eduskunnassa eli
erityisesti SDP:n näkökulmasta katsottuna. Toivoisi,
että jatkossa hallitus seisoisi sillä tavalla
kahdella jalalla ja tekisi päätökset,
jos ne ovat yksimielisiä, reilusti yksimielisinä,
ja jos ne ovat erimielisiä, niin reilusti erimielisinä,
koska silloin, jos hallituksesta tulee erimielinen päätös,
me voimme täällä eduskunnassa asiasta
paremmin keskustella ja tehdä myös sitten omia
valintojamme myös hallituspuolueitten kansanedustajien toimesta.
Siinä mielessä tämä hallituksen
näennäinen yksimielinen esitys tämän
lain osalta on sitonut kyllä eduskunnan hallituspuolueitten kansanedustajien
käsiä ja joudumme nyt hyväksymään
sellaista lainsäädäntöä,
jonka olisi toivonut olevan parempi nimenomaan työntekijöitten näkökulmasta
mutta myös sitten paremmin ja tarkemmin valmisteltuna,
ettei puolustusvaliokunnan olisi tarvinnut puuttua niihinkin muotoseikkoihin
ja puutteisiin, mitä tässä hallituksen esityksen
valmistelussa on ollut.
Mika Kari /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn tässä edustaja Väätäisen
esittämään kritiikkiin myös
tämän hallituksen esityksen laatimisesta. Täysin
tyytyväinen en itsekään tähän
esitykseen voi olla, mutta en myöskään
näe asiaa niin kuin opposition puolella useammassa puheenvuorossa
on esitetty, että otettaisiin asiaan aikalisä.
Aikalisän ottaminen ei tähän asiaan todellinen
ratkaisu kuitenkaan ole.
Valtio omistaa yhtiön, ja luen kyllä hallituksen
esityksen niin, että hallituksella ei ole piilossa olevaa
motiivia toimia niin, että valtio luopuisi yhtiön
omistuksesta suoja-ajan jälkeen. Luen hallituksen esityksen
kyllä toisin kuin esimerkiksi edustaja Yrttiaho, joka omassa
puheenvuorossaan asiaa dubioi. Puolustusvoimat käy parhaillaan
lähihistoriansa suurinta uudistusta, ja uskon, että hallituksen
esitys tältä osin tukee muutosprosessia ainakin
niin, että Leijona Cateringilla on paremmat mahdollisuudet
varautua niihin muutoksiin, mitä mahdollisesti myös
Puolustusvoimien varuskuntaverkostomuutoksesta syntyy.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä hieman huvittuneena nyt kuuntelee
tätä vasemmistopuolueitten selittelemistä tässä salissa. Edustaja
Virtasen mielestä vasemmistoliitto ei voi kannattaa tämmöistä esitystä,
se on huono. (Erkki Virtanen: Höpö höpö!)
Edustaja Saarisen mielestä esitys on huono, pelkkää voiton
tavoittelua. Edustaja Väätäisen mielestä tämä oli
näennäisesti yksimielinen. Hyvin mielenkiintoista hallituspuolueitten
selittelyä.
Eikö tässä nyt olisi se keskustan
esittämän kompromissin paikka? Me esitimme, että katsotaan
tämä asia rauhassa, otetaan se aikalisä.
Tehdään huolellinen valmistelu sillä lailla,
että siihen voidaan laajemmaltikin sitouttaa mukaan, ja niin,
että nämä työehdot sun muut
asiat, mitä tähän nyt ongelmakohtia liittyy,
kuntoon saadaan.
Kyllä te saatte täyden tuen siinä,
jos nyt yhdytte tähän meidän esitykseemme.
Hylätään tämä tässä vaiheessa
ja valmistellaan uudestaan. Pianhan se nähdään
sitten esityksestä, mikä se todellinen tahto on.
Kyllä täällä selitellä voi,
mutta se on ratkaisevaa, mitenkä sitten käyttäytyy,
kun itse asiasta päätetään.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Täällä edustajat
Virtanen, Väätäinen ja Saarinen toivat
esille aivan oikeita arvioita ja argumentteja tämän
lakiesityksen kelvottomuuden suhteen.
Edustaja Karille sanon vain tässä sen verran, että toivottavasti
olet lukenut lakiesityksen, jossa ihan selkeästi sanotaan
tästä omistuksen siirtymisestä. Suoja-aikana
yhtiö olisi valtion yksin- tai enemmistöomistuksessa.
