7) Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Esitän tässä lakialoitteessa,
että peruskoulun oppilasryhmille olisi lailla määriteltävä enimmäiskoko.
Se, minkälaisessa ympäristössä lapset
ja opettajat koulussa työskentelevät, on hyvin
tärkeää ja vaikuttaa moneen seikkaan eikä ollenkaan
pelkästään oppimiseen, vaan myös
olemiseen siellä koulussa. Tämän vuoksi esitän,
että perusopetuslain 30 §:ää muutettaisiin niin,
että se kuuluisi: "Opetusryhmät tulee muodostaa
siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa
asetetut tavoitteet. Kuitenkin perusopetuksessa opetusryhmän
enimmäiskoko on 20 oppilasta."
Tämä lakialoite oli ajankohtainen viime keväänä,
jolloin sen kirjoitin ja jätin, ja on edelleenkin. Koska
kuntien taloustilanne on vaikea, tämän seurauksena
monissa kunnissa on jälleen jouduttu pohtimaan säästökohteita.
Valitettavan usein nämä säästöt
kohdistuvat myös peruspalveluiden järjestämiseen,
kuten esimerkiksi perusopetukseen. Tukiopetukseen ja oppilashuoltoon kohdistettuja
voimavaroja on viime vuosina leikattu tuntuvasti. Sen sijaan, että toimittaisiin
inhimillisesti ja järkevästi eli siten, että ikäluokkien
pienentyessä säästyvät koulurahat
käytettäisiin koulutuksen laadun parantamiseen,
näitä rahoja ei ole suunnattu koulutukseen, vaikka
muistaakseni jopa hallitusohjelmassa siitä on maininta.
Tästä huolimatta näin ei ole tapahtunut.
Nämä vapautuvat voimavarat pitäisi
suunnata myös kouluterveydenhuoltoon ja oppilaanohjaukseen,
jotta näitä toimintoja voitaisiin lisätä. Tällaisen
ennalta ehkäisevän oppilashuollon merkitys on
oppilaiden ja kouluyhteisöjen hyvinvoinnin kannalta hyvin
suuri. Peruskoulu on pulassa, eikä ainakaan ennakkotietojen
mukaan hallituksen talousarvioehdotus näytä tuovan
tilanteeseen helpotusta. Koulujen mahdollisuus antaa pienryhmäopetusta
ei ole riittävä. Luokkakoot ovat suuria, eikä oppilashuoltoon
ole riittävästi resursseja. Kun perusopetus ei
ole kunnossa, luokkamuotoisen erityistuen tarpeen määrä kasvaa,
ja oireet näkyvät jo erityisen tuen tarpeessa
olevien lasten määrän kasvuna.
Viime vuosina on valitettavasti tapahtunut monissa kunnissa
myös niin, että erityisen voimakkaasti leikkaukset
ovat kohdistuneet juuri erityisopetukseen. Säästöjen
vuoksi luokkiin on myös integroitu erityistä ohjausta
tarvitsevia lapsia samalla, kun ryhmäkoot ovat jatkuvasti
kasvaneet. Kaikilla lapsilla pitäisi olla tarvittaessa mahdollisuus
saada erityisopettajan antamaa opetusta omassa ryhmässä tai
pienryhmässä. Se on parempi vaihtoehto kuin se,
että erityistukea tarvitsevat lapset eristetään
omiin luokkiinsa. Kuitenkin tämäkin ehdottomasti
edellyttää sitä, että luokkakoot
eivät ole liian suuria.
Liian suuret ryhmäkoot ovat todellinen ongelma, ja
se tuli kouluihimme laman säästöjen seurauksena.
Suurimmissa luokissa yksi opettaja opettaa jopa 36:ta oppilasta,
kun sopiva määrä yhden opettajan opetettavaksi
olisi noin puolet eli enintään 20 oppilasta. Koululuokkien
liian suuren koon takia opettajan on mahdotonta huomata riittävästi
kaikkien oppilaiden erilaisia tarpeita. Opettajan riittävä huomio
ja keskinäinen vuorovaikutus opetuksessa on kiireisessä yhteiskunnassa
eläville nykylapsille ensiarvoisen tärkeää.
Lasten ja nuorten laiminlyönti kouluissa edistää syrjäytymistä,
joka tulee yksilölle ja yhteiskunnalle myöhemmin
kalliiksi.
Yksi oire liian suurista luokkako’oista on muun muassa
koulukiusaaminen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto pitää yllä tällaista
puhelinpalvelua, johon lapset ja nuoret voivat tarvittaessa soittaa.
Tähän lasten ja nuorten puhelimeen tuli vuonna
2004 yhteensä 1 545 kiusaamista käsittelevää puhelua.
Tytöt soittivat aiheesta melkein kaksi kertaa useammin
kuin pojat. Useimmiten kiusaamisesta soittivat 11—13-vuotiaat tytöt.
Koulukiusaamisesta kärsii Suomessa kymmeniätuhansia
oppilaita päivittäin. Arviolta noin 12 prosenttia
ala-asteikäisistä ja 6 prosenttia yläasteikäisistä lapsista
ja nuorista kokee itsensä toistuvan ja tahallisen kiusaamisen
uhriksi. Useimmissa alakoulun luokissa on keskimäärin ainakin
yksi kiusattu oppilas. Kouluterveyskyselyn vuodelta 2004 mukaan
noin 9:ää prosenttia peruskoulun kahdeksas- ja
yhdeksäsluokkalaisista pojista kiusattiin useita kertoja
viikossa tai noin kerran viikossa. Tytöillä vastaava
luku oli kuitenkin vain kuusi, vaikka he ovatkin aktiivisemmin soittaneet
tähän lasten ja nuorten puhelimeen.
