2) Laki tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Maija Perho /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennys on osoittautunut
erittäin tärkeäksi toimintamuodoksi ja menettelyksi
työllisyyden kannalta ja harmaan talouden vähentämisen
kannalta. Työministeriö on kuluvana vuonna julkaissut
tutkimuksen ja selvityksen kotitalousvähennyksen työllisyysvaikutuksista
ja tullut arviossaan siihen tulokseen, että tämä järjestelmä on
sekä toimiva että vaikutuksiltaan kasvava ja että sitä on
edelleen syytä kehittää nimenomaan hoivapalvelujen suuntaan.
Onkin ilahduttavaa, että ensi vuoden talousarvioehdotuksessa
on päätetty kaksinkertaistaa hoivapalveluja koskeva
verotuksessa vähennettävä summa 2 300
euroon. Olisi toki toivonut, että tämä olisi
voinut koskea myöskin remontteja.
Mielestäni yhteiskunnassa ikääntymisestä johtuen
kasvava hoivapalvelujen tarve on sellainen asia, joka luo näitä markkinoita
lisää. Tilastojen mukaan jo vuonna 2003 on arvioitu,
että kotitalousvähennyksen synnyttämiä työpaikkoja syntyi
noin 8 000, viime vuonna tämä määrä kasvoi
2 000:lla eli 10 000:een, ja edelleen on selkeästi
nähtävissä kasvua. Samaten on arvioitu,
että pimeän työn osuus kotitalousvähennyksen
toimialaan kuuluvissa palveluissa on vähentynyt 60 prosentista
25 prosenttiin.
Tämän vuoden alusta kotitalousvähennys
laajeni siten, että lapsilla on mahdollisuus iäkkäille vanhemmilleen
kustantaa kotiapua ja vähentää se omassa
verotuksessaan. Olin tästä erityisen tyytyväinen
siksi, että viime keväänä tein
tätä asiaa koskevan lakialoitteen. Nyt käsittelyssä olevassa lakialoitteessa
halutaan tätä sukupolvien välistä vastuunkantoa
silloin, kun se on mahdollista, myöskin siirtää toiseen
suuntaan sillä tavoin, että vanhemmat voivat kustantaa
lapsilleen, joilla puolestaan on alaikäisiä lapsia,
kotiapua, hoivapalvelua, siivouspalvelua, sellaisia palveluja, joita
ehkä tässä jo uran oravanpyörässä tai
opiskelun melskeessä ja tiimellyksessä tässä kiireisessä arjessa
tarvitaan, jotta vanhemmilla on aikaa lapsilleen tai jotta tämä perhe
voi asua jotenkuten säällisesti siivotussa kodissa.
Näitä tarpeita on varmasti monenlaisia.
Tähän aloitteeseen on yhtynyt edustajia kaikista
puolueista. Tämän on allekirjoittanut yli sata
edustajaa, ja siksi toivonkin, että valtiovarainvaliokunnan
verojaosto perehtyy tähän esitykseen ja pohtii
vakavasti sen lisäämistä kotitalousvähennyksen
toimialaan nimenomaan siitä syystä, että kysymys
ei ole pelkästään työvoimapoliittinen,
mikä sinänsä on tärkeää,
vaan siinä on taustalla myös se, että voidaan
helpottaa lapsiperheiden arkea, voidaan lisätä perheiden
ja lasten hyvinvointia ja sitä kautta ehkä säästyä ikäviltä seurauksilta,
jotka pahimmoillaan voisivat rasittaa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Perhon tekemä lakialoite täydentää hyvää linjaa, joka
on aloitettu ja joka on käynyt vaikean tien. Silloin kun
aloitettiin kokeilua, että kotitalouteen palkatun työntekijän
kuluja tuli verotuksessa vähennyskelpoisiksi, toinen vaihtoehto
oli yritystuki, mutta todettiin, että tämä verovähennysmalli
on parempi. Se on edennyt hyvin, ja on todettu, että se
on työllistänyt niin, kuten täällä jo todettiin
edellisessä puheenvuorossa, että vuonna 2003 käyttäjiä oli
143 000 henkeä ja tehtyä työtä oli
jopa noin 6 700 henkilötyövuotta ja syntyi
noin 8 000 työpaikkaa. Kokoomuksellahan on tavoite,
että tämän verovähennyksen kokonaismäärä kaksinkertaistetaan,
ilman että mitään kotona tehtävää työtä luetaan
pois vähennyksen piiristä. Palvelusektori
esimerkiksi Saksassa työllistää noin
70 prosenttia ja Ranskassa 73 prosenttia.