Siirtymäaikana valtiolla on mahdollista luopua omistuksesta
kokonaan tai osittain. (Mika Kari: Mahdollista!) Eihän
tällaista kirjausta siihen olisi tehty, jos olisi kysymys
valtionyhtiöstä. Sehän on aivan selvä asia.
Ja lakiesityksessä on vielä sisällä se
ajatus, että nämä muonituskeskukset eri
paikkakunnilla muodostavat ikään kuin tällaisen
yksityisen, yksityistetyn ruokahuoltotuotannon ytimen, joka sitten
alkaa myös pyörittää valtion
muiden laitosten ruokahuoltoa ja kuntien ruokahuoltoa. Tämä on
laaja, massiivinen, valtakunnallinen julkisen sektorin ruokahuoltotuotannon
yksityistämisprojekti. Me näemme kyllä suoja-
ja siirtymäajan jälkeen, mikä tulee tilanne
olemaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savola, lopettakaa nyt tuo hurskastelu jo
heti lyhyeen. Tutustukaa nyt vaikka viimeisen kahdeksan vuoden ajalta
oman eduskuntaryhmänne toimintaan, mitä tapahtui.
Päätin kahdeksan vuotta oppositiossa istuttuani
noita samoja puheita pidettyäni täällä,
että nyt saa riittää tällä kaudella.
Sanon vain sen, minkä todeksi tiedän, sanon sen
myöskin hallituspuolueen edustajana. Siinä katsannossa
sanon tästä lakiesityksestä, että se
on huono. Mutta siitä huolimatta, kun hallituspuolueen
edustaja olen, olen hyväksynyt hallitusohjelman, niin tuen
sitä täällä ja tulen äänestämään
sen puolesta, niin pahalta kuin se tuntuukin. Mutta on aivan turha
tietenkin jatkaa sitä keskustelua, että tulkaa
nyt äänestämään. Emme me äänestä tämän
puolesta, vaikka tämä on huono esitys.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savolalle täytyy sanoa,
että kyse on sellaisesta laista, joka ei todellakaan ole
helppo, ei mennessään eikä tullessaan.
Siinä mielessä meidän ei kannata puolin
eikä toisin väheksyä toistemme puheita.
Edustaja Yrttiaho pitempään parlamentissa olleena
totesi, että Virtanen ja Väätäinen
toivat oikeat perusteet esille. Näin se vaan on, että elämä joskus
on aika monimutkaista. Tämänkin lain esittelyyn
ja tänne tulemiseen liittyy monenlaisia mutkia. Nyt se
on sanottu tässä vain avoimesti auki, mikä tämä faktatilanne
on ollut, ja siinä on selittelyt jo kaukana.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puhemies! Jotenkin viime vuosikymmenten aikana on syntynyt semmoinen
olettama, että osakeyhtiömuoto olisi jotenkin
tehokkaampi, kilpailukykyisempi, ja sen johdosta on avattu markkinoita.
Muun muassa on syytä vielä jälkeenpäin
pohtia, mitä tuli tehdyksi, kun autokatsastus yhtiöitettiin
ja luovutettiin, minkä seurauksena sitten syntyi paikallisia monopoliyhtiöitä,
jotka kyllä osaavat hinnoitella tällä hetkellä auton
katsastuksen ihan omilla perinteisillä monopolistiyhtiön
tavoilla.
Markkinatalous toimii silloin hyvin, kun on riittävän
monta myyjää ja riittävän monta
ostajaa ja kaupanteko on tasaista siten, ettei synny tilannetta,
jossa joku voidaan poistaa markkinoilta ja vähitellen saavuttaa
monopoliasema.
Tässä ruokahuollossa varmaan on syytä pohtia
ennen kuin yksityistäminen mahdollisesti tehdään,
että syntyy aito markkinatilanne, jossa sitten kilpailua
käydään. Kilpailu sinänsä on
kyllä tuottavuuden kannalta keskeisin tekijä.
Mutta jos syntyy liian kokonaisvaltaisia ostopooleja tai myyjäpooleja,
markkinoita ei myöskään synny.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen ollut yrittäjänä ja
yrittäjäjärjestön puheenjohtajana
elikkä kannatan siis lämpimästi yrittäjyyttä ja
nimenomaan vastuullista yrittäjyyttä. Tässä tapauksessa
en vaan hyväksy yrittäjyyden käyttämistä välikappaleena
palkkojen polkemiseen.
