4) Laki tuloverolain 140 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edellisen aloitteen yhteydessä keskustelimme
jo metsäasioista. Näin tapahtuu lakialoitteenikin
kautta.
Tämän kuluvan vuoden aikana ja viime vuoden
lopulla osaltaan sääolosuhteet ovat vaikeuttaneet
nykyisen, koneella tapahtuvan metsänkorjuun tekemistä.
Me muistamme, kuinka pitkään kesti viime talven
tulo, että ensinnäkään tuli
lunta ja että maat jäätyivät.
Kun nyt ne metsänkorjuutyöt tosiaan tehdään
pääosin koneellisesti — ei hevosella,
vaan raskailla koneilla — niin paljolti myös metsänkorjuu
nimenomaan harvennus- ja hoitohakkuissa vaikeutui menneen talvikauden
aikana. Itse asiassa vasta helmikuussa maa jäätyi
sillä tavalla, että pystyttiin tekemään korjuukoneilla
hoito- ja harvennushakkuita, ja siinä jäi itse
asiassa hyvin lyhyt korjuukausi talvikorjuille. Kun sitten tuli
kevät, me kaikki muistamme sen työmarkkinahäiriön,
joka oli usean viikon ajan. Tämä merkitsi sitä,
että metsänhakkuissa ne hakkuut ja myös
puukaupat, jotka oli suunniteltu kesäkaudelle kesäkorjuuseen,
kokivat voimakkaan häiriötilan. Tämän
kokivat myös metsäkoneurakoitsijat ja kuorma-autoyrittäjät. Tämän
häiriötilan vaikutukset heijastevaikutuksina tulevat
ulottumaan pitkälle tulevaan syksyyn, yli vielä senkin,
kun maa käy jäätymään.
Eli meillä on nyt puukauppatilanteessa ainutkertainen
häiriötilanne, joka ajoittuu verotuksen kannalta
sellaiseen aikaan, jolloin perinteisen ja hyvin luontoon soveltuvan,
metsänhoidollisen pinta-alaverotuksen kausi on päättymässä.
Tässä tilanteessa tämä vaikuttaa
puukauppoihin hyvin ongelmallisesti. Monet ovat suunnitelleet tekevänsä puukauppoja
juuri nyt, kun pinta-alaverotus on vielä mahdollinen, mutta
tämä kauppatilanne ja ennen kaikkea korjuutilanne
tapahtuu sekä luonnonolosuhteitten että työmarkkinoiden häiriöiden
aikana.
Tämä vaikuttaa taas sitten osaltaan ongelmallisesti
puuta jalostavan teollisuuden toimintaan. Jo ennakkoon on sahojen
ja mekaanisen puunjalostuksen kohdalta haluttu viestittää päättäjille, että tilanne
on arvaamaton. Arvaamattomuus saattaa pahimmillaan merkitä sitä,
että tulee sellaisia häiriöitä,
että sahayrittäjät joutuvat vaikeuksiin
ja vaikeuksissa jopa lopettamaan toimintansa. Tämä taas
heijastuisi hyvin nopeasti metsäkoneurakoitsijoitten ja
kuorma-autoyrittäjien ongelmina. Samoin tällä olisi
kielteinen vaikutus työllisyyteen, ja kun me tiedämme,
miten vaikeat ovat kuntatalouksien tilanteet, niin jos näissä työllisyyteen
ja yrittäjyyteen vaikuttavissa asioissa tapahtuu häiriöitä,
niin tämä on hyvin ikävää kaikille
osapuolille, myös niille osapuolille, jotka eivät
itse suoranaisesti ole millään tavalla metsän
kanssa tekemisissä.
Jotta häiriötilanteita voitaisiin eliminoida, olen
aloitteella halunnut viestittää tarpeen jatkaa pinta-alaverotuskautta.
Tässä aloitteessa olen ehdottanut puoltatoista
vuotta, kesäkuun loppuun 2007 asti. Tämä ei
vaatisi mitään erillisiä järjestelyjä teknisesti.
Yksinkertaisesti vain siirtymäkautta jatkettaisiin, jolloin
niiltä luonnonolosuhteitten aiheuttamilta muutoksilta ja
työmarkkinahäiriöitten seurauksilta,
joita puukauppatilanteeseen, korjuutilanteeseen on tullut, voitaisiin
osaltaan välttyä ja osaltaan luoda edellytyksiä sille, että maan
puuhuolto voisi toimia normaalisti.