Koulukiusaaminen on varmasti yksi niistä oireista,
jotka pahenevat liian suurissa koululuokissa. Kiusattu lapsi tarvitsisi
ehdottomasti aikuisen apua. Systemaattinen kiusaaminen voi saada lapsen
ajattelemaan, että hän on arvoton tai hänessä on
jotain vikaa eikä hän ansaitse toisten hyväksyntää.
Nämä syvälle mieleen iskostuvat uskomukset
muokkaavat lapsen suhdetta itseensä ja toisiin, ja lapsi
vetäytyy sosiaalisista tilanteista, ja vaarana on, että hän
myös menettää elämänilonsa
ja masentuu. Vanhemmilla, opettajilla ja muilla aikuisilla on paljon
mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja auttaa
kiusattua lasta. Koulussa opettaja tuntee luokkansa dynamiikan,
lasten roolit ja yksittäisten tilanteiden taustat. Hänellä on
tarkimmat silmät nähdä ja korvat kuulla, mitä ryhmässä tapahtuu.
Jos ryhmä on liian suuri, opettaja tietenkään
ei tätä pysty eikä ehdi eikä kykene
näkemään.
Suomalaiset koululaiset ovat viime vuosien aikana useissa kansainvälisissä mittauksissa
saavuttaneet erinomaisia tuloksia. Tästä huolimatta oppimisvaikeuksista
kärsivien lasten määrä lisääntyy
jatkuvasti. Oppilaskohtaisen tuen tarjoaminen on tärkeää etenkin
oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille. Perusopetuksen
ryhmäkokojen on oltava kohtuullisia, jotta opettajalla
on mahdollisuus nykyistä oppilaslähtöisempään opetukseen.
Pienemmissä opetusryhmissä opettajilla olisi mahdollisuus
osallistua myös enemmän oppilaiden kasvatustyöhön
ja siten tukea perheitä. Nykyisillä ryhmäko’oilla
oppilaan yksilöllisen tason ja tarpeiden ottaminen huomioon on
opettajalle lähes mahdoton tehtävä.
Paras keino koulutyön ja kouluympäristön
parantamiseksi ja lasten olojen parantamiseksi olisi säätää koululuokkien
koolle yläraja. Mielestäni sopiva lakisääteinen
yläraja olisi tämä 20 oppilasta, ja jos
kunnissa löytyy riittävästi ymmärtämystä koulutyölle
ja järkevyyttä ja tunnetta päättäjissä,
niin tämänkin alle varmasti on aiheellista joissakin
tapauksissa mennä. Toivon, että valiokunta ottaa
tämän lakiehdotuksen käsittelyyn, ja
muistan, että kun tästä asiasta on puhuttu usein
esimerkiksi budjetin tai koululakien yhteydessä, niin silloin
kyllä kaikki puheenvuorot ovat kannattaneet sitä,
että riittävän pienet ryhmät
tukevat lasten koulutyötä ja lasten kasvamista
tasapainoisiksi aikuisiksi. Nyt olisi mahdollisuus sitten tämän
lakialoitteen hyväksymisellä säätää tällainen
lakisääteinen, ehdoton yläraja, jota
suurempia koululuokkia ei saa olla.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Muistaakseni ed. Lapintie jo aiemmin on tehnyt tällaisen
vastaavan sisältöisen lakialoitteen. Kun hän
esitteli tätä lakialoitetta, niin siinä käsiteltiin erittäin
monia tärkeitä asioita, ja tavoite, johon pyritään
tämän lakialoitteen kautta, on todella hyvä.
Lasten ja nuorten parasta tässä ajetaan.
Mutta itse henkilökohtaisesti en usko, että juuri
näin esitettynä yksioikoinen ryhmäkoon
rajaaminen johtaisi parhaimpaan tulokseen. Toki myönnän,
että kohtuullisilla ja mieluummin pienillä ryhmäko’oilla
edesautetaan nuoria ja kaiken kaikkiaan sitä luokkatilannetta.
Siinä mielessä, totta kai, se on toivottavaa.
Yritän perustella asiaa, miksi en tällaista lakialoitetta
allekirjoittaisi, ei ole kyllä nimeä pyydettykään
tähän lakialoitteeseen, ja taustasta
sen verran, että on lähes 30 vuotta opetustyötä ja
rehtorina oloa.
Ensinnäkin kaiken lähtökohtana tietysti
kunnissa, kun opetustyötä järjestetään,
ovat ne resurssit. Eli avainasemassa kunnissa ovat kuntapäättäjät,
ja siellä lautakuntatasolla sitten jaetaan niin sanottu
tuntikehys eri kouluihin. Miten sitten koulu- ja oppilaitostasolla
tätä rahasäkkiä käytetään
ja miten se jaetaan, siitä totta kai siellä koulujen
johtajat yhdessä opettajien kanssa käyvät
keskustelua. Kaiken kaikkiaan siihen, miten ryhmiin ja luokkiin
jakaminen tapahtuu, vaikuttavat ne oppiaine- tai -aihekokonaisuudet,
joita kyseessä oleville ryhmille opetetaan, mutta myös oppilasaines.
