6) Laki kunnallisen eläkelain 133 §:n
muuttamisesta
Sari Essayah /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoitteeni koskee eläkkeellä olevien
omaishoitajien epäoikeudenmukaista kohtelua, jota he joutuvat
kohtaamaan nyt tämän eläkeuudistuksen
muodossa, kun heiltä on ruvettu perimään
eläkemaksua. Todellakin tämän vuoden
alusta voimaan tullut uudistus merkitsi huomattavaa muutosta omaishoitajien eläkemaksuihin,
ja monille eläkkeellä oleville omaishoitajille
tämä muutos on tullut nimenomaan hyvin ikävänä yllätyksenä.
Heidän saamastaan usein varsin nimellisestä hoitopalkkiosta
on alettu periä eläkemaksua. Ennen tätä eläkeuudistustahan
tätä eläkemaksua ei eläkkeellä olevilta
omaishoitajilta peritty, ja tuo vanha tapa ja tilanne jatkuu ennen
vuotta 1940 syntyneitten omaishoitajien kohdalla, jotka ovat siis
eläkkeellä, mutta muita tämä uudistus
on todella rankalla tavalla kirpaissut.
Uuden eläkelainsäädännön
mukaan omaishoitajan eläkemaksun suuruus on 5,8 prosenttia palkkiosta
silloin, kun omaishoitaja on iältään
53 ja 68 vuoden välillä. Tätä nuoremmilla
eläkemaksu on 4,6 prosenttia. Maksu on siis täysin
saman suuruinen kuin työsuhteisilla työntekijöillä, vaikka
tämä omaishoitajan työ ei ole työ-
vaan toimisuhteessa kuntaan. Tämä omaishoitajan aseman
eriarvoisuus korostuu, kun me muistamme sen, että työsuhteessa
olevalle eläkeuudistus toi ikään kuin
vähän palkintona sitten korotetun eläkekarttuman
4,5 prosenttia, mikäli henkilö työskentelee
63—68 ikävuoden välillä. Tätä korotettua
eläkekertymää ei kuitenkaan tule niille, jotka
työskentelevät eläkkeellä ollessaan,
vaan heidän kohdallaan palkasta ja palkkiosta kertyy eläkettä ainoastaan
tuo 1,5 prosenttia aina sinne 68 ikävuoteen saakka. Siis
tätä eläkekarttuman korotusta 4,5 prosenttiin
ei todellakaan tapahdu siitä huolimatta, että nämä omaishoitajat
joutuvat maksamaan tuon 5,8 prosentin eläkemaksun. Tämä eläkemaksuhan
astuu voimaan jo 53-vuotiaasta lähtien. Tilanne on erityisesti
koskettanut omaishoitajia, joista monet ovat eläkkeellä ja
tekevät sitten eläkkeellä omaishoitotyötä.
Omaishoitajia arvellaan meillä Suomessa olevan noin
300 000, ja heistä vain pieni osa on kunnallisen
omaishoidon tuen piirissä. Tuen saamisen edellytykseksi
on määritelty hoidon sitovuus ja toisaalta vaativuus,
mutta näitä kriteerejä ei ole millään
tavalla yhtenäisesti määritelty eri puolilla
Suomea asuville omaishoitajille. Kyse ei ole siis mistään
subjektiivisesta oikeudesta, vaan kunnat voivat aivan itsenäisesti
määritellä ne perusteet, millä tukea
myönnetään tai jätetään myöntämättä.
Näin myöntämisperusteet ja hoitopalkkioitten
suuruus vaihtelevat hyvinkin kunnasta toiseen.
Tietysti täytyy pieni ruusu ojentaa hallitukselle,
mutta vain minisellaisen. Ensi vuoden budjetti on tuomassa pienoisen
korotuksen omaishoidon palkkioitten alarajoihin. Toisaalta on muistettava
se, että monissa kunnissa omaishoidon tuki on vain osittain
rahapalkkiota ja sitten osittain palveluita. On myöskin
niitä omaishoitajia, joitten kohdalla omaishoito koostuu
ainoastaan esimerkiksi mahdollisuudesta viettää nämä kaksi
lakisääteistä vapaapäivää per
kuukausi, mutta se ei sinällänsä sisällä mitään
muuta, esimerkiksi rahallista hoitopalkkiota.