Mika Kari /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savolalle vielä muistutan
tästä keskustelusta, jota aikaisemminkin tässä salissa
on käyty asian valmistelusta. Silloin, mikäli
oikein muistan — ja uskon muistavani — keskustan
edustajat syyttivät edellisen hallituksen aikana tehtyä valmistelua
lähinnä kokoomuksen omaksi toiminnaksi ja puuhasteluksi.
Tosin minulle on myös salikeskustelun jälkeen
tultu kertomaan, että keskusta ei olisi millään
tavalla tässä valmistelussa edellisen hallituksen
aikana mukana ollut. Erikoisia perusteluita, koska taustalla on
kumminkin teidän vahva väitteenne, että edellisessä hallituksessa
tätä Puolustusvoimien ruokahuollon ulkoistamista
on nimenomaan toteutettu silloisen keskustan hallituskumppanin toimesta,
joten uskon, että keskustalla on ollut erinomaisen hyvät
mahdollisuudet vaikuttaa tämän lakiesityksen valmisteluun
viime hallituksessa ollessaan.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Haluan vähän kommentoida
edustaja Lehden puheenvuoroa. Hän puhui täällä viisaita
etenkin tuntemistaan asioista, näistä liiketaloudellisista
kysymyksistä. Yhdyn hänen puheenvuoroonsa siltä osin
kuin tilanne koskee todellista kilpailua, niin että on
aidot markkinat. Peruspalvelujen kyseessä ollen niitä aitoja
markkinoita ei tahdo olla. Ei olla myöskään
varmaan vielä kypsiä toimimaan. Ei osata esittää,
näin väitetään, ettei osata
pyytää tarjouksia. Peruspalveluissa on kysymys
laadusta, ja me tiedämme, että on ankaria laiminlyöntejä laatupuolella
ja tuottajat sitten syyttävät tilaajaa, että on
tilattu, että sitä saa, mitä tilaa. Mutta tulokset
puhuvat puolestaan, että tämä ei toimi.
Peruspalvelut sopivat äärettömän
huonosti, jos ollenkaan, markkinatalouden välikappaleiksi.
Eiväthän voi olla terveys- tai sosiaalipalvelut tai
koulupalvelut tuolla markkinoilla kaupanteon kohteena ja välineenä.
Edustan semmoista maailmankatsomusta, että niiden pitää olla
hyvinvointivaltion rahoittamia verovaroin ja tasapuolisia, tasa-arvoisia
kaikille. Muunlainen kehitys vie sitten kovin eri suuntiin, ja sitä me
sosialidemokraatit emme tavoittele. Onni ei voi olla sillä tavalla
vain ja ainoastaan omissa käsissä. Kyllä siinä tarvitaan
niitä auttavia käsiä, ja tässä mielessä esimerkiksi,
jos tällä polulla jatketaan, meillä on hetken
päästä sitten sellaisia esimerkiksi kaupallisia
koulupalveluja, mennään silloin siihen suuntaan
tai yhä enemmän kaupallisiin terveyspalveluihin.
Se lisää eriarvoisuutta, ja en sellaista politiikkaa
kannata. Työväenpuolueet ovat tässä olleet
vähemmistössä. Se täytyy myöntää.
Ihmiset ovat äänestäneet toisella tavalla
ja antaneet tukensa oikeistolaiselle politiikalle. Toivotaan, että silmät
aukeavat lähiaikoina.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustamme edustaja Lehden kanssa täällä määritelmällisesti
ikään kuin eri laitoja, ja on tässä vähän
matkaa fyysisestikin, mutta siitä huolimatta on sanottava,
että siitä, mitä sanoitte edellisessä puheenvuorossanne,
lähes kaiken voin kuitata kutakuinkin samanlaisilla kommenteilla,
mitä edustaja Saarinen tässä edellä esitti.
En ole valmis myöskään suoraan tuomitsemaan
julkisesti omistettuja yhtiöitä. Kun semmoisen
toimitusjohtajanakin kerkisin kymmenen vuotta toimia, niin en ihan
heti tunnusta, että kun kunnallinen palvelu muutetaan osakeyhtiöksi,
se toimisi huonommin. Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia
siitä, että se voi toimia jopa paremminkin, mutta
kysymys on juuri siitä, miten ne päätökset
ja minkälaisia päätöksiä siellä yhtiössä tehdään.