Itse katson, että myös erityisopetusta vaativat
oppilaat, jos ja kun mahdollista, tulisi integroida näihin,
sanoisinko, tavallisiin opetusryhmiin. Totta kai se edellyttää sitten
muita tukitoimia tässä opetustilanteessa, oppimistilanteessa,
koulunkäyntiavustajia jne. Totta kai monia muitakin seikkoja
siinä mietitään, kun näitä ryhmiä järjestellään.
Me tiedämme, että tällä hetkellä tällaista
jyrkkää rajausta ei ole. Oppilasmääristä on
suosituksia, ja muun muassa erilaisissa valinnaisaineissa ryhmäkoot
vaihtelevat hyvin paljon. Otan esimerkkinä muun muassa
teknisen työn tai kotitalouden. On aivan luonnollista,
että siellä näitten opetusryhmien tulee
olla tätäkin 20:tä oppilasta pienemmät.
On kyse turvallisuudesta ja myös siitä, että kyseinen
opettaja ehtii ohjaamaan oppilaita. Tietyissä oppiaineissa,
mainittakoon tässä esimerkiksi reaaliaineet, matematiikka
jne., käsittääkseni joissakin ryhmissä voi
olla aivan hyvin ja käytännössä onkin — eihän
tätä lakialoitetta olisi muuten tehtykään — yli
20 oppilasta jo perusopetuksen puolella. Nyt kun ollaan eri oppilaitoksissa
myös niin sanotussa jaksoluvussa, voi olla niinkin, että tietty
osio sen vuoden aihekokonaisuudesta opetetaan isommassa ryhmässä ja jossakin
muussa jaksossa, ovatko ne viiden viikon tai kuuden viikon opetusjaksoja,
sitten pienemmissä ryhmissä.
Tähdennän niin kuin aiemminkin sitä,
että oli opetusryhmä, oppimisryhmä, kuinka
pieni tahansa, niin erittäin suuri merkitys on myös
sillä aikuisella, joka siellä ohjaa opetusta,
motivoi näitä nuoria jne. Eli osa niin opetustyöläisistä kuin muistakaan
ei välttämättä niin soveltuvia
ole siihen tehtävään, johon he ovat kouluttautuneet.
Mutta on samaan hengenvetoon tietysti todettava, että toivon,
että kunnilla — niin kuin myös ed. Lapintie
totesi, tällä hetkellä suurimmalla osalla
kunnista on melkoisia taloudellisia vaikeuksia — resurssit
kaiken kaikkiaan paranisivat, talous kohenisi, mutta myös
kuntapäättäjät priorisoisivat
opetustyön ja tätä kautta nuorten palvelemisen
ja antaisivat omalta osaltaan riittävät eväät
jatko-opiskeluun ja sitä kautta myös toimeentulo
turvattaisiin. Jokainen tiedämme, että Suomi hyvin
pitkälti tukeutuu korkeaan osaamiseen.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan todeta siis, että en
usko, että 20 oppilaalla tai 21:llä tai jollakin,
tällä yksioikoisella ryhmäkoon rajaamisella,
päästään parhaaseen tulokseen,
vaan mielestäni tätä joustavuutta on
annettava oppilaitostasolle. Mutta myös tiedän
sen toki, että tällä hetkellä on
myös omasta mielestäni liian suuria opetusryhmiä.
Peräänkuulutan myös sitten vastuullisuutta
kuntatasolla, kun kunnan resursseja jaetaan ja kohdennetaan
muun muassa opetustyöhön.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Koulujen määrää vähennetään,
ja luokkakoot suurenevat. Näin käy koko maassa,
myös meillä Jyväskylässä.
Siellä alkavat luokkakoot olla yli 30 oppilasta, eli se
ei ole vaan 20, vaan se on 30.
Lakialoitteessa on otettu esiin määrärahojen leikkaukset,
jotka tuntuvat erityisesti erityisopetuksessa. On kuitenkin muistettava,
että tavallisissakin luokissa on nykyään
paljon muun muassa kotikaupungissani Jyväskylässä maahanmuuttajalapsia,
joiden opetukseen opettajat joutuvat erityisesti paneutumaan. Tämä on
eri puolilla Suomea vähän erilainen ongelma, taikka
ei se mikään ongelma ole, vaan siinä vaaditaan
opettajalta enemmän resursseja ja työtä selviytyä opetusohjelmastaan.
Kysynkin, saavatko kaikki oppilaat tasapuolisesti hyvää opetusta
luokkien ryhmäkokojen kasvaessa. Epäilen, että opettajan rahkeet
eivät aina riitä, vaikka hyvää työtä pyrkivätkin
tekemään. Koulujen lakkauttaminen tarkoittaa käytännössä aina
jäljelle jäävien koulujen luokkien suurentamista,
ja erityistä ohjaamista tarvitsevien lasten määrä per
opetusryhmä kasvaa.
Arvoisa puhemies! Kuten aloitteestamme käy ilmi — olen
aloitteen yksi allekirjoittaja — oppimisvaikeuksista kärsivien
lasten määrä lisääntyy koko
ajan. Tässä vaiheessa tehtävät
taloudelliset satsaukset opetusryhmien koon kurissa pitämiseksi
ovat pieniä niiden kustannusten rinnalla, joita koituu
koulujärjestelmästä tipahtaneitten lasten
saamisesta takaisin kouluun ja myöhemmin työelämään.