Asenteet ovat paljon näitten vuosien aikana muuttuneet
vuodesta 95, kun tein aloitteen 12. päivänä huhtikuuta
edustajatoveri Osmo Kurolan kanssa, ja teksti oli aloittelevan kansanedustajan
tekstiä: "Vastuu lapsista on ennen kaikkea perheellä.
Perheen vastuulla ovat myös vammaiset, sairaat ja vanhukset.
Niin lapsille, vammaisille, vanhuksille ja tietyissä tapauksissa
sairaille on parasta saada olla kotona. On myös monia erilaisia
syitä tilapäisesti tai pysyvästi palkata
kotiin työvoimaa. Tämän vuoksi olisi
jo työllistämispolitiikkaakin ajatellen järkevää sallia
perheenkin työllistää hoitaja tai muu
työntekijä kotiin, niin että hänen
palkkauksensa olisi perheen verotuksessa vähennyskelpoinen."
Tämä oli vuonna 95, ja sen jälkeen olen
tehnyt lukuisia aloitteita tähän suuntaan ja niin
ovat tehneet onneksi monet muutkin ja on päädytty
tähän, että näin pitkällä ollaan.
Toivon, että ed. Perhon tekemä aloite saa myötätuulta.
Kotitaloustyö ja toisten palveleminen on ihan yhtä arvokasta
työtä kuin mikä tahansa muukin työ.
Onneksi nyt ymmärretään, että palvelusektorilla
syntyy uusia työpaikkoja, siellä on mahdollisuuksia
työllistää ihmisiä, koska työttömyys
on erittäin ankara kohtalo monelle.
Yksi hyvä seikka siinä, että pimeä työ saadaan pois
ja tulot näkyviin — ed. Pulliainenhan hyvin usein
puhuu tästä harmaasta taloudesta — on
se, että työntekijät myös saavat
sosiaaliturvan. Mielestäni se on yksi tärkeimmistä seikoista,
että ihmisillä on sitten myös turvallinen
elämä.
Monessa tapauksessa kotiapua tarvitaan. Esimerkiksi nyt puhutaan
niin paljon, että pitää pendelöidä eri
paikkakuntien välillä. Oikorata Lahteen on valmistunut,
ja vuoroja ollaan jakamassa. Lahdestakin kulkee Helsinkiin työntekijöitä päivittäin
arviolta noin 2 800. Jos nämä ovat perheellisiä,
niin voi vain kuvitella, mikä tilanne siellä kotona
on, jos toinen on kolmivuorotyössä ja toinen käy
esimerkiksi töissä Helsingissä; tämmöinen
kotiapu eri muodoissa tulee varmasti tarpeeseen. Mielestäni
verotuksellisesti tulee lapsiperheitä tukea. Näin
on esimerkiksi vuonna 2003 ollut Ranskassa tilanne. En ole sitä tältä vuodelta tarkistanut.
Tämän asian tiimoilta on myös otettu
yhteyttä ja ihmetelty, onko järkevää,
että toimitusjohtaja silittää oman paitansa.
Tänä päivänä monet
toimitusjohtajat hoitavat itse sihteerintyönsä.