Arvoisa puhemies! Tuntuu, että meiltä on unohtunut
se, että yhteiskunnan kannalta tärkeä ja
kustannuksia säästävä työ on
juuri tämä omaishoitajien tekemä työ,
ja tuntuu jotenkin epäoikeudenmukaiselta, että näiden
ihmisten, jotka viettävät eläkepäivänsä eivät
suinkaan lekotellen ja lomaa viettäen vaan todellakin läheisistään
ja omaisistaan huolehtien, näiden ihmisten työtä ja
pienoista hoitopalkkiota rangaistaan erityisen kovasti. Nämä henkilöt
säästävät yhteiskunnan varoja
huomattavasti enemmän kuin mitä he saavat palkkiota
tekemästään työstä.
Tällaista arvokasta työtä ei sen
tähden pitäisi missään tapauksessa
rangaista korotetuilla eläkemaksuilla, joita vastaan ei
edes saa sitä samaa eläkekertymää kuin
muut. On ehkä hyvä vähän laskeskella,
mitä se vanhuksen laitosvuorokausi maksaakaan joko kroonikko-osastolla
tahi vanhainkodissa. Me helposti yhdessä vuorokaudessa
joudumme yhteiskunnassa maksamaan sen saman määrän
kuin tällä hetkellä maksamme 24 tuntia
vuorokaudessa tekevälle omaishoitajalle kuukaudessa.
On tietysti selvää, että omaishoitotyötä kukaan
ei tee rahasta. Nämä hoidettavat ihmiset ovat
niitä rakkaimpia, läheisimpiä ihmisiä,
joista halutaan huolehtia kotona siihen saakka kuin se vain mitenkään
on mahdollista. Mutta tuntuu käsittämättömältä,
että yhteiskunta vie tästä pienestä muodollisesta
palkkiosta suurimman osan veroina ja eriluontoisina maksuina. Mainitsin äsken
sen, että omaishoitajalla on mahdollisuus lakisääteisiin
kahteen vapaapäivään kuukaudessa, ja
siitäkin tosiaan kunta on oikeutettu perimään
9 euroa per vuorokausi, eli pienestä omaishoitomaksusta
sekin on taas ihan tuntuva maksu kunnan puolelle.
Arvoisa puhemies! Tämä eläkeuudistus
jäi tältä osin kesken, tai voisiko sanoa
näin, että eläkeuudistukseen jäi
ihan selvä lapsus. Siksi toivonkin, että tämä lakialoitteeni
hyväksytään, ja uskon, että se
olisi saanut varmasti täällä eduskunnassa
myöskin monista eri ryhmistä nimiä taaksensa,
mutta niin kuin päivämääristäkin
taitaa nähdä, lakialoite jätettiin tuossa
ihan keväällä ja oli varmaan niitä viimeisimpiä aloitteita,
ja siinä vaiheessa sitten ei enää ollut
voimavaroja kiertää keräämässä nimiä.
Mutta toivon todellakin, että tässä vaiheessa
tätä aloitetta tuettaisiin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Essayah sanoi, aloitteeseen
olisi tullut nimiä, mutta nyt kannatan lämpimästi
tätä hyvää aloitetta lähetekeskustelussa.
Omaishoitajat tekevät todella hyvin arvokasta työtä,
jolla on syvä inhimillinen arvo mutta myös erittäin
merkittävä yhteiskunnallinen ja sosiaalinen arvo.
Omaishoitajissa, minä uskon, korostuu eläkeikäisten
osuus suurten ikäluokkien aikanaan siirtyessä eläkkeelle.