Peruskoulun kesken jättäneistä nuorista
aiheutuu monikymmenkertaiset kustannukset yhteiskunnallemme. Nyt
on asia niin, että valtion on aika maksaa kunnille takaisin
ottamansa 300 miljoonan euron pakkolaina, jotta kunnat pääsevät
hoitamaan velvollisuuksiaan. Tämä pitäisi
olla itsestäänselvä asia.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavan monella koululla Suvivirsi kaikui
viimeistä kertaa viime keväänä.
Lukuvuoden päättymisen riemu laimentui suruun
oman koulun lakkaamisesta. Moni lapsi jatkaakin nyt syksyllä opintietään
paitsi isommassa koulussa myös valitettavan monessa tapauksessa
myös suuremmassa ryhmässä. Pikkukoulun
turvallisen oppimisympäristön vaihtuminen suureen kouluun
ja ryhmään ei läheskään
kaikkien oppilaiden kannalta suju ongelmitta. Opintojen tai jopa
lapsen normaalin kehityksen vaarantuminen huonompien kouluolojen
takia aiheuttaa inhimillisen tuskan lisäksi myös
kustannuksia yhteiskunnalle. Pienen koulun lakkauttamisen laskennalliset
säästöt voivat haihtua taivaan tuuliin jo
yhden sivuraiteelle joutuneen ihmistaimen vaikeuksien yhteydessä.
Jätin hallitukselle viime keväänä kolme
kouluoloja koskevaa kirjallista kysymystä. Yhdessä niistä kysyin,
aikooko hallitus teettää vihdoin vakavasti otettavat
laskelmat, joissa mallinnetaan pikkukoulujen lakkauttamisesta aiheutuvat
todelliset kustannukset. Nimittäin semmoista laskentakaavaa
kunnissa päättäjät toden totta
tarvitsisivat. Tietenkin sellaista tarkkaa laskentakaavaa ei voi
antaa, mutta ainakin jonkinlaista suuntaa antavaa.
Tänään me keskustelemme lakialoitteesta, jossa
pohditaan opetusryhmien koon määrällistä rajaamista.
Täällä on myöskin kritisoitu
sitä, voiko tällaisia rajoja tehdä. Näitä rajoja
kuitenkin annetaan kunnissa, kun lakkautetaan niitä pikkukouluja.
Hyvin monessa kunnassa se on 16 oppilasta ja sillä sipuli,
ja siitä koulu sitten lakkautetaan, jos ei ole oppilaita
siitä ylitse. Minä olen itse samaa mieltä kuin
ed. Kähkönenkin tuossa äsken, että totta
kai pitää katsoa yksilöllisesti. Mutta
sellaisessa tilanteessa, jossa ei kerta kaikkiaan päätöksissä pystytä ottamaan
riittävästi huomioon niitä kokonaiskustannuksia,
näitä rajoja kyllä tarvitaan. Pidän
erittäin hyvänä, että käydään
tätä keskustelua opetusryhmien koosta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä, että keskustelua
opetusryhmien koosta käydään. Siksi olen
allekirjoittajana myös tässä hyvässä lakialoitteessa.
Minusta tämä on eräs perusasioita, joita
kannattaa tuoda myös eduskunnan täysistunnon käsittelyyn,
sivistysvaliokunnan käsittelyyn. Meillä valitettavasti
tällä hetkellä suunta on ollut pitkään
ja edelleen kiihtyvällä vauhdilla juuri päinvastainen
kuin esitetään tässä hyvässä aloitteessa,
jonka todella olen itse myös allekirjoittanut ja jolle
toivon myönteistä jatkokäsittelyä.
Olin eilen Keuruun kaupunginvaltuuston suunnitteluseminaarissa,
ja valitettavasti kuntatalouden kireässä tilanteessa
veroprosentin ja kiinteistömaksujen nostamisen ja kaikkien
maksujen korottamisen ohella myöskin pohdittiin kolmen
tai neljän kyläkoulun lakkauttamista, yhden lukion
lakkauttamista, no, samalla myös opetusryhmien suurentamista.
Nämä kaikki merkitsevät kielteistä kehitystä.
Niillä on kielteinen vaikutus ennen kaikkea lapsiin ja
nuoriin, samalla kun kunnat on nyt pantu maaseudun teurastajiksi
tilanteessa, jossa kylien kehitys kyllä vaarantuu. Tämä on
voimakas ilmaisu, jota käytin, mutta se on hyvin ikävää,
että jos kyläkoulu lähtee, jos lähikoulu,
lukio tai joku lähtee, niin siinä menetetään
paljon enemmän. Ei ole kysymys vain siitä, että katsotaan,
mikä on taloudellista. Siinä kovalla kamreerilinjalla
tuhotaan yhteiskunnan perusrakenteita.
Kyllä se yhteiskunta lähtee sieltä lähiympäristöstä,
lähikoulusta, joiden säilyttämisen eteen meidän
tulisi tehdä kaikki voitava sen sijaan, että nyt
on jouduttu taloudellisessa pakossa lakkauttamaan kouluja ja, mikä pahinta,
kasvattamaan ryhmäkokoja. Kyllä jokainen tietää sen,
jos on vähänkään ollut opetustyössä,
mitä merkitsee, jos on suuri luokka. Ei se ole sillä tavalla
yksilöllistä enää tämä opetus
ollenkaan, jos se voi olla edes 20 oppilaankaan luokassa. Häiriötekijät siellä kasvavat,
ja nimenomaan yläasteella murrosikäisten opettaminen
on hyvin vaativa tehtävä monessa paikassa. Elikkä sen
vuoksi haluan, että käytäisiin huolimatta
tiukasta taloustilanteesta voimakas keskustelu siitä, mikä on
opetusryhmien koko. Minusta tämä lakialoite antaa
hyvän pohjan keskustelulle. Kysymys on nuoriin sijoittamisesta.