Se on ihan hyvä, että osaavat tehdä sen
ja että miehetkin osaavat silittää paitojaan — toivottavasti
naisetkin osaavat laittaa ruokaa — mutta tässä tapauksessa,
että saisimme ihmisiä töihin, olisi tärkeää saada
asianmukaisia työntekijöitä hoitamaan kotitalouksia,
että perheet jaksaisivat ja työntekijät
jaksaisivat käydä töissä. Työntekijöitten
jaksaminen tänä päivänä työpaikoilla
on keskeisiä ongelmia. Eräskin yksinhuoltajaäiti
ei ostanut itselleen ruohonleikkuria, vaan palkkasi huoltoyhtiön
ajamaan nurmikon, jotta sai senkin kaksituntisen leikkiä lasten
kanssa tai sitten vain levätä. Tämä esimerkki
käytännöstä kertoo hyvin sen, kuinka
tarpeeseen tämä kotitaloustyön verovähennysoikeus
on tullut.
Tässä kohtaa haluan vielä mainita
sen, että Lahden seudun sotiemme veteraanit, Lahden piiri,
on ottanut yhteyttä ja toivonut aloitteellisuutta kansanedustajilta,
että syntyisi palveluseteli sotiemme veteraaneille. Koska
he eivät enää välttämättä jaksa
lähteä laitoksiin kuntoutukseen eivätkä myöskään
kuntoutukseen kotipaikkakunnallaan fysikaaliseen hoitolaitokseen,
olisi myös mietittävä, olisiko kotitalousverovähennyksen piirissä mahdollisuus
tehdä niin, että kuntoutusmäärärahat
annettaisiinkin sotiemme veteraaneille ja tietenkin myös
sotainvalideille tämmöisen palvelusetelin muodossa,
joka olisi sitten joko sairaanhoitoa taikka kotityötä varten,
koska se kotona oleminen on myös tavallaan tietynlaista
kuntoutumista. Tiedämme, että kun ikääntyvät
ihmiset viedään pois tutuista kotiolosuhteista,
he eivät sitten voikaan niin hyvin uudessa muuttuneessa
ympäristössä.
Toivon ed. Perhon aloitteelle menestystä ja tuen omalta
osaltani aloitetta lämpimästi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Niiden muutaman vuoden aikana, joina tämä kotitalousverovähennys
on ollut voimassa, on kiistatta osoittautunut, että on
todella erittäin hyvästä ja toimivasta
verovähennyksestä kyse. Ed. Perho omassa puheenvuorossaan
perusteli hyvin kattavasti tätä lakialoitetta.
Nythän vuosien aikana niin tämän kotitalousvähennyksen
soveltamisalaa kuin sitten näitä euromääriä on
tarkistettu, ja nyt sitten on uudesta soveltamisalasta kyse. Myös
tästä aloitteesta löytyy allekirjoittaneen
nimi. Me tiedämme hyvin, että lapsiperheiden taloudellinen
asema ei välttämättä ole paras
mahdollinen. Toivottavasti tosiaan tämä aloite
johtaa sitten varsinaisiin päätöksiin
ja lakiin ja siltä osin myös voidaan sitten tavallaan
tämän kautta helpottaa lapsiperheiden elämää.
Mutta olen aiemminkin todennut ja haluan tässä peräänkuuluttaa
sitä, että toivottavasti mahdollisimman nopeasti
tulee korkeimman hallinto-oikeuden päätökset
niistä asioista, jotka koskevat tämän
kotitalousvähennyksen soveltamisalaa erityisesti juuri
peruskorjausten ja konetyön osalta. Eri paikkakunnilla
verovelvolliset ovat hiukan erilaisessa asemassa. Koskaan tietysti
ei päästä täsmälleen
samaan tilanteeseen, että joka paikkakunnalla tulkinnat
ovat samanlaiset, mutta kuitenkin uskon, että ratkaisut
ohjaavat sitten myös verottajan käytäntöä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennys on osoittautunut
menestystarinaksi, ja sitä on syytä vielä laajentaa.