Jos maan puuhuolto kokee häiriöitä,
tilanne ei ole ollenkaan yksinkertainen vientimarkkinoitten osalta.
Mekaanisen puunjalostuksen tuotteet ovat vientimarkkinoitten ja
kansantaloutemme kannalta hyvin tärkeä vientiartikkeli.
Jos menetetään vientimarkkinoita, ei ole ollenkaan
yksinkertainen asia kovassa kilpailutilanteessa saada niitä takaisin.
Me tiedämme sen, että Keski-Euroopassa on sahatavaran
ja mekaanisen puunjalostusteollisuuden tuotteiden ylitarjontaa.
Kyllä hyvin nopeasti se suomalaisten vientimarkkinoitten
mahdollisuus, mikä nyt on, menetetään,
ja jos se menetetään, sen takaisin saaminen on
erittäin vaikeaa, ja siinä voi olla se tilanne,
että enää ei olisi se yrittäjäkään
tavaroitaan toimittamassa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä kysymys,
joka ei ole suinkaan marginaalinen, voitaisiin tajuta ja toimia
aloitteessa esitetyllä tavalla, jatkaa pinta-alaverotuksen
siirtymäkautta, jotta välttyisimme puumarkkinoitten
ja kansantalouden tarpeettomilta häiriötilanteilta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pätkiiköhän minulla
nyt muisti, mutta minulla on semmoinen vaikutelma kuin ed. Oinonen
olisi tehnyt tämän lakialoitteen jo aikaisemminkin
ja ajanut tätä asiaa aika intensiivisesti.
Tämä loihee minut kysymään
ed. Oinoselta, että kun tässä ei aivan
sataa allekirjoitusta ole mukana tukemassa tätä hanketta,
niin mistä ed. Oinonen on nyt saanut sen uskon, että tuo
signaali menisi nyt jollakin tavalla tässä siunaukselliseen
maaperään ja johtaisi spontaaneihin tuloksiin
esimerkiksi hallituksen taholta. Kun minä olen ymmärtänyt,
että ed. Oinonen on hallituksen uskollinen soturi, hallituspuolueen
jäsen, keskeinen vaikuttaja, niin halusitteko yksinänne kerätä nämä kaikki
pinnat tämän lakialoitteen läpimenosta,
kun ei ole muita nimiä tullut tähän kerätyksi?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Muistan, kun pääministeri
Ahon hallituksessa tätä pääomatulojen
verouudistusta tehtiin, joka sinänsä onnistui
erittäin hyvin, yhteisöveron puoli erityisesti.
Silloin pohdittiin siinä veropoliittisessa ministeriryhmässä tätä kysymystä metsäverotuksen
osalta, siirtymää, ja silloin vuonna 1992 päädyttiin
pitkän harkinnan jälkeen siihen, että 13
vuotta otetaan siirtymäajaksi, jolloin on valinnanvapaus,
jonka jälkeen sitten eli vuoden 2006 alussa on lopullisesti
siirryttävä myyntiverotukseen. Tämä oli
Ahon hallituksen päätös, jonka eduskunta
sittemmin muistaakseni aika yksimielisesti tältä osin
hyväksyi.
Nyt tämä siirtymäkausi on päättymässä,
ja ed. Oinonen on siinä mielessä ajankohtaisella
asialla, mutta toisaalta kyllä joutuu kysymään,
eikö 13 vuoden tiedossa oleva siirtymäaika ole
aika pitkä asiassa kuin asiassa ja anna mahdollisuuksia
kaikille niille, joita asia varsinaisesti koskee, varautua tähän.
Tuleeko näitä esitettyjä suuria ongelmia
nyt vuodenvaihteen ympärillä puukaupassa, sitä emme
ihan varmaksi vielä tiedä, mutta tietysti on hyvä,
että asia on esillä, ja toivon, että keskustajohtoinen
pääministeri Vanhasen hallitus nyt tutkii, oliko
Ahon hallitus oikealla linjalla tämän 13 vuoden
siirtymäkauden osalta vai ei.
Tämä on nyt herätetty. Ed. Oinonen
on tätä kyllä kirjallisin kysymyksin,
toimenpidealoittein ja lakialoitteinkin aikaisemminkin pannut pohdintaan,
mutta asiassa ei ole hallitus lähtenyt millään
lailla liikkeelle, toivottavasti nyt harkitsee.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän käydystä tähänastisesta
keskustelusta jo. On hyvä, että ed. Kankaanniemi
Ahon hallituksen jäsenenä haluaa evästää tässä suhteessa
nykyistä hallitusta, koska tässä on todella
evästämisen paikka.