Heillä monilla on vielä omat vanhemmat tai muita
huollettavia, ja sitten moni haluaisi hoitotyön ihan inhimillisistä syistä tehdä omaishoitajana
itse.
On perin omituista, jos omaishoitajalta peritään
eläkemaksu, josta hän ei hyödy, eli on
hyvin selkeä tämä lause täällä,
että "eläkemaksua ei peritä omaishoitajalta,
jolle on myönnetty eläke". Yhteiskunta säästää,
ja hoidettavat saavat inhimillistä hoitoa. Hyvin kannatettava
aloite. Näen, että tässä on
lähinnä tapahtunut lapsus, kun tätä ei
ole huomattu aiemmin saattaa kuntoon. Toivon tälle myönteistä jatkokäsittelyä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Omaishoidon tuki on ollut lakisääteinen sosiaalipalvelu
vuodesta 1993. Tuki keskittyy yhä enemmän yli
65-vuotiaisiin mutta myös työikäisiin
sekä lapsiin ja nuoriin. Omaishoidon tukea annetaan yleisimmin
rahana ja palveluina, muun muassa kotipalveluna ja ateriapalveluna.
Vain osaa omaishoitajista tuetaan, kuten täällä on
tullut esille. Suomessa on noin 320 000 omaishoitajaa,
joista 60 000 hoitaa laitoskuntoista läheistään.
Lakisääteistä omaishoidon tukea saa vain
noin 23 000 omaishoitajaa. Kunnissa viranomaiset päättävät
siitä, millä kriteereillä tukea myönnetään.
Eri kunnissa käytetään erilaisia arviointiasteikkoja,
jotka ottavat hyvin eri tavoin huomioon hoidettavien fyysisen ja
psyykkisen avun tarpeen. Tästä taas seuraa, että hoitajat
ja hoidettavat ovat eriarvoisessa asemassa eri kunnissa.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityshenkilö Elli
Aaltonen teki hiljattain selvitystyön, jossa pohdittiin,
mikä on meidän tämänhetkinen
tilanne omaishoidossa ja mitä sille pitäisi tehdä.
Hyvin monia erittäin ansiokkaita toimenpide-esityksiä siinä selvitystyössä esitettiin,
ja se vain on valitettavaa, etteivät niistä kovin
monet ole menneet eteenpäin, tuskin yksikään.
On aivan totta, mitä ed. Essayah sanoi, että tuen
alarajaa ollaan ensi vuonna nostamassa. Siitä ed. Essayah
jopa miniruusun tarjosi hallitukselle. Siinä on nyt vain
semmoinen ongelma, että vaikka on hyvä asia, että alarajaa
nostetaan, se ei välttämättä lisää tuensaajien
määrää. Tuessa, mikä tällä hetkellä menee,
saattaa jopa, kun alarajaa nostetaan, käydä niin,
että tuensaajien määrä vähenee,
koska ne, jotka sitä saavat, saavat sitä enemmän.
Mielestäni meidän tulisi tukea omaishoitajia eri
tavoin, niin taloudellisesti kuin monin muinkin tavoin.
Tulin maininneeksi erilaisista kriteereistä, elikkä eri
kunnissa on erilaiset kriteerit siitä, kuka pääsee
mihinkäkin maksuluokkaan ja kuka pääsee
omaishoidon tuen piiriin. Myöskin näitä kriteereitä on
tasa-arvoistettava ja yhtenäistettävä.
Siitä sosiaali- ja terveysministeriö on kyllä luvannut
tämän vuoden aikana jo ihan ohjeet, ja se on kyllä erittäin
tärkeää, kunhan sitten vaan kunnissa
pystytään niitä noudattamaan.
Sellaisen ystävällisen toivomuksen esitän
kaikille teille, jotka täällä salissa
olette, jotka olette kuntien valtuutettuja, että pyrkikää pitämään huolta
siitä, että kuntien budjeteista ei ainakaan vähennettäisi
omaishoidon tukea. Toivoisin, että sitä pystyttäisiin
jopa lisäämään.