Voi olla, että osakeyhtiölaki ehkä ei
anna niin avointa näkyvyyttä, mutta toisaalta
joissain päätöksentekotilanteissa se
voi helpottaa myöskin päätöksentekoa
niin, että se koituu yleiseksi hyväksi.
Markkinoitten toimimattomuus, mihin edustaja Lehti ja edustaja
Saarinen tässä viittasivat, on se keskeinen ongelma,
joka estää tämmöisen ikään
kuin puhtaan yritystaloustieteellisen toiminnan harrastamisen, ja
jotta järjestelmä toimisi hyvin, niin se pitää vaan
ottaa huomioon. Ei voi olla niin, että esimerkiksi julkisen
vallan taloudellisen tilanteen parantaminen maksatetaan vain työntekijöillä tai
jollain muulla ryhmällä erikseen. Kyllä sitä yhteistä hyvää on
pyrittävä toteuttamaan parhaalla mahdollisella
tavalla.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Te sosialidemokraatit olette kyllä mestareita
siinä, aivan kuin te olisitte ryhmäkokouksessa
aina sopineet, että samaa levyä toistetaan, mitä edellinen
hallitus on tehnyt tai ei ole tehnyt. Mutta eikö nyt olisi
jo aika kantaa vastuuta niistä tämän
hallituksen päätöksistä, niistä esityksistä,
mitä tämä hallitus tekee? Nyt te toki
kritisoitte tätä esitystä, mikä tältä hallitukselta
on tulossa, mutta se kritisointi ei poista niitä epäkohtia,
mitä tässä esityksessä on. Puolustusvoimien
mainetta luotettavana työnantajana ollaan tämänkin
päätöksen myötä murentamassa,
valitettavasti. Se ei ole Puolustusvoimien vika, vaan se on hallituksen
ja poliitikkojen esitysten tuottamaa tulosta. Työsuhde-ehtoja
heikennetään tämän päätöksen
myötä, palkkoja leikataan tämän
päätöksen myötä, ja
tämän huoltovarmuudenkin suhteen on vielä epämääräisyyksiä ja
epävarmuustekijöitä.
Kaiken kaikkiaan tämä esitys ei ole tässä muodossaan
nyt hyvä, ja sen vuoksi en edelleenkään voi
sitä kannattaa. Olisin toivonut tässä kyllä hieman
ryhdikkäämpää otetta myös
vasemmistopuolueitten edustajilta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puhemies! Sinänsä reservin kapteenina
vähän huolestuttaa, kun armeija marssii vatsallaan,
tai mahallaan, miten se vanha sanonta menee, ja kriisin aikana joukkojen
huoltaminen kyllä tuntuu vähän etäiseltä, jos
se yksityiseltä yhtiöltä ostettaisiin.
En oikein jaksa uskoa siihen, että se olisi paras mahdollinen
ratkaisu, ehkä ei toteutuskelpoinenkaan.
Monopoli mikä monopoli. Jos se on julkisen vallan lailla
suojaama monopoli, sen omistaja, toimitusjohtaja, henkilökunta
voivat olla aika turvassa eikä heidän tarvitse
ottaa samalla lailla asiakkaiden tarpeita huomioon. Yksityinen monopoli,
joka on ehkä vain markkinavoimien avulla saavutettu, joutuu
sentäs jonkin verran ottamaan huomioon. Mutta peruspalvelujen
osalta olisin kuitenkin vähän varovaisempi kuin
edustaja Saarinen. Kyllä palveluseteli, joka annetaan asiakkaalle,
jonka perusteella hän voi valita sen hammaslääkärin,
jolla hän haluaa käydä, tai sen päiväkodin,
johon hän haluaa lapsensa laittaa, tuo markkinaehtoisuutta
ja asiakkaan valintamahdollisuuksia ja saattaisi myös johtaa
siihen, että kilpailun kautta kaikki asiakkaisiin liittyvät palvelut
paranisivat vähitellen. Varteenotettava vaihtoehto.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kurviselle haluan vielä tähdentää sitä, että tässähän
ei ole missään tapauksessa kysymys Puolustusvoimien
säästötoimesta vaan kustannusten kasvattamisesta.