Siinä kannatettava tapa on ed. Perhon lakialoite. Olen myös
allekirjoittanut aloitteen ja kannatan sitä ehdottomasti.
Näin autettaisiin myös nuoria opinto- ja asuntovelkaisia.
Arvoisa puhemies! Nyt hallitus on tuomassa budjetin yhteydessä ehdotuksen
kotitalousvähennyksen kaksinkertaistamiseksi, jota kokoomus
ehdotti viime syksynä. Hallitus on tehnyt oikean päätöksen.
Sen, minkä valtio menettää verotuloissa,
se saa runsaana takaisin kotitalousvähennyksellä työllistyvien
tuloveroissa. Vähennyksen kaksinkertaistaminen on tehokas
työllistämiskeino ja merkitsee noin 3 000—4 000 henkilötyövuotta
lisää. (Ed. Kähkönen: Ei kaikilta
osin, vain hoivatyössä, mutta hyvä näin!) — Niin,
korjataan. — Kun vähennyksen käyttäjien määrä jatkuvasti
lisääntyy, saavutetaan 24 000 henkilön
työllistäminen jo ennen vuotta 2010. Vähennys
tulisi kuitenkin ulottaa myös asuntojen remonttitöihin,
kuten edellinenkin puhuja mainitsi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomalaisessa yhteiskunnassa pääsi
käymään sillä tavalla, että harmaan
talouden harjoittamisesta tuli eräällä tavalla
kansan tapa. Nyt ollaan siinä prosessin vaiheessa, jossa
pitäisi opettaa se kansa takaisin siihen, että verot
sitten maksetaan ja hommat hoidetaan.
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt se malli, tähän
mennessä rakenteellisesti ilmeisesti ainoa — mitenkä ed.
Laxell sanoi, menestystarina — jossa tämä homma
on nyt onnistunut ja voidaan osoittaa aivan selvästi, että tämä on
nyt vähentänyt harmaata taloutta elikkä tämä opintie
on nyt hyvässä alussa. Siksi tätä laajennusta
täytyy kannattaa.
Tässä yhteydessä totean vain lyhyesti
sen, että tähän liittyy kuitenkin tämän
talon sisällä yksi hyvin merkittävä näkökohta.
Kun puhemies Ilkka Suominen aikoinaan sai tämän
yli sadan allekirjoittajan käytännön
lakialoitteissa yleiseksi käytännöksi,
että asia otetaan silloin käsittelyyn valiokunnassa
ja siitä tehdään mietintö — sehän ei
tarkoita, että valiokunta päätyy samaan
tulokseen, mutta mietintö tulee ja mietinnöllä,
olkoon sen sisältö mikä tahansa, on perustelut
siihen johtopäätökseen, johonka se on
päätynyt — niin toivon, että nykyiset
puhemiehet pitäisivät huolen siitä, että tätä käytäntöä myöskin
noudatettaisiin, koska sillä on tämän
työhuumorin kannalta aika suuri merkitys.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvään aloitteeseen liityin
allekirjoittajana hyvin mielelläni. Tärkeän
asian laajentaminen nimenomaan tässä tapauksessa
lapsiperheisiin on paikallaan. Aivan kuten täällä on
todettu, siinä vaiheessa, kun perheet perustetaan, on monenlaista
velkaa: opintovelkaa tulevaisuudessa enemmänkin kuin nyt,
asuntovelkaa, muita kodin hankintoja. Todella voidaan puhua elämän ruuhkavuosista
tuossa vaiheessa, niin kuin aloitteen perusteluissa sanotaan. Silloin
tämän aloitteen toteutuessa voitaisiin helpottaa
tuota tilannetta. Näin synnytettäisiin osaltaan
myöskin uusia työpaikkoja, niin kuin täällä on
todettu. Tämä on hyvin myönteinen aloite,
ja toivon myötätuulta sen käsittelyssä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itsekin olen tämän
allekirjoittanut ja ajattelin ihan puheenvuoronkin käyttää tukien,
että tämä on erinomainen aloite.