Kysymys ei ole vain jostakin menoerästä, joka
näkyy budjetissa, vaan kysymys on sijoituksesta tulevaisuuteen.
Viime sotien jälkeen Suomessa paitsi jälleenrakennettiin
tämä maa myöskin haluttiin panostaa nuoriin
ja luoda koulutusta kaikilla asteilla. Luotiin uusia kansakouluja,
rakennettiin uusia kansakouluja, perustettiin yksityisoppikouluja, luotiin
ammatillinen koulutus, mutta kysymys oli sijoituksesta, jonka avulla
Suomi nousi hyvinvointiin. Suomella oli varaa vaurastua.
Tietysti aina opetustyössä ja kouluelämässä on
inhimilliset ongelmansa. Ei se välttämättä luokkakoosta
ole kiinni, mutta on yleisesti hyväksytty tosiasia se,
että jos opetusryhmä elikkä luokkakoko
on kohtuullinen, niin kyllä silloin on myöskin
hyvät edellytykset, paremmat ainakin, koulutyölle
kuin jos opetusryhmät ovat liian suuret. Niin kuin täällä on
viitattu, lasten ja nuorten laiminlyönti koulussa edistää syrjäytymistä.
Ja tuo jatko, joka tulee yksilölle ja yhteiskunnalle myöhemmin
kalliiksi, on myös tämän päivän
todellisuutta.
Meillä Keuruulla on ihmetelty, miksi erikoissairaanhoito
jatkuvasti vaan kallistuu. Hoitosuoritteet eivät ole nousseet,
mutta siitä huolimatta vain rahaa menee kovasti enemmän,
ja tutkittiin, mikä siellä maksaa. Yllätys
oli ensiksi havaita se, että nuorten psykiatrinen hoito
on se kaikkein kallein, kalliimpi kuin jotkut vaativat kirurgiset operaatiot,
kaupungin menoissa sairaanhoidon kuntayhtymälle.
Elikkä kyllä syrjäytyminen tulee
kalliiksi hoito-operaatioissa, mutta se tulee kalliiksi myös kaikkina
muinakin kielteisinä seurauksina. Elikkä meidän
on vakavasti pohdittava, mitä me teemme koululaitoksessa,
olemmeko jatkuvassa supistamisen kierteessä. Ymmärrän,
että jos koululaiset ja lapset loppuvat, niin kyllähän
silloin raja on, että täytyy myöskin
koulujen kohdalta tehdä selkeitä ratkaisuja. Ymmärrän
sen, että on hyvin haasteellista opettajan työn
kannalta opettaa useita eri luokka-asteita samalla, ja ymmärrän
sen, että pitää olla toveripiirin vaikutus myöskin
kasvattavana tekijänä. Nämä kaikki ovat
lähtökohtia.
Mutta samalla meidän on pidettävä huoli
siitä, että opetusryhmät eivät
tule liian suuriksi. On kysymys niin oppilaitten oikeudesta hyvään
oppimisympäristöön kuin myös
opettajien ja koko kouluyhteisön työelämän
kysymyksistä. Monet opettajatkin uupuvat ennenaikaisesti
eläkkeelle, koska työ on liian vaativaa ja haastavaa
nimenomaan yläasteella. Toivon, että tämä hyvä lakialoite,
jonka olen myös osaltani allekirjoittanut, saa myönteistä jatkokäsittelyä ja
synnyttää hyvän keskustelun.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Tämä ed. Lapintien ensimmäisenä allekirjoittama
lakialoite syntyi sen keskustelun pohjalta, jonka kokoomus välikysymyksellään
pohjusti. Tämä välikysymyshän
käsitteli nimenomaan opetustoimeen kohdistuvia leikkauksia,
ja tässä keskustelussa kokoomuksen puheenjohtaja
ed. Jyrki Katainen ilmoitti kannattavansa luokkakokojen vähentämistä.
Kun hänelle tarjottiin tätä lakialoitetta
allekirjoitettavaksi, hän ei sitä allekirjoittanut. Tämä lakialoite
oli myös sähköpostitse kaikkien kansanedustajien
allekirjoitettavissa, ja kun me nyt katsomme sitä, niin
10 prosenttia kansanedustajista eli 20 on tämän
lakialoitteen allekirjoittanut.
