Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nykyiset erittäin korkeat polttoaineen
hinnat yhdistettynä monimutkaiseen matkakuluvähennysjärjestelmään
heikentävät suomalaisten tasapuolisia työssäkäyntimahdollisuuksia.
Monille ihmisille oma auto nimittäin on työssäkäynnin
edellytys, sillä joukkoliikenneyhteydet eivät
ole kaikkialla maassamme kovinkaan hyvät. Muualla kuin
suurissa kaupungeissa ja niiden lähettyvillä joukkoliikenteen vuoroja
on kaiken aikaa vain vähennetty.
Nykyisellään työ vaatii joustoja
työaikojen suhteen. Työn ja työmatkojen
lisäksi tulisi aikaa jäädä tietenkin
hiukan muuhunkin elämässä. Esimerkiksi
ne, jotka käyvät työssä pidemmän
matkan takaa, alkavat ihan tosissaan harkita työssäkäynnin
kannattavuutta nykyisillä pysyvästi korkeilla
polttoaineen hinnoilla, kun matkakulujen vähentämismahdollisuudet
ovat riittämättömät.
Arvoisa herra puhemies! Kodin ja työpaikan väliset
matkat on oikeus vähentää verotuksessa tulonhankkimisesta
aiheutuneina kuluina. Vähennys tehdään
tätä nykyä perustuen halvimman kulkuneuvon
käyttöön. Mikäli julkinen kulkuneuvo
on käytettävissä asunnon ja työpaikan
välisellä matkalla, vähennysoikeus on
halvimman mahdollisimman kuukausi- tai seutulipun hinnan suuruinen.
Tuloverolain 93 §:stä on vakiintunut tulkinta.
Sen mukaan oman auton käyttöä työmatkakulujen
vähentämisessä voi verottajalle perustella
vain, jos julkisen kulkuneuvon odotusajat töihin saavuttaessa
tai sieltä lähdettäessä ylittävät
Verohallituksen ohjeissa annetut ajat. Ohjeiden mukaan vasta päivittäisen
odotusajan ylittäessä 2 tuntia voidaan perustella
oman auton käyttöä. Auton tarvitseminen
työn suorittamiseen ei ole ollut riittävä peruste
verovähennykseen oman auton käytöstä työmatkoilla,
saati sitten mikään muu peruste, kuten esimerkiksi
lasten hoitoon kuljettaminen samalla matkalla, kun ajaa töihin.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani esitän oman auton
käytön matkakuluvähennysoikeuden laajentamista
koskemaan työssään omaa autoa tarvitsevia.
Perusteena nykyiselle lain tulkinnalle käytetään
nimittäin korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisua niinkin
kaukaa kuin vuodelta 1979. Ratkaisu hallinto-oikeudessa syntyi tuolloin
tiukan äänestyksen jälkeen. Päätöksen
mukaisesti työssään omalla autolla työpaikan
toimipisteestä toiseen kulkeva henkilö ei saa
vähentää kodin ja työpaikan
välisiä työmatkakulujaan, jotka perustuvat
oman auton käyttöön. On tietenkin luonnollista,
että autoa työssään tarvitseva
henkilö kulkee sillä myös työmatkansa.
Minkään muun ratkaisun vaatiminen on nimittäin
aivan päätöntä. Edes työnantajan
ehdotonkaan vaatimus oman auton käytöstä työssä ei
ole ollut peruste vähentää kodin ja työpaikan
välisiä matkoja omalla autolla kuljettuina.
En pidä oikeudenmukaisena käytäntönä soveltaa
ennakkotapauksena enää yli 25 vuotta vanhaa, äänestyksen
jälkeen korkeimmassa hallinto-oikeudessa syntynyttä ratkaisua.
Lainsäädäntöä tuleekin
täsmentää siten, että se on
tarkkarajaista ja ymmärrettävää,
niin kuin perustuslaissa edellytetään. Kansalaisten
kohtelun tulee perustua selkeään lainsäädäntöön
eikä ikivanhoihin ennakkotapauksiin.
Herra puhemies! Esitän lakialoitteessani myös,
että oman auton käyttö tulisi voida verotuksessa
vähentää sen selkeästi kohtuullistaessa työmatkaan
käytettyä aikaa. Työssäkäyntialueet ovat
laajentuneet. Useiden ammattien luonne on muuttunut niin, että työn
suorittaminen edellyttää yhä suurempaa
joustavuutta työaikojen suhteen. Keskeisintä Pääkaupunkiseutua
lukuun ottamatta julkisen liikenteen yhteydet eivät ole
läheskään niin hyvät, että ne
takaisivat kohtuulliset työmatka-ajat. Työmatkavähennysjärjestelmän
tulisi olla sellainen, että se tukisi työvoiman liikkuvuutta
ja joustavaa siirtymistä paikasta toiseen.