Kotitalousvähennyshän on kaiken kaikkiaan oivallinen
keksintö. On tullut lisää työpaikkoja, harmaa
talous on vähentynyt ja sitten, mikä hienointa,
naisvaltaisten työpaikkojen määrä on
lisääntynyt, koska meillä on hyvin paljon
naisia työttöminä. Tietysti myöskin
hienoa on se, että käyttöalaa on hiljalleen
laajennettu.
Nythän ollaan suunnittelemassa ensi vuodelle, että vähennyksen
ylärajaa nostettaisiin, mutta ei kaikilla käyttöaloilla.
Mielestäni tätä ylärajaa voisi
vieläkin nostaa ja myöskin käyttöalassa
on paljon paljon laajentamista.
Ed. Perhon aloite on mitä parhain työelämän ja
perhe-elämän yhteensovittamiseksi. Täällä viitataan
siihen, että kaikki isovanhemmat eivät pysty olemaan
auttamassa lapsiaan hoitamalla lapsenlapsiaan ja kaiken kaikkiaan
perheitä. Tässä olisi hyvä keino
sen asian edistämiseksi. Kannatan lämpimästi,
että tämä vietäisiin nopeasti eteenpäin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää ed.
Pulliaista siitä, että hän valistaa meitä,
mikä on näitten tapahtumien historia ollut. En
itse tiennyt tuota sadan allekirjoittajan lakialoitteiden käsittelyn
syntyhistoriaa, vaikka tiedän sen menettelytavan, joskaan
se ei ole aina johtanut käsittelyyn.
Niin kuin ed. Laxell sanoi, totta kai, kun tulee verotulovähennyksenä näiden
kotiin palkattujen työntekijöiden kuluja ja kun
sitä laajennetaan, niin valtion verotulot tavallaan vähenevät,
mutta uskon, että ne toista kautta, ihan niin kuin ed. Pulliainen
sanoi, kyllä tulevat kuitenkin positiivisina näkymään
valtion kassassa, koska sitten muita tukia tarvitsee maksaa vähemmän.
Ja tietenkin, minkä unohdin sanoa, itse olen allekirjoittanut
tämän aloitteen ja olen saanut myös hyvin
paljon ihmetystä osakseni, että olen lämpimästi
kehunut hallitusta siitä budjettiesityksestä, että se
aikoo laajentaa kotitaloustyön verovähennysoikeutta.
Pidän sitä edelleenkin hyvänä esityksenä.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda vielä esiin pari näkökohtaa,
joilla perustelen tätä aloitetta.
Kilpailulainsäädännön vuoksi
Raha-automaattiyhdistys on joutunut kiristämään
avustuksen myöntämistä esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliitolle,
joka on tähän asti järjestänyt
lastenhoitopalveluja tilapäisiin ongelmiin esimerkiksi
lapsen sairastuttua, ja tämän avustuksen turvin
hinta on voitu pitää kohtuullisena. Tämä avustaminen
ei tulevaisuudessa ole enää mahdollista, ja pitäisi
olla myöskin pienituloisemmalle ja keskituloiselle perheelle
mahdollista näitä palveluja käyttää tai
heidän vanhemmilleen sitten näitä ostaa.
Toinen tosiasia on se, että kuntien kodinhoitopalvelut
lapsiperheille ovat vähentyneet erittäin radikaalisti.
Yleensä niitä saa enää tilanteissa, joissa
on joitakin lastensuojelullisia perusteita. Eli myös tästä syystä katson,
että tälle aloitteelle on vankat perustelut.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! On helppo kannattaa ed. Perhon tekemää lakialoitetta
kotitalousvähennyksen laajentamisesta ja iloita siitä,
että eduskunnassa voidaan käydä tänä päivänä näin
asiallista keskustelua ja, sanon, eteenpäin katsovaa keskustelua
kotitalousvähennyksen laajentamisesta. Viime hallituskauden
aikanahan tämä lähti matkaan. Nyt sitä on
laajennettu ja laajennetaan edelleen, mutta menneinä aikoina
tämä oli eräille tämmöinen
hyvin suuri ideologinen kysymys, että siihen ei voida mennä,
ja nyt siihen on voitu mennä. Tästä pitää iloita.