2009 valmistui tämä niin sanottu kenraalien ja
kokkien työryhmän arvio siitä, mitä maksavat
eri vaihtoehdot, ja yksityistämisvaihtoehto oli kaikkein
kallein, 7 miljoonaa kalliimpi kuin ruokahuolto Puolustusvoimien
omana tuotantona. Tämä on ainoa selkeä laskelma,
joka tässä on julkisuudessa ollut ja joka on julkisuudessa
esitetty, eikä sitä ole myöskään
kukaan kiistänyt. Tässä lakialoitteessahan nimenomaan
väistetään kokonaan tämä kustannusvertailu.
Mutta sen sijaan tässä tietysti halutaan sotkea
tämä Puolustusvoimien budjettisäästöihin
ikään kuin poliittisessa hämäysmielessä. Puolustusvoimien
säästötoimethan syntyvät kalliista
puolustusmateriaalihankintaohjelmista, joihin on sitouduttu, ja
toisaalta myös jatkuvasti kasvavista kansainvälisistä kriisinhallintaoperaatioista,
jotka molemmat ovat välttämättömiä Suomen
Nato-yhteistyön tiivistämiseksi. Siitä on kysymys
Puolustusvoimien ikään kuin resurssien uudelleenkohdentamisessa.
Siksi tarvitaan henkilöstön lopputilejä,
siksi tarvitaan varuskuntien lakkauttamisia.
Vuosi sitten SDP:n ja vasemmistoliiton ryhmät lausuivat
eriävässä mielipiteessään
tämän vuoden budjetin osalta: "Puolustusmäärärahojen sitominen
pitkäaikaisiin ja ylisuuriin varusteluohjelmiin saattaa
johtaa jo ensi vaalikaudella leikkauksiin puolustusvoimain muissa
menoissa ja on osaltaan näin johtamassa myös esityksiin varuskuntien
lopettamisista." Näin lausuivat nämä puolueet
reipas vuosi sitten ja näyttävät olleen
siinä täysin oikeassa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Vastauspuheenvuoron tyyppisesti vastaan vielä edustaja
Lehdelle, että monessa tilanteessa nämä palvelusetelit,
joihin viittasitte, toimivatkin, mutta kyse on kahdesta asiasta,
kun arvioidaan niitten toimivuutta. Mikä on niiden arvo,
mitä niillä saa? Riittääkö se
siihen palveluun alkuunkaan, mitä ihminen on vailla? Toinen
on sitten palvelujen saavutettavuus. Taitaa olla Euroopan harvimmin
asuttu maa, tämä meidän kaunis kotimaamme,
ja meillähän palvelujen saatavuus on yksi ongelma,
kun ne keskittyvät taajamiin. Siinä eivät
setelit paljon auta. Jos tämän kaltaisia palveluja,
mitä ihmiset tarvitsevat, ei ole lähimaillakaan,
niin siinä eivät kyllä setelit lämmitä.
Sen vuoksi siinä tarvitaan yhteisvastuuta ja yhteiskunnan
tukea, kuntien toimenpiteitä, ja näinhän meillä tämä hyvinvointivaltio
on tähän asti pitkälti toiminut, että kaikista
pidetään huolta, asukoot sitten missä päin
Suomea tahansa. Ei tässä sellaista ehdotonta totuutta
varmaan ole. Nämä asiat ovat suhteellisia. On
sekä—että, niin kuin lähestulkoon
kaikessa muussakin päätöksenteossa, mutta
erityisesti näissä palvelusetelikuvioissa.
Esko Kurvinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä keskustelu
on mennyt vähän sivuraiteille. Täällä puhutaan
aika paljon periaatteesta, että joku hallintomalli jossakin
toiminnassa ratkaisisi kustannukset ja sen mukaan toimitaan. Varmaan
jos on ajattelutapa sellainen, että omalle maalle omista puista
itse tehty talo ei maksa mitään, niin silloin kaikkien
toimintojen kannattaa olla yhteiskunnan tekemiä. Mutta
oma kokemus kuntapuolelta kyllä osoittaa, että kaikki
mallit voivat olla huonoja ja kaikki mallit voivat toimia, oli se
liikelaitosyhtiö tai sitten kunnan omana, valtion omana tuottamana.
Minusta ei kannattaisi hirttääntyä johonkin tietynlaiseen
toimintamalliin, ei edes ideologian puolesta. Eivät meidän
budjettimme kestä, ei valtion eikä kuntien, tuhlata
rahaa. Kyllä meidän täytyy katsoa, mitä on
kulloinkin saatavilla sillä rahalla, mikä meillä on
käytettävissä.