Jos yleensä ajatellaan metsätaloutta, niin
kuten aiemmissa lakialoitteissani olen tuonut asiaan liittyen esille,
13 vuotta on varsin lyhyt aika. Jos nyt istuttaa suomalaisen puun
maastoon, tyypillisen metsätalouden puun, niin 13 vuoden
kuluttua se on hyvässä lykyssä miehen
parin mittainen, mutta mikään korjuukypsä puu
se ei ole vielä, vaikka tuo 13 vuotta kerrottaisiin muutamilla kertoimillakin.
Tämän vuoksi tuo siirtymäaika 13
vuoteen sidottuna jo lähtökohdissaan sisälsi
ongelmia, joissa unohdettiin metsätalouden näkökohdat,
mutta silloin haluttiin tehdä uuden tyyppinen verojärjestelmä,
joka oli — olen tutkinut asiantuntijalausuntoja — vastoin
useimpien asiantuntijoitten lausuntoja, nimenomaan metsänhoitoa
edustavien, kunnallistaloutta edustavien, verotustekniikkaa edustavien,
melkeinpä kaikkien tahojen vastainen, mutta se silloin
haluttiin kuitenkin tehdä.
Nyt ollaan sitten tietyssä tilanteessa, kun tuo siirtymäkausi
on päättymässä, mutta 13 vuotta sitten
ei semmoista säiden ennustajaa ollut, joka olisi tiennyt
ne olosuhteet, jotka olivat menneen vuoden lopulla, tämän
vuoden alussa, eikä kukaan saattanut arvata, että näin
pitkä koko maata koskettava työmarkkinahäiriö olisi
asiaan tullut. Keski-Suomessa on puunjalostajia, jotka kokevat tilanteen
ongelmalliseksi. Esimerkiksi tiedän hirsitalovalmistajia,
hirsimökkivalmistajia, jotka pelkäävät
kauppasopimusten tekoa tulevan talvikauden aikana ja tulevalle keväälle,
koska ei ole varmuutta raaka-aineitten saannista. Heillä on
tämä epävarmuus, pystyvätkö he
sitten vastaamaan vientimarkkinoille — Keski-Suomestakin
viedään aina Kaukoitää myöten
tavaraa — pystyvätkö he vastaamaan tavaran
toimituksesta. Kun suomalaisten valtti kovasti kilpailluilla markkinoilla
on paitsi laatu myöskin aikataulun pitäminen,
toimitusvarmuus, niin nyt ei ole varmuutta siitä, onko
saatavissa raaka-ainetta. Tämä on käytännön
arkipäivää muun muassa keskisuomalaisilla
hirsitalojen ja hirsihuviloitten valmistajilla.
Minä nyt toivon, että asiaa voitaisiin hoitaa, ihan
avoimesti katsoa tämä ongelma, johonka ollaan
tässä suhteessa ajautumassa ja joutumassa, että emme
menisi ajopuuna kohti törmäystä. Kysymys
ei ole marginaalisesta asiasta, vaan taloutemme perusasioista, metsätaloudesta.
Myöskin kemiallisen metsätalouden kohdalta voidaan sanoa,
että myöskin siellä koetaan tilanteessa
ongelmia.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salo odottaa katsausta tulevaan
metsätalouteen. Voisin tässä omakohtaisesti
vähän sitä asiaa tarkastellakin. Nimittäin
tunnen, että omissa metsissäni kasvu on kyllä kunnossa
ja homma järjestyksessä, mutta puut kasvavat niin
pienessä koossa, että päätehakkuuseen
on kovin vähän mahdollisuuksia. Tosin tänä aamuna
tänne lähtiessä, kun eduskuntatyö alkoi,
kävin katsomassa niitä pinoja, mitkä olivat
tien laidassa, ja täytyy sanoa, että ei se vaatimatonta
tämä hakkuu ole, kun niitä viimeisiä puita
kaadetaan. Siltä osin, kun seuraava välikommentti,
kuten ymmärrän, tulee varmaankin ed. Kankaanniemen
suusta lausuttuna keskisuomalaisittain, että Lahtela puhuu omassa
asiassa, siitä ei ole kysymys. Lahtelan puut ovat pinossa
(Naurua) ja tämä asia on kunnossa siltä osin.