Itse välikysymyskeskustelussa miltei kaikki puhujat
olivat sitä mieltä, että luokkakokoa
pitää alentaa. Vantaa on yksi niistä kunnista,
jotka ovat viime aikoina joutuneet sellaisten leikkausten kohteeksi,
joiden tuloksena luokkakokoja on päätetty suurentaa,
ja siksi olisi välttämätöntä, että eduskunta
esittäisi, me kansanedustajat, joista monet ovat myös
kunnallisissa luottamustoimissa, esittäisimme, selkeän
vastalauseemme sille suuntaukselle, jonka tuloksena oppimisedellytykset
heikentyvät itse asiassa vuosi vuodelta. Monet, jotka ovat
tulleet ulkomailta tutustumaan Suomen koulujärjestelmään,
ovat olleet aika hämmästyneitä siitä,
että tämä järjestelmä ei
olekaan ihan niin mainio, mitä he ovat voineet lukea tuloksista
ja maailmalle levitetyistä tiedotteista. Yksi syy siihen,
että tilanne on heikkenemässä, on juuri
se, että perusopetuslakia tällä hetkellä monissa
kunnissa rikotaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että täällä eduskunnassa
keskustellaan hyvin usein paitsi kuntien ahdingosta myöskin
siitä, mistä se kuntien talousahdinko johtuu,
ja tässä ed. Lapintie ehdottaa perusopetuslain
30 §:ään muutosta sillä tavalla,
että opetusryhmän enimmäiskoko voisi
olla 20 oppilasta. Suhtaudun sinänsä positiivisesti
tähän aloitteeseen, siihen ajatukseen, että ryhmäkoot
pitäisi pystyä pitämään mahdollisimman
pieninä, siis ei ainakaan paljon yli 20 oppilaan ryhmäkokoja
pitäisi sallia.
Mutta sen sijaan tällaisen rajan, ehdottoman 20 oppilaan
rajan, säätäminen lainsäädännöllä saattaisi
aiheuttaa hyvinkin vaikeita tilanteita siellä kunnissa,
jotka kunnat nyt jo ovat taloudellisessa ahdingossa, nimenomaan
sen vuoksi, että entäs sitten, jos koko kunnan
alueella yhden ikäluokan koko on esimerkiksi 21 oppilasta?
Silloin jouduttaisiin se jakamaan 10:n ja 11 oppilaan luokkiin ja
kunta joutuisi ehkä paitsi palkkaamaan lisää väkeä sitä yhtä ikäluokkaa
varten, myöskin saattaisi joutua tässä tapauksessa
jopa vaikeuksiin sopivien luokkatilojen järjestämisessä.
Nyt tullaankin siihen, mistä hallitusta voidaan syyttää,
hallituksen kykenemättömyyteen hoitaa kuntien
talousahdinkoa. Nimittäin tällä hallituksella
on oivallinen tapa leikata kuntien valtionosuuksia, ja tässä tapauksessa
kuntien valtionosuuksia leikataan erityisestä pienten koulujen valtionosuuslisästä,
joka koskee alle 80 oppilaan kouluja. Tämän takia
tämä ja ensi vuosi todennäköisesti
tulevat jäämään historiaan kaikkein
vaikeimpina (Puhemies koputtaa) koulujen lakkauttamisvuosina.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Nimenomaan tämän vuoksi olen
tehnyt tämän lakialoitteen, kun näissä monissa
puheenvuoroissa käy nyt ilmi, että kyllä puhutaan
siitä, miten olisi hyvä, kun lapset voisivat opiskella
pienemmissä kouluryhmissä, mutta sitten käytännössä kunnissa
kuitenkin ... Tiedän omasta kotikaupungistani Turusta,
että pääsääntö alkaa
olla kyllä yli 30 oppilaan luokat.
Kun ed. Hemmilä tässä sanoi, että kunta
voi joutua ongelmiin siinä, että tarvitaan lisää opettajia,
tarvitaan lisää luokkatiloja lapsia varten, niin enpä nyt
tiedä, onko se kovin iso ongelma, jos lasten parasta ajatellaan.
Itse eräästä Turun koulusta voin kertoa,
että se on suunniteltu 300 oppilaalle ja siellä opiskelee,
on kymmenkunta vuotta jo kohta opiskellut, 450 oppilasta. Siellä on niin
isot luokkakoot, ja sen lisäksi vielä siellä työskennellään
siivouskomerossa ja kirjastoa ja vahtimestarin tiloja ei ole ollenkaan,
kun ne ovat kaikki luokkakäytössä.
Eli nimenomaan juuri siksi toivon, että eduskunta säätäisi
tällaisen ohjenuoran, jota ei voi ylittää,
koska kunnissa niin helposti todetaan, että kyllä lapsista
voidaan säästää, kun he kuitenkin
sopeutuvat siihen tilanteeseen, mihin joutuvat. Monessa koulussa
tilanne on se, että jos se olisi aikuisten työpaikka,
niin työsuojeluviranomaiset sulkisivat sen, kun liian paljon
ihmisiä on liian pienissä tiloissa ja lapset kärsivät
päänsärystä ja väsymyksestä.
Mutta kun kyse on lapsista, niin tähän ei puututa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisopetuksen tarve on todella viime vuosina
kasvanut erittäin voimakkaasti. Sekin on täällä tänään
todettu tämän lakialoitteen keskustelun yhteydessä.
Toisaalta on todettava myös se, että eri kunnissa,
joissa taloudelliset resurssit ovat varsin samanlaiset, on poikkeavuutta
riippuen siitä, miten kunnat priorisoivat rahaa esimerkiksi
opetustoimeen tai johonkin muuhun. Toki varmasti kaikki täällä salissa
olevat allekirjoittavat sen, että opetusryhmien koko pitäisi
pystyä pitämään riittävän
alhaisena. Totta kai tässä oma vastuu on myös
valtiolla, mutta erityisesti myös kunnissa.