Mitä tulee lakialoitteeseen, mistä tässä on
nyt puhe, kaikki ne keinot, millä voidaan helpottaa omaishoitajien
asemaa Suomessa, ovat sekä inhimillisesti että kansantaloudellisesti
varteenotettavia ja tärkeitä. Tuen lämpimästi
tämän lakialoitteen eteenpäinmenoa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat niin kuin perhepäivähoitajatkin mielestäni
ovat tässä yhteiskunnassa kaltoin kohdeltuja.
He tekevät erittäin arvokasta työtä ja,
voi sanoa, lähes ilmaiseksi yhteiskunnalle. Jos he eivät
sitä työtä tekisi, se olisi ainakin kolme
neljä kertaa kalliimpaa, jos yhteiskunta ja kunnat ottaisivat
sen omalle vastuulleen.
Sen takia pitäisi omaishoitajia tukea, että he jaksaisivat
tätä työtä tehdä, muun
muassa näillä omaishoitajien vapaapäivillä.
On sanottu, montako niitä on, mutta siitä on riitaa
sitten, kun monessa kunnassa alkaa olla niin, että potilas
viedään jonnekin terveyskeskuksen vuodeosastolle makaamaan
pariksi päivää, vaikka useimmiten hoidettavat
haluaisivat olla kotona niin, että kotiin tulisi se ihminen,
joka siellä sitten hoitaisi omaista, ja hoitaja pääsisi
vapaalle. Pitää ottaa potilaankin tahto huomioon
ja sitäkin kuulla eikä viedä vain jonnekin
terveyskeskuksen vuodeosastolle makaamaan tai jonnekin muualle. Tämä on
valitettavaa, että näin tehdään
kuin nyt.
On aivan oikein, niin kuin ed. Risikko sanoi, että kansanedustajista
on valtaosa kunnanvaltuutettuja eri puolilla. Monessa muussakin
asiassa täällä me puhumme näistä ja
ollaan jotain mieltä, ja kun mennään
kotikuntaan, jutut muuttuvat aivan päinvastaisiksi. Tällaista
tämä on.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Jo aikaisemmassa asiassa toteamani Ahon hallitus
pani alulle omaishoidon tukijärjestelmän. Muistan
sen oikein hyvin, kun sitä budjettiriihessä ja
-koplassa väännettiin ja ministeri Kuuskoski väänsi.
Itsekin olin sosiaali- ja terveysministeriössä,
ja väänsimme sitä ja saimme sen alun
silloin. Se oli pieni alkumääräraha valtion
budjettiin, ja arveltiin, että se sitä kautta
lähtisi. Silloinhan elettiin laman syviä aikoja
ja oli vaikeuksia löytää rahaa, mutta
alkuun saatiin ja ajateltiin, että se saataisiin kehittymään
nopeasti sellaiseksi järjestelmäksi, mikä siitä kannattaisi
tehdä tässä yhteiskunnassa, koska se
on tavattoman edullinen kaikille osapuolille. Se on myös
inhimillinen, ja hyvin arvokasta työtä siinä tehdään.
Sitä kannattaa tukea.
Järjestelmää ei kuitenkaan ole kehitetty
kuin hyvin pienin vaatimattomin osin näitten vapaapäivien
ja sen tyyppisten järjestelmän osien osalta. Nyt
tämä ed. Essayahin tekemä lakialoite
tuo esiin yhden ongelman, joka on tullut tämän
vuoden alussa eläkejärjestelmään
ja pitäisi nopeasti korjata.