Puhun vaan yleisesti kansan asiasta tässä.
Ed. Oinonen on tehnyt erinomaisen aloitteen, niin kuin tietysti
tässä puheenvuorossa oikopäätä kuuluukin
todeta. Mutta pieni kauneusvirhe siinä on olemassa. Siinä sanotaan,
että tämä laki tulee voimaan 3. kesäkuuta
2005. Nyt kun elämme syyskuuta, niin tässä olisi
vähän pienestä taannehtivasta voimaantulosta
kyse, mutta ei se nyt liene niin. Siinä vaiheessa, kun
eduskunta lakia säätää, se kyllä kirjoittaa
sinne oikeat päätökset. Laki tulee voimaan
silloin, kun eduskunta on sen hyväksynyt ja presidentti
vahvistanut.
Ed. Oinonen tässä aloitteessaan käy
todella kipeään asiaan kiinni. Teollisuuden puuhuollon turvaaminen
on kaiken a ja o. Puuhuolto toimii tänä vuonna
2005, mutta toimiiko se 2006 ja 2007, se on se kysymys. Näin
arvellen kaikki nekin porkkanat, mitä siihen tarvitaan,
pitäisi löytää, mutta ehkä on
syytä miettiä myöskin vähän tätä aloitetta
laajemmin, mitkä ovat ne tavat ja temput ja kiihokkeet,
millä syntyy tämä puun kumoaminen sieltä kannolta
teollisuuden tarpeisiin.
Ovat jotkut oppineet, minua viisaammat tässä asiassa,
jotka ovat yleensä perillä asioista, kertoneet,
että aina, oltiinpa myyntiverotuksessa tai pinta-alaverotuksessa,
tulee toisen taikka kolmannen sukupolven kohdalla se sukupolvi,
joka kumoaa ne puut ja tarvitsee ne rahat verotusmuodosta riippumatta.
Näin tämä kierto jatkuu. Mutta toimiiko
tämä saumakohta vai ei, siitä on kysymys.
Näin ajatellen ja arvellen kaikki herkkyys vuodenvaihteen
tuntumassa, saadaanko tämä asia pelaamaan, tulee
hoitaa ja tehdä.
Ed. Oinosen aloite, minkä puolesta olen aikaisemminkin
puhunut, on erinomainen, mutta tietenkin asia on vähän
muuttunut, kun pankit, verottaja ja muu yhteiskunta ovat lähteneet
mukaan siinä, että kun myyntipäätös
saadaan syntymään, niin muun muassa pankit rahoittavat
tämän asian ja verottaja tulkitsee, että silloin
tulo on tullut vuoden 2005 puolella, vaikka hakkuita ei kerittäisi
tekemäänkään. Tältä osin
osa tämän lakiesityksen perusteluista ikään
kuin vesittyy. Mutta huoli on kuitenkin aito ja oikea.
Jos ajatellaan, niin suomalainen teollisuus on tällä kertaa
kilpailukykyinen ja se on todennäköisesti eteenkinpäin.
Puita tarvitaan, ja sen järjestelmän pitää pelata.
Mutta ed. Kankaanniemi muistutti siitä, kuka moisen pääomaverotuksen on
luonut ja rakentanut, tämä Ahon hallitus, erinomaisen
ratkaisun sinällään, vaikka pidänkin
sitä vääränä. (Naurua)
Mutta yksi tietysti oleellinen osa, mikä jäi ed.
Kankaanniemeltä mainitsematta, oli se, että silloin
24 prosenttia oli muistaakseni pääomaveroprosentti,
millä tämä asia tehtiin ja ratkaisu saatiin
liikkeelle. Mutta nyt tässä välillä nykyinen,
edeltävä tai sitä edeltävä tai
vielä sitäkin edeltävä hallitus
ovat olleet ryöstö- ja riistolinjoilla, kun tämä veroprosentti
on nostettu 28—29 prosenttiin. Tämä ei
ollut oikea suunta eikä oikea tuntuma tässä pelissä.