Vielä, arvoisa puhemies, aivan lopuksi: On myös
tilanteita, että jos oppilaita on vaikkapa 14 tai 20 tai
23 vaikka, niin tietyt työntekijät, tarkoitan
tässä nyt opettajia, koulutyöntekijöitä,
pääsevät samaan tulokseen, kuin jos oppilaita
olisi jollakin toisella opettajalla vaikkapa 5, tai vielä parempaan
tulokseen. Mutta on muistettava myös se, että totta
kai kun oppilaita on enemmän, ohjaukseen silloin ei jää aikaa
niin paljon, mutta myös opettajasta, opettajan persoonasta,
on hyvin paljon kiinni.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoite on synnyttänyt hyvän
keskustelun täysistunnossa, ja tämä on
erittäin hyvä, koska kyse on tärkeästä asiasta.
Jos vertaan tämän illan keskustelua, jossa me
haluamme pitää huolta oppilaitten parhaasta, opetusryhmäkoolla
edesauttaa hyvää oppimisympäristöä oppilaille,
koululaisille, ja hyvää työympäristöä opettajille
ja muulle henkilöstölle, niin tämän
keskustelun henki on tiukassa ristiriidassa sen kanssa, mitä eilen
tapahtui kaupunginvaltuuston budjettiseminaarissa, jossa tavoitteena
oli vain kuroa alijäämät kiinni kuntalain
velvoittamina mutta melkeinpä seurauksista välittämättä.
(Ed. Kähkönen: Ed. Oinonen, olisitte iskenyt nyrkkiä pöytään!) — No,
nämä ovat tilanteita, joiden tuskan tiedostamiseksi
on hyvä asia, että kansanedustajat ovat myös
kunnalliselämässä mukana. Tietää sen
asian täysin toisen puolen, mikä on siellä kunnalliselämässä,
jossa hyvin voimakkaasti ajetaan vain sitä, että kamreerilinjalla — syyttämättä nimenomaan
meidän kamreeria, en ollenkaan tarkoita ketään
henkilönä — joudutaan siihen linjaan,
jossa vain puhutaan, että meidän on pantava talous
kuriin, ja tästä tulee se ylin määräävä tekijä.
Toisaalta kuntatalouden pitäisi voida palvella
tehtäviä. Tässä on tietysti
ristiriita, jonka jännitteen tiedostaminen on hyvä ja
välttämätön asia.
Meillä kotikaupungissani Keuruulla panostamme kaikissa
sektoreissa enemmän kuin maassa keskimäärin — koulutukseen,
sosiaalitoimeen, terveydenhuoltoon, kaikkiin näihin — mutta
tämä tilanne on kestämätön,
kun tullaan alijäämän kattamiseen, veroprosentteihin.
Niissäkin olemme ohi maan keskiarvojen, mutta jollakin
tavalla tämän jännitteen tiedostaminen
on välttämätöntä.
Kyllä se tilanne, että valtionosuudet 90-luvun alusta
kunnille ovat puolittuneet ja kuitenkaan tehtävät
kunnissa eivät ole olennaisesti vähentyneet, eräillä sektoreilla
jopa kasvaneet, on tuonut kunnat tilanteeseen, joka on hyvin vaikea.
Tässä joutuvat helposti sitten, kun opetustointa
tarkastellaan, koululaiset, nuoret, kärsimään.
Tämäkin todettiin — juuri niin kuin ed.
Kähkönen täällä totesi,
jolla on hyvä asiantuntemus erityisesti siihen asiaan — että erityisopetuksen
tarve on huikeasti lisääntynyt ja se tulee kalliina
kustannustekijänä taloudellisesti esille, mutta
sitten tulee myöskin se kysymys, mikä on nuorten
pahoinvointi. Kun pitäisi auttaa nuorten hyvinvointia, niin
nuoret voivat pahoin.
Tämä on todella sellainen ongelma, josta on syytä käydä vakava
keskustelu. Tämä lakialoite tarjoaa siihen mahdollisuuden.
Siksi on hyvä, että on pantu raja tiettyyn oppilasmäärään
tässä keskustelussa. Minä ymmärtäisin
tietysti sen, että jos nyt puhutaan 20 oppilaasta maksimiopetusryhmästä ja
on 21 ja tällä lailla, niin kyllähän pitää olla
tietyn hallintoelimen päätöksellä tästä myöskin
poikkeusmahdollisuus, mutta ei mielellään kovin
paljon, koska se raja on sitten aina jossakin. Lainsäädännöllä pitäisi
auttaa hyvän opetusympäristön toteutumista,
mutta tällä hetkellä kunnissa ollaan
ilmeisesti kautta koko maan pakotetut ratkaisuihin, jotka eivät
ole hyviä ratkaisuja kenenkään kannalta.
Edes niillä leikkauksilla, joita tehdään
taloudessa, ei välttämättä synnytetä todellisia
menojen vähennyksiä, vaan toista kautta sitten
menoja menee vain enemmän, niin kuin täällä viitattiin
niihin menoihin, joita nuorison ongelmista sitten tulee.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä ihan tällaisen
periaatteellisen puheenvuoron ajattelin vielä täällä käyttää,
että ed. Kähkönen on aivan varmasti hyvin
pitkälle oikeassa, ja olen hyvin pitkälle samaa
mieltä. 15 vuoden opettajakokemuksella sanon, että se
on juuri näin, että ihan tarkalleen ei aina pysty
sanomaan, mikä koko on järkevintä. Mutta
tässä tilanteessa, missä me nyt yhteiskunnassamme
olemme, kun meidän pitäisi saada ikäryhmien
pienenemisestä aiheutuvat säästöt
opetuksen kehittämiseen ja se on meille luvattu, niin yhtäkkiä tapahtuukin
niin, että meillä on isoja luokkakokoja, isoja
ryhmiä, ja jokainen tietää, mitä se tarkoittaa
useimmiten.