Lopuksi haluan sanoa, että kyllä noista aika paljon
riippuu myös tilaajasta, mitä tilataan, vaikka
edustaja heitti vähän, että sitä saa,
mitä tilaa, mutta näinhän se on. Kyllä meidän
tilaajaosaamisemme tänä päivänä julkisella
sektorilla — en nyt lähde arvostelemaan, millä arvosanoilla
sanon, mutta ei ole kympin arvoista. Toiseksi niitä keskitetään
erinäköisiin, mitä suurimpiin hankintayksiköihin,
ja kyllä sillä viimeistään ne pienet
työpaikat, pienten yritysten työpaikat, sieltä kunnista
häviävät. Minä en ymmärrä sitä puolta
kanssa ollenkaan.
Ihan lopuksi vielä haluan pikkasen puolustaa yksityissektorin
työntekijöitä siinä mielessä,
että ei se ammattitaito muutu sillä, minkälainen
hallintomalli, minkälainen omistus meillä on.
Kyllä siellä yksityisen puolen työntekijöitten
osaaminen on minun mielestäni suuri, arvostettava, eikä sitä kannata
aliarvioida eikä arvostella sillä hallintomallilla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Palvelusetelikeskustelu saattaa nyt vähän
livetä tästä varsinaisesta aiheesta,
mutta haluan nyt todeta kuitenkin edustaja Lehdelle, että olen
kahdesti käsitellyt tässä salissa palveluseteliä.
Ensimmäisellä kerralla sitä kannatin,
toisella kerralla vastustin. Vastustaminen johtui siitä,
että palveluseteliin jäi niin iso omavastuu, että se
käytännössä vei mahdollisuuden
kaikkein pienituloisimmilta sen palvelusetelin käyttöön.
Pitää nyt kuitenkin muistaa, että tämän
julkisen järjestelmän yksi tehtävä on
tietynlainen yhteiskunnallinen tasaus: kerätään
rikkailta vähän enemmän veroja kuin köyhiltä ja
annetaan kuitenkin kaikille ilmaiseksi tai vain kompensoiduin kustannuksin
samat palvelut, niin sillä tavalla sitä tasausta saadaan
aikaan. Jos siinä on tällaisia ikään
kuin omavastuutettuja palveluseteleitä ja etenkin jos omavastuu
on kovin suuri, niin silloin sen tavoitteen saavuttaminen ei kovin
helposti tapahdu.
Se on aivan totta, että varmaan julkisesti omistettujen
osakeyhtiöitten toiminta on ehkä hieman turvatumpaa,
mutta sama osakeyhtiölaki niitä kuitenkin koskettaa,
ja kun ne hyödykkeitä tuottavat, niin kyllä niittenkin
on tuotettava niitä sellaisin kustannuksin, etteivät
nyt ainakaan sitten ne saadut tuotot kovin paljon ylity. Muuten
sillekin osakeyhtiölle käy niin kuin osakeyhtiölle osakeyhtiölain
mukaan tuppaa käymään, jos alkaa syntyä runsaasti
tappiota.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puhemies! Sehän on määrittelykysymys,
kuinka paljon se voucher tai palveluseteli kattaa. Se voi kattaa
100 prosenttia niin kuin minun mielestäni tuleekin kattaa,
ja kunnan pitää olla yhtenä tuottajana
siinä kilpailutilanteessa, jossa on myös mukana
yksityisiä. Omassa kotikunnassani meillä on ollut varmaan
20 vuotta jo sellaisia päiväkoteja, johonka on
voitu voucherilla viedä. Ne ovat yleensä erikoistuneet,
ne ovat vuokranneet tilat. Varsinkin silloin, kun yhteiskunta lupaa
uusia palveluita, kuten hammashoito, niin julkisen sektorin volyymin
kasvattaminen siinä vauhdissa on hidasta, mutta sopimalla
yksikköhinnoista, antamalla vouchereita, saataisiin myös
paikallinen yksityinen sektori eli hammaslääkärit
mukaan niin, etteivät odotusajat eikä asiakkaan
tilanne heikkenisi et cetera. Terveydenhuoltopuolellahan tämä on
hyvin vakiintunut periaate, että siellä on sekä yksityistä että julkista.
Yksityiselle meno tarkoittaa useimmiten täyttä omavastuuta, mutta
se voitaisiin osittain mielestäni hoitaa siten, että olisi
koko hinnasta oleva voucher olemassa.
Keskustelu päättyi.