Herra puhemies! Pelkään yhtä sellaista
erinomaista asiaa, mitä teollisuus ja tämä kuralla
oleva kuntatalous, mistä valtionhallinto ei ole ollenkaan
ulkona, ajaa ja — sanoisinko nyt vähän
kansanomaisesti, että pikkasen olen havainnut — kähmii:
uutta pinta-alaperusteista veroa, mitä tämä Oinosen
aloite ei tietenkään tarkoita missään
muodossa, kähmii ja suunnittelee tätä maa- ja
metsätalousmaan kiinteistöveroa ja sitä kautta olevine
eri versioineen pyrkii löytämään
kiihotteita puukaupan käymiseksi. Tästä asiasta
sanon tällä kertaa selkeästi, että jyrkästi
sanoudun irti ja toivon, että myöskin syntyy sellainen
järki ja järjestys näissä valmistelevissa
piireissä erityisesti täällä eduskunnassa,
että se asia lopetetaan nyt kertaheitolla. Jos Ahon hallitus
oli ennen suuressa viisaudessaan luomassa tätä epäonnistunutta pääomaverojärjestelmää,
se on se vaara, ettei tämä nykyinen Vanhasen hallitus
palaisi taas takaisin vanhaan ja loisi tämmöistä kiinteistöverojärjestelmää.
Se vaara on tässä nyt olemassa.
Vaikka salissa en yhtään sosialidemokraattia näekään,
niin tiedän, että sosialidemokraattinen riistokäsi
miettii ja halajaa kaikin tavoin ja keinoin niitäkin ropoja,
mitä kuntakassaan saataisiin maa- ja metsätalousmaan
kiinteistöveron kautta. Siinä meidän
porvaririntamassa pitää pitää silmät
auki ja kaikin tavoin on estettävä kaikki semmoiset
toimenpiteet, mitä sen eteen ollaan tekemässä,
suunnittelemassa, juonimassa, salakavalasti ollaan käymässä yhteiskunnan
omistavan luokan portaisiin. (Ed. Salo: Tulkaa tänne puolelle!)
Sen jälkeen, kun yhdestä verosta luovutaan, niin
toista ollaan luomassa. — Ed. Salo, minä toivon,
että edes kokoomus seisoo ryhdikkäänä tässä asiassa
(Ed. Salo: Seisoo!) ja vastustaa kaikin tavoin kaikkia semmoisia
uusia verokikkailuja, mitä tähän nyt
ollaan luomassa.
Toivon, että ed. Oinosen aloite herättää päättävät
joukot siinä asiassa, että jotain tarvitsee tehdä,
mutta teollisuus tarvitsee puunsa eikä isännän
pussilla saa riistämässä edelleen tulevaisuudessa
käydä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela käytti erinomaisen
puheenvuoron. Jotta kukaan ei ajattelisi, että tässä ajatellaan niin
kuin uutta veromuotoa, korostan sitä, että tämä on
selkeä esitys nykyisen pinta-alaverokauden jatkamisesta
yrityksenä eliminoida niitä ongelmia, jotka ovat
ilmiselvästi tulossa.
Ed. Seppo Lahtela viittasi siihen, että on olemassa
tämä mahdollisuus, että ostajan rahoittajapankki
huolehtii siitä, että puuta voidaan sitten katsoa
myydyksi tällä kaudella, vaikka se korjattaisiin
myöhemmin. Tämä ratkaisu on, mutta tässä tulee
sitten kysymys, että hyvin harvat metsänomistajat
tätä loppujen lopulta tietävät
ja harvoilla metsän ostajilla, vaikka metsäkauppa
on keskittynyttä, on sitten tämä pankkirahoitusmahdollisuus,
niin että pienemmät sahayrittäjät,
jotka ovat jo vaikeuksissa muutenkin, tuskin tuota mahdollisuutta
saattavat käyttää. Samalla tämä rajoittaa
sitten puumarkkinahäiriötilanteessa, jossa hinnat
ovat laskeneet, myös kaupankäyntiä. Kaikkein
yksinkertaisin ja selkein malli olisi vain päivämäärän
siirto nykyiseen käytäntöön nähden,
joka on hyvä, ja kun muutos uhkaa, niin uhkakuvilta voitaisiin
osaltaan välttyä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edellä kollegat ovat puhuneet
metsätalouden merkityksestä, ja kun kyse on ed.