Mitä ed. Perho toi esille Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksista esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliitolle, pitää paikkansa
tämän kilpailulainsäädännön
takia, jopa niin, että on oletettavissa, että Raha-automaattiyhdistys
joutuu luopumaan avustuksista myöskin omaishoitajille palveluihin,
joita omaishoitajat ovat voineet saada. Minä pidän
tätä erittäin valitettavana. Totta kai
silloin tarvitaan muita keinoja ja tämä kotitalousvähennyksen
laajentaminen tällä sektorilla — sekä omaishoitajien
puolella, vanhuspuolella että lapsipuolella — on
hyvin perusteltu.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennysjärjestelmä on
osoittautunut todella hyväksi ratkaisuksi. Käyttö on
lisääntynyt, ja se on kiistatta parantanut pienten alan
yritysten työllisyyttä. Vanhasen hallitus vuosi
sitten paransi tätä järjestelmää niin,
että verokirjalla tehtävä työ tuli
samanarvoisemmaksi sen kanssa, jos sen työn teettää firmalla.
Nyt ensi vuoden budjettiesityksessä vähennysoikeutta kaksinkertaistetaan
ja erityisesti korostetaan tämän kotitalous-,
hoito- ja hoivatyön merkitystä. Tavallaan sen,
mihin ed. Perho tähtää, hallitus on nyt
toteuttamassa.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
tullut monessa puheenvuorossa esille, tosiaankin tämä ed.
Perhon lakialoite on mitä kannatettavin. Tähän
kotitaloustyön verovähennykseen liittyy vielä kuitenkin
semmoinen pieni verotuksellinen tai, pitäisikö sanoa
sitten, verotulkinnallinen epäkohta. Nimittäin
jos tätä samaa työtä varten
on saatu jotakin muuta yhteiskunnallista tukea, esimerkiksi vaikka
kotihoidon tukea taikka omaishoidon tukea, niin silloin ei ole mahdollisuutta
tähän verovähennykseen. Monta kertaa
on ollut se ongelma sitten, miten paikallinen verottaja on tulkinnut.
Esimerkiksi jos omaishoitaja on ostanut vaikka ikkunanpesupalveluita
ulkopuolelta, niin onko se sitten katsottu tavallaan tähän
omaishoitajan toimenkuvaan kuuluvaksi? On voitu tulkita näin,
että tästä työstä ei
olekaan saanut tehdä tätä kotitaloustyön verovähennystä.
Joten todellakin, niin kuin täällä jossain
puheenvuorossa aikaisemmin tuli esille, toivoisin, että näitä verotuksellisia
tulkintoja nimenomaan sitten eri puolilla Suomea yhtenäistettäisiin,
jotta ihmiset eivät joutuisi eriarvoiseen asemaan.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Perhon lakialoite on todella kannatettava,
ja senhän jo todistaa se, että siellä on
yli sata allekirjoittajaa. Tämän pitäisi
olla selvä näyttö siitä, että se
on myös eduskunnan tahto, ja tuntuu ihmeelliseltä,
jos tämä kohtaa vastustusta valiokunnassa tai
ministeriössä. Kaikki, mikä on vähentämässä harmaata
taloutta tästä maasta ja palvelee yhteiskuntaa
ja säästää yhteiskunnan voimavaroja,
on kannatettavaa.
Tämä, minkä ed. Essayah otti tässä esille,
on tärkeä asia, että ei tule päällekkäisyyksiä,
ja korvauksessa pitää olla, totta kai, semmoinen
sektori, mitä yhteiskunta ei ole rahoittanut. Nämä tulkinnat
pitää panna selviksi, mutta jos tämmöisellä omaishoidontukilaajennuksella
saadaan yhteiskunnan maksuja pienemmiksi, niin se on mitä tavoiteltavinta
tässä tilanteessa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On todella miellyttävää kuunnella,
että ympäri salia kaikki vannovat tänä päivänä kotitalousvähennyksen
nimiin ja toteavat, että se on hyvä järjestelmä.