Ministeri Hyssälä on luvannut, että tänä syksynä eduskunta
saa käsittelyyn omaishoitoa koskevan lain, ja toivonkin
viestinä ministeri Hyssälälle, että hän
siihen omaishoitolain yhteyteen, samaan hallituksen esitykseen,
sosiaali- ja terveysministeriössä valmistelee
myös tämän eläkelain muutoksen,
ottaa tämän aloitteen siihen mukaan ja korjataan
samalla tämä, ja toivon, että omaishoitoa
koskevassa laissa säädettäisiin oikeat,
rehelliset ja tasapuoliset, mahdollisimman oikeudenmukaiset ehdot
omaishoitajille ja omaishoidon kohteena oleville ja tämä lainsäädäntö saataisiin
nopeasti todella voimaan ja kattavasti koko maahan, niin että tämä epätasa-arvo,
mikä tällä hetkellä vallitsee,
vähitellen poistuisi.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Tuntuu todella hyvältä,
että tälle lakialoitteelle on tullut tukea niin
keskeltä, oikealta kuin vasemmaltakin, ja uskon, että kyllä tämän
salin yhteinen tahto olisi, että tämä epäkohta
korjattaisiin.
Ed. Risikko toi esille muutamia lukuja, kuten omaishoitajien
määrän, joka saa tukea; hän
sanoi 23 000. Jos näin on, niin nopeasti laskeskelin, että jos
he saisivat sen 300 euroa, mikä tulee olemaan se alaraja — välttämättä kaikki
eivät nyt saa edes sitä — ja sitten otamme
huomioon tämän 5,8 prosentin eläkemaksun,
niin hintalappu tälle lakialoitteelle olisi 4,8 miljoonaa
euroa. Ei tunnu kovin suurelta, kun otetaan huomioon esimerkiksi
nämä parin miljardin euron veronkevennykset, mitä tällä vaalikaudella
on jo tehty, joten en usko, että tämän
lakialoitteen eteenpäinmeneminen edes rahaan kaatuisi.
Ed. Kangas toi esille kyllä erittäin tärkeän
asian vapaapäivistä. Muistelen, että korkein
hallinto-oikeus olisi antanut juuri sellaisen päätöksen, jossa
omaishoidettavan, joka sijoitettiin terveyskeskuksen vuodeosastolle
vastoin omaa tahtoaan, sijoitus todettiin lainvastaiseksi, koska
todettiin, että terveyskeskuksen vuodeosastolle tulee sijoittaa
ainoastaan terveydenhoidollisista syistä. Silloin terveyskeskuksen
ylilääkärin näkemys tässä asiassa
on ratkaiseva sen suhteen, onko tämän omaishoidettavan
paikka todellakin terveyskeskuksen vuodeosastolla vaiko sitten jossakin
muualla. Uskon, että tämä korkeimman hallinto-oikeuden
päätös antaa perusteettomien sijoituksien
välttämiselle jonkinlaista selkänojaa,
jolloinka näiltä vältyttäisiin
jatkossa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Sari Essayah toi esille, mitä tämä maksaisi, on
tärkeää huomata, mitä maksaisi
se, jos nämä henkilöt olisivat siellä laitoshoidossa.
Kyllähän tämä lakialoite hyvin äkkiä niin
sanotusti hintansa haukkuu.
Kun puhuitte noista niin sanotuista intervallipaikoista elikkä siitä,
että terveyskeskuksesta tarvitaan väliaikaishoitoa,
niin tuli vaan mieleen, että aika monesti tulee esille
se, että koko omaishoidon tuki saattaa mennä yhden
viikon aikana, jos asiakasmaksut ovat kovin korkeat. Mehän teimme
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa mietinnön ja tuimme sitä lakialoitetta,
että niillä, jotka ovat omaishoidon tuen piirissä,
on raja sen suhteen, minkä verran saa ottaa asiakasmaksuja.
Se on hyvä asia. Mutta entäs sitten ne, jotka
ovat omaishoitajia, jotka eivät ole virallisesti sen tuen piirissä ja
jotka vievät sen omaisensa sinne hoitoon? Heillä on
kuitenkin sitten tämä korkeampi maksu. Myös
siihen pitäisi saada korjaus, ja se olisi yksi apu omaishoitajille.
Keskustelu päättyy.