Oinosen aloitteesta, jolla puun myynnin pinta-alaverotusta jatkettaisiin
puolellatoista vuodella, niin haluaisin kiinnittää huomiota
siihen alkuperäiseen asetelmaan, kun vuonna 1993 Ahon hallituksen toimesta
tämä verouudistus toteutettiin. Itsekin tuona
aikana seurasin erittäinkin tiiviisti sen hallituksen,
Ahon hallituksen, tekemisiä maa- ja metsätaloudessa
ja maa- ja metsätalouspolitiikassa. Tämä ratkaisu
oli yksi niitä suuria epäonnistumisia, mitä Ahon
hallitukselta tuolloin syntyi.
Ensinnäkin metsänomistaja on saanut puusta suunnilleen
jo 23 vuotta samaa hintaa kuin tänä päivänä.
Tässä nähdään se, mitä ed.
Seppo Lahtela nosti esiin, kuka on hyötynyt ja kuka on
hyötynyt enemmän. Todennäköisesti
paitsi suomalainen yhteiskunta tietysti on hyötynyt tästä verouudistuksesta
myöskin metsäteollisuus ehdottomasti, mutta kenen
kustannuksella. Olen aivan vakuuttunut, että metsänomistajien
kustannuksella ja metsänomistajien kukkarolla tässä on käyty.
Sen vuoksi tällaista ratkaisua, mitä ed. Oinonen
nyt esittää, ei tietenkään nyt
pidä enää tässä vaiheessa
tehdä, koska jospa tästä eteenpäin nyt
voisi sitten metsänomistajakin myymästään puusta
saada oikean ja oikeudenmukaisemman hinnan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Hemmilän kanssa siitä samaa
mieltä, että on ollut virhe Ahon hallitukselta
tehdä tämä metsäveroratkaisu,
joka silloin tapahtui. Tilanne oli silloin hyvin yllättävä.
Suomen keskusta oli pinta-alaverotuksen kannalla hyvin vahvasti, kunnes
sitten tapahtui Kokkolan puoluekokouksessa, sanoisinko, lipsahdus,
jossa sitten tuli kannaksi se ratkaisu kokouksen suuressa kansanjuhlan
huumassa, (Naurua) mikä sitten tuli Ahon hallituksen kannanmäärittelyksi
metsäveroratkaisuissa.
Keskustapuolueen kantahan oli pinta-alaverotus ja sosialidemokraattien
kanta oli myyntiverotus, kunnes sitten Ahon hallituksen aikana tapahtui
niin, että keskusta käänsi kelkkansa
ja lähti kannattamaan myyntiverotusta ja sosialidemokraatit
pinta-alaverotusta. Tällainen asetelman muutos jo osaltaan
kertoo siitä, että tilanne oli ongelmallinen.
Asiantuntijat, näin olen tutkinut todella, niin kuin aiemmassa
puheenvuorossani viittasin, kauttaaltaan eräitä harvoja
poikkeuksia lukuun ottamatta olivat kaikki vallinneen pitkäaikaisen
ja metsänhoitoon kannustaneen pinta-alaveron kannalla.
Mutta sitten tuli niitä, sanoisinko, keinottelijoita,
jotka ostivat muutamalla kahvipaketilla vanhuksilta kiinteistöjä,
panivat metsän matalaksi kannokoksi, myivät puut,
niin että sitten heille jäi tämä tyhjä maapohja
ja siitä joutui maksamaan veroa. Nämä henkilöt
sitten hyvin voimakkaasti ajoivat sitä, että pitäisi
siirtyä myyntiverokäytäntöön.
Tältä pohjalta tuo kysymys hyvin voimakkaasti
nousi, ja täysin metsätalouden peruselementtejä kuulematta
tämä verokäytäntö sitten
tuli. Oli ennakoitavissa, että ongelmia tulee, ja nyt olemme
siinä yhdessä ongelmatilanteessa, mihinkä olemme
nyt joutuneet juuri, kun tämä siirtymäkausi
on päättymässä. Toivon, että tässä tilanteessa
nyt vielä löydettäisiin ratkaisut, joilla
voitaisiin välttyä niiltä ongelmilta.
Olen Keski-Suomesta, metsäisestä maakunnasta,
jossa metsä on tärkeä ei vain metsänomistajille,
joille se on tietysti tärkeä asia jo lähtökohtana,
vaan se on tärkeä myös koneyrittäjille.
Synnyinpitäjästäni Multialta on metsäkoneyrittäjien puheenjohtaja.