On minun mielestäni aika hurskastelua sanoa ensin puheessa,
että pitäisi pystyä pitämään
opetusryhmien koko tarkoituksenmukaisena, mutta ei sitten kuitenkaan
olla valmiita tekemään niitä rajoja,
jos ei sitä pystytä muuten tekemään.
Minä sanoisin tässä niin kuin siinä mainoksessa,
että "elämä on"; joskus meidän
vaan on tehtävä niitä rajoja, ja niin
se hoitotakuukin piti tehdä. Siis Suomeen piti tehdä hoitotakuu
ja hoidon saatavuutta koskeva lainsäädäntö,
että saa puhelinyhteyden terveyskeskukseen, aika merkillistä.
Eihän tämä nyt sen kummempaa ole.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin tuossa hetken aikaa tätä juttua,
ja se sattui osumaan omalle kohdalle myöskin. Meillä käytiin keskustelua
Mäntässä ryhmäkoosta juuri pari viikkoa
sitten, ja siellä moneen otteeseen tuli esiin se, että 30
on liian suuri ryhmä, ja sitten kuitenkin kuunneltiin opettajia
ja kuunneltiin niitä oppilaita. Itse muistaa joskus aikaa
kouluja käyneenä, että silloin oli jopa
40 oppilaan opetusryhmiä eikä niissä mitään
vaikeuksia ollut. Eivät meillä opettajat kokeneet
minään mahdottomuuksina 30 oppilaan ryhmiäkään.
Kyllä minä sanoisin, että ollaan
hyvin vaarallisella tiellä, jos lähdetään
yksioikoisesti rajaamaan 20:een. Sen jälkeen kyllä voidaan
kunnissa monessa paikkaa miettiä, miten tämä asia
hoidetaan. Sitten on semmoisia viiden oppilaan ja kymmenen oppilaan
ryhmiä. Jos raja vedetään 20:een, se
on 20 ja sillä siisti. Sen jälkeen ruvetaan katsomaan,
minkä kokoisia ryhmiä on. Nyt meillä oli
tilanne se, että kun supistettiin yksi ryhmä,
niin se on 100 000 euroa vuodessa. Se on aika iso raha.
Pienessä kunnassa se tuntuu aika isolta rahalta. Luulen,
että se tulee tulevaisuudessa näyttelemään
vielä aika isoa osuutta, kun oppilaat vähenevät.
Ei se tarkoita myöskään sitä,
että opetuksen laatu huononisi. Kyllä tässä on
monet muut tekijät, ei pelkkä ryhmäkoko
varmasti tähän perusopetukseen vaikuta; tekijöitä on
paljon, niin opettajissa, oppilaissa kuin tukitoiminnassa, mitä voidaan
järjestää myöskin ison ryhmän
oppilaille. Iso ryhmä on kuitenkin oppilaille aika mieleinen,
siellä on paljon kavereita, kuten eräs juuri koulunsa
aloittava nuori mies sanoi: on kiva mennä isoon luokkaan,
kun saa paljon uusia kavereita.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Olen viime aikoina keräillyt niitä verukkeita,
millä katsotaan, ettei oikeastaan mitään
voida tehdä sen osalta, että luokkakoot suurenevat
ja perusopetuslain velvoitteet ovat vaarassa.
Pääkaupunkiseudulla, erityisesti Vantaalla, näkyy
käytettävän sellaista veruketta, että nykyinen
valtionosuusjärjestelmä suosii sellaisia kuntia,
joissa ikärakenne on iäkäs. Tästä syystä Vantaata
syrjitään. Turku saa huomattavasti paljon enemmän
valtionapuja kuin Vantaa, ja tämä johtuu tästä ikärakenteesta,
ja tälle ei voida tehdä yhtään
mitään.
Kaikille näille verukkeille ja selityksille on yhteistä se,
että vältetään puhetta resursseista, siitä,
että voimavaroja on viime vuosien aikana leikattu, ei vain
tämän hallituksen aikana, vaan myös edellisen
hallituksen aikana. Kuitenkin pääkysymys on resursseista.
Siihen ed. Rönnikin tuli puheenvuoronsa lopussa, taloudellisiin
kustannuksiin pienille kunnille.
Toinen veruke, mitä näkyy käytettävän,
on se, että nämä kaikki ongelmat johtuvat
siitä, että kuntarakenne on väärä.
Pitäisi yhdistää Pääkaupunkiseutu
yhdeksi kunnaksi tai siirtyä aluekuntajärjestelmään,
jossa olisi 20 kuntaa. Ennen kuin tämä on tehty,
ei oikeastaan voida näitä muitakaan ongelmia ratkaista.
Aina kierretään sitä kysymystä,
että samat henkilöt, jotka näin puhuvat, ovat
täällä salissa olleet painamassa nappia
leikkausten puolesta ja he etsivät omalle huonolle omalletunnolleen
joitakin sellaisia syitä, jotka eivät pidä yhtä totuuden
kanssa.
Keskustelu päättyy.