Nykyinen työmatkavähennysjärjestelmä on epätäsmällinen
ja aiheuttaa lisäksi tarpeetonta byrokratiaa. Työmatkalaiset
joutuvat käyttämään paljonkin
aikaa työmatkojen vähennysasioiden selvittämiseen
veroilmoituksessaan. Verovirastojen työmatkavähennyksiin
liittyvät tulkinnat sitä paitsi poikkeavat toisistaan
paljonkin. Näin ollen kansalaisia ei todellakaan kohdella
tasapuolisesti eri puolilla maata. Joissain kunnissa halutaan muun
muassa pitää huoli hyvin koulutettujen, hyvin
palkattujen ihmisten säilymisestä kunnan asukkaina
ja heille saatetaan hyväksyä oman auton käyttö löyhemmin
perustein kuin joillekin toisille jollakin toisella paikkakunnalla. Lisäksi
eräät työnantajat suovat työntekijöilleen mahdollisuuden
pitää näennäistä työpaikkaa
kotikunnassaan tai lähellä sitä todellisen
työpisteen kuitenkin ollessa etäämpänä toisella
paikkakunnalla. Näiden useinkin toistuvien matkojen kulut voidaan
sitten veloittaa työnantajalta kilometrikorvauksina.
Monet verovelvolliset kuitenkin saavat vähentää työmatkansa
vain seutulipun tai muun vastaavan kuukausilipun hinnan mukaan,
vaikka oma auto on eräs tärkeimpiä työvälineitä tai
oman auton käyttö työpaikalle kuljettaessa
on kuitenkin ainoa kohtuullinen vaihtoehto nykyisten työajan vaihteluiden
ja vaadittujen joustojen takia. Jotta työmatkakulujen vähentämisoikeus
kohtelisi kansalaisia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kaikkialla
Suomessa, matkakuluvähennysten tulisi vastata todellisia
matkakuluja tarkoituksenmukaisimman ja joustavimman kulkutavan mukaisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä on ottanut lakialoitteellaan
esille huomionarvoisen asian, jonka toivon saavan valiokunnassa
osakseen myönteistä huomiota. Kysymyshän
koskettaa ihmisten työssäkäyntiä,
ja nykyisinhän työmatkat työssäkäyntialueitten
laajentumisen myötä ovat pidentyneet. Valitettavasti
julkinen liikenne on hyvin puutteellista erityisesti maaseudulla,
ja valitettavasti uhka maaseudun linja-autovuorojen edelleen jatkuvaan
supistumiseen on olemassa, ja sitä vielä pahentavat
nyt lisääntyneet polttoainekustannukset viime
päivien polttoaineen hinnannousujen myötä.
Niin paljon kuin haluan suosia joukkoliikennettä, edistää joukkoliikennettä — seutuliput
ovat
hyvä ratkaisu; myöskin liikenneministerin ehdotus
budjettiasiassa on hyvä teko hallitukselta edistää joukkoliikennettä — tämä voi
toimia vain siellä, missä on toimivaa joukkoliikennettä. Valitettavasti
se rajoittuu todella hyvin suppealle osalle maata tai sitten muualla
maassa vain tietyille reiteille, ja välttämättä se
asunto ja työpaikka eivät satu olemaan noitten
toimivien reittien varressa. Elikkä tämän
vuoksi yksityisauto on muodostunut yhä useammalle todelliseksi
työmatkavälineeksi. Tämä mahdollistaa
myöskin joustavat työmatkat silloin, jos julkinen
liikenne toimii vain toiseen suuntaan tai puutteellisesti muutoin.
Pitäisin lähtökohtaisesti oikeudenmukaisena periaatteena,
että työmatkakulut voitaisiin vähentää mahdollisimman
oikeudenmukaisella, koko maassa tasapuolisella tavalla ja mahdollisuuksien
mukaan tosiasiallisiin kuluihin perustuen. Minä en usko,
että kukaan voisi ajatella verovähennyksillä ryhtyvänsä tienaamaan,
vaikka minä tiedän, että jotkut niitäkin
kadehtivat, koska kuitenkin on ollut kuluista kyse eivätkä verovähennykset
kellekään voi edes ajatuksena mitään
nettoa tuottaa. Sen vuoksi pitäisin työhön kannustavana
asiana ja työpaikan etsintää kannustavana
asiana sitä, että työmatkakulut voitaisiin
vähentää todellisten kulujen mukaan.
Toivon, että tämä lakialoite, jonka suuntaisia
kirjallisia kysymyksiä olen myös itsekin täällä aiemmin
tehnyt, voisi tuottaa myönteisen jatkokäsittelyn.
Keskustelu päättyy.