Metsäkoneet ovat kalliita investointeja. Ne eivät
jouda seisomaan konepajoilla paljon remontissa. Jos vien henkilöauton
jollekin remonttipajalle ja metsäkone on siellä,
niin remonttimies sanoo, että tämä metsäkone
pitää saada töihin, henkilöauto
tehdään vasta sitten kuntoon. Metsäkone
ei jouda seisomaan.
Nyt jos tulee näitä onnettomia seisokkeja
metsäkoneille, niin se vaikuttaa alan yrittäjiin
hyvin kielteisesti, samoin kuorma-autoyrittäjiin. Näihin
ei olisi nyt varaa, kun jo tämä puumarkkinahäiriö,
mikä oli kevät- ja kesäkaudella, on tuonut ongelmia.
Nyt ei enää olisi sitten varaa siihen, että tulevassa
vuodenvaihteessa tapahtuu veromuutos. Tämä kohdistuu
pienyrittäjiin, perheyrittäjiin metsänomistajien
ohella, ja jos saha loppuu, niin sitten se kohdistuu niihin, jotka
ovat olleet sahalla työssä, kuntien verotuloihin.
Kysymys on hyvin vakavasta asiasta, ja toivon, että se tajuttaisiin.
Toivon, että se tajuttaisiin omassa ryhmässänikin,
jossa on liian vähän metsäisten maakuntien
näkemystä, mutta tämä näkemys
pitäisi nähdä koko maaseudun kannalta
olennaisena asiana.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen puhui lämpimästi
sahateollisuuden puolesta, ja tästäpä tuli
mieleen vanha juttu, kun sisko pääsi sahalle töihin
ja talous muutenkin perheessä leveni. Minulla ei ole siskoa,
mutta ehkä jollain muulla saattaa olla, joka pääsisikin
sitten sahalle töihin.
Herra puhemies! Kun tämä on lähetekeskustelu,
arvostettu instituutio, olemassa, missä annetaan hyviä neuvoja,
niin antaisinpa tähän yhden uuden neuvon. Toivon,
että ed. Oinonen kommentoi tätä asiaa,
miten tätä on pohdittu tai onko pohdittu. Tähän
asiaan, että pääomavero menee kokonaan
valtion kassaan ja valtion jaettavaksi kunnille, mistä se
ei perille tunnu menevän, minusta voitaisiin liittää semmoinen
verotekninen juttu, jolloin liitettäisiin sinne maininta
siitä, kun on tiedossa, mistä pitäjästä tulee
tämä kannettava pääomavero,
mikä tulee, että se palautuisi sinne kunnille
takaisin ja menisi kunnan kassaan, kun se nyt, kun siirrytään
myyntiverotukseen ja pääomaverotukseen, jää kunnalta
pois.
Tähän saakka on pinta-alaverotettu verotulo ollut
kunnan tuloa. Kunta on saanut sen hyödyn ja nautinnon siitä asiasta.
Tähän asiaan ei ole vielä tietääkseni
tässä keskustelussa otettu kantaa ollenkaan. Tämä olisi
niitä oleellisen tärkeitä asioita, kuntatalouden
ylläpito ja niitten metsäverotulojen ohjaaminen
sinne peruskuntaan, missä se puu on kasvanutkin. Sen kun
te, ed. Oinonen, saatte järjestykseen, niin silloin tämä asia
tulee kerralla hyvään kuntoon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela löysi hyvin olennaisen
asian, syyn, minkä vuoksi Kuntaliitto, Kirkkohallitus, paikallisina
veronsaajina kunnat ja seurakunnat voimakkaasti vastustivat tätä veromuutosta.
On ollut ikimuistoinen oikeus paikallishallinnolla verottaa talonpoikaa,
tässä tapauksessa metsänomistajaa, jos
käytän tuota ilmaisua, ja tästä luovuttiin
juuri tämän myyntiverotuskäytännön
tullessa. Tein aikanaan kyselyn myöskin eduskunnan oikeusasiamiehelle
ikiaikaisen oikeuden muuttumisesta. Kysymys on tänä päivänä myös kuntatalouden
kannalta hyvin olennainen. Toivon, että Kuntaliitto kiinnittäisi
tähän huomiota, että ne tulot, jotka
nyt menevät pinta-alaverotuksen myötä automaattisesti
kunnille, menevätkin sitten valtiolle, jolta kunnille ja
seurakunnille tulee vähän mitä sattuu
tulemaan, ja kunnat ja seurakunnat ovat menettäjiä.
Keskustelu päättyy.