Ja jos se purkaa harmaata taloutta ja lisää työpaikkoja,
niin se on vähennysjärjestelmä, joka todennäköisesti
haukkuu hintansa ja se on yhteiskuntapoliittisesti viisasta. Haluan
kiinnittää huomiota vaan yhteen epäkohtaan,
johon olen viitannut aikaisemminkin tässä samassa
keskustelussa, kun puhutaan kotitalousvähennyksestä.
Kotitalousvähennykseen sisältyy edelleen 100 euron
perusomavastuuvähennys, jonka yli menevältä osalta
hyväksytään näitä työnantajakustannuksia.
Kaikkein suurin epäkohta on se, että näistä työhön
kohdistuvista kustannuksista hyväksytään
vain 40 prosenttia. Siis omavastuun ylittävältä osalta
hyväksytään 40 prosenttia vähennyskelpoiseksi
kustannukseksi ja 60 prosenttia näistä työkustannuksista
jää edelleen tämän työn teettäjän
vastattavaksi täysin.
Tuntuu, ettei tähän epäkohtaan oikeastaan
kukaan tartu, mutta kysyn, mitä tämä 60
prosentin työosuus sitten on. Onko se sellaista, joka ei
ole hyväksyttävää vähennysjärjestelmän
piirissä? Onko se vähäarvoisempaa työtä?
Voidaanko tehdä siellä kotitaloudessa tai remontissa
monenlaista erilaista työtä, kun tulee tavallaan
tuplaomavastuu? Ongelma ei minun mielestäni läheskään
aina ole se ylärajan korottaminen, koska hyvin harvoin
tämä yläraja edes ylittyykään.
Sitä on myöskin nostettu ihan ansiokkaasti, mutta
tämä tuplaomavastuu tässä vähennysjärjestelmässä on se,
joka kalvaa edelleen mieltä, ja siihenkin olisi syytä paneutua,
kun mietintöä aletaan tästä asiasta
valmistella.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tuskin kukaan voi vastustaa sitä,
että tulee lisää mahdollisuuksia selviytyä yhä lisääntyvistä palvelutarpeista.
Sen sijaan haluan tähän keskusteluun tuoda sen
ajatuksen esiin, että edelleenkään kuitenkaan
nämä kotipalveluvähennykseen oikeuttavat palvelut
eivät ole kaikkien saavutettavissa. Hintahaarukka, joka
tällä hetkellä on tutkimuksellisesti
tullut esiin, liikkuu haja-asutusalueella 20 euron tuntihinnoissa
ja Pääkaupunkiseudulla ja taajamissa 30 eurosta
eteenpäin. Korvauksen voi saada noin kahden vuoden viipeellä,
jolloin se ei vaikuta keski- ja suurituloisten elämäntilanteeseen,
mutta pienituloisella ei siihen ole mahdollisuutta.
Vaarallista on se, että kunnat jo nyt arvioivat, paljonko
ne voivat laskea kuntien velvoitetta muualle paikkakunnalle ostettavissa
palveluissa. Pahimmassa tapauksessa syyllistetään
iäkkään henkilön lapset siitä,
jos he eivät osta palveluja muualla asuvalle vanhukselleen.
Oleellista on myös se, että ei voi keskenään
käsitellä Raha-automaatin tuen poistoa lomitus-
ja sijaispalveluilta ja tätä kotitalousvähennystä.
Nämä eivät korvaa toisiaan. Ne ovat ihan
erilliset kysymykset, meidän satavuotinen järjestö-
ja yhteisötoimintamme ja kotitalousvähennys. Molempia
tarvitaan.
Keskustelu päättyy.